Գրականագետ ՍԵՐԺ ՍՐԱՊԻՈՆՅԱՆԻ հետ զրուցում ենք հանրակրթական դպրոցներում հայոց լեզվի դասաժամերի կրճատման‚ «Հայ եկեղեցու պատմություն» առարկան դպրոցական ծրագրից հանելու թեմաների վերաբերյալ։
-Պարոն Սրապիոնյան, կրթության, գիտության, մշակույթի և սպորտի փոխնախարարը հայտարարեց «Հայ եկեղեցու պատմություն» առարկան դպրոցական ծրագրից հանելու մասին։ Եկեղեցական ու հանրային լայն շրջանակներ իրենց բողոքի ձայնն են բարձրացրել այս կապակցությամբ։ Ինչպիսի՞ն է Ձեր դիրքորոշումը հարցի վերաբերյալ։
-Բոլոր այն կեղծ փաստարկները, թե եկեղեցու պատմությունն արտացոլված է հայ ժողովրդի պատմության մեջ, պարզապես փարիսեցիություն են։ Մեր պատմությունը հստակորեն փաստում է մի բան. եթե աշակերտը քաջածանոթ է եկեղեցու պատմությանը, պատմության ընթացքում նրա գործունեությանը, ապա անհամեմատ ավելի հայրենասեր և բարոյական ավելի կայուն ըմբռնումներով քաղաքացի է դառնում, քան առանց հայ եկեղեցու պատմության մասին գիտելիքների։ Վկան խորհրդային տարիների դպրոցն է, երբ մարքսիզմ-լենինիզմը խցկեցին դպրոցի գաղափարաբանության մեջ, մեկուսացրին եկեղեցին, սակայն մարքսիզմ-լենինիզմը որևէ կերպ չտեղավորվեց հայ մարդու հոգեաշխարհում։ Ձևական, պաշտոնական հանդիպումներում ճառում էին Մարքսից, Լենինից, բայց հոգու խորքում մարդիկ որևէ կերպ չէին արձագանքում այդ գաղափարաբանությանը։ Ձեր ուշադրությունն եմ հրավիրում մի փաստի վրա, որ արձանագրել է Լևոն Շանթը դեռևս 1928 թ. «Օշին Պայլ» դրամայում‚ որը գաղափարի դրամա էր‚ հստակ նպատակամղված, ծրագրային ստեղծագործություն։ Իսկ Շանթի հայրենասիրության վրա, կարծում եմ, որևէ մեկը կասկածելու իրավունք չունի։ Օշին Պայլը երբ վեհափառին ասում է, որ եկել են նրան հրավիրելու պայլության պաշտոնին, որ ինքը պատմություն է գրում, կաթողիկոսը հակադարձում է՝ դուք պատմությունը պետք է կերտեք, պատմություն գրողը մենք ենք։ Ահա եկեղեցին մեր պատմություն գրողն է։ Եվ հայ ժողովրդի պատմության ու եկեղեցու պատմության մեջ էական տարբերություն կա։ Այդ քննարկումները ԿԳՄՍՆ-ն կազմակերպում է, այսպես կոչված, կորոնավիրուսի դիմակահանդեսի ժամանակ, որի պայմաններում հասարակության և շահագրգիռ խավերը որևէ կերպ քննարկումներին չեն մասնակցում։ Որքան էլ պնդեն, որ ծրագիրը դրված է եղել հանրային քննարկման, մասնագետներ են մասնակցել, կարծիքներ են հայտնել, թույլ տվեք ասել՝ ես չեմ հավատում։ Չեմ հավատում նախ՝ ելնելով այսօրվա իշխանությունների՝ ստի հանդեպ ունեցած բավականին ակնառու հակումներից։
Դպրոցական ծրագրերի ոտքի վրա, շուտափույթ, շփերթ փոփոխություններն ինձ իրավունք են տալիս մտածելու, որ այստեղ նպատակը հայկական դպրոցը ոչ թե արդիականացնելն է, այլ բառի ամենաբացասական իմաստով եվրոպականացնելը։ Որևէ հոդաբաշխ մտքով ո՛չ այն անձը, որ զբաղեցնում է նախարարի պաշտոնը, ո՛չ նրա տեղակալները, ո՛չ որևէ հայտնի մասնագետ չկարողացավ փաստել, թե ինչու է եկեղեցու պատմությունը, բուհերում նաև «հայոց լեզու» առարկան‚ խանգարում աշակերտին կամ ուսանողին ավելի գլոբալ գիտելիքներ ձեռք բերելու հարցում։ Ինչու՞ հայ եկեղեցու պատմությունն աշակերտին մատուցել չի կարելի։ Փոխարենը պետք է մատուցվի այսպես կոչված սեռական այլանդակությունների մղող, «դաստիարակություն» բառի քողի տակ կախված առարկան։ Կարո՞ղ է որևէ մասնագետ փաստարկել, թե ինչով է ավելի արդիական այդ սեռական կոչվող դաստիարակությունը։
Հայ ժողովուրդը, ապրել, բազմացել, զավակներ է ծնել, զինվոր ու գիտնական է տվել հազարամյակներ շարունակ, առանց սեռական դաստիարակության հատուկ դասընթացների։ Ամեն ինչ ունի իր ժամանակը, և մարդը ըստ հասունացման արդեն պատրաստ է դառնում կյանքի այս կամ այն խնդրին։ Հիմա պնդում են, թե Լանզարոտեի կոնվենցիայի հիման վրա դասագիրքը դպրոց չի մտնելու։ Ես վստահաբար ասում եմ, ինչպես ժամանակին չսխալվեցի, երբ ասում էի, որ հայոց լեզուն բուհերում կամընտրական դարձնելը մի նպատակ ունի՝ հարվածել հայկականությանը, հիմա էլ նույն համոզմունքով պնդում եմ՝ այդ դասագիրքն արդեն իսկ ստվերային շրջանառության մեջ է, որը 6-7 տարեկան երեխաներին մղում է սեռական ոչ ավանդական մտածողության։ «Եկեղեցու պատմություն» առարկան դպրոցներում մնալու դեպքում, անկախ ուսուցչի որակից և կրթվածությունից, լինելու է ամենահզոր արգելքն այդ սեռական դաստիարակության այլանդակությունը երեխաների մեջ մտցնելու համար։ Այդ պատճառով էլ ծրագրված կերպով եկեղեցու պատմությունը հանում են։ Եկեղեցու պատմության՝ դպրոցում դասավանդման գործընթացը սույն «նորարարներին» հուշեց, որ դա է ամենագլխավոր ու հիմնական արգելքն իրենց սրբապիղծ ծրագրերը ներդնելու և աշակերտների գլուխը զանազան աղբով լցնելու հարցում։
-Հայտարարվեց նաև հայոց լեզվի դասաժամերի կրճատման մասին։
-Համոզված եմ՝ կսկսեն այդ հայտարարության բացասական արձագանքները մեղմելու համար սողանցքեր ներդնել՝ ցույց տալու համար, որ ոչ թե հայոց լեզվի դասաժամերը կրճատվում են, այլ դասընթացի փոփոխություն կա, բայց ժամերը մնում են նույնը։ Հայոց լեզվի դասաժամերը տարբեր նպատակներով կկրճատվեն, կտրվեն օտար լեզուներին կամ ճշգրիտ գիտություններին, և մի օր կարթնանանք ու կտեսնենք, որ հայկական դպրոց հասկացությունն այլևս ֆիկցիա է, գոյություն չունի։ Մինչդեռ բոլոր փոքր ազգերը գոյատևում են բացառապես ազգային դպրոցի հաշվին։ Ո՞վ ասաց, որ երեքհազարամյա դպրոցական պատմություն ունեցող հայերը պետք է օրինակ վերցնեն եվրոպական դպրոցներից։ Գնացեք տեսեք, թե ինչ է կատարվում եվրոպական դպրոցներում։ Ինչու՞ մենք այդքան ստրկամտորեն պետք է պատճենենք եվրոպական դպրոցի հոռի կողմերը, և հայկական դպրոցի հազարամյակների ավանդույթը դնենք մի կողմ։ Դպրոցի արդիականացումը պետք է լինի հայկականության հենքի վրա։ Դպրոցը նաև դաստիարակության աղբյուր է, և հայ եկեղեցու պատմությունը՝ որպես դաստիարակչական առարկա, մյուս բոլոր առարկաների հետ համեմատության եզրեր չունի։ Բացառիկ է հայ եկեղեցու պատմության նշանակությունը։
-Հայոց լեզուն և հայ եկեղեցու պատմությունն այն առարկաներն են, որոնք հայրենասիրություն են սերմանում սերունդների մեջ։ Այս պատերազմական օրերին արդյոք մենք չպե՞տք է վերարժևորենք այս առարկաների նշանակությունը։
-Որպես քաղաքացի, որպես հայ, որպես հայկական դպրոցի սան՝ ես սկսում եմ կասկածել գործող իշխանությունների ինչ-որ մութ նպատակների վերաբերյալ։ Նախ նախկին նախարար Անափիոսյանի շուրթերով հնչեցին ռազմահայրենասիրական դաստիարակության, ռազմահայրենասիրական երգերի ավելորդության, եթե չասեմ վնասակարության մասին։ Եվ այդ ռազմահայրենասիրական դասընթացներն աստիճանաբար անաղմուկ փորձում են վերացնել դպրոցներից։ Իսկ երկրորդ հարվածը տվեց նույն ԿԳՄՍ նախարարի աթոռը զբաղեցնող անձնավորությունը, երբ հստակ հայտարարեց, որ ինքն է կրթության տերը և թույլ չի տա հոգևորականին դպրոց մտնել։ Այդ հոգևորականը ԼԳԲՏ-ակա՞ն էր, միասեռակա՞ն էր, բարոյական վտա՞նգ էր ներկայացնում դպրոցի համար, որ ինչ-որ մեկը, անհայտ կրթություն ստացածը, անհայտ վայրերից ֆինանսավորվողն արգելեր հոգևորականի մուտքը դպրոց։ Նա դրա մեջ տեսնում է չափազանց մեծ վտանգ իր նենգ ծրագրերն իրագործելու համար։
Եվ մյուս կարևոր խնդիրը՝ հոգևորականները բանակում։ Ես զրուցել եմ բազմաթիվ զորացրված տղաների հետ։ Հոգևորականի ներկայությունը բանակում երկու բան է տալիս զինվորին՝ նախ ներարկում է հայրենասիրություն և հոգու հանգստություն։ Հայ զինվորը նյարդային վիճակում չի հայտնվում, երբ նրա կողքին կա հայ հոգևորականը։ Էդ ինչո՞վ է հայ հոգևորականը բանակի թշնամին։ Հետո էլ սկսեցին մեղադրել հոգևորականին, և որոշ դեպքերում ի ցավ ինձ, որոշ գիտնականներ ճառախոսում են հայ եկեղեցու նեգատիվ ազդեցության մասին։ Օրինակներ են բերում հայ գրականությունից, որտեղ կա քննադատություն եկեղեցու նկատմամբ։ Այո, եկեղեցում նույնպես կան պատահական մարդիկ, հոգևորականների շարքում նույնպես կան պատեհապաշտներ, ինչպես դատավորների, զինվորականների, դասախոսների մեջ։ Ես ինքս խորհրդային դպրոցի սան եմ, պետք է ասեմ՝ մոլեռանդ հավատացյալ էլ չեմ, բայց ես եկեղեցին արժևորում եմ որպես հայ կյանքի դարավոր ընթացքում ձեռք բերված այնպիսի մի հոգեբարոյական արժեք, առանց որի հային և հայկականությունը պատկերացնելն անհնար է։ Այսօր բարձրագույն պաշտոն զբաղեցնողները պարզապես «հայ» որոշչից ուղղակի խելագարվում են, մոռանալ են ուզում տալ։ Կա «հայոց պատմություն», «հայոց եկեղեցու պատմություն», «հայոց լեզու», «հայ գրականություն»։ Քարը գցեցին «հայոց լեզու» և «հայ գրականություն» առարկաների գլխին, քանի որ դրանք ամենահզոր դաստիարակչական առարկաներն են հայոց եկեղեցու պատմությունից հետո։
-Այս խնդիրների լուծումը ո՞րն եք համարում։
-Ես այնքան էլ հոռետես չեմ։ Փորձություններ շատ են եղել հայոց եկեղեցու համար։ Ամենահզոր փորձությունը խորհրդային իշխանության հաստատումն էր և եկեղեցու դեմ հալածանքը։ Հալածանքների, ավերումների ամենամեծ ալիքն ուղղված է եղել Հայ առաքելական եկեղեցու դեմ։ Բայց միայն հայոց եկեղեցին Երկրորդ համաշխարհային պատերազմի տարիներին «Սասունցի Դավիթ» տանկային շարասյուն ստեղծեց ու նվեր տվեց խորհրդային բանակին։ Այն մարդիկ, որոնք քիչ թե շատ ծանոթ են եկեղեցու պատմությանը, տեղյակ են նաև նրա ամրությանը։ Նաև դրա համար են նոր մեթոդներով քայքայում։ Բազմաթիվ հզորագույն պետություններ այսօր չկան, բայց այն ժողովուրդը, որը ճանաչեց իմաստություն և խրատ, հասկացավ հանճարի խոսքերը և համախմբվեց իր եկեղեցու, հոգևոր արժեքների շուրջը, գոյատևեց, եկավ հասավ 21-րդ դար։ Եվ նույն արժեքների շուրջ համախմբված՝ գոյատևելու-հասնելու է մինչև 42-րդ դար։ Սա ես ասում եմ՝ համադրելով հայոց պատմության գրեթե բոլոր՝ օրինակելի ու մերժելի փաստերը։ Հայ ժողովուրդը բնազդով կամ բանականորեն ճիշտ է ընտրել իր արժեքները՝ ընտանիք, լեզու, եկեղեցի։ Այս երեք կարևորագույն արժեքների շուրջը համախմբված ժողովուրդը երբեք պատմության թատերաբեմից չի անհետանա։
Զրուցեց
Լիլիթ ԳԱԲՐԻԵԼՅԱՆԸ