Այսօր առավոտյան, ի պատասխան Կիևի ռեժիմի՝ ռուսական էներգետիկ և տնտեսական օբյեկտներին վնաս պատճառելու փորձերին, Ռուսաստանի Դաշնության զինված ուժերը հեռահար ճշգրիտ զենքերով խմբակային հարված են հասցրել ՈՒկրաինայի ռազմարդյունաբերական օբյեկտներին և ԶՈՒ ավիացիոն բազաներին: Ըստ ՌԴ ՊՆ-ի՝ քաղաքացիական օբյեկտներին ՌԴ ԶՈՒ-ի հասցրած կանխամտածված հրթիռային հարվածների մասին հայտարարությունները բացարձակապես չեն համապատասխանում իրականությանը։               
 

«Այսօր չկա թատրոնի նկատմամբ այն սերը, որ տածում էր մեր սերունդը»

«Այսօր չկա թատրոնի նկատմամբ այն սերը, որ տածում էր մեր սերունդը»
10.06.2011 | 00:00

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է ՀՀ ժողովրդական արտիստուհի, Երևանի կինոյի և թատրոնի պետական ինստիտուտի պրոֆեսոր ՀԵՂԻՆԵ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆԸ:


«ԳԻՏԵԻ, ՈՐ ՉԻ ԿԱՐԵԼԻ ԱԶԱՏ ԽՈՍԵԼ»


-Տիկի՛ն Հեղինե, երիտասարդ տարիքում «Սայաթ-Նովա» ֆիլմում խաղացել եք վրաց թագուհու դերը, բազմաթիվ ազնվական տիկնանց կերպարներ եք կերտել բեմում, հեռուստաթատրոնում: Այս դերերը տպավորիչ են Ձեր դերասանական խաղի և կանացի հմայքի շնորհիվ: Խորհրդային ցենզուրան Ձեզ չի՞ քննադատել այդքան հմայիչ հակախորհրդային կերպարներ կերտելու համար:
-Բոլորովի՛ն: Ես խաղացել եմ այդպիսի շատ դերերում` «Կենդանի դիակ», «Արքա Լիր», «Քաոս» ներկայացումներում: Երիտասարդ տարիներին թատրոնում շատ էի խաղում, հաճախ` գլխավոր դերեր: Ոչ թե խորհրդային ցենզուրան, այլ ուրիշ անհարմարություն ստեղծող հանգամանքներ էին լինում երբեմն: Օրինակ` «Կենդանի դիակում» խաղում էինք ես և Ռուզաննա Վարդանյանը: Մի գրախոսականում (կարծեմ գրել էր Սուրեն Հարությունյանը) անտակտ համեմատություններ էին անցկացրել մեր դերակատարումների միջև և գովել էին ինձ: Խեղճ Ռուզաննան վիրավորված նկատեց. «ՈՒրեմն ես Լենայի չա՜փ էլ չկամ, էլի»: Չէր կարելի մարդուն վիրավորել: Այսպիսի անտակտություններ, իհարկե, լինում էին: Բայց, ընդհանուր առմամբ, մեզ լավ էին վերաբերվում:
-Խորհրդային տարիների նկատմամբ նոստալգիա ունե՞ք:
-Նոստալգիան կոնկրետ խորհրդային կարգերի նկատմամբ չէ: Դուք, օրինակ, նոստալգիայով չե՞ք հիշում Ձեր ավելի երիտասարդ տարիները: Իհարկե, հիշում եք: Այդպես էլ մենք: Երբ ավարտում էինք ինստիտուտը, Մալաթիայի շրջանում, որ այն ժամանակ կոչվում էր Բերիայի շրջան, թատրոն բացեցին: ՈՒ Գուլակյանն ինձ ընդունեց թատրոն և միանգամից հանձնարարեց խաղալ գլխավոր դերեր: Ես այնպե՜ս էի վախենում. ինձ համար թատրոնն ուրիշ աշխարհ էր, ուրիշ պատասխանատվության էր մղում: Թատրոնում պետք էր սերնդափոխություն անել, ու աշխատանքի վերցրին ինձ, Մետաքսյա Սիմոնյանին, Հովակ Գալոյանին, Անատոլի Թորգոմյանին, ուրիշների: Այդ տարիներին Աճեմյանի բեմադրած «Նամուսում» խաղացի Ռուստամի մոր դերը: Ի՜նչ ներկայացում էր:
-«Նամուս» ասվածը շա՞տ է տարբեր Ձեր երիտասարդության տարիների և այսօրվա ընկալումներում:
-Իհարկե: Այն ժամանակ ուրիշ էր մեծերի վերաբերմունքը երիտասարդների նկատմամբ: Մեծերն ավելի բարյացակամ էին, ավելի պատրաստակամ` օգնելու, աջակցելու կրտսեր գործընկերներին: Հիշում եմ, որ «Նամուսում» խաղալիս շատ էի անհանգիստ, որովհետև երիտասարդ աղջիկ էի, բայց պիտի մարմնավորեի ծեր կնոջ: Իմ անհանգստությունը տեսնելով` Դավիթ Մալյանը մոտեցավ ու ասաց. «Քո գրիմը ես կանեմ»: Ես նրանից սովորեցի ու հետագայում ինքս էի իմ գրիմն անում:
-Արվեստից զատ, Ձեզ ի՞նչն է հետաքրքրում այս իրականության մեջ:
-Հետաքրքրվում եմ քաղաքականությամբ, աշխարհի անցուդարձերով, համեմատում իմ մանկության, երիտասարդության տարիներն այսօրվա հետ: Ես տասներկու տարեկան էի, երբ իմ հայրիկին ձերբակալեցին և աքսորեցին: Վախենում էի, թե ինչպես պետք է գնամ դպրոց, ինչ վերաբերմունքի կարժանանամ: Դա հոգեբանական բարդ վիճակ էր, որին դժվար էր դիմակայել: Մայրս աշխատում էր նեցուկ դառնալ, ուժ տալ մեզ: Նա ինձ ասաց. «Տե՛ս, Լենոչկա, հայրիկը չկա: Բայց այնպես չլինի, որ մարդիկ ասեն, թե մայրը չկարողացավ աղջկան դաստիարակել»: Այս խոսքերը մինչև հիմա լավ հիշում եմ: Սրանք ինձ առաջնորդեցին իմ հետագա կյանքում:
-«Ժողովրդի թշնամու» ընտանիքի պիտակավորումը Ձեզ շա՞տ է անհանգստացրել:
-Չէ՛, շատ փոքր էի` այդ բաներն զգալու համար: Միայն գիտեի, որ չի կարելի ազատ խոսել: Հիշում եմ, որ երբ 1938-ի փետրվարին հայրիկիս տանում էին, ես լաց էի լինում ու ասում, թե ով պիտի ինձ օգնի մաթեմատիկայի դասերը պատրաստելու: Միշտ դժվարացել եմ մաթեմատիկայից: Իսկ հայրիկս վստահ ասում էր, որ դա թյուրիմացություն է, ու իրեն շուտով բաց կթողնեն: Բայց այդպես չեղավ: Ավելի ուշ եղավ ռեաբիլիտացիա: Մինչ այդ մենք դժվար, շա՜տ դժվար օրեր անցկացրինք: Իսկ ինստիտուտում ընդհանրապես որևէ բան չի նշանակել այդ պիտակը: Հիմա այսպիսի բաներ չկան: Մարդիկ ավելի ազատ են կարծես:


«ԱՅՍՕՐՎԱ ՍԵՐՈՒՆԴԸ ՉԻ ԿԱՐԴՈՒՄ»


-Ներկայումս կոնսուլտանտ եք ԵԿԹՊԻ-ում: Ո՞ր զանգվածին է հեշտ գրավել` տարաբնույթ շերտերից բաղկացած հանդիսատեսի՞ն, թե՞ ուսանողությանը:
-Ես չեմ դասավանդում (դե՜, արդեն 85 տարեկան եմ): Իբրև կոնսուլտանտ` լսում եմ դասերը, դիտողություններ անում: Հիմա քննությունների շրջան է, կմասնակցեմ քննություններին: Երբեք չեմ համեմատել հանդիսատեսին ուսանողության հետ: Հանդիսատեսը մեզ լավ էր ընդունում, եթե լավ ներկայացում էինք խաղում: Իսկ Աճեմյանի, Գուլակյանի ժամանակներում ներկայացումները միշտ էլ լավն էին լինում: Ավելի ուշ ամուսինս` Մարատ Մարինոսյանն էր բեմադրություններ անում: Իսկ ինստիտուտում, թող գլուխ գովել չլինի, ուսանողները մեծ հաճույքով են եկել իմ դասերին: Բողոքելու տեղ չունեմ:
-Ի՞նչ մշակութային արժեքների կրող են Ձեր ուսանողները: Հե՞շտ է կայանում փոխըմբռնումը երկու տարբեր սերունդների` Ձեր և երիտասարդների միջև: Եվ կայանո՞ւմ է արդյոք:
-Դժվար հարց եք տալիս: Հիմա այնպես չէ, ինչպես մեր երիտասարդ տարիներին: Մի բան հստակ է. շատ բարեխիղճ լսում են ինձ ուսանողները և զգում իմ (և ոչ միայն իմ) վերաբերմունքը թատրոնի, արվեստի նկատմամբ: Իհարկե, ամեն կուրսում մեկ-երկու մարդ կգտնես, որ ոչ մի կապ չունի թատրոնի, արվեստի հետ: Պարզապես եկել է թատերական ինստիտուտ, որովհետև, իր կարծիքով, այստեղ ավելի հեշտ է ընդունվել, որովհետև չի կարող, ասենք, պոլիտեխնիկ ընդունվել: Առհասարակ, այսօր չկա թատրոնի նկատմամբ այն սերը, որ տածում էր մեր սերունդը:
-Դրանում մեղավոր է թատրո՞նը, թե՞ նոր սերունդը:
-Վատն այն է, որ այսօրվա սերունդը չի կարդում: Հեռուստացույցը, համակարգիչը շատ են վնասում երիտասարդներին: Հեշտ ինֆորմացիա են ստանում և կարիք չունեն գիրք կարդալու վրա երկար ժամանակ ծախսելու: Սա մեծ բացթողում է: Նախապատրաստական կուրսի մի ուսանողուհի` բավականին ինտելիգենտ արտաքինով, ինձ հարցրեց, թե ինչ կարող է պատրաստել` քննությանը կարդալու համար: Ես առաջարկեցի, որ ինքն ընտրի: Բայց հասկացա, որ անտեղյակ է գրականությունից: Մտածեցի, որ ոնց էլ չլինի, «Անուշը» կարդացած կլինի, և խորհուրդ տվեցի պատրաստել մի հատված: Հարցրի` «Անուշ» կարդացե՞լ ես: Շատ հանգիստ պատասխանեց` ոչ: Բարկացած ասացի. «Իսկ գոնե գիտե՞ս, թե ով է գրել»: Նա ճիշտ իմ տոնով` բարկացած, պատասխանեց` չգիտեմ: Ա՛յ այսպիսի ցավալի բաներ կան: Տարիներ են անցել, ու ես չեմ մոռանում այս դեպքը: Էսպես ո՞նց կլինի: Պետք է սիրել արվեստը: Եվ ոչ միայն արվեստը: Ինչ մասնագիտություն էլ ընտրես, պիտի սիրես և հաճույք ստանաս քո աշխատանքից: Հիմա այլ են պատկերացումները: Հիմա մեր` Սունդուկյան թատրոնում շատ երիտասարդներ կան: Գուցե և մեջները կան շնորհքով մարդիկ: Բայց թատրոնում ռեժիսոր չկա: Թատրոնն ապրում է առանց գլխավոր ռեժիսորի, առանց գեղարվեստական ղեկավարի: Թատրոնի որակն արդեն այն չէ: Բոլոր դեպքերում մասնագետ պետք է լինի: Մեր տնօրենը` Ստեփան Դավթյանը, շատ հաճելի մարդ է, լավ է անում կազմակերպչական գործերը: Բայց բուն թատրոնն ուրիշ բան է նշանակում: Ինչ վերաբերում է այսօրվա երիտասարդների կրած արժեքներին, ապա պիտի ասեմ, որ դրանք, ցավոք, մի քիչ էժանագին արժեքներ են, ինչպես, օրինակ, սերիալները: Բայց նրանք էլ մեղավոր չեն, որ նկարահանվում են անարժեք սերիալներում: Այստեղ ևս զգացվում է ռեժիսորական ձեռքի պակասը: Եվ սա արդեն ձևավորում է դաստիարակություն: Բայց եթե դերասանն իսկապես Աստծուց տրված շնորհք ունի, ապա այն արտահայտվում է նաև սերիալում: Այդպիսի դերասան է Գարիկ Չեպչյանը` իմ սերնդի դերասան Գևորգ Չեպչյանի որդին:
-Նա շատերին է դուր գալիս, նաև` ինձ:
-Դե՜ մարդ է, որի դաստիարակությունը կայացել է հոր, թատրոնի ազդեցությամբ: Նա գիտի, թե ինչ է թատրոնը: Մարդը պատահականորեն չի հայտնվել թատրոնում: Մենք մեր ինստիտուտի առաջին շրջանավարտներն ենք եղել: Ես 1943 թվին ընդունվել էի մանկավարժական ինստիտուտ: Բայց դպրոցից սկսած` հաճախել էի թատերական խմբակ, ելույթներ ունեցել բեմում, կարդացել գեղարվեստական հատվածներ տարբեր ստեղծագործություններից: ՈՒ հենց որ բացվեց թատերական ինստիտուտը, թողեցի մանկավարժականն ու եկա այստեղ: Եվ հիմա շատ գոհ եմ իմ ընտրությունից: Աճեմյանն էր մեր կուրսի ղեկավարը, իր կուրսն ուներ Վաղարշյանը: Այսպիսի մարդիկ են մեզ կրթել: Զարմանում եմ, թե ինչպես էի այդքան բան հասցնում անել: Ամուսնացած էի, ունեի երեխա, բայց ձայնագրվում էի ռադիոյում, նկարահանվում հեռուստատեսությունում, գնում թատրոն` փորձի, ներկայացման: Նաև` ճաշ, երեխա, կենցաղ… Իսկ գիշերը` կրկնօրինակում: Հասցնում էի, որովհետև սիրում էի գործս: Հիմա խաթարվել է ճաշակը:
-Ինչո՞ւ: Եվրոպային, արևմտյան բարքերին ինտեգրվելու հետևա՞նք է:
-Կարծում եմ` դա կախված է մարդու անհատականությունից, ինտելիգենտության աստիճանից: Իմ ժամանակակիցները խելոք, զարգացած մարդիկ էին, և ուրիշ էր դպրոցը: Մարդու ձևավորման համար շատ կարևոր են մթնոլորտը, շրջապատը, ընտանիքը, որում մեծանում է երեխան:
-Հայ ընտանիքն այսօր շա՞տ է փոխված:
-Իմ երիտասարդության տարիներին ինտելիգենցիան գերակշռող էր:
-Ինտելիգենտ դառնում են կրթություն ստանալո՞վ, թե՞ դա մարդու տեսակ է:
-Մարդն իր տեսակով պիտի ինտելիգենտ լինի: Կարելի է լինել գավառացի, բայց սիրով նվիրվել նախընտրած գործին, ծառայել ազնիվ ու հենց դրանով լինել ինտելիգենտ: Օրինակ` եթե մեր երիտասարդ տարիներին հյուրախաղերի էինք գնում գյուղեր, մեզ լավ ընդունում էին մարդիկ, հասկանում ու գնահատում էին մեր արվեստը: Դա վկայում է գյուղացու ինտելիգենտության մասին: Իսկ եթե մարդը մտածում է, թե ինչպես իր գործն արագ ավարտի ու վազի սերիալում նկարվելու, արդեն չի կարող համարվել ինտելիգենտ, թեկուզ և դերասան է: Իհարկե, ես հույս ունեմ, որ սա ժամանակավոր մի բան է, չի կարող վիճակն ընդմիշտ այսպես մնալ:


«ԹՈՇԱԿՈՎ ՄԻԱՅՆ ՏԱՐՐԱԿԱՆ ՀԱՐՑԵՐԸ ԿԱՐԵԼԻ Է ԼՈՒԾԵԼ, ՈՉ ԱՎԵԼԻՆ»


-Այս տարիքում Ձեզ աշխատելու է մղում ստեղծագործական ինքնադրսևորման պահա՞նջը, թե՞ նաև աղքատիկ թոշակին աշխատավարձը հավելելու անհրաժեշտությունը:
-Չէի ասի, թե դա մի մեծ հավելում է կենսաթոշակին, մանավանդ որ արդեն չեմ դասավանդում:
-Իսկ Հայաստանում վճարվող թոշակով որքա՞ն կարող է գոյատևել թոշակառուն:
-Դժվարանում եմ ասել: Դա կախված է մարդու տարրական պահանջմունքներից: Թոշակով միայն այդ տարրական հարցերը կարելի է լուծել, ոչ` ավելին:
-Իսկ ինչո՞վ է ուրախանում այսօր թոշակառուն:
-Օրինակ, ես և իմ սերնդից մնացած մի քանի ներկայացուցիչներ շատ ենք ուրախանում, երբ երիտասարդների մեջ տեսնում ենք շնորհքով մեկին:
-Ի՞նչ կարծիք ունեք ՀՀ նախագահի հայտարարած համաներման մասին:
-Ես ցանկանում եմ, որ օբյեկտիվ լինեն այս հարցում և հասկանան, թե ում են ազատ արձակում:
-Չկա՞ մտավախություն, որ ազատության մեջ կհայտնվեն գրպանահատությունն ու բնակարանային կողոպուտն իրենց համար արհեստ դարձրած մարդիկ և կխաթարեն մեր հարաբերական անդորրը:
-Դժվար է ասել: Ժամանակները փոխվել են:


«ԻՄ ՀԱՐԱԶԱՏՆԵՐԻՑ ՇԱՏԵՐՆ ԵՆ ԴՐՍՈՒՄ»


-Ի՞նչ կասեք Հայաստանը լքողների մասին:
-Դե՜, ի՞նչ ասեմ: Իմ հարազատներից շատերն էլ դրսում են` Ամերիկայում: Մարատի և իմ քույրերն ընտանիքներով գնացել են: Հիմա շփվում ենք համակարգչի օգնությամբ: Ասում են, որ շատ են ուզում գալ Հայաստան, բայց չի ստացվում:
-Ինչո՞ւ չի ստացվում:
-Որովհետև ֆինանսները չեն ներում:
-Փաստորեն, Ամերիկայում ապրող հայն է՞լ ունի ֆինանսների հետ կապված խնդիր:
-Այո՛, իհարկե:
-Իսկ Հայաստան գալու նպատակն այստեղ ընդմիշտ մնա՞լն է, թե՞ հյուրընկալվելը, կարոտն առնելն ու վերադառնալը:
-Ո՛չ, ընդմիշտ մնալ չեն պատրաստվում, պարզապես ցանկանում են կարոտն առնել ու կրկին վերադառնալ Ամերիկա:
-Հայաստանը պատրաստվում է պաշտոնապես հյուրընկալելու Ֆրանսիայի նախագահ Նիկոլա Սարկոզիին: Մենք ինչ-որ կերպ պիտի մեր վերաբերմունքն արտահայտե՞նք Ֆրանսիայում Հայոց ցեղասպանության դատապարտման բանաձևը չընդունելու հանգամանքին:
-Դե, իհարկե, պիտի արտահայտենք: Գոնե պիտի հարցնենք. «Չգիտե՞ս, թե ինչ է եղել 15 թվին: Չգիտե՞ս պատմությունը: Եթե գիտես, ինչո՞ւ չես ընդունում ճշմարտությունը»: -Վերջերս Ձեր կոլեգաները` Արմեն Ջիգարխանյանն ու Սոս Սարգսյանը, անհամաձայնություն ունեցան հայ-ադրբեջանական հարաբերությունների հարցում: Դուք նրանցից որի՞ տեսակետն եք ընդունում: Համամի՞տ եք Արմեն Ջիգարխանյանի` Ադրբեջանի հանդեպ բարյացակամորեն տրամադրվելու, բարեկամանալու հորդորին:
-Եթե բարեկամությունը պիտի իսկական լինի, անկեղծ, ամուր, համաձայն եմ: Իսկ եթե ոչ` իհարկե, դեմ եմ:


Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 4451

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ