«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

Ռուսաստանն այսօր շահագրգռված է Ղրիմում առճակատման ու լարվածության սաստկացմամբ

Ռուսաստանն այսօր շահագրգռված է Ղրիմում առճակատման ու լարվածության սաստկացմամբ
20.11.2012 | 12:17

1. ՂՐԻՄԻ ԹԱԹԱՐՆԵՐԻ ԽՆԴՐԻ ՄԻՋԱԶԳԱՅԻՆ ՆՇԱՆԱԿՈՒԹՅՈՒՆԸ
Ավելի քան քսան տարի է, ինչ Ղրիմի թաթարների խնդիրը գտնվում է միջազգային ուշադրության կիզակետում, ու հազիվ թե կարելի լինի դա դասել այն խնդիրների շարքը, որոնք ակտիվորեն քննարկվում են միջազգային կազմակերպություններում և Արևմուտքի պետությունների կողմից: Դա մեծ մասամբ բացատրվում է նրանով, որ հայրենադարձման և ռեպրեսիաների հետևանքների հաղթահարման շատ հարցեր լուծվել կամ լուծվում են, շահագրգիռ պետությունները չեն ձգտում օրախնդիր հարց դարձնել հակամարտությունների շարժառիթները և լրացուցիչ առճակատում ստեղծել: Շահագրգիռ կողմեր հանդիսացող հիմնական երկրները, ամենայն հավանականությամբ, սպասողական դիրք են գրավում, ուսումնասիրելով և ուշադրությամբ հետևելով տեղի ունեցող գործընթացներին: Համենայն դեպս, ի տարբերություն նախկին խորհրդային տարածության ազգային քաղաքական մյուս հակամարտությունների, Ղրիմի թաթարների խնդրով զբաղվող միջազգային կառույցներ ստեղծված չեն, իսկ խնդիրը հիմնականում լուծվում է ուկրաինական պետության շրջանակներում: Այդուամենայնիվ, միջազգային կազմակերպությունները, ԱՄՆ-ն ու Եվրամիությունը վերջին ժամանակներս ավելի մեծ ուշադրություն են նվիրում այդ խնդրին: 2004 թ. Եվրախորհրդարանը ցեղասպանության ակտ ճանաչեց միայն չեչենների 1944 թ. վերաբնակեցումը: Այդ որոշումը Ղրիմի թաթարներին, ինչպես նաև ստալինյան ռեժիմի կողմից տեղահանված մյուս ժողովուրդներին` օսերին, հայերին, հույներին, գերմանացիներին, բուլղարներին և այլոց չի վերաբերում միայն այն պատճառով, որ նրանք լռում են: Այսինքն, դրանով իսկ նշվել է, որ Ղրիմի թաթարների ցեղասպանության ճանաչումը կարող է ունենալ այնպիսի լուրջ հետևանքներ, ինչպիսին փոխհատուցման պահանջի առաջադրումն է ոչ միայն Ռուսաստանին, այլև ՈՒկրաինային, որը կարող է կանգնել իր համար անլուծելի խնդրի առջև, կարող են ծագել նաև երկրի տարածքային ամբողջականությանն սպառնացող վտանգներ: Ներկայումս Եվրամիությունն ու ԱՄՆ-ը հասկանում են, որ, այսպես թե այնպես, հարկ է այդ խնդիրը դիտարկել որպես քաղաքական, բայց, այդուամենայնիվ, ձգտում են խուսափել այդ հեռանկարից, գիտակցելով, թե դա որքան դժվարին խնդիր կդառնա Ռուսաստանի կամ ՈՒկրաինայի համար:
Ղրիմի թաթարների խնդիրը, քննարկման ընդունված ձևաչափով, գտնվում է ԵԱՀԿ-ի, համապատասխանաբար նաև ազգային փոքրամասնությունների Գերագույն հանձնակատարի ուշադրության շրջանակներում: ԵԱՀԿ-ն և ՄԱԿ-ը համապատասխան կարգով աշխատում են ՈՒկրաինայի կառավարության, Ղրիմի իշխանությունների, ինչպես նաև ՈՒկրաինայի հասարակական-քաղաքական կազմակերպությունների հետ, այդ թվում` թաթարական: Մինչև վերջերս Արևմուտքի առաջատար տերությունները պատշաճ ուշադրություն չէին դարձնում Ղրիմի թաթարների խնդրին, թեև միշտ նկատելի էր հետախուզության ակտիվությունը, որը լայնորեն օգտվում էր լրատվամիջոցների, հասարակական և ոչ կառավարական այլ կազմակերպությունների ծառայություններից` տեղեկությունների ստացման և Ղրիմում գործակալական ցանցի կազմակերպման համար:
Ղրիմի թաթարների հարցը, ըստ էության, լուծման սահմանակարգային կառույցներ չունի, ինչպես նախկին խորհրդային տարածության մյուս ազգային-քաղաքական հակամարտությունների պարագայում է: Դրա պատճառները հիմա լիովին ակնհայտ են և բացատրությունն էլ կա (այդ մասին` ստորև): Փաստորեն, Ղրիմի թաթարների հարցի քննարկման միջազգային կառույցներն են ԵԱՀԿ-ն և ՄԱԿ-ը, այսինքն` միջազգային քաղաքական «ասպարեզների» առավել բարձր մակարդակները: Բայց իրականում այդ միջազգային կազմակերպությունների մասնակցությունը ձևական է, նրանց մասնակցությունը կոնկրետ, որոշակի խմբի աշխատանք չի ենթադրում, այլ կատարվում է որոշ դիտարկումների ձևաչափով:
Ղրիմի թաթարների խնդրով կոնկրետ զբաղվում է ՄԱԿ-ի փախստականների հարցերի Գերագույն հանձնակատարը, այսինքն, ոչ թե հատուկ կազմավորված, այլ մշտակա, գործող կառույցներ: Երկու կառույցներն էլ մինչև վերջերս զբաղվում էին խնդրի ուսումնասիրությամբ, աջակցում էին տարբեր փորձագետների` ամբողջ հակամարտության և կոնֆլիկտային իրավիճակների լուծման առանձին առաջարկությունների մշակման համար: Այդ կառույցների գործունեության շրջանակներում շահագրգիռ կողմերի միջև կազմակերպվում էին ոչ պաշտոնական երկխոսություններ, գիտաժողովներ, այլ հանդիպումներ ու զրույցներ: Վերջին տարիներին ԵԱՀԿ-ն նախընտրում է փոխել խնդրի լուծման ձևաչափերն ու եղանակները, սահմանափակելով գործընթացներին դիպվածական ու կցկտուր միջամտության եղանակները, և ձեռնամուխ է եղել խնդրի երկարաժամկետ քննարկման, տարածաշրջանում առաքելությունների տևական ներկայության աշխատակարգի ձևավորմանը` Գերագույն հանձնակատարի մանդատի ու դերի հիման վրա, երբ պետությունները պարտավոր են համապատասխան կերպով արձագանքել հանձնարարականներին ու առաջարկություններին: Ազգային փոքրամասնությունների Գերագույն հանձնակատարը լիազորված է անցկացնելու տեղային այցեր և մասնակցելու երկխոսությունների կողմերի շրջանում կանխիչ դիվանագիտությանը` լարվածության ու հակամարտության տարբեր փուլերում: Նրա խնդիրն է հարթել երկյուղները հակամարտության կողմերի շրջանում, բայց չզբաղվել որոշակի իրավունքների սահմանմամբ ու մեկնաբանմամբ և հանդես չգալ որպես իրավարար:
Ներկայումս ԵԱՀԿ-ն, փաստորեն, լիազորել է ազգային փոքրամասնությունների Գերագույն հանձնակատարին Ղրիմի առնչությամբ կիրառելու «վաղ ներգործության պաշտոնական ծրագիր», բայց մինչ այսօր ոչ մի ամբողջական, համակարգված ծրագիր չի կիրառվել: Գերագույն հանձնակատարն իրականացնում է կանխիչ դիվանագիտություն, որը ենթադրում է երեք սկզբունքային կետ. անկողմնակալություն, գաղտնիություն, համագործակցություն, բայց հենց այդ սկզբունքներն են ԵԱՀԿ աշխատանքի ցածր արդյունավետության պատճառ դառնում: Դրա հետևանքով, Ղրիմում լարվածության բոլոր կողմերը համարում են, որ ԵԱՀԿ-ի գործունեությունը, ըստ էության, չի զգացվում և ընկալվում է իբրև արտաքին դիտարկում, առանց գործուն միջամտության: ԵԱՀԿ-ն, իրոք, ի վիճակի չէ լուծելու ազգային-քաղաքական հակամարտությունների հարցեր, առաջարկելու լուծման արդյունավետ եղանակներ: Նրա գործունեությունը կենտրոնացած է ոչ թե իրավունքների, այլ քաղաքականության վրա: Դրա հետ մեկտեղ, Ղրիմի թաթարների հասարակական և քաղաքական կազմակերպությունները շեշտը դնում են ոչ թե քաղաքական, այլ իրավական հիմքերի վրա, ձգտելով իրենց իրավունքների վերականգնմանը հասնել միջազգային իրավունքի շրջանակներում, առաջ քաշելով միանգամայն ընդունելի պահանջներ` Ղրիմի թաթարների 1944 թ. ցեղասպանության ճանաչում և Ղրիմի ինքնավարության ստեղծում: Այս պահանջները լիովին ընդունելի են իրավաբանորեն, բայց ամենևին ընդունելի չեն քաղաքականորեն` շահագրգիռ երկրների կողմից:
ՄԱԿ-ի մարդու իրավունքների գրասենյակը վերջին տարիներին առաջարկել է Ղրիմի իրավիճակի, նախ և առաջ Ղրիմի թաթարների վիճակի գնահատման հետևյալ ձևակերպումները. Ղրիմի թաթարների խնդրի հիշատակումներն այնքան էլ շատ չեն և բացառապես կրում են մարդու, մասամբ` ազգային փոքրամասնությունների իրավունքների հարցերի գնահատման բնույթ: Այդ գնահատականները միանգամայն զուրկ են քաղաքական ենթամտքից, ամենևին չեն լուսաբանվում ինքնավարության ու Ղրիմի թաթարների և առհասարակ Ղրիմի տարածաշրջանի քաղաքական խնդիրների հետ կապված այլ հարցեր: Ընդհանուր առմամբ, ՄԱԿ-ն արձանագրում է, որ ՈՒկրաինան չի կատարել շատ պարտավորություններ, այդ թվում` Ղրիմի թաթարներին հողամասեր տրամադրելու վերաբերյալ, նրանք ապահովված չեն տներով, մշակութային-կրթական և հաղորդակցական ենթակառուցվածքով: Թաթարները դեռևս խտրականություն են զգում ոչ անաչառ գնահատականների ձևով, որ տեղ են գտնում դպրոցական դասագրքերում, քաղաքական գրականության մեջ և լրատվամիջոցներում` կապված պատմական անցյալի և խորհրդային շրջանում տեղի ունեցած իրադարձությունների հետ: Դրա հետ մեկտեղ, ՄԱԿ-ը երբեք չի հիշատակում, որ Ղրիմի թաթարների խնդիրները համեմատության ոչ մի եզր չունեն այլ ազգերի խնդիրների հետ, և օգտագործում է «հակամարտություն» ձևակերպումը: Ստորև թվարկվող նյութերը ցույց են տալիս Ղրիմի թաթարների խնդիրների հանդեպ ՄԱԿ-ի դիրքորոշման էությունը: ՈՒշագրավ է նաև այն, որ այդ նյութերում, փաստորեն, տեղ չի գտնում Ռուսաստանի և Թուրքիայի դերը: Այսպիսով, ՄԱԿ-ի նյութերը վերածվում են ազգային փոքրամասնությունների հարցերին նվիրված սովորական զեկույցների, և որպես մասնակից պետություն սահմանվում է միայն ՈՒկրաինան:

2. ՂՐԻՄԻ ՎԵՐԱԲԵՐՄԱՄԲ ԹՈՒՐՔԻԱՅԻ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ ՀՆԱՐԱՎՈՐ ՀԵՌԱՆԿԱՐՆԵՐԸ
Թուրքիայի ներքաղաքական կյանքում կան որոշ փակ թեմաներ, որոնք չեն հրապարակայնացվում, բայց, այդուամենայնիվ, շատ լուրջ բանավեճի առարկա են, ինչն ազդեցություն է գործում քաղաքական գործընթացների զարգացման, այս կամ այն քաղաքական կուսակցության քաղաքական դիրքերի ձեռքբերման կամ կորստյան վրա: Նման թեմաներից են, իհարկե, արտաքին քաղաքականությունն ու անվտանգությունը, որոնք ժամանակ առ ժամանակ դառնում են այդ բանավեճի փաստարկային հիմքը: Ներկայումս կառավարող «Արդարություն» կուսակցությունը, որը համարվում է չափավոր իսլամական կուսակցություն, որպես կանոն, իր ընդդիմախոսներից դժգոհում է, որ նրանք ո՛չ առաջ, ո՛չ հիմա պատշաճ ուշադրություն չեն դարձնում արտաքին քաղաքականությանը, որը նրանց կառավարման շրջանում ձախողումներ ու փակուղային իրավիճակներ է ունեցել: Ներկա կառավարող կուսակցությունը պնդում է, որ միանգամայն ընդունելի ռազմավարական ծրագրերի ու դոկտրինների առկայության պայմաններում, ընդդիմախոսներն այդպես էլ չեն կարողացել իրացնել այդ խնդիրները և Թուրքիային երկիմաստ վիճակի մեջ են դրել: Նրանք իրենց քաղաքական հակառակորդներին մեղադրում են թե՛ Եվրասիայում, թե՛ Եվրոպայում շոշափելի արդյունքների հասնելու անընդունակության մեջ: Ի պատասխան այս մեղադրանքների, կառավարությունը մեղադրվում է ԱՄՆ-ի հետ հարաբերությունները կարգավորելու և Եվրամիությանն անդամակցության ճանապարհին եղած խոչընդոտները հաղթահարելու անընդունակության մեջ: Այս փոխադարձ դժգոհությունները հանգեցրել են մի կայուն բանավեճի, որը դարձել է եթե ոչ ամբողջ հասարակության, ապա գոնե հասարակական-քաղաքական լայն շրջանակների սեփականությունը: «Արդարություն» կուսակցությունը ձգտում է ակտիվացնել արտաքին քաղաքականությունը, խնդիր ունենալով մեծացնելու կառավարության ժողովրդականությունն աշխարհականության կողմնակիցների շրջանում: Բայց դրա հետ մեկտեղ կան նաև ավելի սկզբունքային հիմունքներ` կապված այն բանի հետ, որ «Արդարություն» կուսակցության պարագլուխները շատ ավելի են գաղափարականացած և ձգտում են իրենց շոշափելի ավանդը մուծել Թուրքիայի պատմության մեջ: Այս հարցերն են մեծապես պայմանավորել արտաքին քաղաքականության և հատկապես տարածաշրջանային քաղաքականության ակտիվացումը: Վերջինիս կարևոր ուղղությունը դարձել են Սև ծովն ու Ղրիմը: Անշուշտ, Թուրքիայի կառավարությունը վերջին տարիներս մանրամասնել է Ղրիմի հետ կապված նպատակներն ու խնդիրները, որոնք այժմ համարվում են ոչ այնքան ազգային-քաղաքական, որքան ռազմավարական խնդիր: Ղրիմում Թուրքիայի խնդիրները կհանգեցնեն այնպիսի քաղաքականության մշակմանը, որն ուղղված լինի ՈՒկրաինայի համակողմանի թուլացմանը, Եվրամիությանն ու ՆԱՏՕ-ին նրա ինտեգրման սահմանափակմանը, ՈՒկրաինան որպես «սահմանային», հնարավոր է որպես չեզոք պետության դիտարկմանը, որն ուժեղ կախում ունենա արտաքին տնտեսական գործընկերությունից, էներգետիկ պաշարների ներմուծումից, չունենա ժամանակակից, մարտունակ զինված ուժեր: Թուրքիան շահագրգռված չէ նաև ԱՄՆ-ի հետ ՈՒկրաինայի ռազմական ու քաղաքական համագործակցության խորացմամբ, ինչպես նաև Սև ծովում ՆԱՏՕ-ի ներկայության հաստատմամբ: Այս կապակցությամբ, Թուրքիան շահագրգռված է Ռուսաստանի հետ հարաբերությունների որոշակի զարգացմամբ: Ներկայումս Թուրքիան և Ղրիմի թաթարական հանրությունը համոզվել են, որ ՈՒկրաինայի ուժեղացումը կմեծացնի Ղրիմում թաթարական պետականության ձևավորմանը, ինչպես նաև թաթարների բնակեցման խնդիրների լուծմանն ու Ղրիմում որպես պետականակերտ ազգի նրանց կայացմանը ցուցաբերվող համակողմանի հակազդեցությունը: ՈՒստի Թուրքիան ավելի շուտ կնախընտրի ուկրաինական իրավիճակն աշխուժացնել Ղրիմի միջոցով, խոչընդոտել ուկրաինական իշխանությունների կողմից Ղրիմի թաթարների ծրագրերի սեղմման միջոցառումների իրագործմանը: Այս կապակցությամբ, Թուրքիան կարող է աջակցել Ռուսաստանի մտադրություններին` Ղրիմն առավելագույնս հեռու պահելու ՈՒկրաինայից, ստեղծելու համայնքային պետական կառուցվածք, որը ներառի երեք սկզբունքային համայնք` ռուսական, ուկրաինական և ղրիմթաթարական: Ընդ որում, տարածաշրջաններում ԱՄՆ-ի և Թուրքիայի շահերի ու կոնկրետ խնդիրների քննարկումը ցույց է տալիս, որ հենց այդ առումով են հակասությունները շատ և ահագնացող: Ղրիմի խնդիրը հանդես է գալիս որպես տիպիկ տարածաշրջանային հարց, ուր «խաչվում են» ազդեցիկ տերությունների շահերը: ԱՄՆ-ը ձգտում է թույլ չտալ այդ խնդրի միջազգային ճանաչումն ու բևեռացումը իբրև հակամարտության, և անգամ մարդու իրավունքների հարցերն են խիստ «խլացված» մատուցվում, քանի որ դրանից կարող է օգտվել Ռուսաստանը (ԱՄՆ-ն ու Եվրամիությունը նույնպիսի քաղաքականություն վարում են բալթյան երկրների ազգային փոքրամասնությունների իրավունքների առնչությամբ):
Սակայն Ղրիմի խնդրով, որպես հակամարտության, շահագրգռված է ոչ միայն Ռուսաստանը, այլև Թուրքիան: Սա արդեն բավական է Ղրիմի առթիվ թուրք-ամերիկյան հակասությունների սրման համար: Ղրիմի խնդրի հետ կապված այդ իրավիճակով շահագրգռված են եվրոպացիները, քանի որ Եվրամիությունն ամենուրեք վարում է հակամարտությունների մարման քաղաքականություն: Եվրամիությունը մեծ զգուշավորությամբ է հետևում Ղրիմի խնդրին, որը կարող է ՈՒկրաինային տարածքային և ազգային-տարածաշրջանային խոշոր հարցեր առաջադրել, ինչը բառացիորեն աղետ կդառնար Եվրոպական ընկերակցության համար: ՈՒստի Ղրիմի առթիվ հակասություններ կան նաև Թուրքիայի ու Եվրոպայի միջև: Հարկ է նշել, որ թե՛ ամերիկացիները, թե՛ եվրոպացիները լավ իրազեկ են և հասկանում են Թուրքիայի նպատակները Ղրիմում, ինչը ոչ մի կերպ չի կարող համապատասխանել Արևմուտքի շահերին, որը ձգտում է սահմանափակել այդ երկրի աշխարհաքաղաքական հավակնությունները և թույլ չտալ «թուրքական կայսրության» ստեղծում ոչ մի ձևաչափով ու բովանդակությամբ:
Տնտեսական համակարգային ճգնաժամի դժվարին տարիներից հետո Թուրքիան պատրաստ է հարևան տարածաշրջաններ տնտեսական լայնածավալ թափանցման քայլեր ձեռնարկելու, այդ թվում նաև` Ղրիմում, ինչը կարող է հանգեցնել Սևծովյան, Կովկասյան և Բալկանյան տարածաշրջաններում Թուրքիայի գերիշխանության միանգամայն նոր աշխարհաքաղաքական իրավիճակի ստեղծման: Պետք է նշել, որ Ղրիմի հետ կապված են ոչ միայն իրատեսական աշխարհաքաղաքական նպատակներ, այլև բավական շատ հույզեր ու պատմական վրիժառության անհամաչափելի ընկալում: Դրանով է Ղրիմը տարբերվում մյուս տարածաշրջաններից, այդ թվում` Կովկասից ու Կենտրոնական Ասիայից, ուր անցյալում Թուրքիան տևական գերիշխանություն չի ունեցել: Ի տարբերություն կովկասյան սփյուռքի, որը ո՛չ Թուրքիայում, ո՛չ Մերձավոր Արևելքում որևէ էական դեր չի խաղում, Ղրիմից սերված և Թուրքիայում ապրող սերունդները խիստ ինտեգրված են թուրքական հանրությանը, ունեն լավ կրթված ու պատրաստված մտավորականություն, ներկայացված են կառավարությունում, խորհրդարանում, զինված ուժերում, հատուկ ծառայություններում: Թուրքիայում Ղրիմի թաթարների սերունդներն անհամեմատ ավելի մեծ ազդեցություն ունեն թուրքական քաղաքականության վրա, քան Կովկասից սերվածները: Սա Թուրքիայի քաղաքականության կարևոր գործոն է:
Ռուսաստանի շահերի տեսանկյունից, Թուրքիան և ՈՒկրաինան, ըստ էության, ունեն նույն նշանակությունը` անվտանգության առումով: ՈՒկրաինական ազգայնականությունն արդեն նկատելի ավանդ է մուծել Եվրոպայում և Սևծովյան տարածաշրջանում Ռուսաստանի դիրքերի թուլացման գործում: ՈՒստի Ռուսաստանը պետք է հավասարակշիռ քաղաքականություն վարի Սև ծովի ավազանում, թույլ չտալով Թուրքիայի և ՈՒկրաինայի չափազանց շատ ուժեղացում: Ներկայումս կարելի է Թուրքիայի հետ հարաբերություններն օգտագործել ՈՒկրաինայի ու նրա արևմտյան գործընկերների դիրքերին հարվածելու համար: Այս կապակցությամբ, հետաքրքրական է ղրիմթաթարական խնդրի հակաուկրաինական ճյուղի ուժեղացման սցենարի մշակումը, որի հետևանքով կարելի է հնարավոր համարել, որ պայքարի շնորհիվ Ղրիմում ստեղծվի պետական մի կազմավորում, որտեղ գերիշխեն լինեն ռուսազգի բնակչությունն ու նրա հետ միաբան ռուս-ուկրաինական լուսանցքային էթնոսը: Այնուհետև կարելի է անցում կատարել Ղրիմից թաթարներին ամեն կերպ դուրս մղելուն, խլելով նախաձեռնությունը բնակեցման և տնտեսության ասպարեզում:
Այսպիսով, պետք է արձանագրել, որ Ռուսաստանն այսօր շահագրգռված է Ղրիմում առճակատման ու լարվածության սաստկացմամբ, ինչը հակասում է ԱՄՆ-ի, Եվրամիության և ՆԱՏՕ-ի շահերին:

Իգոր ՄՈՒՐԱԴՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2323

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ