ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

Մնացած բոլորը հեքիաթներ են

Մնացած բոլորը  հեքիաթներ են
02.07.2013 | 01:44

Ձեզ չի՞ թվում, որ այս ամենն արդեն եղել է: Եղել է ոչ մեկ անգամ, բայց մոռացվել ու անցել է, ինչպես տարվա ընթացքում ոչ ոք չի հիշում ձմռանը եկած ձյունը: Լավագույն դեպքում ասում են` ձյունն առատ էր, կամ` մի կարգին ձյուն էլ չեկավ ձմռանը: ՈՒ` վերջ: Հունիսի 29-ին նախագահականում բյուջետային միջոցների արդյունավետ կառավարման, իրականացվող պետական ծրագրերի հանդեպ վերահսկողության ուժեղացման և կոռուպցիոն ռիսկերի նվազեցմանը միտված հարցերի շուրջ խորհրդակցություն է կայացել: Այս երկար պաշտոնական վերտառության տակ Վերահսկիչ պալատի աղմկահարույց հաշվետվության վերջակետումն է: Հունիսի 16-17-ից հետո, երբ Վերահսկիչ պալատի հաշվետվությունը հնչում էր Ազգային ժողովում իր հայտնի մանրամասներով, ինչ-որ պահի թվում էր, որ նույնիսկ ԱԺ նախագահի ճշմարտության որոնումներում աննահանջ կամքը չի հերիքի գործին ընթացք տալու համար: Թեպետ Հովիկ Աբրահամյանը, ի վերջո, բոլորովին էլ պարտադրված չէր հաշվետվությունը դատախազություն ուղարկել: Ավելին` ուղարկեր, կարող էր հարվածի տակ հայտնվել ¥ինչն արդեն ակնհայտ է¤, չուղարկեր, վերստին հարվածի տակ էր հայտնվելու` իբրև անհետևողական և անպատասխանատու քաղաքական գործիչ, որ իր խոսքի տերը չէ: Բայց իր ճանապարհն ինքն է ընտրել: Ինչպես իր գործելակերպն ինքն է ընտրել գլխավոր դատախազը: Աղվան Հովսեփյանը ի պաշտոնե պարտավոր էր ընթացք տալ ՎՊ-ի հաշվետվությանը: Բայց նա սպասում էր հրահանգի: Բոլորն էին սպասում: Հենց դա է իրավիճակի ամբողջ անհեթեթությունը: Պետական կառավարման համակարգը գործում է հրահանգով: Այսինքն` իշխանության սահմանադրական տարաբաժանումը Հայաստանում ձևական է, իրականում ամբողջ իշխանությունը ունի գործադիր կառավարում` նախագահականից: Սա երեկ չի սկսվել ու վաղը չի վերջանալու: Ցավոք: Իսկ ամենացավալին այս ողջ պատմության մեջ այն է, որ Վերահսկիչ պալատի հաշվետվության բովանդակությունը դրվեց մի կողմ և հասարակական քննարկման կենտրոնում հայտնվեցին գործող անձինք ու նրանց հետագա ճակատագրերը, իրավիճակը բնորոշվեց «կոմպրոմատների պատերազմ»: Կշարունակի՞ պաշտոնավարել Իշխան Զաքարյանը` սեպտեմբերին լրանում է նրա ընտրության ժամկետը: Կշարունակի՞ պաշտոնավարել Աղվան Հովսեփյանը: Առաջին դեպքը չէ, երբ դատախազությունը քննադատվում է ամենաբարձր մակարդակով: Ավելին` քննարկման առանցքը մեծացավ ու ընդգրկեց ընդհանրապես ներիշխանական փոխհարաբերությունները: Երբ իշխանությունը մեկ կուսակցության ձեռքում է, ցանկացած իրադարձություն պետության ներսում կարող է գնահատվել իբրև ներիշխանական բախում, նվազագույնը` փոխհարաբերությունների պարզաբանում և հիերարխիկ վերադասավորման փորձ կամ հետևանք: Թեպետ բոլորովին պարտադիր չէ, որ իրադարձության հիմքում լինեն ներիշխանական հակասություններ: Բայց դա Հայաստանի դեպքը չէ:
ՀՀ նախագահը միանգամայն ճիշտ է, որ Վերահսկիչ պալատի հաշվետվությունը չպիտի քաղաքական գնահատական ստանար ՎՊ նախագահի շուրթերից: Նա պիտի խոսեր թվերի ու փաստերի լեզվով, քաղաքական գնահատականը քաղաքական ուժերի իրավասությունն է: ՀՀ նախագահը միանգամայն ճիշտ է, որ Վերահսկիչ պալատի գործունեությունը պետք է տարբերվի ֆինանսների նախարարության վերստուգիչ, վերահսկող վարչության աշխատանքից, պետք է լինի աուդիտորական գործունեություն: ՀՀ նախագահը միանգամայն ճիշտ է, որ աշխատանքի տեմպը, անկախ քննարկումներից, չպետք է գցել, և բոլորը պիտի զգան ՎՊ-ի հավասարապես օբյեկտիվ ներկայությունը, թերություններն էլ հայտնաբերվեն ոչ թե 1-3 տարի հետո, այլ ընթացքում:

Բայց ճիշտ է նաև այն, որ ՎՊ-ն ինքն իր գործառույթները չի կարող փոխել օրենսդրական մակարդակում, ավելին` ՎՊ-ի գործունեությունը աուդիտորական մակարդակում տեսնելու համար քայլեր պետք է ձեռնարկվեն ոչ թե ՎՊ-ում, այլ իշխանության բոլորովին այլ օղակներում, իսկ քանի դեռ այդպես չէ, ցանկացած հաշվետվություն քաղաքականացվելու է: Իշխան Զաքարյանն այդ պաշտոնում բավականաչափ աշխատել է, որպեսզի տիրապետի իր աշխատանքի ոչ միայն մասնագիտական, այլև քաղաքական նրբություններին, և կարողանա մնալ չեզոք` չփորձելով պաշտոնական գործունեությամբ ազդել ուժերի հարաբերության փոփոխությանը: Դա վտանգավոր ու ոչ բոլոր դեպքերում հաջողություն երաշխավորող գործընթաց է: Ի վերջո, եթե ամառային ամիսները լինեն ՎՊ ներկա նախագահի պաշտոնավարման վերջին ամիսները, պալատն անդառնալի կորուստ չի ունենա, Իշխան Զաքարյանն էլ հաստատ չի բարձրացնի աղքատության տոկոսը Հայաստանում: Կառույցը կշարունակի գործել: Եվ գուցե ՎՊ-ի նոր նախագահը այլևս իշխանական ներհակ թևերի խայծերը կուլ չի տա` նախորդի փորձից ելնելով: Իսկ եթե շարունակի պաշտոնավարել, կաթից վառված` ջրին էլ կփչի:
Դատական իշխանության սերտաճումը գործադիր իշխանության հետ Հայաստանում արդեն ավանդույթ է, ինչպես քրեաօլիգարխիկ համակարգի սերտաճումը իշխանության հետ: Եվրոպացիներն իրենց բանաձևերով, մոնիթորինգներով ու որոշումներ-հորդորներով եկան ու գնացին, եկան ու գնացին, առավելագույնը թղթի վրա ստացան իրենց ակնկալածը, մենք էլ պետականորեն հրճվանք ապրեցինք նրանց տեղը դնելու համար: Միամտորե՞ն չհասկացանք, որ եվրոպացիներին ոչ տաք էր, ոչ պաղ մեր աչքակապությունից, մեզ էր պետք նրանց առաջարկների կատարումը: ՈՒ եթե մենք իսկապես ժողովրդավարության ոչ թե ձևական, այլ իրական ճանապարհով գնայինք, այսօր կունենայինք անկախ Սահմանադրական դատարան, անկախ Վերահսկիչ պալատ, անկախ դատական համակարգ, հասարակության մեջ քաղաքական ուժերի իրական դասավորությանը համարժեք խորհրդարան և համապատասխանաբար կազմված կառավարություն: Որովհետև մեր Սահմանադրությունը մեզ չի սովորեցնում օրենքները փոխարինել հրահանգներով ու կարգադրություններով: Որովհետև մեր Սահմանադրությունը երկրի գլխավոր դատախազից չի պահանջում հոգեխանգարմունքի մասնագետ լինել, ընդամենը սահմանում է նրա և նրա ղեկավարած ոլորտի գործունեության շրջանակները: Եվ այս դեպքում ակնհայտ է, որ դատախազությունը, ինչպես նախագահն ասաց, ուսումնասիրելու է գործը ու պարզի, որ «Եթե ՎՊ նախագահը հայտարարում է, որ մեր պետական բյուջեի 70 տոկոսը` 701 միլիարդ, վտանգված է, ակնհայտ է, որ դա շատ սխալ ու անհեռատես հայտարարություն է»: Որ 2-3 օր հետո հայտարարություն է լինելու` «ՎՊ-ի հաշվետվության մեջ ընդամենը 200 կամ 300 մլն դրամի հափշտակման կասկածանքի դեպքեր կան, մնացած բոլորը հեքիաթներ են»: Այդ ընթացքով այնքան անկարևոր է` ո՞վ է գլխավոր դատախազը` Աղվան Հովսեփյա՞նը, թե՞ Հովսեփ Աղվանյանը, և ընդհանրապես գործո՞ւմ է, չի՞ գործում այդ հիմնարկը: Իսկ ընդհանրապես հունիսի 27-ին մուտքագրելով գործը, դատախազությունը հունիսի 29-ին հաստատ հայտարարություն անել չէր կարող, եթե աներ էլ, այդ հայտարարության գինը մեկ լումա իսկ չէր լինի: Իրավականորեն: Մյուս հարթությունները չարժի քննարկել, որովհետև հավատը հեռացել է, հույսը գործընկեր չէ:
Տեսնո՞ւմ եք` մեկ խորհրդակցությանը որքան հարակից հանգամանքներ կան: Իսկ եթե հավելենք, որ այս խորհրդակցության վերաբերյալ պաշտոնական հրապարակման մեջ ընդհանրապես անդրադարձ չեղավ օֆշորային ոչ պակաս աղմկահարույց իրադարձությանը, եթե նաև արձանագրենք, որ խորհրդակցությանը ներկա չէր ԱԺ նախագահը, թեպետ նա ՎՊ-ի հաշվետվության այսպիսի ընթացք ստանալու հարցում գործող անձ է` իբրև խորհրդարանի ամբիոնից ամենաընդդիմադիր ելույթի հեղինակ ¥ճիշտ է, Հովիկ Աբրահամյանը Երևանում չէր, բայց փաստը, որ նման կարևորության խորհրդակցությունը կարող է կայանալ նրա բացակայությամբ, վկայում է նրա ներկայության ոչ այնքան անհրաժեշտությունը, իսկ դա մտածելու տեղիք է տալիս¤, եթե նաև հաշվի առնենք, որ ՎՊ-ի հաշվետվության ընթացքին նաև կուսակցական գնահատական է տրվելու, կպարզվի, որ ո՛չ հասարակությունը, ո՛չ լրատվամիջոցները չէին սխալվում, երբ խնդրո առարկան մի կողմ դրած, քննարկում էին գործող անձանց ներկա ու հետագա ճակատագրերը: Իշխանության ներսում երկրի կառավարման հարցերում սկզբունքային հակասություններ չկան, չկան տարաձայնություններ պետության կառավարման մոդելի հարցում, ներքին ու արտաքին քաղաքականության վերաբերյալ այլընտրանքային տեսակետներ չկան: Կան իշխանական ու տնտեսական լծակների վերաբաժանման հարցեր և գլխավորը` շարունակվում է իշխանության համար պայքարը: Բարեհաջող դաշտից դուրս բերելով ընդդիմությանը, չեզոքացնելով ինքնամեկուսացած այլընտրանք ԲՀԿ-ին, ՀՀԿ-ին այլևս ոչինչ չի մնացել անելու, քան իշխանության պայքարը իր ներսում կենտրոնացնելն է: Հովիկ Աբրահամյան-Տիգրան Սարգսյան հակամարտություն իրականում չկա, նրանք խորհրդանիշներ են այս դեպքում, որ հարկադրված են գլխավորել իշխանության տարբեր թևերը: Բազմազանության, իշխանության համար պայքարին քաղաքական հանդերձներ տալու համար նրանց հաճախ է տրվում ռուսամետ, արևմտամետ, գործող նախագահի, նախորդ նախագահի մարդ բնորոշումները, բայց իրականում վերստին պատճառն ու հետևանքը խառնվում են: Նրանք այդպիսին դարձել են ի հետևանս իշխանության համար մղվող պայքարի, ոչ թե իրենց սկզբունքների ու գաղափարների թելադրանքով: Ցավոք: Որովհետև սկզբունքներն ու գաղափարները ենթադրում են խաղի կանոններ, իսկ իշխանակռիվը ոչ մի կանոն չունի: Հաղթողին չեն դատում, պարտվողին չեն ներում` սա է օրենքը այս մարտերում: Այս ամենն արդեն եղել է, եղել է բազմիցս և ամեն անգամ, ձմռան ձյան նման, հետևանքներ չի ունեցել: Ժամանակն է իրավիճակ փոխելու:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Հ. Գ.- «Մեկը մի քիչ էմոցիոնալ է, մյուսը մի քիչ ավելի հանգիստ, հանդարտ է: Բայց դա չի նշանակում, որ մենք տարբեր ամբիոններից, տարբեր տեղերից պետք է փորձենք մեր անձնական փիարն անել: Բացառվում է: Ես այդպիսի մոտեցումներին կատեգորիկ դեմ եմ»,-ասաց Սերժ Սարգսյանը: Հունիսի 29-ի նախագահականում հրավիրված խորհրդակցության մեխը սա էր: Սա վերջին նախազգուշացում էր, որ կրկնության դեպքում «փիարն» անիմաստ է դարձնելու: Իսկ այն, որ նախագահը պաշտոնատար անձանց կոչ էր անում ելույթ ու հարցազրույց տալիս աշխատել ելույթի ու հարցազրույցի վրա, դրությունը չի փրկի, այս երկրում կարևորվում է ոչ թե ասվածը` իր ձևով ու բովանդակությամբ, այլ ասողը: Ապացո՞ւյցը` դեռ որևէ սկանդալից հետո պետական որևէ պաշտոնյա հրաժարական չի տվել և շարունակել է բարեհաջող պաշտոնավարել: Մնացածը, իրոք, հեքիաթներ են ու հեքիաթներ էլ կմնան, եթե գրագետ կամ անգրագետ արտաբերված ու շարադրված խոսքին չեն հետևում գործեր: Այս դեպքում` Վերահսկիչ պալատի հաշվետվության և իրականության պարզաբանման ու օրենքի սահմաններում որոշումներ կայացնելու:

Դիտվել է՝ 1887

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ