«Վաղուց ժամանակն է, որպեսզի Ալլա Պուգաչովան ճանաչվի որպես օտարերկրյա գործակալ և զրկվի Ռուսաստանի Դաշնությունում իր ամբողջ ունեցվածքից՝ Ռուսաստանի Դաշնության զինված ուժերը վարկաբեկելու և արևմտյան քարոզչության օգտին աշխատելու համար»,- հայտարարել է ՌԴ Պետդումայի պատգամավոր Ալեքսեյ Ժուրավլյովը։ Ավելի վաղ Պուգաչովան Instagram սոցիալական ցանցում Կիևի մանկական հիվանդանոցի վրա հրթիռի խոցման մասին գրառում էր արել։               
 

«Վերամբարձ խոսքով, բառերով չեն ստեղծվում համընդհանուր բարեկեցությունն ու երջանկությունը»

«Վերամբարձ խոսքով, բառերով չեն ստեղծվում համընդհանուր բարեկեցությունն ու երջանկությունը»
14.09.2012 | 12:23

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է նկարիչ, բանաստեղծ, Հայաստանի նկարիչների միության պատվավոր անդամ, «Դար» հիմնադրամի հոգաբարձուների խորհրդի նախագահ ՍՎԵՏԼԱՆԱ ՀԱԿՈԲՅԱՆԸ:


«ԱՆԿԱԽ ՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆ ՈՒՆԵՆԱԼԸ ՓՈՐՁՈՒԹՅՈՒՆ Է, ՈՐԻ ՀԵՏ ՊԵՏՔ Է ԶԳՈՒՅՇ ԵՎ ԻՄԱՍՏՈՒՆ ՎԱՐՎԵԼ»


-Տիկին Սվետլանա, մեր նախորդ զրույցի ընթացքում խոսել ենք «Դար» հիմնադրամի գյուղաշինական ծրագրերի մասին, սակայն ձեր գործունեությունը սոսկ շինարարությամբ, գյուղատնտեսության ոլորտում ներդրումներ անելով կամ կրթամշակութային ծրագրերով չի սահմանափակվում: «Դար» հիմնադրամը նաև հովանավորում է գրքերի հրատարակության գործը: Ի՞նչ սկզբունքով եք ընտրում հովանավորվող գրքերը:
-Ընտրում ենք ըստ կարևորության: Այն գրքերի տպագրությունն ենք հովանավորում, որոնք սերունդ են կրթում: Մինչև մենք մեր ինքնությունը չճանաչենք, չենք հասկանա, թե որտեղից ենք գալիս և ուր ենք գնում: Իմ սեղանին է մեր հիմնադրամի աջակցությամբ հրատարակված, ճանաչված գրող և հրապարակախոս Աննա Պետրոսյանի «Բոլոր ժամանակների Հայաստանը» յոթհատորյա վկայագիրքը: Սա Հայաստան աշխարհը Թորգոմաց տնից մինչև մեր օրերը ներկայացնող հանրագիտարանային աշխատություն է: Այս հատորները պատմագեղարվեստական մեծ արժեք ունեն, ներկայացնում են, թե ինչ նշանակություն ունի հայ մարդու գործոնն ամբողջ աշխարհում, թե ինչ մասնակցություն և ազդեցություն են ունեցել օտարները մեր երկրի մշակութային, քաղաքական և առօրյա կյանքում:
-Դուք համոզված եք, որ մեր ժողովուրդը մեծ ներդրում է ունեցել համաշխարհային մշակույթի մեջ: Պիտի նկատեմ, որ շատ հաճախ աշխարհն այդ ճշմարտությունը չի ընդունում: Դուք, լինելով դրսում, ի՞նչ եք նկատում, ինչպե՞ս են ընդունում հայ մարդուն:
-Երբեմն Ռուսաստանում հանդիպում եմ այնպիսի արհամարհական վերաբերմունքի մեր ժողովրդի հանդեպ, որն ինձ համար անհասկանալի է: Անհասկանալի է, որովհետև մի ժողովրդի ծոցից ելած մեծ նկարչին` Հովհաննես Այվազովսկուն, համարում են ռուս` լավ իմանալով, որ նա ծագումով հայ է: Եվ միևնույն ժամանակ չեն ընդունում այդ նույն ժողովրդին: Գուցե մեր մեջ է սխալը, գուցե նրանից է, որ մեր արժեքներին տեր չենք կանգնում, գուցե ճիշտ չենք ներկայանում ռուս հասարակությանը: Մի անգամ ինքնաթիռում ռուս ուղեկցորդուհին հայտարարություն արեց, որն ակնհայտորեն մեծապետական շովինիզմով էր թաթախված: Ես նրան հակադարձեցի. «Քեզնով չեն չափում ռուս մարդու մակարդակը: Քեզ այս պահին փրկում է Դոստոևսկին»: Ապա թվարկեցի այն ռուս մտավորականների անունները, որոնք իրենց դիրքն ու տեղն են ունեցել ողջ մարդկության պատմության մեջ: Նաև նրանց անունները, ովքեր բարձր են գնահատել հայ մշակույթն ու հայերին: Ասացի, որ իմ աշխարհայացքը ձևավորվել է այդ արժեքներով, որովհետև դրանք մեկ ազգության սեփականությունը չեն, վեր են նեղ շրջանակներից: Եվ մեր խոսակցությունն այդտեղ ավարտվեց: Ի դեմս Ազնավուրի` Ֆրանսիայում և ընդհանրապես աշխարհում ճանաչում են հայերիս: Միաժամանակ սեփական հայրենիքում մենք անվերջանալի տեղապտույտի մեջ ենք: Բայց չէ՞ որ աշխարհի շատ երկրներում հայը վաղուց առաջադիմության խորհրդանիշ է: Սակայն հայը հանրահայտ է, Հայաստանը` անհայտ: Դարեր շարունակ պատճառներ ենք փնտրում մեզ արդարացնելու համար, դժգոհում վատ հարևաններից, 600 տարի պետություն և պետականություն չունենալուց… Քանի դեռ այդ մտածողությունն է իշխում մեր գիտակցությանը, իրավիճակը չի փոխվի: Պետք է սթափվենք: Անկախ պետություն ունենալը փորձություն է, որի հետ պետք է զգույշ և իմաստուն վարվել:
-Դուք հաճախ եք լինում Եվրոպայում, այդ թվում՝ Դանիայում: Ի՞նչ կարող եք ասել այդ երկրներում ապրող մեր հայրենակիցների մասին:
-Հիմնական այցելություններս Եվրոպա ցուցահանդեսներով են պայմանավորված: Անցյալ տարվա գարնանը մասնակցեցի Մոնակոյում կայացած արտ-էքսպոյին, իսկ աշնանը՝ Փարիզում՝ Լուվրի «Grand d’carousel» ցուցասրահում կազմակերպված արտ-էքսպոյին, սակայն հետաքրքրություններիս շրջանակն ավելին է. ես կարևորում եմ շփումներս արտերկրում ապրող մեր հայրենակիցների հետ: Դանիայում հանդիպեցի հայ մարդկանց, որոնց գեներում հայկական արյունը չի գերակշռում, այնուամենայնիվ կրում են հայկական ազգանուններ: Նրանք հայերեն չգիտեն: Նրանց զավակներն ու թոռները դաստիարակվում են այլ արժեքներով: Սակայն մի հանդիպման ժամանակ, երբ խոսք եղավ հայոց ջարդերի մասին, Արծրունի ազգանունով մի տղամարդ, ով իր ոսկե հասակն էր ապրում, աչքերը լցրեց: Ես նկատեցի, որ նրա մեջ մերթընդմերթ ցասումի ալիք էր բարձրանում: Հազարավոր, գուցե միլիոնավոր մեր հայրենակիցներ, իրենց մեջ ցավն ու կարոտի զգացումն անթեղած, սպասում են մի հզոր ազդակի՝ միասին կառուցելու հայոց մեծ տունը: Արտերկրում ապրելով և իրենց լուման բերելով տվյալ երկրի զարգացմանն ու առաջընթացին՝ գուցե հոգում կրում են չբավարարվածության բարդույթ, իր տունը, իր մայր բնօրրանը շենացնելու ձգտումը, որը հայ մարդու համար Աստծո կողմից նախասահմանված առաքելություն է:
-Ինչո՞վ է պայմանավորված այդ երկրների զարգացումն ու առաջընթացը` ըստ Ձեզ:
-Դանիան բարձր քաղաքակրթության և բարեկեցության օրրան է: Ինչպես ցանկացած զարգացած երկիր, այնպես էլ Դանիան հասել է դրան զուտ իր ժողովրդի, իր մտավորականի, իր թագուհու և իր երկրի ղեկավարների պետական մտածողության, մեկը մյուսի նկատմամբ սիրո, նվիրվածության, խոնարհումի շնորհիվ: Դանիացիները հասկացել և ձևավորել են այդ մտածողության դաշտը և այժմ պտուղները վայելում են ազգովին:
-Դե՜, հայերին խոնարհումն այնքան էլ բնորոշ չէ: Բոլորիս հայտնի խոսք է. «Ամեն առավոտ Հայաստանում երեք միլիոն թագավոր է արթնանում»:
-Շատ լավ է, որ բոլորն իրենց թագավոր են զգում, բայց այդ թագավորը պիտի հասկանա, որ ինքը թագավոր է` նախ երկրին ծառայելու համար: Իսկ եթե այդպես չի մտածում, էլ ո՞ւմ դեմ է կռիվ տալիս, ինչի՞ց է դժգոհում: Ասում ենք, թե 600 տարի պետություն և պետականություն չենք ունեցել: Բայց դրանից առաջ ունեցել ենք, չէ՞: Ի՞նչ պատահեց, որտե՞ղ է մեր մեծ վրիպումը թաղված: Այս ամենը պետք է խորապես գիտակցենք: Հակառակ պարագայում էլի մի քանի հարյուրամյակ հրաժեշտ կտանք մեր պետական անկախությանը, մե՛ր անկախությանը:

«ՄԵՆՔ ԲՈԼՈՐ ՀՆԱՐԱՎՈՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐՆ ՈՒՆԵՆՔ ԱՐԺԱՆԱՊԱՏՎՈՐԵՆ ԱՊՐԵԼՈՒ ԱՅՍ ՀԻԱՍՔԱՆՉ ՀՈՂԻ ՎՐԱ»


-Ի՞նչն եք հատկապես կարևորում կրթության գործընթացում, ինչի՞ վրա եք դնում հիմնական շեշտը Ձեր հովանավորած կրթական ծրագրերում:
-Ես բավական ժամանակ է, որ խոսում եմ մայր կրթելու դպրոցի մասին: Ազգի ճակատագիրը, ինչպես իրավացիորեն նկատել է մեծն Նժդեհը, մոր ձեռքերի մեջ է: Ես իմ ամբողջ էությամբ եմ զգում դա: Այնքան սխալներ կան մեր մայրերի մտածողության, կույր սիրո, պահվածքի մեջ: Նրանք մտածում են, որ մայր լինելը երեխաների վրա դողալ, նրանց համար անհանգստանալ է նշանակում: Չէ՛, այդպես չէ: Մենք դարերով օրիորդաց և ասպետաց դպրոցներ ենք ունեցել: Եվ ի՜նչ արժանապատվություն, ինչպիսի՜ բարձր որակներ էին նրանք ներարկում մարդու մեջ: Իսկ եթե այսօր դերասանուհին, ով, հավանաբար, նաև մայր է, աղբով է բերանը բացում, էլ ի՞նչ կրթության մասին կարող է խոսք լինել: ՈՒ մենք հանդուրժում ենք այդ բոլորը: Ինձ Ճապոնիայում ապշեցրեց մի փաստ. նրանք բացառապես խոսում էին ճապոներեն, իսկ օտարների հետ սովորական հարաբերություններում հաղորդակցվում էին մի կերպ։ Ի՜նչ պաշտամունք մայրենի լեզվի նկատմամբ: Տեսեք, թե ուր են հասել այդ մարդիկ, ինչ զարգացում ու թռիչք է ապրել նրանց երկիրը, բայց ազգային ավանդույթները շարունակում են մնալ առաջնային տեղում. մայրենի լեզուն, մասնավորապես, համարվում է բարձրագույն արժեք: Մեզ մոտ ոմանք նման արժեքներին հավատարիմ լինելը քամահրանքով կոչում են նահապետականության դրսևորում: Բայց ամենազարգացած ազգերն ու երկրներն ի վերուստ նախասահմանված ազգային ավանդույթները, ծեսերը և մշակույթը համարում են բարձրագույն արժեք: Այդպես է ձևավորվում հասարակական գիտակցությունը, և սա էլ նպաստում է պետության զարգացմանը: Որպեսզի մենք հասնենք այդ գիտակցությանը, պետք է ունենանք մայր կրթելու դպրոց: Տեսեք, թե որքան «հիշատակի օրեր» կան` կապված հանգուցյալների հետ: Այնինչ հանգուցյալները դրա կարիքը չունեն: Ընդհակառակը, նրանք «գերադասում են», որ հնարավորինս քիչ անհանգստացնեն իրենց «այն կյանքում», որպեսզի թույլ տան իրենց հոգիներին սավառնել երկնային բարձունքներում: Անընդհատ ողբալ ու սգալ չի կարելի: Արցունքն արցունք է բերում: Ողջերն ունեն իսկական արժեքները տոնելու բնական անհրաժեշտություն, որը կլցնի մեր առօրյան, կձևավորի նոր արժեքներ՝ կյանքը գեղեցիկ ապրելու և վայելելու համար:
-Դանիայում` բարձր քաղաքակրթության, բարեկեցության այդ օրրանում, մարդիկ ինչպե՞ս են բացատրում իրենց զարգացումը, առաջընթացը և ինչպե՞ս են ընկալում Հայաստանի թերացումներն այդ ոլորտներում:
-Իրենք` դանիացիները, խոստովանում են, որ պետությունն իրենց «երես է տալիս», որ իրենք բարեկեցիկ ապրելու որևէ խնդիր չունեն սեփական երկրում: Պետությունը հոգ է տանում քաղաքացու վաղվա օրվա, ծերության, հիվանդության մասին և այդ կարիքների համար տնօրինում է նրա վաստակի մի զգալի մասը` նրա ձեռքից վերցնելով այն և կուտակելով ապագայի համար: Կրթությունը, բժշկությունն անվճար են Դանիայում. մարդիկ ապրում են առանց հոգսի, չունեն ոչ մի անլուծելի խնդիր: Դա մի ուրիշ զգացողություն է:
-Ի՞նչ եք կարծում, Հայաստանը քանի՞ տասնամյակ կամ հարյուրամյակ անց կհասնի այդ մակարդակին: Եվ կհասնի՞ արդյոք:
-Կհասնի, իհարկե: Դա հնարավոր է ընդամենը մեկ, երկու տարում, եթե մեր երկրում գերակայի օրենքը, եթե գնանք ճիշտ ճանապարհով, եթե մարդու իրավունքները չոտնահարվեն, եթե պետության բարձրագույն արժեք համարվեն մարդը և նրա արժանապատվությունը, եթե յուրաքանչյուրն իր պարտքը համարի պետական շինարարությանը մասնակցելու անհրաժեշտությունը, եթե պետության գլխավոր «ճարտարապետն» օժտված լինի հոգևոր և բարոյական բարձր արժեքներով, եթե ամենքս մեր տեղում լինենք և կատարենք մեր գործը բարձր պատասխանատվությամբ, եթե ազգովին հավատանք մեր ապագայի նկատմամբ ունեցած լավագույն ծրագրերի և ճշմարիտ գործողությունների` աստվածային շնորհներով օժտված լինելուն, ուժին և կարողությանը: Վերջապես, եթե մենք ընդամենը անկեղծ ու շիտակ լինենք ինքներս մեզ հետ:
-Ի՞նչ դեպքերում են փոխհատուցվում Ձեր ջանքերը:
-Ես ամեն բան անում եմ հոգու պահանջով՝ դիմացը ոչինչ չակնկալելով: Պիտի տաս, որ ստանաս: Վերամբարձ խոսքով, բառերով չեն ստեղծվում համընդհանուր բարեկեցությունն ու երջանկությունը: Համընդհանուր շահի գերակայությունը մասնավորի հանդեպ կոնկրետ գործ անելու ձգտում պետք է լինի: Հավատացնում եմ, որ մենք բոլոր հնարավորություններն ունենք արժանապատվորեն ապրելու մեր պապերից ժառանգած այս հիասքանչ հողի վրա և այն դարձնելու աշխարհասփյուռ հայության վերջնական հանգրվան:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 4840

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ