ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

Հին ա­վան­դույ­թով սր­բա­գործ­ված

Հին ա­վան­դույ­թով սր­բա­գործ­ված
12.06.2020 | 02:49

ՀԱ­ՄԱՍ­ՏԵ­ՂՈՒ­ԹՅՈՒ­ՆԻՑ ԱՆ­ԴԻՆ, ՇՔԱԶ­ԳԵՍ­ՏԸ ՀԱ­ԳԻՆ


Սե­բաս­տիա, Գյում­րի, Երևան։ Է­դուարդ Արծ­րու­նյանի ա­կուն­քը Սե­բաս­տիան էր։ Ջար­դե­րից մա­զա­պուրծ Արծ­րու­նյան­նե­րը 1920-ին հաս­տատ­վե­ցին Գյում­րի քա­ղա­քում։ 1929-ի տա­րե­վեր­ջին ծն­վեց 20-րդ դա­րի հայ գե­ղան­կար­չու­թյան ա­մե­նաանշ­փո­թե­լի վար­պետ­նե­րից մե­կը՝ Է­դուարդ Արծ­րու­նյա­նը. գե­ղար­վես­տա­կան մա­կա­նու­նը՝ Ա­ծան։ Այս յու­րօ­րի­նակ մա­կան­վա­նը դեռ կանդ­րա­դառ­նանք։ Նկար­չա­կան շնոր­հը ու՞ր պետք է ու­ղեկ­ցեր ման­կու­թյու­նից պա­տա­նե­կու­թյուն քայ­լող անհ­նա­զանդ ման­չին, ի­հար­կե՝ Մեր­կու­րո­վի ան­վան գե­ղար­վես­տի դպ­րոց, որն ա­վար­տե­լով՝ 1944-ին նա ճա­նա­պարհ­վում է մայ­րա­քա­ղաք, սո­վո­րում երկ­րի մշա­կու­թա­յին նշա­նա­վոր հաս­տա­տու­թյու­նում՝ Փա­նոս Թեր­լե­մե­զյա­նի ան­վան գե­ղար­վես­տի ու­սում­նա­րա­նում։ 1951-ին ու­սում­նա­ռու­թյան ան­հագ փա­փա­գը ե­րի­տա­սարդ Արծ­րու­նյա­նին հասց­նում է Լե­նինգ­րադ, ուր նա սո­վո­րում է ՍՍՀՄ գե­ղար­վես­տի ա­կա­դե­միա­յին կից Ի­լյա Ռե­պի­նի ան­վան գե­ղան­կար­չու­թյան, քան­դա­կա­գոր­ծու­թյան և ճար­տա­րա­պե­տու­թյան ինս­տի­տու­տի գե­ղան­կար­չու­թյան ֆա­կուլ­տե­տում, ա­վար­տում է ու­սու­մը 1957-ին՝ գե­րա­զան­ցու­թյան դիպ­լո­մով։ Նույն տա­րում մաս­նակ­ցում է հա­մա­միու­թե­նա­կան ցու­ցա­հան­դե­սի՝ Մոսկ­վա­յում։
Նրա կյան­քի ըն­թաց­քը բեկ­բե­կուն էր և անց­նում էր Լե­նի­նա­կան-Երևան, Լե­նինգ­րադ-Երևան, Մոսկ­վա-Երևան ու­ղեծ­րով։ Գե­ղան­կար­չա­կան ձիր­քը ան­բե­կա­նե­լի էր, ուս­ման տեն­չը՝ հաս­տա­տուն, կեր­պար­վես­տի ըն­կա­լում­ներն ու ընդ­գր­կում­նե­րը՝ անս­պա­սե­լի։ Փայ­լուն ու­նա­կու­թյուն­նե­րի տեր գե­ղան­կա­րի­չը Մոսկ­վա­յում աշ­խա­տում է «Պլա­կատ» հրա­տա­րակ­չու­թյու­նում՝ նշա­նա­կա­լի գոր­ծեր ստեղ­ծե­լով պլա­կա­տա­յին ար­վես­տում։ 
Կա­նայք ու­ղեկ­ցել են Արծ­րու­նյա­նին ողջ ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան կյան­քում։ Հենց այս­տեղ է ուր­վագծ­վում նրա ա­զատ ա­րար­ման սկզ­բուն­քը, երբ նա նր­բո­րեն խախ­տում էր խոր­հր­դա­յին սոց­ռեա­լիզ­մի սահ­ման­նե­րը, պատ­կե­րե­լով դե­ռա­տի հա­յու­հուն ողջ ազն­վա­կան հմայ­քով, դի­ցուք, գոր­ծա­րա­նա­յին հա­կա­գե­ղա­գի­տա­կան մի­ջա­վայ­րում («Երևա­նի կաշ­վի գոր­ծա­րա­նում, հեր­թա­փո­խի վեր­ջը», 1980 թ.)։ Միևնույն հա­յե­ցի հմա­յուն ազն­վա­կա­նու­թյամբ են պա­րուր­ված «Սպա­սում» կտա­վի աղ­ջի­կը (1965 թ.) ջրա­ղաց այ­ցե­լած կա­նայք («Ջրա­ղա­ցում», 1966 թ.), խիստ հայ­կա­կան գյու­ղի բա­նուկ մի հատ­վա­ծում մի պահ կանգ ա­ռած, անս­կիզբ ու ան­վերջ զրույ­ցով տար­ված կա­նայք («Զրույց», 1966 թ.) և վե­հա­պանծ իշ­խա­նու­հու խո­րա­թա­փանց հա­յաց­քով աշ­խար­հը դի­տող հա­յու­հին («Գեղջ­կու­հու դի­ման­կա­րը», 1970 թ.)։

Նա­խորդ դա­րի 60-ա­կան­նե­րին տա­ղան­դա­շատ վար­պետ­նե­րի հա­մաս­տե­ղու­թյունն էր հա­մաշ­խար­հա­յին մա­կար­դա­կի խա­ղադ­րույք­ներ սահ­մա­նում՝ հա­վա­տա­րիմ մնա­լով ազ­գա­յին կեր­պար­վես­տի որ­դան կարմ­րով նա­խանշ­ված ու­ղի­նե­րին։ Ար­վես­տա­բա­նա­կան մտ­քի և լեզ­վի հա­մար այդ շր­ջա­նը ոս­կե­դար էր. անկ­րկ­նե­լի Հեն­րիկ Ի­գի­թյա­նը Օ­լիմ­պոս էր բարձ­րաց­րել նո­րա­հայտ Մի­նաս Ա­վե­տի­սյա­նին, զա­տել էր նրան ժա­մա­նա­կից և կա­ռու­ցում էր զուտ մի­նա­սյան մի պատ­վան­դան։ (Մի­նասն ա­րա­րում էր՝ պատս­պար­վե­լով ա­ներևույթ վա­րա­գույ­րով, ո­րի մի ե­րե­սին հիա­ցումն էր, մյու­սին՝ մեր­ժու­մը)։ Ի­րենց ար­վես­տա­բան­ներն ու­նեին Վրույր Գալս­տյանն ու Մար­տին Պետ­րո­սյա­նը, Ալ­բերտ Պար­սա­մյանն ու Ա­շոտ Հով­հան­նի­սյա­նը, մյուս­նե­րը։ Արծ­րու­նյանն իր վրձ­նագ­րով և մտա­ծո­ղու­թյամբ այս հա­մաս­տե­ղու­թյու­նից դուրս էր, բայց վե­րել­քա­յին ժա­մա­նա­կի լու­սանց­քում չէր, ա­ռաջ­նա­դիր­քում էր, գնա­հատ­ված էր և՛ Մոսկ­վա­յում, և՛ Երևա­նում։ Մոսկ­վա­յում գու­ցե ա­վե­լի շատ։ (Ըստ էու­թյան, Է­դուարդ Արծ­րու­նյանն այդ­պես էլ չու­նե­ցավ իր ար­վես­տա­բա­նը)։ 1963-1974 թվա­կան­նե­րին նա մաս­նակ­ցում է Մոսկ­վա­յում կա­յա­ցած գե­ղան­կար­չու­թյան և գրա­ֆի­կա­յի բո­լոր հա­մա­միու­թե­նա­կան ցու­ցա­հան­դես­նե­րին, շա­հում է մր­ցա­նակ­ներ, ար­ժա­նա­նում պատ­շաճ ու­շադ­րու­թյան։ 1989 թվա­կան. «Հա­րյուր աշ­խա­տանք» ան­հա­տա­կան ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րի վեր­ջին հա­մա­միու­թե­նա­կան մեծ ցու­ցա­հան­դեսն էր Մոսկ­վա­յում, գե­ղար­վես­տա­կան հս­կա ժա­ռան­գու­թյուն ամ­բա­րած կայս­րու­թյու­նը լքում էր պատ­մու­թյան ըն­թաց­քը և շո­գե­քար­շի վեր­ջին սու­լոց­նե­րին ու ծխա­քու­լա­նե­րին հրա­ժեշտ տա­լով՝ հան­գր­վա­նում էր փա­կու­ղում։ Այս ցու­ցա­հան­դե­սում Է­դուարդ Արծ­րու­նյանն ար­ժա­նա­նում է ար­ծա­թե մե­դա­լի 100 ընտ­րյալ­նե­րի լե­գեո­նում։ Ան­վե­րա­պա­հո­րեն կա­րող էր ար­ժա­նա­նալ ոս­կե մե­դա­լի, բայց սա էա­կան չէ։ Ոս­կե­փայլ գույ­նե­րը հա­ճախ են խո­րի­մաստ լա­վա­տե­սու­թյամբ տո­գո­րում այս տա­ղան­դա­վոր վար­պե­տի աշ­խա­տանք­նե­րը։ Ա­հա «Տա­շի­րի բա­կա­յին շու­կան» (2003)։ Կտա­վի հիմ­նա­կան մա­կերևույ­թը (հո­ղը և շու­կա­յա­մերձ տու­նը) դեղ­նա­փո­շի-ոս­կե­գույն է, հա­մալր­ված կար­միր ոս­կով։ Նրա գու­նաշ­խար­հը, առ­հա­սա­րակ, բազ­մա­բո­վան­դակ է։ 1951-ին, երբ ու­սա­նում էր Լե­նինգ­րա­դում, վրձ­նում է ե­րի­տա­սարդ բնոր­դու­հու, ակն­հայ­տո­րեն սլա­վո­նու­հու, սլա­վո­նա-ռու­սա­կան ընդ­գծ­ված գու­նամ­տա­ծո­ղու­թյամբ։ Կեր­պար­վես­տում, առ­հա­սա­րակ, չկա մի ո­լորտ, ո­րում խո­րա­սուզ­վել է Արծ­րու­նյա­նը և չի կեր­տել փայ­լուն գոր­ծեր։ Բայց և այն­պես նրան երբևէ չեն մե­ծա­րել դղր­դուն ա­ծա­կան­նե­րով։ Գու­ցե պատ­ճա­ռը նրա չվեր­ջա­ցող ման­կու­թյունն էր, մինչև կյան­քի ա­վար­տը 2012-ին, նա նույն ա­նա­ղարտ էակն էր, ա­նա­ղարտ, ան­կա­շառ և ըմ­բոստ, ե­թե ինչ-որ ան­հար­կի բան էր նրան պար­տադր­վում։ Կար­դանք ար­վես­տա­բան Մա­րի­նա Ստե­փա­նյա­նին՝ թեր­թե­լով վեր­ջի­նիս գրած նա­խա­բա­նը. «Է­դուարդ Արծ­րու­նյան» պատ­կե­րա­գր­քից. «Արծ­րու­նյա­նի նա­տյուր­մորտ­նե­րը հա­մակ­ված են կեն­սու­նակ, տո­նա­կան ու­ժով։ Բնու­թյան պարգևած տվյալ­նե­րը, ծա­ղիկ­նե­րը աչ­քի են զար­նում չա­փա­զանց ճո­խու­թյամբ ու շքե­ղու­թյամբ։ Նրանք գրա­վում են նկար­չին ի­րենց գե­ղեց­կու­թյան քմա­հա­ճու­թյամբ։ Եվ նա, ա­սես ա­նակն­կա­լի գա­լով այդ ա­ռա­տու­թյու­նից, սկ­սում է նկա­րել ա­րագ, ան­հա­գո­րեն՝ փոր­ձե­լով տե­ղա­վո­րել և պա­հել կտա­վի մա­կե­րե­սին դեղ­ձե­րի, սե­խե­րի, խն­ձոր­նե­րի այդ գու­նա­յին է­ներ­գիան»։ Նա մի՞­թե չէր ար­ժա­նա­վո­րե­լու կնո­ջը, որ­պես բնու­թյան ար­տերևույթ, ապ­րող մեր կող­քին և ա­րա­րող ա­մե­նուր՝ խո­հա­նո­ցում, մկր­տու­թյան ժա­մա­նակ, թե ե­րե­խա­յին լո­ղաց­նե­լիս։ Կի­նը ա­րար­ման պտուղ է, սա նկար­չի հա­վա­տո հան­գա­նակն է։
Իսկ հայ երևե­լի­նե­րից հատ­կա­պես մեծն վար­դա­պետն է գրա­վել Արծ­րու­նյա­նին։ Դար­ձյալ ունկ­նդ­րենք Մա­րի­նա Ստե­փա­նյա­նին. «Հին ա­վան­դույ­թով սր­բա­գործ­ված Կո­մի­տա­սի թե­ման անս­պառ հնա­րա­վո­րու­թյուն­ներ է ըն­ձե­ռում։ Արծ­րու­նյա­նը մարմ­նա­վո­րել է եր­գա­հա­նի կեր­պա­րը՝ հա­վա­տա­րիմ մնա­լով իր ար­տա­հայտ­չա­լեզ­վին։ Գոր­ծո­ղու­թյու­նը վերս­տին ծա­վա­լե­լով փոքր տա­րա­ծու­թյու­նում, նկա­րի­չը ձգ­տում է ստեղ­ծել դրա­մա­տիկ լար­վա­ծու­թյուն։ Կո­մի­տա­սի ֆի­գու­րը հետ է քաշ­ված կտա­վի խոր­քը, դա­դա­րում է գե­րիշ­խել և ա­զա­տում է ա­ռա­ջին պլա­նը՝ թանձր մթն­շա­ղում թոն­րի շուր­ջը ծվա­րած, ինք­նա­մո­ռաց եր­գող չորս ե­րե­խա­նե­րի հա­մար։ Կո­մի­տա­սը լսում է նրանց թաքն­վե­լով, եր­կյու­ղե­լով խրտ­նեց­նել նրանց ան­կեղ­ծու­թյու­նը՝ կենտ­րո­նա­ցած, նե­րամ­փոփ­ված իր մեջ և այդ շի­նու­թյան կի­սա­խա­վա­րում»։

Ա­ԾԱՆ. ՄԱ­ԿԱ­ՆՈՒՆ՝ ՎԱՍՆ Ա­ՌԱ­ՏՈՒ­ԹՅԱՆ
Նրա մա­կա­նու­նը Ա­ծան էր։ Կն­քա­հայ­րե­րը նկա­տի էին ու­նե­ցել Է­դուարդ Արծ­րու­նյա­նի ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան խն­դա­սիրտ տա­րեր­քը, նկա­րում, ստեղ­ծա­գոր­ծում էր ա­րագ և կեն­սա­լիցք, ա­սես գույ­նզ­գույն հավ­կիթ­նե­րով էր լիաց­նում շր­ջա­պա­տը և «ա­ծում էր» կեր­պար­վես­տի սքան­չե­լիք­ներ։
Նրա հետ աշ­խա­տած նկա­րիչ­նե­րը հի­շում են. մի ան­գամ տա­րա­ծա­կան պլա­կա­տի պատ­վեր կար, պետք էր կեր­տել Ի­լյի­չին։ Դժ­վար խն­դիր էր։ Նախ, բնավ հա­ճե­լի չէր վերս­տին «դա­վել» վրձ­նին և ներ­կապ­նա­կին, այլ կերպ ա­սած՝ ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան ե­րաշ­տի մեջ ընկ­ղմ­վել (թե­կուզ ա­կա­մա, և թե­կուզ հո­նո­րա­րը բա­վա­կա­նին բարձր էր)։ Միա­ժա­մա­նակ դժ­վար էր բա­վա­րա­րել Լե­նի­նի կեր­պա­րը քն­նա­խույզ վեր­լու­ծող կու­սակ­ցա­կան բո­սե­րի ճա­շա­կը։ Արծ­րու­նյանն ան­վր­դով աշ­խա­տում էր, պատ­վե­րը պետք էր ա­վար­տել նա­խանշ­ված ժամ­կե­տում։ Եվ ա­հա նկա­տե­լով գոր­ծըն­կեր­նե­րի վա­րա­նու­մը, ա­ջով շա­րու­նա­կում է նկա­րել, վերց­նում է մեկ այլ վր­ձին և ձախ ձեռ­քով (ի դեպ, ա­ռանց կտր­վե­լու հիմ­նա­կան գոր­ծից), մի քա­նի րո­պեում պատ­կե­րում է Ի­լյի­չի ան­մո­ռաց կի­սա­դե­մը։

Նկա­րիչ­նե­րի սե­րը Է­դուարդ Արծ­րու­նյա­նի նկատ­մամբ մշ­տա­նո­րոգ է։ Կա­րող ենք դի­մել և՛ նրա սերն­դա­կից­նե­րին, և՛ ե­րի­տա­սարդ սերն­դին (ընդ ո­րում, հա­րյու­րա­վոր ստեղ­ծա­գոր­ծող­նե­րի), խնդ­րե­լով բնու­թագ­րել Հա­յաս­տա­նի ժո­ղովր­դա­կան նկա­րիչ Է­դուարդ Արծ­րու­նյա­նին՝ որ­պես ստեղ­ծա­գոր­ծո­ղի և ան­հա­տի։ Բո­լո­րի պա­տաս­խա­նը մեկն է՝ հիա­ցա­կան։
Հայ ար­վես­տա­սեր հա­սա­րա­կու­թյա­նը գրե­թե ան­ծա­նոթ են նրա հո­յա­կապ գոր­ծե­րը։ Այ­նինչ անհ­րա­ժեշտ է որմ­նան­կա­րել նրա մի քա­նի գործ և նվի­րել երկ­րին։ Զի նա երկ­րի նկա­րիչն էր։


Վրեժ Ա­ՌԱ­ՔԵ­ԼՅԱՆ

Հ. Գ. Միան­գա­մայն հա­մոզ­ված, որ ոչ ներ­կա կա­ռա­վա­րու­թյու­նը, ոչ էլ քա­ղա­քա­պե­տա­րան­նե­րը չեն արժևո­րե­լու Է­դուարդ Արծ­րու­նյա­նի ար­վես­տը (ինչ­պես որ չեն արժևո­րել Ա­շոտ Հով­հան­նի­սյա­նին և Հա­կոբ Գյուր­ջյա­նին, Վրույր Գալս­տյա­նին ու Հրա­չյա Հա­կո­բյա­նին...), ան­տե­ղի եմ հա­մա­րում նրանց դի­մե­լը՝ հար­ցի լու­ծու­մը ակն­կա­լե­լով «Հայ կեր­պար­վես­տի մե­կե­նաս» պատ­վո ա­տյա­նից։

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 8556

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ