ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

ՍԵՐՆ ԱՍՏՎԱԾԱՅԻՆ ԼՈՒՅՍ Է, ՈՐ ՄԱՔՐՈՒՄ Է ՀՈԳԻՆԵՐԸ, ԹՈՂ ԼՈՒՅՍ ԼԻՆԻ ՄԵՐ ՀՈԳԻՆԵՐՈՒՄ և ՄՏՔԵՐՈՒՄ

ՍԵՐՆ ԱՍՏՎԱԾԱՅԻՆ ԼՈՒՅՍ Է, ՈՐ ՄԱՔՐՈՒՄ Է ՀՈԳԻՆԵՐԸ, ԹՈՂ ԼՈՒՅՍ ԼԻՆԻ ՄԵՐ ՀՈԳԻՆԵՐՈՒՄ և ՄՏՔԵՐՈՒՄ
11.03.2011 | 00:00

(սկիզբը` նախորդ համարում)

ՊԵՏՈՒԹՅԱՆ ԿՈՐՈՒՍՏԸ
Պատմության այսպիսի խեղաթյուրումների ժամանակ ազգը կորցնում է ոչ միայն իր ինքնության անվտանգությունն ապահովող տարածք-հայրենիքը, այլև մշակույթը` իր նյութական և հոգևոր դրսևորումներով, որոնք ազգի ինքնության շարունակականությունն ապահովող հիմնական կռվաններն են:
Մշակութային կորուստն ածանցյալ է քաղաքական կրավորականությունից և պատմության թյուր ըմբռնումից:
Մշակույթը քաղաքակրթությունից բարձր է մի քանի աստիճանով. նյութական և հոգևոր մշակույթը ազգի ինքնությունն ապացուցող արժեքների համակարգն է, որը սահուն և անխափան է գործում պետության եռանդուն քաղաքականության և սեփական պատմությունն օտարների ոտնձգություններից պաշտպանելու և ըստ արժանվույն գնահատելու դեպքում: Մենք` հայերս, հաճախ ենք մեղանչել մեր պատմության դեմ: Մենք կորցրել ենք պատմության շարունակականության կապը և անփութորեն մոռացության ենք մատնել վաղնջական ժամանակների մեր լինելության վկաները` թույլ տալով օտարներին սրբագրելու և խմբագրելու մեր պատմությունը:
Քաղաքական եռանդը կորցրած ազգն ինքն իրեն աստիճանաբար դուրս է մղում աշխարհաքաղաքական գործընթացներից:
Քաղաքական կրավորականությունը (պասիվությունը) հանգեցնում է պետականության փլուզման, տարածքների կորստի, մշակութային անկման, ազգի հոգեբանության խաթարման, լեզվամտածողության աղճատման, լեզվական կորուստների։ Հոգեկերտվածքն առավել խոր արմատներ ունի, և այստեղ խաթարումներն առավել դանդաղ են ընթանում: Մշակութային կորստից ածանցյալ են հոգեբանական ավերածությունները, որ ազգը ստանում է որպես հատուցում պատմական, քաղաքական և հոգևոր արժեքների հանդեպ դրսևորած անտարբերության:
Երբ ազգը կորցնում է իր տեսակը որոշակի սահմաններում պարփակող և պաշտպանող տարածք-հայրենիքը և այդ հայրենիքը պետություն դարձնող քաղաքական մտածողությունն ու եռանդը, ինչպես նաև սեփական պատմությունը որպես իրեն կյանք տված ծնող ընկալելը, նա աստիճանաբար ընկնում է հոգեկան թմբիրի մեջ` դառնալով հայեցողական, միայն պատմական մեծ ցնցումները կարող են նրան սթափեցնել մահագին նինջից:
Այսպիսի թմբիրի վտանգավորությունը գիտակցել են նաև մեր ժողովրդի լուսավոր հոգիները և ելք են փնտրել ազգիս քնատ աչքը բացելու և նրան մղել են հոգևոր դարձի:
Պետականության կորուստը նպաստում է նաև այն բանին, որ ազգն իր ներսում դառնում է ինքնամփոփ և անհաղորդ իր հանճարների ստեղծած մտավոր և հոգևոր գանձերին: Հայոց հազարամյա գոյության դարերում (մասնավորապես վերջին 1700 տարիներին) փիլիսոփայությունն ու քերականությունը, ճարտասանությունն ու բնագիտությունը բանտարկված են եղել վանքերի և անապատների մութ պատերի ներսում: Մինչդեռ ժողովուրդը համընդհանուր լուսավորության քաղց է ունեցել: Դարերով հայ ազգն անմասն է մնացել իր հոգևոր ընդերքից բխող մտքի լույսից: Գիտությունը եղել է եկեղեցու մենաշնորհը: Գուցե ինչ-որ չափով արդարացված է եղել դա, քանի որ պետականության կորստի պայմաններում, երբ չկար երկիրն արտաքին ասպատակություններից պաշտպանող բանակը, եկեղեցին ազգի մտավոր և հոգևոր հարստությունը հարկադրված մեկուսացրել է, ամբարել և փրկել բարբարոս թշնամիների թալանից և ավերից:
Պարբերաբար պետականության կորստի պայմաններում ազգի համապարփակ գերխնդիրը գոյատևումն է լինում, իսկ հոգևոր և մտավոր մշակութային արժեքները` որպես հետագա գոյությունն ապահովող ինքնապաշտպանական բնազդ, ստեղծվում են ցեղի ընդերքում, որպեսզի արդարացվի նրա քաղաքական կրավորականությունը:
Պատմական անցքերի ոչ պատմաբանի այս վերլուծությունը մեզ` հայերիս (և ոչ միայն) խորհելու տեղիք պիտի տա: Հայ ժողովուրդը թերևս եզակի ազգերից է աշխարհում իր կրած կորուստներով` հայրենիք, մարդկային զոհեր, դրանով պայմանավորված գենետիկ ժառանգականության խաթարում, հոգևոր և մշակութային ավերածություններ, բարոյա-հոգեբանական անկում, սեփական արմատներից օտարացում և խորթացում, խառն ամուսնությունների պատճառով գենետիկ ամբողջականության աղճատում և էլի շատ մեծ ու փոքր կորուստներ։
Կորուստներն առկա են, և մենք այսօր, այդ բոլորը փաստելուց բացի, պետք է փնտրենք և գտնենք դրանք ծնող պատճառները, բացահայտենք մեր մեջ եղած բարոյական, հոգևոր, մտավոր և ֆիզիկական ուժը` աստիճանաբար վերականգնելու կորցրածը և կանխելու հետագա կորուստները:
Հայ ժողովուրդն առավել արժանապատվորեն ապրելու, իր պատմական հայրենիքի սահմանները վերականգնելու, պահպանելու և պաշտպանելու (ցավոք, հայ տղամարդը պարբերաբար մոռանում է, որ քաջերի սահմանը նրանց զենքն է գծում) և դրանից ածանցվող քաղաքական, իրավական, տնտեսական, ռազմական, մշակութային, լեզվական, բարոյահոգեբանական անկախությունը չկորցնելու շատ զորեղ կռվաններ է ունեցել և ունի։ Ահա այդ կռվանները.
ա) Հայաստանը եղել է օրենքների երկիր. այդ մասին վկայում են Հին աշխարհի ազգերը` բաբելոնցիները, ասորիները, խեթերը, եգիպտացիները: Հայն իր կյանքը և կենցաղն օրենքներով կառավարելու մշտական ձգտում է ունեցել, և դա են փաստում հայ իրավական մտքի գլուխգործոցները: Երբ Հայաստանը կորցրել էր անկախ պետականությունը, հայ իրավական միտքը շարունակում էր գործել` անգամ օտար տիրապետության տակ` երկրի ներսում, որպեսզի առաջնորդվի սեփական օրենքներով: Մխիթար Գոշի «Դատաստանագիրքը» և Սմբատ Սպարապետի օրենքների գիրքը (վերջինս` Կիլիկիայում) կիրառվել են նաև հարևան պետություններում: Անգամ Լեհաստանում օրենքներ մշակելիս օգտվել են Մխիթար Գոշի «Դատաստանագրքից», որը հայերն իրենց հետ տարել են Լեհաստան` համայնքի ներսում այն կիրառելու համար:
Այսօր հայը Հայաստանում խուսափում է, չի ուզում ապրել սեփական երկրի օրենքներով, որովհետև իր հայրենիքում, սակայն ուրիշի պետության մեջ դարերով ստորացած ապրելուց ձեռք բերած հոգեկան ճնշվածության և անբավարարվածության, թաքուն ատելության և անհանդուրժողականության, ներքին անհնազանդության և գաղտնի վնասարարության բարդույթը դեռ չի թոթափել: Թաքուն է եղել այդ անհնազանդությունը, որովհետև օտար պետության մեջ դաժանորեն պատժվելու վախ կար, և այդ վախը բերում էր հնազանդության: Այսօր հայը, բարեբախտաբար, ապրում է իր հայրենիքում և իր պետության մեջ, որտեղ չկա օտար ձեռքով դաժանորեն պատժվելու սարսափը, սակայն նրա մեջ մնացել է անհնազանդության բարդույթը, որը դրսևորվում է սեփական երկրի օրենքների հանդեպ:
բ) Մեծ Հայքի աշխարհագրական դիրքը նրա աշխարհաքաղաքական մեծագույն առավելությունն է, իսկ երկրի ներքին, բուն աշխարհագրությունը կարծես Աստծո կողմից հատուկ այնպես է ստեղծվել, որ հայն այնտեղ ապրի հանգիստ, ապահով, բարեկեցիկ: Երկրի բնական սահմաններն այնպես են տեղակայված, որ առավելագույն ձևով ապահովում են պետական անվտանգությունը: Հյուսիս-Հարավ, Արևելք-Արևմուտք խաչմերուկն ասես բնական մի սանձ է, որ եթե հայերն իրենց ձեռքում պահեին, ապա իրենց բնատուր խաղաղասիրությամբ, աշխատասիրությամբ և ապրելու անկոտրում կամքով պիտի կարողանային ուղղորդել աշխարհի խաղաղ գոյատևումը: Ցավոք, մենք չենք հասկացել մեր երկրի, մեր հայրենիքի այդ աստվածատուր առավելությունը: Մինչդեռ հեռվից դա լավ է երևում և՛ մեր հարևաններին, և՛ ոչ հարևաններին: Եվ աշխարհի կառավարման սանձը մի բռնակալից մյուսի ձեռքն է անցնում շարունակաբար:
Սթափվել է պետք…
Այս փոքրիկ աշխարհագրական վերլուծությունն ապացուցում է, որ հայոց պետականության պահպանման, նրա տնտեսական և քաղաքական հզորացման համար ծով չունենալը բնավ էլ ճակատագրական չի եղել Հայաստանի համար: Դա ապացուցել է Տիգրան Մեծը, դա ապացուցել են մեր հայրենիքը զավթողներն ու մասնատողները:
գ) Հաջորդ կռվանը միաբան և միակամ լինելն է. մենք ներքուստ միշտ միաբան ենք եղել, անգամ մեր պարերը կոչվում են շուրջպար կամ քովնտ` այսինքն քով քովի, կողք կողքի, մենք խմբով երգելիս անգամ միաձայն ենք երգում: Դա խաղաղ օրերին, իսկ վտանգի ժամին հայերը հոգու կանչով են հավաքվում. ապացույց` բոլոր ժամանակներում օրհասական ճակատամարտերում հայերը եղել են միաբան և միակամ: Վերջին տասնամյակում աղետալի երկրաշարժը և արցախյան ազատամարտը աշխարհասփյուռ հայերին ոգեկոչեցին, և դա եղավ տարերայնորեն: Իսկ մտածե՞լ ենք, թե որքան արդյունավետ կլիներ այդ միաբանությունը, եթե մենք ամեն օր, նորածին երեխայից մինչև զառամյալ ծերունի, հորդորեինք, որ հայը հային եղբայր է ու բարեկամ: Միաբան և միակամ լինելը մեզ ի վերուստ է տրված, եթե կուզեք` նույնիսկ պարտադրված է: Մեր անմիաբանության մասին շինծու առասպելներ են հյուսում մեր մեջ սողոսկած «հայացած» օտար տարրերը և մեր իսկ աչքում վարկաբեկում են մեզ: Նրանք ամենաանհավանական ստոր արարքներով` հայրենադավությամբ, դավաճանությամբ, մատնությամբ, ընչաքաղցությամբ, օտարամոլությամբ ատելի են դարձնում հային այն ամենը, ինչ կապված է հայության հետ: Մինչդեռ մեր պատմությունը հակառակն ապացուցող բազմաթիվ փաստեր ունի…
Այս հզոր կռվաններից զատ, մենք մեր սերունդների կրթության և դաստիարակության տաճարը պիտի կառուցենք հոգևոր և բարոյական բարձրակարգ շինանյութով, որը հազարամյակների աղետների ու փորձանքների պայմաններում անխորտակ կպահի այն:
Թվարկենք այդ «շինանյութերը», որոնց շաղախը պիտի լինի մեր ոգու թռիչքը, հոգու կորովը, մտքի լույսը և բազկի ուժը.
ա) Հա՛յ, սիրի՛ր, հարգի՛ր, օգնի՛ր և երբեք մի՛ վնասիր հային,
բ) ազգի և հայրենիքի ծառան ու տերը լինենք,
գ) հայրենիքի և պետության շահը գերադասենք անձնական շահերից,
դ) մեր պետության և հայրենիքի շահերը երբեք չստորադասենք թեկուզ և բարեկամ հորջորջվող պետության շահերին,
ե) պատմությունից դասեր քաղենք և չկրկնենք հին սխալները,
զ) չափավոր հիշաչարություն ունենանք մեր թշնամիների հանդեպ,
է) լինենք ժուժկալ, ապրենք չափավոր և մարդավայել կենցաղով,
ը) բացառենք օտարների հետ ամուսնությունը. հայ երեխային հայ կինը պիտի ծնի, հայ կինը հայ երեխա պիտի ծնի,
թ) ազգի ապագան այսօր է կերտվում. կրթենք ու դաստիարակենք մեր երեխաներին ազգային ոգով և հայրենիքի հանդեպ հարգանքի և պատասխանատվության զգացումով,
ժ) հիշենք` գաղափարախոսությունները գալիս ու գնում են, մնայունը ազգն է. իսկ օտար դավանանքներն ու գաղափարախոսությունները ավերածություններ են անում մեր մտքերում, հոգիներում և հայրենիքում. պետք է ազգովին մերժենք դրանք,
ի) հիշենք` հարգում են ոչ թե այն ազգին, ումից վերցնում են, այլ նրան, ում տալիս են,
լ) հարգենք և սիրենք ինքներս մեզ` մեր ազգը, լեզուն, հայրենիքը. զավակը չի կարող չսիրել իր ծնողներին, որոնք նրան կյանք են տվել, սնել ու կրթել և ժառանգել են հոգևոր հարստություն ու նյութական կարողություն։
Սերն աստվածային լույս է, որ մաքրում է հոգիները, թող Լույս լինի մեր հոգիներում և մտքերում:
Մարի ԲԱՐՍԵՂՅԱՆ-ԽԱՆՋՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1577

Մեկնաբանություններ