ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

ԹՈՒՐՔ-ԱԴՐԲԵՋԱՆԱԿԱՆ ՀԱՐԱԲԵՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻ ՍՏՈՒԳՈՒՄԸ ՌԵԱԼ ՊԱՅՄԱՆՆԵՐՈՒՄ

ԹՈՒՐՔ-ԱԴՐԲԵՋԱՆԱԿԱՆ ՀԱՐԱԲԵՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻ ՍՏՈՒԳՈՒՄԸ ՌԵԱԼ ՊԱՅՄԱՆՆԵՐՈՒՄ
04.03.2011 | 00:00

2010 թ. դեկտեմբերին ԵԱՀԿ Աստանայի վեհաժողովում Թուրքիայի և Ադրբեջանի նախագահները հնարավորինս ձգտում էին նվազեցնել այն վնասը, որ WikiLeaks-ի հրապարակումները կարող էին պատճառել երկու երկրների պատմականորեն սերտ հարաբերություններին: WikiLeaks-ի գաղտնազերծած փաստաթղթերը ներկայացնում էին Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևի կոշտ քննադատությունը Թուրքիայի կառավարող «Արդարության և զարգացման կուսակցության» հասցեին, Ալիևը կուսակցության արտաքին քաղաքականությունն անվանում էր նաիվ ու սխալ: Այդ անկեղծությունը հաստատում էր, որ «մեկ երկիր, երկու պետություն» հռետորաբանությունը թաքցնում է լարվածությունն ու միմյանց չհասկանալը: Այնուհանդերձ, լավ մշակված լինելով` տեղեկատվության արտահոսքը կարող է օգնել ավելի ամուր և հասուն հարաբերությունների հաստատմանը Թուրքիայի ու Ադրբեջանի միջև:
2009-ի դեկտեմբերին ժնևյան արձանագրությունների ստորագրումը, իբրև թուրք-հայկական մերձեցման մաս, ադրբեջանցիների համար դարձավ բարեկամության անթաքույց ու կոշտ ստուգում ռեալ պայմաններում: Այդ քայլը, որ կատարվեց առանց Ադրբեջանի ու Հայաստանի միջև Լեռնային Ղարաբաղի հարցում էական առաջընթացի, Բաքվում գնահատեցին իբրև թուրք դաշնակցի դավաճանություն: Բայց անկախ նրանից, թե Բաքվում ինչ էին մտածում, թուրքերը չդավաճանեցին իրենց ադրբեջանցի եղբայրներին հանուն Եվրամիության, որին ուզում են անդամակցել, կամ էլ այն պատճառով, որ հնարավորություն չտան ԱՄՆ-ին պաշտոնապես ճանաչելու 1915 թ. Օսմանյան կայսրությունում հայերի կոտորածները որպես ցեղասպանություն: Հակառակը, վերջին մի քանի տարիների փոփոխությունները թուրքական հասարակության մեջ, այլ ոչ թե արտաքին ճնշումը, ճանապարհ հարթեցին թուրք-հայկական մերձեցման համար: Թուրքիայում իրականացվող ժողովրդավարական բարեփոխումների պայմաններում հին տաբուները փլուզվում էին և առաջին անգամ 1915 թ. իրադարձությունների պաշտոնական մեկնաբանությունը սկսեց փոխվել: Ինտելեկտուալ վեճերին զուգորդվեցին մշակութային և գեղարվեստական հարստացնող փոխանակումներ: Առավել մեծ թվով մարդիկ Թուրքիայում սկսեցին բացահայտ վերականգնել իրենց հայկական արմատները: Հայկական հարցը Թուրքիայի համար դարձավ ոչ միայն արտաքին քաղաքականության հարց, այլև սեփական բազմազգ և բազմամշակույթ պատմության և ազգային ինքնության հետ հաշտության հարց: Ադրբեջանցիների համար խելամիտ կլիներ ընդունել ի գիտություն այդ նրբերանգը և հրաժարվել այն ակնկալիքներից, որ Հայաստանի վերաբերյալ Թուրքիայի քաղաքականությունը ադրբեջանական շահերով է պայմանավորվում:
Եթե ադրբեջանցիները սխալ գնահատեցին ներքին պատճառներով տեղի ունեցող գործընթացը, թուրքերն էլ չկարողացան ռեալիստորեն գնահատել ադրբեջանցիների անհանգստությունը: Թուրքիան կարծում էր, որ Հայաստանի հետ համաձայնության արդյունքում ձեռք բերված լծակները Հարավային Կովկասում ձեռնտու են և Ադրբեջանին: Ենթադրվում էր, որ Բաքուն կհետևի Անկարայի նախաձեռնությանը, քանի որ Ադրբեջանը բոլոր դեպքերում Թուրքիայից մերձ դաշնակից չունի: Այս վերլուծությունը թվում է շատ արմատական, բայց Թուրքիայի կառավարությունը «Արդարության և զարգացման կուսակցության» գլխավորությամբ չափազանց վստահ էր ադրբեջանցիների վրա իր ազդեցությանը:
Այդ են վկայում Թուրքիայի արտաքին գործերի նախարար Ահմեդ Դավութօղլուի ինքնաշնորհավորական դիտարկումները Բաքվում արձանագրությունների պատմության կիզակետում: Իրականում Ադրբեջանը երբեք առիթ չի տվել հավատալու, որ երբևէ կողջունի թուրքական հաշտեցումը հայերի հետ, քանի դեռ որևէ առաջընթաց չկա Լեռնային Ղարաբաղի շուրջ ադրբեջանական օկուպացված տարածքներից հայկական զինուժի դուրսբերման հարցում: Այդ պատճառով Թուրքիայի պահվածքը Բաքուն գնահատեց իբրև Ադրբեջանին վախեցնելու մեծամիտ փորձ` ստիպելով ընդունել այն, ինչ համապատասխանում է բացառապես թուրքական արտաքին քաղաքական շահերին: Թուրքիային գազամատակարարումը դադարեցնելու Ադրբեջանի հետագա սպառնալիքները և Ռուսաստանի հետ կարևոր գազային համաձայնագրերի կնքումը փորձ էին թուրքերին հասկացնելու, որ Ադրբեջանն ունի և թուրքական քաղաքականությանը աներկբա հետևելու այլընտրանք:
Ադրբեջանի հասարակական արձագանքի խորքն ու լարվածությունն արձանագրությունների ստորագրման պատճառով երևակեցին շատ ավելին, քան պարզապես դիվանագիտական տարակարծությունն է: Ադրբեջանում մեծանում են դժգոհությունն ու զայրույթը այն թուրք քաղաքագետների, կրոնական գործիչների ու բիզնեսմենների նկատմամբ, ովքեր Ադրբեջանը համարում են Թուրքիայի շարունակությունը: Երկու երկրներն էլ ունեն լեզվի ու մշակույթի ընդհանրություններ, ադրբեջանցիները, այնուհանդերձ, ունեն սեփական բազմաշերտ ինքնագիտակցությունը` իրանյան, ռուսական, եվրոպական և կովկասյան ուժեղ ժառանգությամբ, որը նրանց բաժանում է Թուրքիայից: Ավելին, այն ժամանակ, երբ ադրբեջանցիները հիանում են Թուրքիայի տնտեսական դինամիզմով ու ռազմական խիզախությամբ, նրանք նաև զգում են, որ իրենց սեփական հասարակությունը առավել առաջադիմական է գրագիտության ավելի բարձր մակարդակի պատճառով, շնորհիվ առավել խոր աշխարհիկության և կանանց էմանսիպացիայի առավել բարձր մակարդակի: Նրանք հպարտանում են, որ մուսուլմանական աշխարհում առաջին աշխարհիկ ժողովրդավարական պետության հայրենիքն են, որտեղ բեմադրվել է առաջին թատերական ներկայացումը և առաջին օպերան` այս փաստերը միանգամայն անհրաժեշտ են նրանց ինքնաճանաչումը հասկանալու համար: Այս համատեքստում «Մեծ եղբայր» Թուրքիայի ցանկացած հովանավորչություն Ադրբեջանում կանխատեսելի վատ է ընդունվում: Երկու երկրներում քաղաքական տարբեր համակարգերը և նրանց արտաքին քաղաքական կողմնորոշիչներն առավել բարդացնում են պատկերը: Ադրբեջանական կառավարությունը վերջին տարիներին հետևողականորեն նվազ հանդուրժող է դարձել տարակարծության նկատմամբ, այնքան, որ վերջին ընտրություններից հետո ընդդիմությունն ընդհանրապես ներկայացված չէ խորհրդարանում: Միևնույն ժամանակ արտաքին քաղաքականության մեջ Ադրբեջանը զարմանալիորեն խելամիտ ու արևմտամետ է: Ի տարբերություն` Թուրքիան կարող է հավակնել առավել ժողովրդավարական երկիր համարվելուն, քան Ադրբեջանը, բայց Թուրքիայի ներքին քաղաքականությունը ենթակա է «Արդարության և զարգացման կուսակցության» բացասական ազդեցությանը` նրա գործիչները հաճախ ցանկալին իրականի տեղ են ընդունում, նաև Իսրայելի, Իրանի, Սուդանի հետ հարաբերություններում իսլամիստական շեղման, ՀԱՄԱՍ-ին աջակցության պատճառով:
Այս ամենի հետևանքը դարձել է Թուրքիայի ու Ադրբեջանի միմյանցից հեռացումը միջազգային ու ներքին քաղաքական մի շարք հարցերում: Ադրբեջանը, օրինակ, սերտ հարաբերություններ է պահպանում Իսրայելի հետ` հրեական պետության հետ Թուրքիայի վեճից հետո: Ադրբեջանը շատ ավելի է քննադատում Իրանի ներկա ղեկավարությանը, քան Թուրքիան, և նրա քաղաքականությունը Իրանի նկատմամբ նույնական է Արևմուտքի հետ: Ինչ վերաբերում է ներքին քաղաքականությանը, շատերն են Թուրքիայում Ադրբեջանը համարում ավտորիտար նավթապետություն, որն ապրում է առանց հաշվի առնելու այնպիսի իրողություններ, ինչպես օրենքի գերակայությունը: Ադրբեջանցիներն իրենց հերթին, նույնիսկ սեփական կառավարությանը լրջորեն քննադատողները, սովորաբար չեն տեսնում «Արդարության և զարգացման կուսակցության» կողմից «չափավոր իսլամիստական» ոչ մի ծառայություն: Ադրբեջանցի ազատականները, որ ժամանակին հույսեր էին փայփայում, թե Թուրքիայի եվրաինտեգրումը դրականորեն կազդի Ադրբեջանի վրա, հիմա տագնապով տեսնում են, որ արտահայտվելու ազատությունը առավել լուրջ սպառնալիքի տակ է ԱԶԿ-կան Թուրքիայում:
Այնուամենայնիվ, ամեն ինչ այդքան մռայլ չէ: Թուրքերն ու ադրբեջանցիներն առաջվա նման առավել ջերմ են վերաբերվում միմյանց, քան որևէ մեկին աշխարհում: Երկու երկրներն էլ ընդհանուր մեծ շահեր ունեն տարածաշրջանային անվտանգության, առևտրի և էներգետիկ համագործակցության ոլորտներում: Մեծանում են մշակութային ու կրթական փոխանակումները: Բայց վերջին վերելքներն ու վայրէջքները վկայում են, որ ռոմանտիկ փուլը «մեկ ազգ, երկու պետություն» թեմայով ավարտվել է: ժամանակն է առավել ռեալիստական և առավել հասուն գործընկերություն զարգացնելու:
"Hurriyet"
Տպագրության պատրաստեց
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1226

Մեկնաբանություններ