ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«ՀԻՎԱՆԴԻՆ» ԲՈՒԺՈՒՄ Է ՀԱՐԿԱՎՈՐ, ՈՉ ԹԵ ՇՈՈՒ, ԱՅՆ ԷԼ` ԱՆՈՐԱԿ»

«ՀԻՎԱՆԴԻՆ» ԲՈՒԺՈՒՄ Է ՀԱՐԿԱՎՈՐ, ՈՉ ԹԵ ՇՈՈՒ, ԱՅՆ ԷԼ` ԱՆՈՐԱԿ»
02.11.2010 | 00:00

Վերջերս համացանցում հայտնվել էր հերթական տեսանյութը, որտեղ երևում էր` ինչպես է ուսուցչուհին ծեծում աշակերտին: Վարքագծի նման դրսևորումների կարելի է հանդիպել ոչ միայն ուսուցիչ-աշակերտ հարաբերություններում: Միանշանակ գնահատական տալը կամ մեղավորներ փնտրելը խնդրի լուծման լավագույն տարբերակը չեն, երևույթն էլ նոր չէ: Պարզապես տերթոդիկյան համակարգը վաղուց հնացել է, իսկ նորագույն տեխնոլոգիան հնարավորություն է տալիս մասսայականացնելու արատավոր երևույթները: Բայց արդյոք մասսայականացումը կմեղմի՞ ջղային ուսուցիչների զայրույթը, կամ աշակերտները կդառնա՞ն ավելի օրինակելի: Հոգեբույժ, հոգեվերլուծող ԱՐԱ ՉԱԼԻԿՅԱՆԻ համոզմամբ` նման դրսևորումները ցածր կուլտուրայի, հիվանդագին մտածելակերպի արդյունք են: «Մարդիկ, որոնք վերբալ (խոսքային) մակարդակում չեն կարողանում իրենց դրսևորել, լուծել խնդիրները, անցնում են ֆիզիկական` ավելի պրիմիտիվ, կենդանական մակարդակի: Նույն կերպ, եթե երկրները բանակցություններով չեն կարողանում ինչ-ինչ խնդիրներ լուծել, պատերազմում են,- ասում է նա:- Դեռևս 70-80 ականներին հոգեբան Լևոն Ջռնազյանը գիտական հետազոտություն իրականացրեց ուսուցիչների շրջանում: ՈՒսումնասիրելով ուսուցիչների անձնային հատկանիշները` նա պարզեց, որ նրանց 80 տոկոսն ունի սադիստական հակումներ: Խորհրդային կառավարությունը, իհարկե, թույլ չտվեց հրապարակել այդ հետազոտությունը: Եթե 80 տոկոսը նման հակումներ ունի, իսկ հասարակությունը երեխաներին վստահում է այդ մարդկանց, բնական է, թե ինչ ազդեցություն կունենան նրանք երեխաների հոգեվիճակի վրա»:
Ըստ Արա Չալիկյանի` երբ ուսուցիչը հարվածում է երեխային կամ սպան զինվորի նկատմամբ բռնություն է կիրառում, նրանք ագրեսիայի միջոցով պարպում են իրենց բարկությունը: Այդ բարկության արմատները նրանց անցյալից են գալիս: «Տվյալ դեպքում ուսուցիչը ծեծել է աշակերտին: Այդ երեխան գուցե տանն էլ է ծեծ կերել, նա մեծանում է չարությունը ներսում կուտակած, դառնում է ընկճված կամ չափից ավելի սանձարձակ, և չի բացառվում, որ ընտրի ուսուցչի մասնագիտությունը: Սա` մի տարբերակ: Այսինքն, երեխային հարվածող ուսուցչուհին նույնպես խնդիրներ ունի: Սակայն նրան օգնություն ոչ ոք չի ցուցաբերում»: Չարդարացնելով տվյալ ուսուցչին, այնուամենայնիվ, Արա Չալիկյանը համոզված է, որ իրական մեղավորը գործող համակարգն է: «ՈՒսուցչին տալիս են N թվով աշակերտներ, շատ անգամ` N թվից էլ շատ: Երեխաները գալիս են տարբեր ընտանիքներից, տարբեր խնդիրներով, կան նաև ծանր հոգեկերտվածք ունեցող երեխաներ: Անգամ պրոֆեսիոնալ հոգեբանները չեն կարող միաժամանակ խմբային որակյալ թերապիա և դասընթաց անցկացնել: Ինչպե՞ս կարող է դա անել շարքային ուսուցիչը: Այն ուսուցիչը, որն ունի խաղաղ պայմաններ տանը, լավ անցյալ, լավ հոգեկերտվածք, բնական է, աշխատավայրում ավելի ներդաշնակ վարքագիծ կդրսևորի: Շատերն էլ, իրենց ներանձնային խնդիրների բեռը ուսերին, գալիս են դպրոց, որտեղ նրանց սպասում են «պրոբլեմավոր» ընտանիքներից դպրոց եկած ոչ պակաս «պրոբլեմային» երեխաներ: Եթե հաշվի առնենք նաև այն հանգամանքը, որ մեր հայկական հեռուստաալիքներն էլ իրենց հերթին ցածրարժեք հաղորդումներով և բացասական լուրերի տարափով ակտիվորեն ռմբակոծում են ինֆորմացիոն կուլտուրա չունեցող մեր հասարակության գիտակցությունն ու հատկապես ենթագիտակցությունը, ապա կտեսնենք, թե ինչ ծանր հոգեկան աղավաղումների հետ է գործ ունենում ուսուցիչն իր աշխատանքի ընթացքում»: ՈՒսուցչի աշխատանքը բավականին դժվար է և, ծանրության համեմատ, քիչ վարձատրվող: Չի գործում ուսուցիչների և աշակերտների համար հոգեբանական օգնության ոչ մի արդյունավետ համակարգ: Որոշ դպրոցներում կան հոգեբաններ, սակայն նրանց աշխատանքը, ըստ Արա Չալիկյանի, հիմնականում կրում է ձևական բնույթ և կատարվում է մասնագիտական տեսանկյունից կոպիտ խախտումներով ու թերություններով: Օրինակ, խախտվում է անանունության սկզբունքը: Հոգեբանը դպրոցին կցված է պարտադիր ձևով: Եթե ուսուցիչը, երեխան կամ ծնողը դիմեն հոգեբանին, բոլորը կիմանան: Բնական է, ոչ ոք չի գնա ու չի պատմի այդ հոգեբանին իր խնդիրները: Դպրոցներն սպասարկող հոգեբանական համակարգը պետք է դպրոցի հետ տարածքային առումով կապված չլինի: Հաջորդ մեծ թերությունը, որ նշում է զրուցակիցս, դպրոցական հոգեբանի մասնագիտական որակների զարգացումն ու վերահսկումը պարտադիր ձևով իրականացնող կառույցի բացակայությունն է: Նա մասնավորապես ընդգծում է, որ հոգեբանները չեն անցնում իրենց պարտադիր թերապիան և չունեն սուպերվիզիա (աշխատանքի որակի վերահսկում) ստանալու հնարավորություն: Սա նշանակում է, որ ցանկացած ուսանող, որն ունի տարաբնույթ հոգեկան խնդիրներ և նույնիսկ հոգեկան խանգարումներ, բուհում ստանալով հոգեբանության ասպարեզին վերաբերող տեսական գիտելիքներ և դիպլոմ, կարող է իր «առողջ անձով» օրինակ ծառայել և «կարգավորել» մյուսների հոգեկան աշխարհը: «Գիտելիքը չի օգնում մարդուն խնդիրները լուծելու: Հոգեբանին դիմող ուսուցիչը, օրինակ, կարող է ավելի շատ տեսական գիտելիքներ ունենալ: Այդ դեպքում ո՞վ ում պիտի օգնի,- ասում է Արա Չալիկյանը։ -Հոգեբանը պետք է ավելի ներդաշնակ հոգեկան աշխարհ ունենա, որ կարողանա դիմացինին օգնել: Եթե երեխային հարվածող ուսուցիչը մի քանի գիրք ավելի կարդացած լիներ, միևնույն է, նյարդերը չէին դիմանալու, հարվածելու էր: Ցանկացած տեսական նյութ պետք է ներանձնացվի ու դառնա իր սեփականը, դառնա ունակություն, իսկ դրա համար հարկավոր են հատուկ վարժական համակարգեր: Մենք մեծ բաց ունենք: «Խոպան» է մեր ժողովրդի հոգեվիճակը»:
Ծնողի, մեծի, ուսուցչի նկատմամբ ավանդական հարգանքն այսօր իր տեղը զիջում է օրենքին: Ավանդույթները մնացել են անցյալում: Ինչքան է ճիշտ, երբ օրենքի դաշտ են թափանցում հայր-որդի, ուսուցիչ-աշակերտ ու այլ նմանատիպ հարաբերություններ: «Նախկինում նույնպես օրենքներ կային, պարզապես այդ օրենքները ոչ թե պետական էին, այլ հասարակական,- ասում է զրուցակիցս:- ՈՒսուցիչները գնում էին այցելության այն աշակերտների տուն, ովքեր խնդիրներ ունեին, ծանոթանում էին, զրուցում ծնողների հետ, այսինքն` ուսուցիչը կատարում էր թե՛ հոգեբանի դեր, թե՛ հարազատ մարդու, որը պատրաստ է աջակցելու ընտանիքին: Եվ այդ այցը դպրոցն էր խրախուսում, տնօրենը: Հիմա դպրոցի տնօրենությունը և ընդհանրապես համակարգը այնքան են ծանրաբեռնված տարբեր խնդիրներով և ծրագրերով, որ հաճախ ի վիճակի էլ չեն լինում հիշելու դպրոցի հիմնական նշանակությունը: ՈՒսուցիչն ինչպե՞ս պետք է հոգա ուրիշի երեխայի հոգսերը, երբ իր երեխան կամ հենց ինքը նույնպես բազում խնդիրներ ունեն: Պիտի հարուստ լինես, որ նվիրատվություն անես, նույնն էլ հոգեկանին է վերաբերում. կարո՞ղ ես ուրիշին օգնել, եթե ինքդ հոգեպես լավ վիճակում չես»: Արա Չալիկյանի կարծիքով` անհրաժեշտ է, որ ցանկացած ուսուցիչ նույնպես անցնի իր «թերապիան»` անհատական կամ խմբային, և կրթության նախարարությունը պետք է այդ ուղղությամբ մտածի: Նա հստակեցնում է. «Ժամանակակից հոգետեխնոլոգիաները և հատկապես հոգեվերլուծությունը հանգեցնում են նրան, որ գիտակցությունը և ենթագիտակցությունը դառնում են ներդաշնակ: Մարդը կարողանում է տիրապետել իր հույզերին, և ընթացիկ ցանկացած սթրես, որոնցով հարուստ է կյանքը, չի առաջացնում կուտակված լարումներ, որոնք էլ իրենց հերթին չեն արտահայտվում այլ հարաբերություններում: Ասենք` հեռուստատեսությամբ խոսում են, քննարկում, դրանից ոչինչ չի փոխվում: «Հիվանդին» բուժում է հարկավոր, ոչ թե շոու, այն էլ` անորակ»: Այնպիսի տպավորություն է, որ մեր հասարակությունն անառողջ է: Եվ հոգեբանի դերը երբևէ չկարևորող մեր ազգին հենց հոգեբանի օգնություն է պետք: «Իհարկե, ծանր խնդիրներ ունի մեր հասարակությունը: Հակառակ դեպքում, իբրև անհատներ լինելով շնորհքով և խելացի, ինչո՞ւ խմբային առումով վատ ենք ապրում: Մենք, գովերգելով մեր հազարամյակների պատմությունը, բավականին ծանր, խղճալի վիճակի մեջ ենք` մշակույթի և հատկապես հոգեբանական մշակույթի պակասի պատճառով: Մշակույթի հեղափոխություն է պետք, չկա Հայաստանը փրկելու ուրիշ ճանապարհ` ո՛չ տնտեսական, ո՛չ գրանտային, ո՛չ իշխանա-պաշտոնական. սրանք երկրորդային, երրորդային գործոններ են, առաջինն ինքնամաքրումն է, հոգեբանական կուլտուրայի և փոխադարձ հարգանքի ձևավորումը»:
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆ

Դիտվել է՝ 7740

Մեկնաբանություններ