ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Իս­կա­կան գրո­ղը մար­դու հա­մար ա­մե­նից ա­ռաջ զրու­ցա­կից պի­տի լի­նի, հա­ճե­լի, ցան­կա­լի, հո­գե­մոտ զրու­ցա­կից»

«Իս­կա­կան գրո­ղը մար­դու հա­մար ա­մե­նից ա­ռաջ զրու­ցա­կից պի­տի լի­նի, հա­ճե­լի, ցան­կա­լի, հո­գե­մոտ զրու­ցա­կից»
12.06.2020 | 02:59

Բա­նաս­տեղծ, թարգ­մա­նիչ ԼԵ­ՎՈՆ ԲԼ­ԲՈՒ­ԼՅԱ­ՆԻ հետ զրույ­ցի ա­ռի­թը նրա 70-ա­մյա հո­բե­լյանն էր, որ վեր­ջերս շու­քով նշ­վեց «Ա­րամ Խա­չատ­րյան» մեծ հա­մեր­գաս­րա­հում։ Հի­շո­ղու­թյուն­ներն ան­թիվ են, ան­ցած ճա­նա­պար­հը՝ եր­կար, հա­գե­ցած, բո­վան­դա­կա­լից։ Լևոն Բլ­բու­լյա­նը եր­կու տաս­նյա­կից ա­վե­լի գր­քե­րի հե­ղի­նակ է՝ բա­նաս­տեղ­ծա­կան, եր­գի­ծա­կան, հրա­պա­րա­կա­խո­սա­կան, թարգ­մա­նա­կան: Բազ­մա­թիվ եր­գեր են ծն­վել նրա խոս­քե­րով։ Հա­մա­գոր­ծակ­ցել է Կոնս­տան­տին Օր­բե­լյա­նի, Ա­լեք­սանդր Ա­ճե­մյա­նի, Տիգ­րան Ման­սու­րյա­նի, Ռո­բերտ Ա­միր­խա­նյա­նի, Մար­տին Վար­դա­զա­րյա­նի, Եր­վանդ Եր­զն­կյա­նի, Ա­րամ Սա­թյա­նի և այլ կոմ­պո­զի­տոր­նե­րի հետ: Թարգ­մա­նու­թյուն­ներ է կա­տա­րել Վլա­դիս­լավ Խո­դասևի­չից, Վլա­դի­միր Վի­սոց­կուց, Ան­նա Ախ­մա­տո­վա­յից, ժա­մա­նա­կա­կից ռուս բա­նաս­տեղծ­նե­րից։ Նրա խոս­քե­րով է գր­վել նաև հայ­կա­կան ա­ռա­ջին փոփ օ­պե­րան (Ա­րամ Սա­թյան, «Լի­լիթ»)։
Բա­նաս­տեղ­ծի ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան վաս­տա­կը արժևոր­վել է մշա­կույ­թի նա­խա­րա­րու­թյան ոս­կե մե­դա­լով, ՀԳՄ Ա­վե­տիք Ի­սա­հա­կյա­նի ան­վան մր­ցա­նա­կով ու այլ պարգևնե­րով:

-Ո՞վ է և որ­տե­ղի՞ց է գա­լիս Լևոն Բլ­բու­լյա­նը:
-Ե­թե ա­ռաջ­նորդ­վեմ Էք­զյու­պե­րիի՝ «Ա­մեն մարդ գա­լիս է իր ման­կու­թյու­նից» հայտ­նի խոս­քով, պի­տի ա­սեմ, որ ես գա­լիս եմ իմ ծնն­դա­վայր Գա­վա­ռից (հան­րա­հայտ Քյա­վա­ռից), որ­տեղ շատ լավ, ու­րախ խա­ղե­րով ու չա­րաճ­ճիու­թյուն­նե­րով, ար­կած­նե­րով լի ման­կու­թյուն ու պա­տա­նե­կու­թյուն եմ ու­նե­ցել, ինչ­պես ա­սում են՝ «ո՛չ աս­ֆալ­տի վրա», մե­ծա­ցել եմ քա­ղա­քում ճա­նաչ­ված ու սիր­ված մտա­վո­րա­կան­ներ Ռա­ֆիկ Բլ­բու­լյա­նի ու Թա­մա­րա Հով­հան­նի­սյա­նի բազ­ման­դամ ըն­տա­նի­քում, քիչ կոշտ ու անմ­շակ, բայց ի­րենց պարզ ու ան­մի­ջա­կան, կեն­սա­սեր խառն­ված­քով, հու­մո­րով, հյու­րա­սի­րու­թյամբ հան­րա­պե­տու­թյու­նից դուրս էլ հայտ­նի քյա­վառ­ցի­նե­րի մի­ջա­վայ­րում: Թեև ծնող­ներս եր­կուսն էլ ի­րա­վա­բան­ներ էին, սա­կայն էու­թյամբ, հե­տաք­րք­րու­թյուն­նե­րով, տե­սա­կով մշա­կու­թա­յին, հոգևո­րով ապ­րող մար­դիկ էին ու այդ ո­գով էլ դաս­տիա­րա­կում էին ի­րենց հինգ ե­րե­խա­նե­րին։ Իսկ թե ով եմ… Դե, վեր­ջերս ար­դեն 70-ի շե­մը հա­տած մի բա­նաս­տեղծ եմ, ով ան­ցած ճա­նա­պար­հին հե­տա­դարձ հա­յացք գցե­լով, ա­րած-չա­րածն ի մի բե­րե­լով՝ մերթ հա­ճե­լի պա­հեր է ապ­րում, մերթ՝ ան­բա­վա­կա­նու­թյան զգա­ցում­նե­րով հա­մակ­վում, ի վեր­ջո, սա­կայն, գա­լով այն եզ­րա­կա­ցու­թյան, որ հենց այդ­պի­սին էլ պի­տի լի­ներ իր ու­ղին, գու­ցե՝ վե­րուստ սահ­ման­ված։ Ապ­րած կյան­քի լավ ու վատ և ոչ մի դր­վագ զուր չի ան­ցել. ո՛չ տևա­կան հրա­պու­րան­քը սպոր­տա­յին մարմ­նա­մար­զու­թյամբ (ան­գամ չեմ­պիոն դար­ձա հան­րա­պե­տա­կան միջ­շր­ջա­նա­յին մր­ցում­նե­րում), ո՛չ ու­սում­նա­ռու­թյու­նը գյու­ղատն­տե­սա­կան ինս­տի­տու­տում (վեր­ջին կուր­սե­րում գրե­թե պար­տադր­ված), ոչ կար­ճատև աշ­խա­տան­քը «Կա­մո­կա­բել» գոր­ծա­րա­նում, միան­գա­մայն հան­գա­մանք­նե­րի բե­րու­մով լրագ­րու­թյան աս­պա­րե­զում հայ­տն­վե­լը ու, ի վեր­ջո, մուտ­քը գրա­կա­նու­թյուն:
-Ինք­նա­բու՞խ էր մուտ­քը գրա­կա­նու­թյուն, ինչ­պե՞ս գրա­վեց Ձեզ այդ աշ­խար­հը։
-Հայրս մեծ ու հա­րուստ գրա­դա­րան ու­ներ, ո­րով պար­ծե­նում էր: Բա­ցի այդ, բա­ժա­նոր­դագր­վում էր ժա­մա­նա­կի գրե­թե բո­լոր կարևոր թերթ ու ամ­սագ­րե­րին: Բայց մինչև ե­րե­խա­նե­րի տա­ռա­ճա­նաչ դառ­նալն էլ (սկզ­բում միայն ես ու ա­վագ քույրս էինք), նա ժա­մա­նակ առ ժա­մա­նակ մեզ նս­տեց­նում էր հա­տա­կին՝ գոր­գի վրա, հար­մա­րա­վետ տե­ղա­վոր­վում մեր կող­քին ու սկ­սում Թու­մա­նյան, Չա­րենց կար­դալ՝ ներշ­նչ­ված, իս­կա­կան ար­տիս­տի պես: Եր­բեմն ար­տա­սա­նում էր նաև, մա­նա­վանդ այն ե­րե­կո­նե­րին, երբ մի քիչ խմած էր տուն գա­լիս: Ի դեպ, հայրս ժա­մա­նա­կին իս­կա­պես դե­րա­սան էր ե­ղել քա­ղա­քի Լ. Քա­լան­թա­րի ան­վան պե­տա­կան թատ­րո­նում, մի ո­րոշ ժա­մա­նակ նաև թատ­րո­նի տնօ­րենն էր: Ճիշտ է, միշտ չէ, որ նրա կար­դա­ցած­նե­րը լիո­վին հաս­կա­նում, ըմ­բռ­նում էինք, Թու­մա­նյա­նի հե­քիաթ­ներն ու պատմ­վածք­ներն էինք հատ­կա­պես ա­գա­հա­բար ըմ­բոշխ­նում, բայց մի տե­սակ կա­խար­դա­կան մթ­նո­լորտ էր գո­յա­նում մեր շուր­ջը, ան­չափ հա­ճե­լի մի զգա­ցու­մով էինք հա­մակ­վում: Իսկ հե­տո ե­կավ ինք­նու­րույն ըն­թեր­ցա­նու­թյան շր­ջա­նը՝ ան­կաս­կած ե­րա­նե­լի այդ ե­րե­կո­նե­րի շնոր­հիվ հատ­կա­պես: 3-4-րդ դա­սա­րա­նից սկ­սած՝ շատ ըն­թեր­ցա­սեր էի, կա­րե­լի է ա­սել՝ մո­լի ըն­թեր­ցող, ա­գա­հա­բար կլա­նում էի ձեռքս ընկ­նող յու­րա­քան­չյուր գիրք: Եվ ա­հա, կար­դա­ցածս այդ գր­քե­րի ազ­դե­ցու­թյան տակ էլ սկ­սե­ցի ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան փոր­ձեր ա­նել և քա­նի որ կար­դում էի հիմ­նա­կա­նում վեպ ու պատմ­վածք­ներ (պոե­զիա­յի աշ­խարհն ինձ հա­մար դեռևս փակ էր), բնա­կա­նա­բար, ինձ փոր­ձում էի ար­ձա­կում: Նույ­նիսկ հա­մար­ձակ­վել էի վեպ սկ­սել: Շատ տա­րի­ներ անց, երբ ձե­ռա­գիր այդ տետ­րա­կը ձեռքս ըն­կավ, կար­դա­ցի ու մի կուշտ ծի­ծա­ղե­ցի. ոչ վե­պի հետ կապ ու­ներ գրածս, ոչ պատմ­ված­քի: Բայց վս­տահ կա­րող եմ ա­սել, որ դպ­րո­ցա­կան գրե­թե բո­լոր շա­րադ­րու­թյուն­ներս ար­ժա­նա­նում էին գրա­կա­նու­թյան իմ սի­րե­լի ու­սուց­չու­հի Ե­լե­նա Մաթևո­սյա­նի գո­վես­տին, նույ­նիսկ եր­բեմն կար­դում էր ողջ դա­սա­րա­նի հա­մարþ
-Գրա­կա­նու­թյու­նը Ձեզ հա­մար դար­ձավ մշ­տատև ճա­նա­պարհ։ Բայց մինչ այդ փոր­ձել եք նաև այլ ո­լորտ մուտք գոր­ծել։ Գյու­ղատն­տե­սա­կան ինս­տի­տու­տում սո­վո­րե­լու ո­րո­շումն ին­չո՞վ եք բա­ցատ­րում։
-Ա­յո, ինքս էլ ինձ վրա զար­մա­ցա գյու­ղինս­տի­տու­տի մեխ­ֆա­կի ու­սա­նող դառ­նա­լով ու զար­մաց­րի շա­տե­րին: Պար­զա­պես այդ տա­րի­նե­րին ին­ժե­նե­րի մաս­նա­գի­տու­թյու­նը շատ հար­գի էր ու պատ­վա­բեր, և մի քա­նի մտե­րիմ ըն­կեր­նե­րով ո­րո­շե­ցինք նույն բու­հում սո­վո­րել: Իսկ ես, կա­րե­լի է ա­սել, բո­լոր ա­ռար­կա­նե­րից հա­վա­սա­րա­պես լավ էի։ Թվում էր՝ բարձ­րա­գույն մա­թե­մա­տի­կա­յի, գծագ­րա­կան երկ­րա­չա­փու­թյան ու այլ բարդ ա­ռար­կա­նե­րի ճնշ­ման ներ­քո գրա­կան հա­կում­ներս պի­տի տե­ղի տա­յին, բայց, ա­րի ու տես, որ նման բան չե­ղավ, ա­վե­լին՝ ե­կավ պոե­զիա­յի ժա­մա­նա­կը: Դրա հիմ­նա­կան մե­ղա­վո­րը Պա­րույր Սևա­կի «Մար­դը ա­փի մեջ» ժո­ղո­վա­ծուն էր, որ ծնն­դյանս օր­վա առ­թիվ նվեր ստա­ցա իմ լավ ըն­կեր, եր­ջան­կա­հի­շա­տակ Վե­միր Ա­ռա­քե­լյա­նից: Այն ժա­մա­նակ ըն­դուն­ված էր ի­րար գր­քեր նվի­րե­լը: Շատ տար­վե­ցի Սևա­կով, նրա շնոր­հիվ կար­դա­ցի նաև այն բա­նաս­տեղծ­նե­րին, ո­րոնց, դա­տե­լով իր հոդ­ված­նե­րից ու հար­ցազ­րույց­նե­րից, նա ա­ռանձ­նա­հա­տուկ սի­րում ու գնա­հա­տում էր. Նա­րե­կա­ցի, Չա­րենց… Ի վեր­ջո, ինձ հա­մար հայտ­նա­բե­րե­ցի պոե­զիա­յի հրա­շա­լի աշ­խար­հը, եր­բեմ­նի հափշ­տա­կու­թյամբ սկ­սե­ցի այս ան­գամ բա­նաս­տեղ­ծա­կան ժո­ղո­վա­ծու­ներ կար­դալ: ՈՒ աս­տի­ճա­նա­բար սկս­վե­ցին իմ բա­նաս­տեղ­ծա­կան փոր­ձե­րը նաև, ո­րոնք, ինչ­պես ժա­մա­նա­կը ցույց տվեց, այս ան­գամ ան­ցո­ղիկ հրա­պու­րանք չէին։
-Ե՞րբ հրա­տա­րակ­վեց Ձեր ա­ռա­ջին ժո­ղո­վա­ծուն։ Առ­հա­սա­րակ, գրա­կան ա­ռա­ջին լուրջ հայ­տը ե՞րբ և ի՞նչ գոր­ծե­րով եք ներ­կա­յաց­րել։
-Մինչև գիրք տպագ­րե­լը, նախ գրա­կան մի ալ­մա­նա­խում հայ­տն­վե­ցի, ո­րի մա­սին ու­զում եմ քիչ հան­գա­մա­նա­լից խո­սել՝ այս­քան տա­րի անց, այ­սօր ար­դեն իմ ա­վագ գր­չեղ­բայր ու մտե­րիմ ըն­կեր Համ­լետ Կար­ճի­կյա­նին ևս մեկ ան­գամ ե­րախ­տա­գի­տու­թյունս հայտ­նե­լու հա­մար: Դա այն շր­ջանն էր, երբ գյու­ղատն­տե­սա­կան ինս­տի­տու­տի շր­ջա­նա­վարտ ե­րի­տա­սարդ ին­ժե­ներս, ի վեր­ջո, հիմ­նո­վին տար­վել էի լրագ­րու­թյամբ ու գրա­կա­նու­թյամբ: Ար­դեն մեկ-եր­կու բա­նաս­տեղ­ծա­կան շարք էի տպագ­րել ժա­մա­նա­կի շատ սիր­ված ու հե­ղի­նա­կա­վոր պար­բե­րա­կանն­նե­րում` «Գա­րուն» ամ­սա­գիր, «Ա­վան­գարդ» թերթ, ընդ ո­րում, մե­կը ան­վա­նի բա­նաս­տեղ­ծու­հի Մա­րո Մար­գա­րյա­նի ու­ղեկ­ցող ջերմ խոս­քով, ու ժա­մա­նակ առ ժա­մա­նակ խնամ­քով մե­քե­նագ­րում, մի թղ­թա­պա­նա­կի մեջ ըստ բա­ժին­նե­րի դա­սա­վո­րում, վե­րա­դա­սա­վո­րում էի հին ու նոր բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն­ներս, ի­հար­կե, ար­դեն ե­րա­զե­լով գիրք ու­նե­նա­լու մա­սին: Եվ այս­պես, ե­կավ մի օր, երբ ժո­ղո­վա­ծուս կար­ծես պատ­րաստ էր, բայց, ա­րի ու տես, որ մի տե­սակ վա­խե­նում, վա­րա­նում էի հրա­տա­րակ­չու­թյուն գնալ: Ան­վերջ պատ­ճառ­ներ էի հո­րի­նում ու հե­տաձ­գում: Մի օր, սա­կայն, «Գա­րուն» ամ­սագ­րում կար­դա­ցի «Սո­վե­տա­կան գրող» հրա­տա­րակ­չու­թյան ա­վագ խմ­բա­գիր, բա­նաս­տեղծ Համ­լետ Կար­ճի­կյա­նի հար­ցազ­րույ­ցը, որ­տեղ նա խո­սել էր նաև այն մա­սին, որ իր հա­մար հա­ճե­լի է հատ­կա­պես ե­րի­տա­սարդ հե­ղի­նակ­նե­րի հետ աշ­խա­տե­լը: ՈՒ սա ե­ղավ այն կարևոր ազ­դա­կը, ո­րը, ի վեր­ջո, վճ­ռա­կա­նու­թյուն, հա­մար­ձա­կու­թյուն պի­տի ներ­շն­չեր ինձ: Հա­ջորդ օրն իսկ, թղ­թա­պա­նա­կը թևիս տակ, հրա­տա­րակ­չու­թյու­նում, Համ­լետ Կար­ճի­կյա­նի մոտ հայ­տն­վե­ցի: Նա սի­րա­լիր ու բա­րյա­ցա­կամ ըն­դու­նեց ինձ, անշ­տապ բա­ցեց թղ­թա­պա­նակս, մեկ-եր­կու բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն կար­դաց ու փա­կե­լով, ա­սաց, որ մեկ շա­բա­թից հան­դի­պեմ: Ա­նա­սե­լի հու­զում­նե­րի մեջ, օ­րե­րը հաշ­վե­լով անց­կաց­րի այդ մեկ շա­բա­թը: Բայց երբ օ­րը ե­կավ, ինձ նո­րից հա­մա­կե­ցին կաս­կած­նե­րը, ան­գամ ա­նո­րոշ մի վախ պա­շա­րեց, ա­սես խիստ մի դա­տավճ­ռից ա­ռաջ: Մի քա­նի օր տևեց, մինչև կա­րո­ղա­ցա ան­վս­տա­հու­թյունս հաղ­թա­հա­րել ու ներ­կա­յա­նալ: Կար­ճի­կյանն ա­ռա­ջին օր­վա­նից ա­վե­լի սի­րա­լիր ըն­դու­նեց սկս­նակ բա­նաս­տեղ­ծիս, մի տե­սակ խո­րա­մանկ ժպ­տա­լով, հրա­վի­րեց նս­տել, ու դա ար­դեն ո­րոշ վս­տա­հու­թյուն ներ­շն­չեց ինձ:
«Գի­տե՞ս, Լևոն, քո բախ­տը բե­րեց, որ գիրքդ մի շա­բաթ շուտ ներ­կա­յաց­րիր հրա­տա­րակ­չու­թյուն. մենք մի ալ­մա­նախ էինք պատ­րաս­տել տպագ­րու­թյան՝ «Նոր ձայ­ներ», կա­րե­լի է ա­սել, վեր­ջին պա­հին, հենց տպա­րան ի­ջեց­նե­լուց ա­ռաջ, հասց­րի քո բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն­նե­րից մի քա­նիսն ընդ­գր­կել այն­տեղ: Երևի մի ամ­սից լույս կտես­նի, այն­պես որ շնոր­հա­վո­րում եմ»։ Մոտ մեկ ամ­սից ալ­մա­նախն ի­րոք տպագր­վեց և բա­վա­կա­նին լավ ար­ձա­գանք գտավ գրա­կան շր­ջա­նակ­նե­րում: Ժո­ղո­վա­ծուի վե­րա­բե­րյալ «Գր­քե­րի աշ­խարհ» և «Ա­վան­գարդ» թեր­թե­րում տպագր­ված գրա­խո­սա­կան­նե­րում դրա­կան ա­ռու­մով հի­շա­տակ­վե­ցին և իմ բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն­նե­րը: Ա­մե­նայն վս­տա­հու­թյամբ կա­րող եմ ա­սել, որ «Նոր ձայ­նե­րը» շատ կարևոր դեր խա­ղաց իմ գրա­կան ճա­կա­տագ­րում, ճա­նա­պարհ բա­ցե­լով ա­ռա­ջին՝ «Քեզ սերն է ծնել» գր­քիս հա­մար, ո­րը հրա­տա­րակ­վեց 1979-ին, հենց «Նոր ձայ­ներ» մա­տե­նա­շա­րով:
-Իսկ այ­սօր ար­դեն եր­կու տաս­նյա­կից ա­վե­լի գր­քե­րի հե­ղի­նակ եք։ Ա­վե­լին, նաև բազ­մա­թիվ եր­գեր կան Ձեր խոս­քե­րով: Հե­տաքր­քիր է՝ ինչ­պե՞ս և ե՞րբ ծն­վեց ա­ռա­ջին եր­գը:
-Դա էլ հե­տաքր­քիր պատ­մու­թյուն է, ո­րից հե­տո ես գրե­թե սկ­սե­ցի հա­վա­տալ ճա­կա­տագ­րին: Երբ ա­ռա­ջին ժո­ղո­վա­ծուս տպագր­վեց, ես ար­դեն ո­րո­շա­կի փորձ ու­նե­ցող լրագ­րող էի ու աշ­խա­տում էի «Ա­վան­գարդ» ե­րի­տա­սար­դա­կան թեր­թում: Գոր­ծըն­կեր­նե­րիս հետ հենց խմ­բագ­րա­տան ներք­նա­հար­կում գտն­վող սր­ճա­րա­նում, ինչ­պես ա­սում են, «թր­ջե­ցինք» գիրքս: Ջերմ շնոր­հա­վո­րանք­ներ, մաղ­թանք­ներ լսե­ցի: Իսկ տա­ղան­դա­վոր իմ գր­չըն­կե­րը՝ եր­ջան­կա­հի­շա­տակ ար­ձա­կա­գիր Վրեժ Իս­րա­յե­լյա­նը, որ այդ օ­րը մեզ հետ էր, բա­ռիս բուն ի­մաս­տով օ­ղիով թր­ջեց գր­քիս իր օ­րի­նա­կը ու կե­նաց ա­սաց. «Լևոն ջան, կտես­նես, դեռ Ռո­բերտ Ա­միր­խա­նյա­նը եր­գեր է գրե­լու քո խոս­քե­րով: Ես ցան­կա­նում եմ, որ էդ օ­րը շուտ գա»: Բո­լո­րը միա­ցան նրա մաղ­թան­քին: Ա­սեմ, որ դա այն շր­ջանն էր, երբ Ա­միր­խա­նյա­նը մե­կը մյու­սի հետևից հրա­շա­լի եր­գեր էր հա­նում աս­պա­րեզ, և երևի ա­մե­նա­սիր­ված եր­գա­հանն էր հատ­կա­պես ե­րի­տա­սար­դու­թյան շր­ջա­նում։ Եվ ա­հա, այդ օր­վա­նից երևի մի ա­միս էլ չէր ան­ցել, մի օր հե­ռա­խո­սա­զանգ հն­չեց խմ­բագ­րու­թյան իմ սե­նյա­կում, ու պարզ­վեց՝ հե­ռա­խո­սագ­ծի մյուս կող­մում Ռո­բերտ Ա­միր­խա­նյանն է: Նա ա­սաց, որ գիրքս «ձեռքն է ըն­կել», ծա­նո­թա­ցել, հա­վա­նել է, ա­վե­լին՝ եր­գա­յին տար­րեր, հնա­րա­վո­րու­թյուն­ներ է տե­սել իմ բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն­նե­րում: Մի խոս­քով, ա­ռա­ջար­կեց հան­դի­պել: Որ ճիշտն ա­սեմ, սկզ­բում մտա­ծում էի՝ ըն­դա­մե­նը կա­տակ է, ոչ մի հան­դի­պում էլ չի լի­նի. պար­զա­պես Վրե­ժը հի­շել է այն օր­վա իր խոս­քե­րը և ու­զում է «գլ­խիս սար­քել» (նա նման կա­տակ­ներ սի­րում էր): Բայց ա­մեն ինչ ճիշտ դուրս ե­կավ, ու հենց այդ օր­վա­նից սկս­վեց Ռո­բեր­տի հետ մեր ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան հա­մա­գոր­ծակ­ցու­թյու­նը: Կարճ ժա­մա­նա­կում միա­սին մի քա­նի երգ գրե­ցինք, ո­րոն­ցից հատ­կա­պես «Քո մե­ղե­դին» (ա­մե­նաա­ռա­ջի­նը դա էր) և «Արևոտ անձրևը» այն­քա՜ն լավ ըն­դուն­վե­ցին ու սիր­վե­ցին, որ ինձ վրա հրա­վի­րե­ցին նաև մեր մյուս եր­գա­հան­նե­րի ու­շադ­րու­թյու­նը՝ Կոնս­տան­տին Օր­բե­լյան, Ա­լեք­սանդր Ա­ճե­մյան, Ա­րամ Սա­թյան, Ռուս­լան Գալս­տյան, Մար­տին Վար­դա­զա­րյան… ՈՒ­րախ եմ, որ ինձ բախտ է վի­ճակ­վել հա­մա­գոր­ծակ­ցե­լու մեր գրե­թե բո­լոր երևե­լի եր­գա­հան­նե­րի հետ: Միայն Առ­նո Բա­բա­ջա­նյա­նի հետ չհա­ջող­վեց հան­դի­պել, բայց ես շտ­կե­ցի ճա­կա­տագ­րի սխա­լը. նրա մի քա­նի ռու­սե­րեն եր­գերն այ­սօր հն­չում են նաև իմ հա­յե­րեն տեքս­տե­րով։ Վեր­ջին տա­րի­նե­րին ակ­տի­վո­րեն հա­մա­գոր­ծակ­ցում եմ նաև սի­րե­լի քրոջս՝ բազ­մա­թիվ գե­ղե­ցիկ եր­գե­րի հե­ղի­նակ Ժան­նա Բլ­բու­լյա­նի հետ:
-Պա­րոն Բլ­բու­լյան, Դուք ոչ պա­կաս ներդ­րում ու­նեք նաև թարգ­մա­նա­կան գրա­կա­նու­թյան ո­լոր­տում: Դրա մա­սին են վկա­յում նաև գրող­նե­րի միու­թյան ու Ս. Էջ­միած­նի թարգ­մա­նա­կան «Կան­թեղ», ՀԳՄ «Հով­հան­նես Մա­սե­հյան» մր­ցա­նակ­նե­րը: Ի՞նչ կա­սեք Ձեր այդ գոր­ծու­նեու­թյան մա­սին:
-Բա­րե­բախ­տու­թյուն եմ հա­մա­րում, որ ար­դեն շուրջ չորս տաս­նա­մյակ իմ ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյան ան­բա­ժան մասն է կազ­մում նաև գե­ղար­վես­տա­կան թարգ­մա­նու­թյու­նը, քան­զի թարգ­մա­նե­լիս գրե­թե նույն վա­յելքն եմ ապ­րում, ինչ սե­փա­կան ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րիս վրա աշ­խա­տե­լիս, ի­հար­կե, հատ­կա­պես այն դեպ­քե­րում, երբ «քեզ մո­տիկ» հե­ղի­նա­կի ես թարգ­մա­նում: Հի­շում եմ, տա­րի­ներ ա­ռաջ ան­վա­նի բա­նաս­տեղծ Գևորգ Է­մի­նը իր թարգ­մա­նու­թյուն­նե­րի ժո­ղո­վա­ծուն վեր­նագ­րել էր՝ «Այն, ինչ ես պի­տի գրեի»: Ա­յո, թարգ­մա­նու­թյան հա­մար ընտ­րու­թյուն կա­տա­րե­լիս նախ և ա­ռաջ այդ սկզ­բուն­քով պի­տի ա­ռաջ­նորդ­վել (խոսքս հատ­կա­պես պոե­զիա­յին է վե­րա­բե­րում): Պի­տի թարգ­մա­նես հատ­կա­պես ա՛յն հե­ղի­նա­կին, տվյալ հե­ղի­նա­կի հատ­կա­պես ա՛յն գոր­ծե­րը, ո­րոնք ա­ռա­վել հա­մա­հունչ են քո հո­գուն, քո տրա­մադ­րու­թյանն ու մտա­ծում­նե­րին. այդ դեպ­քում հա­ջո­ղու­թյունն ա­ռա­վել ե­րաշ­խա­վոր­ված է: Ես հիմ­նա­կա­նում հա­վա­տա­րիմ եմ այդ սկզ­բուն­քին, բայց միան­գա­մից ա­վե­լաց­նեմ նաև, որ աս­վա­ծը չի կա­րե­լի բա­ցար­ձա­կաց­նել: Թարգ­մա­նա­կան ար­վեստն ինչ-որ տեղ կա­րե­լի է դե­րա­սա­նա­կան ար­վես­տի հետ հա­մե­մա­տել. ինչ­պես օժտ­ված, լավ դե­րա­սա­նը պի­տի կա­րո­ղա­նա մտ­նել հեր­թա­կան հե­րո­սի «մաշ­կի տակ», թա­փան­ցել նրա նե­րաշ­խարհ, հո­գու գաղտ­նա­րան­նե­րը՝ կեր­պա­րը հա­ջո­ղու­թամբ մարմ­նա­վո­րե­լու հա­մար, այն­պես էլ աշ­խա­տան­քի ողջ ըն­թաց­քում թարգ­մա­նի­չը պի­տի «վե­րա­մարմ­նա­վո­րի» ա՛յն բա­նաս­տեղ­ծին, ում թարգ­մա­նում է: Առ­հա­սա­րակ, և՛ հա­ճե­լի, և տան­ջա­լի մի ըն­թացք է դա (հատ­կա­պես պոե­զիա­յի դեպ­քում), ա­վե­լի ճիշտ` բերկ­րա­լի տան­ջանք, ո­րի ժա­մա­նակ կար­ծես նո­րից ու կր­կին սի­րա­հար­վում ես հա­յոց լեզ­վին, թերևս, ա­վե­լի շատ զգում, գնա­հա­տում նրա ճկու­նու­թյունն ու հարս­տու­թյու­նը, քան սե­փա­կան բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն­նե­րը գրե­լիս:
-Դուք ա­ռա­ջինն եք հա­յե­րեն թարգ­մա­նել, հրա­տա­րա­կել Վի­սոց­կու բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն­նե­րը, ու­սում­նա­սի­րել նրա պոե­զիան, ար­խի­վա­յին նյու­թե­րը: Գի­տեմ նաև, որ ե­ղել է շր­ջան, երբ ձեզ կա­տա­կով Լևոն Վի­սոց­կի են ա­սել։ Ինչ­պե՞ս Ձեզ գրա­վեց Վի­սոց­կին, հե՞շտ էր, թե՞ դժ­վար նրան թարգ­մա­նե­լը։
-Խոս­տո­վա­նեմ, որ երբ ժա­մա­նա­կին սկ­սե­ցի Վի­սոց­կի թարգ­մա­նել, ինձ դրան մղեց հատ­կա­պես նրա պոե­զիա­յի ան­սո­վո­րու­թյու­նը, յու­րա­հատ­կու­թյու­նը. կա­րո՞ղ եմ ար­դյոք «հա­յաց­նել» նման հե­տաքր­քիր, ին­ձա­նից շատ տար­բեր մի պոե­տի: Այդ հե­տո, ըն­թաց­քում նա աս­տի­ճա­նա­բար ինձ այն­քան հո­գե­հա­րա­զատ դար­ձավ, որ, կա­րե­լի է ա­սել, ինչ-որ չա­փով ան­գամ ազ­դեց իմ հե­տա­գա ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րի վրա: Էլ չեմ խո­սում այն մա­սին, թե թարգ­մա­նա­կան աշ­խա­տան­քի ինչ­պի­սի փոր­ձա­ռու­թյուն տվեց նրա բառ ու տո­ղի, ոճ ու մտա­ծո­ղու­թյան դի­մադ­րու­թյան հաղ­թա­հա­րու­մը: Իսկ, ա­հա, վեր­ջին եր­կու-ե­րեք տա­րի­նե­րին Օ­մար Խա­յա­մի քա­ռյակ­նե­րի թարգ­մա­նու­թյանն էի տր­վել (բնագ­րի տո­ղա­ցի­նե­րից) միան­գա­մայն ներ­քին մղու­մով, ա­սես նրա հան­դեպ հին, վա­ղե­մի բա­րե­կա­մու­թյուն, հա­րա­զա­տու­թյուն զգա­լով: Եվ շատ ու­րա­խա­ցա, երբ ՖԲ-յան իմ է­ջում տե­ղադր­ված ա­ռա­ջին իսկ հրա­պա­րա­կու­մից հե­տո ան­չափ ջերմ ար­ձա­գանք­ներ, խա­յա­մյան նոր հրա­պա­րա­կում­ներ ա­նե­լու հոր­դոր­ներ ե­ղան: Ա­սեմ, որ տա­րի­նե­րի ըն­թաց­քում ութ թարգ­մա­նա­կան գիրք եմ հրա­տա­րա­կել և բազ­մա­թիվ շար­քեր` մա­մու­լում:
-Կա­րե­լի՞ է ա­սել, որ Լևոն Բլ­բու­լյա­նը հայ դա­սա­կան պոե­զիա­յի վեր­ջին հետևորդ­նե­րից է։ Նոր ժա­մա­նակ­նե­րը նոր ձևեր են թե­լադ­րում, նոր մտա­ծո­ղու­թյուն, նոր բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն։ Այ­սօր ար­դեն հան­գա­վոր­ված գոր­ծեր գրե­թե չեն ստեղծ­վում, հա­մո­զիչ էլ չեն, բայց մենք հա­ճույ­քով կար­դում ենք դա­սա­կան «հի­նը»։
-Թերևս, կա­րե­լի է հա­մա­ձայ­նել, բայց հու­սով եմ՝ աս­վա­ծը չի հն­չում որ­պես ժա­մա­նա­կից հետ մնա­լու, ա­վան­դա­պաշ­տու­թյան մե­ղադ­րանք (ո­մանք, հատ­կա­պես ե­րի­տա­սարդ գրող­ներ, մի տե­սակ քա­մահ­րան­քով են վե­րա­բեր­վում, չէ՞, կա­նո­նիկ, հան­գա­վոր բա­նաս­տեղ­ծու­թյա­նը): Ես, ա­յո, ինձ հա­մա­րում եմ հայ քնա­րեր­գու­թյան ա­կունք­նե­րից սեր­ված ա­վան­դա­կան պոե­զիա­յի հետևորդ, իմ մի շարք գր­չըն­կեր­նե­րի հետ, ո­րոնց տո­ղե­րում ար­տա­քին ծա­նոթ հան­դեր­ձի ներ­քո պոե­զիան նոր, թարմ հո­սանք­ներ է նե­րա­ռում իր մեջ: Սա­կայն ես եր­բեք բա­նաս­տեղ­ծու­թյան «մեր տե­սա­կը» չեմ հա­կադ­րում վեր­լիբ­րին, այս­պես կոչ­ված, սպի­տակ բա­նաս­տեղ­ծու­թյա­նը: Այդ­պես գրող բա­նաս­տեղծ­ներ կան, ո­րոնց շատ հա­վա­նում ու հա­ճույ­քով կար­դում եմ, և կան ա­վան­դա­կան ձևով գր­ված, թե­կուզև հմ­տո­րեն հան­գա­վոր­ված գոր­ծեր, ո­րոնք վա­նում են ի­րենց պար­զու­նա­կու­թյամբ կամ խրա­տա­բա­նու­թյամբ, «հրա­պա­րա­կա­խո­սա­կան» պա­թո­սով: Ըստ իս, ե­թե խոր, ա­սե­լի­քով, հու­զիչ ու ներ­գոր­ծուն որևէ գործ ես կար­դում, մո­ռա­նում ես ձևի ու կա­ռուց­ված­քի մա­սին, պար­զա­պես վա­յե­լում ես այն: Հենց «նո­րաձև ու ար­դի գրա­կա­նու­թյան» իս­կա­կան ջա­տա­գով­նե­րից մե­կը՝ Բոր­խե­սը, ա­սում է. «Ե­թե մենք որևէ բան դժ­վա­րու­թյամբ ենք կար­դում, ու­րեմն հե­ղի­նակն ան­հա­ջո­ղու­թյան է մատն­վել»: Ա­պա լրաց­նում է միտ­քը. «Հո­գուն հնա­րա­վոր չէ խա­բել»: Շատ ա­վե­լի կարևոր է, թե­կուզ հին ձևի մեջ ժա­մա­նա­կի, մեր օ­րե­րի մար­դու մա­սին դի­պուկ, տե­ղին ինչ-որ բան ա­սել, քան ա­ռանց կե­տադ­րա­կան նշան­նե­րի, տե­ղին-ան­տե­ղի տո­ղե­րը հա­տե­լով, վա­ղուց ծեծ­ված մտ­քեր հրամց­նել՝ որ­պես նոր ոճ ու ձևի դրսևո­րում, կամ, որ ա­վե­լի վատ է, ըն­թեր­ցո­ղին պար­զա­պես գլուխ­կոտ­րուկ ու ռե­բուս մա­տու­ցել: Այն­պես որ հա­վա­սա­րա­պես մտա­հո­գիչ են և՛ հե­ռա­ցու­մը ազ­գա­յի­նից, ժա­մա­նա­կա­կից երևա­լու մար­մա­ջը, և՛ «ազ­գա­յին» քա­րա­ցա­ծու­թյու­նը: Դրանք եր­կուսն էլ նկատ­վում են մեր պոե­զիա­յում: Ես մի ա­ռի­թով ա­սել եմ և ու­զում եմ կրկ­նել՝ պետք չէ ոգևոր­վել ոչ նրա­նով, որ ա­զատ, ան­հանգ բա­նաս­տեղ­ծու­թյունն է մե­րօ­րյա պոե­զիա­յի «շար­ժիչ ու­ժը», ինչ­պես ան­հաս­կա­նա­լի մի ոգևո­րու­թյամբ նշում են ո­րոշ քն­նա­դատ­ներ ու հե­ղի­նակ­ներ (ես կա­սեի՝ հենց դա է պատ­ճա­ռը գրա­մոլ­նե­րի օր օ­րի ա­հագ­նո­րեն մե­ծա­ցող բա­նա­կի), ո՛չ էլ սվին­նե­րով դի­մա­վո­րել նո­րի՝ մեր մտա­ծո­ղու­թյանն ու պատ­կե­րա­ցում­նե­րին դեռևս խորթ յու­րա­քան­չյուր դրսևո­րում: Նո­րի շուն­չը միշտ պի­տի թևա­ծի մեր գրա­կա­նու­թյան վրա: Դա է ա­ռա­ջըն­թա­ցի գրա­վա­կա­նը:
-Բայց չե՞ք կար­ծում, որ պետք է հետ չմ­նալ հա­մաշ­խար­հա­յին գրա­կա­նու­թյան, առ­հա­սա­րակ, մշա­կու­թա­յին զար­գա­ցում­նե­րից։
-Կար­ծում եմ՝ որ­քան շուտ ձեր­բա­զատ­վենք մե­զա­նում ստեղծ­վող ա­մեն ինչ իս­կույն եվ­րո­պա­կան ու հա­մաշ­խար­հա­յին չա­փա­նիշ­նե­րով արժևո­րե­լու, ան­պայ­ման հա­մե­մատ­վե­լու ծայ­րա­հեղ մղու­մից, այն­քան լավ: Խոսքս, ի­հար­կե, «դր­սի» նվա­ճում­նե­րը ան­տե­սե­լու, ար­ժեք­նե­րը մեր­ժե­լու մա­սին չէ: Պար­տա­վոր ենք հետևել, տե­ղյակ լի­նել, թե այն­տեղ ինչ է կա­տար­վում, բայց ոչ դառ­նալ գե­րի, «չկոմպ­լեք­սա­վոր­վել»: Ե­թե վերց­նե­լու, յու­րաց­նե­լու բան կա ու խորթ չէ մեր էու­թյանն ու հո­գուն, հա­կա­ցուց­ված չէ մեր ազ­գա­յին նկա­րագ­րին ու հո­գե­կերտ­ված­քին, մեր կամ­քից ան­կախ էլ, ինք­նա­բե­րա­բար, անն­կատ դա տե­ղի է ու­նե­նում ու թար­մաց­նում, խթա­նում է մեր մտա­ծո­ղու­թյու­նը, ընդ­լայ­նում աշ­խար­հա­յաց­քը: Իսկ երբ դա ար­վում է ըն­դա­մե­նը ցու­ցադ­րա­բար, ինք­նա­պար­տադ­րան­քով, իբր՝ ժա­մա­նա­կից հետ չմ­նա­լու հա­մար, իս­կույն աչ­քի է զար­նում և ոչ մի լավ բա­նի հան­գեց­նել չի կա­րող. վա­նում է ան­մի­ջա­պես, բա­ցա­ռում ճշ­մա­րիտ ար­վես­տի հետ ին­քա­բուխ հա­ղոր­դակ­ցու­թյու­նը: Խոս­տո­վա­նեմ, որ տա­րի­նե­րի ըն­թաց­քում հոգևոր-պոե­տա­կան իմ աշ­խար­հում ա­ռանձ­նա­հա­տուկ տեղ է գրա­վել Հա­մո Սա­հյա­նը` իր պար­զու­թյան մեջ այն­քա՜ն խո­րունկ, ի­մաս­տուն, այն­քա՜ն ան­մի­ջա­կան մի բա­նաս­տեղծ, ում, որ­քան էլ զար­մա­նա­լի է (նաև՝ ա­մո­թա­լի), ժա­մա­նա­կին այն­քան էլ չէի ըն­դու­նում: Գնա­լով նա ինձ հա­մար էլ ա­վե­լի սի­րե­լի է դառ­նում, նոր կող­մե­րով, նոր խոր­քով բաց­վում: Շնոր­հիվ նրա, ես ա­վե­լի ու ա­վե­լի հա­մոզ­վում եմ, որ իս­կա­կան գրո­ղը (ար­վես­տա­գետն առ­հա­սա­րակ) մար­դու հա­մար ա­մե­նից ա­ռաջ զրու­ցա­կից պի­տի լի­նի, հա­ճե­լի, ցան­կա­լի, հո­գե­մոտ զրու­ցա­կից, ով եթե ինչ-որ բան է տալիս, փոխանցում քեզ, ինչ-ինչ «բարեփոխումներ» կատարում քո ներսում, ապա դա անում է գրեթե աննկատ, առանց որևէ ցույցի կամ պարտադրանքի, քեզ հետ մտերմիկ, ներդաշնակ հաղորդակցության մեջ:
-Զրույ­ցի սկզ­բում սի­րով ու կա­րո­տով խո­սե­ցիք Ձեր հա­րա­զատ քա­ղա­քի ու հայ­րե­նա­կից­նե­րի մա­սին: Ծնն­դա­վայ­րի հետ կա­պը պահ­պան­վու՞մ է:
-Ծնն­դա­վայ­րիս հետ կա­պը եր­բեք չի խզ­վել: Ի­հար­կե, երբ ծնող­ներս ողջ էին, ա­վե­լի հա­ճախ էի այն­տեղ լի­նում՝ նրանց այ­ցե­լե­լու, ման­կու­թյան ըն­կեր­նե­րիս, հայ­րե­նա­կից­նե­րիս հետ շփ­վել-հա­ղոր­դակց­վե­լու: Բայց հի­մա էլ ա­վան­դույ­թը չի խախտ­վել: Քյա­վա­ռի հայ­րա­կան մեր տու­նը մնում է ու ինձ կան­չում: Իսկ այն­տեղ աշ­խա­տու­նա­կու­թյունս բարձ­րա­նում է կար­ծես. շատ եր­գեր, բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն­ներ այն­տեղ են ծն­վել: Ես ըն­դու­նում եմ այն բա­նաձևը, ըստ ո­րի, եր­ջա­նիկ է նա, ով ու­նի լավ ըն­տա­նիք, լավ աշ­խա­տանք ու լավ ըն­կեր­ներ: Բայց, ինչ­պես գրել եմ մի բա­նաս­տեղ­ծու­թյան մեջ, «Միայն նրանց է հո­գիս ընտ­րում ինձ ըն­կեր, ում հետ նախ խոս­քից, հե­տո՝ գի­նուց եմ ար­բում»: Ի դեպ, քյա­վա­ռա ու­րախ կա­տակ­նե­րը, որ «Բո­յիդ մեռ­նեմ» խո­րագ­րի ներ­քո հրա­տա­րա­կել եմ ե­րեք գր­քույկ­նե­րով ու մեկ ամ­բող­ջա­կան հա­տո­րով, հիմ­նա­կա­նում հենց նման հա­ղոր­դակ­ցու­թյան ու շփում­նե­րի ար­դյունք են: Բո­լո­րի կող­մից սիր­ված այդ կա­տակ­նե­րը ես գրի առ­նում, ի մի եմ բե­րում ա­մե­նայն հա­ճույ­քով ու նաև պա­տաս­խա­նատ­վու­թյամբ. դրանք ժո­ղովր­դա­կան բա­նա­հյու­սու­թյան յու­րա­հա­տուկ նմուշ­ներ են, և ափ­սոս է, որ կոր­չեն:
-Ինչ­պե՞ս է հա­ջող­վում ներ­կա­յա­նալ տար­բեր ժան­րե­րում։ Ան­ցու­մը դժ­վար չէ՞, և ո՞րն է Ձեզ հա­մար ա­ռաջ­նա­յի­նը։
-Ա­ռաջ­նա­յի­նը, ի­հար­կե, պոե­զիան է, բայց, առ­հա­սա­րակ, այն, ինչ հա­ճույ­քով ես ա­նում, դրա հա­մար և՛ ժա­մա­նակ, և՛ հնա­րա­վո­րու­թյուն ճար­վում է: Ա­մե­նը, ին­չով զբաղ­վում եմ (լի­նի հու­մոր, երգ, թարգ­մա­նու­թյուն, պոե­զիա…), բնավ ի­րար չեն խան­գա­րում, մե­կի հաշ­վին չէ, որ զբաղ­վում եմ մյու­սով ու բո­լո­րից էլ ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան վա­յելք եմ ստա­նում: Պար­զա­պես, ժա­մա­նակ առ ժա­մա­նակ, դրան­ցից մե­կը ո­րոշ ժա­մա­նակ ա­ռաջ­նա­յին տեղ է գրա­վում, հե­տո տե­ղը զի­ջում մյու­սին: Կա­րե­լի է ա­սել, վեր­ջին շր­ջա­նում «ա­ռաջ­նու­թյու­նը» թարգ­մա­նու­թյանն է պատ­կա­նում։ Ար­դեն մի քա­նի ա­միս տար­ված եմ Ան­նա Ախ­մա­տո­վա­յի պոե­զիա­յով. ու­զում եմ հա­յե­րեն գե­ղե­ցիկ մի հա­տո­րյակ հրա­տա­րա­կել ռուս այդ հրա­շա­լի բա­նաս­տեղ­ծու­հուց, սի­րո ան­զու­գա­կան երգ­չից, ով, ի դեպ մեծ սեր է տա­ծել Հա­յաս­տա­նի հան­դեպ:
-Ձեզ նվիր­ված մի հե­ռուս­տա­հա­ղորդ­ման ժա­մա­նակ ա­ռիթ ու­նե­ցա լսե­լու Ձեր «Իմ Քյա­վառ» գե­ղե­ցիկ եր­գը։ Ժան­նա Բլ­բու­լյա­նի ե­րաժշ­տու­թյամբ ստեղծ­ված այդ երգն ա­սես Ձեր քա­ղա­քի հիմ­նը լի­նի։
-Այն ա­ռանձ­նա­հա­տուկ ջեր­մու­թյունն ու գնա­հա­տան­քը, որ հայ­րե­նի քա­ղաք կա­տա­րած իմ այ­ցե­լու­թյոն­նե­րի ժա­մա­նակ հայ­րե­նա­կից­ներս դրսևո­րում են իմ հան­դեպ, լից­քա­վո­րում, միշտ դրա­կան է­ներ­գիա են հա­ղոր­դում ինձ: Իսկ ա­հա, հո­բե­լյա­նիս շե­մին Գա­վա­ռի քա­ղա­քա­պե­տա­րա­նը հրա­շա­լի ա­նակն­կալ մա­տու­ցեց: Քա­ղա­քա­յին գրա­դա­րա­նում հան­դի­պում էր կազ­մա­կերպ­վել իմ և իմ լավ բա­րե­կամ, սիր­ված դու­դու­կա­հար Գևորգ Դա­բա­ղյա­նի հետ, ով ևս ար­մատ­նե­րով քյա­վառ­ցի է ու դու­դու­կա­հար­նե­րի դպ­րոց է բա­ցել այն­տեղ: Շատ ջերմ, մտեր­միկ մթ­նո­լոր­տում ան­ցավ մի­ջո­ցա­ռու­մը. երգ ու բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն, քյա­վա­ռյան կա­տակ­ներ, դու­դու­կի վա­րա­կիչ կա­տա­րում­ներ և՛ Գևոր­գի, և՛ նրա շնոր­հա­լի սա­նե­րի մա­տուց­մամբ: Իսկ ա­վար­տին եր­կու­սիս հա­մար էլ անս­պա­սե­լի հայ­տա­րար­վեց, որ, քա­ղա­քի ա­վա­գա­նու ո­րոշ­մամբ, մեզ Գա­վա­ռի պատ­վա­վոր քա­ղա­քա­ցու կո­չում է շնորհ­վել, ու քա­ղա­քա­պետ Գուր­գեն Մար­տի­րո­սյա­նը ջերմ ծա­փե­րի ներ­քո մեզ հանձ­նեց հա­մա­պա­տաս­խան հա­վաս­տագ­րե­րը: Հաս­կա­նա­լի է, թե եր­կուսս էլ որ­քան հուզ­ված էինք ու շոյ­ված:
-Հե­տաքր­քիր է՝ ինք­ներդ Ձեզ ու Ձեր ըն­թեր­ցող­նե­րին, ուն­կն­դիր­նե­րին տա­րե­դար­ձի նվեր պատ­րաս­տե՞լ էիք:
-Կար­ծես թե՝ ա­յո և նույ­նիսկ՝ մի քա­նի, ես կա­սեի՝ նշա­նա­կա­լից նվեր: «Ան­տա­րես» հրա­տա­րակ­չու­թյու­նը գե­ղե­ցիկ մի հա­տոր տպագ­րեց Օ­մար Խա­յա­մի քա­ռյակ­նե­րի իմ թարգ­մա­նու­թյուն­նե­րով: Գր­քի վե­րա­բե­րյալ շատ լավ կար­ծիք­ներ լսե­ցի և՛ ըն­թեր­ցող­նե­րից և՛, որ շատ կարևոր է, ի­րենց ա­նա­չա­ռու­թյամբ ու խս­տա­պա­հան­ջու­թյամբ հայտ­նի իմ մի քա­նի գր­չըն­կեր­նե­րից: Իսկ այդ ա­մե­նի «վա­վե­րա­ցու­մը» ե­ղավ այն, որ ժո­ղո­վա­ծուն ճա­նաչ­վեց տար­վա լա­վա­գույն թարգ­մա­նա­կան գիրք ու հենց դրա՛ հա­մար ինձ շնորհ­վեց գրող­նե­րի միու­թյան «Հով­հան­նես Մա­սե­հյան» մր­ցա­նա­կը: Մեծ թարգ­ման­չի ա­նու­նը կրող պարգևը, ի­հար­կե, մե­ծա­պես պար­տա­վո­րեց­նում է: Իսկ Մոսկ­վա­յում, դար­ձյալ հո­բե­լյա­նի շե­մին, «Վե­չե» հե­ղի­նա­կա­վոր հրա­տա­րա­կու­թյու­նը տպագ­րեց բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն­նե­րիս ռու­սե­րեն ընտ­րա­նին, ընդ ո­րում, Գրող­նե­րի միու­թյուն­նե­րի մի­ջազ­գա­յին ըն­կե­րակ­ցու­թյան նա­խա­ձեռ­նու­թյամբ: Իսկ այդ ա­մե­նի ու ընդ­հան­րա­պես ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան ան­ցած ու­ղուս յու­րա­հա­տուկ ամ­փո­փումն էր «Ա­րամ Խա­չատ­րյան» մեծ հա­մեր­գաս­րա­հում կա­յա­ցած հան­դի­սու­թյու­նը, ո­րի ժա­մա­նակ, ի դեպ, հրա­պա­րակ­վեց Երևա­նի քա­ղա­քա­պե­տա­րա­նի ո­րո­շու­մը՝ ինձ «Քա­ղա­քա­պե­տի ոս­կե մե­դա­լով» պարգևատ­րե­լու մա­սին:
Հու­զում­նա­լից այն պա­հե­րը, հա­ճե­լի զգա­ցում­նե­րը, որ ապ­րե­ցի այդ օ­րը, երևի դեռ եր­կար կու­ղեկ­ցեն, կջեր­մաց­նեն ինձ, դրա­կան ու ստեղ­ծա­րար լից­քեր կհա­ղոր­դեն: Այդ ա­մե­նը շատ պար­տա­վո­րեց­նում է:

Զրույ­ցը՝
Ար­մի­նե ՍԱՐԳ­ՍՅԱ­ՆԻ

Դիտվել է՝ 9298

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ