«Իրատեսի» հյուրը գրող ՍԱԹԵՆԻԿ ՄԿՐՏՉՅԱՆՆ է:
-Տիկին Սաթենիկ, կորոնավիրուսի սպառնալիքի լուրն առաք հայրենիքից հեռու, երբ հյուրընկալվում էիք արտերկրում ապրող Ձեր ազգականների մոտ: Պատմում եք, որ իսկույն կայացրիք տուն վերադառնալու վճիռն ու եկաք: Ինչու՞: Տու՞նն է ամենահուսալի ապաստանը վտանգի պահին, եթե անգամ այն իր հերթին լի է հազար ու մի վտանգներով:
-Երբ Պարսկաստանից առաջին վիրուսակիրը մտավ Հայաստան, ես հարազատներիս ասացի՝ ինձ ճանապարհեք, ես գնամ: Հարազատներս ընդդիմացան, բայց ես ասացի, որ պիտի գնամ ու ժողովրդիս հետ լինեմ: Վիրավորվեցին, զարմացան. «Մե՞նք չենք քո ժողովուրդը»: Ասացի. «Չէ՜, դուք իմ ժողովուրդը չեք, դուք իմ սիրտն եք, իմ ժողովուրդն այնտեղ է»: Տոմս գնեցինք Եկատերինբուրգից Հայաստան թռչող վերջին ինքնաթիռի համար: Զարմանալի դատարկություն էր օդանավակայանում, կիսադատարկ էր ինքնաթիռի սրահը, սահմանափակ թվով ուղևորների միջև պահպանված էր երկու մետր սոցիալական հեռավորությունը: Այդպես էլ թռա ու վերադարձա հայրենիք: Երբ չորս ժամ թռիչքից հետո Արարատս արևի շողերի մեջ տեսա, սրտիցս թռավ՝ ա՜խ: Եկա, որ ժողովրդիս հետ լինեի, բայց ժողովրդիս հետ չեղա, որովհետև տասնչորս օր պիտի ինքնամեկուսացվեի: Երբ անցան այդ տասնչորս օրերը, ինքնամեկուսացվեցին բոլորը: ՈՒ էդպես էլ ապրում եմ մինչև էսօր՝ մեկուսացած, կիսամեկուսացած, պատերիս մեջ:
-Կարճ ժամանակ անց մեր երկիրը պատուհասեց ևս մեկ արհավիրք՝ պատերազմը: Եթե կարողանայիք կանխատեսել պատերազմի սանձազերծումը, դա կազդե՞ր հայրենիք վերադառնալու Ձեր որոշման վրա:
-Իհա՛րկե, կազդեր. ես ավելի շուտ կվերադառնայի կամ չէի էլ մեկնի: Ըստ իս՝ եթե ամբողջությանը բան պատահի, դրսերում անտերի պես մնացած մասն ու՞մ է պետք:
-Սովորաբար, յուրաքանչյուր փորձությունից դասեր են քաղում: Ի՞նչ դաս ենք քաղում և պիտի քաղենք դեռ ա՛յս պատերազմից:
-Հարցե՜ր, հարցե՜ր, հարցե՜ր: Եվ անպատասխան պատասխաններ: Մի՞թե սա առաջին և միակ փորձությունն է. կամ, գուցե, վերջի՞նը՝ բազում հազարամյակներով հաշվվող մեր՝ նույնիսկ մեր ձեռքից բռնազավթել փորձող պատմության էջերում: Նո՞ր միայն դասեր պետք է քաղենք: Դասե՜ր… Գուցե հենց նրանցի՞ց՝ պատմություն խեղողների՞ց պիտի դասեր քաղենք, նրանցից, որ յուրաքանչյուրի աշխատած լուման խլելով, թոռների և ծոռների համար այլոց երկրները բռնազավթելով՝ Մեծ Թուրան (թյո՜ւ, թյուր-ան) ստեղծելու գումար են դիզում և աչքները հառած իրենց «մեծ գաղափարին»՝ քոչվոր ոչխարի անլվա բրդերի մեջ աճած ճիճվից տձև հրեշի վերաճած՝ անընդհատ գալիս են մեզ ու այլոց վրա: Իսկ մենք արդեն քանի՜ տասնամյակ, փոխանակ վերջին տեխնոլոգիաներով զինված հարուստ, անպարտ բանակ, սեփականին զուգահեռ՝ պետական հզոր արդյունաբերություն ստեղծենք, չգիտես՝ ինչ ենք անում: Ոչ թե գիտահետազոտական ինստիտուտները պիտի փակենք, այլ նորերն ստեղծելով՝ մեր երեխաների խելքը մեզ պիտի ծառայեցնենք և մեր պատմությունը, լեզուն, տեսակի կացութաձևը չգցենք շների բերանը՝ իրենց ձևով խեղելու: Իշխանության հասած երեկվա չտեսը, աղքատը, աչքածակը, շքեղ առանձնատներ, գերշահույթ ակնկալող ու բարոյազրկող, տեսակ խեղող կազինոներ, գիշերային ակումբներ, փառահեղ ռեստորաններ կառուցելով, երկիրը չպիտի քանդի: Այս դասերը պիտի քաղենք:
-Այս իրավիճակում կարողանու՞մ եք գրել:
-Գրել եմ, գրում եմ, կգրեմ: Կարճ ժամանակ առաջ համավարակի մասին եմ գրել՝ «Բացիլ, որ հանիրավի կոչի կորոնա»: Այս ստորությունը կորոնա՝ թագ կոչվելու իրավունքը չունի: Սա արհեստածին, մարդածին վիրուս է: Մարդու ստեղծագործություն է՝ թելադրված «300-ի կոմիտեի» օրենքներով: Չեմ վախենում այս մասին ասել: Այո՛, սա մասոնական ծրագիր է, որ նպատակ ունի երկրագունդը բեռնաթափելու մարդկանցից: Ով կմահանա՝ կմահանա, մնացածներին էլ կխեղաթյուրեն դիմակներով, հավաքներն արգելելով և այլն, և այլն: Երեխաներին դիմակավորելով, մաքուր օդից զրկելով՝ ուղեղները թերսնուցում են: Այսինքն՝ եթե մենք ինքներս խելոք չգտնվենք և համապատասխան վարքագիծ չդրսևորենք, մեր սերունդները կդառնան աբորիգեններ՝ աֆրիկյան թերսնուցված ցեղերի ներկայացուցիչների նման: Հիմա էլ գրում եմ պատերազմի մասին, իհարկե: Եվ մեր երկրում սկսված այս պատերազմը նույնպես այդ «300-ի կոմիտեի» ձեռքի գործն է:
-Ի՞նչ ասել է՝ խելոք գտնվել:
-Ընդհանրապես, ես չեմ հասկանում շատ բաներ, որ հիմա կատարվում են մեր կյանքում: Տրանսպորտ եմ բարձրանում, փողոցով եմ քայլում, կողքիս անվերջ տեսնում եմ սևամորթներ, արաբներ, հնդիկներ: Կարծեմ օրենք ունեինք, որ Հայաստանում պետական լեզուն հայերենն է: Ես ինչու՞ անվերջ պիտի օտար լեզու լսեմ իմ երկրում: Եթե էդ մարդիկ ուսանողներ են, սովորում են մեր երկրում, ինչու՞ չեն խոսում հայերեն: Ինչպե՞ս է Ռուսաստանում, մյուս երկրենում: Պիտի խոսես իրենց լեզվով, եթե ապրում, սովորում կամ աշխատում ես այդ երկրում: Մեր երկրում էլ պիտի դա պարտադրվի, որպեսզի օտարազգին իմ երկրում իմ դեմ «տեռակտ» չանի: Հերի՛ք եղավ: Կարո՞ղ ենք մենք ինքնապաշտպանական բնազդ ունենալ: Առաջ ունեինք, հիմա կորցնում ենք ու շուտով կկորցնենք իսպառ: Բավակա՛ն է:
-Կարծես թե ծրագրային կերպով ենք կորցնում. պետական պաշտոնյայի մակարդակով խրախուսվում, վառվռուն լույսերի ներքո է մատուցվում Հայաստանն այլոց հայրենիքը դարձնելու հեռանկարը: Եվ պատերազմական ծանր օրերին մեր փողոցներում տեսնում եմ ուրախ-անհոգ թրև եկող, իրենց ավտոմեքենաներում ռիթմիկ-մաժորային երաժշտություն լսող օտարազգիների: Սա՞ է Հայաստանի հեռանկարը՝ ըստ ոմանց պատկերացման:
-Լա՛վ, եթե Հայաստանն ուզում են դարձնել արաբների, պակիստանցիների, հնդիկների հայրենիք, ես կուզեի իմանալ, թե դրանք ինչո՞վ են ավելի լավ թուրքերից: Էս մի բուռ Հայաստանն ինչո՞ւ պիտի լինի ուրիշների հայրենիքը: Որ օրը դա եղավ, այդ օրը Հայաստանը, որպես այդպիսին, կդադարի գոյություն ունենալուց: Ամոթ է ազգային ինքնագիտակցությունը ճնշել այնքան, որ դու քո երկրում քեզ մարդ չզգաս: Էսքան տարի ինչերի ասես դիմացանք՝ ա՞յս օրվա համար:
-Այս վիճակը երբվանի՞ց է սկսվել՝ ըստ Ձեզ:
-Սկսվել է այն ժամանակվանից, երբ ասացինք, որ արդյունաբերությունը, գործարանները մերը չեն, որովհետև սովետի ստեղծածն են, թշնամու ստեղծածը: Եվ քանդեցինք ամբողջը, վաճառեցինք Թուրքիային՝ որպես հումք, որպես մետաղ:
-Որպեսզի այդ հումքից զենք, փամփուշտ պատրաստեն ու սպանեն մեզ:
-Այո՛, այո: Ա՛յ այդ ժամանակվանից էլ սկսվել է այս քաոսը: Մենք արդյունաբերությանը ձեռք չպիտի տայինք: Մեր երկիրը արդյունաբերական հզոր պոտենցիալ ուներ: Քանդեցինք: Ժողովուրդը մնաց առանց աշխատանքի: Մարդիկ լցվեցին գնացքներն ու գնացին իրենց երկրից:
-Ինչո՞ւ այդպես արեցինք: Չէի՞նք գիտակցում՝ ինչ ենք անում, թե՞ կար արտաքին պարտադրանք, որին չկարողացանք ընդդիմանալ:
-Կարծում եմ՝ էյֆորիայի մեջ էինք: Ղեկավարներն ասում էին, որ դրանք թշնամու ստեղծածներն են, պիտի ոչնչացվեն: Այդ թշնամուց հետո եկան մյուս թշնամիները, հետո դրանց հաջորդները, հիմա էլ՝ նորերը: Ախր բոլորն էլ մերոնք են: Ես չեմ ուզում թշնամի համարել: Բայց երբ մարդը մտածում է, որ հազիվ ձեռքը ղեկ է ընկել, ու ինքը պիտի թալանի երկիրը, ես նրան չեմ կարող իմ բարեկամը համարել: Կարող եմ թշնամի չտեսնել նրա մեջ, բայց նա իմ բարեկամն էլ չէ:
-Դուք երկար տարիներ դասախոսել եք «Հայ իրավական մտքի պատմություն» առարկան: Իրավական խարխափուն համակարգ ունեցող կամ, գուցե, առհասարակ չունեցող մեր երկրում այդ առարկայի անվանումն անգամ մի տեսակ աբսուրդային է հնչում:
-Այո՛: Ի թիվս այլ հաստատությունների՝ դասախոսել եմ նաև դատախազների վերապատրաստման ակադեմիայում:
-Այն շերտին եք դասախոսել, որն ամենաքիչն է շահագրգիռ, որ իրավական միտքն իր առաքելությունն իրականացնի մեր երկրում: Եվ ի՞նչ, հետաքրքրվա՞ծ էին Ձեր դասախոսություններով նրանք:
-Այո՛: Եթե սկզբում քամահրանքով էին նստում լսարանում, հետո բողոքում էին, որ դասընթացը կարճ է: Ամենավատն այն էր, որ դատախազները, դատավորները, դատապաշտպանները գալիս-նստում էին առաջին դասերիս, շա՜տ վերևներից նայում էին վրաս, բայց երկու դաս հետո հնազանդ ուսանողներ էին դառնում: Նրանց համալսարաններում չեն դասավանդել Մխիթար Գոշ, Դատաստանագիրք, հայ իրավական մտքի պատմություն: Հիմա մենք դպրոցում Հայ եկեղեցու պատմություն առարկային ենք տեղ տալիս: Դրա փոխարեն ավելի խելոք բան կարելի է անել՝ մտցնել Հայ իրավական մտքի պատմություն առարկան, որն սկսվում է Թադեոսից՝ Հայաստան մուտք գործած՝ Հիսուսի առաջին առաքյալից: Իսկ եթե մի քիչ էլ առաջ գնանք, կտեսնենք, որ հայ իրավական մտքի պատմությունն սկսվում է ՈՒրարտուից, ուրարտական աստվածներից, ուրարտական արքաներից, որոնք մեկ խաղողի որթ ոչնչացնելու համար անգամ սահմանում էին խիստ պատիժ, և սա, ըստ էության, իրավական նորմ էր, քանի որ այն սահմանում էր արքան՝ Խալդի աստծու անունից: Սուրբ Թադեոսը գրել է առաջին իրավական կանոնագիրքը: Մեր իրավական միտքն այնքան բեղուն է և այնքան մարդասիրական: Հայ իրավական միտքը ոչ մի դատաստանագրքում մահապատժի ենթարկելու կետ չունի: Մենք միակ երկիրն ենք, որ հին ժամանակներում երբեք մարդուն չի դատապարտել սպանելու, ոչնչացնելու: Եվ ի՞նչ են արել. մարդուն եկեղեցին է դատել, եկեղեցին է եղել դատավոր: Ա՛յ այս համգամանքը նկատի ունեմ՝ ասելով, որ Հայ եկեղեցու պատմություն առարկայի փոխարեն պիտի անցնեն հայ իրավական մտքի պատմություն, որովհետև այս երկուսը միշտ միաձույլ են եղել:
Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ