ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Մնում է միայն հայ­րե­նի­քի նկատ­մամբ կա­րո­տը, իսկ կա­րո­տը հայ­րե­նիք չէ. կա­րո­տի հա­մար կյանքդ չես տա»

«Մնում է միայն հայ­րե­նի­քի նկատ­մամբ կա­րո­տը,  իսկ կա­րո­տը հայ­րե­նիք չէ. կա­րո­տի հա­մար կյանքդ չես տա»
21.07.2020 | 15:31

ՍԵՅ­ՐԱՆ ԳՐԻ­ԳՈ­ՐՅԱ­ՆԻ «Ին­չու՞ ես տխուր» գր­քի վե­րահ­րա­տա­րա­կու­մը մեծ հե­տաք­րք­րու­թյուն է ա­ռա­ջաց­րել ըն­թեր­ցող­նե­րի շր­ջա­նում։ Սեյ­րան Գրի­գո­րյա­նը հե­ղի­նակ է 5 գր­քի։ Ներ­կա­յումս ամ­բող­ջաց­նում է իր պատմ­վածք­նե­րի ժո­ղո­վա­ծուն։ Աչ­քի է ըն­կել հա­սա­րա­կա­կան-քա­ղա­քա­կան ակ­տիվ գոր­ծու­նեու­թյամբ։ Մաս­նակ­ցել է Ար­ցա­խի ինք­նա­պաշտ­պա­նա­կան մար­տե­րին՝ «Ա­րա­բո» և «Մուշ» ջո­կատ­նե­րի կազ­մում։ 1990-1995 թթ. ե­ղել է Գե­րա­գույն խոր­հր­դի ան­կախ պատ­գա­մա­վոր։ Ակ­տիվ մաս­նակ­ցու­թյուն է ու­նե­ցել դա­տա­կան հա­մա­կար­գի, ի­րա­վա­պահ մար­մին­նե­րի, զին­ված ու­ժե­րի ա­պա­կու­սակ­ցա­կա­նաց­ման հար­ցում (1990 թ.)։ 88-ի երկ­րա­շար­ժի ժա­մա­նակ հիմ­նել է «Ազ­գա­յին կա­ռույց» ՀԿ-ն և հա­մա­կիր ակ­տի­վիստ­նե­րի ու հա­րյու­րա­վոր կա­մա­վոր­նե­րի հետ օգ­նու­թյան տար­բեր աշ­խա­տանք­ներ ի­րա­կա­նաց­րել ա­ղե­տի գո­տում։ 1989-ին ստեղ­ծել է «Հա­յե­րի ցե­ղաս­պա­նու­թյան ու­սում­նա­սի­րու­թյան կենտ­րոն»։ 1995-1996 թթ. հա­վա­քած նյու­թերն ամ­բող­ջու­թյամբ տրա­մադ­րել է Հա­յոց Ցե­ղաս­պա­նու­թյան ինս­տի­տուտ-թան­գա­րա­նին։
Հե­ղի­նա­կել է հրա­պա­րա­կագ­րա­կան նյու­թեր և հե­ռուս­տա­տե­սա­յին հա­ղոր­դա­շա­րեր։ Նրա նա­խա­ձեռ­նու­թյամբ խոր­հր­դա­յին տա­րի­նե­րին ե­թեր է հե­ռար­ձակ­վել թմ­րա­մո­լու­թյան մա­սին ա­ռա­ջին հե­ռուս­տա­հա­ղոր­դու­մը։ Ռե­պոր­տաժ­ներ է վա­րել կա­լա­նատ­նե­րից, ա­զա­տազ­րկ­ման վայ­րե­րից։
Սեյ­րան Գրի­գո­րյա­նը մաս­նա­գի­տու­թյամբ ի­րա­վա­բան է։ 2008-ից հիմ­նել և տնօ­րի­նում է «Ա­րա­գո-Ս» փաս­տա­բա­նա­կան ըն­կե­րու­թյու­նը։ Մեր զրույ­ցի ա­ռի­թը նրա «Հա­վերժ ստե­րի եր­կի­րը» գիրքն է։

-«Դժ­վար էր ա­սել՝ այդ օ­րը 1333 թվա­կա­նի փետր­վարն էր, թե 2333 թվա­կա­նի փետր­վա­րը, թե մեկ այլ տար­վա փետր­վա­րը, բայց այդ օ­րը ցուրտ էր, և երկ­րագն­դի վրա լռու­թյու­նից ա­վե­լի լռու­թյուն էր»։ Սա ան­ժա­մա­նա­կու­թյու՞նն է... կրկն­վող օ­րեր, ժա­մա­նակ­ներ, պատ­մու­թյուն­ներ։ Սա­կայն գրում եք նաև՝ վերջն էլ է վեր­ջա­նում։ Գու­ցե վեր­ջա­նա նաև ստի՞ իշ­խա­նու­թյու­նը։
-Մարդ­կանց դա­րեր ի վեր շա­րու­նա­կա­բար ֆիլտ­րում են, ստե­րի­լաց­նում ստե­րով, կեղծ ու ճշ­մար­տան­ման քո­ղարկ­ված գա­ղա­փար­նե­րով, աստ­վա­ծաշն­չա­յին ե­րա­զա­խա­բու­թյամբ և այլ դա­վա­նա­բա­նա­կան գա­ղա­փա­րա­խո­սու­թյամբ, հնար­ված ա­պա­գա­յի ե­րա­զանք­նե­րով, ցի­նիկ պատ­րան­քա­յին, հա­վա­սա­րակ­շռ­ված խոս­տում­նե­րով, խոր­հր­դա­վոր բազ­մի­մաստ դա­տո­ղու­թյուն­նե­րով…, և այդ ա­մենն այն աս­տի­ճան, որ մար­դը չգի­տի թե ինքն ով է, որն է ճիշ­տը և ո­րը՝ սու­տը: Եվ այդ­պես անց­նում է մարդ­կու­թյան ու մար­դու կյան­քը, և մարդ­կու­թյունն ու մար­դը մնում են սե­փա­կան ինք­նաո­չնչաց­ման մեջ։
Մեր թվար­կու­թյու­նից շա՜տ ա­ռաջ ծն­ված հա­զա­րա­վոր ան­բա­րո­յա­կան քա­ղա­քա­կան գոր­ծիչ­ներ, քա­ղա­քա­կան տե­սա­բան­ներ չեն մե­ռել, ու չհու­սաք, որ կմեռ­նեն, նրանք ան­մահ են: Ինչ­պես դա­րեր ա­ռաջ, նրանք հի­մա էլ շա­րու­նա­կում են մարդ­կանց վզին փա­թա­թել ի­րենց ան­բա­րո­յա­կա­նու­թյուն­նե­րը՝ որ­պես միակ ճշ­մար­տու­թյուն­ներ, և ի հաս­տա­տումն ի­րենց ան­քն­նե­լի ճշ­մար­տու­թյուն­նե­րի՝ հա­զա­րա­վոր մարդ­կանց կա­խում են, սպա­նում, գն­դա­կա­հա­րում, ողջ-ողջ այ­րում, սո­վի մատ­նում, բան­տե­րը նե­տում, նրանց ար­ժա­նա­պատ­վու­թյու­նը ստո­րաց­նում, նսե­մաց­նում այն աս­տի­ճան, որ հան­կարծ որևէ մե­կի մտ­քով չանց­նի մտա­ծել, թե ին­քը դեռ մարդ է:
-Մաս­նա­գի­տու­թյամբ ի­րա­վա­բան եք, մեծ թվով հրա­պա­րա­կագ­րա­կան նյու­թե­րի, հե­ռուս­տա­տե­սա­յին հա­ղոր­դա­շա­րե­րի, գր­քե­րի հե­ղի­նակ։ Ե­ղել եք ՀՀ Գե­րա­գույն խոր­հր­դի ան­կախ պատ­գա­մա­վոր, ա­զա­տա­մար­տիկ։ Ո՞րն է Ձեզ հա­մար ա­մե­նա­հա­րա­զա­տը նշ­ված­նե­րից՝ ի­րա­վա­բան Սեյ­րան Գրի­գո­րյա՞­նը, գրո՞­ղը, հա­սա­րա­կա­կան-քա­ղա­քա­կան գոր­ծի՞­չը, ա­զա­տա­մար­տի՞­կը։
-Այն ա­մե­նը, ին­չը Դուք նշում եք, բո­լորն էլ ինձ հա­րա­զատ են, դրանք մի ամ­բող­ջու­թյուն են, իմ ապ­րա­ծը, և այդ բո­լո­րի հա­վա­քա­կա­նու­թյան մեջ ձևա­վոր­վել է ի՛մ «ես»-ը: Բա­ցի այդ, հա­նուն մեր ան­կա­խու­թյան, 1988-1995 թվա­կան­նե­րին ներգ­րավ­վել եմ քա­ղա­քա­կա­նու­թյան մեջ:
-«Հա­վերժ ստե­րի եր­կի­րը» գիր­քը ո­րո­շա­կի ժա­մա­նա­կա­հատ­վա­ծի՞ է վե­րա­բե­րում, թե՞, այ­նուա­մե­նայ­նիվ, բո­լոր ժա­մա­նակ­նե­րի մա­սին է։ Եվ ար­դյո՞ք «հա­վեր­ժը» դա­տավ­ճիռ, վերջ­նա­գիր չէ։
-Գիր­քը վե­րա­բե­րում է ինչ­պես կոնկ­րետ ժա­մա­նա­կա­հատ­ված­նե­րի, այն­պես էլ ընդ­հան­րա­պես տար­բեր ժա­մա­նակ­նե­րի, և, ի­հար­կե, ոչ միայն այն երկ­րին, որ­տեղ ապ­րում ենք: Հա­վեր­ժու­թյու­նը դա­տավ­ճիռ է, վերջ­նա­գիր բո­լո­րիս հա­մար, և նրա­նից անհ­նար է խու­սա­փել:
-Ի՞նչ կա­րող է ա­սել այն այ­սօր­վա ըն­թեր­ցո­ղին։
-Ոչ մի գիրք այ­սօր կամ վա­ղը չու­նի, այն միշտ մարդ­կանց հետ պետք է ապ­րի, ե­թե, ի­հար­կե, չի գր­վել կոնկ­րետ ժա­մա­նա­կի կամ ա­ռի­թի հա­մար: Խոր­հր­դա­յին տա­րի­նե­րին գրող­նե­րին պար­զա­պես ստի­պում էին, որ գո­վեր­գեն, փա­ռա­բա­նեն խոր­հր­դա­յին կար­գե­րը, սո­ցիա­լիս­տա­կան և մարք­սիս­տա­կան գա­ղա­փա­րա­խո­սու­թյու­նը, հա­կա­ռակ պա­րա­գա­յում գրո­ղը պար­զա­պես դա­տա­պարտ­ված էր դառ­նա­լու ժո­ղովր­դի թշ­նա­մի, դրա­նից բխող բո­լոր հետևան­քնե­րով:
-Ին­չի՞ց է ծն­վում գրա­կան գոր­ծը՝ սի­րու՞ց, զայ­րույ­թի՞ց, հու­սա­հա­տու­թյու­նի՞ց, մտ­քե­րի խտա­ցու­մի՞ց, տիե­զե­րա­կան ազ­դակ­նե­րի՞ց։
-Ստեղ­ծա­գոր­ծո­ղի մեջ գա­ղա­փա­րը, գրա­կան գոր­ծը ծն­վում է ի­րե­նից ան­կախ, ի­րե­նից շա՜տ հե­ռու և հենց իր մեջ: Դա տա­ռա­պանք է, հա­վատք, սեր, խաբ­կանք, հու­սա­հա­տու­թյուն, տիե­զե­րա­կան շունչ, սեր, ինք­նաս­պա­նու­թյան մղում, ապ­րե­լու կամք, չա­րու­թյուն ու բա­րու­թյուն, պայ­քար, հույս, և այն ա­մե­նը, ին­չը ու­նի մար­դը: Ընդ­հան­րա­պես իմ նա­խընտ­րա­ծը գրա­կա­նու­թյունն է, դա իմ էու­թյունն է, Բարձ­րյա­լի կող­մից տր­ված նվե­րը: Բայց ստիպ­ված եմ ժա­մա­նա­կիս ա­ռյու­ծի բա­ժի­նը հատ­կաց­նել մաս­նա­գի­տա­կան հար­ցե­րին, քան­զի կյանքն իր պա­հանջ­ներն է դնում, ու չես կա­րող խու­սա­փել դրա­նից:
Շատ եմ սի­րում կյան­քը, սի­րում եմ բնու­թյու­նը, նա ան­սահ­ման հրաշք է:
-«Հա­վերժ ստե­րի եր­կի­րը» քա­ղա­քա­կա՞ն գիրք է։
-«Հա­վերժ ստե­րի եր­կի­րը» իր մեջ ու­նի քա­ղա­քա­կան լուրջ հա­վակ­նու­թյուն­ներ, հիմ­նա­րար ուղ­ղու­թյուն­նե­րից է ան­կա­խու­թյան գա­ղա­փա­րը, ո­րը եր­բեմն-եր­բեմն հո­շո­տում են՝ օ­տա­րա­սի­րու­թյուն­նե­րով, օ­տա­րա­գա­ղա­փա­րա­խո­սու­թյուն­նե­րով, օ­տա­րա­մո­լու­թյուն­նե­րով, և այդ­պես հե­ռաց­նում են մեզ մե­զա­նից, իսկ այդ ժա­մա­նակ մեր մեջ պար­զա­պես դա­տար­կու­թյուն է մնում: Շատ ենք ան­ցել այդ ա­մե­նի մի­ջով և ան­կեղծ ա­սած չենք ձեր­բա­զատ­վել օ­տա­րա­մո­լու­թյու­նու­նից, այն շատ ա­մուր է մեր մեջ նս­տած:
-Գրում եք՝ այն ազ­գը որ գա­ղա­փա­րա­խո­սու­թյուն չու­նի, ինքն իր հան­դեպ նույն­քան վտան­գա­վոր է, որ­քան ա­րյու­նար­բու թշ­նա­մին։ Այս հա­մա­տեքս­տում՝ մեր պայ­քա­րը պետք է լի­նի ա­վե­լի շատ ներ­սի՞, թե՞ դր­սի թշ­նա­մու դեմ։
-Մեր ազ­գի հա­մար միակ ի­րա­կան ուղ­ղու­թյու­նը սե­փա­կան գա­ղա­փա­րա­խո­սու­թյա­նը ա­պա­վի­նելն է: Ցա­վոք, բո­լոր ջան­քերս այդ ուղ­ղու­թյամբ ցան­կա­լի ար­դյունք­ներ չտ­վե­ցին, այն դեպ­քում, որ ներ­կա­յաց­րել եմ ազ­գա­յին գա­ղա­փա­րա­խո­սու­թյան հիմ­նա­րար սկզ­բունք­նե­րը: Քա­ղա­քա­կան ու­ժե­րը և հա­սա­րա­կա­կան գոր­ծիչ­ներն այդ­պես էլ չցան­կա­ցան կամ չըմ­բռ­նե­ցին այդ ա­մե­նը:
Ինքս բա­վա­րար ֆի­նան­սա­կան ռե­սուրս­ներ չու­նեմ, որ ձեռ­նար­կեմ այդ շատ կարևո­րա­գույն ու բարդ աշ­խա­տան­քը: Ազ­գա­յին գա­ղա­փա­րա­խո­սու­թյան կա­յաց­ման հա­մար բա­վա­կա­նին մեծ աշ­խա­տանք պետք է տար­վի, մարդ­կա­յին ու ֆի­նան­սա­կան ռե­սուր­սներ են անհ­րա­ժեշտ:
Ազ­գա­յին գա­ղա­փա­րա­խո­սու­թյունն ըն­դա­մե­նը Հա­յաս­տա­նը չէ, այն նե­րա­ռում է հա­մայն հա­յու­թյա­նը: Հա­կա­ռակ պա­րա­գա­յում պար­զա­պես չի կա­յա­նա:
Ա­ռանց ազ­գա­յին գա­ղա­փա­րա­խո­սու­թյան մենք թույլ ենք, ան­պաշտ­պան, և ազ­գա­յին մտա­վոր ու ֆի­զի­կա­կան է­ներ­գա­դաշ­տը միշտ էլ վտանգ­ված կլի­նի: Ինչ­պես դա­րեր ա­ռաջ, այն­պես էլ այ­սօր ցան­կա­ցել են և ցան­կա­նում են մեզ կտ­րել մեր է­ներ­գա­դաշ­տից: Այդ դեպ­քում պար­զա­պես այ­լոց զո­հա­սե­ղան­նե­րի հա­մար կմ­նանք որ­պես զոհ: Ազ­գը, ե­թե գա­ղա­փա­րա­խո­սու­թյուն չու­նի, ինքն իր հան­դեպ նույն­քան վտան­գա­վոր է, որ­քան ա­րյու­նար­բու թնա­մին: Ի­րա­կա­նում մեր ազ­գի ա­մե­նա­մեծ պաշտ­պա­նու­թյու­նը ազ­գա­յին գա­ղա­փա­րա­խո­սու­թյուն ու­նե­նալն է, ա­ռանց դրա մեր ող­բեր­գու­թյուն­նե­րը կրկն­վե­լու են: Պայ­քա­րը ե­ղել ու լի­նե­լու է ինչ­պես ներ­սի, այն­պես էլ ար­տա­քին թնա­մու դեմ: Եր­կուսն էլ շատ վտան­գա­վոր են:
-«Ոչ ոք չգի­տի, թե եր­կինքն ին­չու է կա­պույտ, ծա­ռե­րը՝ կա­նաչ, երկ­րա­գուն­դը՝ կլոր, տիե­զեր­քը՝ ան­ծայր, և ին­չու է կյան­քը գո­յու­թյուն։ Ոչ ոք չգի­տի, թե ինչ­պի­սին կլի­ներ ա­մեն ինչ, ե­թե մար­դը չլի­ներ այն­պի­սին, ինչ­պի­սին որ կա»։ «Աշ­խար­հը, կյան­քը զու­գորդ­վում է մար­դու հետ, աշ­խար­հի ձևը ո­րո­շում է մար­դու ինչ­պի­սին լի­նե­լը, հա­վեր­ժու­թյու­նը ձանձ­րա­նում է ա­ռանց մար­դու»։ Այս բա­նաձևում­նե­րը ձեր գր­քից եմ վերց­րել, բայց նաև ա­սում եք, որ եր­բեմն թվում է, թե մարդն ա­վե­լի չար է, քան չար­քը, և այդ ժա­մա­նակ հնա­րա­վոր չէ պար­զել՝ մար­դու՞ց է ծն­վել չար­քը, թե՞ չար­քից մար­դը։ Ինչ­պե՞ս գլուխ հա­նենք ինք­ներս մեզ­նից: Աշ­խար­հին պե՞տք է մար­դը (մարդ­կու­թյու­նը), թե՞ ոչ։
-Ա­ռանց մար­դու ի­մաս­տազ­րկ­վում է ա­մեն ինչ, նույ­նիսկ Աստ­ված: Աստ­ծու ին­չի՞ն է պետք այդ ա­մե­նը, ե­թե չկա մե­կը, ով ի­րեն հա­վա­տա, եր­կր­պա­գի, նվիր­վի ի­րեն, և ա­ռանց այդ ա­մե­նի ո՞վ է Աստ­ված: Ա­ռանց մար­դու հա­վատ­քի նա ան­գամ կա­րող է որ­բա­նալ: Ա­ռանց տիե­զե­րա­կան ի­մաս­տու­թյան, ա­ռանց ան­կողմ­նա­յի­նից ստաց­վող ին­ֆոր­մա­ցիա­յի, ա­ռանց ան­կողմ­նա­յի­նի հետ ուղ­ղա­կի կամ ա­նուղ­ղա­կի հա­ղոր­դակց­վե­լու, դժ­վար է ա­սել, թե մարդն ով կդառ­նա, և ինչ­պի­սին կլի­նի կյան­քը:
Ե­թե հնա­րա­վոր լի­ներ մար­դու մի­ջից հա­նել նրա ա­մե­նա­խոր տե­ղում ծվա­րած չա­ր­քը, մար­դը կլի­ներ շատ ա­վե­լի եր­ջա­նիկ, բայց այդ դեպ­քում ո՞վ կլի­ներ մար­դը, ո՞վ: Ե­թե չլի­ներ մար­դը, չէր լի­նի նաև չար­քը, ե­թե չլի­ներ չար­քը, չէր լի­նի նաև մար­դը: Դրանք մի ամ­բող­ջա­կան գո­յու­թյուն են: Կար­ծում եմ՝ ե­թե մար­դու մի­ջից հա­նեն չար­քին, նա պար­զա­պես կցա­մա­քի, կչո­րա­նա: Հար­կա­վոր է հաս­կա­նալ՝ ինչ­պես ան­ցյա­լը, ներ­կան և ա­պա­գան մի ամ­բող­ջու­թյուն են: Ա­ռանց մե­կը մյու­սի պար­զա­պես կլի­նի տո­րի­չե­լյան դա­տար­կու­թյուն:
-Դուք գրում եք, որ ժո­ղովր­դի ա­ռա­ջին թշ­նա­մին իշ­խա­նու­թյունն է, հե­տո հա­վե­լում, որ ժո­ղո­վուրդն էլ մեղք ու­նի, որ հան­դուր­ժում է սրանց. հար­մար­վո­ղա­կա­նու­թյունն ու հան­դուր­ժո­ղա­կա­նու­թյու­նը նրա մե­ծա­գույն սխալն են։ Բայց չէ՞ որ ժա­մա­նակ առ ժա­մա­նակ ցույ­ցեր են լի­նում, ըն­դվ­զում, «թա­վիշ»... Ի՞նչ է դա, ի՞նչ է տա­լիս կամ ի՞նչ տվեց մեզ «չհան­դուր­ժե­լը»։
-Ա­յո, ժո­ղո­վուրդն է բե­րում իշ­խա­նու­թյա­նը և հա­ջորդ պա­հին սկ­սում պայ­քա­րել նրա դեմ: Ժո­ղո­վուր­դը նախ վա­ճա­ռում է ի­րեն, իշ­խա­նա­վոր­նե­րը գնում են այն և «հա­նուն ժո­ղովր­դի» թա­լա­նում նրան: Դա ինչ-որ նո­րու­թյուն չէ: Իսկ այդ դեպ­քում ո՞վ է մե­ղա­վոր, ի­հար­կե, ա­ռա­ջին հեր­թին, ի­րեն վա­ճա­ռո­ղը, և ինչ­պես գր­քում է աս­վում՝ ժո­ղո­վուր­դը հե­տո բո­ղո­քում է, որ ի­րեն շան տեղ չեն դնում: Ի­րա­կա­նում հենց շան տեղ են դնում, ուղ­ղա­կի ժո­ղո­վուր­դը դա սխալ է հաս­կա­նում: Ինչ վե­րա­բե­րում է եր­բեմն-եր­բեմն ըն­բոս­տա­նա­լուն, ա­պա դա բնա­կան է, համ­բե­րու­թյան բա­ժակն է լց­վում: Բայց հե­տո ա­մեն բան վե­րա­դառ­նում է իր նախ­կին տես­քին, և կյանքն այդ­պես շա­րու­նակ­վում է մինչև հա­ջորդ ըն­դվ­զու­մը:
-Հենց դա էլ ստի իշ­խա­նու­թյու՞նն է...
-Սու­տը և ստա­բա­նու­թյու­նը իշ­խա­նու­թյան պահ­պան­ման կարևո­րա­գույն և հիմ­նա­րար հե­նա­րանն են, պաշ­տա­մուն­քը, չգր­ված կրո­նը, եր­կա­թյա գա­ղա­փա­րա­խո­սու­թյու­նը, ապ­րե­լա­կեր­պը, գո­յու­թյան պահ­պան­ման ան­փո­խա­րի­նե­լի, կարևո­րա­գույն մի­ջո­ցը, ռազ­մա­վա­րու­թյու­նը, մար­տա­վա­րու­թյու­նը, հա­վատ­քից ա­վե­լի ու­ժեղ հա­վատ­քը և այլն։ Ստի իշ­խա­նու­թյան մա­սին կա­րե­լի է գրել ու գրել, այն ոչ սկիզբ ու­նի, ոչ վերջ, դա մարդ­կու­թյան ան­բա­ժա­նե­լի մասն է: Ե­թե մարդ­կու­թյան հա­մար այդ­քան կարևոր չլի­ներ սու­տը, այն վա­ղուց ին­քաոչն­չաց­ված կլի­ներ: Սա­կայն դա­րեր ի վեր այն կա­տա­րե­լա­գործ­վում է, նոր ո­րակ­ներ ու կեր­պա­րանք­ներ ստա­նում: Իսկ ճշ­մար­տու­թյու­նը հի­շում են, քան­զի այն ըն­դա­մե­նը պետք է, դա էլ քիչ չէ, հո որ­պես ան­պետ­քու­թյուն դեն չե՞ն գցե­լու:
-Երբ պայ­քա­րում են իշ­խա­նու­թյան դեմ, ստի դե՞մ են պայ­քա­րում, թե՞ ի­րենք ի­րենց դեմ։
-Մարդն ա­նընդ­հատ պայ­քա­րի մեջ է՝ ինքն իր հետ, հե­տո իր դեմ, դար­ձյալ ինքն իր հետ, շր­ջա­պա­տի, իր երկ­րի, մարդ­կու­թյան, տիե­զեր­քի, ան­սահ­մա­նու­թյան, վե­ջա­պես Աստ­ծու հետ, դա է մար­դու էու­թյու­նը, դա է մար­դը: Երբ կռիվն ա­վարտ­վում է, մար­դը հա­մոզ­վում է, որ ին­քը պար­զա­պես գո­յու­թյուն չու­նի, մի դա­տա­րկ տեղ է, բայց ար­դեն ուշ է լի­նում, քան­զի նա այլևս չկա, պար­զա­պես ինք­նաոչն­չաց­վել է, բայց այդ մա­սին ի­մա­նում է շա՜տ հե­տո, այն աշ­խար­հում:
-«Մար­դը, որ ա­րյուն է տվել հայ­րեն­քիի հա­մար, մտա­ծում է հայ­րե­նի­քից փախ­չե­լու մա­սին»։ Դուք տար­բեր օ­րի­նակ­ներ եք մատ­նան­շում գր­քում։ Հի­մա հարց՝ ան­հայ­րե­նիք եր­կն­քի տակ ապ­րե՞լն է բարդ, թե՞ սե­փա­կան հայ­րե­նի­քում քեզ ան­հայ­րե­նիք զգա­լը։ Ի վեր­ջո, մար­դիկ, մա­նա­վանդ նրանք, որ մութ ու ցուրտ, պա­տե­րազմ էին տե­սել, գաղ­թե­ցին դժ­վա­րու­թյուն­նե­րի՞ ե­րե­սից, թե՞ ա­նար­դա­րու­թյան։
-Ան­հայ­րենք ապ­րե­լը մե՜ծ ող­բեր­գու­թյուն է, ան­կախ նրա­նից թե այդ մարդն ով է: Ա­ռա­վել ևս այն մար­դու հա­մար, ով պատ­րաստ է կյան­քը հայ­րե­նի­քին նվի­րե­լու: Մարդն ար­ժա­նի է, որ ար­ժա­նա­պա­տիվ ապ­րի: Իսկ այն պա­հից, երբ մար­դը կորց­նում է ար­ժա­նա­պա­տիվ ապ­րե­լու հնա­րա­վո­րու­թյու­նը կամ հույ­սը, վհատ­վում է այն աս­տի­ճան, որ հայ­րե­նի­քը սկ­սում է քիչ-քիչ օ­տա­րա­նալ, և մնում է միայն հայ­րե­նի­քի նկատ­մամբ կա­րո­տը, իսկ կա­րո­տը հայ­րե­նիք չէ: Կա­րո­տի հա­մար կյանքդ չես տա: Մար­դիկ ի­րա­կա­նում մի շարք պայ­ման­նե­րից ար­տա­գաղ­թե­ցին, այդ թվում՝ դժ­վա­րու­թյուն­նե­րից, ա­նար­դա­րու­թյուն­նե­րից, հու­սա­հա­տու­թյու­նից, վաղ­վա նկատ­մամբ ան­հե­ռան­կա­րու­թյու­նից:
Հայ­րե­նի­քը լքել են նաև շատ ա­զա­տա­մար­տիկ­ներ, ով­քեր հա­րյու­րա­վոր ան­գամ­ներ մահ­վան աչ­քե­րին են նա­յել, ան­ցել են ա­մե­նա­դա­ժան փոր­ձու­թյուն­նե­րով։ Դա ազ­գա­յին դժ­բախ­տու­թյուն է, մեր դժ­բախ­տու­թյու­նը: Շատ ա­զա­տա­մար­տիկ­ներ այ­սօր էլ ապ­րում են ծայ­րա­հեղ ծանր պայ­ման­նե­րում, մո­ռա­ցու­թյան մատն­ված, կա­րե­լի է ա­սել, ար­հա­մարհ­ված։ Սա­կայն նրանք ո­ղոր­մու­թյուն չեն մու­րում: Նրանք ար­ժա­նա­պատ­վո­րեն են տա­նում ի­րենց «պա­տի­ժը»: Փա՜ռք ու պա­տիվ մո­ռա­ցու­թյան մատն­ված այդ նվի­րյալ­նե­րին, ո­րոն­ցից ա­մեն մե­կը գու­ցե ար­ժա­նի է ազ­գա­յին հե­րո­սի պատ­վին:
-«Ե­կավ եր­կար սպաս­ված բաղ­ձա­լի ան­կա­խու­թյու­նը, և սկս­վե­ցին «ժա­մա­նա­կա­վոր» դժ­վա­րու­թյուն­նե­րը։ Այդ ան­կա­խու­թյան հա­մար հա­զա­րա­վոր մար­դիկ վճա­րե­ցին, որ դառ­նան սե­փա­կան երկ­րի ստ­րու­կը»։ Ին­չու՞ ա­զա­տու­թյու­նը դար­ձավ հա­րա­բե­րա­կան, չա­կերտ­նե­րում, ստաց­վում է՝ ստր­կու­թյու­նը ընտ­րու­թյու՞ն է։
-Ցան­կա­ցած երկ­րում, այդ թվում՝ սե­փա­կան երկ­րում, ե­թե մարդն ա­զատ չէ, ան­վե­րա­պա­հո­րեն ստա­նում է ստ­րու­կի կար­գա­վի­ճակ: Ստր­կու­թյու­նը միայն շղ­թայ­ված մար­դը չէ, ստր­կու­թյու­նը սկս­վում է նախ ա­մեն մար­դու մի­ջից, հե­տո դառ­նում ապ­րե­լա­կերպ, փի­լի­սո­փա­յու­թյուն, ան­գամ գա­ղա­փար։ Դա ար­դեն ին­քաս­տր­կա­ցումն է, ին­չին ձգ­տում են հաս­նել իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը: Դրան հաս­նե­լուց հե­տո իշ­խա­նու­թյուն­ներն ա­մեն ինչ ա­նում են, որ ստր­կու­թյա­նը հար­մար­ված հա­սա­րա­կու­թյու­նը դա հա­մա­րի լա­վա­գույն ապ­րե­լա­կեր­պը, հա­մա­րի իր եր­ջան­կու­թյան ձևե­րից մե­կը: Այդ­պես կա­յա­նում է ստր­կու­թյան եր­ջան­կու­թյան բա­նաձևը: Մի քա­նի տող իմ գր­քից. «Խո՜ր ու մութ ձո­րե­րում շա՜տ ժո­ղո­վուրդ­ներ ի­րենց չու­նե­ցած ար­դա­րու­թյունն էին փնտ­րում՝ նրանք շատ քաղ­ցած էին, և նրանց հաց տվող չկար:
Ձո­րի վերևում կուշտ մարդ­կու­թյու­նը ճա­ռեր էր ա­սում սո­վյալ­նե­րին փր­կե­լու մա­սին, բայց ներքևի ժո­ղո­վուրդ­նե­րը չէին լսում… շատ էին սո­ված, միայն ու­տե­լու մա­սին էին ե­րա­զում»:
Սա մի հատ­ված է մարդ­կու­թյան պատ­մու­թյու­նից...
Մարդ­կու­թյու­նը լր­ջա­գույնս զբաղ­ված է իր ին­քաոչն­չաց­մա­նը հաս­նե­լու հար­ցե­րով, և ժա­մա­նակ չու­նի զբաղ­վե­լու սե­փա­կան փր­կու­թյան խն­դիր­նե­րով:
-«Ման­կու­թյուն» ման­րա­պա­տու­մով եք ա­վարտ­ում գիր­քը: Ին­չու՞։
-Կարճ էք­սպ­րոմ­տով ներ­կա­յաց­րել եմ վայր­կյան­ներ տևող կյան­քը:
-«Արևը կյան­քի աղ­բյուրն է, բայց այն եր­բեմն այն­քան դա­ժան է, որ իր ճա­նա­պար­հին այ­րում է կյան­քի ա­մեն մաս­նիկ» («Դա ոչ երկ­րի վրա էր, ոչ եր­կն­քում») ։ Այս տո­ղե­րը շատ եմ հա­վա­նել։
-Ձեր հա­վա­նած տո­ղե­րը բազ­մի­մաստ են, այդ տո­ղե­րում այն­քա՜ն շատ բան կա թաքն­ված, ինչ­պես նաև այս գր­քում։ Հար­կա­վոր է պար­զա­պես գտ­նել այդ ա­մե­նը:


Զրույ­ցը՝
Ար­մի­նե ՍԱՐԳ­ՍՅԱ­ՆԻ

Դիտվել է՝ 10536

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ