«Վաղուց ժամանակն է, որպեսզի Ալլա Պուգաչովան ճանաչվի որպես օտարերկրյա գործակալ և զրկվի Ռուսաստանի Դաշնությունում իր ամբողջ ունեցվածքից՝ Ռուսաստանի Դաշնության զինված ուժերը վարկաբեկելու և արևմտյան քարոզչության օգտին աշխատելու համար»,- հայտարարել է ՌԴ Պետդումայի պատգամավոր Ալեքսեյ Ժուրավլյովը։ Ավելի վաղ Պուգաչովան Instagram սոցիալական ցանցում Կիևի մանկական հիվանդանոցի վրա հրթիռի խոցման մասին գրառում էր արել։               
 

Կանգուն կամուրջներն ու պահեստային ելքերը

Կանգուն կամուրջներն  ու պահեստային ելքերը
20.06.2014 | 00:35

Այսօր հունիսի 20-ն, է և Հայաստանը դեռ ոչ Մաքսային միության անդամ է, ոչ Եվրասիական: ՈՒ դա ոչ թե անդամությանը դեմ ընդդիմության հաղթանակն է, այլ անդամությանը կողմ ոչիշխանության և անդամությունը նախաձեռնած իշխանության պարտությունը: Այսօր արդեն ակնհայտ է` ինչ տողատակեր կային Աստանայում, ինչո՞ւ էին ՀՀ և ՌԴ նախագահները հիշել «Լռությունը ոսկի է» բանաձևը: Հայաստանը շտապում էր ԵՏՄ-ի հիմնադիր անդամ դառնալ, որպեսզի հետագայում անդամակցողներին ինքը ևս լինի պայմաններ առաջադրողի դիրքերում: Ռուսաստանը մտքում ուներ Ադրբեջանը, և ուրեմն Հայաստանին, մանավանդ այդ հարցում, հովանու տակ առնելը միանգամից փակում էր Ադրբեջանի հետ չսկսված խոսակցությունը: Ղազախստանը ներկայացնում էր թուրքալեզու պետությունների շահերը` հավակնելով դառնալ այդ պետությունների «հովանավորը» եթե ոչ տարածաշրջանում, ԵՏՄ-ում` հաստատ: Իսկ Ալեքսանդր Լուկաշենկոն հանգիստ կարող էր լռել` առաջինն ինքն էր ավելի վաղ այդ հարցը բարձրացրել: Այսպես մենք նորից հավասար «չդարձանք» հավասարներին»: Թեպետ ամեն անգամ համեմատելով Եվրամիությունը և Եվրասիական միությունը` անպայման նշվում է փաստարկը, որ ԵՄ-ն վաղուց կայացած կառույց է իր կարծրացած կանոններով, իսկ ԵՏՄ-ն նոր է ձևավորվում և շատ ավելի ճկուն է, բոլոր անդամների համար ապահովում է հավասար հնարավորություններ ու իրավունքներ, ավելին` անդամներից յուրաքանչյուրն ունի վետոյի իրավունք, որ մեծ ու փոքրի միջև որոշումներ ընդունելու մակարդակում հավասարության նշան է դնում: Բայց ստացվում է, որ իրավունքը կա, իսկ իրավունքից օգտվելու իրավունքը կասկածելի է: Իհարկե, դա հետագայի պատմությունն է, այսօր գործ ունենք նվազագույնը երեք փաստի հետ. 1. Հայաստանն Աստանայում չդարձավ ԵՏՄ հիմնադիր անդամ: 2. ԵՏՄ-ն առայժմ լինելու է տնտեսական կառույց, քաղաքական կետերը Ղազախստանի պահանջով հանվեցին համաձայնագրից: 3. ԵՏՄ-ն չի գնում այն ճանապարհով, որ գծագրել էր Ռուսաստանը, ոչ միայն քաղաքական կառույցը չի կայանում, այլև անդամների հարցն է անորոշ: Բնականաբար, Ռուսաստանն ու մյուս երկրները շահագրգռված են հնարավորինս մեծ տարածք ընդգրկելու, շատ անդամներ ունենալու, հետևաբար ներգործության ավելի մեծ հնարավորություններ ձեռք բերելու հարցում: Այս երեք իրողություններից բացի, կան այլ իրողություններ, որ ավելի են խճճում իրավիճակը: Արդեն երկրորդ ռուս նախարարը` տարածքային զարգացման նախարար Իգոր Սլյունյաևը, հայտարարեց, որ Ադրբեջանի համագործակցությունը Եվրասիական միության կամ Մաքսային միության հետ բավականին իրական հեռանկար է: Սա` մի կողմից, մյուս կողմից` Բաքու այցելած ՌԴ արտգործնախարար Սերգեյ Լավրովը հայտարարեց, որ Մոսկվան Բաքվին Եվրասիական միությանն անդամակցելու առաջարկ չի արել: Ստացվում է, որ ՌԴ կառավարության անդամները կամ միմյանց հետ չեն համաձայնեցնում իրենց քայլերը, կամ նախորդ առաջարկները ստուգողական քայլեր էին, իսկ արտգործնախարարը եզրափակեց խնդիրը, և եզրափակեց Բաքվում, որը ենթադրել է տալիս, որ քննարկում եղել է և եղել է պայմանավորվածություն: Գուցե Մոսկվան ու Բաքուն պայմանավորվել են միմյանց պահանջներ չներկայացնել:

Առայժմ չներկայացնել, հայտնի չէ, թե ի՞նչ է ուզում Ադրբեջանը: Ադրբեջանը ունի Թուրքիա, և դա բավական է` ոչինչ չուզելու համար` այս ու այն միությանն անդամակցելու տեսակետից: Բայց բավարար երաշխիք չէ, որ Ադրբեջանը Ռուսաստանի հետ «համագործակցության» դիմաց պայմաններ չի դնի` մեկ, և երկու` ինչ-որ պահից Թուրքիան կարող է նման հրահանգ տալ: Բացի այդ, Եվրամիությանն անդամակցության իր ոդիսականը կրճատելու կամ իր համար շահեկան պայմաններ ստանալու համար Թուրքիան կարող է խաղարկել ԵՏՄ-ին իր անդամակցության հեռանկարը: Երկու միությունների համեմատություն Թուրքիայի համար իրականում գոյություն չունի. երկկողմ հարաբերությունների ձևաչափով Անկարան տնտեսական խնդիրները լուծում է ոչ միայն Արևմուտքում, այլև Արևելքում: Բացի այդ, Թուրքիան ԵՏՄ-ի հետ առավելագույնը ինչ-որ ծրագրեր կարող է համատեղ իրականացնել, իսկ անդամության մասին խոսելուց առաջ Թուրքիան պետք է դուրս գա ՆԱՏՕ-ից ու միանա ՀԱՊԿ-ին: Ինքներդ դատեք հավանականության աստիճանը: Այդ Նուրսուլթան Նազարբաևին է պետք թուրքալեզու պետությունների գերակշռություն ապահովել նորաստեղծ միությունում, Էրդողանին իր ունեցածն էլ հերիքում է լրիվ երջանկության համար:
Հայաստանի նախագահը Աստանայում բարձրաձայնեց մինչև հունիսի 15-ը ԵՏՄ-ին անդամակցելու ՀՀ-ի մտադրությունը, Նուրսուլթան Նազարբաևը վերջնաժամկետ տվեց հուլիսի 1-ը: ՀՀ փոխարտգործնախարար Շավարշ Քոչարյանը խնդրի շուրջ պարզաբանեց, որ կա ԵՏՄ Բարձրագույն խորհրդի որոշում` անդամակցության պայմանագիրը ստորագրման պատրաստել մինչև հուլիսի 1-ը, և ուրիշ ոչինչ:
ՀՀ նախագահ Սերժ Սարգսյանը բացահայտորեն հոգնել է ԵՏՄ-ի հետ ու ԵՏՄ-ի շուրջ «Ի՞նչ, որտե՞ղ, ե՞րբ» խաղից, հոգնել է այնքան, որ գնաց Հանրային հեռուստաընկերություն ու որոշեց հարցազրույց տալ` փակելու այդ թեմայով թեական քննարկումները և պարզ դարձնելու, որ խնդիրներ այլևս չկան, իսկ եթե կան, բոլորովին էլ Հայաստանի խնդիրները չեն` լուծողները թող լուծեն: «Այո, ՀՀ-ն անդամակցելու է Մաքսային միությանը, այո, ՀՀ-ն անդամակցելու է Մաքսային միությանը` իր իսկ կողմից ճանաչված սահմաններով, այնպես, ինչպես ՀՀ-ն այս 20-23 տարիների ընթացքում անդամակցել է մնացած բոլոր միջազգային կառույցներին»,- ասաց Սերժ Սարգսյանը: Իսկ Եվրասիականի՞ն: Ռուս քաղաքագետ Սերգեյ Մարկեդոնովը, օրինակ, համոզված է, որ Ղազախստանը դեմ է լինելու, Ռուսաստանը` կողմ, Հայաստանը փորձելու է պայմանավորվել տնտեսությանը, արտոնություններին վերաբերող հարցերի շուրջ: Եվ «Հայաստանը գնալու է այդ ուղղությամբ, բայց չեմ կարծում, թե այդ անդամակցությունը ներկա պայմաններում, տարբեր պատճառներից ելնելով, կարելի է ակնկալել մոտ ապագայում»: Հարց` ինչո՞ւ են ռուսները տարբեր մակարդակներում հարցեր բարձրացնում ու տարբեր պատասխաններ տալիս: Ի վերջո, քաղաքականության ճկունությունը չի՞ վերածվում հակասականության, որ վկայում է վատ կառավարվող իրավիճակ:
ՀՀ նախագահը բացահայտորեն հոգնել է նաև իրեն ներկայացվող ուղղակի ու անուղղակի մեղադրանքներից Արցախի հարցում, և հոգնել է այնքան, որ բաց տեքստով, ուղիղ եթերում ասում է. «Մի՛ պաշտպանեք Արցախը ինձնից: Սա ոչ միայն վիրավորական է, այլ նաև անհեթեթ է, անհեթեթ», մնում էր նաև անուններ տար` սկսելով, իհարկե, իր նախորդից կամ ավարտելով Ռոբերտ Քոչարյանով: Նախագահի հետ հարցազրույց վարող որևէ այլ լրագրող, իհարկե, նրան հարցնելու էր Ադրբեջանի նախագահի հետ առաջիկա հանդիպման մասին, որի մասին խոսում են ԱՄՆ-ի դեսպանները Հայաստանում ու Ադրբեջանում («ԱՄՆ-ը կարծում է, որ Հայաստանի և Ադրբեջանի նախագահները փարիզյան հանդիպման ընթացքում կոնկրետ համաձայնության կգան ԼՂ հակամարտության կարգավորման հարցում»,- ասել է Ռիչարդ Մոռնինգսթարը), համանախագահը, իսկ ժամկետ չի նշվում: Հարցնելու էր նաև Ֆրանսուա Օլանդի առաջարկի մասին, որը, իհարկե, հայտնի է, բայց նախագահների ու արտգործնախարարների մակարդակով թերևս, ոչ ավելի: Թեպետ եթե հստակ պատասխան լիներ, հարցն էլ կհնչեր: Այնուամենայնիվ, նույնիսկ հերթապահ պատասխանի ակնկալիքով հարցը կհաստատեր, որ Հայաստանը մտադիր է շարունակել բանակցությունները և վճռական է հակամարտության կարգավորման իր ցանկության մեջ:
Սերժ Սարգսյանի ողջ հարցազրույցը նմանվում էր երկար ժամանակ բացակայելուց հետո վերադարձած մարդու այդ ընթացքում կուտակած պարտքերը հերթով փակելուն: Թեպետ համարյա ամեն պատասխանի մեջ հնչում էր` «Ես բազմաթիվ անգամ առիթ եմ ունեցել այդ մասին խոսելու»: Նոր կառավարության մասին էլ ասվեց այն, ինչ արդեն ասվել էր. «ՈՒրախությամբ պետք է նշեմ, որ ամբողջ կառավարությունը գիտակցում է պատասխանատվության իր աստիճանը, ամբողջ կառավարությունը գիտակցում է, որ նախկին կառավարության փոփոխությամբ ակնկալիքներ են ձևավորվել, և այդ ակնկալիքները պետք է արդարացվեն»: Բայց և ասվեց այն, ինչ մինչ այդ չէր ասվել` նշվեցին կառավարության աշխատանքի գնահատման չափանիշները. «Առաջինը կայուն տնտեսական աճն է: Կառավարությունը պետք է ապահովի կայուն տնտեսական աճ: Երկրորդ չափանիշը աշխատավարձ-գնաճ հարաբերակցությունն է, այսինքն` աշխատավարձի աճը միշտ պետք է գերազանցի, առաջանցիկ լինի գնաճին, որպեսզի ավելանան մարդկանց իրական եկամուտները: Եվ երրորդ հանգամանքը հարկեր-ՀՆԱ հարաբերակցությունն է, թե ՀՆԱ-ի քանի՞ տոկոսն ենք կարողանում հարկերի տեսքով բերել բյուջե, որովհետև սա է հիմքը և՛ աշխատավարձերի բարձրացման, և՛ սոցիալական խնդիրների լուծման»: Որքա՞ն կդիմանա վարչապետն այս չափանիշներով կառավարմանը, և կգործե՞ն այս չափանիշները կառավարության աշխատանքը գնահատելիս, թե՞ կկրկնվի յոթ տոկոսի պատմությունը, առավել ևս, որ Հովիկ Աբրահամյանի դեպքում թիվ էլ չի նշվում:
Եվ, իհարկե, ՀՀ նախագահը համակարգված պատասխան տվեց ոչիշխանական քառյակի 12 առաջարկներին, ավելին` մեծարեց նրանց «ընդդիմություն» գնահատականով ու ասաց. «Այն հարցերը, որոնք ներառված են մեր ծրագրերում կամ իմ նախընտրական ծրագրում կամ այսօրվա կառավարության` արդեն հաստատված ծրագրում, պետք է արագ առաջ տանել և բացատրել մեր ընդդիմադիրներին, թե այս ուղղություններում մինչև ուր ենք շարժվելու: Երկրորդ` այն հարցերը, որոնք առնչություն ունեն սահմանադրական բարեփոխումների հետ, անպայման պետք է քննարկվեն հեղինակների հետ և միասին գան ընդհանուր հայտարարի: Եվ երրորդ` այն հարցերը, որոնք, մեր կարծիքով, մեր թիմի կարծիքով, իրատեսական չեն, անպայման պետք է բացատրել մեր ընդդիմախոսներին, թե ինչու իրատեսական չեն և ինչ հետևանքների կարող են բերել, եթե մենք խնդիրները լուծենք այն կերպ, ինչ կերպ իրենք են առաջարկում»: Թե ինչ կմնա 12-ից եռաստիճան մաղից հետո, դժվար չէ ենթադրել, բայց դա արդեն ոչիշխանական քառյակի հաշվելիքն ու որոշելիքն է: Իսկ նրանք արդեն սխալներ են գտել իրենց քայլերում` ՀԱԿ-ը սխալ է համարում նախագահի հրաժարական չպահանջելը, «Ժառանգությունը»` այդքան երկար ժամկետ տալը, ու այդպես…
Իսկ ընդհանրապես Սերժ Սարգսյանը Հայաստանի քաղաքական օրացույցում նոր թվական ավելացրեց` 2019 (2014+5), որը բացահայտորեն հաջորդում է համապետական ընտրություններին, բայց կարող է լինել այն հանգրվանը, որտեղ հասնում ես «արդեն ազատ Արցախով, հստակ հաստատված խաղաղությամբ, արագ տեմպերով զարգացող Հայաստանով և նույնչափ արագ տեմպերով ներգաղթ երևույթներով»: Իսկ մինչ այդ դեռ պետք է ապրել միություններից ներս ու դուրս, երկրից ներս ու դուրս, իսկ ամենակարևորը` կանգուն պահած կամուրջները ու բաց պահեստային ելքերը:


ԱնահիտԱԴԱՄՅԱՆ

Հ. Գ.- ՈՒ քանի դեռ ՌԴ արտգործնախարարը Բաքու էր մեկնել, ՀՀ արտգործնախարարը Բեռլինում Ֆրանկ-Վալտեր Շտայնմայերի հետ քննարկում էր ոչ միայն երկկողմ հարաբերությունները, այլև Հայաստան-Եվրամիություն, ու երկուստեք պատրաստակամություն է հայտնվել շարունակելու համապարփակ համագործակցությունը բոլոր հնարավոր ոլորտներում: Շտայնմայերն էլ ընդգծում էր, որ Գերմանիան շահագրգռված է Հայաստանի հետ համագործակցության առավել զարգացմամբ: Սա` առաջին:
Երկրորդ` դեռ երեկ ՀՀ նախագահ Սերժ Սարգսյանը պաշտոնական այցով Թբիլիսիում էր: Իսկ գուցե նախագահի մակարդակով հաջորդ հանդիպումը Փարիզում Իլհամ Ալիևին տեսնելը չի լինելու, այլ Թեհրանում կամ Երևանում Հասան Ռուհանիին հանդիպելը: Եվրաասոցացումից հեռացած ու Եվրասիաասոցացմանը չմոտեցող Հայաստանը ժամանակ ու հնարավորություն ունի երկկողմանի հարաբերություններ զարգացնելու հարևանների հետ` Վրաստանի, Թեհրանի, հետո նաև Թուրքիայի ու…
Եվ երրորդ` էլեկտրաէներգիայի գնի բարձրացումը սպառողի վրա չգցելու համար պետք է հիմնադրել «Լույս» հիմնադրամ հատուկ օլիգարխների համար, թող ազնվորեն վճարեն իրենց ազնիվ վաստակից: Ի վերջո, մի ազգ չե՞նք:

Դիտվել է՝ 1469

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ