«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«Կտրտված ժապավենի պես մի բան է ստացվում, հոդված-ֆիլմեր ենք հասցնում հանդիսատեսին»

«Կտրտված ժապավենի պես  մի բան է ստացվում, հոդված-ֆիլմեր  ենք հասցնում հանդիսատեսին»
23.04.2013 | 12:41

«Հայկ» կինոստուդիան նկարահանել է «Հայոց պատմություն» ֆիլմաշարի 9-րդ մասը` «5-րդ դար»-ը: «Հայոց պատմություն» ֆիլմաշարը մոտ տասը տարի է, ինչ կյանքի է կոչվել, նպատակ ունի նյութը դարձնելու տեսողական` դուրս գալով գրքայնությունից, հեշտացնելու ընկալումը: Ֆիլմի սցենարիստ, արձակագիր ՎԱՀԱՆ ՏԵՐ-ՂԱԶԱՐՅԱՆԻ խոսքով` այսօր կինոլեզվի պահանջ կա բոլոր բնագավառներում: «Կարելի է շատ ավելին անել, գիտահանրամատչելի ֆիլմեր ստեղծել, մեծ ծրագրեր առաջ քաշել, մանավանդ կա թեմա, նյութ: Երկրներ, որ հնագիտություն գրեթե չունեն, բազմասերիանոց ֆիլմեր են նկարահանում, ասենք, մի ամրոցի մասին: Բազմաշերտ հնագիտական երկիր ունենք, միջազգային նշանակության տարածք և, փաստորեն, կինոլեզվով շատ դժվարությամբ ենք ներկայանում: Սրանք մշակութային ստրատեգիայի, ազգային անվտանգության խնդիրներ են, որ առայժմ չեն կարևորվում»,- ասաց նա:
-Ո՞վ է ֆինանսավորում «Հայոց պատմության» նկարահանումները, և ինչպե՞ս է հասնում այն լսարանին:
-Սա կրթական ծրագիր է, ֆինանսավորում է կառավարությունը: Կրթության և գիտության նախարարությունն է ձեռք բերել ֆիլմը` բազմացնելու և դպրոցներում տարածելու նպատակով, բայց, չգիտես ինչու, դեռ չի հասել դպրոցներին: «Հայոց պատմության» ֆիլմերը պարբերաբար ցուցադրվում են «Արմնյուզ» հեռուստաընկերությամբ:
-Այսօր համացանցը հնարավորություն է տալիս տարածելու, մասսայականացնելու այն ֆիլմերը, որոնք անտեսում են մեր հեռուստաընկերությունները: Չե՞ք փորձել օգտագործել վիրտուալ տարածքը:
-Չեմ մտածել այդ մասին, դա իմ իրավասությունների շրջանակում չէ, այլ կինոստուդիայի և նախարարության:
-Պատմական ո՞ր թեմաները, իրադարձություններն են տեղ գտել ֆիլմաշարում:
-Սկզբում նկարահանվեց քարի դարի մասին, հետո` նախաուրարտական շրջանի: Նկարահանումներ են եղել Արևմտյան Հայաստանում, Կիլիկիայում, Մերձավոր Արևելքում, մինչև հիմա մենք այդ նյութն օգտագործում ենք: Անցյալ տարի նկարահանումներ եղան Երուսաղեմում` «Առաջին դար» ֆիլմի համար: Բավական հարուստ նյութ բերվեց:
-«5-րդ դարը» գրերի գյուտի մասին է: Ի՞նչ կասեք շրջանառվող այն վարկածի մասին, որ Մաշտոցը ոչ թե ստեղծել, այլ «գտել» է հայոց տառերը:
-Գիտնականները պետք է լուծեն այդ հարցը, վարկածներ շատ կան, անընդհատ էլ պիտի գոյանան, ինչ-որ հարցական նշաններ կան: Հետաքրքիր է Ալբերտ Մուշեղյանի այն դիտարկումը, որ մոտ երկու տարի Մաշտոցն անցկացրել է Մարաստանի կողմերում, ուր արքունիքի թույլտվությամբ արտագաղթել էր Գողթան գավառի հայոց քրմական դասի մի հատվածը` իր ժողովրդով: Երկու տարի ի՞նչ էր անում այնտեղ նա: Այս և այլ վարկածները կինոլեզվով ներկայացվում են առաջին անգամ: Որոշ գիտնականներ պնդում են, որ վերականգնվել են հայոց հին գրության ձևերը, նրանց մերժում են ուրիշները, ենթադրում են, որ Մաշտոցն ինքն է ստեղծել այբուբենը, գիտնականների երրորդ խումբը ենթադրում է, որ Մաշտոցն օգտվել է եթովպական և հունական գրության ձևերից, մյուս խումբը` փյունիկյան: Կա նաև հիշատակություն, որ Դանիել Ասորու մոտ եղել են գրեր` 24-տառանոց բաղաձայնական այբուբեն, որը չի բավարարել հայոց լեզվին, և այդ գրերն է օգտագործել Մաշտոցը, ձևափոխել, դրանց հիմքի վրա ստեղծել այբուբենը:
-Ի՞նչ են ասում Մաշտոցի ժամանակակիցները:
-Ժամանակակիցներից այդ մասին խոսում է հիմնականում Կորյունը. նրա «Վարք Մաշտոցին» վարքաբանական երկ է, գիտական վերլուծություն չկա, Խորենացին երազի ձևով է բացատրում, ինչպես ֆիլմում նշվում է` Մաշտոցը երազում տեսնում է, որ երկնքից ձեռք է իջնում ու քարի վրա գրում տառերը:
-Անկախ նրանից, թե ինչպես են ստեղծվել հայոց գրերը, Մաշտոցի մեծությունը դրանից փոխվո՞ւմ է:
-Իմ կարծիքն ասեմ: 301-ին, քրիստոնեության ընդունումից հետո, հարյուր տարի Հայաստանը, փաստորեն, վաղ քրիստոնեության գաղափարախոսության մեջ էր, որ համայն աշխարհում պետք է ընդհանուր քրիստոնեական ազգություն գոյանա և այլն: Մաշտոցը, Սահակ Պարթևի և Վռամշապուհ արքայի օգնությամբ, կարողացավ, այսպես ասած, ինտերնացիոնալիզմից առանձնացնել և փրկել հայերին որպես ազգություն, տառերի գյուտով, 36 զինվորներով պաշտպանել հայ ժողովրդին ուծացումից: Մենք նորից ազգային դարձանք հարյուրամյա կորստից հետո, ու դա պահեց մեզ մինչև մեր օրերը, մենք ունեցանք գրականություն, ունեցանք գիտություն, բավական առաջատար միջնադարի վաղ և միջին փուլերում, շատ ավելի առաջադեմ, քան եվրոպական երկրները:
-«5-րդ դարին» ի՞նչը կհաջորդի:
-Մաշտոցն այնպիսի երևույթ էր, որ մենք 9-րդ սերիայի մեջ առանձին մաս հատկացրինք, հաջորդ մասը ամփոփում է դարձյալ 5-րդ դարը և 6-րդ դարի մի մասը: Ներկայացվում է դարակեսի Վարդանանց համազգային ապստամբությունը, երբ հայերը փորձ չունեին և պարտության մատնվեցին: Հաջորդ փուլում` 482-ին, Վահանանց ապստամբությունն է ծագում, այս անգամ ավելի կազմակերպված, նպաստում են նաև միջազգային հանգամանքները, և հայերը հաղթում են, Պարսկաստանն ընդունում է ապստամբների բոլոր պայմանները: Դա մեծ հաղթանակ էր, որ քիչ է լուսաբանվել: Սրանից հետո սկսվում է պարսկա-բյուզանդական 50-ամյա պատերազմը, որով ավարտում ենք 9-րդ սերիան:
-Պատմական հենքի վրա գեղարվեստական ֆիլմաշար ստեղծելու փորձ չե՞ք անելու: Կորեական ֆիլմերը, որոնցում թեև պատմությունը բոլորովին այլ կերպ է ներկայացվում, քան եղել է իրականում, աննախադեպ մասսայականություն են վայելում:
-Փորձ չենք կարող անել, որովհետև կինոն «փող» է: Խնդիրը ֆինանսական է:
-Եվ այն, որ մենք կինո նկարահանել չգիտե՞նք, ինչպես հաճախ ասվում է:
-Մենք կինո նկարահանել գիտենք, մենք շատ տաղանդավոր կինոօպերատորներ, ռեժիսորներ ունենք: Խորհրդային Միության կործանումից հետո Մերձբալթիկան, որ շատ բարձր կինոարտադրություն ուներ, զրկվեց կինոյից: Եվրոպան չֆինանսավորեց, իրենք էլ չկարողացան կինո ստեղծել: Իսկ Հայաստանը կարողացավ փրկել իր կինոն, կինոյի մնացորդները: Հիմա կինո ստեղծվում է, եթե ֆինանսավորվի, ավելին կարվի: Անցած դարի 60-ականներին ամերիկյան կինոէքսպանսիային դիմանալու համար երկու մեծ պետություններ` Ֆրանսիան ու Իտալիան, ստեղծեցին ֆրանկո-իտալական կինոն, որ ֆինանսապես կարողանան դիմանալ: Մի շրջան ֆրանկո-իտալական ֆիլմեր էին նկարահանվում, լավ շուկա ձեռք բերեցին Արևելքում, Խորհրդային Միությունում, եվրոպական երկրներում, երբ արդեն ամրացան, բաժանվեցին ու դարձան ֆրանսիական և իտալական կինո:
-Որքան գիտեմ, Հայաստանում որոշ ֆիլմերի համար մեծ գումարներ են տրամադրվում, բայց ստեղծվում է վատ կինո:
-Դրանք այն մարդիկ են, որ կարողանում են, այսպես ասած, փող ճարել և կինո են նկարահանում իրենց համար: Պետական ծրագրով շատ քիչ գումարներ են տրամադրվում: «Հայկ» ստուդիան վավերագրական ֆիլմերի ստուդիա է: Ասենք, «Հայոց պատմության» համար մենք նկարահանում ենք կոռեկտ ֆիլմեր, բայց դա արվում է ծայրը ծայրին հասցնելով, ամենասուղ պայմաններում, ամենախեղճ ձևով: Փորձում ենք եղած գումարի մեջ տեղավորվել այնպես, որ ոչ պրոֆեսիոնալիզմ չլինի, աղքատիկությունը չզգացվի: Կտրտված ժապավենի պես մի բան է ստացվում, հոդված-ֆիլմեր ենք հասցնում հանդիսատեսին:
-Նաև հանդիսատեսին հասցնելու խնդիր ունեք, ինչպես հասկանում եմ:
-Դա էլ հարցի մյուս կողմն է: Պետական մոտեցումը լուրջ չէ, մանավանդ երբ խոսքը հայոց պատմության, հայրենագիտության, ազգային թեմաների մասին է: Անսպասելի տեղերից վիթխարի գումարներ են գալիս, սերիալներ, ինչ աղբ ասես արտադրում են մեր ստուդիաները:
-Կինոյի լինել-չլինելը կապվում է նաև կինոթատրոնների բացակայության հետ:
-Իսկ ինչո՞ւ չկա: Ես դրանում 5-րդ շարասյան ծրագիր եմ տեսնում, կինոթատրոնները վերացրին, որ մի ամբողջ մշակույթ էր:
-Գուցե չունե՞նք հանդիսատես:
-Ո՞վ ասաց` չունենք։ Երբ դեռ ոչ մի բան պարզ չէր, արդեն ծրագրված ձևով քանդեցին կինոթատրոնները:
-«Ոսկե ծիրան»-ի ժամանակ նույնպես դահլիճներ չունենալու խնդրի առաջ ենք կանգնում: Նման հեղինակավոր փառատոնի գոյությունը պետք է ինչ-որ բան փոխեր մեր կինոյի աշխարհում:
-«Ոսկե ծիրանը» լավ երևույթ է, բայց ինձ համար միշտ զարմանալի է այն, որ կինո չունեցող երկիրն այդպիսի շքեղություն, մեծ տոնակատարություն է անում, գոնե դրա հետ միաժամանակ մտածեին կինո ստեղծելու մասին: Շատերը կինո են ստեղծում ինչ-որ տեղից գումար ձեռք բերելով, դեռ լավը չեմ տեսել, որ ասեմ, այ, այսպիսի ֆիլմ կա, որ կարող է օրինակ ծառայել:
-Որպես կինոաշխարհի ներկայացուցիչ, ի՞նչ լուծումներ եք առաջարկում:
-Իմ նպատակը գիտահանրամատչելի ֆիլմ ունենալն է: Խորհրդային ժամանակների հայկական կինոն կար` իր վայրիվերումներով: Լավ ֆիլմեր ստեղծվեցին, Մալյան կար, Դովլաթյան, հետո ավարտվեց այդ դարը` Համո Բեկնազարյանից մինչև Խորհրդային Միության կործանումը: Դրանից հետո կինոն, փաստորեն, ավարտվեց, հիմա մի շրջան է, որ պիտի կինո ունենաս կամ չունենաս: Այս պահին ոչինչ չի երևում, ուղղակի կինոն փրկելու ճիգեր են զգացվում: Ամեն քայլափոխի ոչպրոֆեսիոնալիզմ է, բոլոր ասպարեզներում է Հայաստանում այդպես, մասնագետներ չկան, պրոֆեսիոնալիզմ չկա: Հարկ է ստեղծել գիտահանրամատչելի կինո, որի բազայի վրա թեմաներ առաջ կգան, կստեղծվեն գեղարվեստական ֆիլմեր: Դա է ազգային կինոյի ճանապարհը:

Հարցազրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 2642

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ