ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

Երեք զուգահեռներ, որ մտադիր են հատվել

Երեք զուգահեռներ,  որ մտադիր են հատվել
22.11.2013 | 00:34

Նոյեմբերի 19-ին Վիեննայում հանդիպեցին Հայաստանի և Ադրբեջանի նախագահները: Հանդիպեցին տևական ընդմիջումից հետո, որ պայմանավորված էր Ռամիլ Սաֆարովի` Հունգարիայից Ադրբեջան վերադարձով ու ազգային հերոս հռչակվելով: Հայ-հունգարական դիվանագիտական հարաբերությունները դեռ վերականգնված չեն: Սաֆարովը ազատության մեջ է, բայց երկու նախագահները հանդիպեցին: Ակներևաբար` բոլորովին այլ օրակարգով, քան ադրբեջանահունգարական գործարքն է: Ժամանակն արագ է փոխվում և նույնքան արագ փոխում է օրակարգերը, թեպետ, կարծես, չի փոխում ձևակերպումները: Համենայն դեպս` պաշտոնական: Մենք արդեն ընտելացել ենք թե՛ հանդիպումների մասին տեղեկատվությանը, թե՛ ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահների հայտարարությունների բովանդակային նույնությանը: Ընտելացել ենք այնքան, որ դիվանագիտական նրբություններն ու տարբերությունները կարող ենք չնկատել ու չհասկանալ: Լեզուն դիվանագետին տրված է լռելու համար:

Համենայն դեպս, երեք զուգահեռներ բացահայտ են ուրվագծվում այդ լռության մեջ: Վիեննայի հանդիպումն անցավ նորմալ` ՀՀ նախագահի գնահատականով: Մինսկի խմբի համանախագահներն արձանագրեցին, որ կողմերը համաձայնել են «թափ հաղորդել բանակցային գործընթացին»: Խոստումնալից ու բովանդակալից տեղեկատվություն է, տարիների փորձը վկայում է, որ թափ միշտ է հաղորդվում բանակցային գործընթացին, այլապես գործընթացն ընդհանրապես կդադարեր: Իսկ դա հնարավոր է երկու դեպքում. առաջին` սպառվում է բանակցության օրակարգը, կնքվում է համաձայնագիր, երկրորդ` սպառվում են բանակցային հնարավորությունները, ստեղծվում է նոր իրավիճակ (գուցե` պատերազմական): Բայց տարիների փորձը երաշխիք չէ, որ այս անգամ թափ չի հաղորդվի: Թեպետ նաև ոչ մի երաշխիք, որ համաձայնություն է ձեռք բերվելու ԼՂՀ-ի կարգավիճակի վերաբերյալ, ճանաչման և այդ ճանաչման սահմանների: Այնուհանդերձ, այս հանդիպմանը նախորդող ու հաջորդող իրադարձությունները բավականաչափ հետաքրքիր պատկեր են ձևավորում: Վիեննա մեկնելուց առաջ Հայաստանի նախագահը գնաց Արցախ, Ադրբեջանի նախագահը` Անկարա, Թուրքիայի արտաքին գործերի նախարարը` Վաշինգտոն, Թուրքիայի վարչապետը պատրաստվում է մեկնել Մոսկվա, հընթացս հանդիպեցին Հայաստանի և Ռուսաստանի արտաքին գործերի նախարարները: Բնականաբար, բոլորն ու ամենուր ԼՂՀ հարցով չէին զբաղված, աշխարհաքաղաքական հարթության մեջ այս կոնֆլիկտը կարևոր, բայց առաջնահերթ չէ, այնուհանդերձ, հարցը բոլոր հանդիպումների օրակարգում եղել է: Բանակցային գործընթացի վերականգնումը հանդիպման մինիմում ծրագիրն էր, որ կատարվեց հաջողությամբ, ավելին, բանակցությունների հետագա ընթացքի համար անհրաժեշտ նյութեր պատրաստելու հրահանգ եղավ, նաև` առաջիկա ամիսներին հանդիպելու պայմանավորվածություն:

Արդյո՞ք միայն այդ ծրագրի համար էր հանդիպման նախորդ օրը երկու նախագահներին զանգահարում ԱՄՆ-ի պետքարտուղար Ջոն Քերին` «վերահաստատելու հիմնախնդրի խաղաղ լուծման գործընթացին ԱՄՆ-ի լիակատար աջակցությունը» և հիմնարար սկզբունքների հիման վրա փոխընդունելի լուծման մեխանիզմներ գտնելու անհրաժեշտությունը: Իսկ հանդիպումից հետո ամերիկացի համանախագահ Ջեյմս ՈՒորլիքը գոհունակություն կհայտնի և կասի, որ անհամբերությամբ սպասում է մյուս քայլերին, որ լինելու են դեկտեմբերի սկզբին Կիևում` արտգործնախարարների հանդիպման ժամանակ: Ավելին, պետդեպարտամենտի խոսնակը հարկ կհամարի արձագանքել. «Մենք ողջունում ենք Հայաստանի և Ադրբեջանի նախագահներին այս առաջին քայլի համար և քաջալերված ենք, որ նրանք համաձայնել են հետագա հանդիպման առաջիկա ամիսներին: Լինելով նրանց առաջին հանդիպումը մոտ երկու տարվա ընթացքում` սա երկխոսության վերսկսման ուղղությամբ կարևոր քայլ է և ցույց է տալիս առաջնորդների ընդհանուր հանձնառությունը` վերջ դնելու Լեռնային Ղարաբաղի հակամարտությանը»: Արարողակարգային ընդհանրական հայտարարություննե՞ր են, թե՞ պետք է հասկանալ, որ եռանախագահների շրջանակում սկսվում է ամերիկյան փուլը` ռուսական փուլի գործնականում անփոփոխ իրավիճակ արձանագրող ավարտից հետո: Փուլ, որ պակաս կարևոր չէր իր ողջ անփոփոխությամբ հանդերձ: Այս փուլի գլխավոր հարցը` Հայաստանը տարիներ շարունակ համաձայնել է համանախագահների առաջարկներին, Ադրբեջանը` ոչ, Հայաստանը ստեղծել է կառուցողական բանակցողի իմիջ, Ադրբեջանը` ոչ: Երբ Ադրբեջանը ևս համաձայնի ներկայացվող առաջարկներին, ի՞նչ է անելու Հայաստանը: Սա բարդ հարց է, որովհետև առաջարկները եղել և մնում են մադրիդյան սկզբունքների շրջանակներում: Պատրա՞ստ ենք ազատագրված տարածքները հանձնելուն` գիտակցելով, որ այդ տարածքները պաշտպանական գոտի են: Այս անգամ ՀՀ նախագահը հարկադրվա՞ծ է լինելու կատարել այն, ինչ խոստացվել է դեռ իրենից առաջ դեռ: Իսկ ինքը չի հրաժարվել: Եթե այո` ե՞րբ: Դեկտեմբերին ինչ զարգացումներ էլ ստանան բանակցությունները, և՛ ԵԱՀԿ-ն, և՛ համանախագահները, և՛ համանախագահող երկրների նախագահները կարող են արձանագրել` 2013-ի նախագահական ընտրություններից հետո Հայաստանում ու Ադրբեջանում վերսկսվել է հնգամյա փուլը, որից երեք տարին հաստատ կարելի է օգտագործել գործնականում, հաջորդ ընտրություններից մեկ տարի առաջ նորից կփակվի այն պատուհանը, որ մի եվրոպացի պատկերավոր անվանում էր «ոսկե հնարավորություն»:
Երկրորդ կարևոր զուգահեռը սկսեց Անկարան` ակտիվանալով թե՛ որպես թուրք-հայկական հարաբերությունների կարգավորման նախանձախնդիր, թե՛ Լեռնային Ղարաբաղի հակամարտության: Անկարային շոշափելի ձեռքբերում է պետք` 2014-ի նախագահական ընտրություններից առաջ, առավել ևս, որ սահմանադրական փոփոխություններով նախագահի իրավասությունները մեծանում են: Թուրքիան նորից Շվեյցարիային է դիմել հայ-թուրքական հարաբերություններում միջնորդական դերն աշխուժացնելու համար` քննարկման օրակարգ դարձնելով սահմանի հնարավոր բացումը: Ճիշտ է, հին նախապայմանով` «գրավյալ տարածքների» վերադարձ, մասնավորապես` յոթ շրջանից հինգի: Թուրքիան միաժամանակ և՛ Ղարաբաղի հարցում է միջնորդ դառնում, և՛ թուրք-հայկական հարաբերություններն է մեռյալ կետից շարժում: Չասենք, որ այս քայլը խիստ անհրաժեշտ է Անկարային 2015-ից առաջ: 2015-ից առաջ նման քայլերով Թուրքիան չի կարող խուսափել գլխավոր հարցից` 1915-ին կատարած ցեղասպանության և այդ ցեղասպանության 100-ամյա ժխտման պատասխանատվությունից: «Ֆուտբոլային բռնկումներից» հետո Հայաստան կարող է գալ Թուրքիայի արտաքին գործերի նախարարը, ճիշտ է, ոչ աշխատանքային այցով` մասնակցելու Սևծովյան տնտեսական համագործակցության երկրների արտաքին գործերի նախարարների հանդիպմանը։ Հարևան երկիր, որի հետ չկան դիվանագիտական հարաբերություններ: Իրատեսակա՞ն են Թուրքիայի հավակնությունները, նախապես ճշտված ու համաձայնեցված, թե՞ փորձնական տեղեկատվական հետախուզություն է, որի թուրքական պատճառներն ու հետևանքները տարբեր կարող են լինել մեր հայկական պատկերացումներից:
Երրորդ զուգահեռը, որ մի քիչ նման է առաջինին: Հայտնի չէ, թե ինչ կանի ՈՒկրաինան, ի վերջո, ի՞նչ կանի Մոլդովան, բայց հայտնի է, որ Եվրամիության հետ Հայաստանի Հանրապետության հարաբերությունները ասոցացման համաձայնագրերի ստորագրման մակարդակին չեն հասնի այլևս (Ռուսաստանի զգոն ներկայությամբ): Եվ այս կետում պարզ է դառնում, որ Արևմուտքը միայն Եվրոպան չէ, Արևմուտք հասկացության կարևոր բաղկացուցիչը ԱՄՆ-ն է: Համաշխարհային բանկը Հայաստանին առաջարկում է 872 միլիոն դոլարի ծրագիր, նպատակը` տնտեսական աճի խթանումն ու աշխատատեղերի ստեղծումը: Զարմանալի հակադրություն է, չէ՞, Հայաստանը հայաթափելու Ռուսաստանի հայտարարված ու չհայտարարված քաղաքականությանը, որ հնարավորինս քաջալերում է Հայաստանն իր իշխանության բոլոր մակարդակներում: Իսկ մի քանի օր առաջ տեղեկություն տարածվեց «Հազարամյակի մարտահրավերներ» ծրագրում Հայաստանի մասնակցության հնարավորության վերաբերյալ, եթե կատարվեն նշված պահանջները: Արդյո՞ք ԱՄՆ-ը մտադիր է լրացնել այն «տարածքը», որտեղից հեռանալու է ԵՄ-ն, թեպետ փոխադարձաբար հավաստվելու է, որ Հայաստանը շարունակում է եվրաինտեգրումը, ԵՄ-ն էլ պատրաստ է հաշվի նստել Հայաստանի ընտրության հետ ու նոր հարաբերությունների ճանապարհներ որոնել: Եվ եթե մտադիր է, նույն քաղաքականությո՞ւնն է վարելու, ինչ ԵՄ-ն, թե՞ ավելի շահագրգիռ ու նպատակամետ է լինելու և ավելի գործնական` թե՛ առաջարկների, թե՛ պահանջների տեսակետից: Այդ առաջարկ-պահանջներն արտահայտելու է Բարաք Օբամա՞ն, թե՞ նա, ով Օբամայից հետո կմտնի Սպիտակ տուն` շարունակելու ԱՄՆ-ի արտաքին քաղաքականությունը, որ անփոփոխ է մնում թե՛ դեմոկրատների, թե՛ հանրապետականների կառավարման օրոք:
«Պատերազմ չի լինելու», հավաստում է ԱՄՆ-ը։ «Վախեցեք պատերազմից», հիշեցնում է Ռուսաստանը: Եվ որքան ԱՄՆ-ին ձեռնտու է խաղաղությունը Հայաստանում ու տարածաշրջանում, այնքան Ռուսաստանին պետք են հավիտենական տագնապներ` հիմնավորելու ռուսական ռազմաբազայի անհրաժեշտությունը Հայաստանում և Ադրբեջանի ու Թուրքիայի սպառնալիքներից միակ պաշտպան ներկայանալու համար: «Ո՞վ է Հայաստանը պաշտպանելու Ռուսաստանից» հարցը պատասխան չունի, իսկ հարցը կարող է հրատապ դառնալ ցանկացած պահի: Դեկտեմբերի սկզբին Հայաստան գալով` ՌԴ նախագահը տարեմուտի անակնկալնե՞ր է բերելու, թե՞ Ռուսաստանին հոգնեցրել է Կովկասի համար Ձմեռ պապի լինելը: Իսկ մենք շարունակելո՞ւ ենք Ձյունանուշիկի դերը խաղալ, թե՞ երբ Ձմեռ պապ չկա, չի լինում և Ձյունանուշիկ: Նաև` տոնածառ, ուրեմն և` նվերներ:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Հ. Գ.- Ե՞րբ ենք ազատվելու մտածողության ու ընկալման կարծրատիպերից, որ խանգարում են աշխարհին վերաբերվել այնպես, ինչպես կա: Ամենամեծ սխալը` մենք մոդելավորում ենք մեր հարաբերությունները միմյանց ու աշխարհի հետ` հիմքում ունենալով պատասխան քայլի տարբերակները: Իսկ կարելի է մոդելավորել առաջին քայլն իր հետևանքներով, և թող նրանք, ում ուղղված է այդ քայլը, որոնեն պատասխանի տարբերակներ, իսկ մենք կընտրենք: Բայց առաջին քայլի համար պետք է անկախություն, նախ` մտածողության, հետո` գործունեության: Իսկ ընտրելու համար` վստահություն, որ զուգահեռները չեն հատվում:

Դիտվել է՝ 1649

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ