ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Մեր էու­թ­յան կն­քա­րա­նը Հա­յաս­տանն է»

«Մեր էու­թ­յան կն­քա­րա­նը Հա­յաս­տանն է»
15.11.2019 | 02:49

Ար­ցա­խյան հան­դի­պում­նե­րից հե­տո ՀՐԱՆՏ ՄԱՐ­ԳԱ­ՐՅԱ­ՆԸ տիկ­նոջ հետ վե­րա­դար­ձավ Երևան: Հա­ջորդ օ­րը մեկ­նե­լու էին ԱՄՆ: Չնա­յած մեկ­նու­մից ա­ռաջ տի­րող շտա­պո­ղա­կա­նու­թյա­նը՝ նրանք սի­րով ար­ձա­գան­քե­ցին իմ խնդ­րան­քին՝ ի­րենց խո­հե­րով հա­ղոր­դակց­վել «Ի­րա­տե­սի» ըն­թեր­ցող­նե­րի հետ: Խան­ջյան-Սա­յաթ Նո­վա փո­ղոց­նե­րի հատ­ման տի­րույ­թում գտն­վող սր­ճա­րա­նի զո­վու­թյան, մեղմ ե­րաժշ­տու­թյան ու հա­մեղ սուր­ճի հա­մա­պատ­կե­րում կա­յա­ցավ եր­կուս­տեք հա­ճե­լի մեր զրույ­ցը. թերևս ես էի փոքր-ինչ կաշ­կանդ­ված՝ եր­կա­րատև թռիչ­քից ա­ռաջ նրանց հան­գիստն ընդ­մի­ջե­լու հա­մար:

ԱՍՊ­ՐԱՄ ԾԱ­ՌՈՒ­ԿՅԱՆ -Երբ դուք Ար­ցա­խում էիք, ես ըն­թեր­ցում էի ձեր «Հա­յե­լի­ներ» թա­տե­րա­խա­ղը, ո­րը գրել եք 1993 թ.՝ անգ­լե­րեն, իսկ 2011 թ. թարգ­մա­նել եք հա­յե­րեն: Այն տպա­վո­րիչ հո­գե­բա­նա­կան դրա­մա է, ո­րի հե­րո­սու­հին՝ տա­րեց մի հա­յու­հի, ծանր վի­ճա­կում հայ­տն­վում է հի­վան­դա­նո­ցում և ան­տար­բե­րա­ցած ի­րա­կա­նու­թյան ու իր իսկ կյան­քի հան­դեպ, մտ­քով վե­րա­դառ­նում է դե­պի իր ե­րի­տա­սարդ հա­սա­կը, ա­ռա­ջին սի­րո թրթ­ռուն հույ­զե­րը, որ սա­կայն... Գր­քի ա­ռա­ջին է­ջում գր­ված է. «Ձօն Մօրս և Ա­նոնց, ո­րոնց կեան­քե­րը ընդ­հա­տուե­ցան 1915-ին և ա­նոնց, ո­րոնք ապ­րե­ցան վեր­հու­շի մղ­ձա­վան­ջով»:
ՀՐԱՆՏ ՄԱՐ­ԳԱ­ՐՅԱՆ- Թեև թա­տե­րա­խա­ղը նվիր­ված է մորս, որ 95 տա­րե­կան հա­սա­կում իսկ դո­ղով էր լց­վում՝ վեր­հի­շե­լով իր ման­կու­թյան ա­հա­սար­սուռ օ­րե­րը՝ Հա­յոց ե­ղեռ­նը, սա­կայն այն ըստ էու­թյան նվիր­ված է հա­մայն մարդ­կու­թյա­նը, բո­լոր նրանց, ով­քեր թան­կա­գին կո­րուստ­ներ են կրել ի­րենց կյան­քում: «Հա­յե­լի­նե­րի» ա­ռա­ջին բե­մադ­րու­թյու­նը կա­յա­ցավ 1993 թ. դեկ­տեմ­բե­րի 13-ին «Մայ­նըր Լաթ­հըմ» թատ­րո­նում: Ա­սեմ, որ այն գրել եմ դս­տերս՝ Ե­րա­զի թե­լադ­րան­քով: Մորս պատ­մու­թյուն­նե­րը ջար­դի մա­սին նա լսել է ման­կուց: Անդ­րա­նիկ բե­մադ­րու­թյամբ ին­քը հան­դես ե­կավ՝ որ­պես իր ա­վար­տա­ճառ:
Ա. Ծ.- «Հա­յե­լի­ներ», «Սո­ղո­մոն Թեհ­լի­րեան», «Վար­դա­նանք», «Մեռ­նիլ Չգիտ­ցող Ան­ցեա­լը» «Հայ­րիկ», «Լոյ­սի Ա­ռա­քեա­լը», «Հե­թում ար­քա», «Երբ Ա­րե­ւը Կը Լռէ» և մնա­ցյալ թա­տե­րա­խա­ղե­րի վեր­նագ­րե­րը հու­շում են, որ Հա­յոց ցե­ղաս­պա­նու­թյան թե­ման միշտ ձեր ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան ծի­րում է. եր­կար դա­րեր ա­րյուն ու ա­վեր է ե­ղել դրախ­տա­վայր մեր հայ­րե­նի­քում, մաս­նա­տել, խլել են նրա տի­րույթ­նե­րը, վայ­րա­գո­րեն ոչն­չաց­րել մեր հոգևոր գան­ձե­րը, դրանք ստեղ­ծող ժո­ղովր­դին... և ա­հա, եր­կար դա­րեր անց, Ար­ցա­խյան ա­զա­տա­մար­տի շնոր­հիվ, հա­յոց հո­ղեր ա­զա­տագր­վե­ցին: Դուք չէիք կա­րող չար­ձա­գան­քել այդ նշա­նա­վոր ի­րա­դար­ձու­թյա­նը, այդ մա­սին է ձեր «Ղա­րա­բա­ղեան Ղօ­ղանջ­ներ» ներ­կա­յա­ցու­մը: Ա­վե­լի քան 52 բե­մադ­րու­թյան հե­ղի­նակ եք: Գրել եք, բե­մա­կա­նաց­րել, խա­ղա­ցել ... Բե­մադ­րել եք ան­գամ մեր բա­նաս­տեղծ­նե­րի պոե­զիան՝ Ներ­սես Շնոր­հա­լու «Լոյ­սը», Մի­սաք Մե­ծա­րեն­ցի բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն­նե­րը, Ռու­բեն Սևա­կի «Ջար­դի խեն­թը», «Դա­նիել Վա­րու­ժա­նի «Հա­ցին եր­գը», Պա­րույր Սևա­կի «Անլ­ռե­լի զան­գա­կա­տու­նը», Հով­հան­նես Շի­րա­զի «Մայ­րը», հայ քնա­րեր­գու­թյան այլ գո­հար­ներ: Ձեր էու­թյու­նը պռն­կեպռունկ լե­ցուն է հայ­րե­նա­պաշտ սար­սուռ­նե­րով, սի­րով, նվի­րու­մով... հա­վա­նա­բար դուք եր­ջա­նիկ մարդ եք, եր­ջա­նիկ հայ... Հի­մա, այս ակն­թար­թին ծն­վեց հարցս՝ աչք եք բա­ցել, ճա­նա­չել ձեր ծնող­նե­րի դեմ­քե­րը, զար­մա­ցած նա­յել ան­ծա­նոթ աշ­խար­հին... ո՞րն է ձեր ման­կու­թյան ա­մե­նա­վաղ հու­շը:
Հ. Մ.- Հայրս՝ Մա­նուկ Մար­գա­րյա­նը, Վաս­պու­րա­կա­նի Շու­շանց գյու­ղից էր, ո­րը Վա­նին կից էր: Նա Շու­շան­ցից Ա­մե­րի­կա է հա­սել 1909-1910 թթ.: Երբ առ­նում է ե­ղեռ­նի լու­րը, վե­րա­դառ­նում է գյուղ, տես­նում է՝ կի­նը մա­հա­ցել է, ե­րե­խան մա­հա­ցել է... ՈՒ միա­նում է Զո­րա­վար Անդ­րա­նի­կի խմ­բին: 1918 թ. գաղ­թում են Վաս­պու­րա­կա­նից, Պարս­կաս­տա­նի վրա­յով անց­նում Ի­րաք: Երբ մա­նուկ էի, Ի­րա­քի Բաս­րա քա­ղա­քի ար­վար­ձա­նում գտն­վող մեր տուն էին գա­լիս, հա­վաք­վում ջար­դե­րից փրկ­ված­նե­րը, ու ա­մեն ոք ե­ղեռ­նի իր ցա­վա­լի պատ­մու­թյունն էր պատ­մում: Ա­մեն գի­շեր ես լսում էի այդ պատ­մու­թյուն­նե­րը: Մայրս՝ Նու­նու­ֆա­րը, Վաս­պու­րա­կա­նի Տո­նի գյու­ղից էր: Նրա հո­րը՝ Աբ­րա­հա­մին, կա­պել են իր ջրա­ղա­ցին ու ամ­բողջ գի­շեր ջրա­ղա­ցի ջու­րը պտ­տել է նրան՝ մինչև որ խեղդ­վել է ջրից: Մայրս՝ ծծ­կեր ե­րե­խան կա­պած մեջ­քին, քայ­լել է գաղ­թի ճամ­փե­քով: Ֆի­դա­յի­նե­րը մի կող­մից, թուր­քե­րը մյուս կող­մից՝ կռիվ, կրա­կոց... Կրա­կոց­նե­րից մե­կը դի­պել է ե­րե­խա­յին: Մորս մայ­րը հարց­րել է. «Նու­նո, ե­րե­խան ո՞նց է»: Մայրս ա­սել է. «Մա­մա, ա­րյուն է գա­լիս»: Ծծ­կեր ե­րե­խան զոհ­վել է գն­դա­կից՝ փր­կե­լով մոր կյան­քը: Հայրս, մայրս հան­դի­պում են Ի­րա­քի Բաս­րա­յում, ա­մուս­նա­նում են, ու­նե­նում ի­նը ե­րե­խա: Ես վեր­ջինն էի: Չորս ե­րե­խան՝ ե­րեք աղ­ջիկ, մեկ տղա, մա­հա­նում են: Այդ տա­րի­նե­րի փոր­ձու­թյուն­նե­րի մա­սին պատ­մու­թյուն­նե­րը խո­րա­պես ճն­շել են իմ մա­նուկ հո­գին, ազ­դել նե­րաշ­խար­հիս վրա: Նու­նու­ֆար մայրս ապ­րեց 105 տա­րի: Ա­մուս­նա­ցա, եր­կու ե­րե­խա ու­նե­ցանք: 1966 թ. ապ­րի­լին ծն­վեց որ­դիս: Կինս՝ Ժա­նե­տը, հարց­րեց. «Ա­նունն ի՞նչ ենք դնում»: Ա­սա­ցի. «Կամք: Այս ա­մեն փոր­ձու­թյուն­նե­րից հե­տո՝ ապ­րե­լու Կամք»: Դուստրս ծն­վեց նո­յեմ­բե­րին՝ Հա­յաս­տա­նի խոր­հր­դայ­նաց­ման օ­րը: Ա­սա­ցի. «Սա էլ մեր ե­րազն է, որ­պես խոր­հուրդ մեր ե­րա­զած ան­կախ Հա­յաս­տա­նի՝ ա­նու­նը Ե­րազ դնենք»: Լավ զա­վակ­ներ ու­նեմ: Տա­նը հա­յե­րեն են խո­սում: Ե­րազն ա­մուս­նա­ցել է: Եր­կու ե­րե­խա ու­նի:
Ա. Ծ.- Պատ­մեք ձեր մյուս զա­վա­կի՝ «Խրի­մյան Հայ­րի­կի» մա­սին: Բե­մում դուք ա­սես ի­րա­կան ապ­րում եք նրա կյան­քը:
Հ. Մ.- Թա­տե­րա­խա­ղե­րից մե­կը՝ «Հայ­րիկ՝ լույ­սի ա­ռա­քյա­լը», գրել եմ 1986 թ. Նյու Յոր­քում և հենց այդ ժա­մա­նակ ներ­կա­յաց­րել հան­դի­սա­տե­սին: Հան­դի­սա­տես­նե­րը սփյուռ­քա­հա­յեր էին: Նաև 19 րո­պե տևո­ղու­թյամբ ֆիլմ նկա­րա­հա­նե­ցի, որ­տեղ ներ­կա­յաց­ված են դր­վագ­ներ Խրի­մյան Հայ­րի­կի կյան­քից: 2007 թ., նրա մահ­վան 100-րդ տա­րե­լի­ցի կա­պակ­ցու­թյամբ, ա­ռան­ձին գրե­ցի «Խրի­մյան Հայ­րիկ» մե­նա­թատ­րո­նը: Երբ գրում էի, չէի պատ­կե­րաց­նում, որ մեր ժո­ղո­վուրդն այդ աս­տի­ճա­նի ոգևո­րու­թյամբ կըն­դու­նի այդ հս­կա­յի կեր­պա­րը, ո­րը մեր հո­գե­դա­վա­նան­քի գա­գաթ­նա­կետն է: Զգա­ցի, թե որ­քան այժ­մեա­կան է նրա կեր­պա­րը: Պատ­մու­թյու­նից գի­տենք մեծն Ներ­սես Շնոր­հա­լի, ու­րիշ­ներ, բայց նրանք բո­լո­րը թա­գա­վոր­ներ ու­նեին: Խրի­մյան Հայ­րի­կը թա­գա­վոր չու­ներ: Նա պի­տի պայ­քա­րեր օս­մա­նյան կայս­րու­թյան դեմ, ցա­րա­կան Ռու­սաս­տա­նի դեմ... Եվ իր ա­ռա­ջին քա­րոզն էր. «Հո­վիվ քաջ զանձն յուր դնե ի վե­րա ոչ­խա­րաց յու­րո»: Սա Հի­սու­սի խոսքն է, որ Հայ­րի­կը որ­պես բնա­բան ընտ­րեց, ո­րը դար­ձավ նրա կյան­քի նշա­նա­բա­նը:
Ա. Ծ.- Քսան­հինգ տա­րի ե­ղել եք Հայ բժշ­կա­կան ֆոն­դի վա­րիչ քար­տու­ղա­րը: Ֆոն­դի մի­ջո­ցով կարևոր, անհ­րա­ժեշտ ծրագ­րեր եք ի­րա­կա­նաց­րել Ստե­փա­նա­կեր­տում, Մար­տու­նի քա­ղա­քում, Վանք գյու­ղում: Երևա­նում, մար­զե­րում «Խրի­մյան Հայ­րիկ» մե­նա­խա­ղը ներ­կա­յաց­նե­լուց հե­տո մեկ­նե­ցիք Ար­ցախ: Պատ­մեք այդ այ­ցե­լու­թյան մա­սին:
Հ. Մ.- 1995-ից սկ­սած՝ տար­բեր կազ­մա­կեր­պու­թյուն­նե­րի մի­ջո­ցով Ար­ցա­խին օ­ժան­դա­կող ծրագ­րեր եմ կազ­մա­կե­պել: Հա­յաս­տա­նի ան­կա­խա­ցու­մից հե­տո հիմն­ված Հայ բժշ­կա­կան ֆոն­դի մի­ջո­ցով նույն­պես նշա­նա­կա­լի գոր­ծեր են ար­վել: Այս այ­ցիս ե­ղա Ար­ցա­խի դիր­քե­րում: Զին­վոր­նե­րի կա­մար հույժ կարևոր՝ մինչև հիմ­նա­կան բու­ժօգ­նու­թյան հաս­նե­լը վի­րա­վո­րի ա­րյու­նը դա­դա­րեց­նող բժշ­կա­կան սար­քեր տա­րա: Դրան­ցից ու­նեն միայն Ա­մե­րի­կան ու Իս­րա­յե­լը: Ե­թե ապ­րի­լյան քա­ռօ­րյա պա­տե­րազ­մի օ­րե­րին այդ սար­քե­րից լի­նեին, մեր զո­հե­րի 30 %-ը ողջ կմ­նար, վի­րա­վոր զին­վո­րը կկա­րո­ղա­նար կանգ­նեց­նել իր ա­րյան հոս­քը՝ մինչև որ օգ­նու­թյուն հաս­ներ: Այ­ցե­լե­ցի Մար­տա­կեր­տի զո­րա­մաս: Ե­ղա Մար­տու­նիում, որ­տեղ Ա­մե­րի­կա­յի հա­յե­րի «Ա­մե­րի­կա­յի բժշ­կա­կան խնամ­քի կազ­մա­կեր­պու­թյու­նը»՝ «Հա­յաս­տան» հիմ­նադ­րա­մի հետ հոս­պի­տա­լի երկ­հար­կա­նի նոր շենք է կա­ռու­ցել: Մի քա­նի տա­րի ա­ռաջ այ­ցե­լել էինք այդ հոս­պի­տա­լը, այն բա­ցա­ռիկ հնա­րա­վո­րու­թյուն­ներ ու­նի: Ա­մեն տեղ հան­դի­պում­նե­րը շատ հե­տաքր­քիր ան­ցան: Ստե­փա­նա­կեր­տում խա­ղա­ցի «Խրի­մյան Հայ­րիկ»: Հան­դի­սա­տե­սը կենտ­րո­նա­ցած, բա­ցար­ձակ կենտ­րո­նա­ցած վի­ճա­կում էր: Չա­սեմ՝ ինձ հետ էր, Խրի­մյան Հայ­րի­կի հետ էր. «Հո­վիվ քաջ զանձն յուր դրեց... », և մենք՝ բո­լորս, պետք է լի­նենք հետևորդն այդ սկզ­բուն­քի՝ քո հոտն է, պետք է ա­մեն պահ պաշտ­պա­նես հոտդ և ա­պա­հով տեղ հասց­նես:
Ա. Ծ.- Մի­ջու­կա­յին քի­միա­յի գի­տակ, պրո­ֆե­սոր, գրող, թա­տե­րա­գիր, դե­րա­սան, ինչ­պե՞ս եք հա­մա­տե­ղում գի­տու­թյունն ու ար­վես­տը...
Հ. Մ.- Գի­տու­թյան և գե­ղար­վես­տի սկզ­բունք­նե­րը գրե­թե նույնն են: ՈՒ­ղե­ղիս մի մա­սում գիտ­նա­կանն է, մյու­սում՝ ար­վես­տա­գե­տը, և նրանք ան­վերջ մե­նա­մար­տում են:
Ա. Ծ. -Ձեր ե­րեք բաղ­ձան­քը...
Հ. Մ. -Ա­ռա­ջի­նը՝ հո­ղին կառ­չել, հո­ղը պաշտ­պա­նել, հայ­րե­նի­քը չլ­քել, օգ­նել հայ­րե­նի­քին. այս­պես կա­սեր Խրի­մյան Հայ­րի­կը: Երկ­րոր­դը նույն­պես Խրի­մյա­նի պատ­գամ­նե­րից է՝ հա­վատ­քին կառ­չել: Եվ եր­րորդ՝ Գու­թան չեղ­ներ՝ աշ­խարհն ի՜նչ էր... Այ­սօր­վա ա­ռու­մով՝ գու­թա­նը նաև մշա­կույթն է: Հող և մշա­կույթ: Մեր մշա­կույ­թով, ի­մա­ցու­թյամբ զար­գաց­նենք հայ­կա­կա­նը, հայ­րե­նի­քը:
Ա. Ծ.- Թշ­նա­մին, եր­բեմն նաև ոչ թշ­նա­մին, լա­վով չի բնո­րո­շում մեզ: Հա­յի ձեր բնո­րո­շու­մը. ո՞վ է հա­յը:
Հ. Մ.- Ես չեմ կա­րող ա­սել, որ հա­յը ցած է: Ե­թե պատ­մու­թյան ըն­թաց­քում կա­րո­ղա­ցել ենք դի­մա­կա­յել, հա­րատևել, ու­րեմն վա­տով չպետք է բնո­րո­շել մեզ, դա վա­տի հատ­կա­նիշ չէ: Նաև չեմ ա­սի՝ քեզ գե­րագ­նա­հա­տիր, մյուս ազ­գե­րին ստո­րա­դա­սիր: Հա­յե­րը մեծ մշա­կույ­թի զա­վակ­ներ են, պետք է մեր գի­րը, գրա­կա­նու­թյու­նը, մշա­կույթն օ­տա­րին հա­սա­նե­լի դարձ­նենք: Իմ պար­տա­կա­նու­թյու­նը գրա­կան ար­ժեք­նե­րը պա­հե­լը, տա­րա­ծելն է: Մեր էու­թյան կն­քա­րա­նը Հա­յաս­տանն է: Ա­մեն մարդ ճիգ պետք է ա­նի, որ այս եր­կի­րը բար­գա­վա­ճի:
Բա­ցի Խրի­մյան Հայ­րի­կից՝ իմ հե­րո­սը հայ գյու­ղա­ցին է, հո­ղը մշա­կո­ղը, հայ­րե­նի­քը պա­հո­ղը: Խոր հար­գանք ու­նեմ նրա հան­դեպ: Չնա­յած շատ բա­նե­րից զրկ­ված են, Երևա­նի շքե­ղու­թյուն­նե­րը չկան, մնում են կառ­չած մայր հո­ղին: Նաև գի­տա­կից մար­դիկ՝ պատ­մա­բա­նը, գրո­ղը, ար­վես­տա­գե­տը, արթ­նու­թյան կոչ ա­նող պի­տի լի­նեն: Ե­թե լրագ­րողն իր գոր­ծը չգիտ­նա, արթ­նու­թյան կոչ չուղ­ղե, իր ա­րածն ի­մաստ չի ու­նե­նա: Եվ ու­սուց­չի, դպ­րո­ցի դերն է կարևոր: Սրանք են հիմ­նա­կան սյու­նե­րը մեր կե­ցու­թյան: Ցա­վոք, մեր ժո­ղո­վուր­դը հայ ու­սուց­չի հան­դեպ մե­ծա­րանք չու­նի: Հայ­կա­կան սփյուռ­քում ու­սուց­չի ստա­ցա­ծը մի բան չէ, բայց նա նվիր­ված է սե­րունդ կր­թե­լուն:
Ա. Ծ.- Ձեր ա­սե­լիքն Սփյուռ­քում ապ­րող հա­յին...
Հ. Մ.- Ե­թե խոր­հուրդ մը պի­տի տա­յի ար­տերկ­րում ապ­րող հա­յին, կա­սեի, որ ա­մեն հայ օգ­նի, սա­տա­րի Հա­յաս­տա­նին իր կա­րե­ցա­ծի սահ­մա­նում, ոչ թե խղ­ճա, այլ ճիգ ա­նի հայ ժո­ղովր­դի հետ լի­նե­լու: Պի­տի նաև ա­սեմ, որ մեր պե­տու­թյու­նը պետք է ստեղ­ծի հնա­րա­վո­րու­թյուն, որ այլ վայ­րե­րում ապ­րող հայ ե­րի­տա­սարդ­նե­րը գան, ծա­ռա­յեն Հա­յոց բա­նա­կում, ծա­ռա­յեն սահ­մա­նում, թեժ գծում, դի­պու­կա­հար­նե­րի դիր­քե­րում: ՈՒր գնում, նա­յում ես՝ 18 տա­րե­կան զին­վորն իր զեն­քով, իր կյան­քով ոչ միայն ինք­զին­քը կպաշտ­պա­նե, այլև բո­լո­րին կպաշտ­պա­նե:
Ա. Ծ.- Շա՞տ է, թե՞ քիչ մար­դուն տր­ված ապ­րե­լու ժա­մա­նա­կը: Երբևէ մտա­ծե՞լ եք ան­մա­հու­թյան մա­սին: Բո­լոր ժա­մա­նակ­նե­րում և մեր օ­րե­րում էլ գիտ­նա­կան­նե­րը ո­րո­նում են դրան հաս­նե­լու ու­ղին:
Հ. Մ. - Կա­զան­ցա­կիսն իր հե­րոս Զոռ­բա­յի բե­րա­նով այս­պի­սի տող ու­նի. «Ես այն­պես եմ ապ­րում, որ կար­ծես թե վա­ղը պի­տի մեռ­նեմ»: Մարդ պի­տի այն­պես ապ­րի, որ հասց­նի իր ծրագ­րած ա­մեն ինչն ա­նել: Դա­նիել Վա­րու­ժան, Սիա­ման­թո, Մի­սաք Մե­ծա­րենց... ի՜նչ տա­րի­քի էին, ու ինչ ե­ղավ: Աստ­ված նա­խախ­նա­մու­թյամբ ինձ օգ­նել է ու­զում: Եր­ջա­նիկ է նա, ով կա­րող է ա­սել՝ ես ա­մեն ինչ ա­րե­ցի: Բայց այդ­պես ան­կա­րե­լի է, Սևա­կի բա­ռե­րով՝ «ան­կա­տար տեն­չեր ու­նենք դեռ շատ»: Ֆրի­կը շատ գե­ղե­ցիկ ար­տա­հայ­տու­թյուն ու­նի՝ «հանց մե­ծա­մեծ խոր­հուրդ ա­րի, որ յա­վի­տեան ոչ կա­տա­րի»: Մարդս ժա­մա­նա­կի հետ մր­ցում է: Կափ­սո­սամ բո­լոր չաս­ված ու չի­րա­կա­նա­ցած տեն­չե­րի հա­մար...
Տի­կին Ժա­նե­թը, որ մեր զրույ­ցի ամ­բողջ ըն­թաց­քում լուռ ու հաշտ ունկ­նդ­րում էր, թեթև ժպի­տով ա­ռար­կում է.
-Ամ­բող­ջը կա­րե­լի չէ: Տեղ մը բաց կը մնա։- Խնդ­րում եմ մի քա­նի խոսք ա­սի իր մա­սին: Խու­սա­փում է։- Մի շեղ­վեք ձեր նյու­թից:
Հ. Մ.- Ժա­նե­թը բժշ­կու­հի է: Ար­դեն 25-30 տա­րի է, որ պրո­ֆե­սո­րի կո­չում ու­նի: Շատ կարևոր գործ է ա­րա­ծը: Երբ վի­րա­հա­տու­թյան ժա­մա­նակ խն­դիր­ներ են ծա­գում, վի­րա­հա­տող բժիշ­կը չգի­տե՝ ինչ ա­նել, հան­գույ­ցից մի կտոր ու­ղար­կում է լա­բո­րա­տո­րիա: Ե­րեք-չորս րո­պեի ըն­թաց­քում Ժա­նե­թը հս­տակ եզ­րա­կա­ցու­թյուն է տա­լիս ու­ռուց­քի վե­րա­բե­րյալ: Բժիշկ­նե­րը վի­րա­հա­տե­լիս նախ ճշ­տում են՝ Ժա­նեթն ու՞ր է... 20 տա­րի է, որ աշ­խա­տում է Նյու Յոր­քի «Քոռ­նել» բժշ­կա­կան հա­մալ­սա­րա­նում: Այն 1800-ա­կան թվա­կան­նե­րին Քոռ­նել ա­նու­նով մեկն է հիմ­նել:
Ա. Ծ.- Մաս­նակ­ցել եք դե­պի Էր­գիր Մես­րոպ ար­քե­պիս­կո­պոս Աշ­ճյա­նի ղե­կա­վա­րած ուղևո­րու­թյա­նը: Ձեր «Քա­րա­ձայն պա­տա­րագ»-ում հա­յոց դժ­վա­րին ճա­կա­տագ­րի, կրած ան­լուր ցա­վե­րի, եր­բեմ­նի կյան­քով լի հա­յոց շե­նե­րի ա­մա­յու­թյան հո­գե­ցունց պատ­կե­րը կա.
Քա­մին կսու­լե,
Խո­տը կպա­րե,
Ջու­րը կվա­զե,
Քա­րա­ձայն ցավ է
Այս պա­տա­րա­գը:
Ղո­ղան­ջը՝ լռած,
Խուն­կը՝ մոխ­րա­ցած,
Եվ խա­չը՝ խաչ­ված,
Քա­րա­ձայն ողբ է
Այս պա­տա­րա­գը....
Հ. Մ.- Սփյուռ­քը տաս­նա­մյակ­նե­րի պատ­մու­թյուն ու­նի, մինչ­դեռ դրան նա­խոր­դող հա­զա­րա­վոր տա­րի­նե­րի պատ­մու­թյուն ու­նենք, որ մեր նախ­նի­նե­րը կեր­տել են ի­րենց հայ­րե­նի­քում: Դա էր­գիր իմ միակ այ­ցե­լու­թյու­նը չէր: Այ­ցե­լու­թյուն­ներս մեկ նպա­տակ էլ ու­նեն՝ տես­նել, թե Թուր­քիո մեջ ինչ­պես են վե­րա­բեր­վում մեր պատ­մա­կան հու­շար­ձան­նե­րին: Ամ­բողջ Արևմտյան Հա­յաս­տա­նում միայն Մու­շում է, որ հա­յեր են ապ­րում, եր­կու գյուղ կա, որ­տեղ պատ­կա­ռե­լի թվով հա­յեր են ապ­րում: Ինչ վայր էլ այ­ցե­լել եմ, ինչ տե­սել եմ՝ Խծ­կոն­քի, Ախ­թա­մա­րի ե­կե­ղե­ցի­նե­րը, Սուրբ Կա­րա­պետ վան­քի ան­դա­մա­հատ­ված, ցն­ցող պատ­կե­րը, Սուրբ Ա­ռա­քե­լոց վան­քի ա­վե­րակ­նե­րը... ան­պայ­ման ար­ձա­գանք­վել են հո­գուս մեջ բա­նաս­տեղ­ծու­թյան տո­ղե­րով:
Ա. Ծ.- Խրի­մյան Հայ­րի­կի ծրագ­րա­յին աշ­խա­տու­թյուն­նե­րից է «Պա­պիկ և Թոռ­նիկ»-ը, ո­րի նյու­թը նա քա­ղել է, ինչ­պես ինքն է ա­սել, «Վաս­պու­րա­կան երկ­րի շի­նա­կան ժո­ղովր­դի ծա­ղիկ­նե­րեն»: Հայ­րի­կը շատ էր կարևո­րում գրի, գրա­կա­նու­թյան տա­րա­ծու­մը գա­վա­ռի ժո­ղովր­դի շր­ջա­նում, մա­տաղ սերն­դի դաս­տիա­րա­կու­թյան գոր­ծում: Դուք էլ Խրի­մյան Հայ­րի­կի պես՝ սի­րով, նվիր­վա­ծո­րեն եր­կա­րա­մյա աշ­խա­տանք եք տա­րել Սփյուռ­քի ե­րի­տա­սա­րդու­թյան հա­յե­ցի դաս­տիա­րա­կու­թյան գոր­ծում: Ա­վե­լին, հե­ռա­վոր Նյու Յոր­քից ե­կել, շր­ջում եք Հա­յաս­տա­նում, Ար­ցա­խում, խա­ղում «Խրի­մյան Հա­յրիկ»: Հի­շում եմ ներ­կա­յա­ցու­մից ա­ռաջ մի տիկ­նոջ զար­ման­քը՝ անվ­ճար ներ­կա­յա­ցու՞մ... Նյու­թա­պաշտ այս օ­րե­րում այն­քան էլ զար­մա­նա­լի չէր նրա զար­ման­քը:
Հ. Մ.- «Խրի­մյան Հայ­րիկ» խաղն իմ ծնն­դյան 80 և ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան գոր­ծու­նեու­թյան 65-ա­մյա հո­բե­լյան­նե­րի նվերն է իմ ժո­ղովր­դին: Պա­տաս­խա­նը տե­սա նաև Ստե­փա­նա­կեր­տում՝ դահ­լի­ճում նս­տած­նե­րի հա­յացք­նե­րում. դա ա­մե­նա­մեծ նվերն էր իմ հո­բե­լյա­նին:
Ա. Ծ.- Ձեզ ճա­նա­չող­ներն ա­սում են՝ տա­րի­քը Հրանտ Մար­գա­րյա­նի հա­մար չէ, որ ի­րենք մե­ծա­նում, փոխ­վում են, իսկ դուք միշտ նույնն եք՝ ա­ռույգ, ե­ռան­դուն, նպա­տա­կաս­լաց... Հա­ջո­ղու­թյուն եմ մաղ­թում Ձեզ՝ հայ­րե­նա­պաշտ մտահ­ղա­ցում­նե­րի ի­րա­կա­նաց­ման ճա­նա­պար­հին, թող շատ հայ պա­տա­նի­նե­րի ու աղ­ջիկ­նե­րի վի­ճակ­վի հիաս­քանչ հան­դի­պու­մը ձեր կեր­տած Խրի­մյան Հայ­րի­կի հետ: Դուք էլ Խրի­մյան Հայ­րիկ եք՝ Հրանտ Մար­գա­րյան ա­նու­նով: ԵՎ խո­րին շնոր­հա­կա­լու­թյուն բո­լո­րի ա­նու­նից՝ սահ­մա­նագ­ծում կանգ­նած զին­վո­րի հա­մար Ձեր բե­րած այն­քան կարևոր բժշ­կա­կան սար­քե­րի հա­մար:


Զրու­ցեց
Ասպ­րամ ԾԱ­ՌՈՒ­ԿՅԱ­ՆԸ

Դիտվել է՝ 20278

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ