ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Մեր հիմ­նա­քա­րը, մեր ձո­ղը մեր հա­վատքն է»

«Մեր հիմ­նա­քա­րը, մեր ձո­ղը մեր հա­վատքն է»
06.11.2020 | 11:09

Զրու­ցա­կիցս կի­նո­ռե­ժի­սոր ՌՈՒ­ԲԵՆ ՔՈ­ՉԱՐՆ է, ո­րի հետ մի հան­դիպ­ման ըն­թաց­քում խո­սե­ցինք թե՛ ար­վես­տի, թե՛ մեր ազ­գա­յին էու­թյան ո­րոշ խն­դիր­նե­րի մա­սին։


-Պա­րոն Ռու­բեն, ի վեր­ջո, ի՞նչ է թուր­քը։
-Դա մի ցե­ղա­խումբ է, ո­րը գի­տի` իր վախ­ճա­նը գա­լու է հա­յի ձեռ­քով, ո­րով­հետև միայն հայն է ողջ խոր­քով գի­տակ­ցում, թե ինչ է թուր­քը։ Մյուս­նե­րի հա­մար թուրքն ուղ­ղա­կի թշ­նա­մի է։ ՈՒ սա հա­վեր­ժա­կան է։ Ես հի­շում եմ, դեռ նա­խորդ դա­րի 60-ա­կան­ներին էին մեր տա­նը (Ռու­բեն Քո­չա­րը Եր­վանդ Քո­չա­րի որ­դին է- Վ. Ա.) խո­սում, որ թուրքն ու ադր­բե­ջան­ցին նույնն են, ու մի օր դրանք միա­նա­լու են և միա­նա­լու են ընդ­դեմ հա­յի։
-Մեր այս օր­հա­սա­կան, բայց և այն­պես հե­րո­սա­կան օ­րե­րը վա­ղը շատ ստեղ­ծա­գոր­ծող­նե­րի հա­մար դառ­նա­լու՞ են ա­ռատ նյութ։
-Ե­թե մարդն ու­նի կյան­քի իր տե­սա­կե­տը, ա­պա ոնց էլ լի­նի նա իր ար­վես­տում իր տե­սա­կետն ար­տա­հայ­տում է։ Հայտ­նի խոսք կա. ար­ջը յոթ երգ գի­տի, յոթն էլ` մեղ­րի մա­սին։
-Այ­նուա­մե­նայ­նիվ, ո՞րն է Ձեր ֆիլ­մե­րով և կեր­պար­վես­տով անց­նող կար­միր ժա­պա­վե­նը։
-Հա­վատ­քը։ Ես ու­նեմ մի մեծ նպա­տակ, մի կարևոր ա­սե­լիք. խո­սել ազ­գի և մեր հա­վատ­քի մա­սին։ ՈՒ այս ա­մե­նը գու­մար­վե­լով դառ­նում է մի ամ­բող­ջա­կա­նու­թյուն։ Սա է իմ քա­ղա­քա­կա­նու­թյունն ար­վես­տում։ Մեր կի­նոն, կեր­պար­վես­տը, ար­վեստն առ­հա­սա­րակ մի հիմ­նա­քար պի­տի ու­նե­նան, այն պինդ ձո­ղը պի­տի ու­նե­նան, ո­րի շուրջը պտտ­վում են մեր­կա­պա­րու­հի­նե­րը։ Հենց որ նրանք ձո­ղը թող­նեն, տա­պալ­վե­լու են։ Մեր հիմ­նա­քա­րը, մեր ձո­ղը մեր հա­վատքն է։

-Ձեր խոս­քը տպա­վո­րիչ է, հատ­կա­պես մեր­կա­պա­րու­հի­նե­րի և նրանց պա­հա­պան ձո­ղի զու­գոր­դու­մը մեր զրույ­ցին։
-Մի մարդ կա, Մար­տին Լյու­թեր, ո­րի մա­սին եմ ու­զում խո­սել։
-Շատ կնե­րեք, բայց կար­ծես թե Մար­տին Լյու­թե­րը` գեր­մա­նա­կան ռե­ֆոր­մա­ցիա­յի ա­ռաջ­նոր­դը, վախ­ճան­վել է 16-րդ դա­րում։
-Լյու­թե­րը հան­ճար էր, իսկ հան­ճար­նե­րը դուրս են ժա­մա­նա­կից։ Նրա աշ­խա­տու­թյուն­նե­րում մի միտք ինձ հե­տաք­րք­րեց, հա­վատ­քը հա­վատք, բայց թուր­քի հետ հա­վատ­քի հա­մար մի կռ­վիր, դու պետք է կռ­վես թուր­քի դեմ հա­նուն քո ազ­գի և քո հո­ղի։ Իսկ հա­վատ­քի հա­մար կռի­վը թող Աստ­ծուն։ Մեր ներ­կա պա­տե­րազմն էլ հա­վատ­քի հա­մար չէ, մենք կռ­վում ենք հա­նուն մեր ազ­գի գո­յա­պահ­պան­ման և հա­նուն հա­յոց հո­ղի, ո­րի վրա պետք է ազգն ապ­րի։ Ի­հար­կե, մեծ ցավ են ինձ պատ­ճա­ռում մեր զո­հե­րը, բայց ե­թե ե­րի­տա­սարդ զին­վորն ու սպան ռազ­մա­ճա­կա­տում չընկ­նեին, թուր­քը հաս­նե­լու էր նրանց տուն ու մոր­թե­լու էր և՛ նրանց, և՛ նրանց ողջ ըն­տա­նի­քը։
-Դուք շատ ֆիլ­մե­րի հե­ղի­նակ եք, ո­րոնք, ցա­վոք, տար­բեր հան­գա­մանք­նե­րով պայ­մա­նա­վոր­ված, լայ­նո­րեն ծա­նոթ չեն հան­դի­սա­տե­սին։ Դուք և Ձեր ֆիլ­մե­րը, հարցս սա է։
-Ես երբևէ ֆիլմ չեմ նկա­րա­հա­նել ֆիլմ ա­նե­լու հա­մար։ Իմ ար­տա­հայտ­չա­մի­ջո­ցը կի­նոն է։ Ես նաև նկա­րում եմ, և շատ բա­ներ, որ են­թա­կա չեն կի­նո­յով ար­տա­հայտ­վե­լու, ի­րա­կա­նաց­նում եմ կեր­պար­վես­տում։ Նկա­րում եմ հազ­վա­դեպ, պար­զա­պես երբ մի ապ­րում է հա­սու­նա­նում, այն փո­խան­ցում եմ կտա­վին։ Ժա­մա­նա­կին մի քան­դակ եմ ստեղ­ծել, երբևէ ինքս ինձ չհա­մա­րե­լով քան­դա­կա­գործ։ Այն լիար­ժեք պրո­ֆե­սիո­նալ ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն է, ո­րի մա­սին թող դա­տեն ար­վես­տա­սեր­նե­րը։ Բայց հա­մոզ­ված եմ, որ շատ քան­դա­կա­գործ­ներ ի­րենց հո­գու խոր­քում կնա­խան­ձեն ինձ։
-Քան­դակն ան­վա­նե՞լ եք։
-Ա­յո, կոչ­վում է «Մայ­րու­թյուն»։ ՈՒ­նի եր­կու մետր բարձ­րու­թյուն, գտն­վում է Նոր­քի զանգ­վա­ծում։ «Պտ­ղա­բե­րու­թյան կենտ­րո­նի» ղե­կա­վար Է­դուարդ Համ­բար­ձու­մյա­նի հոր­դո­րան­քով ես կեր­տե­ցի «Մայ­րու­թյուն» ար­ձա­նը։

-Վե­րա­դառ­նանք կի­նոաշ­խարհ։
-Կի­նոն դժ­վար ստեղծ­վե­լիք բան է, լուրջ ֆի­նանս­ներ է պա­հան­ջում, բայց ստեղծ­վում է, ո­րով­հետև սեր ու հա­վատ կա, և ֆիլ­մի ա­վար­տից հե­տո հաս­կա­նում եմ, որ դրա­նում Աստ­ծու մատն էր խա­ռը։ Իմ ֆիլ­մե­րը ժա­մա­նա­կավ­րեպ են, դրանք ե­րեկ­վա, այ­սօր­վա և վաղ­վա չա­փում­նե­րի մեջ են։ Հայրս ա­սում էր, որ ար­վես­տը չպետք է է­սօր­վա­նը լի­նի, է­սօր­վա­նը լու­րերն են, քրո­նի­կան է, իսկ ար­վեստն ան­ժա­մա­նակ է, բայց նաև իր ժա­մա­նա­կի մեջ է ստեղծ­ված։ Իմ «Հե­րոստ­րա­տը» նկա­րա­հա­նել եմ 2001-ին, բայց այն կա­րող էի նկա­րել և՛ 1991-ին, և՛ 2021-ին։ Հե­րոստ­րատն ըն­դա­մե­նը մի­ջոց էր ա­սե­լիքս տեղ հասց­նե­լու։ Դա փայ­լուն դրա­մա­տուր­գիա­յի վրա ստեղծ­ված ֆիլմ է, ինչ­պես «Ա­րա­հե­տը», ինչ­պես իմ նկա­րա­հա­նած մյուս բո­լոր ֆիլ­մե­րը, դի­տեք ու հա­մոզ­վեք։
-Ո՞վ է դրա­մա­տուր­գը, ե­թե գաղտ­նիք չէ։
-Հե­ղի­նա­կը ես եմ։ Գի­տե՞ք, շա­տե­րին թվաց, թե ես հեն­վել եմ նշա­նա­վոր Գրի­գո­րի Գո­րի­նի «Հե­րոստ­րա­տի» վրա։ Բայց իմ հե­րոս­ներն այլ մար­դիկ են։ Ինձ մոտ այլ է խն­դի­րը։ ՈՒղ­ղա­կի Գո­րի­նի ա­ռա­ջար­կած սյու­ժեի վրա հիմն­վե­ցի։ Այս թե­մա­յին ես մո­տե­ցել եմ քրիս­տո­նեա­բար։
Երբ Ար­մեն Վա­թյա­նի միջ­նոր­դու­թյամբ Գո­րի­նը կյան­քի վեր­ջին շր­ջա­նում ծա­նո­թա­ցավ մեր սցե­նա­րին, ուղ­ղա­կի հիա­ցավ ու ա­սում էր` սա կար­ծես և իմ գործն է, և ի­մը չէ։ Իմ Հե­րոստ­րա­տը Քրիս­տոսն է մար­դու կեր­պա­րում, բայց նա հո­ղի մարդ է, Աստ­վա­ծա­մարդ չէ, ո­րը ժա­մա­նա­կից շուտ է աշ­խարհ ե­կել։ Նա գի­տակ­ցում է ա­մեն բան, բայց նրա էու­թյան մեջ բա­ցա­կա է երկ­նա­յի­նը։
Իմ Հե­րոստ­րա­տը Քրիս­տո­սի նա­խա­տիպն է։ Սա է նրա ող­բեր­գու­թյու­նը։ Այս ֆիլ­մում շատ հե­տաքր­քիր մտ­քեր կան։
-Ֆիլմն ըն­կալ­վե՞ց ինչ­պես ցան­կա­նում էիք։
-Ով­քեր ըն­կա­լե­ցին «Հե­րոստ­րա­տը», իմ ըն­կերն ու բա­րե­կամն են, ով­քեր չհաս­կա­ցան, հոգ չէ, շատ հե­տաքր­քիր ու խոր բա­ներ այս աշ­խար­հում ժա­մա­նա­կին չեն ըն­կալ­վում։ Ի դեպ, մի օր մի շատ բարձ­րաս­տի­ճա­նա­վոր խոս­տո­վա­նեց` ծայ­րե­ծայր դի­տե­ցի ֆիլ­մը, բայց գի­տեք, Ձեր «Համլետ» ֆիլմ-բալետը դի­տե­լուց հե­տո գրե­թե բան չհաս­կա­ցա։ Պա­տաս­խանս չու­շա­ցավ` կա­րե­լի է կար­ծել, թե կյան­քում ա­մեն ինչ հաս­կա­ցել եք, մնա­ցել էր «Հե­րոստ­րա­տը»։

-Ձեր ֆիլ­մաշ­խար­հը ներ­կա­յաց­րեք։
-Երբ հա­սուն տա­րի­քում ես, և երբ տա­րի­նե­րի հեռ­վից ես առ­նչ­վում սե­փա­կան ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րիդ, այդ ա­մենն ար­դեն այլ կերպ ես գնա­հա­տում։
-Ձեր տե­սա­կետ­նե­րը եր­բեմն հան­դուգն տպա­վո­րու­թյուն են թող­նում։
-Այդ­պես է, բայց ես գի­տեմ, թե ով եմ, ես գի­տեմ, թե ինչ եմ մտահ­ղա­ցել և ինչ եմ ստեղ­ծել, ին­չը զտ­վել է ժա­մա­նա­կի ըն­թաց­քում։ «Ա­րա­հետ» ֆիլ­մը 1990-ա­կան­նե­րի տա­ռա­պյալ շր­ջա­նի մա­սին է։ Այն բա­ցա­հայ­տում է հայ է­միգ­րան­տի կյան­քը, նրա ապ­րում­նե­րը` փի­լի­սո­փա­յա­կան ան­ցում­նե­րով։ Ես եր­բեմն զար­մա­նում եմ, թե ինձ ինչ­պես հա­ջող­վեց նման սցե­նար գրել։ Ան­վե­րա­պահ ա­սում եմ, որ «Ա­րա­հետ» ֆիլ­մը դա­սա­կան է է­միգ­րա­ցիա­յի բա­ցա­հայտ­ման տե­սան­կյու­նից։ Եվ պն­դում եմ, որ այս ֆիլ­մի կող­քին է­միգ­րան­տի հո­գեաշ­խար­հը ողջ խո­րու­թյամբ բա­ցա­հայ­տող ոչ մի ֆիլմ հայ­կա­կան կի­նո­յում չի ստեղծ­վել։ Ինքս տա­սը տա­րի ապ­րել եմ ԱՄՆ-ում և գաղ­թյա­լի հո­գե­բա­նու­թյու­նը շո­շա­փե­լի զգա­ցել եմ։ Ի դեպ, Հա­յաս­տա­նում «Ա­րա­հետ» ֆիլ­մը չըն­կալ­վեց իր ողջ խո­րու­թյամբ, իսկ ար­տա­սահ­մա­նում հա­ճախ հան­դի­սա­տես­ներն ան­կա­րող էին զս­պե­լու ար­ցունք­նե­րը։ «Ա­րա­հետը» սյու­ռեա­լիս­տա­կան ֆիլմ է, ցա­վոք, ա­նըն­կա­լե­լի շա­տե­րի հա­մար։ Եվ կա­րող եք գրել, որ «Ա­րա­հե­տը» մեր սյուր­ռեա­լիս­տա­կան կի­նոն է։ Դա Դա­լիի ֆոր­մա­լիս­տա­կան սյուր­ռեա­լիզ­մը չէ, ի վեր­ջո, սյուր­ռեա­լիզ­մը գեր­ռեա­լիզմն է։
-Կգ­րեմ, հե­տո կփնտ­րեմ, կգտ­նեմ այն և հու­սամ, որ հա­ճույ­քով կհա­մա­ձայ­նեմ Ձեր ա­սա­ծին։

Ձեր «Վիո­լա» ֆիլ­մը ևս ա­ռանձ­նա­հա­տուկ կի­նոաշ­խարհ է։

-Դա զար­մա­նա­լի ֆիլմ է, վերս­տին սյուր­ռեա­լիս­տա­կան է և լի է խոր­հր­դա­պատ­կեր­նե­րով։
-Անդ­րա­դառ­նանք Ձեր վեր­ջին` «Ինք­նան­կար» ֆիլ­մին։
-Նրա գա­ղա­փարն ու ա­սե­լիքն ուղ­ղա­կի ֆան­տաս­տիկ են, նման բա­նի ես չեմ հան­դի­պել որևէ այլ ֆիլ­մում, ար­վես­տի որևէ այլ գոր­ծում. ե­թե Դուք տե­սել եք, ա­սա­ցեք ինձ, և ես ու­րա­խու­թյամբ կհա­մա­ձայ­նեմ Ձեզ։
-Ձեզ ու­րա­խու­թյուն պարգևե­լուց ա­ռաջ ես դեռ պետք է դի­տեմ այն։ Ա­ռայժմ ինք­ներդ այն ներ­կա­յաց­րեք, ես Ձեզ հա­վատ եմ ըն­ծա­յում։
-Ֆիլ­մի հե­րո­սը գե­ղան­կա­րիչ Մա­յիս Մխի­թա­րյանն է, ֆիլ­մի բե­մե­լը կա­յա­ցավ, ցա­վոք, զար­գա­ցում չու­նե­ցավ, ո­րով­հետև հա­մըն­կավ հա­մա­վա­րա­կի հետ։ Հի­մա «Ինք­նան­կա­րի» մա­սին։ Այն խիստ ինք­նա­տիպ է, մեր հայ կի­նոն չի կա­րող նման­վել ա­մե­րի­կյան, եվ­րո­պա­կան կամ հնդ­կա­կան կի­նո­յին, քա­նի որ մեր ար­վես­տը ինք­նին չա­փա­զանց ինք­նա­տիպ է։
-Կնե­րեք, հի­շե­ցի որ Կո­մի­տա­սին առ­նչ­վող վա­վե­րագ­րա­կան ֆիլմ եք նկա­րել, ինչ­պե՞ս եք այն այ­սօր ըն­կա­լում։
-Շա­րու­նա­կում եմ միտքս. ինչ­պես որ մեր կի­նոն ու ար­վեստն առ­հա­սա­րակ նման չեն որևէ ազ­գի կի­նո­յին ու ար­վես­տին, այն­պես էլ ա­ռանձ­նա­հա­տուկ է հայ­կա­կան ե­րաժշ­տու­թյու­նը, ա­ռանձ­նա­հա­տուկ է Կո­մի­տա­սը։ Երբ Կո­մի­տասն իր ե­րաժշ­տու­թյու­նը հն­չեց­րեց Եվ­րո­պա­յում, եվ­րո­պա­ցի ե­րաժշ­տա­սեր­նե­րը չա­սա­ցին` դա լա՞վ ե­րաժշ­տու­թյուն է, թե՞ վատն է։ Նրանք չկա­րո­ղա­ցան Կո­մի­տա­սի ե­րաժշ­տու­թյու­նը գնա­հա­տել ի­րենց չա­փա­նիշ­նե­րով, և ա­սա­ցին, որ դա ու­րիշ բան է։ Այն­պես որ մեր կի­նոն էլ ու­րիշ բան պետք է լի­նի։ Ինչ­պես որ մեր գիրն է ու­րիշ։
Առ­հա­սա­րակ մեր կի­նոն ու­նի եր­կու հս­կա սյուն` Փա­րա­ջա­նով և Փե­լե­շյան։ Նրանց ստեղ­ծած կի­նոն ոչ մի կապ չու­նի հայ­կա­կան կի­նո­յի հետ, այ­նինչ հենց դա է իս­կա­կան հայ­կա­կան կի­նոն, հա­յե­ցի կի­նոմ­տա­ծե­լա­կեր­պը։ Նրանք մեր ժա­մա­նա­կա­կիցն էին, ապ­րե­լով նրանց կող­քին` մենք նրանց չէինք տես­նում։
-Պա­րոն Քո­չար, բայց չէ՞ որ մենք նրանց ա­մեն օր և ա­մե­նուր պճ­նում էինք դափ­նեպ­սակ­նե­րով։
-Մե­ծա­րել չի նշա­նա­կում տես­նել։ Տես­նելն ըն­կա­լել չէ, ե­թե ըն­կա­լեինք, կգ­նա­յինք նրանց հար­թած ու­ղիով։
-Ըստ իս, «Հայ­ֆիլ­մը» նույն­քան էր լուրջ կի­նոս­տու­դիա, որ­քան որ լուրջ ավ­տո­գոր­ծա­րան էր «Ե­րա­զը»։
-Ե­րա­զը» դեռ ո­չինչ, ե­թե հի­շում եք, տար­բեր հան­րա­պե­տու­թյուն­նե­րից ժա­մա­նած վա­րորդ­նե­րը Երևան-Սևան ճա­նա­պար­հին դրանք կանգ­նեց­նում, բոլ­տե­րը ձգում էին, ու դրանք մի կերպ հաս­նում էին Մի­ջին Ա­սիա։ Վե­րա­դառ­նանք կի­նոաշ­խարհ։ Հեն­րիկ Մա­լյա­նը, ի­րոք, տա­ղանդ էր, նրա «Ե­ռան­կյու­նիում» ինչ-որ հիմ­նա­վոր բան կար, ցա­վոք, նա չկա­րո­ղա­ցավ լիո­վին բա­ցա­հայտ­վել։ Դա նրան թույլ չտր­վեց։ Նույնն է մեր գե­ղան­կար­չու­թյան մեջ. կան շատ տա­ղան­դա­վոր նկա­րիչ­ներ, ո­րոնք այդ­պես էլ լիար­ժեք չեն բա­ցա­հայտ­վել։
-Մաեստ­րո Քո­չա­րի մե­ծու­թյու­նը, ըստ իս, լիո­վին բա­ցա­հայտ­ված չէ։
-Մեր ժո­ղո­վուր­դը դեռ չի ըն­կա­լել Քո­չա­րին, նրան ըն­կա­լում, գնա­հա­տում է Սա­սուն­ցի Դավ­թի հրա­շա­լի ար­ձա­նով։ Մենք, ցա­վոք, անց­նում ենք Քո­չա­րի կող­քով, ինչ­պես ա­րաբն է ան­ցում ե­գիպ­տա­կան սֆին­քս­ի կող­քով։
-Վե­րա­դառ­նանք «Ինք­նան­կա­րին»։ Ես շնոր­հա­կալ եմ Գրի­գոր Մով­սի­սյա­նին, ո­րը հնա­րա­վո­րու­թյուն ըն­ձե­ռեց խո­սե­լու այդ թե­մա­նե­րով, ա­ջակ­ցեց ֆիլ­մի ստեղծ­մա­նը։
-Ին­չի՞ մա­սին է ֆիլ­մը։ Հա­վատ­քի, մի բան, որ ան­տես­ված է մեր կի­նո­յում։ Ես ներ­կա­յաց­րել եմ Քրիս­տո­սի կող­քին ապ­րած մարդ­կանց, ո­րոնք նրա հան­դեպ մեղք գոր­ծե­ցին և թո­ղու­թյուն խնդ­րե­ցին։ Յու­րա­քան­չյուրն իր ձևով։ Այս­քա­նը։


Զրույ­ցը`
Վրեժ Ա­ՌԱ­ՔԵ­ԼՅԱ­ՆԻ

Դիտվել է՝ 22873

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ