ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

21-րդ դարում ԱՄՆ-ի արտաքին քաղաքականության գլխավոր խնդիրը Չինաստանի զսպումն է

21-րդ դարում ԱՄՆ-ի արտաքին քաղաքականության  գլխավոր խնդիրը Չինաստանի զսպումն է
28.09.2012 | 13:04

Մերձավոր Արևելքի խնդիրներին վերաբերող քաղաքական գրականության մեջ ավելի ու ավելի հաճախ է սկսել օգտագործվել «վերաձևում» հասկացությունը, ընդ որում, երևի ոչ մի անգամ չի առաջարկվել այդ հասկացության գոնե մոտավոր բնորոշումը: «Վերաձևում» արտահայտությունը կիրառվում է, ավելի շուտ, որպես տարածաշրջանում սպասվող արմատական փոփոխությունների մասին ամենաընդհանուր դատողություն, ինչը, թերևս, նշանակում է պետությունների ներքին ու արտաքին քաղաքականության ու պետական սահմանների փոփոխություն, նոր պետությունների առաջացում: Թեև այդ ենթադրություններն էլ են մնում սոսկ որպես մոտավոր` Մերձավոր Արևելքում տեղի ունեցող գործընթացներում կիրառության համար:
Ժամանակին Ջ. Բուշի նոր պահպանողական վարչակազմի առաջադրած` Մերձավոր Արևելքի արագացված ժողովրդավարացման գաղափարն այդպես էլ մնաց, լավագույն դեպքում, ԱՄՆ-ի արտաքին քաղաքականության ռեզերվում: Բ. Օբամայի վարչակազմը սկսեց իր արտաքին քաղաքականությունը ծավալել այլ պաթոսով ու ոճով, մտադրություն ունենալով կրճատել, ավելի ճիշտ, վերախմբավորել Իրաքում ու Աֆղանստանում գտնվող զորամիավորումները: Եվրոպայի և Ռուսաստանի հայեցագետները չընդունեցին այն վարկածը, թե ԱՄՆ-ը մասնակից չի եղել արաբական երկրներում տեղի ունեցող հեղափոխական և բողոքի իրադարձություններին: Լիբիայում ձեռնարկված գործողություններում Ֆրանսիային ու Մեծ Բրիտանիային աջակցելու գործում ԱՄՆ-ի հետագա ակտիվությունն այդ փորձագետներին հիմք է տալիս ավելի վստահորեն պնդելու, որ ԱՄՆ-ն անմիջական մասնակցություն է ունեցել արաբական վարչակազմերի նկատմամբ ճնշում և ուժ գործադրելուն: Այդուամենայնիվ, դժվար է ենթադրել, որ Աֆղանստանի, Իրաքի և տնտեսական ճգնաժամի առումով այնքան ծանր կացության մեջ գտնվող ԱՄՆ-ը շահագրգռված լիներ նման նախաձեռնություններով, հատկապես ուժային ճնշում գործադրելով: Իհարկե, բացառված չէ, որ եվրոպական դաշնակիցները նախապես պայմանավորված լինեին ԱՄՆ-ի հետ` Լիբիայի գործողության, ինչպես նաև Սիրիայի և արաբական այլ երկրների հարցում, սակայն ավելի հիմնավորված կլիներ ԱՄՆ-ի մասնակցությունը որակել իբրև այդ իրադարձություններին հետևած քաղաքականություն: Կասկածից վեր է, որ ԱՄՆ-ը մշակած կլիներ տարածաշրջանի գործընթացներին միջամտության բազմատարբերակ ծրագրեր, և միշտ պատրաստ` օպերատիվ կերպով միջամտելու իրադարձություններին, բայց ներկայումս հազիվ թե շահագրգռված լինի նոր նախաձեռնություններով: Այդուամենայնիվ, ԱՄՆ-ը 2011-ի սկզբներին մոտ էր Մեծ Մերձավոր Արևելքի առնչությամբ իր քաղաքականության նոր փուլի ծավալմանը, և Վաշինգտոնը նախընտրեց այդ տարածաշրջանի ուղղությամբ բավականաչափ ակտիվացնել ՆԱՏՕ-ն: Միջերկրականի ավազանը դարձավ այն տարածաշրջանը, որտեղ ԱՄՆ-ի և նրա եվրոպական դաշնակիցների, նախ և առաջ Ֆրանսիայի ու Մեծ Բրիտանիայի շահերը զուգադիպում էին: Եվրոպական անվտանգության առումով, Միջերկրական ծովի տարածաշրջանը գերակա է, և հենց այդ ասպարեզում է տեղի ունենում ՆԱՏՕ-ի նպատակների, սկզբունքների ու շահերի վերակենդանացումը: ԱՄՆ-ը մտադիր է մոտակա 10 տարում պաշտպանական բյուջեն կրճատել 35-40 տոկոսով և, չնայած Ֆրանսիայի, Մեծ Բրիտանիայի, ինչպես նաև Իտալիայի հետ ավելի սերտ համագործակցության որոշ հեռանկարներին, ԱՄՆ-ի առջև շուտով նոր խնդիրներ կծառանան, այդ թվում` քաղաքական-ռազմավարական բնույթի, տարածաշրջանների նկատմամբ ռազմավարության և առհասարակ գերակայությունների, մոտեցումների և հնարքների նոր իմաստավորման հարց կառաջանա:
21-րդ դարում ԱՄՆ-ի արտաքին քաղաքականության գլխավոր խնդիրը տարբեր գործառական և տարածական ուղղություններում Չինաստանի զսպումն է: Եթե այդ խնդիրը բավականաչափ ապահովված չլինի քաղաքական ու պաշտպանական ռեսուրսներով, ապա այլ տարածաշրջաններում ամերիկյան քաղաքականությունը պարզապես աղետի կենթարկվի: Միանգամայն հնարավոր է, որ ԱՄՆ-ը Միջերկրական ծովի և Մերձավոր Արևելքի խնդիրների լուծումը գցում է եվրոպական գործընկերների վրա, մտադրություն ունենալով առաջիկա տասնամյակներում ավելի ակտիվորեն զբաղվելու Չինաստանի հարցով: Այդ դատողություններն իմաստ ունեն` պարզելու, թե որքանով է ԱՄՆ-ը մտադիր լրջորեն վերաձևել Մերձավոր Արևելքը` տեսանելի և ավելի հեռավոր ապագայում: Չինական հարցը, որը խիստ խնդրահարույց է ԱՄՆ-ի համար, նախ և առաջ խնդիրներ է առաջադրում նաև Հարավարևելյան Ասիայում, Հեռավոր Արևելքում, Կենտրոնական և Հարավային Ասիայում, այսինքն` այն տարածաշրջաններում, որոնք չինական նվաճողամտության զսպման «մերձակա գոտին» են: Վերջին տարիներին Չինաստանը ձգտում է իր ռազմական ներկայությունը հաստատել Հնդկական օվկիանոսում, շատ ակտիվ է արաբական պետությունների հետ հարաբերություններում, ձգտելով ծավալել ռազմավարական բնույթի առնչությունները: Պետք է նշել նաև, որ ԱՄՆ-ը չի կարող Մերձավոր Արևելքում առկա խնդիրների լուծման գործում հույսը լիովին դնել եվրոպական դաշնակիցների վրա: Լիբիայի գործողությունը ցույց տվեց, որ, չնայած Մեծ Բրիտանիայի և Ֆրանսիայի պաշտպանական հնարավորություններին, այդ տերությունները դժվարանում են միանգամայն ինքնուրույն անցկացնել նման բավական տեղային մի գործողություն:
Նախ և առաջ անհրաժեշտ է հասկանալ, թե ինչ գործոններ են հիմնարար ազդեցություն գործում Մերձավոր Արևելքի առնչությամբ Արևմտյան ընկերակցության քաղաքականության վրա: Չնայած ռազմավարական շատ նպատակների ու խնդիրների կարևորությանը, գլխավոր գործոնը նավթն է: Ընդ որում, ԱՄՆ-ի խնդիրը ոչ այնքան մերձավորարևելյան նավթ ստանալն է, որքան այդ պաշարների վերահսկողությունը և տարածաշրջանի պետությունների վրա որոշակի տերությունների ազդեցություն թույլ չտալը: Պարսից ծոցի արաբական միապետություններն ամերիկացիների կողմից «օկուպացված» պետություններ են, ընդ որում, այդ պետություններն ի վիճակի չեն ապահովելու իրենց արտաքին ու ներքին անվտանգությունը` առանց ԱՄՆ-ի աջակցության ու խնամակալության: Ալժիրը, որպես նավթ արտահանող պետություն, նույնպես վերահսկողության տակ էր, պատշաճ վերահսկողությունից դուրս էին Իրաքն ու Լիբիան: Պետք էր լուծել այդ երկրները վերահսկողության տակ առնելու հարցը, և այժմ այդ հարցը լուծված է ԱՄՆ-ի որոշ գործընկերների աջակցությամբ: Բայց հիմա ի՞նչ է սպասում Իրաքին և Լիբիային: Դրանք կիսաազգային ու կիսակրոնական երկրներ են, և բոլոր հնարավորությունները կան դրանց տրոհման համար: Այդ պայմանները հատկապես հասունացել են Իրաքում, որտեղ երեք-չորս համայնքներ ձգտում են իրենց իրավունքներն ու դիրքերը հաստատել, նախ և առաջ, տարածքների և նավթի արդյունահանման ու արտահանման եկամուտներից իրենց բաժնի առումով: Բայց ԱՄՆ-ը չի շտապում և երբեք չի շտապել մասնատել Իրաքը, քանի որ այդ պետության ամբողջականությունը մնում է որպես ամերիկացիների գլխավոր փաստարկը Իրաքի հարցի առնչությամբ արաբական երկրների հետ երկխոսելիս: Երևի ԱՄՆ-ի համար Իրաքի քաղաքական գոյատևման առավել ընդունելի ձևաչափը դաշնային կառուցվածքն է, ինչը թույլ է տալիս ավելի համարժեք վերահսկել Իրաքը: Բացի այդ, Իրաքի բնակչության ավելի քան 63 տոկոսը շիադավան է, նախ և առաջ արաբ, ու նրանց խորթ չէ իրաքյան հայրենասիրությունը, բայց ժամանակի ընթացքում շիադավանները կընկնեն Իրանի է՛լ ավելի ուժեղ ազդեցության տակ` որպես ավելի խոշոր ու զորեղ պետության: Այսինքն, Իրաքի պետական տարածքային ամբողջականության պահպանումն ավելի ցանկալի սցենար է ԱՄՆ-ի համար: Համենայն դեպս, ներկայումս հազիվ թե ԱՄՆ-ը ծրագրի փոխել այդ դրությունը: Իրաքն ունի 31,5 մլրդ տոննա նավթ և աշխարհում երկրորդ տեղն է գրավում Սաուդյան Արաբիայից հետո, ծառայելով իբրև նավթի կարևորագույն «պահեստային տակառ», որը պետք է ապահովի Արևմտյան ընկերակցության տնտեսական կայունությունը մինչև կառավարվող ջերմամիջուկային ռեակցիայի ռեակտորի ստեղծումը: Նույնպիսի գործառույթ է վերապահված Լիբիային, որի պաշարները ևս վերահսկողության տակ են: ՈՒստի այս պահին ԱՄՆ-ը նպատակ չունի վերաձևելու արաբական այդ պետությունների սահմանները: Ինչ վերաբերում է նավթ արդյունահանող արաբական պետություններին, ապա դրանց առնչությամբ դիտարկվում է այլ վերաձևում, այսինքն` սոցիալ-քաղաքական, ինչը նշանակում է վարչախմբերի փոփոխություն, կառավարման ավելի ժողովրդավարական ձևերի արմատավորում: Դա անհրաժեշտ է Արևմուտքին ոչ թե ինքնանպատակ ձևով, այսինքն` ժողովրդավարություն հանուն ժողովրդավարության, այլ հանուն այն բանի, որ այդ երկրներում վերացվի արմատական իսլամական և ձախ ազատական շարժումների ազդեցությունը, ինչը կարող է հանգեցնել վերահսկողությունից այդ պետությունների զերծ մնալուն: Այսինքն, այդ վերաձևումը կոչված է առաջ անցնելու անկասելի իրադարձություններից: Ընդդիմադիր տրամադրությունները Պարսից ծոցի հարուստ միապետություններում ավելի նշանակալի են, քան թվում է շատ դիտորդների, և ԱՄՆ-ի հետախուզական ծառայություններն այդ խնդրին, թերևս, շատ լավ են ծանոթ:
Մերձավոր Արևելքում մյուս գործոնը «զուտ» աշխարհառազմավարական է, և միակ պետությունը, որը բնավ չի համապատասխանում ԱՄՆ-ի ու Եվրոպայի առաջատար պետությունների շահերին, Սիրիան է: Սիրիան առանձնահատուկ տեղ է գրավում Մերձավոր Արևելքում, և շատ երկար ժամանակ է, որ նրա վրա ազդեցության համար պայքարում են մեծ թվով տերություններ` ԱՄՆ-ը, Ֆրանսիան, Ռուսաստանը, Իրանը, Թուրքիան, Եգիպտոսը, Սաուդյան Արաբիան և ուրիշներ: Սիրիայի կառավարող վարչակազմը մի քանի տասնամյակ հմտորեն խուսանավել է նրանց միջև, ժամանակ առ ժամանակ մերձենալով առանձին պետությունների հետ, նրանց մատուցելով պաշտոնական և աշխարհաքաղաքական բնույթի տարբեր ծառայություններ: Սիրիայի համար պայքարը բազմիցս հանգեցրել է տարածաշրջանային ճգնաժամերի, ու հիմա այդ իրավիճակը կրկնվել է, բայց արդեն աննախադեպ սպառնանքով:
Սիրիայի հետ են կապված այնպիսի խնդիրներ, ինչպիսիք են Արևելյան Միջերկրականում Իրաքի ազդեցության վերացումը, արաբական աշխարհում Թուրքիայի ազդեցության ուժեղացման կանխումը, իրանական ու շիական ազդեցության դեմ Սաուդյան Արաբիայի և Պարսից ծոցում նրա գործընկերների պայքարի հաջողությունը, Իսրայելի անվտանգության ապահովումը, միջերկրածովյան ավազանից Ռուսաստանի դուրսմղումը և ուրիշ շատ խնդիրներ: Ֆրանսիան շատ ժամանակ ու ջանքեր է ներդրել Սիրիայի կառավարող վարչախմբին համոզելու, որ անհրաժեշտ է կատարել ժողովրդավարական բարեփոխումներ և ավելի մեծ չափով ինտեգրվել Արևմտյան ընկերակցությանը: Ընդ որում, մեծ հույսեր են կապվել երիտասարդ նախագահ Բաշար Ասադի հետ, որն ավելի քան հակված էր բարեփոխումներ կատարելուն, բայց նրա քաղաքական շրջապատը և նոր բուրժուազիան թույլ չտվեցին, որ նա իրականացնի դա: Սիրիայի տրոհումը, թերևս, առավել վտանգավոր խնդիրն է, որը կարող է հանգեցնել տարածաշրջանային մեծ պատերազմի, նավթարդյունաբերության կազմալուծմանը, իսկ գուցե նաև աշխարհաքաղաքական աղետի: Կարելի է վստահաբար ասել, որ ո՛չ ԱՄՆ-ը, ո՛չ Եվրոպան շահագրգռված չեն Սիրիայի արմատական վերաձևմամբ, նկատի ունենալով իշխանությունից ալավական կլանի հեռացումն ու սուննիական մեծամասնության հաղթանակը: Այդ դեպքում Սիրիային սպառնում է ոչ միայն ազգային աղետ, այլև երկրում Սաուդյան Արաբիային ենթակա իսլամական արմատական վարչակարգի հաստատում: ՈՒստի, Սիրիայի` իբրև ամբողջական պետության «զոհաբերությունը» բացառվում է: Միաժամանակ, Սիրիայում ներկա ալավական կլանի իշխանության պահպանումը ենթադրում է Ռուսաստանի ու Չինաստանի, իհարկե նաև Իրանի ազդեցության ուժեղացում: Այդ պատճառով էլ Մերձավոր Արևելքում Արևմտյան ընկերակցության ոչ բոլոր խնդիրները լուծում ունեն:
Բայց եթե դիտարկելու լինենք ոչ թե «դասական» Մերձավոր Արևելքը, այլ, այսպես կոչված, Մեծ Մերձավոր Արևելքը, ապա աշխարհաքաղաքական վերաձևումն ավելի օրախնդիր է դառնում, և այդ հարցերը հարկավոր է պարզել նախ և առաջ երկու պետությունների` Պակիստանի և Թուրքիայի առնչությամբ: Այս երկու ծայրաստիճան հավակնոտ պետությունները կատաղի արագությամբ դուրս են գալիս ԱՄՆ-ի հսկողությունից և ձգտում են վարել լիովին անկախ արտաքին քաղաքականություն: ԱՄՆ-ի առջև կանգնած է մեկ գերխնդիր, որը դեռևս լուծում չունի` ապահովել Պակիստանի միջուկային կարողության և նրա տարածաշրջանային քաղաքականության վերահսկողությունը: Փորձագետների գնահատմամբ` Պակիստանը փլուզվում է, և դա ամերիկյան նախաձեռնությամբ չէ։ Նրանք հիշեցնում են, որ մեկ անգամ այդ պետությունն արդեն մասնատվել է, երբ առաջացավ Բանգլադեշը: ԱՄՆ-ը չի կարող թույլ տալ չին-պակիստանյան դաշինքի ստեղծում, որը, այսպես թե այնպես, կօգտվի Սաուդյան Արաբիայի և մյուս արաբական պետությունների աջակցությունից և կդառնա ձգող «բևեռ» արաբական և իսլամական աշխարհի համար: Ըստ բրիտանացի ինքնատիպ քաղաքագետ ու մտածող Անատոլ Լիևենի` Պակիստանին նվիրված գրքի հեղինակի, «հիմա ԱՄՆ-ը նպատակ չունի մասնատելու Պակիստանը, որովհետև դեռևս հույսեր կան համագործակցության, բայց եթե դա տեղի չունենա, հնարավոր է, որ ամերիկացիները հարկադրված լինեն լուծելու այդ խնդիրը»: Եթե ուշադրությամբ հետևելու լինենք Պակիստանի և Հարավային Ասիայի մասին մոտավորապես վերջին տասը տարում ամերիկացի հեղինակների հրապարակումներին, ապա կարելի է համոզվել, թե ինչ կերպ է Պակիստանի վերաձևման գաղափարը հետևողականորեն դառնում ԱՄՆ-ի վերլուծական շրջանակների քննարկման առարկա: Ներկայումս ոչ մի հաստատուն առարկություն չկա, թե Պակիստանի մասնատման խնդիրը ԱՄՆ-ի ռազմավարական ծրագրերի մեջ չի տեղավորվում:
Թուրքիայի հարցում բանն ավելի բարդ է, քանի որ նա ԱՄՆ-ի ու ՆԱՏՕ-ի մերձավորագույն դաշնակիցն է և պաշտոնապես շարունակում է մնալ Ատլանտյան դաշինքի ռազմավարական գործընկերոջ կարգավիճակում: Թուրքիան դառնում է անկառավարելի ու շատ վտանգավոր, ընդ որում, աշխարհառազմավարական տարբեր ուղղություններում: ԱՄՆ-ը Թուրքիային հասցնում է ներքին ու արտաքին բնույթի հարվածներ, և այդ երկրի վերաձևման գլխավոր գործոնը քրդականն է: Քրդերն առաջատար դեր են ստանում ամբողջ Մեծ Մերձավոր Արևելքի վերաձևման գործում, կասկածի տակ դնելով բոլոր այն չորս երկրների անվտանգությունն ու ամբողջականությունը, որոնց տարածքում ապրում են: Ներկայումս Թուրքիան և Ադրբեջանը մեծ ջանքեր են գործադրում զարգացնելու քաղաքական համագործակցությունը քրդական այն կուսակցությունների ու խմբերի հետ, որոնք հանդուրժողական վերաբերմունք ունեն Թուրքիայի նկատմամբ: ԱՄՆ-ը քրդերի հանդեպ իր վերաբերմունքի հարցում աշխատում է լոյալություն ցուցադրել Թուրքիայի նկատմամբ, սակայն իրականում, ինչպես քրդական աշխատավորական կուսակցությունը, այնպես էլ Թուրքիայում լեգալ գործող «Խաղաղություն ու ժողովրդավարություն» կուսակցությունն աջակցություն են գտնում ԱՄՆ-ի կողմից, և Իրանի դեմ քրդերի գործողությունները հաստատում են դա: Քրդերը Թուրքիայի դեմ լայնածավալ պատերազմ են սկսել, և չկա մեկ այլ տերություն, որ այդ պատերազմում լայն աջակցություն ցուցաբերեր քրդերին: Եթե առաջ ամերիկացիների և Թուրքիայի քրդերի միջև հարաբերություններն այնքան էլ մերձ չէին, ապա հիմա միջազգային հանրությունն ԱՄՆ-ին ավելի ու ավելի է համարում քրդերի գործընկեր: Կասկած չկա, որ թուրք-քրդական հակամարտությունը երկար պատմություն ունի, և շատ տարիներ կպահանջվեն, մինչև արմատականորեն տրամադրված քրդերը Թուրքիայում միջազգային իրավունքի սուբյեկտներ ճանաչվեն, թեև այդ գործընթացն սկսվել է ու արդեն անհնար է կանգնեցնել: Ինչ վերաբերում է Իրանին, ապա ԱՄՆ-ը, ասես, այդ պետությունն իր համար թշնամական չի համարել, մինչդեռ Թուրքիան դիտարկվում է իբրև նվաճողական պետություն` իր հեգեմոն նկրտումներով: Ապագայում Իրանի վրա հենվելու շնորհիվ ԱՄՆ-ն ու Մեծ Բրիտանիան կարող են ազդեցություն ձեռք բերել այլ տարածաշրջանների նկատմամբ, և Իրանի աղետալի թուլացումը նրանց շահերին չի համապատասխանում: Սակայն ԱՄՆ-ում գործող հզոր ուժերը ԱՄՆ-ի ու Իրանի դիրքերի մերձեցում թույլ չեն տալիս, այլապես դա կհանգեցներ ամերիկյան ռազմավարության համար Թուրքիայի նշանակության նվազեցմանը: Ոչ մի կասկած չկա, որ այժմ ԱՄՆ-ի ուշադրությունը սևեռված է ավելի շատ Թուրքիայի, քան Իրանի վրա, նկատի առնելով իրական սպառնալիքները և հատկապես մոտ ապագայի սպառնալիքները:

Իգոր ՄՈՒՐԱԴՅԱՆ

Դիտվել է՝ 5969

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ