…և ոչ միայն մշակույթի մասին
«ՖՐԱՆՍԻԱՑԻՔ ԱՆՎԵՐՋ ՃԳՆԱԺԱՄԻ ՍԱՐՍԱՓՆԵՐԻՑ ԵՆ ԽՈՍՈՒՄ, ԻՍԿ ՄԵԶ ՀԱՄԱՐ ԴԱ ՍՈՎՈՐԱԿԱՆ ԲԱՆ Է»
Հայ արվեստասերներին քաջածանոթ դերասանուհի ԱՆԱՀԻՏ ԹՈՓՉՅԱՆԸ ծառայում է նաև մեկ այլ մուսայի: Արձակի և թատերգության ժանրում գրած նրա երկերը տպագրվել են մամուլում, լույս տեսել առանձին գրքերով, թարգմանվել մի շարք լեզուներով: Վերջերս տպագրված «Հայելի» ժողովածուն հեղինակի անդրադարձն է իր շրջապատի վայրիվերումներին և դրանց հորձանուտում հայտնված ծանոթ-անծանոթ մարդկանց, սակայն ուշադիր ընթերցողը կնկատի, որ բոլոր գործերում գլխավոր հերոսուհին ինքը՝ հեղինակն է՝ իր ապրած-իմաստավորածով:
«ԵՎՐՈՊԱՅՈՒՄ ՈՍՏԻԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆԸ ՎԱԽԵՑԱԾ Է ԺՈՂՈՎՐԴԻՑ»
-Տիկի՛ն Անահիտ, Ձեր պատմվածքներից մեկն այսպես է վերնագրված. «Իմ միլիցիան ինձ այսպես չի պաշտպանում»: Եթե խոսենք գեղարվեստական ժանրից դուրս, ի՞նչ կարծիքի եք մեր ոստիկանության մասին, և փոխվե՞լ է Ձեր այդ կարծիքը մարտի 1-ից հետո:
-Շատ բարդ հարց է: Ես չգիտեմ, թե ինչպես է պահել իրեն մեր ոստիկանությունը մարտի 1-ին, այստեղ չեմ եղել ու անձամբ չեմ տեսել կատարվածը, ցավոք սրտի և գուցե բարեբախտաբար, որպեսզի դատեմ անաչառ: Չեմ ուզում սխալված լինել իմ մեկնաբանություններում, որովհետև մարդկանցից տարբեր, հակասական բաներ եմ լսել: Բայց կարող եմ ասել, որ Եվրոպայում ոստիկանությունը վախեցած է ժողովրդից: Հանրահավաքներ են լինում, ամբոխն անկարգություններ է անում, հասարակական տականքը ջարդում-փշրում է մեքենաներ ու խանութներ, ֆրանսիական police-ը վախեցած նայում է այդ ամենին, իրավունք չունի կրակելու, զերծ է մնում բռնություններ կիրառելուց: Ես չեմ հասկանում, թե ինչո՞ւ պիտի ոստիկանությունն այդքան անպաշտպան և անվճռական լինի տականքի հանդեպ:
-Դուք հետևո՞ւմ եք «7-ի գործի» ընթացքին: Ի՞նչ դիտարկումներ ունեք՝ կապված այդ դատավարության հետ:
-Ամեն բան շատ անորոշ է, ոչ մի ճշգրիտ ինֆորմացիա չենք ստանում: Ինձ թվում է, որ հետքերն անընդհատ կորչում են:
-Մարտի 1-ի հարցերով զբաղվող ժամանակավոր հանձնաժողովի աշխատանքների համար նախատեսված ժամանակը երկարաձգվել է մինչև սեպտեմբեր: Կարծում եք` այս ժամանակահատվածը նախատեսված է իրական հանցանշանները բացահայտելո՞ւ, թե՞ վերջնականապես կոծկելու համար:
-Ըստ երևույթին՝ կոծկելու համար: Ամեն մեկի վրա երևի մի մեղք կա, որը չեն ուզում բացահայտել: Եթե մեկինը բացահայտեն, դրանից կբխի նաև հաջորդի բացահայտումը, ուրեմն գերադասելի է չբացահայտելը:
-Աստվածաշնչյան առակում ասված է. «Անիրավ վկան բորբոքում է ստությունը և գրգռություն է գցում եղբայրների միջև»: Ինչպե՞ս կգնահատեք «7-ի գործով» որոշ «վկաների» ոչ ադեկվատ պահվածքը դատարանում, տրամաբանության հենքից զուրկ նրանց ցուցմունքները:
-Ինչպե՞ս պիտի գնահատեմ: Ահավոր բան է դա: Փչացրել են ժողովրդին: Այդ «վկաները» թափթփուկներ են պարզապես:
«ՏՂԱՄԱՐԴԸ ՄԱՐԴ ՉԷ, ԵՐԲ ՏՂԱՄԱՐԴ ՉԷ»
-Անդրադառնանք Ձեր գրքում տրված ևս մեկ բանաձևումի. «Տղամարդը մարդ չէ, երբ տղամարդ չէ»: Որպես հայ կին՝ համատարած անգործության ճահճում խեղդվող (խեղդվա՞ծ) հայ տղամարդուն ընկալում եք ա՞յս բանաձևի շրջանակներում:
-Սոսկալի վիճակում է հայ տղամարդը: Այնպիսի հետադիմություն է ապրել նա, որ կարոտախտով ենք հիշում երբեմնի այն անհատներին, որոնք գեղեցկացնում էին Երևանը: Թեկուզ միայն աչքով տեսանելի նրանց որակները (խոսելաձև, պահվածք, վարվեցողություն, հագուկապ) արդեն շատ բան արժեին: Վերջապես բարեկիրթ ազգ, քաղաքակիրթ երկիր էինք դարձել, թատրոնը հանդիսատես ուներ: Իսկ հիմա ամեն բան կորցրել ենք: Մի անգամ համալսարանում հանդիպում ունեցա ուսանողության հետ: Դահլիճի 90 տոկոսը կանայք էին: Մի քանի երիտասարդ տղամարդիկ կային միայն՝ տձև, սուրքիթ կոշիկներով, միմյանց թևանցուկ արած, տարօրինակ քայլվածք-պահվածքով. հասկանալի չէր, թե որ մոլորակից էին եկել: Փորձում էին խանգարել զրույցը վարելուն, որովհետև զգում էին, որ դեմ եմ իրենց տոհմատիրական, կնոջը ճնշելու, նրան միայն խոհանոցում ճաշ եփողի կարգավիճակում պահելու հայեցակարգին: Ես կողմ եմ, որ կինն ավելի հարմոնիկ լինի, անհատականություն լինի, տղամարդուն հավասար դիրքերում լինի և կարողանա իրեն լիարժեք դրսևորել: Դա նաև տղամարդու, ընտանիքի համար է շահեկան:
-Ապրելով Ֆրանսիայում՝ կարող եք իրատեսորեն գնահատել. եվրոպացի կինն առավե՞լ շահեկան վիճակում է այդ իմաստով:
-Իհարկե, մեր կանանց մխիթարելու համար չէ, որ պիտի ասեմ, բայց, հավատացեք, որ այնտեղ էլ անտանելի բաներ կան: Գուցե շատ զարմանաք, բայց Եվրոպայում գոյություն ունի կանանց մի կատեգորիա, որը կոչվում է femme battue (ծեծվող կին): Նրանց մասին ես գրել եմ: Ֆրանսիացիների, անգլիացիների, իսպանացիների, գերմանացիների մեջ էլ կան մարդիկ, որոնք կնոջը համարում են այնպիսի օբյեկտ, որին պետք է պահել տանը և նյարդերը հանգստացնելու համար նաև երբեմն ծեծել-ջարդել՝ առանց որևէ պատճառի: Ռուսներն ասում են, չէ՞. «Պատճառ լիներ, կսպանեի»: Իսկ ծեծելու համար պատճառ պետք չէ: Եվ եվրոպացի այդ կանայք, տնտեսական հանգամանքներից ելնելով, վախենում են բողոքել իրենց նկատմամբ կիրառված բռնությունների դեմ, որովհետև պարզապես կհայտնվեն փողոցում ու կդառնան բոմժ: Եթե անգամ բողոքեն, դժվարությամբ կկարողանան ապացուցել իրենց դեմ կատարված բռնությունը: Պետք է անպայման թարմ վնասվածքների հետքեր ունենան իրենց վրա, պետք է հարևանները վկայություն տան ու հաստատեն կատարվածը: Իսկ հարևաններն այնտեղ շատ անտարբեր են իրենց կողքինի նկատմամբ: Մեզ մոտ այդ իմաստով վիճակն առավել բարվոք է, մենք ավելի արձագանքող ենք ուրիշի ցավին, մեկս մյուսին պաշտպանող: Մի անգամ ինքս եմ միջամտել հարևանիս և նրա կնոջ վեճին, սաստել կնոջ վրա ձեռք բարձրացրած ամուսնուն: Այսինքն՝ պաշտպանել եմ մի կնոջ, որն ընկերուհիս էլ չէր, պարզապես կին էր: Քիչ անց այդ մարդը եկավ ամուսնուս մոտ, քաշեց մի անկյուն ու ասաց. «Դու որ քո կնկան ծեծում ես, ես խառնվում ե՞մ»: Ալեքսանդրն ասաց. «Ես իմ կնոջը չեմ ծեծում»: «Հենց էդ ա քո սխալը: Չես ծեծում, դրա համար էլ իրեն էդպես ա պահում»,- դժգոհեց հարևանս: Իմ մայրը լեհուհի է, իր ամուսնուն շատ նվիրված է եղել ամբողջ կյանքում, բայց ճորտ չի եղել, չի սիրել ճնշված լինել: Դա էլ, երևի, փոխանցվել է ինձ, ես ըմբոստ հոգի ունեմ: Համ էլ անունս Անահիտ է, աստվածուհու անուն է, ի վերջո: Դատելով հայոց պատմության ընթացքից՝ կարելի է եզրակացնել, որ մեր տղամարդկանց մեջ առկա տոհմատիրական հակումները հայկական երևույթ չեն, դրանք ավելի շատ թուրքական, մուսուլմանական դրսևորումներ են, արևելյան ներմուծումներ են մեր վարքում:
«ՀԱՅՈՒՀԻՆԵՐԸ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ ՄԵՋ ԲԱՎԱԿԱՆԱՉԱՓ ԱԿՏԻՎ ՉԵՆ»
-Ինչպե՞ս եք ընկալում կին և քաղաքականություն զուգահեռը: Կինը, մասնավորապես, հայուհին, անելիք ունի՞ քաղաքականության մեջ:
-Անպայման ունի: Բայց ես չեմ տեսնում, չեմ նկատում հայուհիներին քաղաքականության մեջ: Իհարկե, նստած են ինչ-որ տեղերում, բայց չեմ կարող խոսել նրանց վճռորոշ գործոնի մասին: Կարող էին ավելին անել, ավելի տեսանելի լինել, բայց նաև մտածում եմ, որ եթե ինքս հայտնվեի նրանց շրջապատող տղամարդկանց կողքին, արդյո՞ք կկարողանայի ավելին անել: Վստահ չեմ, որ այդ կաբինետներում թույլ են տալիս կնոջն ազատ գործել: Ես չեմ պատկերացնում այդ կանանց իրական վիճակը, որպեսզի դատեմ նրանց աշխատանքի մասին: Իսկ այն, ինչ առայժմ տեսնում եմ, շատ գովելի չէ: Հայուհիները քաղաքականության մեջ բավականաչափ ակտիվ չեն, ինքնուրույն չեն: Փորձում են ինչ-որ բաներ անել, բայց դեռ քիչ բան է հաջողվում: Մտածում եմ՝ եթե նրանք չենթարկվեին տղամարդկանց, գուցե և չմնային իրենց պաշտոններում:
-Կանացիությունը չի՞ տուժում քաղաքականության մեջ մտնելիս:
-Ո՛չ: Փարիզում ահագին գեղեցիկ կանայք կան քաղաքականության մեջ: Եվ, բացի այդ, ես չգիտեմ՝ մինչև քաղաքականություն գալն այդ կանայք ավելի՞ կանացի էին, թե՞ ոչ:
-Արևմուտքի առաջին տիկնայք մշտապես գտնվում են լրատվական դաշտի ուշադրության կենտրոնում: Մերթ Սարկոզիի կնոջ անպարկեշտ լուսանկարներն են երևակվում, մերթ Օբամայի կնոջ՝ Անգլիայի թագուհուն գրկելու անբարեկրթությունն է ծաղրվում, մերթ Բեռլուսկոնիի կնոջ աղմկահարույց ապահարզանն է լուսաբանվում: Իսկ ինչպե՞ս են ներկայացվում հայ գործիչների տիկնայք արևմտյան լրատվամիջոցներում:
-Մենք նրանց ուշադրության դաշտից դուրս ենք: Մեզ թվում է, թե շատ մեծ տեղ ենք զբաղեցնում աշխարհում, բայց դեռ չենք հասել այն բանին, որ Արևմուտքի լրատվամիջոցները մեզնով այդչափ հետաքրքրվեն:
«ՀԱՅԵՐԸ ՊԱՏՐԱՍՏ ՉԵՆ ԻՐԵՆՑ ՏԱՆՆ ԸՆԴՈՒՆԵԼՈՒ ԹՈՒՐՔԻՆ»
-Դրսում ապրող հայի հայացքով ինչպե՞ս եք գնահատում Հայաստանի վարած արտաքին քաղաքականությունը:
-Նախ՝ ես դրսում ապրողի հայացքով չեմ նայում, նայում եմ հայաստանցու հայացքով: Սփյուռքի և իմ մոտեցումները շատ տարբեր են: Օրինակ՝ Հայաստանում կատարված որևէ վատ երևույթ ինձ ցավ է պատճառում: Իսկ ինչ վերաբերում է արտաքին քաղաքականությանը, ասեմ, որ Էդվարդ Նալբանդյանն իր այս դերում ինձ ավելի համոզիչ է թվում, քան Ֆրանսիայում դեսպան եղած ժամանակ: Նա պրոֆեսիոնալ է, կիրթ և լավ գործ է անում:
-Ձեզ համար հասկանալի՞ է մեր վարչապետի կոչը, թե պետք է վարենք ոչ թե հակաթուրքական, այլ պրոհայկական քաղաքականություն:
-Ինձ համար դա աբսուրդ է: Եթե իսկապես ուզում ենք մեր շահերը պաշտպանել, պիտի հասկանանք, որ դրանց բաղադրիչ մասը Հայոց ցեղասպանության ընդունումը և հատուցումը պիտի լինի: Իսկ դա արդեն, ուզես-չուզես, դառնում է հակաթուրքական մոտեցում:
-Թուրքիայի հետ բաց սահմաններ ունենալը վտանգավոր չէ՞ հայերի համար:
-Կարծում եմ՝ վտանգավոր է: Որովհետև հայերը պատրաստ չեն իրենց տանն ընդունելու թուրքին: Հնարավոր է, որ թուրքը գա Հայաստան, և Հայաստանը նրա տունը դառնա: Հայն այնքան դիվանագետ չէ, որ կարողանա թուրքին իր տեղը դնել, հասկացնել, որ նա հյուր է ու պիտի իրեն հյուրի նման պահի: Ես վախենում եմ՝ թուրքերն այնքան շատանան մեր երկրում, որ մենք դառնանք հյուր մեր սեփական տանը, ինչպես եղել է միշտ, ինչպես ադրբեջանցիների դեպքում էր խորհրդային տարիներին: Հետո պիտի նորից թուրքի հետ կռվենք, որ քշե՞նք այստեղից: Բացի այդ, մինչև թուրքերը չընդունեն իրենց գործած ոճիրը, լիարժեք երկխոսություն չի կարող լինել նրանց հետ: Մեկ այլ վտանգ էլ կա. նրանք կապիտալ ունեն և կարող են գալ ու ներդրում անել մեր երկրում, գնել տներ, գործարաններ, հիմնել արդյունաբերություն: Արդեն իսկ գնել են շատ բաներ: Եվ կարճ ժամանակում մեր երկիրը կդառնա նրանցը: ՈՒրեմն, մեր ինչի՞ն է պետք այս ամենը, որպեսզի Եվրոպայի աչքում թուրքի երեսը ճերմակացնե՞նք, նպաստենք, որ նրան ընդունեն Եվրամիությո՞ւն: Զո՜ւր ջանքեր…
«ՀԻԱՍԹԱՓՎԱԾ ԵՄ ՉԿԱՏԱՐՎԱԾ ԲԱԶՈՒՄ ԽՈՍՏՈՒՄՆԵՐԻ ՊԱՏՃԱՌՈՎ»
-Երևանի քաղաքապետի ընտրություններին Հայաստանում չեք լինելու: Հե՞շտ եք հրաժարվում ընտրելու Ձեր հնարավորությունից:
-Մեկ ձայն ավել-պակաս լինելով բան չի փոխվի: Բացի այդ, մեզ գնել, սիրաշահել շատ դժվար է: Կարծում եմ` Երվանդ Զախարյանը լավ էր աշխատում այդ պաշտոնում: Ճիշտ է՝ ամեն հարց չէ, որ լուծվում էր: Աղբանոցների, քարուքանդ ճանապարհների խնդիրը դեռ կա: Չգիտեմ՝ այսօրվա թեկնածուներն ի՞նչ են խոստանում և ի՞նչ են անում: Առհասարակ, հիասթափված եմ չկատարված բազում խոստումների պատճառով, ոչ մեկին չեմ հավատում: Բայց եթե պետք է ընտրություն կատարել Գագիկ Բեգլարյանի և Լևոն Տեր-Պետրոսյանի միջև, ես, անշուշտ, կընտրեի առաջինին: Բեգլարյանը, գոնե, հանցագործ չէ, իսկ Լևոնն ինչե՜ր արեց մեր ժողովրդի գլխին:
-Հնարավո՞ր եք համարում ՀՅԴ-ի և ՀԱԿ-ի՝ ընդհանուր ճակատով հանդես գալը քաղաքական պայքարում:
-Եթե դաշնակները նման բան անեն, ես նրանցից շատ կհիասթափվեմ:
-Կարելի՞ է ենթադրել, որ հիմա հիասթափված չեք և համակրում եք դաշնակցությանը:
-Համենայն դեպս, իրենց այս վերջին քայլը՝ կոալիցիայից դուրս գալը, ինձ դուր եկավ: Նրանք լուռ կուլ չտվեցին թուրքերի հետ գրկախառնվելու մեր մտադրությունը:
-Ձեր ամեն այցի ժամանակ ի՞նչ փոփոխություններ եք նկատում Երևանում:
-Գալիս եմ տարին մեկ-երկու անգամ: Ամեն անգամ տեսնում եմ նոր շենքեր, որոնց մեջ մարդիկ չեն բնակվում, տեսնում եմ փոփոխված գներ, խեղճացած ժողովուրդ, անտեսված ծերեր, որոնք ժամերով հերթ են կանգնում իրենց ողորմելի թոշակներն ստանալու համար:
-Ֆինանսատնտեսական ճգնաժամն ինչպե՞ս է անդրադարձել ֆրանսիացու, ինչպե՞ս՝ հայի վրա:
-Ֆրանսիացիք շատ են լաց լինում, հայերը, ատամները սեղմած, տառապանքով դիմադրում են: Ֆրանսիացիք անվերջ ճգնաժամի սարսափներից են խոսում, իսկ մեզ համար դա սովորական բան է: Այսպիսին է մեր ժողովուրդը:
Զրուցեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ