«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

Գցվում են ԱՄՆ-Իրան-Ռուսաստան «եռանկյան» ապագա հիմքերը

Գցվում են ԱՄՆ-Իրան-Ռուսաստան «եռանկյան» ապագա հիմքերը
18.12.2012 | 00:29

Այնպիսի պատկերավոր արտահայտություն, ինչպիսին «վերաբեռնումն» է, բնավ ոչինչ չավելացրեց Ռուսաստանի հանդեպ ԱՄՆ-ի նոր քաղաքականության ըմբռնման գործում: Իրականում Ռուսաստանի հանդեպ ԱՄՆ-ի նոր քաղաքականություն գոյություն չունի, և անգամ առանձին պատկերացում չկա այն մասին, թե ինչպիսին կարող է լինել նոր հարաբերությունների ձևաչափը, ինչպիսին պետք է լինեն միջազգային քաղաքականության առանձին ուղղությունների կոնկրետ խնդիրներն ու գաղափարախոսությունը:
Տարածաշրջանային քաղաքականությունը հենց այն ուղղությունն է, որտեղ ԱՄՆ-ի և Ռուսաստանի միջև եղած հարցերը լուծված չեն և հազիվ թե լուծվեն տեսանելի ապագայում: Քննության առնենք, թե ինչպիսի տարածաշրջանային խնդիրներ կարող են գլուխ բարձրացնել ամերիկա-ռուսական հարաբերություններում և որքանով են ամերիկացիներն ու ռուսները պատրաստ փոխըմբռնման ու սեփական հավակնությունների զսպման:
ԱՄՆ-ի արտաքին քաղաքականության հիմքը Եվրոպայի և անդրատլանտյան կառույցների հետ հարաբերություններն են, և ամերիկացիներն այսուհետ ևս կաշխատեն պահպանել ազդեցությունը Եվրոպայի վրա, ավելի գործուն դարձնել ՆԱՏՕ-ն` բացառելով Եվրոպայի զինված ուժերի նման այլընտրանքային պաշտպանական կառույցներ ստեղծելու եվրոպացիների փորձերը: ԱՄՆ-ն ու Մեծ Բրիտանիան մտադիր են իրագործել Ֆրանսիայի, Գերմանիայի և Ռուսաստանի միջև եվրոպա-եվրասիական դաշինքի ստեղծում թույլ չտալու իրենց խոշորածավալ նախագիծը, և այդ նպատակով Եվրոպայում ձևավորվում են պետությունների խմբեր, որոնք կոչված են արգելափակոցի դեր կատարելու Արևմտյան ու Արևելյան Եվրոպայի միջև և Եվրամիությունում ու ՆԱՏՕ-ում անգլոսաքսոնական բլոկի գծով գործընկերներ են: Արևելյան, Կենտրոնական և Հարավարևելյան Եվրոպայում ջանքեր են գործադրվում ստեղծելու ավելի քան 150 մլն բնակչությամբ համեմատաբար ինտեգրված մի տարածք, որը պիտի ներառի ինչպես Ռուսաստանի, այնպես էլ Գերմանիայի հետ բազում խնդիրներ ունեցող երկրներ: Պետությունների մի ամբողջ խումբ` ՈՒկրաինան, Լեհաստանը, Ռումինիան և Բուլղարիան, ինչպես նաև բալթյան երկրները, Մոլդովան, թերևս, նաև Բելառուսը խմբվում են մի բլոկի մեջ, որը կոչված է խաթարելու ֆրանս-գերմանա-ռուսական ծրագրերը և նախագծերն էներգետիկայի ոլորտում: Հարավային Կովկասն էլ է ներառված այդ նախագծում և կարևոր դեր է խաղում արևելաեվրոպական այդ դաշնախմբի ամրապնդման գործում, ու ներգրավված է ԱՄՆ-ի և Ռուսաստանի մրցակցության մեջ: Հազիվ թե այդ եվրոպական խաղում Հարավային Կովկասի դերը բավականաչափ բարձր լինի ռազմական գործողությունների առումով, բայց էներգամատակարարման առումով տարածաշրջանի դերը, այսպես թե այնպես, կպահպանվի, թեև սահմանափակ շրջանակներում: Չնայած Հարավային Կովկասը ծայրամասային դեր է խաղացել ու խաղում միջազգային քաղաքականության մեջ, այն ուշադրությունը, որ նվիրվում է նրան, բավարար կլինի այդ պետությունների համար, որպեսզի խաղան իրենց խաղերը և քաղաքական առավելություններ ստանան: Եվրոպական քաղաքականությունը որոշիչ դեր կխաղա Հարավային Կովկասի երկրների ճակատագրում մոտակա և միջնաժամկետ հեռանկարում, սակայն, եվրոպական ուղղությունից բացի, կան նաև ուրիշները, որոնք բախտորոշ են տարածաշրջանի համար:
ԱՄՆ-ը փուլ առ փուլ մշակում և ձևավորում է Թուրքիայի զսպման դոկտրինը և ձգտում է ավելի ակտիվորեն օգտվել մի շարք տարածաշրջանային խնդիրներից` նրան շրջափակելու և մեկուսացնելու համար: ԱՄՆ-ը մի ուղղությունում ակտիվորեն դիմակայում է Թուրքիայի նվաճողամտությանը, մյուսներում չի սահմանափակում նրա նկրտումները, հուսալով, որ բախում կառաջանա տարածաշրջանային խոշոր տերությունների շահերի հետ, այդ թվում` Ռուսաստանի: ԱՄՆ-ը, թվում է, երբեմն փորձում է Թուրքիան ներգրավել Հարավային Կովկասի քաղաքական գործերում, սակայն միաժամանակ ավելի սկզբունքային, ռազմավարական հեռանկարում պատնեշներ է դնում տարածաշրջանում նրա քաղաքականության ճանապարհին: Այդ առաջադրանքի կատարման համար ենթադրվում է հայկական գործոնի օգտագործումը, նպատակ ունենալով հուսալի «կողպեք» դնել Կովկաս Թուրքիայի թափանցման դարպասին: Միաժամանակ, ԱՄՆ-ը մտադիր չէ նպաստել Թուրքիայի հետ Վրաստանի ու Ադրբեջանի մերձեցմանը: Ռազմավարական հեռանկարում (եթե ճիշտ ենք հասկանում ժամանակային, տարածական և իմաստային չափանիշները) ԱՄՆ-ը և Ռուսաստանը, ինչպես նաև Եվրոպայի առաջատար և մյուս պետությունները, թուրքական խնդրում կհանգեն ընդհանուր փոխըմբռնման, այնպես, ինչպես դա ներկայումս տեղի է ունենում Իրանի ու Չինաստանի առնչությամբ: Ընդսմին, եթե Իրանը, վաղ թե ուշ, դիտվելու է իբրև Արևմտյան ընկերակցության առավել հուսալի գործընկեր, ապա Թուրքիան սպառնալիք է դառնալու երկար տասնամյակներ շարունակ, իսկ նրա ներկա հարաբերություններն Արևմուտքի հետ շուտով հօդս կցնդեն: Սակայն մոտ ապագայում ԱՄՆ-ը կձգտի Թուրքիայի ու Ռուսաստանի միջև առաջ բերել եթե ոչ հակամարտություն, ապա գոնե շատ թե քիչ ներհակ հարաբերություններ: Դա, այնուամենայնիվ, առավել բացահայտ կդրսևորվի էներգամատակարարման ոլորտում, թեև կարելի է նկատել նաև այլ ուղղություններում: Թուրքիայի նկատմամբ ԱՄՆ-ի և Ռուսաստանի քաղաքականությունը նկատելիորեն տարբերվում է եվրոպացիների քաղաքականությունից, որոնց մտահոգության գլխավոր առարկան Թուրքիայի մուտքը Եվրամիություն թույլ չտալն է: ԱՄՆ-ը և Ռուսաստանը ձգտում են, և դրա հնարավորությունը կա, ավելի խորամանկ, հաճախ և ամբոխավարական խաղ խաղալ Թուրքիայի գլխին: Նրանք համարում են, որ շահեկան ու հաղթական դիրք են գրավում և կարող են օգտվել Թուրքիայի վարքագծից, շահարկելով նրա դրությունը, այդ թվում` նկատի ունենալով նրա բարդ արտքաղաքական հարաբերությունները եվրոպական և մերձավորարևելյան ուղղություններում: Նկատի ունենալով Բալկաններից մինչև Կենտրոնական Ասիա ընկած տարածությունում ԱՄՆ-ի և Ռուսաստանի մի շարք ռազմավարական խնդիրների առկայությունը, կարելի է ենթադրել, որ «թուրքական մեծ խաղը» կդառնա այն ասպարեզը, որտեղ երկու տերություններն էլ բազմաբարդ քաղաքականություն կիրականացնեն: Հարավային Կովկասը նոր դեր է ձեռք բերել ԱՄՆ-ի և Ռուսաստանի հարաբերություններում, այսինքն, նոր նշանակություն` կապված «թուրքական մեծ խաղի» հետ:
«Թուրքական խաղին» շատ նման կլինի «իրանական խաղը», ուր, ի տարբերություն «թուրքականի», Եվրոպան այնքան էլ նշանակալի դերակատարում չունի, բայց որը մեծանում է «Եվրոպա-Եվրասիա» միավորման ստեղծման կապակցությամբ: Իրանի հարցում ամերիկա-ռուսական հարաբերություններն ավելի լարված են, և այդ լարվածությունը կպահպանվի նաև ապագայում: Իրանը, այսպես թե այնպես, կվերանայի իր գերակայությունները և կաշխատի կառուցել ավելի բազմակողմանի քաղաքականություն, հաշվի առնելով տեխնոլոգիաների ու սպառազինությունների ավանդական մատակարարներից, նախ և առաջ Ռուսաստանից, իր կախման նվազումը: Իրանը կձգտի կարգավորել հարաբերությունները Եվրոպայի առաջատար պետությունների հետ, ինչպես նաև մտերմանալ Չինաստանի և Հնդկաստանի հետ: Իհարկե, Իրանին կհաջողվի ապագայում ապահովել իր անկախությունը, ինչը լուրջ խնդիրներ կառաջացնի ոչ միայն ԱՄՆ-ի, այլև Ռուսաստանի համար, և իրանական վերնախավի առջև ընտրության անհրաժեշտություն կդնի, որը կնախընտրի ընդլայնել հարաբերությունները ինչպես ԱՄՆ-ի, այնպես էլ Ռուսաստանի հետ:
Ռուսաստանը ռազմավարական լուրջ սխալ թույլ տվեց` Իրանի հանդեպ միարժեքորեն գրավելով Արևմտյան ըներակցության հետ համերաշխ դիրքորոշում: Դրա շնորհիվ ԱՄՆ-ը հետագայում ևս Իրանի վրա ազդեցության մեծ հնարավորություններ կունենա, ինչն ամերիկա-ռուսական հարաբերություններում լրացուցիչ խնդիրներ կառաջացնի: Ներկայումս, չնայած Իրանի և ԱՄՆ-ի միջև շարունակվող թշամական հարաբերություններին, գցվում են ԱՄՆ-Իրան-Ռուսաստան ապագա «եռանկյան» հիմքերը, ուր Իրանն ավելի հավասարակշիռ ու չափավոր դիրք կգրավի: Իրանա-ամերիկյան հարաբերությունների անգամ աննշան բարելավումը մեծ խնդիրներ կառաջացնի Ռուսաստանի համար և Թուրքիայի շուրջ աշխարհաքաղաքական նոր իրավիճակ կստեղծվի, իսկ ԱՄՆ-ի համար` նպաստավոր պայմաններ: Նկատի ունենալով այդ հեռանկարը, Իրանի դերը Հարավային Կովկասում ավելի նախընտրելի կդառնա, կբացառվեն սահմանափակումները Հարավային Կովկասի պետությունների հետ Իրանի հարաբերություններում: Իրանը կձգտի շատ արագ տարածել իր ազդեցությունը Հարավային Կովկասում, կդառնա Թուրքիայի ու Ռուսաստանի դուրսմղման և դիրքերի սահմանափակման գործոն: Թուրքիա-Իրան-Ռուսաստան «եռանկյան» շրջանակներում կողմերը կգրավեն ավելի իրավահավասար դիրք, ինչը, անշուշտ, կնպաստի ԱՄՆ-ի դերին` իբրև տարածաշրջանի «երրորդ ուժի»:
Կենտրոնական Ասիան և Կովկասը ԱՄՆ-ի «ուղեղային» կենտրոնների վերլուծական շատ դիտարկումներում համարվում են միասնական տարածաշրջան, որտեղ նույնանման գործընթացներ ու զարգացման օրինաչափություններ են նկատվում: Ռազմավարական հեռանկարի առումով, առաջ Հարավային Կովկասն ավելի գերակա, նախապատվելի դիրք ուներ ԱՄՆ-ի արտաքին քաղաքականության մեջ, բայց ժամանակի ընթացքում Հարավային Կովկասի նշանակությունը նվազեց, և Կենտրոնական Ասիան առանցքային նշանակություն ստացավ ԱՄՆ-ի եվրասիական լայնընդգրկուն քաղաքականության մեջ: Կենտրոնական Ասիան կարևոր տարածաշրջան դարձավ Չինաստանի զսպման, ինչպես նաև Խաղաղ օվկիանոս-Հեռավոր Արևելք-Հարավարևելյան Ասիա-Հարավային Ասիա վիթխարածավալ գոտու վերահսկողության առումով: Հենվելով Կենտրոնական Ասիայում իր ներկայության վրա, ԱՄՆ-ը ստեղծում է եվրասիական ուղղությամբ Չինաստանին հակադրության ճակատ, իսկ Աֆղանստանի ու Պակիստանի խնդիրները, վերջին հաշվով, կապված են Չինաստանի խնդրի հետ: ԱՄՆ-ը ձեռքից բաց թողեց պատմականորեն մեծարժեք ժամանակը և, ձգտելով Կենտրոնական Ասիայից դուրս մղել Ռուսաստանին, վրիպեց պահը, իսկ Չինաստանը հասցրեց թափանցել տարածաշրջան: Մի շարք ամերիկացի և եվրոպացի վերլուծաբաններ, մտորելով Ռուսաստանի և Չինաստանի խնդրի շուրջ, չինական սպառնալիքին հակադրում են ամերիկա-ռուսական համագործակցությունը: Այդ թեման ապագայում առանցքային կդառնա ամերիկյան քաղնախագծողների մշակումներում, բայց ԱՄՆ-ում այնքան ուժեղ են հակառուսական տրամադրությունները, որ, շատ հնարավոր է, անգամ միջնաժամկետ հեռանկարում ամերիկա-ռուսական դաշինքն այդպես էլ չկայանա: Եթե ԱՄՆ-ը կարողանա ստեղծել Չինաստանի զսպման համակարգ` առանց Ռուսաստանի օգնության կամ աջակցության, ապա կշարունակի իր խնդիրները Եվրասիայում լուծել առանց ռուսների հետ լուրջ փոխզիջումների գնալու: Այսպես թե այնպես, Եվրասիայում Չինաստանի հետ ԱՄՆ-ի առճակատման ուժեղացման պայմաններում անգամ, ընդհանուր առմամբ, ամերիկացիները կաշխատեն աչքաթող չանել Կենտրոնական Ասիայից ու Եվրասիայի այլ ներքին տարածաշրջաններից Ռուսաստանի դուրսմղման խնդիրը:
Ներկայումս որևէ նախադրյալ չկա, թե ԱՄՆ-ը որևէ զիջում է անում Ռուսաստանին ինչպես Հարավային Կովկասում, այնպես էլ Կենտրոնական Ասիայում: Ամերիկացիները փոխել են գերակայությունները, բազմանշանակ դադար են վերցրել, բայց դա չի նշանակում, թե այդ տարածաշրջաններում նրանք կորցրել են իրենց հետաքրքրությունները: Ավելին, Բալկաններ-Սև ծով-Կովկաս-Կասպից ծով-Կենտրոնական Ասիա հսկայական տարածքում` հարակից տարածաշրջաններով հանդերձ, իրականացվում է հստակ ու նպատակամետ քաղաքականություն, որին մասնակցում են նաև Կենտրոնական և Արևելյան Եվրոպայի պետությունները, ակտիվացվել են բալկանյան երկրները, տարածաշրջանի խնդիրներին ավելի ու ավելի է մոտենում Հնդկաստանը: Ավելի են որոշակիանում և իմաստավորվում Ռումինիայի, Բուլղարիայի, Հայաստանի, ՈՒզբեկստանի ու Ղազախստանի անելիքները, ավելի ու ավելի է մեծանում քրդական գործոնի նշանակությունը, և այդ խնդրի անկապտելի մաս է դառնում Պակիստանը:
Բ. Օբամայի վարչակազմը ձգտում է Ջ. Բուշի մտադրությունների հետքով ստեղծել աշխարհատնտեսական ճեղքման մի հսկայական կառուցվածք, երբ Կենտրոնական Ասիան մի շարք խնդիրների գծով պետք է ինտեգրված լինի Հնդկաստանի հետ: Հնդկաստանի կողմից Կենտրոնական Ասիայի էներգետիկ և հանքային պաշարների օգտագործումը հնարավորություն կտա ինչ-որ չափով սահմանափակել Չինաստանի ազդեցությունը տարածաշրջանում: Այդ շրջանն այնքան հեռու է ԱՄՆ-ից, որ ամերիկացիներին իրենց կարիքների համար նրա պաշարները չեն հետաքրքրում, և Հնդկաստանի դերը կարող է առանցքային դառնալ Չինաստանի և Ռուսաստանի հետ մրցակցության առումով: Կենտրոնական Ասիան համակարգային աշխարհաքաղաքական նշանակություն է ստանում ԱՄՆ-ի համար, և ավելի կարևոր ասպարեզ կդառնա ԱՄՆ-ի և Ռուսաստանի դիմակայության համար: Հարակից տարածաշրջաններից ոչ մեկն այդքան ուժեղ ազդեցություն չի գործում Հարավային Կովկասի վրա` այստեղ ԱՄՆ-ի, միառժամանակ հետո նաև Չինաստանի շահերի ծավալման կապակցությամբ: Հարավային Կովկասը, մի փոքր կորցնելով իր ռազմական և այլ տարանցիկ նշանակությունը, շուտով ձեռք կբերի նոր նշանակություն և ստորադաս դեր կխաղա Հարավային Կովկաս-Կենտրոնական Ասիա «փնջում»:
ԱՄՆ-ը հերթական անգամ արգելակել է իր քաղաքականությունը Սև ծովում, որը հետևանք է գերակայությունների փոփոխման, բայց սևծովյան ավազանը մնում է ամերիկյան քաղաքականության կիզակետում: ԱՄՆ-ը ձգտում է այդ նախագծով շահագրգռել բալկանյան և հարավկովկասյան պետություններին, ինչպես նաև ՈՒւկրաինային, նպատակ ունենալով թուլացնելու Թուրքիայի դերը: Սև ծովը շատ յուրօրինակ է իր աշխարհաքաղաքական ուրվապատկերով, և ԱՄՆ-ը ի վիճակի չէ այդ տարածաշրջանում առաջ տանելու իր ռազմավարությունը` առանց հարակից աշխարհաքաղաքական խնդիրների լուծման: ԱՄՆ-ին չի հաջողվում Սև ծով-կովկասյան հաջող միջանցք բացել, և տարանցման այդ ուղղությունը ներկա տեսքով անչափ խոցելի է ամերիկյան նպատակների տեսանկյունից: Այդ խնդրի լուծման համար ԱՄՆ-ը տեխնիկական նոր նվաճումների, Բալկաններում և Հարավային Կովկասում նոր ռազմավարության ծավալման կարիք ունի, ինչն այդ տարածաշրջանի պետությունների արտքաղաքական գերակայությունների փոփոխություն է ենթադրում: Սա, անկասկած, ենթադրում է ամերիկա-ռուսական առճակատման ու մրցակցության սաստկացում, թեև առանձին հարցերի գծով ԱՄՆ-ն ու Ռուսաստանը կարող են և համագործակցել:
Այսպիսով, անգամ մերձակա աշխարհաքաղաքական շահերի առումով Ռուսաստանն ու ԱՄՆ-ը խիստ հեռահար մտադրություններ ունեն, ինչը մրցակցության և առճակատման հերթական փուլերի է հանգեցնելու, էլ չենք խոսում Ռուսաստանի համար ավելի հեռավոր տարածաշրջանների` Մերձավոր Արևելքի ու Աֆրիկայի մասին, որտեղ Ռուսաստանը երրորդական դեր ունի, իսկ գլխավոր խնդիրը ԱՄՆ-ի ու Չինաստանի պայքարն է, սակայն Ռուսաստանն էլ կարող է ներգրավվել համակարգային առճակատման մեջ` որպես ամերիկա-չինական մրցակցության «երկրորդ» խաղացող: Այդ իրավիճակը խիստ վտանգավոր է Հայաստանի համար, բայց կարող է նաև ավելի քան նպաստավոր դառնալ: Նայած նրա վարած քաղաքականությանը:

Իգոր ՄՈՒՐԱԴՅԱՆ

Դիտվել է՝ 4532

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ