«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«Դա այն հողն է, որի վրա պետք է ամուր կանգնել»

«Դա այն հողն է, որի վրա պետք է ամուր կանգնել»
14.11.2012 | 14:10

Կույր կոմպոզիտոր, արվեստի վաստակավոր գործիչ, միջազգային մրցույթների դափնեկիր ՍԻՄՈՆ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆՆ իր ինքնատիպ ստեղծագործություններով լույս, բարություն, սեր, հայրենաբաղձություն է սերմանում մարդկանց հոգիներում:
Արժանիորեն գնահատելով արվեստագետի ավանդը հայ երաժշտության ասպարեզում, Հայաստանի Հանրապետության կառավարությունը 2010 թ. Սիմոն Հովհաննիսյանին պարգևատրել է Մովսես Խորենացու, իսկ մշակույթի նախարարությունը` Ոսկե մեդալներով:
Սիմոն Հովհաննիսյանը ծնվել է 1940 թ. հունվարի 16-ին` Երևանում:
Չտեսնող երեխաների հանրակրթական դպրոցում ուսանելուն զուգընթաց, ապագա երգահանը հաճախել է Սայաթ-Նովայի անվան երաժշտական դպրոց: Այնքան մեծ էր գիտելիքներ ձեռք բերելու, սիրված մասնագիտությանը տիրապետելու ձգտումը, որ պատանին հաղթահարում է բոլոր դժվարությունները, յուրացնում երկու դպրոցների բարդ ու ծանրաբեռնված ծրագրերը: Դպրոցական տարիներին Սիմոնը հորինում էր բանաստեղծություններ, մանկական պիեսներ: 1957 թ. գրած «Պրելյուդ և պար» մանկական ստեղծագործությունը Սպայի տանը կայացած մրցույթում արժանանում է պատվոգրի:
1958 թ. Սիմոն Հովհաննիսյանը ոսկե մեդալով ավարտում է հանրակրթական միջնակարգ դպրոցը և գերազանցության դիպլոմով` երաժշտական յոթնամյակը: Նույն թվականին ընդունվում է Ռոմանոս Մելիքյանի անվան երաժշտական ուսումնարանի ստեղծագործական բաժին, միանգամից երկրորդ կուրս` կոմպոզիտոր Էդուարդ Բաղդասարյանի դասարան, ինչպես նաև Երևանի պետական համալսարանի պատմության ֆակուլտետ:
Հմուտ մանկավարժ Էդուարդ Բաղդասարյանի խորհրդով և ղեկավարությամբ Սիմոն Հովհաննիսյանը Կոմիտասի ազգագրական գրառումներում որոնեց և գտավ սրտամոտ մեղեդիներ, որոնց հիման վրա ստեղծեց վարիացիաներ, դաշնամուրային ու գործիքային պիեսներ:
Երիտասարդ կոմպոզիտորը համալսարանի պատմության ֆակուլտետում ձեռք է բերում բազմակողմանի գիտելիքներ, ուսումնասիրում է փիլիսոփայություն, համաշխարհային և հայ ժողովրդի պատմություն. ձևավորվում ու հասունանում է Սիմոն Հովհաննիսյան մտավորականը:
1961 թ. Հովհաննիսյանը գերազանցությամբ ավարտում է երաժշտական ուսումնարանը և ընդունվում Կոմիտասի անվան պետական կոնսերվատորիայի ստեղծագործական բաժին` Էդուարդ Միրզոյանի դասարան: Տաղանդավոր կոմպոզիտոր, Հայաստանի կոմպոզիտորների միության նախագահ, ԽՍՀՄ կոմպոզիտորների միության վարչության անդամ Էդուարդ Միրզոյանի դասերը հետաքրքիր էին ու բովանդակալից: Նա ուսանողներին տալիս էր ստեղծագործելու լիարժեք ազատություն:
Տարիներ անց Էդուարդ Միրզոյանը կգրի. «Կոմպոզիտոր Սիմոն Հովհաննիսյանը խստապահանջ է իր նկատմամբ, հավատարիմ է իր սկզբունքներին: Նրա ստեղծագործություններում առկա են գեղեցկությունը, խոր դրամատիզմը և լուսավոր քնարականությունը, կրքոտությունը, զգացմունքների վեհությունն ու անկեղծությունը: Ես Սիմոն Հովհաննիսյանին համարում եմ ազգային դեմք» (Մանուկ Մանուկյան, «Սիմոն Հովհաննիսյան», մենագրություն, Երևան, 2000 թ.):
Կոնսերվատորիայում ուսանելու տարիներին կատարելագործվեց Հովհաննիսյանի կոմպոզիտորական մասնագիտացումը, երգահանը ձեռք բերեց մեծ կտավի գործեր ստեղծելու հմտություններ:
1963 թ. Սիմոն Հովհաննիսյանը գերազանցության դիպլոմով ավարտում է համալսարանը, իսկ 1966 թ. նույնպես գերազանցությամբ` կոնսերվատորիան: Սիմոն Հովհաննիսյանը 1966 թվականից Հայաստանի կոմպոզիտորների միության անդամ է:
Մեծ ու փոքր կտավի բազմաթիվ ստեղծագործությունների հեղինակ է Սիմոն Հովհաննիսյանը. մեներգեր ու խմբերգեր` գրված դասական և ժամանակակից բանաստեղծների, ինչպես նաև հենց իր` հեղինակի տեքստերով, նվագախմբային ստեղծագործություններ, սոնատներ, պոեմներ, պիեսներ, կվարտետներ, սիմֆոնիկ գործեր: 1972 թ. «Հայաստան» հրատարակչությունը լույս է ընծայել Սիմոն Հովհաննիսյանի «Մեներգեր դաշնամուրի նվագակցությամբ» երգերի ժողովածուն: 1974-1975 թթ. կոմպոզիտորը գրել է «Բարեկամություն» բալլադը` տենորի, բասի ու դաշնամուրի համար, և «Հոր խոսքը» բալլադը` ձայնի և էստրադային նվագախմբի համար: Խոր դրամատիզմով են հագեցած ալտի, ֆագոտի, ջութակի, թավջութակի համար գրված սոնատները, ալտի, թավջութակի համար գրված պոեմները: «Տոկատին», «Պրելյուդներ և պարեր», «Պրելյուդ և ֆուգա», «Պոեմ», «Սոնատին» (նվիրված է դստերը` դաշնակահարուհի Գայանե Հովհաննիսյանին), «Հայկական մանրանվագներ» դաշնամուրային ստեղծագործությունները կատարել են դաշնակահարներ Արմեն Բայբուրդյանը, Սվետլանա Նավասարդյանը, Գայանե Հովհաննիսյանը: Ի դեպ, «Հայկական մանրանվագներ» ստեղծագործությունը 1987 թ. Չեխոսլովակիայում կայացած կոմպոզիտորների միջազգային մրցույթում արժանացել է առաջին մրցանակի:
Սիմոն Հովհաննիսյանի ստեղծագործությունների շարքում կարևոր տեղ են զբաղեցնում լարային չորս կվարտետները: 1987թ. ստեղծված «Թիվ 3 կվարտետը» (նվիրված հեղինակի որդու` ջութակահար Գագիկ Հովհաննիսյանի հիշատակին) իր մշտական տեղն է գտել Կոմիտասի անվան քառյակի երգացանկում և բազմիցս հնչել Հայաստանում, Շվեդիայում, Գերմանիայում, Շոտլանդիայում, Բելգիայում, ՈՒկրաինայում:
Կոմպոզիտոր Սիմոն Հովհաննիսյանի մեծ կտավի առաջին գործը դիպլոմային աշխատանքն էր` «Ռեքվիեմ Կոմիտասի հիշատակին» (1966 թ.)` սիմֆոնիկ նվագախմբի և երգչախմբի համար` գրված Չարենցի տեքստով: Իսկ 1969-ին` Կոմիտասի 100-ամյակի կապակցությամբ ստեղծվել է «Կոմիտասի հիշատակին» սիմֆոնիկ պոեմը, որը հոբելյանական համերգների շրջանակներում կատարել են Հայաստանի ռադիոյի ու հեռուստատեսության և Հայֆիլհարմոնիայի սիմֆոնիկ նվագախմբերը: Այս ստեղծագործությունը ԽՍՀՄ երիտասարդ կոմպոզիտորների երրորդ մրցույթում արժանացել է դիպլոմի:
Այնուհետև գրվել են «Սիմֆոնիետ»` նվիրված Ավետիք Իսահակյանի հիշատակին, «Սիմֆոնիա»` գրված կամերային նվագախմբի, հարվածային գործիքների և երգչախմբի համար (1990 թ.)` նվիրված հեղինակի հոր` Պարգև Հովհաննիսյանի հիշատակին: Այս ստեղծագործությունը հնչել է 1992 թ. Երևանի կամերային նվագախմբի և Հայաստանի կույրերի միավորման երաժշտական կոլեկտիվների երգչախմբի կատարմամբ: Փողային և հարվածային գործիքների համար գրված «Ֆանֆարներ» գործը կատարվել է Արամ Խաչատրյանի 90-ամյակի առթիվ կազմակերպված փառատոնում: 1993 թ. ստեղծվել է «Այրիվանք» սիմֆոնիկ նախերգանքը: 2010 թ. երկու ֆլեյտայի և դաշնամուրի համար գրված ստեղծագործությունն արդեն մի քանի անգամ հնչել է Գերմանիայում: 2010 թ. ստեղծված գործերից է նաև «Տրիոն»` դաշնամուրի, ջութակի և թավջութակի համար:
2000 թ. կոմպոզիտոր Սիմոն Հովհաննիսյանի 60-ամյակի առթիվ երաժշտագետ Մանուկ Մանուկյանը հրատարակել է «Սիմոն Հովհաննիսյան» մենագրությունը: Գրքում հանգամանորեն ներկայացված է կոմպոզիտորի ստեղծագործական ուղին:
1976 թ. Սիմոն Հովհաննիսյանի նախաձեռնությամբ ստեղծվեց Հայաստանի կույրերի միավորման երաժշտական կոլեկտիվների երգչախումբը, ապա ժողովրդական գործիքների նվագախումբը: Երգչախմբի երգացանկը բազմազան է` հայ և արտասահմանյան դասական ու ժամանակակից կոմպոզիտորների ստեղծագործություններ: Կոլեկտիվը տասնյակ կոմպոզիտորների գործերի առաջին կատարողն է եղել: Ծրագրում ընդգրկված են նաև Սիմոն Հովհաննիսյանի մի շարք երգեր:

- Պարոն Հովհաննիսյան, ստեղծագործելիս ո՞րն է առաջնայինը` թեմատիկա՞ն` չափածո կամ արձակ, թե՞ մեղեդին։
-Երբեմն գրում են երաժշտությունը, ապա ընտրում բանաստեղծությունը, հարմարեցնում մեղեդուն: Թերևս նման պարագայում երգը լրջորեն տուժում է: Բանաստեղծությունը պետք է հուզի, ոգևորի, ներշնչի, ապա միայն երգ դառնա: Իհարկե, օգտվել եմ մեր դասականների` Ավ. Իսահակյանի, Հր. Հովհաննիսյանի, Գ. Սարյանի, Տերյանի պոեզիայից: Երգերիցս մի քանիսի տեքստերն ինքս եմ հորինել:
-Հայաստանի Հանրապետության վերջին քսան տարիների սոցիալ-տնտեսական, բարոյահոգեբանական անբարենպաստ պայմանները չե՞ն ամլացնում ստեղծագործ միտքը` առօրյա կենցաղային, տնտեսական հոգսերի մեջ չի՞ վատնվում արարման թանկ ժամանակը:
-Ստեղծագործելու համար անհրաժեշտ են որոշակի բարենպաստ պայմաններ։ Բացի այդ, երաժշտությունը ստեղծվում է, որպեսզի հնչի, հասնի ունկնդրին: Այսօր ոչ մի ստեղծագործական կոլեկտիվ չի կատարի գործդ, եթե ֆինանսական հարցեր չլուծես: Կարծում եմ, արվեստն ու առևտուրն անհամատեղելի են: Արվեստը պետք է հովանավորվի պետության կողմից:
-Ճիշտ է, հայ ժողովրդական, գուսանական երգեր հաճախ են հնչում հայկական ռադիո և հեռուստաալիքներով, բայց, ցավոք, հայ դասական երաժշտությունը գրեթե անծանոթ է ունկնդրին: Չէ՞ որ կարելի է հաղորդաշարեր պատրաստել հայ կոմպոզիտորների ստեղծագործական կյանքի մասին, նաև ներկայացնել ժամանակակից դասականներին` Միրզոյան, Հարությունյան, Ամիրխանյան, ավագ, միջին և կրտսեր սերնդի երգահաններին:
-Արվեստի համաշխարհային արժեքները ճիշտ գնահատելու համար նախ անհրաժեշտ է ծանոթանալ սեփական արմատներին, ազգային մշակույթին: Դա այն հողն է, որի վրա պետք է ամուր կանգնել:
-Ոչ միայն երաժշտական, այլև հանրակրթական դպրոցներում պետք է մեծ ուշադրություն դարձնել երաժշտական դաստիարակությանը, որը, կարծում եմ, կնպաստի մշակութային կյանքի զարգացմանը, մշակութային հասարակության ձևավորմանը: Հուսանք, որ կգա ժամանակ, երբ յուրաքանչյուր մարդ մի քիչ երաժիշտ կլինի:
-Եթե ոչ երաժիշտ, ապա գոնե երաժշտասեր: Երաժշտությունը մարդուն անկեղծ, բարի ու մարդասեր է դարձնում: Պատահական չէ, որ թե՛ տխուր, թե՛ ուրախ պահերին մեզ ուղեկցում է հատկապես երաժշտությունը:


Անահիտ ԾԱՏՈՒՐՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3648

Մեկնաբանություններ