«Վաղուց ժամանակն է, որպեսզի Ալլա Պուգաչովան ճանաչվի որպես օտարերկրյա գործակալ և զրկվի Ռուսաստանի Դաշնությունում իր ամբողջ ունեցվածքից՝ Ռուսաստանի Դաշնության զինված ուժերը վարկաբեկելու և արևմտյան քարոզչության օգտին աշխատելու համար»,- հայտարարել է ՌԴ Պետդումայի պատգամավոր Ալեքսեյ Ժուրավլյովը։ Ավելի վաղ Պուգաչովան Instagram սոցիալական ցանցում Կիևի մանկական հիվանդանոցի վրա հրթիռի խոցման մասին գրառում էր արել։               
 

«Քիչ չեն արկածախնդիր մարդիկ, որ ուզում են իրենց տների պատերի մեջ խաչքարեր ունենալ» (ֆոտոշարք)

«Քիչ չեն արկածախնդիր մարդիկ, որ ուզում են իրենց տների պատերի մեջ խաչքարեր ունենալ» (ֆոտոշարք)
05.10.2012 | 11:41

Ստեփանավանի Հոբարձի գյուղում անցկացրի երկու օր: Ինձ ասացին, որ մոտակայքում գտնվող եկեղեցին չի գործում, կիսավեր վիճակում է: ՈՒզում էի տեսնել դարերի պատմություն ունեցող եկեղեցին: Եթե չլիներ կանաչապատ տարածքը, որ առանձնացնում էր քանդված շինությունը գյուղի բնակելի տներից, եթե կենտրոնում խաչքար չլիներ` հատուկենտ մոմերի հետքերով, կարելի էր պահեստի տեղ ընդունել այն: Մոտակայքում ոչ թե մեկ, այլ մի քանի քանդված եկեղեցիներ կային, որոնք իրենց խարխլված տեսքով անգամ հիացնում էին:
Նույն օրն էլ հանդիպեցի տեղի հոգևոր հովվի` Վարդաբլուրի Սուրբ Աստվածածին եկեղեցու հովիվ, արժանապատիվ տեր ՄԵՐՈՒԺԱՆ քահանա ՍՈՂՈՅԱՆԻ հետ, ով նաև շրջանի վեց գյուղերի այցելու-հովիվն է:

«ՄԵՐ ԵԿԵՂԵՑԻՆԵՐՆ ԱՎԵԼԻ ՇԱՏ ՄԵՐ ՁԵՌՔՈՎ ԵՆ ՎՆԱՍՎԵԼ»
-Ինձ հանդիպած կիսավեր եկեղեցիները կարծես նաև անանուն էին, համենայն դեպս, հուշող ոչինչ չկար:
-Շատ եկեղեցիների անուններ չեն պահպանվել, լավագույն դեպքում հայտնի են դրանց ժողովրդական անվանումները` Տոլմակ, Ջգրաշեն, Կտեվան, Սղնախ, Գոմերի ժամ: Այսինքն, ժողովուրդը տեղայնացրել է եկեղեցիների անունները: Այստեղ քիչ են բնիկները. պատմական փուլերում ներգաղթած բնակչությունը տեղի պատմական արժեքների՝ սրբավայրերի, գերեզմանների հիմնավոր կրողը չէ, կապված է ուղղակի այսօրվա հողին, բայց շատ բաներ մոռացված են, չեն հիշվում:
-Ինչո՞ւ են քանդվում եկեղեցիները:
-Հիմնական գործոնը անտարբերությունն է, ինչին ոչնչով չի զիջում մարդկային գործոնը, այսինքն` եկեղեցիները, հոյակերտ խաչքարերը կոտրվում, քանդվում են մարդկանց ձեռքով, ընդ որում, ավելի շատ` հայերի: Մեծ եկեղեցիները, հատկապես` Ջգրաշենը, Տոլմակադուռը փորձել են խորհրդային տարիներին պայթեցնել, իբր նորից կառուցելու համար: Այսօր էլ պարզորոշ երևում է` ինչպես են փորձել անկյունաքարերը պայթեցնելով եկեղեցին խարխլել, բայց չի ստացվել: Շատ եկեղեցիներ փրկվել են ազնիվ մարդկանց շնորհիվ, ովքեր խորհրդային իշխանությունների օրոք պատճառաբանել են, թե դա հասարակական շինություն է և կարող է ծառայել իբրև պահեստ: Լավ վիճակում պահպանվել են Վարդաբլուրի Սուրբ Աստվածածին եկեղեցին (1876 թ.), Կուրթանի Սուրբ Աստվածածին եկեղեցին (5-րդ դար) և Գարգառի Սուրբ Հովհաննես եկեղեցին (1907 թ.), որի անունը ևս հստակեցված չէ: Ցարիզմի ժամանակ գյուղական կարգով վերանորոգվել է Հոբարձու եկեղեցին, որի փայտաշեն արհեստական տանիքը հետագայում փտել է, քայքայվել բնական պայմաններից և, իհարկե, անտարբեր վերաբերմունքից: Գյուլագարակի եկեղեցին, որ եղել է հարդի պահեստ, հրկիզվել է, հայտնի չէ` պատահաբա՞ր, թե՞ դիտավորյալ, ասում են` երեք օր անընդմեջ այրվել է: Արդյունքում խարխլվել է, և երկրաշարժը կարողացել է սասանել, փլուզել եկեղեցու հաստ պատերը: Այսինքն, դարձյալ մարդկային գործոնը կա: Որոշ եկեղեցիներ ավերել են տվյալ տարածքում (օրինակ, Ջգրաշեն եկեղեցու մոտ) բնակվող ցեղախմբերը: Հստակ երևում է, որ մշակութային նախանձի դրսևորում է, որովհետև չկան եկեղեցու հատկապես քանդակազարդ հատվածները` քիվերը, կամարները, սյուները: Տոլմակադուռ կոչվող եկեղեցում էլ, որտեղ «Տերն ու ծառան» հայտնի ֆիլմն է նկարահանվել, մարդկային հասակը որքան ներել է (այսպիսին է առաջին տպավորությունը), այդ չափով քարերը պոկված են: Իսկ վերևի քարերը, որ պետք է անձրևաջրերից, սառույցից պոկված լինեին, ամուր իրենց տեղում են: Մարդու միջամտությունն ակնհայտ է: Շատ կտեսնեք եկեղեցիներ, որոնց ճանապարհից նկատելի մասը ձեռք տրված չէ, իսկ չնկատվող մասն ամբողջովին քերված է. քարերն իբրև շինանյութ պոկել և օգտագործել են:

«ԱՍՈՒՄ ԵՆ` ՈՄԱՆՔ ՀԱՐԲԱԾ ԺԱՄԱՆԱԿ ԶՎԱՐՃԱՑԵԼ ԵՆ` ՄՈՒՐՃՈՎ ԽԱՉՔԱՐԵՐ ԿՈՏՐԵԼՈՎ»
-Մարդիկ քանդված եկեղեցու տարածքում մի անկյուն, մի խաչքար են գտնում` մոմ վառելու և աղոթելու համար: Սա՞ ինչպես կբացատրեք:
-Դարձյալ վատ կողմից պիտի դիտարկեմ. մոմավառությունը տարերային մի բանի են վերածել, և այն, ինչը պիտի աչքի լույսի պես պահեին` իբրև նշխար, փչացրել են: Սխալ մոմավառության հետևանքով Սուրբ Գևորգ, Սուրբ Սարգիս, Սուրբ խաչ մատուռների խաչքարերը մրի հաստ շերտով են ծածկված: Ժամանակ, ֆինանսներ ու մասնագետներ են պետք, որ դրանք մաքրվեն: Էլ չեմ ասում, որ մատուռների ներսում մոմերով այնպիսի տառեր, անվանումներ, սիրային բանաձևումներ են թողնում, ինչն արդեն մեր հոգևոր աղքատության բնութագիրն է: Ենթադրենք, թե ոմանք անդաստիարակ են և այդպես են իրենց պահում, բայց այն, որ դրանք երկար ժամանակ նույն տեսքով պահպանվում են, ցույց է տալիս, որ համայնքն անտարբեր է կամ հոգևոր առումով` փնթի:
-Վերջին շրջանում հաճախ է խոսվում հուշարձանների, տապանաքարերի պղծման դեպքերի մասին:
-Դա նույնպես լուրջ խնդիր է: Վարդաբլուրի Սուրբ Աստվածածին եկեղեցու մոտ բավականին մեծ հուշարձանախումբ կա: Տեսնում ես` խաչի մի մասը շեղ կտրվածքով իր բնի վրա կանգնած է, մյուս մասը կոտրված, կողքի ընկած է, և կոտրվածքը թարմ է: Հստակ երևում է, որ վերջին տարիներին են խաչքարերը կոտրվել: Ասում են` ոմանք հարբած ժամանակ զվարճացել են` մուրճով խաչքարեր կոտրելով: Պատահել է, որ մինչև վերջերս լավ պահպանված ամբողջական խաչքարը հայտնաբերել ենք մեջտեղից կոտրված: Ամբողջ գերեզմանոցը մեծ մեքենաներով, բուլդոզերով շուռ է տված, եթե նայեք, կարծես ալեկոծված գերեզմանոց լինի: Գուցե ինչ-որ բան են փնտրել, գուցե պարզապես ցանկացել են պղծել գերեզմանոցը: Վարդաբլուրի եկեղեցուց հարավ-արևմուտք գտնվող գերեզմանոցը ճանապարհով բաժանել են երկու մասի, տներ ու գոմեր են կառուցել: Գիտենք, որ այդ փոքր թաղամասի տակ գերեզմաններ են, իսկ այն, ինչ պահպանվել է, դարձյալ շատ անխնամ վիճակում է:
Վանդալիզմի, աստվածամարտության էլի մեկ օրինակ. խորհրդային տարիներին որոշ խաչքարեր թաղվել են Ջգրաշեն եկեղեցու մոտ գտնվող հանդամասում, հողի տակ, պարզապես հետքը կորցնելու համար: 90-ականներին Վարդաբլուրի գյուղապետ Վռամ Գյուլզադյանը դիպվածի մասին իմանալով` որոնողական աշխատանքներ է կազմակերպել, գտել են հինգ հրաշակերտ խաչքար, որոնցից ամենամեծը հիմա Սուրբ Աստվածածին եկեղեցու բակում է: Թերթաքարե խաչքար է, որի քանդակների կեսն է պահպանվել, բայց այդ ծավալով էլ երևում է, որ մեծարժեք գործ է: Այն վերատեղադրել են որպես Մեծ եղեռնի զոհերի հիշատակի խաչքար:
-Ձեր հովվության եկեղեցիներից քանի՞սն են Մայր աթոռին պատկանում:
-Առավելագույնը` երեքը: Քիչ եկեղեցիներ ու մատուռներ կան, որ համայնքը վերադարձրել է Մայր Աթոռին: Ասեմ նաև հետևյալը. պատահում է, որ անվանապես նշված է եկեղեցին, հայտնի է, որ դարում է կառուցված, բայց մատուռի հիմքերն անգամ ցույց տվող գյուղացիներ չկան: Օրինակ, Կուրթան գյուղի հանդամասերում, Հնեվանքի մոտ մատուռ կա, որի մասին գյուղում մի քանի հոգի գիտի. գործի բերումով` հովիվը, որ հոտն այնտեղ է արածեցնում, և գյուղապետարանի մասնագետը: Փորձում ենք մեզ համար ճշտել եղած սրբավայրերի քանակն ու պահպանված վիճակը, ինչը, սակայն, պիտի վաղուց հաշվառված լիներ յուրաքանչյուր համայնքապետարանում: Իմ հովվության ներքո գտնվող յոթ գյուղում մոտ 20 սրբատեղի կա` մատուռ, եկեղեցի, այդ թվում` գործող, բայց չվերաօծված երկու եկեղեցի: Մատուռները հիմնականում գործում են, տանիքները քիչ թե շատ վերանորոգված են, ներսում հարմարություն է ստեղծված մոմավառության համար:
-Իսկ եթե խոսենք այդ եկեղեցիների պատմական, մշակութային նշանակությա՞ն մասին: Ինչո՞ւ են դրանք հոգածությունից դուրս մնացել: Պակա՞ս արժեքավոր են, թե՞ «աչքից հեռու»:
-Դրանք 4-5-րդ դարերի եկեղեցիներ են, գոնե հինգ եկեղեցի, վստահ կարող ենք ասել, որ 5-րդ դարի են, նույն ճարտարապետական տիպին պատկանող, նույն ձեռագրով կառուցված: Բայց քանի որ գյուղական եկեղեցիներ են, ոչ շատ հայտնի, գուցե մշակույթի նախարարությունը դեռևս չի հասցրել դրանց անդրադառնալ, վանական մեծ համալիրների և կոթողների կողքին դրանք դեռևս անտեսված են: Վերականգնողական մեծ աշխատանքներ են պահանջվում: Իբրև ուրախալի փաստ կարող եմ ասել, որ Կուրթան գյուղի 5-րդ դարի Սուրբ Աստվածածին եկեղեցին երևանաբնակ մի բարերարի և համայնքի ներդրումով մաքրվում և բարեկարգվում է:

«ԵՐԲԵՄՆ ԻՐԵՆՑ ԹՈՒՅԼ ԵՆ ՏԱԼԻՍ ՔԱՀԱՆԱՅԻՆ ՀԱՐՑՆԵԼ, ԹԵ ՈՐ ԽՄԲԻՑ Է»
-Տեղի ժողովրդի անհավատությո՞ւնն է պատճառը, որ ունենք ավեր եկեղեցիների ու խաչքարերի այս պատկերը:
-Ես շատ մեծ տարբերություն չեմ տեսնում Լոռվա և Հայաստանի այլ շրջանների բնակիչների հավատքի միջև: Այստեղ յուրահատուկ (ոչ վատ իմաստով), Լոռվա դիմագծով է հավատքը դրսևորվում:
-Դուք մեկ տարի է, ինչ Վարդաբլուրի Սուրբ Աստվածածին եկեղեցու հովիվն եք: Ի՞նչ դժվարությունների եք հանդիպել:
-Առաջին դժվարությունը քահանային ընկալելն է այնպես, ինչպես նախկինում է ընկալվել: Ստեղծվել է մի տեսակ շփոթ, գյուղացին նոր-նոր սկսում է հասկանալ` ո՞վ է քահանան, ո՞վ է աղանդավորը, երբեմն իրենց թույլ են տալիս քահանային հարցնել, թե որ խմբից է:
-20 տարի է, ինչ աղանդավորներն ակտիվորեն գործում են: Գուցե այդ ակտիվության պատճառներից մեկն էլ այն է, որ շուրջ 70 տարի խզված է եղել կապը քահանայի և ժողովրդի միջև:
-Այո, բայց այն ժամանակ կար հավատ և անհավատություն, գոնե քահանային անհավատության մեջ չէին կասկածում, այսօր տարատեսակ կեղծ ուսմունքների բովում ժողովուրդը մի տեսակ շշմած վիճակում է, և եկեղեցու, քահանայի նկատմամբ ջերմ վերաբերմունքը հապաղում է:
-Հաճախ հավատացյալ մարդիկ սնոտիապաշտությունը շփոթում են հավատի հետ: Թուղթ ու գիր անողին, մոմ թափողին, վախ բռնողին այցելելը համարվում է «սրբազան» գործ: Հոգևորականներն ի՞նչ են անում, որ մարդկանց ազատեն նաև այս շփոթից:
-Սնոտիապաշտությունը բոլոր դարերում է եղել, դա ժողովրդի հրաժարումն է կանոնավոր հոգևոր կյանքից, մի տեսակ միտում է ավելի թեթև հոգևոր կյանքի, ավելի հեշտ տարբերակի: Ասենք, մեղքից ազատվելու փոխարեն, որ կարող է բացել հաջողության դռները, ազատել հիվանդությունից, նախընտրում են գնալ գուշակների, թուղթուգիր անողների մոտ, որոնք երկու բառով կասեն, թե գործերդ հաջող կլինեն: Սա մերօրյա խնդիր չէ, շատ խոր արմատներ ունի: Քանի կա հոգևոր կյանք, մարդկային մեղք, դրա պատասխանը պիտի լինի սնոտիապաշտությունը: Այսինքն, այստեղ հատուկ պայքար պետք չէ, հավատը եթե ուժեղ լինի, մարդը տուրք չի տա սնոտիապաշտությանը, դա բաց թողած տեղ է, որ լրացվում է սին բաներով:
-Ձեր համայնքում այս առումով ինչպիսի՞ն է պատկերը:
-Որոշ գյուղերում կան մարդիկ, ովքեր իրենց աղոթք անողի պաշտոն են տվել, քորոցով ու ինչ-ինչ գրականությամբ աղոթքներ են անում հիվանդների համար, անգամ անասունների: Երբեմն հավատացյալն իրեն համարում է Հայ առաքելական եկեղեցու զավակ, համոզված է, որ ճիշտ հոգևոր կյանքով է ապրում, բայց ընկնում է սնոտի բաների հետևից: Այնտեղ, որտեղ հավատացյալի և Աստծո կապը միջնորդավորված չէ եկեղեցու կարգուկանոնով, սնոտիապաշտությունը շատ արագ մուտք է գործում: Սա նման է առանց կամրջի գետն անցնելուն:

«ԱՄԵՆ ՔԱՅԼԱՓՈԽԻ ԿՀԱՆԴԻՊԵՔ ԸՆՏԱՆԻՔՆԵՐԻ, ՈՐՈՆՑՈՒՄ ԱՄՈՒՍՆԱԼՈՒԾՈՒԹՅԱՆ ՊԱՏՃԱՌՈՎ ԵՐԵԽԱՆԵՐ ԵՆ ԿԻՍՎՈՒՄ` «ՏՂԱՆ` ԻՆՁ, ԱՂՋԻԿԸ` ՔԵԶ»
-Դարձյալ անդրադառնամ եկեղեցիների, հուշարձանների խնդրին: Հնարավո՞ր է, որ վերջնականապես ավերվեն արժեքավոր կոթողները, և Դուք, որպես հովիվ, ի՞նչ եք անում նման վտանգը բացառելու համար:
-Հոգևորականներիս առաջին ծառայությունը մարդկային հոգիների պահպանությունն ու փրկությունն է, սակայն հովիվներն ունեն նաև պարտավորություն պահպանելու մշակութային, առավել ևս` քրիստոնեական ցանկացած կոթող: Բայց յուրաքանչյուր հովիվ մեծ ծավալի հովվություն է այսօր իրականացնում և միայնակ, առանց համայնքների, ՏԻՄ-երի ու համապատասխան գերատեսչության աջակցության չի կարող պահպանել մշակութային արժեքները: Օրինակ, համայնքները դեռևս չունեն խաչքարերի ու պատմական գերեզմանաքարերի ցանկ: Եվ սա խնդիր է: Դրանցից յուրաքանչյուրն անգնահատելի արժեք է: Ես ունեմ մտավախություն, որ կարող են խաչքարեր կորչել: Այսօր քիչ չեն արկածախնդիրները, այն մարդիկ, ովքեր ուզում են իրենց տների պատերի մեջ խաչքարեր ունենալ, մարդիկ, ովքեր կարող են խաչքարեր վաճառել, և եթե համայնքը, 20 տարվա անկախությունից հետո, չունի իր եզակի արժեքների ցուցակը` 10, 20 կամ 100 խաչքարի ցանկ` ամեն մեկի համառոտ կամ մանրամասն նկարագրությամբ, շատ դժվար է պահպանության մասին խոսելը:
-Իսկ եթե խոսենք մարդկա՞նց մասին։
-Գոնե ինձ, որպես երիտասարդ հոգևորականի, զարմացնում է այն, որ խաթարվել է հայի հյուրասեր կերպարը: Մարդկային հարաբերությունները գյուղում մի տեսակ քաղաքային որակ են ստացել` անտարբեր, գործնական: Մյուս կողմից, դա պայմանավորված է ծանրացած հոգեվիճակով, դժվարություններով, անորոշությամբ, իրենց աշխատանքի չգնահատվածությամբ: Իհարկե, կան նաև լուսավոր կետեր. ժողովուրդը մաքառում է, շատերը հողի հետ իրենց կապը չեն կորցնում, հանապազօրյա հացը վաստակում են այդ հողից: Իրենց մեջ խուլ, բայց լավ արձագանքը կա նախնիների հավատի: Ավագ սերունդը դանդաղ է համակերպվում եկեղեցական աշխուժացող կյանքին: Նոր սերունդն ավելի արագ, ավելի ճկուն է այդ առումով, ընկալունակ է, ավելի պարզ է: Ժողովրդի զգացողությունը, ակնկալիքները, երազանքները, հույսերը` կապված պետության և եկեղեցու հետ, ինչ-ինչ պատճառներով բթացել են: Առաջընթացը նվազագույն է, բայց կա: Ժողովրդի մեջ առկա են հասարակական չարիքներ: Առաջին չարիքն ընտանիքի գաղափարի տարերային աղավաղումն է, ամեն քայլափոխի կհանդիպեք ընտանիքի, որտեղ ամուսնալուծության պատճառով երեխաներ են կիսվում` «տղան ինձ, աղջիկը` քեզ»: Հղիության արհեստական ընդհատումներն են շատ, մեծ են արտագաղթը և դրա հետևանքները` արտաամուսնական կապեր, թմրամոլություն: Ամենամեծ ու տարածված չարիքներից մեկը հարբեցողությունն է:

«ԴԵՌԵՎՍ ՆԱԽԱՊԱՇԱՐՎԱԾ «ՏԵՐՏԵՐԻ» ԿԵՐՊԱՐԻ ՄԵՋ Է ԺՈՂՈՎՈՒՐԴԸ ՊԱՏԿԵՐԱՑՆՈՒՄ ԱՅՍՕՐՎԱ ՔԱՀԱՆԱՅԻՆ»
-Ինչ-որ ժամանակ քահանան իր համայնքի ամեն ընտանիքի հյուրն է եղել, խորհրդականը, օգնականը. այսօր կա՞ նման կապ հանրության և քահանայի միջև:
-Նոր է ստեղծվում այդ տեսակի կապը: Բժշկի, մանկավարժի, որևէ մասնագետի, առավել ևս քահանայի հանդեպ մի տեսակ կանխակալ է մարդկանց վերաբերմունքը: Եթե անգամ քահանան փորձում է իրենց ընտանիքի դժվարության մեջ մտնել, մի ուսով վերցնել այդ բեռը, լուրջ դիմադրության է հանդիպում: Մի տեսակ նախապաշարված վերաբերմունք կա, որ քահանան կնունքի, պսակի, թաղման, արարողության կատարող է, գրաբար լեզվով շարական երգող. չեն ընդունում քահանայի՝ հոգևոր բժիշկ ու խոստովանահայր լինելու պարագան՝ ակամա ջուր լցնելով աղանդների ջրաղացին: Այսինքն, դեռևս նախապաշարված «տերտերի» կերպարի մեջ է ժողովուրդը պատկերացնում այսօրվա քահանային, այդպիսով ինքն էլ չօգնելով նրան, որ դրսևորվի որպես լավ հոգևորական:

Զրույցը`
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Լուսանկարներ

. .
  • Արժանապատիվ տեր Մերուժան քահանա Սողոյան
  • Արժանապատիվ տեր Մերուժան քահանա Սողոյան,  Իսրայել Ասրյան
Դիտվել է՝ 8574

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ