«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

Որևէ երկիր չի կարող հավակնել կայուն զարգացման` կենտրոնանալով միայն ներքին խնդիրների վրա

Որևէ երկիր չի կարող հավակնել կայուն զարգացման` կենտրոնանալով միայն ներքին խնդիրների վրա
23.01.2009 | 00:00

ԶԱՐԳԱՑՄԱՆ ՈՒՐՎԱԳԾԵՐ ԵՎ ՏՆՏԵՍԱԿԱՆ ՍՊԱՌՆԱԼԻՔՆԵՐ
Ներկայումս խիստ արդիական է կայուն զարգացման հիմնահարցերի արծարծումը: Միաժամանակ, կայուն զարգացում ասելով, երբեմն, մի կողմից այն նույնացնում են կենսոլորտի և հարակից խնդիրների լուծման հետ, իսկ ավելի հաճախ` սահմանափակվում տեղական նշանակության հիմնահարցերի քննարկմամբ: Մինչդեռ կարևոր է գիտակցել, որ որևէ երկիր չի կարող հավակնել կայուն զարգացման` կենտրոնանալով միայն ներքին խնդիրների վրա:
Ավելին, այն երկրները, որոնք ի վիճակի չեն ապահովելու բարենպաստ պայմաններ տարածաշրջանային արդյունավետ համագործակցության ծավալման համար, վաղ թե ուշ հարկադրված կլինեն այդ միջավայրը ձևավորելու` համաշխարհային տնտեսությունում որոշակի կշիռ ձեռք բերելու և սեփական մրցակցային առավելությունները լիարժեք իրացնելու նպատակով: Այլ խոսքով, այսօրվա փոխկապակցված աշխարհում որևէ երկիր չի կարող անհաղորդ մնալ տարածաշրջանային ու միջազգային զարգացումներին և ապահովել կայուն զարգացում հասարակական կյանքի որևէ ասպարեզում: Հետևաբար, առաջնահերթ խնդիրներից է խորությամբ վերլուծել ժամանակակից աշխարհում տեղ գտած գլխավոր միտումները և գնահատել դրանց հնարավոր ազդեցություններն ինչպես առանձին երկրների, այնպես էլ երկրների խմբերի, ռազմավարական դաշինքների, տարածաշրջանային միավորումների վրա:
Վերջին շրջանում շատ է խոսվում գլոբալացման համընդհանուր միտման մասին` մոռացության մատնելով դրա հակակշիռը կազմող տարածաշրջանայնացման ոչ պակաս զանգվածային բնույթը: Կարևոր է նկատել, որ հենց տարածաշրջանայնացումն էլ որոշակիորեն նպաստում է գլոբալացման առավել ընդունելի չափորոշիչների տարածմանը և համընդհանուր արժեքների տեղայնացմանը` տվյալ երկրներից յուրաքանչյուրի առավել էական առանձնահատկություններից ելնելով: Օրինակները բազմաթիվ են. Եվրոպական միություն, Հարավարևելյան Ասիայի երկրների համախումբ, Հյուսիսամերիկյան ազատ առևտրի գոտի և այլն: Չնայած տարածաշրջանայնացման տարբեր առանձնահատկություններին, առնվազն մի կարևոր ընդհանրություն է նկատվում բոլոր հիշյալ կառույցներում: Ժողովուրդներն ու պետություններն ի վիճակի են եղել համախմբվելու ընդհանուր խնդիրների լուծման շուրջ` երկրորդ պլան մղելով բոլորին բնորոշ ազգամիջյան խնդիրներն ու քաղաքական հակամարտությունները: Հենց ընդհանուր մտահոգություններն ու սպառնալիքների շուրջ միացյալ պայքարելու պատրաստակամությունն էլ հետագայում հնարավորություն են ընձեռել ընդլայնելու համագործակցության շրջանակները` ներառելով տնտեսական, սոցիալական և այլ բնագավառներ ու ոլորտներ:
Կովկասյան տարածաշրջանում կայուն զարգացման համար համագործակցության հիմքերը ևս բազմաթիվ են` սկսած տարերային աղետների կանխատեսման, դրանց պատրաստվածության աստիճանի բարձրացման, տեխնածին աղետների կանխարգելման, վերջիններիս ժամանակ ժամանակին և արդյունավետ փոխօգնություն կազմակերպելու խնդիրներից, վերջացրած կենսոլորտի սպառնալիքներին համատեղ դիմակայելու, բնապահպանական հարցերում համագործակցության և այլ հարցերով, որոնք կարող են և պետք է ծավալվեն քաղաքական երկխոսություններին զուգահեռ: Կայուն զարգացման ապահովման կարևորագույն նախադրյալներից մեկը տարածաշրջանային համագործակցության բացակայության պայմաններում յուրաքանչյուր երկրին հասցված տնտեսական վնասի գնահատականն է և ազգային տնտեսությունների բացարձակ ու համեմատական առավելությունների իրացման նախապայմանների հստակեցումը:
Այս ամենը հուշում է, որ տարածաշրջանում հարևանների հետ արդյունավետ մրցակցելու և համագործակցությանը ակտիվորեն մասնակցելու համար յուրաքանչյուր երկիր պետք է նպատակաուղղի իր մարդկային, հանքահումքային, ֆինանսական, տեխնոլոգիական և այլ ռեսուրսները դեպի տնտեսության այն ճյուղերն ու ենթաճյուղերը, որոնցում, ըստ Մ. Պորտերի հայտնի տեսության, առկա են ազգային մրցակցային առավելությունները: Մյուս կողմից, անհրաժեշտ է բացահայտել տնտեսական սպառնալիքների ողջ համակարգը և հետևողականորեն պայքարել դրանց վերացման ու երկրում տնտեսական անվտանգության ապահովման, ներքին տնտեսական կայունության ձևավորման և դրա զարգացման ուղղությամբ:
Տնտեսական անվտանգությանն ու կայուն զարգացմանը սպառնացող վտանգներն իրենց բնույթով կարող են լինել ներքին և արտաքին: Հայաստանի տնտեսությունում բարեփոխումների փուլում առաջացած և տնտեսական անվտանգությանն սպառնացող ներքին հիմնական սպառնալիքներն են՝
l զարգացման կողմնորոշիչների բացակայությունը,
l տնտեսության կառավարման համակարգի ծայրաստիճան քաղաքականացվածությունը (կուսակցականացվածությունը),
l կոռուպցիան և կաշառակերությունը,
l ծայրաստիճան աղքատությունն ու բնակչության մեծ մասի անվճարունակությունը,
l «ուղեղների» արտահոսքը,
l տնտեսության կառուցվածքային ձևախախտման ուժեղացումը,
l հայրենական արտադրանքի մրցունակության ցածր մակարդակը,
l ընդլայնված վերարտադրության պայմանակարգում տնտեսության գործելու անկարողությունը,
l բնակչության սպառման և ապրանքների արտադրության միջև անհավասարակշռությունը, որը փոխհատուցվում է սպառողական ներկրման շնորհիվ,
l ներդրումային և նորամուծական աշխուժության նվազումը, գիտատեխնիկական կարողության քայքայումը,
l տնտեսության տարբեր ճյուղերում մենաշնորհի գոյության բարձր տեսակարար կշիռը,
l արտադրության արդյունավետության բարձրացման խթանիչների բացակայությունը,
l ներքին պարտքի աճը,
l սղաճի բարձր տեմպերը կամ արհեստականորեն կայունացված փոխարժեքները,
l ֆինանսական համակարգի անկայունությունը,
l երկրի վճարունակության համակարգի քայքայումը,
l հանրապետության մարզերի տնտեսական զարգացման անհամաչափության խորացումը,
l հասարակության գույքային անհավասարության և շերտավորման ուժեղացումը,
l տնտեսության քրեականացումը,
l պետական վերահսկողության համակարգի թուլացումը:
Արտաքին սպառնալիքների թվին են պատկանում՝
l տրանսպորտային շրջափակումը,
l Առևտրի համաշխարհային կազմակերպության առջև պարտավորությունների կատարման համար անհրաժեշտ միջոցների բացակայությունը,
l տնտեսության ներսում արտաքին ընկերությունների մենաշնորհների և արտաքին կախվածության ավելացումը,
l երկրի պետական բյուջեի դեֆիցիտի ֆինանսավորման արտաքին բացարձակ կախվածությունը,
l երկրի վերածումն այլ պետության կցորդի,
l միջազգային հանրության հետ արտաքին առևտրում խտրականության դրսևորումները,
l ներկրումների նկատմամբ հակումների ուժեղացումը, կախվածությունը ներմուծումից,
l արտաքին պարտքի աճը, դրա սպասարկման համար պահանջվող միջոցների կրճատումը,
l արտարժույթի արտահոսքը երկրից,
l տնտեսության դոլարիզացիան և ազգային դրամանիշի ապակայունացումը, վերջինիս դիրքերի թուլացումը:
Ներքին և արտաքին սպառնալիքների համադրումը վկայում է, որ հանրապետության համար առավել վտանգավոր են ներքին սպառնալիքները: Արտաքին սպառնալիքների մի շարք աղբյուրներ (օրինակ՝ արտաքին պարտքի ավելացումը, մերձավոր արտերկրի հետ արտաքին առևտրային շրջանառության ծավալների կրճատումը և այլն) բխում են ներքին պատճառներից. տնտեսության ցածր արդյունավետություն, վերամշակող ճյուղերի ցածր մրցունակություն և հարակից գործոններ:
(շարունակելի)
Թաթուլ ՄԱՆԱՍԵՐՅԱՆ
Պրոֆեսոր

Դիտվել է՝ 6895

Մեկնաբանություններ