«Վաղուց ժամանակն է, որպեսզի Ալլա Պուգաչովան ճանաչվի որպես օտարերկրյա գործակալ և զրկվի Ռուսաստանի Դաշնությունում իր ամբողջ ունեցվածքից՝ Ռուսաստանի Դաշնության զինված ուժերը վարկաբեկելու և արևմտյան քարոզչության օգտին աշխատելու համար»,- հայտարարել է ՌԴ Պետդումայի պատգամավոր Ալեքսեյ Ժուրավլյովը։ Ավելի վաղ Պուգաչովան Instagram սոցիալական ցանցում Կիևի մանկական հիվանդանոցի վրա հրթիռի խոցման մասին գրառում էր արել։               
 

«Ես անուրջ չեմ, ես կամ, ես կգամ»

«Ես անուրջ չեմ, ես կամ, ես կգամ»
26.07.2022 | 07:31

«Ես եղել եմ էն երկնքին մոտիկ լեռնադաշտում, ուր ծնվել է Տերյանը, և կարծես թե նա լիքն է էն մշուշային թախիծով ու քնքուշ երազներով, որ բնորոշում են մեր տաղանդավոր բանաստեղծի քնարը: Վերջապես, թախիծն ու երազը խորթ չեն հայի հոգում, և մենք շատ երազկոտ ժողովուրդ ենք»: - Հովհաննես Թումանյանի հուշերից առնված այս պատառիկի վերհուշն ստիպում է մեզ կրկին նայել մեր շուրջը և համոզվել, որ, իսկապես, երկնքին մոտիկ լեռնադաշտում ենք: Այնուամենայնիվ, եկել ենք ոչ մշուշային թախիծով, այլ պայծառ ու մաքուր երազներով, որովհետև վաղուց ի վեր լվացվել ու լվացվում ենք տերյանական պոեզիայի մաքրամաքուր ջրերով:
Երկնքին մոտիկ այս լեռնադաշտը, որ շատերիս ճանաչելի եղավ Վահան Տերյանով, այժմ սիրելի ու համբուրելի է այն հիշատակներով, որ նրանից առաջ էր, երբ գաղթական հայի բախտի ցուպին հենված էրզրումցու արմատների հետ այս հողում խորանում էր նաև Վահան Տերյանի ապուպապերի արմատը:


Կարճնկոս գյուղի քահանա Ղազարոսը 1830 թվականին 35 հազար գաղթականների հետ եկել է Ջավախք, հիմնավորվել Գանձա գյուղում: Տեր Ղազարի որդի Գրիգորը, որ Վահանի պապն էր, 60 տարեկանում սրբատաշ քարերով եկեղեցու հիմքն է գցում, ուր Վահանի հայրն արդեն ձեռնադրվում է որպես Գանձա գյուղի քահանա՝ պահելով հոգևոր հայրենիքի գաղափարը Ջավախքի հողի վրա: Քնքուշ երազներով պատանին հոգևոր հայրենիք էր երգում եկեղեցու պատերից դուրս, ծննդավայրի զմրուխտյա հանդերում ու դաշտերում, Թիֆլիսում, Մոսկվայում ու Պետերբուրգում: Հայրենի տան, մանկության հարազատ վայրերի և, ընդհանրապես, հայրենի երկրի պատկերների վրա վերընձյուղվող հոգևոր հայրենիք ունեցող կրծքում տրոփում էր մի գերզգայուն սիրտ ու հոգի, որ Տերյանինն էր: Ինքը՝ գերզգայուն և մխիթարանքի կարոտ, շատերի համար էր թալիսմանի նշանակության տողեր գրում, որ գիշերները՝ բարձի տակ, ցերեկը ծնկներին էին դրվում: Ինքը հոգնած էր գրքերից և «աշխարհից անգութ», սակայն չենք հոգնել մենք նրա գրքերից և նրանցով այսօր էլ աշխարհից հայցում ենք գութ:
Ինքնատիպ ու հայտնություն էր Տերյանը: Հայ գրականության մեջ վառած աստեղային այնպիսի լույսով, որ, ասուպի պես առաջնորդելով, բերում է մեզ Գանձա ու կրկին հետ տանում այս էլ քանի տարի, ու հավերժական է լինելու այս ընթացքը, քանի դեռ զգալու ենք ամենամտերիմ մարդու կարիքը, երբ հոգնած ենք գրքերից, խոսքերից, մտքերից, երբ անհույս ենք և կամ՝ սիրահարված:


«Ես եղել եմ էն երկնքին մոտիկ լեռնադաշտում, ուր ծնվել է Տերյանը»: -Հովհաննես Թումանյանն առավել քան հպարտ՝ երջանիկ է եղել այդ օրը: «Իմաստուն խոհերին» հաջորդած զգացումն էլ հայրենի եզերքի կարոտն է եղել Վահան Տերյանի համար, և «Մեր սարերը տարեք, տարեք տուն» խոսքերն են գուցե հիմքը դարձել այս հողին ոտք դրած պահին Թումանյանի երջանկության համար:
Հիմա մենք այստեղ ենք նրա հետ: Եկել ենք «խելոք խոսքերից», «անծայր մտքերից» ուղղակի խուսանաված: Եկել ենք մեզ թողած թալիսմանիդ վրա երկնքին այնքան մոտ քո ծննդավայրից արևի նոր շող խնդրելու, որպեսզի արևաշող լինի մեր հայրենյաց օրը, երբ՝
Ունկնդիր լինեմ քո հին երգին...


Հավերժական է Վահան Տերյանի բանաստեղծական ընթացքը, և մենք, որ երջանիկ ենք՝ նրա անմահության վկաները լինելով, հավաքված այստեղ՝ յուրաքանչյուրս մեր ներսում լսում ենք նրա շշնջյունը.
Հիշո՞ւմ են արդյոք քեզ այնտեղ,
Անունդ տալի՞ս են արդյոք...
Հիշում ենք և գլուխ խոնարհում: Հիշում ենք և խոստովանում, որ հայոց պոեզիայի մեջ չկա խոստովանանքի առավել խոշոր ադամանդ, ինչպիսին քո պոեզիայում է, և մենք վաղուց ենք կրում այն իբրև թալիսման՝ մարդ ու քաղաքացի լինելու մեր ճանապարհին:
Այսօր՝ այսքան տարիների հեռվից էլ սրտի մի թաքուն թրթիռով այսպես ենք խոստովանում ինքներս մեզ. «Տերյանը մեր թանկագին սերն է, ոչ միայն սիրո վկան ու խոստովանահայրը: Տերյանը կարոտում է մեզ»: Անդավաճան սեր, անդավաճան կարոտ, որ, հետևում թողած անցնող դարը, եկել ու շշնջում է կրկին:


Իմ լքված սրտի կարոտը անծայր
Ամեն ինչի մեջ որոնում է քեզ...
Բանաստեղծի այս երազային կարոտն այսօր համընդհանուր սիրո իրողություն տանող ճանապարհ է դառնում մեզ համար, և մենք գնում ենք՝ երջանիկ ապրումի մեջ լիանալու նրա սիրով, մանավանդ որ, նա ինքն է վաղուց խոստացել.
...Ես անուրջ չեմ, ես կամ, ես կգամ,
Կոչիր ինձ միայն, և ես կդառնամ:
Նա ինքն է խոստացել թե՝
Իմ դուռը բաց է՝ եկեք բոլոր
Անուղիներդ՝ բաց է հոգիս...
Ում հոգին խոց է, ում օրը՝ մութ,
Ում տխրությունը դառն է ու խոր,
Վառ է իմ բոցը՝ կանչս անսուտ,
Եկեք բոլորդ, որբ ու անզոր...
---------------------------------
Հոգիս բացված է ծաղկի նման,
Իմ սերը խորն է ու անսպառ,
Չէ՞ որ լոկ սերն է, սերն է վահան,
Եվ սիրտն է, սիրտն է սրտին ասպար:


Անդավաճան սեր, անդավաճան կարոտ: Տերյանն այսօր էլ սիրում ու կարոտում է մեզ: Ուրիշ որն է առավել երջանիկ ապրումը, երբ փնտրված մեկն ես, այն էլ՝ կարոտով: Բացենք մեր հոգիներն էլ ծաղկի նման, ծաղկեփնջվենք տերյանական անմահ սիրո շուրջն ու նրա հետ դառնանք Հայաստան աշխարհի հոգևոր միջուկը: Միայն այնտեղ կա օրհնված «սեր, ցնորք ու ցավ», «երկիր, երգ ու կյանք»:


Հավաքվենք կատարյալի կարոտով այրվող տերյանական սրտի շուրջը, ջարդենք մեր սրտերի բոցը պահող կաղապարները: Թող միասնաբար ցոլցլան մեր սիրո կրակներն այստեղ՝ «երկնքին մոտիկ այս լեռնադաշտում», և ընդհանրապես, ուր մեղվափեթակի նման բզզում է մարդկության տունը:


Սիրով սպառազեն տխրության ասպետ Վահա՛ն Տերյան, եկել ենք շնորհավորանքի խոսքեր ասելու տարեդարձիդ առթիվ, բայց ահա քեզ ենք պարզում սիրո, մխիթարանքի և հոգևորի պակասից կիզվող մեր հոգիները: Փարատի՛ր տրտմությունը մեր, պարգևիր քո սիրո թալիսմանը մեզ, որով ճանաչենք իրար՝ իբրև ճշմարիտ մարդ ու քաղաքացի:


Ֆելիքս Բախչինյան

Դիտվել է՝ 8850

Մեկնաբանություններ