ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

«ԵՍ ՊԱՏՐԱՍՏ ԵՄ ԲԱՑԱՍԱԿԱՆ ՏԵՂԵԿԱՏՎԱԿԱՆ ՀՈՍՔԵՐԻ ԹԻՐԱԽ ԴԱՌՆԱԼՈՒ»

«ԵՍ ՊԱՏՐԱՍՏ ԵՄ ԲԱՑԱՍԱԿԱՆ ՏԵՂԵԿԱՏՎԱԿԱՆ ՀՈՍՔԵՐԻ ԹԻՐԱԽ ԴԱՌՆԱԼՈՒ»
11.02.2011 | 00:00

Օրերս Աղվերանում անցկացվեց ՀՀ կրթության և գիտության նախարարության և Կրթական ծրագրերի կենտրոնի կազմակերպած սեմինարը` «Կրթության որակ և համապատասխանություն» երկրորդ ծրագրի շրջանակներում: Սեմինարն ընթանում էր «Հայաստանի բարձրագույն կրթության ֆինանսավորման բարեփոխումները» խորագրի ներքո:
Երկար տարիներ մեզանում բուհերը ֆինանսավորվում են ուսանողների թվին համապատասխան, հանգամանք, որը, ՀՀ ԿԳ նախարար Արմեն Աշոտյանի կարծիքով, չի խթանում մրցակցությունը պետական բուհերի միջև: Պետական բուհերը, պետության կողմից որոշակի ֆինանսավորում ստանալու երաշխիքներ ունենալով, բնականաբար, անտեսում են մրցակցային ֆինանսավորման խնդիրները: Այս հանգամանքը շտկելուն ուղղված քայլ էր Աղվերանում անցկացված սեմինարը, որի ընթացքում քննարկման էին դրված մի շարք փաստաթղթեր: Առաջինը վերաբերում էր բուհական կրթության ֆինանսավորման ընդհանուր բարեփոխումներին: Քննարկվում էր երկու նոր մեխանիզմի ներդրման հնարավորության հարցը: Առաջինը մրցակցային ֆինանսավորման մեխանիզմն է, համաձայն որի` բուհերն իրենց նախագծերով պիտի ներկայանան պետական գերակայությունների շրջանակներում և ստանան պետությունից համապատասխան գումարներ, օգտագործեն դրանք նորարարությունների մեջ: Երկրորդը արդյունքների վրա հիմնված ֆինանսավորման մեխանիզմն է, համաձայն որի` ավելի շատ ֆինանսներ կհատկացվեն այն բուհերին, որոնք ապահովում են կրթության որակը: Մյուս փաստաթուղթը վերաբերում էր ուսանողական վարկերի տրամադրման համակարգին: Մինչ օրս ուսանողական վարկեր տրամադրում էին միայն առևտրական բանկերը, և դրանք հասանելի չէին բոլորին: Համաշխարհային բանկի վարկային ծրագրով ԿԳ նախարարությունը նախատեսում է ստեղծել ուսանողական վարկերի նոր մեխանիզմ, որն այս տարի արդեն փորձարկման փուլ է մտել` 50 ուսանողի օրինակով: Եթե այն արդարացնի իրեն, ապա առաջիկա մեկ-երկու տարում կունենա ավելի լայն կիրառություն: Այս նախաձեռնության վերջնանպատակը կրթությունը մատչելի, որակյալ, արդյունավետ դարձնելն է: Բուհական կրթության պետական ֆինանսավորումն այսօրվա դրությամբ 7,7 միլիարդ դրամ է` միայն կրթության մասով: Որոշակի ֆինանսավորում էլ իրականացվում է պետության հայտարարած տարատեսակ մրցույթների, բազային, նպատակային ֆինանսավորման ծրագրերի շրջանակներում` կապված գիտության ոլորտի հետ: Բուհերն իրավունք ունեն նաև դիմելու և ստանալու գիտության համար հատկացված գումարներ, որոնք ընդհանուր առմամբ հասնում են մինչև 9 միլիարդ դրամի: Պետական բյուջեի մասնակցությունն առանձին բուհերի բյուջեների ձևավորման գործում տատանվում է 25-40 տոկոսի, այսինքն` բյուջեի 1/3-ի սահմաններում: Մնացածը բուհերի սեփական միջոցներն են, որոնք գոյանում են ուսանողների վարձավճարների, գիտելիքի առևտրայնացման արդյունքում ձեռք բերված գումարներից և այլ միջոցներով: Իհարկե, հիմնական բեռն ընկած է ուսանողների վրա. նաև այս բեռը թեթևացնելուն էին ուղղված եռօրյա սեմինարի աշխատանքները: Քննարկումները ծավալվում էին մասնավոր և պետական բուհերի միջև հավասար պայմաններ ենթադրող համատեքստում: Պետական ֆինանսավորման համար մոտ ապագայում կկարողանան դիմել նաև վերահավատարմագրման գործընթացը հաղթահարած մասնավոր բուհերը:
Սեմինարի մեկնարկից առաջ լրագրողների հետ օրակարգային անելիքների մասին զրույցի ընթացքում ՀՀ ԿԳ նախարար ԱՐՄԵՆ ԱՇՈՏՅԱՆԸ հավաստիացրեց, որ աղվերանյան հավաքի շոշափելի արդյունքը կզգանք մեկ-երկու տարի անց: «Իրատես de facto»-ի այն հարցին, թե արդյոք կա՞ն սրանից մեկ-երկու տարի առաջ սկսված գործընթացներ, որոնց շոշափելի արդյունքն այսօր արդեն տեսանելի է նախարարի համար, ստացանք հետևյալ պատասխանը. «Այո, իհարկե, կան: Մեր ոլորտում հաճախ են նախարարներ փոխվել, երևի թե, կադրային հոսքի առումով կրթական բնագավառն ամենաակտիվն է եղել: Բայց կրթությունը շարունակականություն պահանջող ոլորտ է: Եվ եթե նկատել եք, տարիներ շարունակ ոչ մի նոր նախարար ոչ միայն չի բեկանել իր նախորդի պաշտոնավարման ընթացքում սկսված բարեփոխումները, այլև իր վրա է վերցրել այդ բարեփոխումները վերջնական արդյունքի հասցնելու խնդիրը: Մասնավորապես, վերջին երկու տարիների ընթացքում մենք լուծում ենք ավագ դպրոցների խնդիրը: Ավագ դպրոցների մասին Հայաստանում առաջին անգամ խոսել են 2006 թվականին, ռազմավարությունն ընդունել են 2008 թվականին, իրականացումը մեկնարկել է 2009-ին: Այսօր արդեն ունենք 91 ավագ դպրոց, կունենանք ևս 15-ը` մինչև նոր ուսումնական տարվա մեկնարկը: Շոշափելիներից են միջին մասնագիտական կրթության ոլորտի բարեփոխումները, քոլեջների, ուսումնարանների նյութական, գույքային վերազինման, ուսման պայմանների բարելավման, կրթական բովանդակության շտկման փաստերը: Այս բարեփոխումների մեջ պետք է դիտարկել նաև գիտության բնագավառի ֆինանսավորման մեխանիզմների փոփոխության խնդիրը, որի մասին նույնպես այս տարիներին շատ է խոսվել, բայց հիմա է, որ մենք անցնում ենք եզրափակիչ փուլին` հղկելով այն մեխանիզմները, որոնք պետք է ժամանակին ներդրված լինեին: Համաշխարհային բանկի վարկային ծրագիրը քառամյա է: 2009 թվականին է կնքվել երկրորդ կրթական նախագծի վարկային պայմանագիրը: Այս գործընթացը շարունակվելու է մինչև 2013 թվականը ներառյալ: Շարունակական քայլեր պիտի արվեն նաև Բոլոնիայի գործընթացի, եվրոպական կրթական ընդհանուր տարածքին ինտեգրվելու ջանքերի համատեքստում: Ի մի բերելով այս ամենը` պետք է ասեմ հետևյալը. որպես կրթության և գիտության նախարար` քաջ գիտակցում եմ, որ բարեփոխումների ճնշող մեծամասնությունը, գոնե նախնական փուլում, պոպուլյար չէ: Եվ չի էլ կարող պոպուլյար լինել, որովհետև մենք ուզում ենք ոչ միայն ժամանակին համընթաց քայլել, այլև մի քիչ էլ շրջանցել ժամանակը և Հայաստանում իրականացնել փոփոխություններ, որոնք հրամայական են վաղվա օրվա տեսակետից: Հետևաբար, բեկում ենք մարդկանց, այսինքն` շահառուների` աշակերտների, ծնողների, ուսանողների կյանքի սովորական ընթացքը: Օրինակ, եթե ավագ դպրոց են գնում, առնվազն փոխվում է ամեն առավոտ անցնելիք ճանապարհը տվյալ աշակերտի համար, փոխվում է նրա հետ աշխատող կոլեկտիվը, փոխվում են պայմանները: Բայց այս բոլոր փոփոխությունները բնական են: Որքան էլ որոշ բարեփոխումներ սկզբնական փուլում ոչ պոպուլյար լինեն, այնուհանդերձ, դրանք անհրաժեշտություն են, և այլընտրանք ուղղակի չկա: Ես պատրաստ եմ բացասական տեղեկատվական հոսքերի թիրախ դառնալու, քանի որ խորապես հավատում եմ, որ այս փոփոխություններն այլընտրանք չունեն: Գուցե այսօր մեր հասարակության մի հատվածը կդժգոհի այն բանից, որ 12-ամյա կրթությունը կայացել է, որ մեր երկրում պետք է սովորել ոչ թե 10, այլ 12 տարի: Իհարկե, հայ ծնողն ուզում է, որ իր երեխան ավելի շուտ ավարտի դպրոցը, ավելի շուտ գնա բուհ, ավելի շուտ ամուսնանա, ավելի շուտ երեխա ունենա: Մենք ամեն ինչ շուտ ենք ուզում ունենալ: Բայց մեկ-երկու տարի կանցնի, և կտեսնեք, որ 12-ամյա կրթության շնորհիվ է, որ մեր ատեստատը ճանաչվելու է եվրոպական կրթական տարածքում: Եթե մենք դա չանենք, մեր միջնակարդ կրթության վկայականը չի ճանաչվի այդ տարածքում: Հիմա դա դժվար են ընկալում, բայց մեկ-երկու տարի անց, երբ մեր շրջանավարտները կգնան ցանկացած երկիր, կփորձեն որևէ բուհ ընդունվել և կտեսնեն, որ մեր վկայականը համադրելի է այնտեղի կրթական տարածքին, կհամակերպվեն 12-ամյա կրթության հետ: Նման օրինակներ կարող եմ բերել մեր իրականացրած բոլոր բարեփոխումների մասով: Որպեսզի պտուղը տեսնենք, պետք է մի փոքր սպասենք: Վստահ եմ, որ մեր հասարակությունը կհամոզվի մեր իրավացիության մեջ, իսկ դրա համար մի փոքր ժամանակ է պետք` առնվազն երկու-երեք տարի»:
Բարձրագույն և միջնակարգ կրթության ֆինանսավորման գծով միջազգային խորհրդատու ԱՐԹՈՒՐ ՀԱՈՒՓԹՄԱՆԸ լրագրողների հետ ճեպազրույցի ընթացքում նկատեց, որ Հայաստանում բուհական կրթության ֆինանսավորման համակարգը դեռևս հեռու է կայուն և կատարյալ լինելուց, այն կարիք ունի բարեփոխումների և արդիականացման: «Իրատես de facto»-ն հետաքրքրվեց, թե ինչպիսի ժամանակահատված է կանխատեսում ամերիկացի փորձագետը հայկական բարձրագույն կրթության ֆինանսավորման համակարգը արդիականացնելու համար: Հաուփթմանի կանխատեսումները վերաբերում էին առաջիկա մեկ-երկու տարիներին, իսկ որոշ քայլեր արդեն հնարավոր կլինի իրականացնել մինչև հաջորդ ուսումնական տարվա մեկնարկը:
Երբ մեզանում նոր էր սկսվել միջազգային կրթական չափորոշիչների ներդրման գործընթացը, կրթության ոլորտի պատասխանատուները հավաստիացնում էին, որ արվեստի բուհերում (ի մասնավորի` կոնսերվատորիա, գեղարվեստի ակադեմիա, կինոյի և թատրոնի ինստիտուտ) այդ չափորոշիչների կիրառումը ենթադրում է ոչ ստանդարտ, տվյալ բուհի ուղղվածությանն ու նպատակներին հարիր ստեղծագործական մոտեցում: Օգտվելով հանդիպման հնարավորությունից` Երևանի կինոյի և թատրոնի պետական ինստիտուտի պրոռեկտոր, պրոֆեսոր ԱՆՆԱ ԵՐԶՆԿՅԱՆԻՆ հարցրինք, թե ինչպես են համատեղվում հայ կինոն և թատրոնը Բոլոնիայի գործընթացի հետ: «Շատերն են ասում, որ Բոլոնիայի գործընթացն այնքան էլ նպատակահարմար չէ կիրառել մեր հանրապետության ուսումնառության մեջ: Ըստ որում, այդ կարծիքը կա նաև շատ եվրոպական երկրներում: Բայց պետք է հասկանալ, որ Բոլոնիան պրոցես է, և այն ինքնըստինքյան զտվում-մաքրվում է: Մեր բուհի օրինակով պիտի վկայեմ, որ շատ դրական փոփոխություններ կատարվեցին Բոլոնիայի գործընթացի համատեքստում: Աշխատեցինք խուսափել կրճատումներից, վերանայեցինք ուսումնական ծրագրերը, դրանք դարձրինք ավելի հասանելի, մատչելի` դրական իմաստով: Եթե խոսում ենք հայ կինոյի, թատրոնի և Բոլոնիայի գործընթացի համատեղման մասին, ապա պիտի անդրադառնանք ուսումնառության մեխանիզմներին: Իհարկե, ազգայինը չի կարող մղվել երկրորդ պլան: Գիտակցության, ինքնագիտակցության, մենթալիտետի, լեզվի և շատ այլ հարցեր են կարևորվում այս դեպքում: Սակայն ուսումնառության մեխանիզմները, որոնք ուրույն են Բոլոնիայի գործընթացի շրջանակներում, ուսանողին տալիս են որոշակի ինքնուրույնության հնարավորություն: Դասախոս-ուսանող հարաբերությունները դառնում են ավելի անմիջական, դասախոսը կարողանում է լսել-հասկանալ, թե ինչ է պետք ուսանողին, մի բան, որ շատ կարևոր է: Փորձ է արվում ուսուցանելու ոչ թե դիդակտիկ, իմպերատիվ մեթոդներով, այլ համատեղ աշխատանքի սկզբունքով, ուսանողին լսելով, ոչ թե նրան կոնկրետ բաներ սովորեցնելով, այլ սովորեցնելով սովորել»,- ասաց տիկին Երզնկյանը:
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1362

Մեկնաբանություններ