ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Կինոն հզոր զենք է, որը պետք է ճիշտ օգտագործել»

«Կինոն հզոր զենք է, որը պետք է ճիշտ օգտագործել»
08.04.2024 | 21:57

Հ.Գ.

Ինչու՞ է «Հ.Գ.»-ն վերջաբանի փոխարեն հայտնվել առաջաբանում:
Որովհետև ՆԱՏԱԼԻ ՄԻՆԱՍՅԱՆԻ` irates.am կայքում այսօր
(08.04.2024 թ.) հրապարակված` «Յուրի Երզնկյանի վարպետաց դասեր». խոսում են մեծանուն կինեռեժիսորի սաները» ինֆորմացիան, իսկական անակնկալ էր, որը «ժամանակի մեքենայով», իմա` հիշողությամբ, ինձ անսպասելի տեղափոխեց ոչ այնքան հեռավոր անցյալ: Ե՞վ…
…և շնորհիվ Ազգային գրադարանի, հնարավորություն ընձեռեց թերթելու «Երեկոյան Երևանի» թվայնացված տարբերակը:
«Հետո՞ ինչ,- թերևս, կհնչի տեղին հարցադրումը:
«Հետո» ա՛յն, որ ընթերցողին առաջարկվող զրույցը հրապարակվել է 1996-ին, «Երեկոյան Երևանի» շաբաթօրյա` հունիսի 8-ի համարում:
Զրուցակիցս ՀՀ ժողովրդական արտիստ, պրոֆեսոր, կինոռեժիսոր,
ՀՀ կինոգործիչների ասոցիացիայի այն ժամանակվա նախագահ ՅՈՒՐԻ ԵՐԶՆԿՅԱՆՆ է:

Ա՜Յ ՔԵԶ ՃԱԿԱՏԱԳԻՐ
Նրա պապը՝ Հաղպատի քահանա Տեր-Հարությունը (ամբողջ կյանքում փորձեց հաշտության եզրեր գտնել Նոր կտակարանի ու մարքսիզմի միջև, անգամ նամակ գրեց Մարքսին) և տատը` Կատինկան (ժամանակի ճանաչված կուսակցականներից) չորս որդի լույս աշխարհ բերեցին. Հմայակ, Արշավիր, Արիստակես, Արամայիս:
Բոլորն էլ մարքսիստներ էին, կոմունիստներ:
Եղբայրներից մեկին գնդակահարեց ցարը` կոմունիստական գաղափարախոսության համար:
Մյուսին` դաշնակցականները, նորից կոմունիստական գաղափարախոսության համար:
Հմայակին ու Արամայիսին էլ ոչնչացրին կոմունիստները, կրկին կոմունիստական գաղափարախոսության համար:

«ԲՐԱՈՒՆԻՆԳԸ»...
1936 թ. հունվարի 26:
- Ծննդյանս օրն էր: Հավաքվել էին մեր հարազատները, հայրիկիս ընկեր-բարեկամները: Եկավ նաև Հայաստանի ներքգործժողկոմ հանրահայտ Մուղդուսին: Գրկեց ինձ ու.
- Տղամարդ եղի՛ր, սովորի՛ր ինքդ քեզ պաշտպանել,- և՞... նվիրեց կանացի չքնաղ մի «Բրաունինգ»:
ՈՒրախությունից թռչկոտում էի: Իմ կյանքի ամենաերջանիկ օրն էր:
12 կամ 14 տարեկան այդ ո՞ր պատանին է, որը չի երազում ատրճանակի մասին:

1936 թ. նոյեմբերի 28:
- Կենտկոմի պլենումն էր: Ամատունին իր ելույթում «ջարդում» էր «թշնամիներին»:
Սովորականի նման մեր տուն եկան Արամայիսի ընկերները` Ազատ Վշտունին, Չարենցը, Վաղարշ Վաղարշյանը:
Նրանք սովորաբար «Պրեֆերանս» էին խաղում:
Բայց այսօր անհանգիստ էին:
Անվերջ կրկնվում էր «Ի՞նչ պատահեց» հարցը:
Հետո բոլորը քայլեցին դեպի Կենտկոմի շենք:
Ինձ էլ հետները տարան:
ժողկոմխորհի նախագահի առաջին տեղակալ Արամայիս Երզնկյանի «Կադիլակը» կանգնած էր մյուսների մեքենաների կողքին: Հանգստացան, թե ամեն ինչ կարգին է, ու ցրվեցին տները:
ՈՒշ էր, Երբ Արամայիսը բանալիով բացեց դուռը: Մի պահ բոլորս էլ հանգստացած շունչ առանք:
Բա՞յց... սարսռեցինք հաջորդ վայրկյանին: Նրա հետ էին Մուղդուսին և Ռուդնիկ ազգանունով մի փոխգնդապետ:
Փակվեցին հայրիկիս աշխատասենյակում ու շա՜տ երկար զրուցեցին: Հետո Մուղդուսին զանգեց Բերիային, չհասկացանք, թե ինչ ասաց նա ու... սկսեցին քրքրել բնակարանը, արձանագրություն կազմել:
- Տանը զենք կա՞,-անսպասելի ճշտեց Մուղդուսին:
Արամայիսը զենք կրելու իրավունք ուներ, բայց տանը ոչինչ չէր պահում: Եվ բնական էր նրա բացասական պատասխանը:
Մուղդուսին մի պահ նայեց բոլորիս, հետո վճռականորեն մտավ իմ սենյակ, գրասեղանի դարակից հանեց «Բրաունինգն» ու
«զարմացած» հարցրեց.
- Իսկ սա՞:-Ապա դարձավ Ռուդնիկին,-արձանագրե՛ք:
Հասկացանք, որ սադրանքը կատարվել էր հենց ծննդյանս օրը՝ հունվարի 26-ին:
Արամայիսին տարան…

«ՎԵ՞ՐՋ»... ՈՒ՞Մ...
-1949 թիվն էր: Նկարել էի իմ առաջին` «Նրանց պետք է խաղաղություն» վավերագրական ֆիլմը: Դպրոցի մասին էր:
Մշակույթի նախարարի` Շահինյանի մոտ հավաքված դիտում էինք կինոնկարը, որը վերջանում էր այսպես.
Ստալինի մասին բանաստեղծությունից հետո ցուցադրվում էր Մոնումենտի նրա արձանը, և ֆիլմն ավարտվում էր: Ընդունված կարգի համաձայն էլ գրված էր՝ «Վերջ»:
Շահինյանը չէր հասցրել իր կարծիքն արտահայտել, երբ մեր
ընկեր-ռեժիսորներից մեկն էկրանի տակից, թե.
- Ընկե՛ր Երզնկյան, էդ ԸՆՉԻ՞Ն վերջ…
Սառեցի: Ի՞նչ պատասխանեմ: Մի բան ասած լինելու համար արձագանքեցի
- Պարզապես... վե՛րջ:
- Չէ՛, ընկեր Երզնկյան, էդ ՈՒ՞Մ «վերջ»...
Բոլորս պապանձվեցինք: Շահինյանը, որ ազնիվ, համարձակ մարդ էր, բարձրաձայն ու խիստ տոնով հայտարարեց.
- Ֆիլմն ընդունված է, շու՜տ... շու՜տ, գնացեք ձեր բանին:
Բոլորը դուրս եկան: Իսկ մենք, վախեցած, կտրեցինք ու վառեցինք այդ չարաբաստիկ «Վերջ»-ը, որն իսկապես կարող էր իմ վերջը դառնալ:
Այդ դեպքից հետո Շահինյանը մի հրաման արձակեց, համաձայն որի գրում էինք` «Ֆիլմի վերջը»:

«ԿԻՆՈՆ Ե՛Վ ՇԱՀՈՒՅԹԻ ԱՂԲՅՈՒՐ Է, Ե՛Վ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆ, Ե՛Վ ԳԱՂԱՓԱՐԱԽՈՍՈՒԹՅՈՒՆ»
-Ես ո՛չ գերագնահատում, և ո՛չ էլ ուրանում եմ իմ անցյալը: Պարզապես, տարիների հեռվից հիանալի տեսնում եմ այն թերությունները, այն սարսափները, որոնք ամենայն ուժով զգացել եմ մաշկիս վրա:
- Եվ լինելով Տեր-Հարությունի թոռը, Արամայիսի որդին, այնուամենայնիվ, կարողանում եք օբյեկտիվ գնահատական տալ անցյալին:
- Ինչ խոսք:
- Դուք ինձ զարմացրիք: ՈՒրեմն` ի՞նչ ասել նրանց, ովքեր
ըմբոշխնել են իրենց ընձեռված բոլոր արտոնություններն ու
մենաշնորհները, բայց այժմ տարբեր ամբիոններից փորձում են ճնշված ու տառապած ձևանալ: Ինչպե՞ս կորակեք նման վարքագիծը:
- Հրաժարվել ամեն ձեռք բերածից` կոչումներ, դափնիներ, արտոնություններ... որոնցից զրկված են եղել մյուս, գուցե և ավելի տաղանդավոր մարդիկ: Վտանգավոր երևույթ է այդ հրաժարումը:
- Ինչու՞:
- Որովհետև դա անսկիզբ ունայնության ամենաակտիվ դրսևորումն է: Պարզապես ամոթ է հրաժարվել այն ամենից, ինչ ունեցել ես:
Ցանկացած իրավիճակում ճշգրտորեն պետք է կարողանաս տարբերել վատը լավից: Այդ պայմանով միայն կարող ես օբյեկտիվ լինել և՛ ժամանակի, և՛, հատկապես, անձանց նկատմամբ:
- Մարդ ընդամենը զարմանում է, երբ անցյալի բոլոր դափնիները ճանկած մեկը սկսում է դժգոհել, թե խանգարել են իրեն, ճնշել, ճզմել, թե ինքը չի կարողացել օգտագործել իր բոլոր հնարավորությունները:
- Պարզապես պետք է հիշեցնել` նույն այդ ժամանակներում մեծ տառապանքով ու պայքարով, բայց և հաղթություններով
ստեղծագործեց, օրինակ, Սերգեյ Փարաջանովը, չէ՞: Կամ` արարեց Հենրիկ Մալյանը չէ՞: «Եռանկյունուց» հասավ մինչև
«Կտոր մը երկինք»-ին: ՈՒրեմն, ճիշտ է, կար ճնշումը, բայց եթե դիմադրում էիր, ապա անպատճառ հասնում էիր ուզածիղ:
Ի վերջո, այդ նույն տարիներին «Նահապետ» ատեղծվեց, չէ՞:
- Եզրահանգումը` ստեղծագործող անհատը, եթե փորձում է հակազդել դիմադրությանը, ապա կարողանում է իրականացնել իր մտքերն ու ծրագրերը, հոգու թելադրանքը:
- Անշուշտ: Հանուն ճշմարտության էլ նշենք, որ պետական մամլիչը կա ու կլինի բոլոր երկրներում, բոլոր սիստեմներում: Առանց դրա անհնար է: Թող տպավորություն չստեղծվի, որ ես ուզում եմ ժխտել, թե կար վերևների (Մոսկվայի) ճնշումը, ամենևին: Պարզապես ուզում եմ ընդգծել` բոլոր դեպքերում չէ, որ անհնար էր չեզոքացնել այդ դիմադրությունը, կարելի էր, և անում էին շատերը, չէ՞:
- Չմոռանանք նաև պետական պատվերի հանգամանքը:
- Դա էլ եմ համարում բնական, քանի որ ցանկացած գործ ֆինանսավորող, անպատճառ, պիտի թելաղրի իր պահանջները:
Այսօր էլ, ի դեպ, եթե սկսեն ֆինանսավորել ինչ-որ սցենար, ապա չկասկածեք, որ կներկայացնեն և իրենց պահանջները: Այլ կերպ անհնար է:
-Ձեր ասածը` «այսօր ֆինանսավորել որևէ սցենար», ըստ իս, միֆ է: Ինչու՞: Նախ` այսօր ֆինանս ունեցողն արվեստի այդ տեսակի պահանջը չունի: Ով էլ պատրաստ է ֆինանսավորելու այս կամ այն սցենարը, դրա հնարավորությունը չունի: Ասել է` մեր օրերում հայտնի ֆիլմի հանրաճանաչ հերոսի բաժակաճառ-մաղթանքը մնացել է անկատար` ո՛չ մի կերպ չեն համընկնում ցանկություններն ու հնարավորությունները:
Թերևս, որոշիչ է և այն փաստը, որ այսօր հայ կինոն հոգեվարքի մեջ է:
- Ցավոք, այդպիսին է մեր ներկայի իրական դեմքը: Բայց ուզում եմ հավատալ, որ սկսված ու դեռևս շարունակվող ճգնաժամը տևական չի լինելու: Համոզված եմ, որ և՛ հասարակությունը, և՛ կինոգործիչները, և՛ հանրապետության ղեկավարությունը, ի վերջո, կզգան կինոյի անհրաժեշտությունը և ամեն ինչ կանեն հայկական կինոյի հարուստ ավանդույթները վերածնելու համար:
Նախկինը քննադատել, ինչ խոսք, պետք է, բայց ժխտել ու մի կողմ գցել ամեն կատարածը, չի կարելի, որովհետև մենք ստեղծել ենք ազգային յուրօրինակ կինոդպրոց, որն այսօր ճգնաժամ է ապրում: Օգնել է պետք հայկական կինոյին:
-Այսօրվա վիճակը Դուք շատ նուրբ բառով որակեցիք՝ ճգնաժամ: Իսկ շատերն էլ պնդում են, թե մեռավ հայկական կինոն:
-Սու՛տ է... կինոն երբե՛ք չի կարող մեռնել: Ես լավատես եմ՝ հայ կինոն կապրի, կշարունակի իր ավանդույթները, ի հայտ կգա նոր դրսևորումներով, նոր որակներով:
Մենք դեռ կտեսնենք հայ կինոյի վերածնունդը:
Քաղաքակիրթ և ո՛չ մի ժողովուրդ, քաղաքակիրթ և ո՛չ մի երկիր չի կարող գոյատևել առանց կինոյի:
Ֆիլմարտադրությունը սեփական պատմությունն ու արժեքները ներկայացնելու ու նաև աշխարհին ներկայանալու հզոր միջոց է: Որից և անվերապահորեն պետք է օգտվել: Չպետք է խնայել և ո՛չ մի միջոց:
- Բայց նաև չմոռանանք նշել` կինոն այն արվեստն է, որը
պետական հովանավորչություն է պահանջում: Մինչդեռ այսօր...
- Ճիշտ է, դժվարություններ, բարդություններ, շուկայական հարաբերություններ. այդ ամենը կա: Բայց քանի որ կինոն նաև գաղափարախոսության յուրօրինակ ձև է, ապա հավատացած եմ` կգա պահը, երբ մեր ողջ ուշադրությունը կկենտրոնանա նաև այդ գործի վրա:
-Այսօր որքա՞ն է անհրաժեշտ ֆիլմ նկարելու համար:
-Ամենապակասը մեկ միլիարդ դրամ:
- Միլիո՞ն, թե՞ միլիարդ, լավ չընկալեցի:
-Մի՜-լի՜-ա՜րդ: Միլիոնն այսօր փող չէ: Չմոռանանք, որ չի գործում նաև կինովարձույթի կառուցվածքը, ուրեմն, ֆիլմն ինքդ պիտի շուկա հանես, ինչը նույնպես պայմանավորված է հսկայական ծախսերով: Կա խնդրի մյուս կողմը ևս` ֆիլմդ կգնե՞ն, թե՞ ոչ: Հարցե՜ր, խնդիրնե՜ր, պրոբլեմնե՜ր, բայց միևնույն է, ես լավատես եմ:
- Ինչու՞ ոչինչ չեք ասում հովանավորների մասին:
- Մերոնք այդքան էլ հնարավորություններ չունեն: Նաև բարենպաստ պայմաններ պետք է ստեղծվեն մեր տեղացի հովանավորների համար: Օրինակ, ՌԴ-ում, ովքեր արվեստ են հովանավորում, ազատվում են հարկերից: Նման պայմաններում միայն կարող է զարգանալ հովանավորչությունը:
- Աչքաթող չանենք շատ կարևոր մի հանգամանք` կինոն այն արվեստն է, որը հսկայական շահույթներ է բերում տվյալ երկրին, պետությանը:
ԱՄՆ-ը, օրինակ, այնքան չի շահում ավտոմեքենաների ու զենքի վաճառքից, որքան կինոյից:
- Հարցն այն է, որ շուկայական պայմաններում անխուսափելի է դառնում կինոթատրոնների սեփականաշնորհումը: Պարզապես, ԱՊՀ մյուս երկրների օրինակով, պետք է պարտադրել, որպեսզի դրանք ծառայեն իրենց նպատակին:
- Նաև որոշակի տոկոսով, միա՛յն, և միա՛յն հայկական ֆիլմեր ցուցադրեն:
- Անշուշտ: Կինոն և՛ շահույթի աղբյուր է, և՛ քաղաքականություն, և՛ գաղափարախոսություն: Ի վերջո, կինոն հզոր զենք է, որը պետք է ճիշտ օգտագործել:

Զրուցեց և հրապարակման պատրաստեց`
Փիրուզա ՄԵԼԻՔՍԵԹՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 11242

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ