ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Ալիևը մեզ տվեց այս բացառիկ պարգևը` առանց հասկանալու, թե ինչ մեծ ծառայություն է մատուցում մեզ»

«Ալիևը մեզ տվեց այս բացառիկ պարգևը` առանց  հասկանալու, թե ինչ մեծ ծառայություն է մատուցում մեզ»
12.10.2012 | 11:58

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է «Կալիֆորնիա կուրիեր» թերթի գլխավոր խմբագիր ՀԱՐՈՒԹ ՍԱՍՈՒՆՅԱՆԸ: Մեր հայրենակիցներից շատերը գիտեն, որ նա «Լինսի» հիմնադրամի փոխատենապետն էր: Տասը տարի եղել է Ժնևի ՄԱԿ-ի գրասենյակի` մարդու իրավունքների պաշտպանության հարցերով ոչ պետական պատգամավոր, մեծ ներդրում է ունեցել 1915-ի ցեղասպանությունը ՄԱԿ-ի կողմից ճանաչվելու գործում: Կոլումբիայի համալսարանի միջազգային հարաբերությունների բնագավառի մագիստրոս է, հասարակական, քաղաքական, բարեգործական մի շարք կառույցների հիմնադիր և նախագահ: Բազում բարձր պարգևների է արժանացել թե՛ ԱՄՆ-ի, թե՛ ՀՀ կառավարությունների, թե՛ Հայ առաքելական եկեղեցու, թե՛ Մեծի Տանն Կիլիկիո հոգևոր դասի կողմից: Արժեքավոր աշխատությունների, հրապարակախոսական-վերլուծական հոդվածների հեղինակ է:
Մեր զրույցը պարոն Սասունյանի հետ ներառում է այսօր աշխարհի տարբեր անկյուններում և մանավանդ մայր հողի վրա բնակվող ամեն մի հայի անհանգստացնող թեմաներ, որոնց մասին մեր հյուրը բարձրաձայնում է մշտապես` օգտագործելով միջազգային ամենաբարձր ամբիոնները:

«ԵՍ ԱՇԽԱՐՀԸ ԲԱԺԱՆԵԼ ԵՄ ԵՐԵՔ ՀԱՅԿԱԿԱՆ ՄԱՍԵՐԻ»
-Պարո՛ն Սասունյան, Դուք ասում եք, որ սփյուռքը մեկ կառույց չէ, հարյուրավոր համայնքներ են, և անհրաժեշտ եք համարում ստեղծել սփյուռքի մեկ ընդհանուր կառույց` պառլամենտ: Ինչպե՞ս եք պատկերացնում այդ կառույցը: Արդյո՞ք տարբեր գաղթօջախներում հավաքված հայ համայնքները բավարար չափով ճանաչում են միմյանց` մեկ ընդհանուր կառույցի մեջ ներգրավվելու և համագործակցության եզրեր գտնելու համար:
-Եթե ներգրավվեն մեկ կառույցի մեջ, կճանաչեն իրար: Դա շատ հեշտ է: Ինչպես եմ պատկերացնում այդ կառո՞ւյցը: Ես տարիներ ի վեր ծրագրում եմ այդ կառույցի ձևավորումը: ՈՒնեմ դրա վերաբերյալ որոշակի գաղափարներ: Տակավին ծրագրավորման շրջանն ավարտված չէ, իհարկե: Բայց գաղափարը հետևյալն է. ես աշխարհը բաժանել եմ երեք հայկական մասերի` Հայաստանի Հանրապետություն, Արցախի Հանրապետություն և մնացած բոլոր հայերը` սփյուռքահայություն, որն այդ երկու շրջաններից դուրս է: Հայաստանի Հանրապետությունը պետք է թողնենք այնպես, ինչպես է: Դա պետություն է, ունի իր պառլամենտը, կառավարությունը: Վատ կամ լավ` առանձին հարց է: Արցախը նույնպես, թեև չճանաչված է աշխարհի կողմից, բայց և այնպես մենք այն ընկալում ենք որպես մի կազմակերպված հայկական միավոր: Մեր խնդիրը սփյուռքն է, որ ոչ մի կազմակերպված միավոր չունի: Կան հասարակական միություններ, մի քանի ազդեցիկ անհատներ սփյուռքում: Եվ միայն այսքանը: Մեր նպատակն է սփյուռքը ևս մեկ կառույցի մեջ հավաքել, համախմբել, որպեսզի այդ կառույցն առնչվի Հայաստանի Հանրապետության, Արցախի Հանրապետության կառույցների հետ: Այս երեք կառույցները պետք է համադրեն իրենց աշխատանքը, և հայ ժողովուրդն էլ պետք է կարողանա դրա շնորհիվ հաջողություններ ունենալ: Ինչպե՞ս եմ ես պատկերացնում այդ կառույցի ստեղծումը: Յուրաքանչյուր 25 հազար հայից պետք է ընտրվի մեկ պատգամավոր: Հայերը տարածվել են աշխարհով մեկ, ցրված են ընդարձակ հողատարածությունների վրա` իրար մոտ կամ իրարից շատ հեռու: Մենք աշխարհագրությամբ չէ, որ պիտի ընտրենք այդ կառույցի անդամներին, այլ հայ մարդկանց թվով: Եթե, ասենք, Հեռավոր Արևելքի երկրներում ընդհանուր թվով ապրում է 25 հազար հայ, ապա այդ տարածքից կառույցի մեջ կընդգրկվի մեկ ներկայացուցիչ: Եթե միայն Գլենդելում ապրում է 100 հազար հայ, ապա Գլենդելը կունենա չորս ներկայացուցիչ: Այդ ներկայացուցիչներին պիտի ընտրեն տվյալ տարածքի 25 հազար հայերը` իրենց քվեներով: Թեկնածուներ կառաջադրվեն, նրանց համար կքվեարկի համայնքը: Ով ավելի շատ ձայն կստանա, նա էլ կընտրվի պատգամավոր: Ճիշտ այնպես, ինչպես Հայաստանի Հանրապետությունում են ընտրում խորհրդարանի անդամ: Ընտրությունները կանցկացվեն աշխարհի բոլոր երկրներում: Մոտավորապես կընտրվի 350 պատգամավոր` աշխարհի բոլոր անկյուններից: Նրանք կհավաքվեն, իրար հետ կքննարկեն մեր ազգային բոլոր խնդիրները, համատեղ որոշում կկայացնեն, թե ինչպիսին պետք է լինի սփյուռքի դիրքը այս կամ այն խնդրի վերաբերյալ: Եթե այս բանը կարողանանք իրագործել, սա կլինի աննախադեպ մի երևույթ: Իհարկե, այս պահին դա մի քիչ երազային է թվում, ինքս էլ ընդունում եմ, որ դժվարին մի գործ է: Բայց եթե այս գործում հաջողենք, մի հրաշք վիճակի մեջ կհայտնվենք և շատ ավելի արագ մեր խնդիրները կլուծենք, կպահպանենք ինքներս մեզ, կպաշտպանենք մեր շահերը: Եվ շատ կհեշտանա սփյուռքի կապը Հայաստանի և Արցախի հետ: Ներկայումս եթե Հայաստանը ցանկանում է կապվել սփյուռքի հետ, սփյուռքի համարը ո՞րն է, ո՞վ է այն մարդը, որը պիտի սփյուռքի անունից խոսի: Չկա ոչ մի համար, չկա ոչ մի մարդ: Ոչ ոք իրավունք չունի ներկայանալու սփյուռքի անունից և խոսելու ամբողջ սփյուռքի փոխարեն:
-Այսինքն` Դուք ցանկանում եք սփյուռքի կոնկրետ հասցեատե՞ր ստեղծել:
-Այո՛: Հասցեատեր, որին կորոշի ժողովուրդը, ոչ թե ինչ-որ մի մարդ: Հիմա ամեն մարդ հայտարարում է, թե ինքը խոսում է հայության, սփյուռքի անունից: Բայց ոչ ոք լիազորված չէ դա անելու: Ես այս պահին խոսում եմ իմ անձնական անունից: Խոսում եմ որպես Հարութ Սասունյան: Բայց մարդիկ ասում են, թե սփյուռքն է այսպես կամ այնպես մտածում: Ինչպե՞ս կարող է մեկ մարդը խոսել ամբողջ սփյուռքի անունից: Նա իր կարծիքն է արտահայտում, դա մեկ մարդու կարծիք է: Իսկ որպեսզի պարզ դառնա, թե որն է համընդհանուր սփյուռքահայության դիրքորոշումը, պետք է ձևավորվի այդ պառլամենտը և ներկայացնի իր ամբողջ համայնքի տեսակետները: Սփյուռքի ընտրյալ ներկայացուցիչները պետք է հավաքվեն, միասին որոշումներ կայացնեն, ունենան իրենց ընդհանուր դիրքորոշումը: Հետո այդ դիրքորոշումը պետք է համադրվի Հայաստանի և Արցախի դիրքորոշման հետ, և այդպիսով կձևավորվի ամբողջական հայության կեցվածքը:

«ՍԱՖԱՐՈՎԻ ԴԵՊՔԸ ՈՍԿԵ ՄԻ ԱՌԻԹ Է, ՈՐԸ ՄԵՆՔ ՉԵՆՔ ՕԳՏԱԳՈՐԾՈՒՄ ԱՅՆՊԵՍ, ԻՆՉՊԵՍ ՊԵՏՔ Է»
-Հայաստան են ժամանել հունգար մտավորականներ` իրենց կառավարության փոխարեն ներողություն հայցելու հայ ժողովրդից և համատեղ ջանքերով գտնելու մեր ժողովրդին ու պետությանը Հունգարիայի կառավարության հասցրած վնասը փոխհատուցելու տարբերակը: Առաջարկվող տեսակետների մեջ հնչեց մեկը, համաձայն որի` Հունգարիան կատարվածի դիմաց պետք է պարտավորվի Հայատանին վճարել այն գումարի չափով փոխհատուցում (խոսքը մի քանի միլիոն եվրոյի մասին էր), որը կծախսեր, եթե երեսուն տարի բանտում պահեր Ռամիլ Սաֆարովին: Կարծում եք` ընդունելի՞ է այս խնդիրը բարոյականից նյութական դաշտ տեղափոխելու տարբերակը:
-Այս հարցն ամբողջովին սխալ է մեկնաբանվում ողջ հայության կողմից: Սխալ մոտեցումներ են արվում այս հարցին: Ինձ բնավ չի հետաքրքրում այս հարցի ո՛չ բարոյական, ո՛չ նյութական կողմը: Երեսուն տարվա բանտարկության համար նախատեսված գումարը մեկ միլիոն կլինի, թե հարյուր միլիոն, ինձ համար անկարևոր մի բան է: Ինձ մի բան է միայն հետաքրքրում. սա ոսկե մի առիթ է, որը մենք չենք օգտագործում այնպես, ինչպես պետք է: Առիթը հետևյալն է. մենք այսքան տարի անընդհատ ասում ենք, որ Արցախի հայությունն իրավունք ունի ապրելու ինքնիշխան, անկախ պետության մեջ, ոչ թե Ադրբեջանի լծի տակ: Մենք միայն ասում էինք, բայց ոչ ոք մեզ չէր լսում: Ամբողջ աշխարհը կարծում էր, որ արցախցիները Ադրբեջանի քաղաքացիներ են: Խոստանում էին, որ եթե արցախցիները համաձայնեն մնալ Ադրբեջանի կազմում, իրենց կտան լայն հնարավորություններ լիարժեք, ազատ կյանքի համար: Հիմա Ալիևը մեզ տվեց այս բացառիկ պարգևը` առանց հասկանալու, թե ինչ մեծ ծառայություն է մատուցում մեզ: Հերոսացնելով քնած մարդուն կացնահարող ոճրագործին` նա իր իսկ ձեռքով ստեղծեց մի կացություն, երբ ամբողջ աշխարհը ոտքի ելավ իր դեմ: Ամբողջ աշխարհը հիմա զայրացած է, չեն հավատում, որ այսպիսի մարդ, այսպիսի կառավարություն կա աշխարհի վրա, որը կացնահարողին հերոսացնում է: Հիմա մենք բոլորս միասին աշխարհին ամեն օր պիտի ասենք. «Աշխարհի սիրելի՛ քաղաքացիներ, մեծ ու փոքր պետություններ, ահավասիկ ոճրագործների այն ոհմակը, որ ապրում է Ադրբեջանում: Եվ դուք ցանկանում եք, որ մեր ժողովուրդն ապրի այդ վայրագների, վայրենի ամբոխի լծի տա՞կ: Անհնարի՛ն է»: Եվ հիմա, երբ բոլորը հասկանում են ստեղծված այս կացությունը և աշխարհով մեկ համակրանք են տածում հայության հանդեպ, շատ ավելի լավ են ընկալում, թե ինչու արցախցիները չեն կարող Ադրբեջանի նման երկրի, ադրբեջանցիների նման մարդկանց լծի տակ ապրել: Միակ բանը, որ մեզ պիտի հետաքրքրի այսօր, ո՛չ փողն է, ո՛չ ամոթանքն ու թուքումուրն են, ո՛չ դրոշակ այրելն է, ո՛չ նույնիսկ Ալիևի կամ Սաֆարովի անձն է: Միակ պատգամը, որ պիտի մենք հնչեցնենք, այն է, որ ճանաչվի Արցախի անկախությունը: Հավատացեք, որ այս րոպեին մենք շատ ավելի հեշտ կարող ենք համոզել աշխարհին այդ պահանջի իրավացիության, արդարացիության մեջ, քան նախորդ ամբողջ քսան տարիներին ենք կարողացել: Եվ եթե այս պահը կորցնենք, հետագայում այլ դեպքեր կպատահեն, որոնք կստիպեն աշխարհին մոռանալ կատարվածի մասին, և Արցախը կվերադառնա իր նախկին վիճակին, որում գտնվում էր այս դեպքից առաջ: Բացառիկ այս շանսը, որ հիմա ունենք մեր ձեռքին, չպետք է կորցնենք: Այսպիսի շանս հետագայում չենք կարող ունենալ:

«ԲՈԼՈՐՍ ԷԼ ՊԻՏԻ ԳԻՏԱԿՑԵՆՔ, ՈՐ ՀԱՅՈՑ ՑԵՂԱՍՊԱՆՈՒԹՅԱՆ ՃԱՆԱՉՈՒՄՆ ԱՐԴԵՆ ՍՏԱՑԵԼ ԵՆՔ»
-Հայոց ցեղասպանության ճանաչումը աշխարհից կամ Թուրքիայից պահանջելը Դուք համարում եք ժամանակավրեպ գործընթաց և կարծում, որ պետք է ոչ թե ճանաչում, այլ արդարություն պահանջել: Ըստ Ձեզ` «արդարություն» ոչ հստակ տերմինն ավելի ձեռնտո՞ւ է, քան պարզ «ճանաչումը»: Դուք, փաստորեն, առաջարկում եք փոխել Հայոց ցեղասպանությանն առնչվող գործընթացի մարտավարությունը: Արդյո՞ք սա մանևրելու առավել բարենպաստ պայմաններ չի ստեղծի թուրքերի համար: Արդյո՞ք մենք դրանով հիմք չենք տա թուրքերին` խաղալու մեր ձևակերպումների, պահանջների երկփեղկվածության վրա:
-Դա մեր սխալը, մեր հանցանքը կլինի, եթե այդպիսի հիմք տանք նրանց: ՈՒ որպեսզի նման բան չպատահի, բոլորս էլ պիտի գիտակցենք, որ Հայոց ցեղասպանության ճանաչումն արդեն մենք ստացել ենք: Ամբողջ աշխարհում են ճանաչում ցեղասպանությունը: Եվ մենք միասնաբար, ոչ թե երկփեղկված, իրար դեմ ելած, պիտի հասկանանք, թե ո՞րն է մեր իսկական պահանջը, ի՞նչ է մեր դատը` Հայ դատը: Հայ դատն այն է, որ թուրքերը ճանաչե՞ն Հայոց ցեղասպանությունը: Ո՛չ: Ցեղասպանության ճանաչումը պահանջ չի կարող լինել: Պահանջն այն է, երբ ինչ-որ մեկից ինչ-որ բան ես ուզում: Մենք ուզում ենք մեր կալվածքները, մեր հողերը, մեր բանկային հաշիվները: Մենք պիտի պահանջե՛նք դա: Եթե մի մարդ, ասենք, ոտքն է կոտրում, նա հո չի՞ պահանջում ճանաչել, որ դա իր հետ պատահել է: Նա պահանջում է իրեն փոխհատուցում տալ իր կոտրած ոտքի համար, հոգալ վերականգնման, բուժման ծախսերը: Մենք գրեթե հարյուր տարի է` պահանջը և դեպքը շփոթել ենք իրար հետ: Դեպքը պահանջ չի կարող լինել: Դեպքը իրողություն է: Թուրքերը միտումնավոր կերպով չեն ուզում այդ իրողությունն ընդունել, որպեսզի դրան չհաջորդեն հետևանքները: Բայց ես համոզված եմ, որ դա մեր դեմ լարված թուրքական ծուղակ է. մեզ անընդհատ կասեցնում են ճանաչման փուլի վրա, որ մենք հաջորդ քայլը չանենք: Մենք ասում ենք` ճանաչում, նրանք ասում են` ոչ: Փաստերը կան, փաստաթղթերը կան, վկայողները կան, իսկ նրանք պնդում են, որ դրանք կեղծիք են, հորինվածք: Հարյուր տարի այսպես վիճում ենք, չգիտես ինչու: Թուրքերը չգիտե՞ն, որ ցեղասպանություն է եղել, երբ իրենք են դրա հեղինակները: Հիմա մենք միջազգային այս ու այն դատարանների դռները պիտի թակենք և պահանջենք փոխհատուցել մեր վնասները, վերականգնել արդարությունը: Վե՛րջ: Ճանաչման հարց այլևս չկա: Ճանաչումն արդեն եղել է: Դեպքը եղել է, դրանից հարյուր տարի է անցել: Մենք դեռ 15 թվականին գիտեինք, թե մեզ հետ ինչ արեցին, նոր չէ, որ պիտի իմանանք: Պիտի սպասենք` Ամերիկա՞ն ասի` եղել է, Թուրքիա՞ն ասի` եղել է, որ մենք այդ մասին իմանանք: Թուրքիան չի ուզում ասել, որովհետև գիտի, թե դրան ինչ պիտի հաջորդի: Գիտի, որ մենք հզոր զենք չունենք, որ ստիպենք իրեն հաշվի նստել մեզ հետ, իսկ հաշվի չնստելու դեպքում` գնանք զենքով հետ բերենք մեր ունեցվածքը: Եվ քանի որ մենք նման ուժ չունենք, մարդիկ, իմանալով հանդերձ իրենց ու մեր միջև կատարվածը, չեն ընդունում ճշմարտությունը: Այդ դեպքում մեզ ի՞նչ է մնում անելու: Մնում է, որ տեր կանգնենք մեր պահանջներին, իսկակա՛ն պահանջներին, ոչ թե ցեղասպանության ճանաչման:
(շարունակելի)


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 4309

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ