Շուտով ընթերցողի սեղանին կլինի լոնդոնաբնակ բարերար, գրող-հրապարակախոս, ազգային-հասարակական գործիչ ԱՍԱՏՈՒՐ ԳՅՈՒԶԵԼՅԱՆԻ հայ մեծերի հետ նամակագրություն-հուշագրությունը: Ասատուր Գյուզելյանը ծնվել է 1932-ին Կիլիկիայի Սովուղ Օլուխ գյուղում, 1939-ին տեղափոխվել է Սիրիա: 1957-ին հրավիրվել է դասավանդելու Կալկաթայի Հայոց մարդասիրական ճեմարանում: 1964-ին ընտանիքով հաստատվել է Լոնդոնում: Բազմաթիվ հոդվածների, պատմվածքների, գրական, պատմաբանասիրական ուսումնասիրությունների hեղինակ է:
«ԵԹԵ ԿԱՐՈՂ ԵՍ ՄԵԿԻ ԱՅՏԵՐԻՆ ԺՊԻՏ ՑԱՆԵԼ, ԽՆԴՐՈՒՄ ԵՄ, ՑԱՆԻՐ, ՉԵՍ ԿԱՐՈՂ, ՄԻ ԼԱՑԱՑՐՈՒ
«Եթե երբևէ հետամուտ լինելով երջանկությանը, դուք նրան գտնեք, ապա ակնոցը փնտրող պառավի նման կհայտնաբերեք, որ այն միշտ եղել է ձեր քթին»: Հենրի Շոուի այս խոսքերով է սկսվում Գրիգոր Հարությունյանի նկարահանած «Ասատուր» փաստավավերագրական ֆիլմը: Բնաբանի ընտրությունն ինչո՞վ է պայմանավորված:
-Դա ռեժիսորի ընտրությունն է: Ես կասեի՝ ոչ թե երջանկությունը քթի տակ է, այլ երջանկությանը պետք է հասնես: Երջանկությունը խնձոր չէ, որ գնաս, նպարավաճառին ասես` երեք կիլոգրամ երջանկություն տուր ինձ:
Շահան Շահնուրը մի գեղեցիկ խոսք ունի. «Ամբողջ ուժովդ վազէ դէմը նպատակիդ, բայց նախ նայէ, որ նպատակակէտդ վազած ուղղութեանդ վրայ ըլլայ»: Հաճախ մարդիկ երջանկություն են փնտրում, դժբախտության են գնում: Որովհետև չեն հասկանում՝ ինչ են ուզում կյանքից, ինչ է երջանկությունը՝ հոգեկան վիճա՞կ, որ ժամանակավոր է, հավիտենական մի վիճա՞կ, որ չի կարող գոյություն ունենալ: Երջանկությունը գետի նման է, լիճ չէ, անցնում է տարբեր հոսանքներով, տարբեր ժայռերից է գալիս, բայց եթե դու որոշել ես գոհ մնալ ինքդ քեզնից, երջանիկ լինել, այդ բոլորը դժվարությունները կհաղթահարես:
-Ձեր հայրիկի՝ Կարապետ Գյուզելյանի ժամանակին արած բարեգործությունը ակամա վերադառնում և օգնում է Ձեզ ուսում ստանալու: Կարելի՞ է ասել, որ ջուրը նետածը կյանքը հետ է բերում:
-Ես կարծում եմ, որ առանց որևէ բան ակնկալելու կյանքից, պետք է բարեսիրություն անես: Իմ հայրը, երբ հնարավորություն ուներ, տասը օսմանյան ոսկի էր տվել հայկական բարեգործական միությանը, ու երբ ինձ տուն էին ուղարկում դպրոցից՝ ուսման վարձը չվճարելու համար ( չեմ մեղադրում նրանց. այդ տարիներին Հալեպի դպրոցներում չէին կարողանում վճարել ուսուցիչների ամսական աշխատավարձը, որովհետև փող չունեին), հայրս գտավ այդ ստացագիրները: Ձեռքս բռնած գնաց բարեգործական միության գրասենյակ: Ասաց՝ այս փողերը ետ տվեք, ասացին՝ Կարապետ աղա, այդ փողերը նվեր եք տվել, նվերը հետ չեն վերցնում: Այդ պահին ներս մտավ Հալեպի հայտնի Hotel Baron-ի տիրոջ տղան՝ Գրիգոր Մազլումյանը (մեր գյուղում ամառանոց ունեին, ամեն ամառ այնտեղ էին անցկացնում ու իմ հոր հետո որսի գնում), հարցրեց՝ ի՞նչ է եղել և կարգադրեց, որ ինձ դարձնեն բարեգործականի սան: Հաջորդ օրը վարժարանում, երբ անունս տվեցին ու հարցրին՝ Ասատուր Գյուզելյան, փարա բերե՞լ ես, ասացի՝ նամակ եմ բերել... Այդ ձևով դարձա բարեգործականի սան: Հավանաբար ձեր ասածի մեջ մի խորհուրդ կա. հայրս ասում էր` բարիք արա, ծովը գցիր, մարդիկ չգնահատեն, ձկները կգնահատեն: Կան իրադարձություններ, փոքր թվացող դեպքեր, որ ճակատագիրդ կանխորոշում են:
Այնուհետև ուսումս շարունակեցի Անթիլիասի դպրեվանքում, որովհետև անվճար էր: 1957-ի հունվարին ինձ հրավիրեցին Կալկաթայի հայոց մարդասիրական ճեմարանում որպես հայագիտական առարկաների ուսուցիչ դասավանդելու: Այնտեղ կար Հայկազյան գեղարվեստական-մշակութային միություն, որն արդեն քայքայված վիճակում էր: Պետք էր վերակենդանացնել: Հիմնեցի երգաչխումբ, թատերախումբ, ամեն շաբաթ անցկացնում էի դասախոսական երեկո, և այսպես Կալկաթայի հայ համայնքի կյանքում սկսվեց մշակութային-հայրենասիրական վառվռուն կյանք: Իմ պայմանագրում գրված էր, որ հայոց մարդասիրական ճեմարանում, հայագիտական առարկաներ դասավանդելուց բացի, պետք է ղեկավարեմ նաև եկեղեցու երգչախումբը: Գնացի փորձերի, մի գեղեցիկ աղջիկ էր ղեկավարում երգչախումբը: Այդպես հանդիպեցի Վիվիենին (Նարիեն) ու 1957-ի դեկտեմբերին ամուսնացանք: 1964-ին տեղափոխվեցինք Լոնդոն:
-Լոնդոնում շարունակել եք ազգային, հայրենասիրական, մշակութային գործունեությունը: Ինչպե՞ս Ձեզ հաջողվեց համատեղել բոհեմն ու բիզնեսը՝ հյուրանոց կառավարելու, կարելի է ասել, անհաջող փորձից հետո:
-Աներհայրս մի փոքրիկ հյուրանոց ուներ: Ինձ այնտեղ տնօրեն նշանակեց: Երբ մի ուսանող ասում էր՝ 5 ֆունտ ունեմ միայն, մտածում էի՝ եթե այդ 5 ֆունտը վերցնեմ, այդ երեխան ի՞նչ պետք է ուտի: Բոլոր կարիքավոր ուսանողներին անվճար սենյակ էի տալիս: Իմ աներհայրը շատ բարեսիրտ մարդ էր («Գրիգոր Լուսավորիչ» շքանշանի է արժանացել, նրա բարերարությամբ վերանորոգվել են Օշականի Սբ Մեսրոպ Մաշտոց եկեղեցին և գերեզմանը` 1963 թ.), գալիս էր, հարցնում, իմանում և չէր նեղանում: Բայց, ի վերջո, մի օր հարցրեց՝ այսօր վճարովի համար ունե՞ս, ասացի՝ չունեմ, ասաց` սա բարեգործական հաստատություն չէ, առևտրական կենտրոն է: Ասաց՝ վաճառե՞մ, ասացի՝ այն օրը, որ ինձ տնօրեն նշանակեցիր, արդեն պիտի վաճառած լինեիր, տես, թե ինչքան գումար կապահովեիր: Նորից մնացի անգործ, անփող: Մտածեցի, որ մի բանով հարուստ եմ` ընկերներով, ու հիմնեցի Tevglow limited առևտրական ընկերությունը: Երբ ընկերներս իմացան, որ իրենց գինի խմող, Չարենց ասմունքող, իր բանաստեղծություններն ասմունքող, հավաքույթներ կազմակերպող, ուրախ-զվարթ ընկերը պիտի առևտուր անի, ամեն կողմից (Աֆրիկա, Ամերիկա, Սաուդյան Արաբիա...) ինձ նամակներ գրեցին: Սաուդյան Արաբիայում ապրող ընկերներիցս մեկը, ով Ալ Ռեադի օդանավակայանն էր նորոգում, ապրանքների մի հսկա ցանկ ուղարկեց, ասաց՝ ընկերությունն այս է, գները սրանք են, առևտուր անելու կարիք չունես, ահա քեզ կես միլոն ֆունտի չեկ, տասը տոկոսը քոնն է: Ոչինչ չուներ մեր ընկերությունը: Միջնորդի դեր էի կատարում, ցանկը ուղարկում էին, ասում էին՝ ինչ առնեմ, որտեղից: Ընկերներս աջակցեցին ամեն կողմից, որովհետև մեր ընկերությունը հիմնված չէր հաշվի վրա:
-Պարոն Ասատուր, Ժամանակները փոխվում են, իսկ մա՞րդը:
-Ես կարծում եմ, որ բնական է, երբ վարչաձևերը, կենցաղային-սոցիալական հարցերը փոխվում են, մարդն էլ իր հայացքները որոշակիորեն փոխում է: Օրինակ, ինչու՞ Անգլիայում կոռուպցիան ավելի քիչ է, չեմ ասում՝ չկա, քիչ է: Մի նախարար 500 ֆունտ ավելի էր գրել իր ծախսի մեջ, ձերբակալեցին: ՈՒրեմն, երկրում տիրող բարքերը օգնում են, որ մարդն ավելի ճիշտ ուղի բռնի: Օրինակ, ես չէի կարողանում կաշառք տալ: Ամեն մարդ իր խառնվածքն ունի, ամեն մարդ իր նկարագրի ու հասկացողության համապատասխան պետք է ձևավորի իր փիլիսոփայությունը: Իմ փիլիսոփայությունը շատ պարզ է. «Եթե կարող ես մեկի այտերին ժպիտ ցանել, խնդրում եմ, ցանիր, չես կարող, մի լացացրու: Եթե կարող ես մեկին օգնել, օգնիր, չես կարող, մի վնասիր»: Եթե այս երկու սկզբունքներին հետևես, և՛ դու երջանիկ կլինես, և՛ քո շրջապատը: Մի օր լիբանանցի ընկերոջս հետ քայլում էինք, մի երիտասարդ մոտեցավ, ասաց՝ սխալ մի հասկացեք, մուրացկան չեմ, դրամապանակս գողացան, 5 ֆունտ է պետք, որ տուն հասնեմ: Ես տվեցի նրան այդ 5 ֆունտը: Ընկերս զայրացավ, թե ավազակներին ինչի՞ ես գումար տալիս: Ասացի՝ ես տուն պիտի գնամ, մի բաժակ վիսկի պետք է խմեմ, պիտի ընթրեմ և պիտի քնեմ հանգիստ: Եթե ավազակ է, թող գնա, ինքը մտածի, ես իմ խղճի հետ հանգիստ եմ, պիտի հանգիստ քնեմ այս գիշեր:
ՈՒրեմն մոտեցման հարցեր կան, ամեն մարդու վրա կասկածել չի կարելի: Ինձ որևէ պատճառ չէր տվել, որ կասկածեմ: Ես սիրում եմ խաբվել: Տիկինս է ասում ՝ խաբում են քեզ, ասում եմ՝ լավ են անում, ես իմ խղճի հետ հանգիստ եմ, թող իրենք գնան տառապեն, ես ի՞նչ գործ ունեմ: Շատ խոր հարց է սա, կարող եմ երկար խոսել:
«ՃՇՄԱՐՏՈՒԹՅՈՒՆԸ ՊԱՏՄՈՒԹՅԱՆ ՄԵՋ ԵՐԲԵՔ ԳԵՐԵԶՄԱՆ ՉԻ ՈՒՆԵՑԵԼ ԵՎ ՉԻ ՈՒՆԵՆԱ»
-Ցեղասպանությունից 100 տարի է անցել... Մենք դեռ պայքարում ենք կամ չենք էլ պայքարում Հայկական հարցի ճանաչման համար: Ե՛վ պահանջատեր ենք, և՛ պահանջատեր չենք:
-Այդ հարցերում ինքներս շատ մեղավոր ենք, բայց միշտ ուրիշներին ենք մեղադրում: Ես մտերիմ էի Չերչիլի աղջկա՝ Սառա Չերչիլի հետ: Մի օր հարցրի՝ եթե, ենթադրենք, հորդ փոխարեն դու ես վարչապետ, Հայկական հարցը գալիս է քո սեղանին, ի՞նչ կլիներ քո արձագանքը, ասաց՝ դրական, ասաց՝ դուք, հայերդ, չեք կարողանում բարձր մակարդակի մարդկանց հետ կապեր հաստատել, մինչև քեզ ճանաչելը հայերի մասին շատ քիչ բան գիտեի, միայն այն, ինչ հայրս էր գրել գրքերում, որ Հայկական հարցը մենք թաղեցինք Լոզանի դաշնագրով, մենք դավաճանեցինք հայերին:
-Ինքներդ փորձե՞լ եք Ձեր հեղինակությունը ծառայեցնել ի շահ Հայկական հարցի:
-ԱՄՆ-ը, Մեծ Բրիտանիան, Իսրայելը չեն ճանաչում Հայոց ցեղասպանությունը: Ես 2007-ից սկսած գրեթե ամեն տարի 12-14-էջանոց նամականեր եմ գրել՝ փաստերով: Միայն Մեծ Բրիտանիայի վարչապետն է պատասխանում քարտուղարուհու միջոցով, որ պարոն վարչապետը շնորհակալ է Ձեզ այս նամակի համար, ուղարկելու ենք այն արտգործ նախարարություն, նրանք կպատասխանեն: Եվ պատասխանում են, որ շատ տխուր բաներ են տեղի ունեցել, բայց ցեղասպանութուն չենք կարող կոչել դա: Բնական է, եթե իրենցից 70 հոգու սպանեն, ցեղասպանություն են կոչելու, մեր դեպքում՝ մեկուկես միլիոն զոհը ցեղասպանություն չէ: Աշխարհի բոլոր պետությունները առաջնորդվում են շահով: Մենք ենք մեղավոր, որ այն աշխատանքը չենք տարել, այն ուժը չենք ստեղծել, որ ասեն՝ շահ ունենք այս երկրից: Ոչ մի շահ չունեն:
Մի անգամ ինձ հարցրին ԱՍԱԼԱ-ի մասին, ասացի, որ ես հակառակ եմ բոլոր սպանություններին, բայց պատկերացրու, տանը նստած ընթրում եք հայրդ, մայրդ, եղբայրդ, քույրդ, մի խումբ ավազակներ մի հարվածով բոլորին սպանում են, միակ ազատվողը դու ես, գնում ես դատավորի մոտ, ասում ես՝ սպանեցին ընտանիքս, տունս էլ գրավեցին, դատավորը հարցնում է՝ դու հիմա այդ տանը ապրու՞մ ես: Ասում ես՝ ո՞նց ապրեմ, ավազակները տունս ավերել են: Այն ժամանակ այդպես էր, եթե դու այդ տանը չես ապրում, իրավունքներ էլ չունես: Այլ խոսքով՝ հայ ժողովրդին բնաջնջեցին, հողերը գրավեցին ու ասում են՝ դուք այնտեղ չեք ապրում, էլ ի՞նչ գործ կա: 2015-ին Հայոց ցեղասպանության 100-րդ տարելիցին Լոնդոնի ամենահայտնի հեռուստաընկերություններից մեկին տված հարցազրույցի ժամանակ պատմեցի, որ ծնողներիս աքսորել են, տարեգիրների քարավանը երբ հասել է Տեր Զորի ափին, 4 տարեկան քույրս լացել է, չի կարողացել քայլել, մորս ասել է՝ թող ինձ, մայրս ո՞նց կարող էր զավակին թողնել, ասել է՝ մի քանի րոպե տվեք ինձ, ասկյարները սվինահարել-սպանել են: Հարցազրուցավարը ցատկեց տեղից` ինչպե՞ս թե սվինահարել են: Ասացի՝ ինչու՞ ես զարմանում, հազարավոր երեխաների Եփրատ գետն են գցել, գլուխները ժառերի վրա ջարդել են, ինչու՞ Ամերիկան և Անգլիան չեն ճանաչում Հայոց ցեղասպանությունը, նրանք մեծ պետություններ են, կարող են արդարությունը թաղել, բայց ճշմարտությունը պատմության մեջ երբեք գերեզման չի ունեցել և չի ունենա: Եվ ամբողջ շաբաթ այդ հայտարարությունս շրջանառվում էր լուրերի բաժնում. Ասատուր Գյուզելյանն ասում է. «Մեծ պետությունները կարող են արդարությունը թաղել, բայց թող լավ իմանան, որ պատմության մեջ ճշմարտությունը երբեք գերեզման չի ունեցել և չի ունենա»: Բրիտանական խորհրդարանը առաջինն էր, որ պաշտոնապես հրատարակեց «Կապույտ գիրքը», զեկույց, որը փաստում է Օսմանյան կայսրությունում Հայոց ցեղասպանության իրողությունը: Բրիտանիայի վարչապետին ուղղված նամակներիցս մեկում գրեցի, որ ձեր նախորդները` ՈՒինսթոն Չերչիլը, Լլոյդ Ջորջը և այլ քաղաքական գործիչներ ընդունել են ցեղասպանությունը, Դուք մերժում եք: Կա՛մ նրանք ստախոս էին, կա՛մ Դուք ճշմարտությունը չեք ընդունում:
Զրույցը՝ Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ