«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«Արդեն քսան տարի է, որ մեր աչքի առջև կործանվում է հայրենիքը»

«Արդեն քսան տարի է, որ մեր աչքի առջև  կործանվում է հայրենիքը»
11.01.2013 | 11:52

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է գրող, հրապարակախոս ԴԱՎԻԹ ՄԿՐ-ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ:

-Նախ, շնորհավորում եմ Ձեզ Ամանորի և Սուրբ ծննդյան առթիվ և մաղթում կարևոր ձեռքբերումներ 2013-ին: Վերջերս տպագրված Ձեր «Երկվություն» վիպակին առնչվող հարցերի շուրջ պետք է խոսենք հիմնականում: Ինչպե՞ս է ծնվել այս ստեղծագործությունը, ի՞նչ սկզբունքով եք աշխատել գրքի վրա:
-Շատ դժվար եմ գրել: Երբեմն մտածում էի` արժե՞ այդքան անկեղծանալ: Հետո մտածում էի` իսկ ինչո՞ւ չարժե: Թող իմանան, որ ժողովուրդը տեսնում-հասկանում է իր շուրջը կատարվող ամեն ինչ, դրա մասին իր կարծիքն ունի: Բոլորիս մեջ են այն կասկածները, երկվությունները, որոնք տեղ են գտել իմ գրքում: Անկախությունը մեզ հեշտ չի տրվել, մեծ զոհերի, զրկանքների գնով է տրվել: ՈՒ ես այդ ամենը վերապրելով եմ գրել վիպակը: Իմ հերոսը Եռաբլուր պանթեոնում միտք է արտահայտում, որ այնտեղ գտնվող տղաները չեն մահացել, նրանք ննջեցյալներ են, որ վաղվա սերունդը նրանց ուժն իր մեջ ունենալով է կռվելու, եթե հարկ լինի:
-Նաև այսպիսի միտք է արտահայտում. «Իմ ընկերները պատվով նահատակվեցին, ես ապրում եմ անպատիվ»:
-Այդպես է, որովհետև նահատակվածները չտեսան այն ամենը, ինչի միջով հետո անցան ապրողները, մեր ժողովուրդը: Մեր ծնողներն այսպիսի՞ երկիր էին մեզ թողել: Ո՞Ւր էին էս մանր-մունր խուլիգանները, որ այսօր տնօրինում են մեր կյանքը:
-Կարծիք եք հայտնում, թե համաշխարհային ջրհեղեղի անհրաժեշտություն այլևս չկա, որովհետև մարդն իր անհեթեթ վարքով կործանարար փոթորկի է վերածվել, որն սպառնում է մեր մոլորակին, բնությանն ու հենց ինքն իրեն: Այդօրինակ իրողությունները մարդո՞ւ կամքով են պայմանավորված, թե՞ տիեզերական, վերերկրային ուժերի:
-Մարդ արարածը չի կարող հրաժարվել առաջընթացից, զարգացումներից: Այն ամենը, ինչ կատարվում է, անխուսափելի է:
-Անդրադառնում եք արտագաղթի թեմային, երկմտում գնացածների վերադառնալ-չվերադառնալու հարցի շուրջ ու, ի վերջո, Ձեր հերոսին կանգնեցնում եք դաժան փաստի առջև. հայրենիքից մեկնելու, իրենց ապագան դրսում կառուցելու ծրագիրն ունեն նաև իր երեխաները: Սա` գրքում: Իսկ իրական կյանքում ինչպե՞ս եք արձագանքում այս տագնապալի երևույթին:
-Իմ անձնական մոտեցմամբ միշտ եղել եմ դեմ երկրից դուրս գալուն: Շատ կտրուկ եմ հակադրվել արտագաղթի երևույթին: Բայց մի օր իմ երեխաներն էլ որոշեցին գնալ դուրս, աշխատել: Եվ քանի որ տղաներս չէին համարձակվում այդ մասին ինձ հետ խոսել, աղջկաս կանգնեցրին իմ դեմ:
-Փաստորեն, Ձեր գրքում նկարագրվող այդ պատմությունն անձնական կյանքից վերցված օրինա՞կ է:
-Այո: Եվ ես արդեն այն վստահությունը չունեի, որ ձեռքս խփեի սեղանին ու արգելեի: Մարդն ուզում է ապրել, արժանապատվորե՛ն ապրել: Ի՞նչ անես:
-Բայց նույն այդ մարդը` Ձեր հերոս Խաչոն, իր բոլոր տարակարծություններով, դրության տերերի հանդեպ ողջ անհանդուրժողականությամբ հանդերձ, համոզված է. «Չէ՛, էլի մենք ենք պաշտպանելու մեր հողը, մենք նրանց հավասարվել չենք կարող»: Ըստ Ձեզ` ո՞վ է այս երկրի, այս հողի պաշտպանը:
-Ժողովո՛ւրդը: Էն ժողովուրդը, որի նկատմամբ դաժանաբար են վարվում: Բայց և կա այն փաստը, որ ժողովուրդն այսօր իր հայրենիքը չի սիրում: Սահմանամերձ գյուղերում արդեն բնակիչ չունենք: Մարդը չի սիրում իր իշխանությանը, իր ղեկավարին: Անվերջ ճոճվում է, երկվությունների մեջ է: Ո՞րն է ճիշտ, ո՞րը` սխալ: Ինքն էլ չունի այս հարցի պատասխանը: Չգիտի` արտաքին ու ներքին մարտահրավերներին ինչպես պետք է դիմագրավել: Արդեն քսան տարի է, որ մեր աչքի առջև կործանվում է հայրենիքը: Հազարամյակներով սար ենք բարձրացել, հիմա միանգամից գահավիժում ենք: Եվ սա անողը ո՛չ թուրքն է, ո՛չ ռուսը, ո՛չ ամերիկացին, մենք ենք` հայերս: Ե՞րբ պիտի մենք հայերով լավ լինենք միմյանց հետ: Հերիք չէ՞ արևմտամետ, եվրոպամետ, ռուսամետ ու չգիտես ինչամետ լինենք: Ե՞րբ պիտի դաստիարակվի այն ղեկավարը, այն վարչարարը, այն չինովնիկը, որը պիտի հասկանա, որ ինքն առաջին հերթին իր հայրենիքի զինվորն է, հետո նոր ընտանիքի հայր է, պաշտոնյա է կամ այլ բան:
-Դուք մեզ համարում եք ռուսամետ, արևմտամետ, այլամետ: Բայց կան դասական ճշմարտություններ, որոնք ամրագրված են մեր գրավոր ժառանգության մեջ: Դերենիկ Դեմիրճյանն իր «Հայը» էսսեում գրել է. «Հայի օրիենտացիան բացակայի օրիենտացիան է»: Համաձայն չե՞ք:
-Հայը հայամետ էլ չէ: Իր երկրում նա իր կյանքի տերը չէ: Մարդու հոգին և մարմինը պիտի միասին ապրեն, միասին ծերանան: Եթե ես ֆիզիկապես երիտասարդ չեմ, բայց հոգեպես երիտասարդ եմ, դա ինձ կսպանի: Ես չեմ կարող ծեր մարմնով ապրել տասնութ տարեկանի կենցաղով, մտածողությամբ: Նույնպիսի դժբախտություն է, երբ հիվանդ է մարդու հոգին, բայց առողջ է մարմինը: Մարդն այդ դեպքում ինքն իր մեջ չի տեղավորվում:
-Ձեր մտավորական, մշակութաբան հերոսը մահանում է, և գիրքն ավարտվում է այսպիսի մտքով. «Այս աշխարհում ոչինչ չէր փոխվել, պարզապես անհանգիստ մի մտավորական հող էր` հող դարձավ»: Փաստորեն, Դուք այս երկրի հողը մտավորականի՞ն եք համարում:
-Ո՛չ, ժողովրդին, գյուղացուն, հայ գյուղացուն: Մեր գյուղացուն մենք դարձրել ենք չարքաշ մի արարած: Ես գրքում նկարագրել եմ, թե ինչպես Թալինի ճանապարհին մի թիկնեղ, ուժեղ երիտասարդ մանուշակ էր վաճառում: Դա իրական դեպք է: Ես մեքենաս կանգնեցրել, լաց էի լինում: Ինչո՞ւ պիտի այդպիսի երիտասարդը անելիք չունենա:

-Այն կարծիքին եք, որ մեր աքիլլեսյան գարշապարը հենց մենք ինքնե՞րս ենք:
-Մեզ հարվածել են մեր մեջ եղած դավաճանությունը, թշնամությունը, ագահությունը: Հիշենք մեր Կարինի պատմությունը: Ռուսները ոտքները չքաշած, հայերն արդեն եղածը վաճառում էին թուրքերին: Այն թուրքերին, որոնք հետո պիտի իրենց մորթեին: Հոգևորականներին խնդրում էին թույլ տալ վաճառել վանքի ոսկին ու պաշտպանվելու համար զենք գնել: Թույլ չէին տալիս: Էսօր վանքն էլ չկա, հոգևորականն էլ չկա, շինականն էլ չկա, ոսկին էլ չկա:
-Պատմությունը վկայում է, որ մենք միայն այսօր չենք այդպիսին, ճակատագրական գրեթե բոլոր իրավիճակներում էլ, մեծ հաշվով, ինքներս ենք մեզ հարվածել: Բայց և կանք, գոյատևել ենք: Ինչի՞ հաշվին:
-Լծի տակ ենք եղել: Հիմա լծի տակ չենք, ուժերի բախման կետում ենք: Հենց անկախություն ունեցանք, սկսեցինք գնալ, թափառել աշխարհով մեկ: ՈՒ էսպես էլ կործանվում ենք: Մոռացել ենք, թե որն է ազգայինը, որը` անձնականը: Մարդու մեջ տրամաբանական շերտեր պետք է լինեն, առաջ գնալու ծրագիր: Կառավարության որևէ անդամ կարո՞ղ է մեզ ասել, թե ուր ենք գնում: Ի՞նչ ունենք այսօր, ի՞նչ ենք անելու տասը տարի հետո: Ինչպե՞ս է ինքը տեսնում մեր երկրի, մեր ժողովրդի ապագան: Միգրացիայով զբաղվող պատասխանատու պաշտոնյան` Գագիկ Եգանյանը, հայտարարում է` մեր շենքից ոչ մի մարդ չի գնացել: Է՜, ձեր շենքում քո բարեկամներն են գուցե ապրում: Բոլորով շենքը գնել-ապրում եք: Դա չափանի՞շ է: Միգրացիայով զբաղվողը պիտի այդ երևույթի հետ կապված բոլոր մանրամասներին խորապես տիրապետի, իմանա, թե քանիսն են գնացել, որ երկիր են գնացել, ինչով են զբաղվում դրսում: Այսօրվա ղեկավարներն ամեն ինչ իրենց համար են անում, մտածում են, որ ամեն բան իրենցն է: Մեր երեխեքն իրավունք չունեն նույնիսկ նորմալ աշխատանք ունենալու: Այդ մենաշնորհն էլ է իրենցը: Իսկ մեր երեխաների ուզածը մեծ բան չէ: ՈՒզում են արժանապատվորեն աշխատել և ապրել իրենց երկրում:
-Ձեր հերոսի հոր շուրթերով հնչում է այն ճշմարտությունը, որ անհնար է միաժամանակ լավ ապրել և ճիշտ ապրել: Մեր այսօրվա ղեկավարները երկու տարբերակից ո՞րն են նախընտրում, ըստ Ձեզ:
-Եթե մեր երկրի ղեկավարներից մեկը Չինաստանում բաղնիքի խալաթ է գողանում, մյուսը` հյուրանոցի կոշիկ, էլ ի՞նչ ասես: Գենետիկորեն չքավոր են այսօրվա ղեկավարները, իրենց չտես բոշաների պես են պահում: Մեզ պետք է, որ երկրի ղեկավարները լինեն մտավորականներ, ազնվականներ, որ երկրի խաչը վերցնեն իրենց վրա ու տանեն: Իմ հերոսի անունը` Խաչո, ես պատահաբար չեմ ընտրել: Նա է այն մարդը, որը կրում է երկրի, ազգի խաչը:

-Խորհրդարանական վերջին ընտրություններում ցանկանում էիք ԱԺ պատգամավորի խաչը վերցնել Ձեզ վրա: Պատկերացնո՞ւմ եք Ձեր գործունեությունը մականունավոր երեսփոխանների հետ միևնույն հարթության վրա:
-Չեմ պատկերացնում: Այդպիսիք չպիտի լինեին Ազգային ժողովում: Ես ուզում էի լինել պատգամավոր և կանգնել Արծվիկ Մինասյանի կողքին: Ես ուզում էի տեղաշարժերի հասնել գիտական, մշակութային կյանքում: Այսօր մենք ունենք նախարարություններ, որտեղ մշակույթից բոլորովին անտեղյակ են: Բայց մարդիկ քաղծառայության գծով ինչ-որ քննություններ են հանձնել ու դարձել պետական պաշտոնյա: Դուք պատկերացնո՞ւմ եք, որ ասենք, Վիգեն Չալդրանյանը քննություն հանձնի ավելացված արժեքի հարկի կամ տնտեսական աճի տվյալների վերաբերյալ: Իհարկե` ո՛չ: Հետևաբար, Վիգենին ու նրա նման մարդկանց չեն նշանակում պետական բարձր պաշտոններում, նշանակում են այն մարդկանց, ովքեր ունեն քաղծառայողի պահանջվող գիտելիքները: Դրա համար էլ սա է մեր վիճակը: Մարդիկ մշակույթ են տնօրինում` Երվանդ Քոչարին չտարբերելով Հրաչյա Քոչարից: Արի ու սրանց բացատրիր, որ իրենցից հետո էլ են մարդիկ գալու, աշխատելու, որ աշխարհի վերջը չէ, որ կարելի է մի քիչ պակաս ուտել, որ իրենցից հետո ջրհեղեղ չի լինելու:
-Րաֆֆի Հովհաննիսյանն իր վերջին ելույթներից մեկում ասաց, թե Հայաստանի ապագա ղեկավարությունը պետք է լինի «ճարպազերծված»: Դուք պատկերացնո՞ւմ եք նման բան մեզանում:
-Չեմ պատկերացնում: Բայց և չէի պատկերացնում այն, ինչ կատարվում է հիմա: Չէի պատկերացնում, որ հայ պաշտոնյաները կարող են այսքան դաժան լինել սեփական ժողովրդի նկատմամբ, որ նախարարը կարող է մատ թափ տալով խոսել ժողովրդի հետ: Ո՞վ է դրանց նման իրավունք տվել: Նրանք պիտի ծառայեն ժողովրդին: Պիտի ծառայեն, որ տեր դառնան: Առանց ծառայելու չեն կարող տեր դառնալ: ՈՒ այդ ամենի հեղինակը մենք ենք: Մենք կարող ենք հերոսին միանգամից ստորացնել, բանտարկել, խլել նրանից ամեն բան: Սրբություն չկա: ՈՒ նույն կերպ կարող ենք ամենաստորին բարձրացնել, դնել պատվանդանին: Մտավորականին, գիտնականին վաթսուն հազար դրամ աշխատավարձ են տալիս: Ինչպե՞ս ապրի: Սա ի՞նչ արհամարհանք է: Մեր հիմնարկության հարևանությամբ մարմնավաճառներ են հավաքվում, մեկ ժամվա մեջ են այդ գումարը վաստակում: Ինչո՞ւ է մտավորականն այս աստիճանի ստորացված մեր երկրում: Մարդուն զոռով ուզում են մտավորականի գրասեղանից քշել դեպի վաճառասեղանները: Ո՛չ մտավորականն է էսօր մեր ղեկավարներին պետք, ո՛չ արտադրողը: Խելոք մարդն այստեղ պետք չէ՞: Սրանք հարցեր են, որոնց պատասխանները պիտի ղեկավարությունը տա: Բայց չի տալիս:


Զրույցը վարեց

Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2219

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ