Օրերս «Բարեպաշտ սերունդ» հիմնադրամի հանդիսությունների սրահում կայացավ Գագիկ Հարությունյանի «Մուսալեռից Խնապատ» փաստագրական ֆիլմի ցուցադրություն-քննարկումը, որին ներկա էին մի շարք խնապատցիներ, մասնավորապես «Բարեպաշտ սերունդ» հիմնադրամի հիմնադիր նախագահ, գործարար Բարսեղ Բեգլարյանը, մտավորականներ, տարբեր կրթական հաստատություններում սովորող երիտասարդներ:
Ֆիլմը պատմում է արցախյան հերոսամարտի ընթացքում թշնամու անհավասար ուժերին հերոսաբար դիմակայած Արցախի Խնապատ գյուղի պատերազմական-պաշտպանական տարեգրության մասին, և պատումը կենդանանում է այդ ծանր իրադարձությունների մասնակից-ականատեսների հուշ-վավերագրերով, հուզումնառատ նկարագրություններով, ինչպես և արցախյան չքնաղ բնության, ֆիլմի թեմա հանդիսացող տարածքի` պատերազմի հետքերից չձերբազատված, բայց հաստատապես վերապրող պատկերաշարով:
Ֆիլմում զուգահեռ ներկայացվում են Մուսա լեռան հերոսական պաշտպանության պատմությանն առնչվող փաստեր, իսկ զուգահեռն ունի իր բացատրությունը: Ինչպես մեզ հետ զրույցում նշեց Գ. Հարությունյանը. «Մուսալեռան պատմությունը մեզ քաջ հայտնի է: Համանման մի պատմություն էլ եղել է Ղարաբաղում` Ասկերանի շրջանի Խնապատ գյուղում: Եթե Մուսալեռան պաշտպանությունը տևել է մոտ 50 օր, ապա Խնապատինը ձգվել է մեկ-մեկուկես տարի: Իրավիճակները շատ նման են եղել իրար: Եվ ես փորձեցի ֆիլմով ցույց տալ այդ երկու պատմությունների ընդհանրությունները: Ես զուգահեռ եմ անցկացրել երկու գյուղերի պատմությունների միջև: Հարյուր տարի անց ճակատագիրը կարծես կրկնվում է: Եվ ես այդ եմ ցանկացել ցույց տալ»:
Երկու տարի առաջ մեկնարկած «Հաղթանակի կոդ» կինոշարքի շրջանակներում նկարահանված այս ֆիլմի արտադրությունը Հայաստանի ազգային կինոկենտրոնինն է և «Բաղինյան արտվիդեո» ստուդիայինը:
Նշենք, որ Բարսեղ Բեգլարյանի հիմնադրած «Բարեպաշտ սերունդ» հիմնադրամի գլխավոր նպատակն է նպաստել նորարարական ձիրքերով օժտված երիտասարդ սերնդի ձևավորմանը, այն սերնդի, որը պատրաստ է և ի զորու` բոլոր ոլորտներում հանդես գալու հայ ժողովրդի, հայ պետության շահերի դիրքից: Այսպիսի սերնդի ձևավորման գործընթացի մի դրսևորում էլ «Մուսալեռից Խնապատ» ֆիլմի ցուցադրություն-քննարկումն էր: Քննարկումը զերծ չմնաց իրարամերժ տեսակետների խաչաձևումից:
Հանդիսատեսներից մեկը դժգոհեց, թե իր համար ֆիլմում հնչող շատ հարցադրումներ անհամոզիչ են, առկախված, պատումաշարը ներկայացնող կերպարները լիարժեք չեն ներկայացված:
Հարց հնչեց, թե ինչու են հատկապես ընտրվել Խնապատ գյուղը, խնապատցիները, այն դեպքում, որ այդպիսի բազմաթիվ այլ գյուղեր, բնակավայրեր և դրանց հերոս պաշտպաններ գոյություն ունեն ազատագրված Արցախի ողջ տարածքում:
ՈՒսանող Գեղամ Հարությունյանը նկատեց. «Բավական ազդեցիկ ֆիլմ էր: Ֆիլմի նշանակությունը, նպատակակետերը ես այլ կերպ եմ ընկալում: Սա կոնկրետ ժամանակաշրջանի մասին պատմող, այդ ժամանակաշրջանի ամբողջական պատկերն ստեղծող ֆիլմ էր: Ֆիլմի շնորհիվ պիտի աշխատի հանդիսատեսի երևակայությունը, և հատված առ հատված վերականգնվի այն ժամանակների ամբողջական պատկերը»:
Ռեժիսորն իր խոսքում վերահաստատեց ֆիլմում արծարծվող այն միտքը, որ պատմությունը, պատմագրությունը սուբյեկտիվ երևույթներ են, և սպառիչ, լիարժեք պատասխաններ տալը գրեթե անհնար է: Նրա ֆիլմում պատմվող մի հուզիչ միջադեպ կար. Խնապատի վիրավոր բժշկին` Հրայր Հովսեփյանին, ծանր վիճակում ուղղաթիռով տեղափոխում են Երևան: ՈՒղեկցող ազատամարտիկը հանում է իր զինվորական տաք վերնազգեստն ու ծածկում վիրավորին: Բժշկի կյանքը փրկում են, նա վերադառնում է հայրենի Խնապատ: Իսկ որդու` կյանքի ու մահվան սահմանագծում ապրած ծանր պահերի մասին հուզմունքով պատմող մայրը էկրանից դիմում է որդուն ուղեկցած մարտիկին. ինքը պահել է վերջինիս զինվորական վերնազգեստը և սպասում է, որ մի օր տերը պիտի գա ու վերցնի այն:
Այս դրվագի մասին խոսելիս ռեժիսորը նկատում է, որ դա պարզապես սովորական, մարդկային քայլ է: Այնինչ մենք դա և համանման այլ դրսևորումները որակում ենք իբրև հերոսություն: Նա նաև սովորական, բնական մղում է համարում արցախյան հերոսամարտն ինքնին, քանզի արցախցին ընդամենը փորձել է դիմագրավել իր տուն ներխուժած, իր դուռը կոտրող ավազակին, զավթիչին:
Գուցե և հարկ կա վերանայելու հերոսության և առօրյա արժանապատիվ կեցվածքի սահմանումներն ու սահմանագծերը, սակայն մինչ այդ հարկ է հետևել «Մուսալեռից Խնապատ» ֆիլմի օրինակին, նկարահանել նոր ֆիլմեր` հայկական այլ բնակավայրերի ու դրանց քաջասիրտ պաշտպանների մասին, այդուհանդերձ, չմոռանալով կինոարվեստի չափանիշների, հանդիսատեսի ակնկալիքների, իրականության հետ ներդաշնակ լինելու և այս կարգի մի շարք անհրաժեշտությունների մասին, որոնք կապահովեն կանաչ ճանապարհ մեր ազգային ճակատագիրն արտացոլող ֆիլմերի համար:
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆ