Բայց, իհարկե, Լավրովի երևանյան բանակցություններում ակնհայտ շատ ժամանակ է հատկացվել արցախա-ադրբեջանական հակամարտության կարգավորման հարցին։ Կամ էլ՝ Արցախի խնդրի կարգավորմանն ամբողջությամբ, որովհետև ՌԴ արտգործնախարարի հայտարարությունների մի շարք նրբություններից կարելի է ենթադրել, որ Լավրովը փորձում էր հարթել Հայաստանի և Ադրբեջանից հաճախ հնչեցվող բարդ ու հակասական մեկնաբանությունների ու գնահատականների վիճահարույց մանրամասները։ Նրա ասածների էությունը հասկանալու համար մի փոքր հետ գնանք։
Հետաքրքիր զուգադիպություն. Հայաստան Լավրովի ժամանելուց առաջ ադրբեջանցիները Բաքվում Ռուսաստանի դեսպանին բողոքի հայտագիր են հանձնել, իսկ Ադրբեջանի ԱԳՆ-ն մեկնաբանել է Արցախի արտգործնախարար Մասիս Մայիլյանի և մշակույթի, երիտասարդության հարցերի և զբոսաշրջության նախարար Լեռնիկ Հովհաննիսյանի նոյեմբերի 4-ի այցը Մոսկվա։ Կրեմլին դուր չի եկել Ադրբեջանի «ինքնագործությունը»։ Տվյալ դեպքում, որպեսզի որևէ մեկը երևակայություններ չանի, քաղվածք մեջբերենք ՌԴ ԱԳՆ-ի պաշտոնական մեկնաբանությունից, որը նույնպես արվել է նոյեմբերի 8-ին. «Նշված դեմքերի այցը, եթե տեղի է ունեցել, ապա եղել է բացառապես մասնավոր բնույթի։ Որպես այդպիսին այն չի հակասում ոչ ռուսական օրենսդրությանը, ոչ եղած միջազգային պայմանավորվածություններին, ոչ էլ ղարաբաղյան հակամարտության կարգավորման գործում ՌԴ-ի միջնորդական առաքելությանը։ Ռուսաստանի ֆեդերացիայի պաշտոնական անձանց հետ որևէ հանդիպում չի եղել։ Ադրբեջանի ԱԳՆ-ի հայտագրում և մեկնաբանություններում Մոսկվային ուղղված բողոքները համարում ենք անհիմն, իսկ ընդհանուր տոնը՝ ռուս-ադրբեջանական հարաբերությունների մակարդակին ու որակին անհարիր։ Մենք մեր կողմից հետագայում էլ նպաստելու ենք ղարաբաղյան կարգավորմանը հասնելուն ինչպես ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահների կազմում, այնպես էլ ազգային մակարդակով՝ հաշվի առնելով մեր հարաբերությունները Ադրբեջանի և Հայաստանի հետ»։
Իհարկե, դա եղել է «ոչ ձեզ, ոչ մեզ» շարքի հայտարարություն, բայց նույնիսկ այդ տեսքով նկատելի է, որ ՌԴ ԱԳՆ-ն պաշտոնական Բաքվին դիվանագիտական ապտակ է հասցրել, որը կարելի է թարգմանել. «Ադրբեջան, ոտքի տակ մի՛ ընկիր»։ Նոյեմբերի 7-ին ռուս փորձագետ Միխայիլ Դեմուրինն ընդհանրապես ջախջախեց Ադրբեջանի ԱԳՆ-ի հայտագիրը, և կրկին արժե ինչ-որ բան մեջբերել. «Առաջին. «ռուսական փորձագետների և ակադեմիական կենտրոնների ներկայացուցիչների հետ» Մասիս Մայիլյանի և Լեռնիկ Հովհաննիսյանի հանդիպման դեմ բողոքի անհեթեթ լինելը։ Այդ դեպքում ադրբեջանական իշխանությունները մեր փորձագետներին և ակադեմիականներին ի՞նչ են առաջարկում անել. իրադրությունն ուսումնասիրելու համար գնալ Լեռնային Ղարաբա՞ղ։ Բայց մեր ոչ միայն փորձագետները, այլև ԱԳՆ-ն պարտավոր են ուսումնասիրելու փոփոխվող իրադրությունը. Ռուսաստանը տվյալ հակամարտության գծով միջնորդ և Մինսկի խմբի համանախագահ է՝ դրանից բխող բոլոր պարտավորություններով և իրավունքներով։ Հաջորդ պահը կապված է հնեց դրանց՝ կարգավորման հանգամանքների և նրանում մեր մասնակցության հետ։ Ադրբեջանական հայտագրին և մեր դեսպանին Ադրբեջանի ԱԳՆ կանչելուն նվիրված մի շարք նյութերում ասվում է, որ «Ղարաբաղի հակամարտության գոտում ռազմական գործողությունների դադարեցման մասին համաձայնությունը կայացել է Բաքվի ու Երևանի միջև 1994 թ. մայիսի 12-ին»։
Դա այդպես չէ։ Հրադադարի մասին 1994 թ. մայիսին կնքված համաձայնագիրը եղել է եռակողմ. այն կնքվել է մի կողմից՝ Հայաստանի և Լեռնային Ղարաբաղի Հանրապետության, մյուս կողմից՝ Ադրբեջանի միջև։ Այն ստորագրել են. Մամեդռաֆի Մամեդովը՝ Ադրբեջանի, Սերժ Սարգսյանը՝ Հայաստանի և Սամվել Բաբայանը՝ ԼՂՀ-ի կողմից։ Լեռնային Ղարաբաղի գծով ՌԴ նախագահի լիազոր ներկայացուցիչ (այն ժամանակ) Վլադիմիր Կազիմիրովը, որն ապահովում էր համաձայնության եռակողմ բնույթը, կարգավորման մանրամասներն ինձ պատմելիս միշտ ընդգծում էր կայուն ու երկարատև խաղաղության համար հենց եռակողմ ձևաչափի կարևորությունը։ ՈՒստի հատկապես տխուր էր, և սա երրորդ պահն է, տեսնելը, թե հետագայում, ադրբեջանական ճնշմամբ, ինչպես է մեր դիվանագիտությունը կարծես «մոռացել» այդ հիմքը՝ եռակողմ ձևաչափը։ Ցավոք, «մոռացկոտության» ուղիով է գնացել նաև Երևանը։
Սակայն այդ ամենը չի նշանակում, թե ԼՂՀ-ն, որն այժմ իրեն կոչում է Արցախ, վերացել է։ Եվ Մոսկվայում նրա ներկայացուցիչների հետ հանդիպումները բացարձակապես չեն կարող «վնաս հասցնել «կարգավորման գործընթացին»։ Իսկ ահա այդ հակամարտությունն ուժային ճանապարհով լուծելու ադրբեջանական կողմի նոր փորձեր թույլ չտալ կարող են։ Եվ դա լավ է»։ Մ. Դեմուրինը միայն չի նշել այն պաշտոնները, որ այն ժամանակ զբաղեցնում էին Մ. Մամեդովը, Ս. Սարգսյանը և Ս. Բաբայանը։ Իսկ նրանք Ադրբեջանի, Հայաստանի և ԼՂՀ-ի պաշտպանության նախարարներն էին, ընդ որում Ս. Բաբայանն այն ժամանակ նաև ԼՂՀ պաշտպանության բանակի գլխավոր հրամանատարն էր։ Սույն նյութի հեղինակն անձամբ ծանոթ էր իսկական պրոֆեսիոնալ «հաշտեցնող», դեսպան Վ. Կազիմիրովին, և կարող է վկայել, որ, իսկապես, փորձագետ Մ. Դեմուրինը լիովին ճիշտ է, երբ ուղղում է Ադրբեջանի ԱԳՆ-ի ակնհայտ ու կանխամտածված սխալը։ Պարոն Կազիմիրովի հետ մեր վեճերը հիմնականում այն մասին էին, որ սույն տողերի հեղինակը մշտապես հիշեցնում էր, որ հակամարտության գոտում կրակը դադարեցնելու, իսկ հետո նաև համաձայնագիրը կնքելու միջնորդի դերը սկզբում կատարել է ՌԴ ՊՆ-ն, ավելի ճիշտ՝ անձամբ նախարար Պավել Գրաչովը։ Ռուսաստանի, Հայաստանի, ԼՂՀ-ի և Ադրբեջանի հիշյալ հանդիպման լուսանկարներն ու տեսագրությունը մինչև այժմ հանրածանոթ են ինչպես Երևանում, այնպես էլ Ստեփանակերտում։ Հասկանալի է, որ Բաքվի բարձրագույն պաշտոնատար դեմքերը երազում են «մոռանալ» այն օրերը։
Բայց դա պարզապես անհնար է։ Իսկ ահա կադրային դիվանագետ և հրաշալի բանակցող Վ. Կազիմիրովը մշտապես վիճարկում է իմ այն պնդումը, թե ՌԴ ՊՆ-ն 1994 թ. ինչ-որ ժամանակաշրջանում նախաձեռնությունը վերցրել էր ՌԴ ԱԳՆ-ից, և պնդում էր, որ ռուսական երկու նախարարությունները գործում էին համաձայնեցված, փոխլրացնելով իրար։ Մեր միջև նույնիսկ համակարգչով մասնագիտական նամակագրություն էր հաստատվել, քանի որ հեղինակն այդ ժամանակ մենագրություն էր պատրաստում (որպես Հայկական ազգային և ռազմավարական հետազոտությունների կենտրոնի փորձագետ-հետազոտող) այսրկովկասյան բոլոր հակամարտությունների կարգավորման մեջ Ռուսաստանի դերի մասին։ Բայց կարևոր է նաև փորձագետ Դեմուրինի ասածն այն մասին, որ «եռակողմ ձևաչափի մասին «մոռացկոտության» ուղիով է գնացել նաև Երևանը»։ Արցախի հարցի շուրջ Հայաստանում Լավրովի արած հայտարարությունները վերլուծելիս մենք դա էլ կտեսնենք։ Սակայն նախ դիտարկենք նաև այցից առաջ հայկական «Մեդիամաքս» տեղեկատվական գործակալության հետ ռուսական նախարարի հարցազրույցը։ Լավրովն այն ժամանակ ասել է. «Ողջունում ենք սահմանին և շփման գծում հարաբերական կայունության պահպանումը։
Կարծում ենք, որ լարվածության հետագա նվազումը կարող է նպաստել բանակցային գործընթացին նպաստող մթնոլորտի ստեղծմանը։ Ինչ վերաբերում է Լեռնային Ղարաբաղի վերջնական իրավական կարգավիճակի հարցին, ապա այն ամենաբարդերից է»։ Ըստ նրա, «ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահ երկրների ղեկավարները բազմիցս են հայտարարել, որ կարգավիճակը պետք է որոշվի քաղաքական ուղիով բանակցությունների ընթացքում, իրավաբանորեն պարտավորեցնող կամարտահայտության հիման վրա», իսկ «այդ աշխատանքի պարամետրերը, ներառյալ կազմակերպական տեսանկյունները, կողմերը դեռևս պետք է համաձայնեցնեն»։ Այս հայտարարության դրույթների կարևորությունն ակնհայտ է.
1) Լավրովը լիովին, ընդ որում՝ հերթական անգամ, վերջ է դնում ինչ-որ «Լավրովի պլանի» մասին դատարկախոսություններին և՛ Ադրբեջանում, և՛ Հայաստանում,
2) մեկ անգամ ևս հաստատում է, որ պետք է լինի «իրավաբանորեն պարտավորեցնող կամարտահայտություն», իսկ դա, այսպես կոչված, «մադրիդյան սկզբունքների» հենց անկյունաքարն է։ Մնում է հասկանալ, թե ումն է այդ «իրավաբանորեն պարտավորեցնող կամարտահայտությունը»։ 2005-06-ից Ադրբեջանը պնդում է, որ հանրաքվեն պետք է ընդգրկի ողջ Ադրբեջանը, ոչ թե միայն Արցախը։ Ինչն ինքնին անհեթեթություն է բոլոր առումներով, որովհետև կարգավորման մեջ ինքնորոշվող տարածքն Արցախ-ԼՂՀ-ն է, ոչ թե ամբողջ Ադրբեջանը։ Վարչապետ Փաշինյանը մեկ-մեկ հայտարարում է, թե՝ ես կգամ հրապարակ, և «մենք՝ ամբողջ ժողովրդով» կլուծենք Արցախի խնդիրը։ Ի՞նչ է նշանակում «ամբողջ ժողովրդով», այդ ի՞նչ միտք է «հանրաքվե Հայաստանում»։
Այդ դեպքում ինչու ոչ հայկական սփյուռքում։ Իրավացի է փորձագետ Դեմուրինը. ըստ երևույթին, Հայաստանում «հեղափոխությունից» հետո ավելի է խորացել «մոռացկոտությունը» ինչպես 1994 թ. զինադադարի մասին համաձայնագրերի եռակողմ ձևաչափի դրվագների, այնպես էլ այն մասին, որ ինքնորոշվող տարածք է ոչ թե Հայաստանը, այլ Արցախ-ԼՂՀ-ն։ Տարօրինակ զուգահեռներ կան Ադրբեջանի և Հայաստանի իշխանությունների կարծիքներում այն մասին, թե ընդհանրապես ինչ հիմնախնդիր է լուծվում Մինսկի խմբի համանախագահության ձևաչափի շրջանակում։ Դա հատկապես անհամոզիչ է Հայաստանի վարչապետի կատարմամբ. երևի 1996-98 թթ. նա Հայաստանում չի ապրել, եթե չի հիշում կամ «չի ուզում» հիշել, որ Արցախի հարցն առանց արցախցի հայերի մասնակցության լուծելու՝ նախկին նախագահ Լ. Տեր-Պետրոսյանի մտադրությունն ավարտվեց հենց Հայաստանի առաջին նախագահի կամավոր-հարկադրական պաշտոնաթողությամբ։
Կարելի է պնդել, որ Հայաստանի բնակչության 99 %-ին հետաքրքրում էր, թե Լավրովն ինչ կասի Արցախի մասին, քան թե կենսալաբորատորիաների ոչ պակաս նրբին թեման։ Նրա խոսքը պետք է կարդալ դանդաղ և գիտակցորեն։ Մեջբերենք որոշ բաներ. «Մեկ անգամ էլ ընդգծեմ. կողմերն իրենք պետք է համաձայնեցնեն և որոշեն բանակցությունների մասնակիցների կազմը։ Ղարաբաղյան խնդրի կարգավորման գծով խորհրդակցությունների և հետագա բանակցությունների վաղ փուլում, երբ դադարեցվում էին մարտական գործողությունները, Լեռնային Ղարաբաղը մասնակցում էր համապատասխան պայմանավորվածություններին և բանակցություններին, որոնք սկսվեցին կրակի դադարեցումից հետո... Եվ բոլորին պարզ է, որ առանց Լեռնային Ղարաբաղի ժողովրդի համաձայնության որևէ պայմանավորվածության ձևակերպելն անհնար կլինի։ Հայաստանը դրանք պարզապես չի ստորագրի։ Մենք հենց դրանից ենք ելնում։ ՈՒզում եմ նշել, որ Հայաստանի վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանի հետ մեր հանդիպման ժամանակ նա հիշատակեց իր հրապարակային հայտարարությունը, որ ամփոփիչ պայմանավորվածությունները պետք է հաշվի առնեն և Հայաստանի, և Ղարաբաղի, և Ադրբեջանի շահերը։
Դրա հետ դժվար է վիճել... Տարածքային ամբողջականության, ինքնորոշման և վեճերի բացառապես խաղաղ կարգավորման սկզբունքներն ամրագրված են կողմերի միջև քննարկվող փաստաթղթերի բոլոր տարբերակներում։ Ամեն դեպքում, վերջնական որոշումը պետք է հաշվի առնի այդ բոլոր սկզբունքները։ Դրա հետ չեն վիճում և Երևանը, և Բաքուն»։ Ավելացնել կարելի է լոկ այն, որ, ըստ Լավրովի, «Մինսկի խմբի համանախագահները ջանում են, որ այդ փոխզիջումը լինի ազնիվ և արտացոլի շահերի իրական, արդարացի հաշվեկշիռը»։ Իսկ թե ում և ինչ էր բացահայտորեն ակնարկում Լավրովը, երբ պատմում էր, թե ինչպես եղավ, որ Արցախը 1997 թ. հունվարից դուրս մնաց կարգավորման ուղղակի բանակցություններից, թող որոշեն Հայաստանի այն քաղաքացիները, ովքեր չեն տառապում հիշողության կորստով և ամեն ինչ հիշում են 90-ականների իրադարձությունների մասին։ Բայց մենք կհիշեցնենք Զոհրաբ Մնացականյանի հետ նրա համատեղ մամուլի կոնֆերանսի այդ մասը։ Որովհետև խոսքն այն մասին է, թե Երևանում ում «մոռացկոտությունն» է առաջին անգամ հայտնվել։
Մի՞թե Լավրովն ինչ-որ բան «չգիտի» կամ «չի հիշում»։ Բայց ահա այն փաստը, որ նա առաջին անգամ ու լիովին սպասելի կերպով համաձայնություն հայտնեց Փաշինյանի հայտարարություններից մեկին (անցյալ տարվա) այն մասին, որ բանակցություններին Արցախի մասնակցությունը պետք է, բայց դա իբր պետք է որոշեն «կողմերն իրենք», ընդ որում հարկ համարեց հիշեցնել, որ նախկինում Լեռնային Ղարաբաղը եղել է բանակցությունների մասնակից, բացահայտ ակնարկ է և Երևանին, և Բաքվին։ Ակնարկն այն մասին է, որ կարգավորման վաղ փուլերում խաղաղ բանակցությունները դրական առաջընթաց ունեին միայն եռակողմ ձևաչափով, հաշվի առնելով, որ հակամարտող կողմերը ոչ թե երկուսն են, այլ երեքը, և դա վերադարձ է ԵԱՀԿ-ի 1992-94 թթ. ձևակերպումներին։ Այժմ` Լավրովի հայտարարության ևս մի նրբության մասին, որը Հայաստանի ներսում լուրջ վեճ է առաջացրել։ Վեճի առաջին կողմը Տեր-Պետրոսյանի կողմնակիցներն են նրա իսկ գլխավորությամբ և վարչապետ Փաշինյանն իր կողմնակիցներով։ Եվ այդ հանգամանքն ակնհայտորեն ապացուցում է Արցախի նախագահի թեկնածու, գեներալ-մայոր Վիտալի Բալասանյանի իրավացիությունը. նա արդեն մի քանի ամիս բացահայտորեն հայտարարում է, որ Արցախի հարցում Փաշինյանի մոտեցումներն ամբողջությամբ կրկնում են Տեր-Պետրոսյանի մոտեցումները։
Սերգեյ ՇԱՔԱՐՅԱՆՑ