ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

Սուբստանտի՞վ, թե՞ անօրակարգ

Սուբստանտի՞վ, թե՞ անօրակարգ
15.03.2019 | 01:31

Մեկ ամսից թավշե հեղափոխությունը բոլորում է մեկ տարին: ՈՒ ի՞նչ ունենք ի տրիտուր: Ամենալեգիտիմ իշխանության պարագայում: Պաշտոնապես ու իրականում: Պաշտոնապես` չկա կոռուպցիա: Համարյա ամեն օր թերթերում հայտնվում են հրապարակումներ` ո՞վ որտե՞ղ ու ինչքա՞ն կաշառք է վերցրել ու տվել: Համարենք` համակարգային կոռուպցիա չէ, այլ անհասկացողների ռեցիդիվ: Պաշտոնապես` չկա մոնոպոլիա: Մոնոպոլիայի պաշտոնական վերացումը համարյա մեկ տարում չստեղծեց ազատ մրցակցություն, որը պոպուլիստական կարգախոս չէ, որ հնչի ու իրականանա` պայմաններ են պետք: Կենսամակարդակի փոփոխությունը որևէ կերպ չի զգացվում, եթե չասենք, որ վիճակն ավելի է վատացել` օբյեկտիվ ու սուբյեկտիվ պատճառներով բարձրացող գների ու աշխատավարձերի ու կենսաթոշակների անփոփոխության պարագայում: Պետական կառավարման համակարգում բարեփոխումների շրջանակներում ստեղծվել է կատարյալ քաոս` կառավարության նոր կառուցվածքը ԱԺ-ն դեռ չի հաստատել, պաշտոնապես գործում են 12 նախարարություններ, 5 նախարարություններից 1-ը փակվել է, 4-ը միավորվելու գործընթացում են, և, մեղմ ասած, շունը տիրոջը չի ճանաչում: Արդեն ուրվագծվում է, որ սուպերնախարարությունների ստեղծումը` գործառնությունների պատճենումը վերացնելու նպատակով, բարդացնում է ոլորտային կառավարումը, ու այս ընթացքով պետական կառավարման արդյունավետության բարձրացման կամ կատարելագործման մասին դեռ երկար կխոսվի ու կգրվի: Ավելորդ ճանաչված պետական ծառայողների ճակատագիրը անորոշ է` հիմնականում գործում է նույն սկզբունքը` «Տերովին տերն է տարել, անտերին գելն է տարել»:

Ակնհայտ է` 12 նախարարություններով տնտեսական հեղափոխությունը ֆիկցիա է, պոպուլիզմը չի կարող տնտեսության շարժիչ դառնալ: Առավել ևս, որ տնտեսական զարգացման «ծրագրերը» կազմվում են հընթացս, իրադարձային են, չեն ուրվագծում երկրի բուն հնարավորությունները, չեն համապատասխանում բուն իրավիճակին: Մինչև հիմա խնդիր չի դրվել մեծ արդյունաբերության վերագործարկումը, որն աշխատատեղերի ստեղծման ու ժողովրդագրական խնդիրների լուծման հենքն է: Որևէ հոդաբաշխ բացատրություն չտրվեց` ինչու՞ Հայաստանը չպիտի ունենա էներգետիկայի նախարարություն: Ինչու՞ Հայաստանում խնդիր չի դրվում ատոմային էներգետիկայի զարգացումը, երբ կան բոլոր նախադրյալները: Ինչու՞ Հայաստանը չպիտի ունենա ջրային ռեսուրսների կառավարման նախարարություն` ունենալով բազմաշերտ խնդիրների խմելու ու ոռոգման ջրերի արտադրության ու բաշխման, ի վերջո` արտահանման ու բիզնեսի առումով: Ինչու՞ Հայաստանը չի կարողանում իր ընդերքի հարստությունն արդյունավետ օգտագործել, եղած հնարավորությունները փոշիացնում է` ենթարկվելով դատական գործընթացների ու դատավարությունները տանուլ տալու վտանգին` հընթացս խրտնեցնելով ներդրողներին, որ կարող էին Հայաստան գալ: Բարձրագույն պաշտոնների են նշանակվում մարդիկ, որ չունեն մասնագիտական գիտելիքներ ու կառավարման հմտություններ: Ավելին` իշխանական էլիտայում սկսվել է երկփեղկումը, խոսվում է հնարավոր պաշտոնանկությունների ու նույնիսկ քրեական գործերի հարուցման մասին: Պատճառները տարբեր են, հետևանքը նույնն է` իշխանության հեղինակության անկում: Գործադուլների-դասադուլների-հացադուլների-ճանապարհներ փակելու պրակտիկան դառնում է կենցաղ բոլոր ոլորտներում` առանց արդյունքների: Երևանում շարունակում են քանդվել շենքեր` հակառակ բարձրագոչ հայտարարությունների` այլևս երբեք և այլն, և այլն… Հեղափոխությունից հետո սիրո ու հանդուրժողականության կարգախոսներով Հայաստանի հպարտ քաղաքացիներին ամեն օր մատուցվում է պոպուլիզմի կրկնակի չափաբաժին, բայց սերն ու հանդուրժողականությունն այնքան են կերպափոխվել, որ չեն տարբերվում ատելությունից ու անհանդուրժողականությունից:

Հոդաբաշխ բացատրություն չունի քաղաքապետի` օպերային հարակից տարածքը սրճարաններից ազատելու ու անհապաղ ծառապատելու բուռն ցանկությունը, երբ վաղուց սրճարանները դարձել են քաղաքի մասը, որ գրավում են և զբոսաշրջիկներին, և աշխատատեղեր են ապահովում, և հանգստի կազմակերպման վայր են: Երևանում, դժբախտաբար, տասնյակ հեկտարներով տարածքներ կան, որ կարոտ են և ծառապատման, և քաղաքապետարանի ուշադրության, բայց Հայկ Մարությանը ֆիքսվել է այդ տարածքի վրա, որ հեղափոխության օրերին համընթաց չի քայլել:
Փոփոխություններ են կատարվում օրենքներում, որ հարկային բեռն են ավելացնում` մի հարկատեսակը մյուսով փոխելով, հետևանքը դառնում է փոքր ու միջին բիզնեսի վիճակի վատացումը: Ներդրումների մասին հրապարակումներ են շրջանառվում, իրական ներդրումների հետքերը չեն երևում:


Դատավարություններն ու քրեական քրոնիկոնը լրատվության առանցքն են, արդարությունը չի ավելանում: Հանցագործությունների բացարձակ աճ կա, որ արձանագրում է նաև ոստիկանությունը` կապելով համաներման հետ, բացահայտումների վիճակագրությունը շատ ավելի համեստ է, կանխարգելումը` զրո: Սպանությունների, ինքնասպանությունների, գողությունների ու թալանի թեման չի պակասում օրվա լրահոսից: Փաստացի` Հայաստանի հպարտ քաղաքացիները իրար սպանում ու կողոպտում են` ինչպես հեղափոխությունից առաջ: ՈՒ եթե կարճ ամփոփենք պատկերը` Հայաստանում իրականում չի կատարվել մթնոլորտի փոփոխություն, իսկ եթե կատարվել է, շատ արագ գոլորշացել է, որովհետև այսօր ու հիմա կյանքը այստեղ չի փոխվել: Նույնիսկ Նիկոլ Փաշինյանի հուզաթաթավ լայվերն են պակասել: Միակ փոփոխությունը` Գագիկ Ծառուկյանը սկսել է Աժ գնալ` մեկ նստաշրջանում մեկ անգամից ավելի հաճախականությամբ: Եվ գնալիս էլ լրագրողներին բողոքում է. «Օրինակ, եթե գործարարը պահում է 300 աշխատող և վճարում է 10 մլն դրամ հարկ, եթե այդ 10 մլն-ը դարձնում են 12, հնարավոր է 3-5 ամսվա ընթացքում այդ գործարարը սնանկ ճանաչվի, 300 ընտանիք տունը նստի, աղքատ լինեն կամ արտագաղթի ճանապարհը բռնեն, այդ բյուջեն 10 մլն էլ չի գնալու: Դրա համար այս ճգնաժամային վիճակում 10 մլն հարկը պետք է սարքել 7-8 մլն՝ խորհրդակցելով գործարարի հետ, որ եթե 8 մլն վճարես, հնարավո՞ր է, որ այդ 300 աշխատատեղը պահես: Եթե բյուջե գումար բերողին, աշխատատեղ ստեղծողին քամենք, մենք հաջողության չենք հասնի»: Ավելին` երբ լրագրողները հարցնում են` ձեր կարծիքով երկիրը ճգնաժամի մե՞ջ է, պատասխանում է. «Եղբայր, այսօր եթե ամեն ինչը թանկանում է, աշխատատեղերը կրճատում են, դա ի՞նչ է նշանակում: Իրավիճակը գնալով ծանրանում է, մենք պետք է քայլեր կատարենք: Պետությունը, բացի բյուջեն, պետք է կողմնակի գումարներ դրվեն, պետականորեն արտադրամասեր բացվեն, օրինակ, պղնձաձուլարան դրվի, կաուչուկի գործարանը բացվի, որ կողմնակի գումարներ լինեն, որ թոշակ էլ բարձրանա, այլ ծախսեր էլ արվեն: Միայն հարկեր բարձրացնելով հնարավոր չէ»: Մնում է հարցնել` չե՞ք փոշմանել, որ հեղափոխություն արեցիք, ավելի ճիշտ ջուր տվեցիք հեղափոխությունն անողներին:


Պահպանվում է Նիկոլ Փաշինյանի վարկանիշը, բայց նրա թելադրանքով ընտրված ու նրա նշանակած կադրերը կամաց քերում են նրա հպարտ պատվանդանը: Համենայն դեպս` Երևանի քաղաքապետը (+սկանդալային նախարարները) պատվանդանը ոչ մի դյույմ չի ավելացրել, եթե չասենք իր քայլերով քանդում է առասպելը, որ Նիկոլ Փաշինյանը չի սխալվում: Սխալվում է և լավ է սխալվում, իսկ տուժում են երևանցիները: Նաև` Հայաստանը: ՈՒ եթե Գագիկ Ծառուկյանն արդեն ասաց, որ կա ճգնաժամ, ու կան ճգնաժամի հետևանքները, ո՞վ պետք է ասի` ինչպե՞ս ճգնաժամը հաղթահարել: ՀՀԿ-ի վրա հույս չդնեք` նրանք արտաքին քաղաքականության մեջ են: ՀՅԴ-ն ու ԼՀԿ-ն վերագտել են «ռուսական» ուղին ու սպասում են X պահին: Մյուս կուսակցությունները ևս ունեն X ծրագրեր, գուցե նաև Y ու Z, բայց նրանք ևս սպասում են X պահին: Եվ միայն «Հանրապետություն» կուսակցության նախագահ Արամ Սարգսյանն է համառորեն կոչ անում. «Հաջողության հասնելու միակ գրավականը Աստծո ամեն օրն ու ժամը օգտագործելն է Հայաստանի տնտեսությունը ոտքի հանելու, մեծ արդյունաբերությունը վերագործարկելու` աշխատատեղերի ստեղծումով մարդկանց կենսամակարդակը բարձրացնելու և ժողովրդագրական խնդիրները լուծելու համար: Պատերազմում կռվում են բանակները, բայց հաղթում կամ պարտվում են պետությունները»:


Պատերազմի մասին, ավելի ճիշտ` Ստեփանակերտում ՀՀ և ԼՂՀ Անվտանգության խորհուրդների համատեղ նիստի, որ փաստացի «մեր պատասխանն էր Չեմբեռլենին»` ի դեմս ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահների: ՔՊ մի պատգամավոր 2-3 օր էկրաններից չէր իջնում ու անընդհատ կրկնում էր` ես ուշադիր նայում եմ, հետևում եմ` Ադրբեջանում լռություն է, ոչ մի դիսկուրս չկա, քննարկում չկա, ընդունում էր միայն, որ եղել են պաշտոնական գնահատականներ, բայց մեկ է` «դիսկուրս չկա»: Երբվանի՞ց են սկսել Երևանում այդքան մտածել ադրբեջանցիների մասին: Եթե իսկապես մտածում են, պիտի հասկացած լինեին, որ Ադրբեջանը տոտալիտար, մուսուլմանական երկիր է և այնտեղ անգամ եվրասիական տարածքի «ժողովրդավարական» պատկերացումներն են խիստ մոդեռնիստական: Որ այդ պետության խիստ «կիրթ», մի ժամանակ էլ պրագմատիկ համարվող նախագահը ունի իշխանությունը պահելու խնդիր ու չի կարող առանց իր իշխանությունը վտանգելու հրաժարվել Ադրբեջանի տարածքային ամբողջականության սկզբունքին կառչածությունից: Նա միայն մի լուծում ունի` սուբստանտիվ բանակցություն: Վերջ: Հազարատեսակ փառաբանությունները Նիկոլ Փաշինյանի` Լեռնային Ղարաբաղի հարցում «նոր որակի» քաղաքականությանը կամ այդ քաղաքականության հազարատեսակ դատափետումները ներքին լսարանի համար են: Ներքին օգտագործման ու ներքին սպառման, իսկ արտահանել պետք է բոլորովին այլ որակի քարոզչություն ու քաղաքականություն: Հայաստանում ու Արցախում պոպուլիզմ սփռելով կամ խրոխտանալով` հարցի լուծումը չի մոտենում: ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահ երկրների հետ առաջին հերթին, Արևմուտքի ու Արևելքի հետ հավասարապես պետք է աշխատել Հայաստանի իմիջը փոխելու, Հայաստանի Հանրապետության` իբրև պետության պատկերացումը փոխելու ու բացատրելու, որ մենք փոքր ու թույլ, 1915-ի ցեղասպանությամբ, 1988-ի երկրաշարժով ու Արցախի չլուծվող հարցով բնորոշվող ազգ ու պետություն չենք: Ոչ մեկից պակաս չենք, ու մեր արժեհամակարգի հիմքում համամարդկային արժեքներն են, և մեզ համար անկախությունն ու ինքնիշխանությունը արժեքների արժեք են: Գուցե այնքան ասենք, որ ինքներս էլ հասկանանք ու հավատանք: Իսկ ընդհանրապես` հեղափոխությունից հետո վարչապետ դարձած ու լրագրող Նիկոլ Փաշինյանը առաջինը պիտի զգար ու ընդուներ, որ ներսում ու դրսում հաջողության համար իրեն պետք է տեղեկատվության ու քարոզչության կազմակերպման կառույց, որը կկանոնակարգեր Հայաստանի Հանրապետության իմիջին ու հեղինակությանը վերաբերող հարցերի լուծումը երկրից դուրս` գործի դնելով ոչ միայն դեսպանությունները, այլև ժամանակակից տեխնոլոգիաները, իսկ երկրի ներսում կնպաստեր իշխանություն-ժողովուրդ փոխըմբռնմանը` ներառելով ոչ միայն քայլածներին, այլև չքայլածներին, հասարակության այն 46 տոկոսին, որ 2018-ի դեկտեմբերին ընտրությունների չի գնացել: Նա բոլորի վարչապետն է, ու նա պատասխանատու է բոլորի համար: Մյուսները ածանցյալ են ու այդպես էլ ընկալվում են:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Հ.Գ. …Եթե Իլհամ Ալիևը չի բանակցում անօրակարգ օրակարգով ու պնդում է սուբստանտիվը, ի՞նչ է անելու հայկական կողմը: ԵԱՀԿ Մինսկի խումբը պիտի վաղուց հասկանար` մադրիդյան սկզբունքները չեն աշխատում: Հանճարեղ են, բայց գործունակ չեն: Իրարամերժ 3 սկզբունքները և 6 կետերը որքան էլ բացատրվեն, չեն փոխվելու: Նորն է պետք հնարել` համահայկական հզոր ներուժն ու հեղափոխական լիցքը ո՞ր օրվա համար են, հետո էլ Ադրբեջանի մասին պիտի մտածել` մեղք են:

Դիտվել է՝ 2292

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ