Ագռավաքար
08.10.2019 | 00:17
Մ. Պավլովիչն իր «Հեղափոխական Թուրքիա» գրքում գրում է. «Փոքր Ասիայում գոյություն չունեն փամփուշտի արկեր և թնդանոթի գործարաններ: Դա ազգային բանակի ռազմական կառույցի աքիլլեսյան գարշապարն է, որը մեծ կարիք ունի ոչ միայն հրետանու, այլև նույնիսկ հրացանների, գնդացիրների և դրանց արկերի: Հարկավոր է, այնուամենայնիվ, ավելացնել, որ դաշնակցական Հայաստանի դեմ հաղթական պատերազմը, Կարսի, Արդահանի և Ալեքսանդրապոլի գրավումը և հայկական բանակի ջախջախումը հնարավորություն տվեցին Քյազիմ Կարաբեքիրի զորքերին նվաճելու հսկայական զինվորական պաշարներ, հարյուրավոր հրանոթներ, գնդացիրներ, տասնյակ հազարավոր հրացաններ և բազմաթիվ արկեր ու փամփուշտներ, որոնք դաշնակցական կառավարությանը ջանասիրաբար մատակարարել էին Անտանտի դաշնակիցները` հարձակում նախապատրաստելով Կովկասում Սովետական Ռուսաստանի դեմ»:
Բացահայտ սուտ և սադրանք: Էրզրումում, Կարսում, Արդահանում և Ալեքսանդրապոլում տեղակայված էին ցարական զինվորական պահեստները, որոնք թուրքական բանակի ձեռքն անցան ռուսական բանակի շուտափույթ զորացրման մասին Տրոցկու հայտարարության արդյունքում: Իսկ Անդրկովկասյան սեյմի ղեկավարության, մասնավորապես, Չխենկելիի ձեռամբ Կարսի անառիկ ամրոցը թուրքերին դավաճանաբար հանձնելով, հայկական հողերի հաշվին Վրաստանը, Թուրքիայի հետ առևտրի արդյունքում, ձեռք բերեց Բաթումը:
Սակայն, չնայած քեմալականների դրսևորած թշնամական քաղաքականության բոլոր ախտանիշներին և փաստերին, առաջին հայացքից միանգամայն անհասկանալի պատճառներով, Սովետական Ռուսաստանն օգնում է «թուրքական հեղափոխականներին» նրանց մղած «իմպերիալիստների դեմ պայքարում»: Այդպես, «ընդառաջելով Թուրքիայի Ազգային Մեծ Ժողովի խնդրանքին, Սովետական կառավարությունը, չնայած սահմանափակ հնարավորություններին», ինչպես պարզվում է արխիվային փաստաթղթերից, որոշում է Թուրքիային անհապաղ ցուցաբերել ռազմական և ֆինանսական օգնություն:
1920 թվականի ամռանը Կովկասյան ռազմաճակատի հեղափոխական զինվորական խորհրդի անդամ Օրջոնիկիձեին տրամադրվում է 6 հազար հրացան, ավելի քան 5 մլն հրացանային փամփուշտ, 17 600 արկ` ԹԱՄԺ կառավարության ներկայացուցիչներին հանձնելու նպատակով: 1920 թվականի սեպտեմբերին Էրզրումում թուրքական կառավարության և զինվորական հրամանատարության ներկայացուցիչներին է հանձնվում 200,6 կգ ոսկի` ձուլակտորներով:
1920 թվականի նոյեմբերին, թուրքական զորքերի Հայաստան ներխուժելու և Սովետական Հայաստանի կառավարության հանդեպ Անկարայի կառավարության թշնամական վերաբերմունքի առնչությամբ, ՌՍՖՍՌ կառավարությունը ժամանակավորապես դադարեցրեց զենքի և ոսկու հանձնումը: 1920 թվականի դեկտեմբերին զենքի և ոսկու օգնությունը վերականգնվեց: 1921 թվականի հունվար-փետրվար ամիսներին Տուապսեում թուրքական առաքելության ներկայացուցչին հանձնվեց 1000 ռումբ, 1000 պայթուցիչ, 1000 պայթուցիչի լից, 1000 արմունկավոր քաշող խողովակ, 4000 նռնակային և 4000 կոտորակառումբային փամփուշտ:
1921 թվականի մարտի 16-ին Մոսկվայում, սովետա-թուրքական պայմանագիրը կնքելիս, համաձայնություն ձեռք բերվեց Թուրքիային անհատույց ֆինանսական օգնություն ցուցաբերելու մասին. 10 մլն ռուբլու չափ` ոսկով (տրոցկիստական կառավարությունը քեմալական ԹԱՄԺ-ին փոխանցեց 6,5 մլն ռուբլի ոսկով, ապրիլին` 4 մլն, մայիսին և հունիսին` 1,4 մլն, նոյեմբերին` 1,1 մլն, 1922 թ. մայիսին թուրքական կառավարությանը տրվեց ևս 3,5 մլն ռուբլի` ոսկով, ընդամենը` 10 մլն), ինչպես նաև զենքի օգնություն: Համապատասխանաբար, 1921 թվականի ընթացքում, Սովետական կառավարությունը թուրքական կառավարության տրամադրության տակ ուղարկեց 33 275 հրացան, 57 986 փամփուշտ, 327 գնդացիր, 54 հրետանային թնդանոթ, 129 479 արկ, 1500 թուր, 20 000 հակագազ և մեծ քանակությամբ այլ զինամթերք: Եվ դա այնպիսի ժամանակ, երբ 1921-1922 թվականներին բոլշևիկյան կառավարությունն ամբողջ երկրում ոսկի էր հավաքում, որ «հաց գնի Պովոլժիեի սովյալների համար»:
1921 թվականի հոկտեմբերի 3-ին Տրապիզոնում թուրքական զինվորական հրամանատարությանը հանձնվեց երկու ծովային կործանիչ` «Ժիվոյ» և «Ժուտկիյ»: Բացի այդ, սովետական մասնագետները վառոդի երկու գործարան կառուցեցին Անկարայում և փամփուշտի գործարանի սարքավորումներ հանձնեցին, հումքի հետ միասին, թեև դեռևս պատերազմ էր ընթանում Վրանգելի սպիտակգվարդիական բանակի և Լեհաստանի դեմ, իսկ Հեռավոր Արևելքն ու Սիբիրի մի մասը գրավել էին ճապոնական զավթիչները:
1922 թվականին Սովետական կառավարությունը շարունակեց զենքի և զինամթերքի մատակարարումը Թուրքիային:
Իսկ այդ ժամանակ, Ազգությունների հարցերով ժողովրդական կոմիսարի 1920 թվականի դեկտեմբերի 4-ի հայտարարության մեջ, Հայաստանում Սովետական իշխանության հաղթանակի մասին նշվում է. «Տառապած և բազմաչարչար Հայաստանը, որ Անտանտի և դաշնակցականների քմահաճույքով մատնված էր սովի, թալանի և հալածանքի, բոլոր «բարեկամներից» խաբված այդ Հայաստանն այժմ ձեռք է բերել իր ազատությունը` հռչակելով իրեն սովետական երկիր: Ոչ Անգլիայի` հայկական շահերի «դարավոր պաշտպանի» սուտ խոստումները, ոչ Վիլսոնի տխրահռչակ տասնչորս կետերը, ոչ Ազգությունների Լիգայի լայնածավալ խոստումները` Հայաստանի կառավարման իր «մանդատով», չկարողացան (և չէին կարող) փրկել Հայաստանը կոտորածից և ֆիզիկական ոչնչացումից: Միայն Սովետական իշխանության գաղափարը խաղաղություն և ազգային զարթոնքի հնարավորություն տվեց Հայաստանին… Դեկտեմբերի 1-ին Սովետական Ադրբեջանը կամովին հրաժարվեց բոլոր վիճելի գավառներից և պաշտոնապես հայտարարեց Զանգեզուրը, Նախիջևանը և Լեռնային Ղարաբաղը Սովետական Հայաստանին զիջելու մասին: Դեկտեմբերի 1-ին Հեղկոմը ողջույններ ստացավ թուրքական հրամանատարությունից… Հայաստանի և նրան շրջապատող մուսուլմանների միջև դարավոր թշնամանքը լուծվեց մեկ հարվածով` Հայաստանի, Թուրքիայի, Ադրբեջանի աշխատավորների միջև եղբայրական համերաշխություն հաստատելու ուղիով: Թող իմանան բոլորը, ում որ հարկ է գիտենալ, որ այսպես կոչված հայկական «պրոբլեմը», որի վրա ապարդյուն գլուխ էին ջարդում իմպերիալիստական դիվանագիտության հին գայլերը, կարողացավ լուծել միայն Սովետական իշխանությունը»:
Չընդունելով Սովետական կառավարության առաջարկած Արևմտյան Հայաստանի ազգագրական բաժանման նախագիծը, Թուրքական կառավարությունն այդպես էլ չթույլատրեց հայ փախստականների և տարագիրների մուտքը Արևմտյան Հայաստան և ոչ մի հանրաքվե չկազմակերպեց այնտեղ: «Փոխարենը, Բեքիր Սամիբեյը մեկնեց Փարիզ և Լոնդոն, և Լոնդոնի կոնֆերանսում, որը հրավիրել էին Անտանտի դաշնակիցները 1921 թվականի փետրվարի երկրորդ կեսին` Սևրի պայմանագրի դրույթների վերանայման նպատակով, սկսեց քայլեր ձեռնարկել այդ պայմանագրի Արևմտյան Հայաստանին վերաբերող հոդվածները չեղարկելու ուղղությամբ: Ստանալով Թուրքիայի համաձայնությունը Սևրի պայմանագրի մի շարք այլ կետեր պահպանելու վերաբերյալ, Լոնդոնյան խորհրդակցության մասնակիցները (Անգլիա, Ֆրանսիա և այլն) հեշտությամբ զիջումներ կատարեցին «հայկական հարցի» խնդրում, և 1921 թվականի փետրվարի 26-ին Լոնդոնի Կոնֆերանսը որոշում կայացրեց. «Ներկայացնել պաշտոնական առաջարկություն Դաշնակիցների գերագույն խորհրդին Սևրի պայմանագրում Քրդստանի և Հայաստանի վերաբերյալ հոդվածներում հնարավոր փոփոխություններ կատարելու մասին»:
«Հայկական հարցը» թաղվեց 1922-1923 թվականների Լոզանի կոնֆերանսում: 1923 թվականի հուլիսի 24-ի Լոզանի պայմանագիրը չեղյալ հայտարարեց 1920 թվականի Սևրի հաշտության պայմանագրի IV Բաժինը` «Հայաստան», որտեղ արձանագրված էր. «Հոդ. 88: Թուրքիան հայտարարում է, որ ճանաչում է Հայաստանը, ինչպես այդ բանն արդեն արել են դաշնակից տերությունները, որպես ազատ և անկախ պետություն»: [«…Կողմերը համաձայնում են Միացյալ Նահանգների նախագահի միջնորդական վճռին հանձնել հայ-թուրքական սահմանների հաստատման հարցը Էրզրումի, Տրապիզոնի, Վանի և Բիթլիսի վիլայեթներում Թուրքիայի և Հայաստանի միջև սահմանատումը թողնել Ամերիկայի Միացյալ Նահանգների որոշմանը և ընդունել ինչպես նրա որոշումը, նույնպես և այն բոլոր միջոցառումները, որոնք նա կարող է առաջարկել Հայաստանին դեպի ծով ելք տալու և հիշյալ սահմանագծին հարող օսմանյան բոլոր տերիտորիաների ապառազմականացման վերաբերյալ»]:
Տխրահռչակ «հայկական հարցն» արգելափակվեց և հասցվեց երևակայական «հայկական օջախի» տեսլականի մակարդակի: Սակայն, «Թեև «ազգային օջախն» այլևս այն «ազատ և անկախ» պետությունը չէր, որի մասին խոսվում էր Սևրի պայմանագրում, …նրանով կարելի էր վախեցնել թուրքերին… 1923 թվականի հունվարի 23-ին կոնֆերանսի քննարկմանը դրվեց նաև Մոսուլի մասին կարևորագույն հարցը, որը եղել էր թուրքական և բրիտանական պատվիրակությունների միջև մասնավոր բանակցությունների առարկա: Մինչ կոնֆերանսը այդ հիմնախնդիրը նրբորեն շրջանցվում էր` նկատի ունենալով այն լայնորեն չհրապարակելու թուրքական պատվիրակության խնդրանքը: Բայց այդ հարցի շուրջ երկամսյա հետկուլիսային բանակցությունները ցանկալի արդյունք չտվեցին, և Քերզոնը, դաշնակից պատվիրակությունների հավանությունը ստանալով, որոշեց բաց քննարկել այն: Հատկապես հենց այս հանգամանքներում, համարձակ տոնով և պաշտոնական արտահայտչաձևերով, թուրքերին առաջադրվեցին առավելագույն պահանջներ հայկական հարցի շուրջ: Եվ թուրքերը լրջորեն անհանգստացան: Թուրքական պատվիրակության ղեկավար Իսմեթ Ինենյուն սկսեց լրջորեն պնդել, որ «հայկական օջախի» ստեղծումը հավասարազոր է Թուրքիայի մասնատմանը, քանի որ Թուրքիան արդեն իսկ հաստատել է իր ազգագրական սահմանները և, այդ պատճառով, անկարող է իր տարածքում գտնել գեթ մեկ թիզ հող նման ծրագիր իրականացնելու համար: Իսմեթն առաջարկեց դաշնակիցներին, որոնց տրամադրության տակ, ինչպես նա արտահայտվեց, անհամեմատ ավելի մեծ ազատ տարածքներ կային, քան Թուրքիայի, որ իրենք հատկացնեն նման «օջախ» հայերի համար: Բայց դաշնակիցների պատվիրակությունները չլսելու տվեցին Իսմեթի թունոտ նկատողությունը, և այլ շորթումների նպատակով, ավելի ու ավելի հաճախ վերադարձան հայկական հարցին: Եվ միայն այն բանից հետո, երբ Լոզանի կոնֆերանսի օրակարգում եղած բոլոր հիմնական հարցերը սպառվեցին, այսինքն, դաշնակիցների պատկերացումներին համապատասխան լուծվեցին նեղուցների, կապիտուլյացիաների, օտոմանյան պարտքի, Մոսուլի մասին և այլ հարցեր, դաշնակիցները, ինչ-որ կերպ, աննկատ կոծկեցին հայկական հարցը: Քերզոնի բնորոշմամբ, այդ հիվանդ հարցը խաղաղ վախճանվեց: Եվ, երբ 1923 թվականի հուլիսի 23-ին, նույն Քերզոնի արտահայտությամբ, «մաքուր ձեռքերով» ստորագրեցին Լոզանի պայմանագիրը, ապա դրանում այլևս ոչ մի բառով չէր հիշատակվում հայերի մասին:
Լոզանի կոնֆերանսում ՍՍՀՄ պատվիրակությունը լիովին սատարեց Թուրքիայի դիրքորոշմանը` Ստամբուլը և նեղուցները նրան վերադարձնելու հարցում, չնայած Թուրքիան հրաժարվել էր կոմունիստական ուղիով զարգացումից:
Այս համատեքստում հարկավոր է հիշել, որ միջազգային պաշտոնական բոլոր բանակցությունները և պայմանագրերը (ի թիվս դրանց` Մոսկվայի 1921 թվականի) ընթացել և ստորագրվել են մինչ այդ որպես միջազգային իրավունքի սուբյեկտ չճանաչված Թուրքիայի Ազգային Մեծ Ժողովի կողմից: Թուրքիայի հանրապետության պաշտոնական կազմավորումը հռչակվել է 1923 թվականի հոկտեմբերի 29-ին:
Ո՞րն է սովետական պետության ղեկավարների քաղաքական «կարճատեսության» պատճառը: Ինչպե՞ս կարող էր Ռուսաստանի բոլշևիկների կուսակցությունը տարբեր միջոցներով և գործողություններով նպաստել հայոց ցեղասպանության շարունակմանը, այսպես կոչված, Արևելյան Հայաստանի «ռուսական» տարածքում:
Հանելուկը լուծվում է Պավլովիչ-Վելտմանի կենսագրական մի քանի փաստով. «ՌՍԴԲԿ II համագումարից հետո (1903) Պավլովիչը հարել է մենշևիկներին, լինելով «The Day» (ԱՄՆ) զինվորական թերթի թղթակիցը, «La Revue Politique Internationale» (Ֆրանսիա) ամսագրի աշխատակիցը: Վերադարձել է Ռուսաստան 1917 թ. և անմիջապես միացել Տրոցկուն, աշխատանքի ընդունվելով ՌՍՖՍՀ Արտգործժողկոմում: (Ինքը` Տրոցկին, Ռուսաստան եկավ 1917 թ., ԱՄՆ-ից` Լոնդոնում կատարած կանգառով):
1918 թվականին անդամագրվել է ՌԿԿ-ին:
1920 թվականին կազմակերպել է «Արևելքի ժողովուրդների առաջին համագումարի» աշխատանքները և ընտրվել «Քարոզչության խորհրդում», որը, չգիտես ինչու, հատկապես անդրադառնում էր «հայկական հարցին»:
1921 թվականին ընտրվել է Արևելագետների համառուսաստանյան գիտական կազմակերպության ղեկավար, 1921-1923 թվականներին` Ազգժողկոմի կոլեգիայի անդամ: Մոսկվայի արևելագիտության ինստիտուտի հիմնադիրներից է և ռեկտոր: Մեծ ավանդ ունի սովետական արևելագիտության զարգացման գործում: Նրա աշխատությունները «մեծ ազդեցություն են գործել սովետական արևելագետների առաջին սերնդի ձևավորման վրա»,- նշում է «Սովետական պատմության հանրագիտարանը»:
Ռուսերենից թարգմանեց
Դավիթ ՄԿՐ ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ
Մեկնաբանություններ