ԱՄՆ-ի նորընտիր նախագահ Դոնալդ Թրամփը, պաշտոնը ստանձնելու առաջին իսկ օրից, ծրագրում է վերականգնել իր «առավելագույն ճնշման ռազմավարությունն Իրանին սնանկացնելու համար»՝ գրում է Financial Times-ը: «Առավելագույն ճնշման» արշավը նպատակ ունի զրկել Իրանին բանակը հզորացնելու հնարավորությունից, սակայն վերջնական նպատակը Թեհրանին միջուկային նոր համաձայնագրի շուրջ բանակցությունների մղելն է։               
 

«Գրականությունը վազքուղի չէ, այլ աններփակելի տարածք, ուր նաև ընթերցող պիտի լինի»

«Գրականությունը վազքուղի չէ, այլ աններփակելի տարածք, ուր նաև ընթերցող պիտի լինի»
05.03.2013 | 15:59

Ծաղկաձորի գրողների ստեղծագործական տանը Հայաստանում առաջին անգամ անցկացվող հայ-ռուսական գրական փառատոնին մասնակցել են տասնհինգ արձակագիր և տասնհինգ բանաստեղծ, որոնցից մրցութային կարգով ընտրված վեց հեղինակ տպագրվել է առանձին գրքով: Վերջիններիս թվում էր նաև ԱՐՈՒՍՅԱԿ ՕՀԱՆՅԱՆԸ: Նա ակտիվ մասնակցություն է ունեցել «Երևանը գրքի համաշխարհային մայրաքաղաք» ծրագրի շրջանակում կազմակերպված միջոցառումներին: Մասնակցել է «Գրական տապան» փառատոնին: Նրա ռուսերեն թարգմանությունները տպագրվել են ռուսական գրական ամսագրերում և երիտասարդ բանաստեղծների ալմանախում: Հեղինակ է «Երազիս թևերով», «Մտապնակ» բանաստեղծական ժողովածուների:

-«Միևնույն է` մենակ ես մնալու»… Միայնությունից փրկվելո՞ւ, թե՞ մենանալու, սեփական աշխարհում առանձնանալու, փակվելու ձգտումից է ծնվում տողը:
-Մարդ- մենությունն եմ,
Մենություն տունը...
Տողը ծնվում է , երբ փորձում ես իսկապե՛ս փրկվել մենությունից կամ սկսում ես տիրապետել մենակ մնալու արվեստին և հասկանում, որ այս երկուսը նույնանում են մի կետում, ու մենությունը դառնում է երանելի հոգեվիճակ, ապրելու ձև, որքան էլ որ տարիների ընթացքում ես հանգում` հասունությամբ, կենսափորձով:
-Նաև նկարում եք: Ի՞նչ կա ձեր աշխարհում` բացի նկարներից, պոեզիայից:
-Սեր, անսահման սեր ու ապրելու վարակ, սեր մարդու հանդեպ, ծանոթի ու անծանոթի ցավն իմ չափով փարատելու ձգտում ու աղոթք նրանց համար` առ Երկինք, նաև նախակրթական հաստատությունում իմ աշխատանքը, երբ ամեն օր մանուկների աչքերում տեսնում եմ մեր պատասխանատվության ավելացող չափը` նրանց վաղվա օրվա համար, բարեկեցիկ երկիր կառուցելու հոգսին լծվելը:
-Ասում են, բանաստեղծների մահը տարբեր է, իսկ նկատո՞ւմ ենք մեր կողքին ապրո՛ղ բանաստեղծին:
-«Որքան Երկինք, այնքան Հող...»,- կասեր Վահան Վարդանյանը:
Բանաստեղծը չի մահանում ու իր հոգևոր ներկայությամբ ավելի է մնում մեզ հետ, մեր կողքին` վերաձևելով, ընդլայնելով մեր պատկերացումները հավերժության մասին: Պատահական չեմ մեջբերում Վահանի տողերը ու ցավում եմ, որ այլևս մեր կողքին չէ ֆիզիկապես: Նրա կորուստը բաց ու չապաքինվող վերք է մնալու մեր սրտերում:
-Որպես գրական միջոցառումների ակտիվ մասնակից` ինչ կասեք` ունե՞նք այսօր գրականություն, գրական աշխույժ կյանք, առողջ մրցակցություն:
-Անշուշտ, ունենք գրականություն, բայց նոր բացահայտում արած չեմ լինի, եթե խոսեմ առկա գրաշատության մասին: Ցավով եմ նշում, բառին անխնամ վերաբերվելու միտում կա ու կարծես գրելը նորաձև է դարձել, որն էլ թույլ չի տալիս ավելի շուտ պեղել, բացահայտել գրական գոհարները, զատել մարգարիտը մոխրից, թեև դա նաև ժամանակի խնդիրն է: Մերօրյա ստեղծագործողը տեղեկատվական հորձանուտում ունի բոլոր նախադրյալները թե՛ ճանաչվելու, թե՛ գրականության մեջ իր տեղը չհստակեցնելու համար: Վերջինը և՛ս պակաս կարևոր չէ:
Նար-Դոսը գրականության մասին ասել է. «Իրավ է, որ գրականությունը կյանքի հայելին է, բայց միայն դրանով չի սահմանափակվում նրա դերը. նա կյանքի դպրոցն է: Հայելու մեջ ցույց ես տալիս ինձ, որ ճակատիս մուր է քսված, բայց միջոց էլ սովորեցրու այդ մրուրը սրբելու: Բավական չէ, որ գրականությունը ցույց տա միայն այն, ինչ կա կյանքի մեջ, պետք է նա ցույց տա նաև այն, ինչ չկա և ինչ որ ցանկալի է, որ լինի»:
-Գրքի մայրաքաղաք Երևանում 2012-ին մեծ թվով միջոցառումներ իրականացվեցին: Բացթողումը որն էր, ի՞նչն էր, որ կարևոր էր, պետք էր, բայց չարվեց:
-Չեմ ուզում հարցին անդրադառնալ միակողմանիորեն, որքան էլ, որպես ստեղծագործող, տարին ինձ համար արդյունավետ էր և իր ուրույն հետքը թողեց գրական իմ կենսագրության մեջ:
Կուզենայի նշել հեղինակի ու ընթերցողի միջև թույլ կապի մասին, նկատելով, որ գործող չէր այդ մեխանիզմը: Գրական տարբեր միջոցառումների մասնակցելով` հասկացա, որ ինչ-որ տեղ գրողը գրողի համար է գրում, ու չենք կարողանում ընթերցողին ուղղորդել դեպի մեր «արտադրանքը». որքան էլ մրցակցությունը կարևոր է, բայց գրականությունը վազքուղի չէ, այլ աններփակելի տարածք, ուր նաև ընթերցողը պիտի լինի: Գրական փառատոների, միջոցառումների միջոցով կուզենայի նաև այս խնդիրը լուծված տեսնել` նրանց ընթացքն առավել հանրային դարձնելով:
-Գրողների տան մասին քիչ է խոսվում, գրականությունը տարիների պատմություն ունեցող այդ շենքի պատերից մի տեսակ դուրս է ապրում: Համամի՞տ եք:
-Գրողների տունը եղել և մնում է գրական դպրոց: Ինչ-որ չափով համաձայն եմ ձեզ հետ, բայց եթե ներսում նկատելի է հոգածություն երիտասարդ բանաստեղծների հանդեպ, արդե՛ն փաստում է, որ գրողների միության զարկերակն արթուն է, այլ հարց է, որ գրողների ավագ սերունդն ինչ-որ չափով անտեղյակ է երիտասարդ ստեղծագործողներին հուզող թեմաներից, ցավից և նրանց գրից, առհասարակ:
-Մերօրյա բանաստեղծներից ո՞ւմ կառանձնացնեիք:
-Ավագ սերնդի փաղանգից Հրաչյա Թամրազյան, Հենրիկ Էդոյան, Հակոբ Մովսես, Հրաչյա Սարուխան, Շանթ Մկրտչյան և այլն: Իսկ երիտասարդ բանաստեղծներից Գոհար Գալստյան, Էդուարդ Հարենց, Նշան Աբասյան, Հասմիկ Սիմոնյան… էլի կարող եմ անուններ թվել:
-Համացանցը ինչ-որ առումով ապահովում է գրողի, գրականության գովազդը: Դուք նո՞ւյնպես ունեք ընթերցողների Ձեր բանակն այս տարածքում:
-Մեր օրերում` այո՛, համացանցն ընձեռում է լայն հնարավորություն, և հիմնականում իմ ստեղծագործությունները հե՛նց համացանցի միջոցով են ընթերցվում, տարածվում: Իհարկե՛, ունեմ ու շնորհակալ եմ իմ ընթերցողներին, բայց ամենից կարևորը մարդը մարդուն ագուցող հոգու ճանապարհն է ինձ համար, որն էլ հենց դառնում է գիր, մտահոգություն, ցավ:
-Ի՞նչ տեղ ունի նոր սերնդի կյանքում դասական գրականությունը: Դրանք չե՞ն համարվում հնացած` մերօրյա գրքերի առատության, հազվադեպ վերահրատարակվելու արդյունքում:
-ՈՒրախացնում է այն փաստը, որ դասական գրականությունն այժմ վերահրատարակվում է և երիտասարդները սկսում են «կարդալ սովորել», բայց նաև ցավեցնում է այն, որ գրքերը, քաղաքակրթությունն ապրում են նաև գետնանցումներում: Ամեն անգամ նրանց կողքով անցնելիս կենդանի թաղվածների հառաչ եմ լսում: Մենք պիտի՛ շարունակենք կրթվել դասական գրականությամբ, ու Չարենցը մերն է, իսկ դասական գրականություն փնտրողի համար, կարծում եմ, գրքի թարմությունն ու կազմի գունավառությունը չպիտի խթանեն ընթերցանության` համաշխարհայինից մինչև հայ դասականներ:
-Ձեր գրքերը հասնո՞ւմ են ընթերցողին: Որովհետև այս դեպքում նույնպես գովազդ է պետք, միայն լավ գրականությունը բավական չէ, համենայն դեպս, մեր օրերում:
-Գրքերի վաճառքը (հատկապես բանաստեղծական) մեր օրերում իրոք դժվար է: Երբ սկսում ես ինքդ զբաղվել սեփական գրքի իրացման խնդրով , հեռանում ես քո առաքելությունից` ստեղծագործելուց: Երկրորդ ժողովածուս` «Մտապնակը», ներկայացված է մայրաքաղաքի խոշոր գրախանութներում: Հիմնականում համացանցում «գտնում են» ինձ, հետո արդեն փնտրում են գիրքս, որը վաճառվում է որոշակի քանակությամբ:
-Նվիրո՞ւմ եք Ձեր գրքերը, նկարները:
-Գրքերս հիմնականում նվիրում եմ: Վերջերս բանաստեղծությունների առաջին ժողովածուս հարկավոր էր ինձ, պարզվեց ինքս օրինակ չունեմ: Նկարները չեմ նվիրում, նրանք առանձնապես մեծ արժեք չեն ներկայացնում իրենցից` գոնե ինձ համար: Իսկ նկարում եմ, քանի որ այլևս չէի կարող չնկարել, նկարչությունն ինձ համար զրույց է` ինքս ինձ հետ, մենախոսություն, առանձնանալու ձև ու էլի մենություն:
-Ինչի՞ մասին են դրանք: Ամենաբարդ հարցն է, բոլոր դեպքերում, կուզեի ձեր բնորոշումը լսել:
-Նկարում եմ այն, ինչ գրում եմ ու գրում այն, ինչ նկարում եմ, ինչը կիսատ ու անավարտ եմ տեսնում իրականության մեջ, ինչը կուզենայի փոխված տեսնել:
-Ծրագրերի մասին։
-Հրատարակության եմ պատրաստում բանաստեղծությունների երրորդ ժողովածուն:
-Քաղաքականությունից հարց չտվեցի, գուցե կուզեի՞ք ինչ-որ բան ասել:
-Կարծում եմ` արվեստագետը չպիտի լինի քաղաքականության մեջ, իսկ եթե լինի, ուրեմն` անշահախնդրորեն, ինքնանվիրումով, որքան էլ, որ իր գործունեությամբ անխուսափելիորեն ժողովրդի հետ է ու ժողովրդի մեջ, նա ամբոխից դուրս պիտի գործի ու հոգա երկրի, ժողովրդի համար:


Զրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 3642

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ