ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

ՍԿԶԲՈՒՄ` ՀԱՍԱՆԵԼԻՈՒԹՅՈՒՆ, ՀԵՏՈ` ՈՐԱԿ

ՍԿԶԲՈՒՄ` ՀԱՍԱՆԵԼԻՈՒԹՅՈՒՆ, ՀԵՏՈ` ՈՐԱԿ
05.03.2010 | 00:00

Հայկական ինտերնետի սկզբնավորման և զարգացման դարաշրջանը գլոբալ առումով բաժանվում է մենաշնորհայինի և հետմենաշնորհայինի. 2007-ից այն կողմ հասարակության մեծ մասն անգամ չէր պատկերացնում` ինչ է ինտերնետը, և որ այն, ի վերջո, իրեն ծանոթ ու ընդունելի կլինի: Մեծածախ ինտերնետի 1 գիգաբիթը մինչև 2-րդ` «Ֆայբերնետ քոմունիքեյշնս» ինտերնետ օպերատորի մուտքն արժեր շուրջ 12 հազար դոլար, և բարձր էին նաև մանրածախի գները: Ապամոնոպոլացումից հետո գները միանգամից 4 անգամ նվազեցին: Մինչ այդ ունեինք ազգային օպերատոր, որ գրեթե ինտերնետ չէր մատուցում, գործում էին օպտիկամանրաթելային կապուղիներով ինտերնետ մատուցող մի քանի փոքր պրովայդերներ և 2 բջջային օպերատոր, որոնց մատուցած առավելագույն ինտերնետը GPRS-ն էր:
Իրավիճակն աստիճանաբար փոխվեց. նախ գների առումով սառույցն արագ սկսեց շարժվել, ապա նաև ավելացան ինտերնետի օգտագործման ծավալները:
Հանրային ծառայությունները կարգավորող հանձնաժողովի անդամ Սամվել Արաբաջյանը նշում է, որ ծավալները վերջին 4 տարում շուրջ 6 անգամ աճել են, ինչը նաև հնարավորություն է տալիս արժեքն էժանացնել միավորի նկատմամբ:
Այս տարվա սկզբից կարգավորող հանձնաժողովը «երկաթե ձեռնոցով» միջամտեց գերիշխողների գնային քաղաքականությանը` սահմանելով, որ մեծածախ ինտերնետի 1 գիգաբիթը վաճառվի առավելագույնը 174 հազար դրամով: «ԱրմենՏելի» գլխավոր տնօրեն Իգոր Կլիմկոյի դիտարկմամբ, այդ որոշումը չի խթանում ներդրումներ անելու գործընթացը: Ըստ նրա, տեխնոլոգիաները բավականին արագ են զարգանում, և գոյություն ունեցող սարքավորումները բավականին թանկ են ու արագ են ծերանում` փոխելու կամ նորը ներդնելու համար մարժինալ սահմանը շատ բարձր է: «Ֆայբերնետի» գլխավոր տնօրեն Արմեն Խաչատրյանն էլ նշում է, որ իրենք առանց այդ էլ իջեցրել են գները և վաճառում են 145 հազար դրամով: Շուկայի նոր մասնակից «ՋԻԷՆՍԻ ալֆան» կոմերցիոն նպատակով ի սկզբանե գներն այդ մակարդակում էր ամրագրել:
Ինտերնետի մեծածախ շուկայում 2009-ի աշնանից` երրորդ մեծածախ օպերատորի մուտքով, խաղն ավելի թեժացավ: «ԱրմենՏելում» կարծում են, որ երկրի համար շահեկան է մեծածախ ինտերնետի մի քանի մայրուղային ելքեր ունենալը. որքան շատ ուղիներ իրարից անկախ գործեն, այնքան հանրապետության տեղեկատվական անվտանգությունն ապահով կլինի: Մյուս կողմից էլ` որքան շատ ինտերնետ օգտագործվի, այնքան գինը կնվազի նաև մանրածախում:
«ՋԻԷՆՍԻ ալֆայի» տնօրեն Հայկ Ֆարամազյանը վստահ է, որ այդ առումով 2010-ը շատ մեծ փոփոխությունների տարի կլինի. և՛ բնակչությունը, և՛ կորպորատիվ հատվածը կնկատեն ինտերնետի հուսալիություն և ծավալների ավելացում:
Օպերատորների գնային զիջումները, սակայն, մանրածախ շուկայում համարժեք իջեցում չապահովեցին: Ինտերնետ հասանելիության կամ մատչելի ինտերնետի խնդիրները տեղափոխվեցին պրովայդերական դաշտ: Վերջիններս դժվարանում են համարժեք իջեցնել ինտերնետի գները. ենթակառուցվածքներ չկան, որոնց միջոցով էլ նրանք կլուծեն դեպի յուրաքանչյուր սպառող վերջին մղոնի հարցը:
Վերջնական սպառողի հետ աշխատող «ԱրմենՏելում», որին հաճախ մեղադրում են ստորգետնյա մալուխները միայնակ տնօրինելու համար, կարծում են, որ այն պրովայդերների համար, ովքեր ուզում են զարգացնել ցանցերը, վերջին մղոնը կրիտիկական չէ: Ամեն դեպքում, նրանց մի մասն առանձին տեխնոլոգիաներով արդեն շրջանցում է վերջին մղոնը, իսկ ստորգետնյա հանգույցների մասով, կարծում են, խնդիրը պետք է լուծվի պետական մակարդակով, և եթե պետությունը որոշի վերանայել խաղի կանոնները, ապա իրենք պատրաստ են նման սցենարի` «արդար ու հասկանալի» խաղի կանոնների:
Որոշ մասնագետներ էլ նկատում են, որ այդ հարցը չի լուծվում, քանի որ մտավախություն կա, թե «ԱրմենՏելին» այդ մենաշնորհից զրկելը կարող է հանգեցնել նրան, որ հրաժարվի հետագա ներդրումներից:
Կապի ոլորտում, սակայն, որոշիչ ուժը ներդրումն է, եթե խուսափեցիր դրանից, ցանցը չզարգացրիր, մրցակցությանը կուլ կգնաս. շուկային շարունակ նոր առաջարկ պետք է անել: Սա արդեն շուկայի բոլոր մասնակիցներն են գիտակցում:
Հայկական ինտերնետ շուկայի երկարամյա քաղցը հագեցնելու տարբեր տեխնոլոգիաներ ի հայտ եկան` օպտիկամանրաթելային, դիէսէլ, 3 ջի, Վայմաքս և այլն, սրանք էլ հենց հարթում են վերջին մղոնի հարցը: «ADC»-ի պրովայդերական ընկերությունը, օրինակ, վերջնական սպառողին օպտիկամանրաթելային մալուխով է հասել, բաշխումը, սակայն, կատարում է հոսանքի հաղորդալարերի միջոցով` Fast clik կոչվող սարքով: «Կորնետ ԱՄ»-ի տնօրեն Բորիս Դեմիրխանյանն էլ նշում է, որ իրենց տրամադրած Վայմաքս` անլար տեխնոլոգիան, որ արդեն հաջողությամբ իրագործվում է նաև մարզերում, գործող օպերատորներից անկախանալու մի տարբերակ էր:
Նշենք, որ ինտերնետի օգտագործման ծավալների աճի ֆոնին ընդհանուր հաշվարկներով արդեն 600 հազար սպառող օգտագործում է 3 ջի` բջջային օպերատորների տրամադրած կապը, 25 հազարը` նույնը կրիչով, 7-8 հազար բաժանորդ արդեն օգտագործում է անլար` Վայմաքս տեխնոլոգիա:
Ինտերնետի հայկական շուկան բավականին ինքնատիպ զարգացում ունի: Այն բարդ ու դժվար կարգավորման պատմություն ունի, և նույնքան էլ դյուրին չէ նախանշել զարգացման հետագա ընթացքը: Տեխնոլոգիաները չափազանց արագ են զարգանում և էականորեն ազդում են թե՛ իրավական դաշտի, թե՛ տնտեսության վրա` հաճախ փոխելով նաև շուկայի ողջ կառուցվածքը:
Հանրային ծառայությունները կարգավորող հանձնաժողովի անդամ Սամվել Արաբաջյանի կարծիքով, այն, ինչ կատարվում է այսօր շուկայում, հետևողական բարեփոխումների հետևանք է, դաշտն ազատականացվում է: Գները հետին պլան մղելով` որոշվել է առաջին հերթին ապահովել ծառայության հասանելիության խնդիրը, ապա նոր լուծել գնի, որակի, հուսալիության, սպասարկման և այլ հարցեր:
Եթե Երևանում և մյուս քաղաքներում ինտերնետը հասանելի է, պրովայդերներն էլ առողջ մրցակցության մեջ են, ապա նույնը չի կարելի ասել գյուղական վայրերի մասով: Կառավարությունն արդեն այս ուղղությամբ որոշակի քայլեր է իրականացնում: Կարգավորիչ մարմինը միջազգային փորձագետների հետ քննարկում է ունիվերսալ ծառայությունների հիմնադրամ ստեղծելու գաղափարը, որը, այն վայրերում, որտեղ էլեկտրոնային հաղորդակցության զարգացումը տնտեսական և բիզնեսի զարգացման տրամաբանության տեսանկյունից արդյունավետ չի լինելու, այդ հիմնադրամից սուբսիդավորմամբ ապահովելու է ծառայությունների հասանելիության հարցը:
«ՋԻԷՆՍԻ ալֆան» հարավային և հյուսիսային միջազգային կապուղիները կառուցելուց հետո զարգացման թիրախ է ընտրել նաև մարզերը: Որոշման խթան են դարձել նաև կառավարության առաջնահերթ ծրագրերը` Գյումրու տեխնոպարկի, Ջերմուկի և Դիլիջանի հետ կապված: Տնօրենը վստահեցնում է, որ 25-28 քաղաք մինչև այս տարվա ապրիլ ամիսը կմիացվեն գերարագ` վայրկյանում 10 գիգաբիթ կապով: Այս ընկերությունում մտածում են Հայաստանն ինտերնետ տարանցիկ երկիր դարձնելու մասին ևս. բանակցում են եվրոպական հայտնի ընկերությունների, ինչպես նաև Իրանի, Թուրքիայի և վրացական մի քանի օպերատորների հետ: Ոլորտում նման ծառայությունը, ըստ պրն Ֆարամազյանի, նորություն է, այն նաև նպաստում է երկրի վարկանիշի բարձրացմանը:
Մասնագետները նշում են, որ գնային քաղաքականությունը գլոբալ առումով կփոխվի նաև այն ժամանակ, երբ զարգանա տեղական կոնտենտը, այսինքն, պետք է ստեղծել հայկական տեղեկատվական որակյալ ու հետաքրքիր կայքեր: Ինտերնետ օգտագործողներն այսօր ավելի շատ օգտվում են ռուսական կամ արտասահմանյան կայքերից, ինչը ենթադրում է միջազգային կապուղիների օգտագործում, լրացուցիչ ծախսեր մեծածախ օպերատորների համար: «ԱրմենՏելի» ղեկավարը նշում է, որ երբ ազգային տեղական կոնտենտի ստեղծման հարցում կարողանանք խթանել պրովայդերներին, ապա բոլոր օգտագործողները կտեսնեն արագության մեծացում և որակյալ կապ Հայաստանում:
Հայ ինտերնետ սպառողն ավելի իրազեկ է արդեն և այսօր չի բավարարվում միայն ինտերնետ ունենալով, նախընտրում է ունենալ որակյալ կապ, իսկ այն, արի ու տես, դեռ որակ չի դառնում։ Ինչո՞ւ, պարզվում է, այստեղ էլ մեղավոր է տեղական կոնտենտը, ավելի ճիշտ` նրա բացակայությունը: Մասնագետները տեղական կոնտենտի զարգացման առնչությամբ կարևորում են «դատացենտրերի» կառուցման հարցը: «ՋԻԷՆՍԻ ալֆան» պատրաստվում է Հայաստանում ստեղծել մասնագիտացված կոմերցիոն «դատացենտր»` տվյալների շտեմարան:
Ձևավորվել է մի իրավիճակ, երբ շուկան սահմանափակ է, քանի որ կայքեր չեն ստեղծվում։ Եվ կայքեր չեն ստեղծվում, որովհետև շուկան սահմանափակ է: Իրավիճակը շտկելու համար կառավարությունը մշակել և «Էլեկտրոնային հասարակության ձևավորման հայեցակարգի» շրջանակներում իրականացնում է բազմաթիվ միջոցառումներ: Սակայն, նախ և առաջ, անհրաժեշտ է լուծել ինտերնետ լայնաշերտ ցանցի հարցը, ինչի ստեղծման համար կառավարական մակարդակով քննարկվում են շուկայի խաղացողներին շահագրգռելու մեխանիզմները: Այս համատեքստում ՀՀ էկոնոմիկայի նախարարությունն Ազգային մրցունակության հիմնադրամի հետ իրականացնում է ինտերնետ հասանելիության «Բրոդբենդ Արմենիա» ծրագիրը: Հայտարարվել է ինտերնետ հասանելիության իրավիճակի ուսումնասիրության մրցույթ, հաղթել է գերմանական «Դետեկոմ» ընկերությունը: Նրանք «գույքագրում» են` ճշտելով` որտեղ ինչ ունենք, ինչի պակաս կա, հետագայում, եթե անհրաժեշտ լինի նորը կառուցելու կամ պակասը լրացնելու, կրկին մրցույթ կհայտարարվի: Առայժմ պարզ չէ` ապագա ցանցը պետությա՞ն հովանու ներքո կգործի, թե՞ մասնավորի:
Պարզ է մի բան. լայնաշերտ հիմնացանցի ստեղծումը հնարավորություն կտա յուրաքանչյուր բնակչի ապահովել վայրկյանում մինչև 100 մեգաբիթ ինտերնետով:
Հասմիկ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2011

Մեկնաբանություններ