Քաղաքագետ ԳԱՐԻԿ ՔԵՌՅԱՆՆ այն տեսակետին է, որ թե՛ մեր հարևան երկրները, թե՛ համաշխարհային ուժային կենտրոնները, թե՛ մեծ պետությունները շահագրգռված չեն ներքաշվելու Արցախում ընթացող ռազմական գործընթացների մեջ ու կտրուկ լուծումներ առաջարկելու: «Իրատեսի» հետ զրույցում նա նշեց՝ Ադրբեջանին սատարող հստակ ու բացահայտ հայտարարություն մինչ այս պահը միայն Թուրքիան է արել, ու պարզից էլ պարզ է, որ Ադրբեջանի կողմից Արցախում ռազմական ագրեսիայի սանձազերծման որոշումը Թուրքիան է կայացրել:
-Մեր ռազմավարական դաշնակից Ռուսաստանը, կարծես, մանևրում է, բայց և շահագրգռված է րոպե առաջ կանգնեցնել պատերազմը,- ասում է քաղաքագետը։- Ինչու՞, որովհետև Ռուսաստանի քաղաքական էլիտայի ներկայացուցիչները հասկանում են՝ Արևմուտքը ռուսական ազդեցության ոլորտները փորձում է մեկ տեխնոլոգիայով կրճատել, այն է՝ Ռուսաստանը բոլոր կողմերից պատերազմի վառվող օջախներով, հակամարտություններով, տարբեր տեսակի աղետներով շրջապատել, որպեսզի թե՛ հետխորհրդային տարածքում, թե՛ Մերձավոր Արևելքում ՌԴ-ն որևէ բան իրականացնելու ուժ չունենա: ՈՒկրաինական իրադարձություններն ու Վրաստանը դեպի Արևմուտք ներքաշելու հանգամանքը ցույց են տալիս՝ Ռուսաստանին իսկապես ձեռնտու չէ իր սահմանների կամ ազդեցության գոտիների մոտ պատերազմ վարել, բայց մի շարք հանգամանքներ հաճախ կապում են նրա ձեռքերն ու հնարավորություն չեն տալիս ավելի հստակ գործելու: Այսինքն՝ այնպես չէ, թե չեն ուզում օգնել Հայաստանին, պարզապես բացահայտ աջակցությունն անցանկալի հետևանքների կարող է հանգեցնել: Վերջին երկու-երեք տարում ՌԴ կառավարությունը, Թուրքայի հետ ռազմական, էներգետիկ ու տնտեսական տարբեր ծրագրերի շուրջ համագործակցության ու ինտեգրացիայի գործընթաց սկսելով, սխալ ճանապարհ է որդեգրել: Այդ ծրագրերի իրագործման հետևանքով Թուրքիան բավական առաջ անցավ, կարողացավ իր վրա ճնշում գործադրող Միացյալ Նահանգների ու Եվրամիության «քթին խփել», դրան զուգահեռ, Ռուսաստանն էլ «պատանդ» վերցնել: Այն հսկայական գումարները, որ դրված են էներգետիկ կամ այլ համատեղ ծրագրերում, օրինակ՝ Ս-400-ների վաճառքի գործարքում, հանգամանքներ են, որ ՌԴ-ին թույլ չեն տալիս ուղղակի ու բացահայտ հակամարտության մեջ մտնել ու պաշտպանել Հայաստանին: Մեկ այլ հանգամանքի վրա էլ պետք է ուշադրություն դարձնել. Ռուսաստանի իշխանական վերին օղակներում տարբեր կարծիքներ ունեցող պաշտոնյաներ կան: Օրինակ՝ արտաքին հետախուզության ծառայության ղեկավար Սերգեյ Նարիշկինի խոսքից հասկացվում է, որ 100-տոկոսանոց ադրբեջանամետ գործիչ է: Ի տարբերություն նրա՝ հեռուստահաղորդավար ու վերլուծաբան Դմիտրի Կիսելյովն ընդգծված հայամետ դիրքորոշում ունի: Արտաքին գործերի նախարար Սերգեյ Լավրովն ու նախագահ Վլադիմիր Պուտինը մինչև այս պահն ասես խուսափում են կարծիք հայտնելուց: Բավական բարդ իրավիճակ է: Այո, Ռուսաստանը մեր ռազմավարական դաշնակիցն ու բարեկամն է, միակ երկիրը, որի վրա կարող ենք հույս դնել, այս հարցում կասկած անգամ չունեմ, բայց իրականությանը ոչ թե գունավոր, այլ թափանցիկ ակնոցով պետք է նայել: Իսկ այդ պարզ ու թափանցիկ ակնոցից երևում է՝ Կրեմլում ադրբեջանամետ, թուրքական շահերը Հայաստանի պաշտպանությունից կարևորող խմբավորումներ կան: Վերջնական դիրքորոշմամբ, իհարկե, ռուսական ռազմավարական միտքը պետք է հասկանա՝ եթե երկարաժամկետ կտրվածքով քայլեր չձեռնարկի, ատամ և ուժ չցուցադրի, Հարավային Կովկասում կզրկվի իր վերջին պլացդարմից՝ Հայաստանից:
-Հայաստանի դիվանագիտական կորպուսն ի՞նչ քայլեր պետք է ձեռնարկի այս պահին, որ ՌԴ-ն շատ ավելի հակված լինի միջամտելու ռազմական գործողություններին:
-ՌԴ-ն երբեք չի թողնի, որ Հայաստանն ազդեցության այլ գոտի մտնի: Նախ, արդեն նշեցի, տարածաշրջանում միակ պլացդարմը Հայաստանն է: Երկրորդ՝ հայ-թուրքական սահմանը հսկող նրա ռազմաբազան կարևոր դեր է խաղում հետխորհրդային երկրների վրա Թուրքայի հնարավոր ազդեցությունը կանխելու հարցում: Եվ քանի որ Վրաստանն անդառնալիորեն պոկվել է նրանից, Ադրբեջանն էլ թուրքական կողմնորոշում ունի, հետևաբար, Հայաստանը «պահելը» Ռուսաստանի համար առաջնային նշանակության հարց է:
-Ռուսաստանի արտգործնախարար Լավրովը հերթական անգամ առաջ է քաշում իր հայտնի «պլանը»: Տեսակետ կա, թե դրան համաձայնելը պարտությունն ընդունել է նշանակում:
-«Լավրովյան պլանը», կարելի է ասել, առաջին անգամ մինչև վերջ այս օրերին գաղտնազերծվեց, թեև բոլորս գիտեինք, թե ինչ է այն ենթադրում: Գիտենք՝ դա փուլային այն լուծումն է, որ վերջին 20 տարում մի սեղանից մյուս սեղանին է դրվում: Հիմնական սկզբունքները հետևյալն են՝ զիջել 5 շրջանները, հետաձգել Արցախի կարգավիճակի հարցն ու դրա դիմաց խաղաղություն հաստատել: Վառ երևակայությամբ եթե անգամ շարժվենք ու ենթադրենք, թե կարգավիճակի քննարկման հարցը 50 տարով հետաձգվում է, Արցախի հետ Հայաստանը երկու շրջանների կամ այլ միջանցքով կապ է ունենում, կառավարումն էլ հանձնվում է տեղական իշխանությանը, հարցը, իհարկե, հօգուտ արցախահայության չի լուծվի: Ադրբեջանն անընդհատ փորձելու է Արցախի տարածք մտցնել, այսպես ասած, «ղարաբաղցի» փախստականներին, ինչը ամենավտանգավորն է: Պատմությունը ցույց է տալիս, որ բոլոր տեսակի էթնոքաղաքական հակամարտությունները լուծվել են, երբ թշնամացող ազգերի տարանջատում է տեղի ունեցել: Թշնամությունը երկու տարում չի վերանում, դրա համար տասնամյակների լուրջ աշխատանք ու ինտեգրացիոն գործընթաց է պետք, հոգեբանության փոփոխություն պետք է տեղի ունենա, նոր սերունդ գա և այլն: Դրա փորձը եղել է Համաշխարհային երկրորդ պատերազմից հետո, երբ 6 մլն գերմանացիներ լեհական ու չեխական տարածքներից վերաբնակվեցին Գերմանիայում, ու դա արեցին աշխարհի ամենաժողովրդավար պետությունները՝ Գերմանիան, Ֆրանսիան ու ԱՄՆ-ը: Վերաբնակեցրին, որպեսզի ապագայում կարողանան գերմանացի-լեհ, գերմանացի-չեխ բռնկումները դադարեցնել: Նույնն արվել է նաև Բոսնիա և Հերցեգովինայում, ինչը, որոշ դեպքերում, իհարկե, բռնի սպանդի կամ էթնիկական զտման էր նման: Չգիտեմ՝ լավ է, թե վատ, որ Հայաստանում ու Ադրբեջանում զտումներ են տեղի ունեցել, այն իմաստով, որ Հայաստանում՝ ադրբեջանցի, իսկ Ադրբեջանում հայ չի ապրում (հումանիստական առումով, իհարկե, վատ է), բայց դրականն էլ այն է, որ ադրբեջանցիների հետ ապրելու ընդհանուր տարածք չունենք:
-Արցախում խաղաղապահ զորքեր տեղակայելու մասին խոսակցությունները չեն դադարում: Ի տարբերություն Ռուսաստանի, որն ասում է՝ խաղաղապահներ կտեղակայի, եթե երկուստեք խնդրանք-առաջարկ լինի, Թուրքիան առանց որևէ նախապայմանի հավակնում է իր զորքն ունենալու այստեղ:
-Խաղաղապահ երևույթը, առհասարակ, դրական բան է: 1940-ականներից հետո, երբ ստեղծվեց ՄԱԿ-ը, բազմաթիվ երկրներում՝ թե՛ աֆրիկյան, թե՛ ասիական, խաղաղապահներ տեղակայվեցին: Այսօր էլ Աֆղանստանում, Լիբանանում կան խաղաղապահներ: Դա պատերազմն ու հակամարտությունը կանխելու միջազգային գործիք է: Հարցն այն է, որ եթե խոսում ենք Արցախում խաղաղապահներ տեղակայելու մասին, ապա ինչպե՞ս է այն իրականացվելու, ո՞ր երկիրն է ստանձնելու այդ առաքելությունը: Կամ արդյո՞ք ՀՀ-ն ու Ադրբեջանն ուզում են խաղաղապահների միջոցով հարցին լուծում տալ: Խաղաղապահ զորքերի տեղակայումը ռազմական ու ֆինանսական լուրջ բեռ է ենթադրում նաև: Աշխարհաքաղաքական բաղադրիչի մասին էլ չպետք է մոռանալ, որովհետև, եթե խաղաղապահներ տեղակայվեն, Իրանն անպայման անհանգստության նոտա է հղելու:
Զրույցը` Սևակ ՎԱՐԴՈՒՄՅԱՆԻ