«Վարպետը գնաց նրա մոտ և ասաց. «Մինաս, գնա՛, աշխատի՛ր և մի՛ վախեցիր»։ Եվ երիտասարդ նկարիչը շուտով վերակերտեց հրդեհի խլած նկարների մի մասը։ ՈՒ, թեև նկարներն անվերադարձ կորսված էին, բայց նրանց փոխարեն ստեղծված կտավներն ավելի հոյակապ էին։ Եթե չլիներ հրդեհը, եթե Մարտիրոս Մարյանը չգնար նրա մոտ իր պարզ հայկական խորհրդով, և եթե Մինաս Ավետիսյանը չկրեր իր մեջ ազդակը, ձգտումը` հակադրվելու դժբախտությանը, այդ ժամանակ մենք չէինք ունենա Մինաս Ավետիսյանի հրաշալի կտավները, որոնց նշանակությունը հետագա տարիներին ավելի պիտի մեծանա և իմաստավորվի»։
Վիլյամ ՍԱՐՈՅԱՆ
«Համբերատար եղիր...»
ՀԱՅԿԱԿԱՆ ԱՐՅՈՒՆՆ ՈՒ ԱԴՐԲԵՋԱՆԱԿԱՆ ՆԱՎԹԸ` ԱՆԳԼԻԱԿԱՆ ԶՈՀԱՍԵՂԱՆՆԵՐԻՆ
Թուրք-ազերական զեռունի պարտությունը տիեզերքի կամքն է։ Աշխարհը չի կարող վերածվել դժոխքի։ Եվ այս պահին ինձ զարմացնում, հոգեհան է անում մի զարմանալի, ավելի ստույգ, զարհուրելի հարց. ի՞նչն է դրդում դժոխքի այս զավակներին հպատակեցնելու աշխարհը։ Չէ՞ որ Ալթայի մթին անտառներից և սառնաշունչ տափաստաններից ճանապարհ ընկնելով բարբարոս այս ցեղախումբը Երկրի մոլորակի թերևս ամենաբերրի ու ընդարձակ տարածքները նվաճելով, չի հանդարտվում, ձգտում է բրդոտ և արյունոտ ձախ թաթը խցկել Ադրիատիկ ծովի խորքը, աջը` Խաղաղ օվկիանոսի մեջ։ Ինչու՞, մի՞թե Ալթայի քոչվոր ցեղախումբը, որը ուղեղի կիսահարթ գալարներով և դժոխային հոգեկերտվածքով գոհ չէր սեփական անհավանական ճակատագրից։ Իհարկե գոհ էր, արյունարբու ոտնաթաթից մինչև նույնքան բիրտ ու արնախում հոնքամեջը։ Եվ ահա այստեղ մի շատ կարևոր բանի մասին պետք է խոսել և այն պատկերագրել կերպարվեստի ժամանակակից համայնապատկերներում։ (Եթե, իհարկե, ժամանակակից նկարիչները խորապես ընկալեն երևույթը և պատկերագրեն վերոնշյալը)։ Խոսքս վերաբերում է Թուրքիայի ավազակապետական աշխարհակալության նախկին և ներկա գլխավոր կնքահայր Անգլիային։ Շեքսպիրի և Բայրոնի ներկա հայրենիքը քաղաքական մի ահարկու ական է։ Զարմանալի է այս ամենը, բայց և այնպես զարհուրելի պատմական փաստ է։
Եթե Շեքսպիրն ու Բայրոնն ապրեին մեր օրերում, վստահաբար նրանց դրամաներում ու պոեմներում Անգլիան, ավելի ստույգ` այդ երկրի քաղաքական մակընթացությունները, կարտացոլվեր իր ողջ հրեշավոր էությամբ։ Անգլիան քաղաքակրթության ամրոց է, բարեկրթության և ավանդույթների պահպանման համաշխարհային օազիս։ Միաժամանակ մերկապարանոց շահապաշտության կատաղի հանգրվան է ավանդապաշտ և պահպանողական այս երկիրը։ Վերջերս Անգլիան անսքող տապալեց ՄԱԿ-ի Անվտանգության խորհրդի բանաձևը` սկզբունքորեն չեղարկելով Արցախի հանդեպ սանձազերծված պատերազմի կանխման հնարավորությունը։ Գուցե այդ դեպքում մենք չէինք կորցնի Շուշին, 7 շրջանները և ամենակարևորը. Մեղրին չէր դառնա թուրք-ազերիական տարանցիկ անցուղի։ Սակայն վաղուց է հայտնի. «Բրիթիշ պետրոլեում» նավթային հսկան է որոշում մառախլապատ Ալբիոնի քաղաքական խաղադրույքների ձևաչափը, այն գերշահեր ունի Կովկասում, կթում է ապշերոնյան նավթի առյուծի բաժինը և հանուն դրա անտեսում է քրիստոնյա Հայաստանի հեղած արյունը։ Եվ ահա առաջարկս` ՀՀ Անգլիայի դեսպանատան վրա պայմանականորեն տնկել Ադրբեջան ավազակային պետության դրոշը, այս գերիրապաշտական պատկերը բազմակի վրձնել և տեսանելի վահանակների վրա տեղադրել երկրի մայրուղիների վրա։
Սակայն վերադառնանք Սարյանի արևին, որ զօր ու գիշեր ծագում է մեր երկրի վրա։ Արցախի վրա։ Եվ Հայաստանի վրա։ Սարյանի արևին, որ մի ակնթարթ կարծես մարեց կիսալուսնի մահասփյուռ հայացքի տակ, բայց դեռ կես դար բոցավառվեց երկրի երկնակամարում։
«ՖՐԻԺԻ» ՇՈԳԵՆԱՎԻ ԱՌԵՂԾՎԱԾԸ
Ֆրանսիական «Պակե» ընկերության «Ֆրիժի» շոգենավը Մարսելից ճանապարհ ընկավ դեպի Բաթում։ Նավը բեռնված էր 1200 տոննա զանազան ապրանքներով, որոնք պիտի բեռնաթափվեին Կ. Պոլսի և Սևծովյան այլ նավահանգիստներում։ Փարիզում Սարյանի վրձնած 37 նկարները «Ֆրիժիի» նավամբարում էին և բեռնաթափվելով Բաթում քաղաքում` գնացքով պետք է ճանապարհվեին դեպի Երևան։ 1928-ի մարտի 15-ին Կ. Պոլսի մատույցներում հրդեհ բռնկվեց շոգենավի վրա։ Նավահանգստում նկատեցին, որ ֆրանսիական շոգենավի ցռուկից րոպե առ րոպե ուժգնացող ծուխ է բարձրանում։ Զանազան շոգենավեր և հրդեհաշեջ նավեր են հասնում օգնության։ Մի քանի ժամվա ընթացքում պարպվում է շուրջ 7 հազար տոննա ջուր, բայց ապարդյուն. շոգենավն աստիճանաբար թեքվում է մի կողմի վրա, և այն մի կերպ փրկելու համար փրկարար նավերը հրում են դեպի ափ։ Կեսգիշերին հրդեհը մարվում է։ Սակայն հրի ճարակ է դառնում նավամբարներում եղած-չեղածը։ Նաև Սարյանի 37 կտավը։ Հրդեհի պատճառը ձվի սնդուկների անվտանգ պահպանման համար դիզված տաշեղներն էին։
ՑԱՎԸ` ՍՐՏՈՒՄ, ԵՐԱԶԸ` ՀՈԳՈՒՄ
Սա ծանր հարված էր գեղանկարչի համար։ Բայց նա, որպես զտարյուն հայ, չկոտրվեց։ Այս տեսանկյունից հետաքրքիր է նրա հարցազրույցը` տրված «Խորհրդային Հայաստան» թերթին հրդեհից մեկ ամիս անց։ Ներկայացնում եմ վարպետի պատասխանները։ «Այրված 37 նկարները, բացառությամբ 5-ի, որ Երևանից հետս էի տարել, Փարիզի մի տարվա աշխատանքներս էին, որոնցից ամենահետաքրքրականները կազմում էին հետևյալները. «Հայուհի», «Արևելյան ծաղիկներ», «Ծաղիկներ», «Գյուղի փողոց», «Պարսկական գյուղ», «Լոռվա ձորը» և մի քանի պորտրետներ։ Այս աշխատանքները հետաքրքիր էին մանավանդ այն տեսակետից, որ կրում էին ֆրանսիական նկարչության առանձնահատկությունները, որչափով որ և կարողացել էի յուրացնել այն։
Հենց այդ առավելություններն էին շեշտում ու գնահատում նաև Փարիզում ապրող ռուս քննադատներն իմ այդ նկարների մեջ։
Սկզբում ես մի տեսակ շշմած դրության մեջ էի և կարծես չհավատալով կատարվածին, այնքան խոր չէի զգում կորստի պատճառած վիշտը, սակայն հետզհետե, երբ անդրադառնում եմ նրան և պատկերացնում ստեղծագործության այն աննախընթաց և եզակի թափը, որով ես համակված էի Փարիզում այդ նկարները ստեղծելիս, և որը չի կրկնվում այլևս ինձ համար, նոր եմ զգում, թե ինչ մեծ կորուստ ունեցա ես։
Ստեղծագործությունը, ներշնչումը դժվար բան է, չի կրկնվում. ստեղծագործող արվեստագետն ինքն էլ է փոխվում։ Ինչքան որ այդ նկարներիս լուսանկարներն ունեմ հիմա, սակայն անհնար է նրանցով վերարտադրել հինը, իսկականը։ Նախ, որ գույներից շատերը չեմ հիշում հիմա, և այն, ինչ կարելի էր նկարել Փարիզում, ֆրանսիական արվեստի անմիջական ներշնչման ազդեցության տակ, դժվար է վերարտադրել Երևանում։
Իմ ցավը մեծանում է առանձնապես նրանով, որ ես նկարչության մեջ այս իմ որոշումները հիմնավորել էի Փարիզում. ես իմ ուղին ստուգելու համար էի գնացել Փարիզ և գտա, որ այդ ուղին իր հիմքում ճիշտ էր` նկարչության մոտեցման և բովանդակության տեսակետից։ Ես իմ քննությունը բռնել էի, արվեստի տեսակետից հիմնավորվել էին իմ աշխատանքները, որոնք այժմ կորան»։
ՈՒՆԱՅՆՈՒԹՅՈՒՆԸ ՎԱՆՈՒՄ ԵՆՔ ԵՐԿՐԻՑ
Այս նյութը գրելու ընթացքում Շուշին ընկավ։ Ներքին թուրքը հասավ իր նպատակին։ Շուշին ընկավ, բայց կանգուն է Արցախը։ Կանգուն է հայությունն արար աշխարհում։ Եվ հիմա մեզ մի բան է մնում. բռունցքվել և մաքառել, աչքի լույսի պես պահպանել եղածը և միավորել Հայաստանն ու Արցախը։ Լեգենդար զորահրամանատար Լեոնիդ Ազգալդյանի մարտակոչը դարի պահանջն է` ԱՐՑԱԽԸ ՀԱՅԱՍՏԱՆՆ Է ԵՎ ՎԵՐՋ։
Այն լրացվում է ինքնին` ՀԱՅԱՍՏԱՆԸ ԱՐՑԱԽ Է ԵՎ ՎԵՐՋ։
Եվ ահա այսօր մենք պետք է ապավինենք մեր ազգային ինքնությանը, համոզված, որ չարիքը մի գեղեցիկ օր լքելու է երկիրը, և Սարյանի արևն է շողալու հայության գլխավերևում։
Եվ ահա այսօր մեր համազգային միասնության գերխնդիրն է` խաղաղ ճանապարհով հասնել Սորոսի 5-րդ շարասյան արտաքսմանը երկրից։ Նաև դադարեցնել դիվանագիտական հարաբերությունները Անգլիայի թագավորության հետ։
Եվ ահա այսօր մենք պետք է Վիլյամ Սարոյան կարդանք և հիանանք Սարյանի արևային արվեստով։ Նաև հիշենք մեր պետականակերտ մեծերի կյանքն ու պատգամները մեզ, հիշենք Անդրանիկ Օզանյանին և Գարեգին Նժդեհին, Արամ Մանուկյանին ու Ալեքսանդր Մյասնիկյանին, որոնք չափազանց բարդ և անկանխատեսելի աշխարհաքաղաքական իրավիճակներում մաքառեցին հանուն ազգային ինքնության պահպանման և կերտեցին հայկական հերթական պետականությունը։ Եվ խոնարհվենք մեր այս վերջին ազատամարտի սուրբ նահատակների հայտնի և անհայտ շիրիմների առաջ։
ՄԵԿ ԱԶԳ, ՄԵԿ ՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆ
Հայաստանի և Արցախի միացումը դարի հրամայականն է։
Եվ ահա այսօր պետք է ստեղծել ՀԱՅԿԱԿԱՆ ՉՈՐՐՈՐԴ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆԸ ՀՀ-Ի և ԱՀ-ի միաձուլմամբ։
Մեր պայքարն այսօր մեր ներքին թուրքի դեմ է։
Եվ այդ պայքարում պիտի հաղթենք։ ՈՒ կառուցենք մեր երկիրը` ՄԵԿ ԱԶԳ ՄԵԿ ՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆ կարգավիճակով։
Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ