ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

Գագիկ Հարությունյանի աշխատությունը մի նոր պատուհան է բացում դեպի սահմանադրական հարուստ մշակույթ

Գագիկ Հարությունյանի աշխատությունը  մի նոր պատուհան է բացում դեպի սահմանադրական հարուստ մշակույթ
01.07.2016 | 09:29

Ինչո՞ւ է այդպես պահանջված այս մենագրությունը: Բանն այն է, որ միջազգային պրակտիկայում այս երևույթը դեռևս խորապես ուսումնասիրված չէ: Այնինչ և՛ իրավունքի գերակայությունը, և՛, ի վերջո, սահմանադրականությունն արտահայտվում են սահմանադրական մշակույթի միջոցով: Այդ պարագայում սահմանադրական մշակույթը դառնում է իրավական մշակույթի արտացոլանքը, դառնում նաև երկրում համակեցության որակը գնահատող կարևոր չափորոշիչ:


Այս գրքում առաջին անգամ փորձ է արվում սահմանադրական մշակույթի համարժեք մակարդակի երաշխավորման, սահմանադրականության հաստատման, սահմանադրական մշտադիտարկման գործուն համակարգի արմատավորման վերաբերյալ հայեցակարգային նոր մոտեցումներ առաջադրել, որոնք միջազգային առումով կայուն ու դինամիկ զարգացման կարևոր երաշխիք կարող են դառնալ: Սահմանադրական մշակույթի համատեքստում պատշաճ ձևով ներկայացված են իրավական մշակույթի աղբյուրները, պատմականորեն անդրադարձ է կատարված մինչև քրիստոնեության շրջանը, ապա և մինչև մեր օրերը: Պատմական զարգացման և սահմանադրական մշակույթի ձևավորման ողջ տրամաբանությամբ զուգահեռներ են անցկացվում Հայաստանի, ամերիկյան և եվրոպական սահմանադրական մշակույթների առանձնահատկությունների միջև:
Աշխատությունում, հայ իրականության խոր արմատների, հարուստ ավանդույթների և ուսանելի դասերի տեսանկյունից, առանձնակի հետաքրքրություն է ներկայացնում մեր պատմության մեջ սահմանադրական մշակույթի ձևավորման պատմատրամաբանական, համեմատական վերլուծությունը: Սահմանադրական մշակույթը շատ խոր շերտեր ունի, և հեղինակը փորձել է վեր հանել այդ շերտերը, առաջ քաշել այնպիսի հասկացություններ, որոնք մինչ այս կամ շրջանցվել են, կամ պատշաճ ուշադրության չեն արժանացել: Եվ ահա այս գիրքը գալիս է լրացնելու այդ բացը:


Գիրքը բոլորովին նոր խոսք է հայ իրավագիտության մեջ, ուր ամենայն բարեխղճությամբ ուսումնասիրված են սահմանադրական մշակույթին առնչվող աղբյուրներն ու փաստերը` նախաքրիստոնեական ու քրիստոնեական շրջան, միջնադար, 18-րդ դար, ապա և այսօրվա առանձնահատկությունները: Եվ, գումարյալ այդ ամենին, անդրադարձ կա եվրոպական զարգացումների ընդհանուր միտումներին՝ ներկայացնելով դրա էվոլյուցիան ու ապագայում առաջադրվելիք խնդիրներն ու վերջիններիս լուծման ճանապարհները: Ահա թե ինչու է գիրքը վերնագրված` «Սահմանադրական մշակույթ. պատմության դասերը և ժամանակի մարտահրավերները»: Այս գիրքն առանձնանում է նաև նրանով, որ միջազգային սահմանադրագիտության զարգացման առումով չափազանց կարևոր թեմա է քննության առնված, ուր ներկայացվում, բացահայտվում են ազգային առանձնահատկությունները, գնահատվում են ակունքներն ու դրանց համապատասխան հիմքերը: Պատահական չէ, որ «Սահմանադրական մշակույթ» թեման այսուհետ հատուկ դասընթաց է մայր բուհում, սլավոնական համալսարանում, կառավարման ակադեմիայում, իսկ մի շարք երկրներում «Սահմանադրական մշակույթը» հատուկ դասավանդվող առարկա է, և դա հնարավորություն է տալիս բոլորովին նոր մոտեցում դրսևորելու սահմանադրականություն երևույթին:


«Սահմանադրական մշակույթ» տերմինն ընդհանրապես քիչ է օգտագործված կամ համարյա չի օգտագործված: Հենց այդ հետաքրքրությունն էլ հեղինակին տրամադրեց պատմության խորքերում գտնել «հայ իրականության մեջ ե՞րբ և ինչպե՞ս է օգտագործվել Սահմանադրություն տերմինը» հարցի պատասխանը: Զարմանալի մի օրինաչափություն բացահայտվեց. քրիստոնեությունն ընդունելուց հետո բոլոր հիմնական կանոններն ընդունվել են ազգային հոգևորական ժողովների մակարդակով: Այդ կանոնները դեռ Խորենացու ժամանակներից համարվել են կանոնական սահմանադրություններ, և օգտագործվել են «սահմանադրել», «սահմանադրություն» տերմինները: Գրաբարյան բառերը համադրվեցին աշխարհաբար թարգմանությունների հետ. բոլոր տեղերում այդ բառերը թարգմանվել, մեկնաբանվել են այսպես` սահմանել, հաստատել` հաստատեցին կանոններ, սահմանեցին կանոններ: Սահմանել, սահմանադրել բառերն արդյոք համարժե՞ք հասկացություններ են դիտվել: Ո՞ր դեպքում է օգտագործվել սահմանադրական ձևը, երբ խոսքը վերաբերել է գերակա ինչ-որ բանի հաստատմանը, այսինքն՝ դա գերակայո՞ղ է եղել, որը համընկնում է «սահմանադրություն» տերմինի այսօրվա բովանդակությանը, իմա՝ սահմանադրել նշանակում է սահմանել գերակա կանոն, որից պետք է բխեն մյուս կանոնները: Սահմանադրված է ի սկզբանե: Այս օրինաչափությունն ակնհայտորեն դրսևորվում է բոլոր հիշատակությունների մեջ: Բոլոր այն թարգմանությունները, որոնցում սահմանադրել հասկացությունը ներկայացվել է սահմանել կամ հաստատել ձևի մեջ, կորցրել են հասկացության բուն բովանդակությունը: Գերակայող նորմի՝ հիմնարար նորմի սահմանման հանգամանքը երկրորդ պլան է մղվել, և պարզապես գործողությունն է առաջնային դարձել:


Գերակա կանոններն անհրաժեշտ են, որպեսզի հասարակության ներսում եղած անհամաձայնությունները հաղթահարվեն: Եվ պետք է ընդունել, որ Սահմանադրությունը ո՛չ թե գործիք է իշխանության ձեռքին, այլ հասարակական համաձայնության հասնելու միջո՛ց է: Նման ձևակերպումը եվրոպական համակարգի գագաթն է համարվում, և եվրոպացիները գրում են, որ Սահմանադրությունը ոչ թե պետական իշխանության հիմնական օրենքն է, այլ քաղաքացիական հասարակության համաձայնության հիմնական օրենքը: Այս գաղափարախոսությունը մեր ամբողջ միջնադարյան գրվածքներում կարմիր թելի պես անցել է, և այդ կանոնների սահմանումը պետք է բխի այդ հասարակական իրականությունից: Դրան բնորոշ կանոններ պետք է սահմանվեն: Այսինքն, մեր նախնիները ո՛չ թե ներմուծվող արժեքներ են բերել և պարտադրել հասարակությանը, այլ իրենք են կանոնակարգել հասարակական հարաբերությունները և սահմանել հիմնական կանոնները, որոնցով պետք է համաձայնությամբ ապրեն:


Հեղինակը համոզված է, որ Մխիթար Գոշի «Դատաստանագիրքը» չստեղծվեց պատժելու համար, այլ ստեղծվեց սիրով և համերաշխությամբ ապրելու համար:
Այս գիրքը գրելիս մի քանի դարաշրջանի պատմություն ներկայացնող գրականություն է ուսումնասիրվել, և ներկայացվում են տվյալ աղբյուրի հեղինակն ու թեմային բնորոշ հատվածը` գրաբարով: Դրանով հեղինակը մեկ անգամ ևս վկայում, հաստատում է իր այն համոզումը, թե՝ տասնամյակներ շարունակ գրաբարից աշխարհաբար թարգմանողներն ինչպես են շրջանցել կամ վերափոխել «կանոնական սահմանադրութիւն», «սահմանադրութեան ժողով», «հարցն սահմանադրութեան», «սահմանադրեն գոհաբանութիւնք» և շատ այլ նման ձևակերպումները, համադրություններն ու հասկացությունները: Այդ հասկացությունները հայ միջնադարյան հուշամատյաններում բնորոշել են իրավաստեղծ գործունեության տեսակներ, հարաբերությունների կանոնակարգում, վարքագծի կանոնների սահմանում: Դրանցում, անշուշտ, առանձնահատուկ դեր են ունեցել ազգային-եկեղեցական ժողովները, որոնց ընդունված կանոնները համընդգրկուն բնույթ ու գերակայող իրավական ուժ են ունեցել: Պատահական չէ, որ «Հայկազյան լեզվի նոր բառգրքում» (Վենետիկ, 1837թ.) «սահմանադրություն» հասկացությունը բնորոշելիս, հղումներ են արվում կանոնական սահմանադրություններին:


Այդ վկայություններն անառարկելիորեն փաստում են, որ «սահմանադրութիւն» հասկացությունը հայ մատենագրության մեջ ներկայացվում է իրերի ու երևույթների որոշակի կարգ, կանոն, օրինաչափություն սահմանելու, ընդունելու, հաստատելու, իսկ որոշ դեպքերում` սահման, եզրագիծ դնելու իմաստներով: Օրինակ՝ «…ըստ առաջին Հայրապետի սահմանադրած կարգի», «Սսի ժողովում սահմանադրած…» և այլն:
Գագիկ Հարությունյանի հեղինակած այս ստվարածավալ աշխատությունը մի նոր պատուհան է բացում դեպի սահմանադրական այն հարուստ մշակույթը, որը հայ իրականության մեջ ձևավորվել է դարերի ընթացքում: Ի՞նչ է իրենից ներկայացնում այդ մշակույթը, որո՞նք են նրա դասերը. ահա հարցեր, որոնց պատասխանը տալիս է «Սահմանադրական մշակույթ. պատմության դասերը և ժամանակի մարտահրավերները» լրամշակված ու վերահրատարակված գիրքը: Այստեղ առաջադրված են հայեցակարգային մոտեցումներ` Հայաստանի Հանրապետությունում սահմանադրական մշակույթի արժեհամակարգային ամբողջականությունն ընկալելու, պատմության դասերը խորությամբ հաշվի առնելու, ժամանակի մարտահրավերները ճիշտ գնահատելու, սահմանադրական զարգացումների անհրաժեշտ քաղաքականություն մշակելու և իրականացնելու, երկրում սահմանադրականություն հաստատելու համար:


Մեծ լսարանի պահանջարկ ունեցող այս գրքի առաջաբանում հեղինակը բարձրաձայնում է իր մտահոգությունը. «Սահմանադրությունից՝ սահմանադրականություն, իրավական, ժողովրդավարական պետության կարգախոսից՝ քաղաքացիական հասարակության կայացում և իրավունքի գերակայության երաշխավորում. սրանք ո՛չ միայն նպատակ, այլև կոնկրետ խնդիրներ են, որոնք նույնքան կոնկրետ լուծումներ են պահանջում, պահանջում են սահմանադրական մշակույթի նոր որակ ու մակարդակ»:


Հովհաննես ՊԱՊԻԿՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2491

Մեկնաբանություններ