«Վաղուց ժամանակն է, որպեսզի Ալլա Պուգաչովան ճանաչվի որպես օտարերկրյա գործակալ և զրկվի Ռուսաստանի Դաշնությունում իր ամբողջ ունեցվածքից՝ Ռուսաստանի Դաշնության զինված ուժերը վարկաբեկելու և արևմտյան քարոզչության օգտին աշխատելու համար»,- հայտարարել է ՌԴ Պետդումայի պատգամավոր Ալեքսեյ Ժուրավլյովը։ Ավելի վաղ Պուգաչովան Instagram սոցիալական ցանցում Կիևի մանկական հիվանդանոցի վրա հրթիռի խոցման մասին գրառում էր արել։               
 

«Քանդակագործությունը պարզ նմանակում, պատճենահանում չէ»

«Քանդակագործությունը պարզ նմանակում, պատճենահանում չէ»
06.02.2009 | 00:00

«ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆԻՑ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆ ԳՈՐԾԻՉՆԵՐՆ ԷԼ ԳԼՈՒԽ ՉԵՆ ՀԱՆՈՒՄ»
Անցած ստեղծագործական ճանապարհի, քանդակագործներին մտահոգող խնդիրների, քաղաքականության ու այլ հարցերի շուրջ իր մտորումներն է փոխանցում քանդակագործ ԼԵՎՈՆ ԹՈՔՄԱՋՅԱՆԸ
-Ինչպե՞ս դարձաք քանդակագործ, պարոն Թոքմաջյան:
-Սկսեմ նրանից, որ հայրս եղել է ղարսեցի Թոքմաջենց Նիկոլի տղան: Ներկարար էր, նախշքար էին ասում: Հորեղբորս տղան` Տիգրան Թոքմաջյանը, նույնպես նկարիչ էր: Այսինքն, մեր գեներից է գալիս կապվածությունն արվեստին` նկարչությանն ու քանդակագործությանը: Երբ 8-րդ դասարանում գործերս տարա Թերլեմեզյանի անվան ուսումնարան, քանդակագործ դառնալու ոչ մի մտադրություն չունեի, որովհետև ես նկարում էի, քանդակն ինձ խորթ էր: Քննություններս հանձնեցի, նկարիչների ցուցակում անունս չգտնելով, հիշում եմ, լացով գնացի տուն: Մայրս ձեռքիցս բռնեց, տարավ ուսումնարան ու բանից պարզվեց` մասնագետները գտել էին, որ իմ նկարների մեջ քանդակային ու ծավալային բան կա, և ինձ խորհուրդ տվեցին գնալ քանդակի ֆակուլտետ: Այսպես, կարծես բախտի քմահաճությամբ, սկսեցի զբաղվել քանդակագործությամբ։ Առաջին ուսուցիչս Ադիբեկ Գրիգորյանն էր, ով, ճիշտ է, փայլուն քանդակագործ չէր, բայց որպես մանկավարժ շատ-շատ բան սովորեցրեց ինձ: 1957-ին ավարտեցի ուսումնարանն ու ընդունվեցի Երևանի գեղարվեստաթատերական ինստիտուտ: Այստեղ իմ ուսուցիչներն էին պրոֆեսորներ Արա Սարգսյանը և Սուրեն Ստեփանյանը, բայց ինձ նկատել էր նաև Երվանդ Քոչարը, որն ինստիտուտում թեև չէր դասավանդում, սակայն եղավ ինձ համար անուղղակի ուսուցիչ: Նրա հույսերը պարտավոր էի արդարացնել, քանզի մեծ սպասելիքներ ուներ ինձանից: Նա միշտ ինձ հորդորում էր գնալ Փարիզ, ասում էր, որ իմ անելիքն այնտեղ է, և որ Փարիզն արվեստի բնօրրանն է: Ես չգնացի, մնացի այստեղ, և եթե իմ գործերով բնորոշելու լինեն ինձ, կարծում եմ, տեսանելի կլինի իմ համեստ լուման հայ քանդակագործության մեջ:
-Անձամբ Դուք Ձեր ո՞ր գործերն եք առավել գնահատում։
-Առաջինը Մարտիրոս Սարյանի մարմարե հուշարձանն է, որի համար հայտարարված մրցույթում ես և ճարտարապետ Արթուր Թարխանյանը շահեցինք արձանը պատրաստելու իրավունքը: Հետո Կարաբալայի արձանը քանդակեցի, որի կերպարում մի քիչ էլ հորս դիմանկարը կա, քանի որ նրանք մտերիմներ էին և հաճախ էին իրար հետ «Կովկաս» ռեստորանում մի-մի բաժակ գինի խմում: Հետագայում ինձ համար սիրելի աշխատանքներից դարձավ նաև կրկեսի դիմաց կանգնեցված Լեոնիդ Ենգիբարյանի արձանը: Ինձ, իհարկե, քննադատում են, որ կերպարը նման չէ իրեն, և որ շատ նիհար եմ քանդակել, բայց ես նրան այդպես եմ հիշում: Այնուհետև Էրեբունիում դրվեց Արգիշտի արքայի, Աջափնյակում` Սողոմոն Թեհլերյանի քանդակը, վերջին շրջանում կանգնեցվեց Գևորգ Չավուշի արձանը: Ղարաբաղում ունեմ շատ գործեր. Մոնթե Մելքոնյան` Մարտակերտի շրջանում, Ստեփանակերտում` գեներալ Քրիստափոր Իվանյան և այլն: Շատ քանդակներ ունեմ նաև աշխարհի տարբեր վայրերում, Ղրիմում` Այվազովսկի եղբայրներ, Կանադայում և այլուր:
-Ձեր թեմատիկայում ի՞նչը կարելի է առանձնացնել, կարծես գերակշռում է պատմականը:
-Այո: Ես պատահական ոչինչ չեմ արել: Միշտ աշխատել եմ հասու լինել պատմական ու հերոսական թեմաներին: Արդեն հինգերորդ տարին է, ինչ աշխատում եմ տասներկու կերպարների վրա, որոնք 1915-ի եղեռնին զոհ դարձած մտավորականներ են` Սիամանթո, Դանիել Վարուժան, Կոմիտաս, Գրիգոր Զոհրապ, Ռուբեն Սևակ, Երուխան, Տիրան Չրաքյան և այլք:
-Ձեր աշխատանքներն ավելի շատ պատվերնե՞ր են, թե՞ սեփական մտահղացումներ:
-Հիմնականում իմ նախաձեռնություններն են, որոնց ես հասել եմ շատ մեծ դժվարությամբ, պայքարել եմ, լուրջ պատնեշներ հաղթահարել` քաղաքապետարան, թաղապետարան: Մի մասը մրցույթով շահած պետպատվերով աշխատանքներ են, մի մասն էլ` անհատ պատվիրատուների համար արված գործեր: Չնայած, բոլոր դեպքերում, եթե լավ գործ ես ստեղծում, ուրեմն դա ներշնչանքի, ինքնամոռացության ու նվիրումի արդյունք է:
-Դուք ստեղծագործողների ավագ սերնդի ներկայացուցիչ եք, նախորդ դարի 60-ականներից սկսել եք ստեղծագործել և հիմա էլ շարունակում եք: Ինչպիսի՞ն էր Ձեր սերնդի հայացքն արվեստին, մասնավորապես` քանդակագործությանը:
-Իրոք, երբ խորհրդային շրջանում էինք ապրում, սոցիալիզմն ուներ կոմունիստական իր գաղափարախոսությունը, որն արվեստում հետևյալ կերպ էր դրսևորվում. դու պետք է կյանքից վերցնեիր թեմաներ ու հարազատ մնայիր կյանքին, լինեիր ձևով` ազգային, բովանդակությամբ` սոցիալիստական: Մեր սերունդը դեռ 60-ականներին հասկացավ, որ արվեստը միայն այդպիսին չի կարող լինել։ Արվեստը ձևով` ազգային, հոգով` ազգային, բայց բովանդակությամբ պետք է ազատ լինի: Քանդակագործությունը պարզ նմանակում, պատճենահանում չէ, այլ ազատ մտքի, ազատ հոգու արտահայտություն: Ես այն երջանիկներից եմ, որ ապրեցի երկու հասարակարգերում և երկուսում էլ կարողացա պահել արդիականության շունչը: Դեռ Եղիշե Չարենցն է ասել. «Թե ուզում ես երգդ լսեն, ժամանակիդ շունչը դարձիր»: Իհարկե, արվեստագետը չի կարող միանգամից շուռ գալ և ասել` հիմիկվա պահանջներն ուրիշ են, և ես պետք է փոխվեմ: Այդպես չի լինում: Հոգուդ մեջ ինչ կա` կա:
-Իսկ ինչպիսի՞ն է մեր օրերի «շունչը», ժամանակակից մշակույթ ասվածն ի՞նչ տեսքով է «ներխուժել» քանդակագործության մեջ:
-Շփումը երիտասարդների հետ` Հայաստանում և դրսում, ինձ հուշում է, որ այսօրվա քանդակագործությունն այլ ուղղությամբ է գնում: Նրանք շատ անգամ մերժում են բովանդակությունը` տեղ տալով ձևին: Սակայն ես հիմա դրան ավելի ազատ եմ նայում: Իմ երկու տղաներն էլ են քանդակագործ, և ես ոչ մի կերպ չեմ միջամտում նրանց ստեղծագործական աշխատանքի ընթացքին, չնայած շատ բաներ ինձ դուր չեն գալիս, բայց երբ տեսնում եմ, որ նրանք հրավիրվում են միջազգային սիմպոզիումների և մրցանակներ շահում, մտածում եմ, որ առհասարակ պահանջն է այդպիսին: Մի կողմից էլ այսօր, խոստովանենք, ապրելու խնդիր կա:
-Ո՞րն է Հայաստանում կոնկրետ պահանջարկն այսօր քանդակագործության բնագավառում:
-Եկեք Հայաստանը չափանիշ չդարձնենք, որովհետև Հայաստանում այսօր ամեն ինչ այնքան խառնիխուռն է, որ չգիտես` կա՞ պահանջ, թե՞ չկա: Չգիտես, առհասարակ արվեստի նկատմամբ հետաքրքրություն կա՞, թե ոչ: Հիմա միջակություններն ավելի շատ են: Ես միշտ հիշում եմ Երվանդ Քոչարի այն խոսքերը, որ իսկական արվեստագետն ու իսկական արվեստի գործը ստեղծվում են հոգու, մտքի և մեծ վարպետության շնորհիվ, և եթե դրանցից մեկն ու մեկը պակաս է, ապա թերի է լինում ամբողջը:
-Անդրադառնանք ստեղծագործական միություններում սովորական դարձած խժդժություններին, տվյալ պարագայում` նկարիչների միությանը, որին անդամակցում եք նաև Դուք: Ի վերջո, սա ի՞նչ պայքար է` գաղափարակա՞ն, թե՞…
-Իհարկե, ցավալի է էս ամեն ինչը: Նախ` սկսենք նրանից, որ բարձրարժեք արվեստն առանց տնտեսական բազայի չի կարող գոյատևել: Ոչ վաղ անցյալում Հայաստանը տոննաներով պղինձ ու մոլիբդեն էր արտահանում: Ո՞Ւր կորան դրանք, չգիտես: Այս տնտեսական վիճակն էլ խարխլեց ստեղծագործական միությունների հիմքերը: Չմոռանանք, որ դրանք ստեղծվեցին, որպեսզի նկարիչներին, գրողներին, կոմպոզիտորներին նախ ապահովեն արվեստանոցներով, ցուցահանդեսներում գնումներ կազմակերպելով, շրջագայությունների ուղարկելով: Այսինքն` պետությունը ստեղծագործողին տիրություն էր անում: Այսօր քանդվեց ամեն ինչ: Պատկերավոր ասած, մեր համագումարի նախօրյակին բոլորս նույն բանն էինք ասում, որ առաջ կար մեղրով լի կարաս, մեղրը կերան, պրծավ, մնաց դատարկ կարասը: Հիմա էլ այդ դատարկ կարասի շուրջ է կռիվ գնում: Ի՞նչ ունի այսօր նկարիչների միությունը` երկու դահլիճ ցուցադրության համար և երկու հանգստյան տուն: Ամբողջ կռիվը գնում է այս ամենի համար: Ո՞Ւր էր, թե կռիվը գնար գաղափարական հողի վրա: Առաջ կար, չէ՞, այդ հողը. քեզ էին քննադատում, դու էիր քննադատում, սրտանց նեղվում էիր, բայց հոգու խորքում մտածում էիր, որ գուցե ճիշտ է այս քննադատությունը, և մյուս ցուցահանդեսին աշխատում էիր ավելի ակտիվ երևալ: Այս ամենն այժմ չկա:
-Եվ, այնուամենայնիվ, ինչպիսի՞ դերակատարություն ունեք Դուք այս շփոթում, նաև` ինչպիսի՞ դիրքորոշում նկարիչների միության գործող նախագահի նկատմամբ, գուցե Դո՞ւք էլ դեմ եք, որ նա շարունակի պաշտոնավարել:
-Ես չեզոք եմ եղել և հիմա էլ չեզոք եմ, որովհետև կարծում եմ, որ դա անիմաստ պայքար է: Չեմ հասկանում` ինչո՞ւ են գլուխ ջարդում նախագահ դառնալու համար։ Պե՞տք է ընդհանրապես միություն պահել: Եթե միության գործունեությունը միայն դահլիճներ տրամադրելով է սահմանափակվում, կարելի է ղեկավար վարչություն ունենալ միայն: Ի վերջո, ի՞նչ է նշանակում միություն։ Նշանակում է մի վայր, որտեղ մարդիկ հավաքվում, իրար հետ շփվում են, քննարկումներ անցկացնում, հանդիպումներ կազմակերպում: Իսկ մենք ամիսներով, տարիներով նույնիսկ իրար երես չենք տեսնում: Շա՜տ տխուր վիճակ է:
-Չե՞ք կարծում, որ նույն տխուր վիճակն է նաև քաղաքական «միություններում»։
-Կարծում եմ` քաղաքականությունից քաղաքական գործիչներն էլ գլուխ չեն հանում: Այսօր քաղաքականության մեջ առաջին պլան է մղվել շահը: Առաջ էլ դա կար, բայց ո՛չ էս չափի ու էս աստիճանի։ Իսկ արվեստագետն իր էությամբ պետք է լինի ընդդիմադիր, ըմբոստ: Չպետք է հաշտվի հիվանդ իրականության հետ: Չէ, լավ ժամանակներում չենք ապրում, գոնե ես, որպես արվեստագետ, այդպես եմ զգում:
-Իսկ լավատե՞ս է Լևոն Թոքմաջյանն ընդհանրապես:
-Իհարկե, լավատես եմ: Հակառակ դեպքում չէի կարողանա այլևս ստեղծագործել: Երևի մենք չտեսնենք, բայց կգա մի ժամանակ, որ իշխանությունները կմտածեն` հերի՛ք մեր գրպանները լցնենք, մի քիչ էլ ժողովրդի մասին է մտածել պետք: Վստահ եմ` գալու է այդ ժամանակը:
Զրուցեց Գոռ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 4566

Մեկնաբանություններ