ՄԱԿ-ի կլիմայի COP29 համաժողովի շրջանակում Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը հանդիպել է Մեծ Բրիտանիայի վարչապետ Քիր Սթարմերի հետ. վերջինս հետաքրքրվել է Հայաստանի և Ադրբեջանի միջև բանակցային գործընթացով։ Ալիևն ասել է, որ խաղաղության պայմանագրի տեքստի զգալի մասն արդեն համաձայնեցված է, միաժամանակ, հերթական անգամ դժգոհել է Հայաստանի Սահմանադրությունից՝ նշելով դրանում պարունակվող «տարածքային հավակնությունները»։               
 

«ԵԹԵ ԴԱՇՆԱԿՑՈՒԹՅԱՆ ՓԻԼԻՍՈՓԱՅՈՒԹՅԱՆ ՄԵՋ ՉԼԻՆԵՐ ՔՐԻՍՏՈՆԵԱԿԱՆ ԱՅԴ ՀԵՆՔԸ, ԴԱՇՆԱԿՑՈՒԹՅՈՒՆՆ ԱՅՍՕՐ ՉԷՐ ՊԱՅՔԱՐԻ ԱՐՁԱՆԱԳՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻ ԴԵՄ»

«ԵԹԵ ԴԱՇՆԱԿՑՈՒԹՅԱՆ ՓԻԼԻՍՈՓԱՅՈՒԹՅԱՆ ՄԵՋ ՉԼԻՆԵՐ ՔՐԻՍՏՈՆԵԱԿԱՆ ԱՅԴ ՀԵՆՔԸ, ԴԱՇՆԱԿՑՈՒԹՅՈՒՆՆ ԱՅՍՕՐ ՉԷՐ ՊԱՅՔԱՐԻ ԱՐՁԱՆԱԳՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻ ԴԵՄ»
06.11.2009 | 00:00

ԱՐԾՎԻԿ ՄԻՆԱՍՅԱՆ (ԱԺ ՀՅԴ խմբակցության անդամ)
-Պարոն Մինասյան, ինքնին հասկանալի է, որ Թուրքիայի պառլամենտը ձգձգելու է հայ-թուրքական արձանագրությունների ստորագրումը, որն էլ ուժեղացնելու է արտաքին ճնշումը վերջինիս վրա: Եվ, կարծես, կրկին ԱՄՆ-ի Սենատ մտավ ցեղասպանության ճանաչման հարցը, Իսրայելը բարձրաձայնեց` տեղեկություններ կհրապարակի թուրքերի կողմից հայերի ցեղասպանության փաստերին առնչվող, և, վերջապես, «կուրիոզ» արտահոսք տեղի ունեցավ, ըստ որի` թուրքական խորհրդարանը, որը պետք է վավերացնի արձանագրությունները, այնքան էլ բարի պտուղ չէ, եթե չասենք` ավելին։ Մի խոսքով, պարզվեց, որ սույն խորհրդարանում տեղի է ունեցել բավականին անվայելուչ բան (խոսքը խմբակային սեքսի «դրսևորման» մասին է):
-Կարծում եմ` թուրքական պառլամենտի նման պահվածքը նույնիսկ քննարկման հարց չի կարող դառնալ։ Այն առավել քան հասկանալի է:
-Քաղաքականության մեջ պատահական ոչինչ չի լինում, պարոն Մինասյան, հետո էլ` դա շատ լավ առիթ է դաշնակցության համար` թուրքական նկարագրին անդրադառնալու:
-Անշուշտ, քաղաքականության մեջ ոչինչ պատահական չէ, և չի բացառվում, որ Ձեր նշած դրվագն էլ ներքին և արտաքին օգտագործման համար է ասպարեզ նետվել, բայց, այնուհանդերձ, դժվար թե դա միջազգային ճնշման արտահայտություն լինի: Ինչ վերաբերում է Թուրքիայի բարոյական նկարագրին, ապա այն դարերի ընթացքում հայտնի է բոլորին:
-Գիտեք` քաղաքական գործիքներն օգտագործվում են մի քանի նպատակներով, իսկ գուցե այդ լուրի արտահոսքով թուրքերը փորձում են իրենց եվրոպական «ստի՞լ» հաղորդել (գաղտնիք չէ, որ մասոնական որոշ օթյակներ ընդգրկվելու համար նաև այդ «ժանրն» է օգտագործվում)։ ՈՒզում էի ասել` տեսնում եք, չէ՞, թե մենք ինչքան կարգին պառլամենտ ունենք, հետո էլ ասում են` նրա «իմիջն» այն չէ:
-Թույլ տվեք ասել, որ ոչ ադեկվատ անցում կատարեցիք: Ինչ վերաբերում է մեր կառավարման համակարգի նկարագրին, ապա գնահատականը պետք է հասարակությունը տա: Իսկ որ հասարակությունը մի շարք դեպքերում արդեն իսկ տվել է այդ նկարագիրը, կրկնել պետք չէ:
-Ինչպիսի՞ն է «այդ նկարագիրը»:
-Հայաստանում, ցավոք, կառավարման համակարգը կոռումպացված, քաոսային, խնամիաբարեկամական է:
-Ո՞րն է ավելի վատը, «խմբակայի՞նը», թե՞ Ձեր ասածը:
-Երկուսն էլ մերժելի են:
-Քիչ առաջ, երբ ասում էիք` թուրքական պառլամենտում տեղի ունեցածը փոքր հարց է, պետք է չհամաձայնեմ Ձեզ հետ։ Դուք կարդացե՞լ եք Աստվածաշունչը:
-Իհարկե:
-Չէ՞ որ այնտեղ ցեղասպանությանը հավասար (իսկ գուցե ավելի ծանր) է «էդ կարգի» մեղքը։ Հիշեցնեմ, որ աշխարհն առաջին անգամ խորտակվեց ջրհեղեղով` հենց պոռնկության մեղքի պատճառով: Աշխարհի երկրորդ կործանումը տեղի կունենա կրակով և դարձյալ` նույն պատճառով:
-Եթե այդպես լիներ, ապա Քրիստոսը չէր ների պոռնիկին, որին փորձում էին քարկոծել:
-Բայց ե՞րբ ներեց նրան. երբ վերջինս ապաշխարեց, չէ՞:
-Հա, իհարկե, եթե ցանկացած մեղքին չի հաջորդում ապաշխարությունը, ապա Աստծո արքայությունն ընկնելը դառնում է անհնար:
-Պարոն Մինասյան, Աստվածաշունչն ասում է` «Ներիր իմ մեղքերը, ինչպես ես եմ ներում իմ պարտապաններին»: Դաշնակցությունը ներե՞լ է իր պարտապաններին, կա՞ քրիստոնեական այս փիլիսոփայությունը դաշնակցական մենթալ-գաղափարական պլանում:
-Իսկ ինչո՞ւ ամբողջական չես ասում «Հայր մերը», չէ՞ որ այն ավարտվում է` «և մի տանիր զմեզ ի փորձություն» խոսքերով: Այսպես ասած, իրավաբանորեն ամեն բան պետք է ամբողջության մեջ դիտարկել: Վերադառնանք ներելուն. եթե դաշնակցության փիլիսոփայության մեջ չլիներ քրիստոնեական այդ հենքը, դաշնակցությունն այսօր չէր պայքարի արձանագրությունների դեմ:
-Դաշնակցությունն ընդունե՞լ է իր գործած մեղքերը, ներե՞լ է պարտքերը... Այն, որ դուք զենքի վրա երդվում եք, տեսանելի է, իսկ ներելու արարողությունը ե՞րբ և ինչպե՞ս է տեղի ունեցել և ունենում:
-Պարզ է, չէ՞, երբ դաշնակցությունն ասում է` հարգելիներս, սիրելի ժողովուրդ, սիրելի կառավարություն-իշխանություն, մի՛ գնա երկրորդ անգամ նույն սխալին, էդ փորձառությունը հիմնված է անցած սեփական ուղու և փորձի վրա: Այո, դաշնակցության անցած երկարատև, բարդ ուղու ընթացքում եղել են թե՛ սխալներ, թե՛ ձեռքբերումներ, թե՛ բացթողումներ, ամեն ինչ: Ամփոփելով այդ ամենը, մենք ասում ենք` մի՛ արեք, սիրելի իշխանություններ, մի՛ գնացեք արձանագրությունների վավերացման: Եվ, ընդհանրապես, պետք է կարողանալ դաշնակցությանը ճիշտ գնահատել և ոչ թե փորձել պատմության ակունքներից եկող` զենքի վրա երդվելը դարձնել շահարկման առարկա և օգտագործել այն կոնտեքստում, թե իբր դաշնակցությունը չի ընդունել իր գործած մեղքերը:
-Ընդունե՛լ եք:
-Այո՛:
-Ապաշխարե՛լ եք:
-Այո՛:
-Դե, ուրեմն, այդ դեպքում հայ-թուրքական հարաբերությունների թունելի վերջում մեզ հաղթանակ է սպասում, որովհետև մենք, որպես էթնոս, մեր ուղին անցել ենք ճիշտ, յուրացրել ենք պատմության դասերը, և դրանք չեն կրկնվի այլևս:
-Ահա, տեսնո՞ւմ եք, Դուք ասացիք` «որպես էթնոս»։ Ողջ ցավն այն է, որ շատերը պատմության դասը չե՜ն կարողացել սերտել: Եվ դաշնակցությունը, ելնելով իր անցյալից, փորձում է ճիշտ հարթության մեջ դնել այդ գործընթացը:
-Խոսքո՞վ:
-Ոչ միայն խոսքով, այլև գործով:
-Ո՞րն է գործը: Չէ, չար-թունավոր հարց. ո՞րն էր դաշնակցության ապաշխարությունը:
-Հայ դատի գրասենյակների գործունեությունը:
-Եվ դա կոչվեց ապաշխարությո՞ւն: Ապաշխարությունը ես բոլորովին այլ կերպ եմ հասկանում:
-Ի՞նչ կերպ:
-Հասկանում եմ` որպես հոգևոր վճար, մարմնի ու հոգևոր «ոսկորի» կռիվ, խոնարհում` սեփական ներսում, սեփական տարածքներում Աստծու կամքին տեղ բացելու պատերազմ, վճար` հոգևոր ոլորտում, որը գալիս է օգնության, երբ ֆիզիկական պլանում դրա անհրաժեշտությունը կա, որովհետև արդեն ձեռքբերում է արձանագրված:
-Հարգելիս, ապաշխարությունն անհատական մոտեցո՞ւմ է, թե՞ խմբային:
-Ապաշխարությունը և՛ անձնական է, և՛ ազգային, և՛ համատիեզերական։ Այնտեղ էսպես է` մեկով կարող է աշխարհը փրկվել, մեկով` կործանվել, խմբով` փրկվել, խմբով` կործանվել:
-Շատ լավ, հիմա հայ ժողովրդի ապաշխարությունը մեկ քաղաքական ուժի ցանկությո՞ւնը պետք է լինի:
-Այո՛: Եթե այդ ուժը եղել է նախակարապետը... մեղքի, որը կարող է նաև փոխկանչի մեջ մտնել տեսակի` դարերով գործած այդ նույն մեղքի հետ, գտնել նախապատճառը և իր միջոցով, որպես հաղորդիչ, մաքրել մեղքը, հաղթանակի տանել և ոչ բազմապատկել:
-Իսկ ինչո՞ւ եք կարծում, թե դաշնակցությունն ինքն իր մեջ շուռ չի եկել, չի վերանայել իր անցած ուղին և հիմա հենց դրանից ելնելով չէ, որ ասում է` մի՛ արեք:
-Էնքա՜ն պատճառներ կարող եմ բերել: Հասարակ ու ամենաթարմ մի օրինակ. օրերս լրատվամիջոցներից մեկը նամակ էր տպել` առաջին հանրապետության առաջին վարչապետ Քաջազնունին խնդրագիր էր հղել Էնվեր փաշային` «մեծարգո»-ության, «վսեմաշուք»-ության բոլոր «նոմինացիաներով» ու խնդրել էր` «վերջնականապես ջախջախել Անդրանիկին»: Դուք ոչ մի ձայն չհանեցիք, չհերքեցիք, չհաստատեցիք, որ իմանայինք` հա՛մ էլ ապաշխարել եք:
-Շատ հետաքրքիր հարցադրում եք առաջ քաշում` «ինչո՞ւ չեք հերքում»: Իսկ ես կարծում եմ, որ անհրաժեշտ է ոչ միայն «ճշմարտությունն» ասել, այլև հետայսու բացառել նաև կեղծիքներն ու սխալները: Այդ շրջանակում դաշնակցությունը դեռ կներկայացնի իր տեսակետները, և հանրությունը կստանա պատմական փաստերի ճշմարիտ պատասխանը:
-Հիմա էդ նամակը ճշմարի՞տ էր, թե՞ չէր:
-Այս պահին չեմ կարող գնահատել` ճշմարիտ էր, թե չէր, համենայն դեպս, յուրաքանչյուր իրադարձություն պետք է վերցնել և դիտարկել իր ժամանակային կտրվածքի մեջ:
-Պարոն Մինասյան, բայց խոսքը հայոց առաջին վարչապետի մասին է, ես դաշնակ չեմ, բայց դա արդեն մեր բոլորի պատվի խնդիրն է, պե՞տք է հասկանալ` ինչ է կատարվել:
-Չի երևում, թե Ձեր պատվի խնդիրն է: Ասեմ` ինչու: Որովհետև ցանկացած մարդ, եթե նման բան հրապարակում կամ վկայակոչում է ու նաև նման մոտեցում ունի` վարկաբեկելու մեր անցյալը, պետք է հիշի, որ բարոյականությունը թելադրում է առնվազն վերլուծել և ուսումնասիրել այդ նամակն իր ամբողջության մեջ: Ես հիմա չեմ կարող գնահատական տալ նամակին, որովհետև լիարժեք տեղյակ չեմ իրավիճակին, որտեղ ծնվել է այդ նամակը կամ գուցե չի էլ ծնվել։ Այնուհանդերձ, դա մոտեցում չէ:
-Բայց համաձայն եք, չէ՞, ինձ հետ, որ Քաջազնունին հետագայում էլ ասել է` «դաշնակցությունն այլևս անելիք չունի Հայաստանում»... Բայց ոնց երևում է` դաշնակցությունը դեռ անելիք գտնում է Հայաստանում:
-Էլի կոնտեքստից կտրված միտք մեջ բերեցիք:
-Շատ հետաքրքիր է` Բյուրոն և Գերագույն մարմինն այդ նամակը չե՞ն քննարկել:
-Չգիտեմ: Կարող եք իրենց հարցնել:
-Անդամ չե՞ք:
-Ո՛չ:
-Կանխակայվա՞ծ եք:
-Ո՛չ: Ես ՀՅԴ անդամ եմ:
-Շարքայի՞ն:
-Այո՛:
-Բոլոր դեպքերում, շարքային Մինասյան, իմ գնահատմամբ` Դուք ավելին եք անում այդ կուսակցության համար, քան նրա Բյուրոյի և Գերագույն մարմնի շատ անդամներ։ Սա` լրիվ անկեղծ:


Հավատաքննեց Կարմեն ԴԱՎԹՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2174

Մեկնաբանություններ