Այսօր առավոտյան, ի պատասխան Կիևի ռեժիմի՝ ռուսական էներգետիկ և տնտեսական օբյեկտներին վնաս պատճառելու փորձերին, Ռուսաստանի Դաշնության զինված ուժերը հեռահար ճշգրիտ զենքերով խմբակային հարված են հասցրել ՈՒկրաինայի ռազմարդյունաբերական օբյեկտներին և ԶՈՒ ավիացիոն բազաներին: Ըստ ՌԴ ՊՆ-ի՝ քաղաքացիական օբյեկտներին ՌԴ ԶՈՒ-ի հասցրած կանխամտածված հրթիռային հարվածների մասին հայտարարությունները բացարձակապես չեն համապատասխանում իրականությանը։               
 

ՈՒժի յուրաքանչյուր կենտրոն կնախընտրի խաղալ մի քանի գործընկերոջ հետ միաժամանակ

ՈՒժի յուրաքանչյուր կենտրոն կնախընտրի  խաղալ մի քանի գործընկերոջ հետ միաժամանակ
02.11.2012 | 12:45

Բալկանների նոր և նորագույն պատմությունը լավ հայտնի է: Այդ տարածաշրջանը քանիցս դարձել է եվրոպական ու համաշխարհային իրադարձությունների ծավալման ասպարեզ, այստեղ տարածաշրջանային և ավելի խոշոր հակամարտությունների օջախներ են բռնկել:
Հարավսլավիայի փլուզման և հետագա իրադարձությունների` օրինակարգ համարվող նպատակն էր թույլ չտալ, որ նախկին Հարավսլավիայի բուն կենտրոնում ստեղծվի խոշոր և զորեղ տարածաշրջանային մի պետություն` Սերբիա, որը վերահսկեր Բոսնիայի մի մասը` դեպի Ադրիատիկ ելքով, այսինքն` Չեռնոգորիան, ինչպես նաև Կոսովոն, ինչն աշխարհաքաղաքական առավելություններ կապահովեր սերբերի համար: Ո՛չ Եվրոպային, ո՛չ ԱՄՆ-ին պետք չէր այնպիսի Սերբիա, որը հանդես գար իբրև բալկանյան առաջատար, գերիշխող պետություն, իբրև եվրոպական աշխարհամասում ուժի ևս մեկ կենտրոն: Ներկայումս Բալկաններում սլավոնների գերիշխանությանը վերջ է տրված, քանի որ Բուլղարիան զգալիորեն թուլացած է և ի վիճակի չէ անգամ պաշտպանելու իր ազգային շահերը երկրի ներսում, Հարավսլավիայի փոխարեն ստեղծվել են աննշան ու քաղաքականապես թույլ պետություններ: Բացի այդ, երկու կաթոլիկ երկրներ` Հորվաթիան ու Սլովենիան, միայն ձևականորեն են սլավոնական աշխարհին պատկանում: Սերբիան և Բուլղարիան «գոյաբանական» հակառակորդներ են, նրանց միջև խիստ երկիմաստ տեղ է գրավում Մակեդոնիան, որին նրանք երկուսն էլ հավակնում են, Հորվաթիան ու Սերբիան մտադրություն հանդես չեն բերում կարգավորելու և կառուցելու իրենց հարաբերությունները` նույնիսկ հաշվի առնելով եվրոպական կողմնորոշումը: Ռումինիան` Սերբիայի նկատմամբ այդ քիչ թե շատ բարեկամական պետությունը, ավելի ու ավելի է ներքաշվում Մոլդովայի ու Տրանսիլվանիայի խնդիրների մեջ, այսինքն, այսպես թե այնպես, «թույլ լարվածությամբ» առճակատման մեջ է մտնում Ռուսաստանի, ՈՒկրաինայի և Հունգարիայի հետ: Հունաստանը, որը 90-ականներին ջանում էր դառնալ բալկանյան երկրների միասնական դիրքորոշման եթե ոչ առաջատարը, ապա գոնե շարժիչ ուժը` թուրքական տնտեսական և քաղաքական նվաճողականության սպառնալիքի դեմ հանդիման, հիմա, երևի, այդ հարցով ոգևորված չէ։ Ալբանիան և Կոսովոն, հայտնվելով Արևմուտքի քաղաքականության հովանավորյալների դերում, չնայած Եվրոպայի ու ԱՄՆ-ի աջակցությանը, որոշակիորեն շրջափակված են բալկանյան երկրների կողմից, անկախ նրանց վերաբերմունքից Սերբիայի ու նրա շահերի նկատմամբ: Ալբանիան և Բոսնիան (նկատի ունենալով սրա մահմեդական մասը), շարունակելով ինչ-որ չափով շահարկել Թուրքիայի շահագրգռությունն ու նրա հետ «համագործակցությունը», իրականում միարժեքորեն ընտրել են եվրոպական ուղին, և նրանց քիչ է հետաքրքրում մի այնպիսի քաղաքական «ժամանակավրեպ» հանգամանք, ինչպիսին «նեոօսմանիզմն» է: Երեք առավել փոքր երկրներ` Մակեդոնիան, Չեռնոգորիան և Սլովենիան, դեռևս ինքնաբավություն չեն ապահովել և ավելի շուտ կներկայացնեն եվրոպական քաղաքական ներկապնակը, քան ինքնուրույն պետության կարգավիճակ: Ինքնիշխան պետությունների կողքին, որոնք ունեն բազում-բազմաթիվ քաղաքական ու տնտեսական խնդիրներ, և որոնց միջև առկա քաղաքական խնդիրները բնավ էլ լուծված չեն, կան մի շարք ազգային «կղզյակներ», որոնք շարունակում են ներկայացնել տարբեր կարգի պահանջներ ու հավակնություններ: Ներկա Բալկանները խիստ պայթյունավտանգ մի նյութ է, և եթե Եվրոպան ու ԱՄՆ-ը նախկինում պատրաստ էին լուծելու նրանց հետ կապված տարբեր հարցեր, այժմ Բալկաններից ակնկալվում է ոչ թե պահանջների առաջադրում, այլ առավելագույնս կայուն ու համեստ վարքագիծ: Բալկաններն առայժմ Արևմտյան ընկերակցության ուժի կենտրոնների կողմից ավելի շուտ դիտարկվում է իբրև քաղաքականապես «պահուստավորված» տարածաշրջան, որը դեռ անելիքներ ունի: Հասկանալի է դարձել, որ վաղ թե ուշ, իսկ ավելի ճիշտ` շատ շուտով, բալկանյան բոլոր պետությունները կհայտնվեն ՆԱՏՕ-ի կազմում ու Եվրամիությունում: Իսկ առայժմ Բալկաններում Եվրոպայի «վերջին» էական խնդիրը մնում է Սերբիան, բայց դատելով ըստ ամենայնի, Սերբիան պատրաստ է պատմական զիջումների դիմելու` Եվրատլանտյան կառույցներ ընդունվելու համար: Ընդ որում, Բալկաններում Ռուսաստանի դերն ու դիրքորոշումը կհասցվեն նվազագույնի և կսահմանափակվեն միայն էներգետիկ ենթակառուցվածքով: Բալկանների այդ վեկտորները, անտարակույս, կմեծացնեն Ռուսաստանի առանձնացումը Եվրասիայի շրջանակներում և Ռուսաստանի է՛լ ավելի մեծ շփումը եվրասիական աշխարհաքաղաքական գաղափարների ու նախագծերի հետ:
Ներկայումս եվրոպական շահերի համար Բալկանների գործառույթները կարելի է բաժանել հետևյալ կերպ։
Բալկանյան երկրներում, ինչպես Արևմտյան Եվրոպայում, ժողովրդագրական ճգնաժամ է, բայց դրանք տնտեսապես զարգացած պետությունների կողմից դիտվում են որպես, նախ և առաջ, աշխատուժի աղբյուր, որը կարող է փոխարինել Հյուսիսային Աֆրիկայից, Թուրքիայից և առավելապես մահմեդական բնակչություն ունեցող այլ երկրներից եկող աշխատուժի հոսքին: Բալկաններից Եվրոպան ստանում է քաղաքակրթական ու ռասայական պատկանելությամբ մոտ, բավականին կրթված, մասնագիտական արժեքավոր հմտություններով օժտված, սոցիալապես համեմատաբար հեշտ ինտեգրվող մարդիկ: Ճիշտ է, Ռումինիան և Բուլղարիան գաղթականների հոսքի հարցում խտրականություն չցուցաբերեցին, ինչը շոկ դարձավ Արևմտյան Եվրոպայի երկրների համար, բայց այդ խնդիրը կարելի է կարգավորել: Որոշ գնահատականների համաձայն, ժամանակի ընթացքում տնտեսական ներգաղթը Բալկաններից կարող է հանգեցնել տարածաշրջանի երկրների բնակչության 20-40 տոկոս կրճատման, բայց դա թույլ կտա լուծել տնտեսական խնդիրներ և այնքան էլ չի անհանգստացնում քաղաքական վերնախավին:
Բալկանյան երկրների մյուս կարևոր գործառույթը կարող է դառնալ գյուղատնտեսական լայն մասնագիտացումը, և Բալկանները կարող է դառնալ հսկայական ծավալի գյուղմթերքների մատակարար, ինչը կհանգեցնի գների նվազման: Դա, իհարկե, դժգոհություն կառաջացնի եվրոպական մյուս երկրների ֆերմերների շրջանում, բայց և հնարավորություն կտա մեծացնելու Եվրամիության ինքնապահովումը: Դա նաև կփոխարինի Թուրքիայից և ուրիշ շատ երկրներից ներմուծվող այլ մթերքները: Բալկանները հույս ունի ստանալու լուրջ ներդրումներ, բայց Եվրոպան հազիվ թե շահագրգռված լինի այդ երկրներում ծանր արդյունաբերության և էներգատար ճյուղերի զարգացմամբ: ՈՒստի կարելի է սպասել, որ ժամանակի ընթացքում ագրարային հատվածը եվրոպական տարածաշրջանային մասնագիտացման բնույթ կկրի:
Բալկանների առավել հրատապ աշխարհատնտեսական խնդիրը եվրոպական շահերի շրջանակներում էներգետիկ հաղորդուղիների զարգացումն է, ինչի հետ կապված տարածաշրջանը, փաստորեն, հայտնվել է քաղաքական և աշխարհաքաղաքական լայն պայքարի կիզակետում: Այդ ասպարեզում մատակարարների և սպառողների դերում հանդես են գալիս տասնյակ պետություններ ու խոշորագույն ընկերություններ: Եվրոպայի առաջատար պետությունները, Ռուսաստանը, ԱՄՆ-ը, Թուրքիան և Իրանը իրենց դիրքորոշումն արտահայտում են, բայց դեռևս հասկանալի չեն այս կամ այն նախագծի հեռանկարները: Այս հանգամանքը Բալկաններին է վերադարձնում աշխարհաքաղաքական առանցքային տարածաշրջանի դերը, բայց, դրա հետ մեկտեղ, տարածաշրջանը հայտնվել է ռազմավարությունների ու շահերի բախման գոտում, և դա թույլ չի տալիս արագ որոշումներ կայացնել և իրականացնել այդ էներգետիկ նախագծերը:
Ներկայումս էներգահաղորդուղիների ամերիկյան և բրիտանական նախագծողները, ինչպես նաև նրանք, ովքեր կոչված են ապահովելու այդ նախագծերի քաղաքական աջակցությունը, մտորում են այնպիսի ունիվերսալ լուծումների մշակման վրա, որոնք հնարավորություն կտային կրճատելու Եվրոպայի կախումը Թուրքիայի և Բալկանների տարածքներով գազի ներմուծումից: Այս կապակցությամբ առաջարկվում է Թուրքիայի տարածքից դուրս գալուց անմիջապես հետո այն մղել մի քանի երթուղով և Բալկանների երկրներով անցկացնել երեք հիմնական գիծ: Այս ամենը, առայժմ, շատ կասկածելի է թվում ու հազիվ թե նման սխեման հնարավորություն տա էապես նվազեցնելու վտանգները, սակայն այլ ելք չկա: Արևմտյան Եվրոպայում բրիտանացիներն ու ամերիկացիները, այնուամենայնիվ, կցանկանային հաղթահարել կախումը ռուսական վառելիքի մատակարարումից: Թուրքիան ևս արդեն չի համարվում նպաստավոր գործընկեր նավթի ու գազի տարանցման գործում, ինչը հանգեցրել է Կասպից ծովի ավազանից դեպի Արևմուտք ձգվող առանց բացառության բոլոր գազամուղների ու նավթամուղների քաղաքական դերի նվազման: Վերջին ժամանակներս, որպես վառելիքի տարանցման գործընկերոջ` Թուրքիայի հուսալիության նկատմամբ կասկածներին զուգընթաց, վտանգների առնչությամբ ոչ այնքան բարենպաստ գնահատականներ են լսվում Բալկանների վերաբերյալ: Համարվում է, որ Բալկաններն էլ անհուսալի է դարձել ՈՒկրաինայի նման, որին կարողացան հեշտորեն ներքաշել գազի համընդգրկուն շանտաժի մեջ: Առհասարակ, Արևմտյան Եվրոպայի փորձագետներն ավելի ու ավելի հաճախ են սկսել խոսել «սլավոնական գործոնի» մասին` որպես աշխարհատնտեսական և աշխարհաքաղաքական շատ աննպաստ հանգամանքի: Այս կապակցությամբ շատ հնարավոր է, որ ռումինական երթուղիներն առավել նպաստավորը դառնան Սև ծով-կովկասյան տարածաշրջանից նավթի ու գազի փոխադրման համար, իսկ բուլղարական և սերբական երթուղիները դառնան նվազ ցանկալի: Դա, իր հերթին, կարող է հանգեցնել տարածաշրջանային հակասությունների սրման:
Չնայած Ռուսաստանին ուզում են առավելագույնս դուրս մղել Բալկաններից, վերջինս իր դիրքերը վերադարձնելու մտադրություններից չի հրաժարվում, հույսը դնելով իր տնտեսական հնարավորությունների, ինչպես նաև հենվելով պատմական անցյալի, սլավոնական և ուղղափառ ժառանգության ընդհանրության վրա: Այս բոլոր գործոնները հաջողությամբ աշխատում են, բայց այդ երկրների քաղաքական վերնախավերը, բացի Սերբիայից և, մասամբ, Հունաստանից, չեն ձգտում Ռուսաստանի հետ ավելի սերտ հարաբերություններ հաստատելու, քան պահանջվում է կոնկրետ տնտեսական նախագծերի իրականացման շրջանակներում: Այնպիսի երկրներում, ինչպիսիք են Բուլղարիան կամ Մակեդոնիան, հակառուսական տրամադրությունները, փաստորեն, վերացել են (թեև կան նաև Ռուսաստանի հետևողական հակառակորդներ) և որոշ քաղաքական կուսակցություններ ու կազմակերպություններ աշխատում են վերադարձնել Ռուսաստանի դիրքերը Բուլղարիայում և ամբողջությամբ վերցրած Բալկաններում: Միաժամանակ, այդ կուսակցություններն ու կազմակերպությունները ունեն միանգամայն որոշակի հակաթուրքական ուղղվածություն: Հնարավոր է, որ Ռուսաստանին հաջողվի էլ վերադարձնել որոշ նախկին դիրքեր, եթե Մոսկվայի ռուսական վերնախավերը շեշտը դնեն ոչ միայն տնտեսական նպատակահարմարության, այլև շահերի ավելի լայն ոլորտների վրա: Բայց առայժմ ռուս քաղգործիչներից անհնար է սպասել նման լայնախոհություն։
Հետաքրքրություն է ներկայացնում Բալկաններում Ռուսաստանի և Թուրքիայի համագործակցության հնարավորությունը: Ռուսաստանն ու Թուրքիան հավասարապես մերժյալներ են դարձել Եվրոպայի և առհասարակ Արևմուտքի համար, պահանջներ են առաջադրում և ձգտում են իրացնել իրենց հավակնություններն արևմտյան ուղղությամբ, երկու պետություններն էլ ունեն Բալկաններում իրենց դիրքերը վերադարձնելու կոնկրետ ձգտում: Նրանք հասկանում են, որ այդ տարածաշրջանում իրենց դիրքերի վերականգնումը հնարավորություն կընձեռի ավելի սերտ համագործակցություն ապահովելու Եվրոպայի հետ, և նրանք, իհարկե, տարբեր մոտեցումներով ջանում են հաստատել իրենց դիրքերը Բալկաններում, որն ակտիվորեն ինտեգրվում է Եվրատլանտյան կառույցներին: Պետք է ասել, որ Բալկանների ուղղությամբ Ռուսաստանի և Թուրքիայի հարաբերություններում առայժմ ավելի շատ հակասություններ կան, քան համագործակցության հնարավորություններ: Նախ և առաջ, այդ հակասությունները նկատվում են նավթամուղների ու գազամուղների նախագծման և կառուցման ասպարեզում: Թուրքիային ամենից շատ նյարդայնացրել են Ռուսաստանի փորձերը` շրջանցելով սևծովյան նեղուցները, նավթամուղը գցելու Բուլղարիայի և Հունաստանի տարածքով, նախագիծ, որը հաջողությամբ ձախողվեց Բուլղարիայի կողմից` Արևմուտքի մասնակցությամբ:
Եթե մի այնպիսի կարևոր տարածաշրջան, ինչպիսին Կովկասն է, Ռուսաստանի և Թուրքիայի նվաճողամտության պայմաններում չդառնա Արևմուտքի կողմից իր դիրքերի պաշտպանության ասպարեզ, և եթե նույնիսկ Արևմուտքը փորձի պահել Կովկասը, ապա դա տեղի կունենա առանց ավելորդ դրամատիկության, իսկ Բալկանները, անտարակույս, կդառնա մի կողմից Արևմուտքի մյուս կողմից` Ռուսաստանի և Թուրքիայի լուրջ բախման ասպարեզ, ինչը կհանգեցնի լարված հակամարտության: Շատ բան կախված կլինի նրանից, թե ում կընտրի Ռուսաստանը որպես առաջնային գործընկեր Եվրոպայի հետ իր հարաբերությունների կառուցման գործում` Թուրքիայի՞ն, թե՞ ավելի կարևոր գործընկերների` Ֆրանսիային ու Գերմանիային: Եթե ուշադրության առնենք, որ ԱՄՆ-ը և Մեծ Բրիտանիան անպայման կմիջամտեն, որպեսզի ռուս-թուրքական դաշնազույգի ստեղծում, կամ, համենայն դեպս, բալկանյան ուղղությամբ Ռուսաստանի և Թուրքիայի մերձեցում թույլ չտան, ապա հազիվ թե Ռուսաստանը կարողանա իրեն թույլ տալ հանդես գալ ի հակակշիռ Եվրոպայի` Թուրքիայի հետ սերտ գործընկերությամբ: Ամեն դեպքում, այդ տարածաշրջանում սպասվում է աշխարհաքաղաքական բնույթի խաղ, և գործընկերային ոչ մի «փունջ» չի կարող «բացարձակ» բնույթ կրել: ՈՒժի յուրաքանչյուր կենտրոն կնախընտրի խաղալ մի քանի գործընկերոջ հետ միաժամանակ, և Բալկաններում այդ բազմավեկտոր քաղաքականությունը կշարունակվի:

Իգոր ՄՈՒՐԱԴՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2806

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ