ԱՄՆ-ի նորընտիր նախագահ Դոնալդ Թրամփը, պաշտոնը ստանձնելու առաջին իսկ օրից, ծրագրում է վերականգնել իր «առավելագույն ճնշման ռազմավարությունն Իրանին սնանկացնելու համար»՝ գրում է Financial Times-ը: «Առավելագույն ճնշման» արշավը նպատակ ունի զրկել Իրանին բանակը հզորացնելու հնարավորությունից, սակայն վերջնական նպատակը Թեհրանին միջուկային նոր համաձայնագրի շուրջ բանակցությունների մղելն է։               
 

«Որևէ պետություն կասկածի տակ չի դրել Սերժ Սարգսյանի լեգիտիմությունը»

«Որևէ պետություն կասկածի տակ չի դրել Սերժ Սարգսյանի լեգիտիմությունը»
14.11.2008 | 00:00

«ԵԹԵ ՔՈՉԱՐՅԱՆԸ ՈՐՈՇԻ ԶԲԱՂՎԵԼ ԱԿՏԻՎ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅԱՄԲ, ՈՉ ՄԻ ԱՐՏԱՌՈՑ ԲԱՆ ՉԻ ԼԻՆԻ»
«Իրավունքը de facto»-ի հարցերին պատասխանում է ԱԺ նախկին նախագահ ՏԻԳՐԱՆ ԹՈՐՈՍՅԱՆԸ
-Պարոն Թորոսյան, Ձեր պաշտոնավարման օրերին Դուք եղե՞լ եք այն հինգ-վեցի մեջ, որոնք տեղեկացված են ղարաբաղյան խնդրին:
-Պաշտոնավարման ողջ ընթացքում ես լիարժեք տեղյակ եմ եղել ցանկացած խնդրի, որը եղել է իմ սահմանադրական լիազորությունների շրջանակում:
-Այդ դեպքում ինչպե՞ս եք գնահատում Հայաստանի դիրքերը ղարաբաղյան հարցում` 98-ից այս կողմ:
-Հարցն անչափ տարողունակ է հարցազրույցի շրջանակում համապարփակ գնահատական տալու համար: Իսկ եթե մեկ նախադասությամբ,՝ապա տարբեր վայրիվերումներ են եղել Ձեր մատնանշած ժամանակահատվածում, սակայն, որպես սկզբունքային փոփոխություն, որն էապես ամրապնդել է Լեռնային Ղարաբաղի դիրքերը, պետք է արձանագրել ինքնորոշման իրավունքի ճանաչումը, որպես կարգավորման սկզբունքներից մեկը, ինչը դեռ բավարար չէ լավ արդյունք ակնկալելու համար: Անհրաժեշտ է ամենօրյա համակողմանի լուրջ և մասնագիտական աշխատանք` այդ կարևոր ձեռքբերումն ամրապնդելու և ԼՂՀ անկախության միջազգային ճանաչումն ապահովելու համար: Ցավոք, նման աշխատանք արվում է միայն առանձին անհատների նախաձեռնությամբ, այլ ոչ որպես պետական քաղաքականություն:
-Ղարաբաղյան խնդրի շուրջ այսօրվա ողջ ինտրիգն այն է, թե ավելի լուրջ փաստաթուղթ, քան մոսկովյան հռչակագիրն է, կստորագրվի՞ կողմերի միջև Վաշինգտոնում, թե՞ ոչ: Բայց նախ` ինչպե՞ս եք գնահատում մոսկովյան հռչակագիրը:
-Եթե շատ կարճ, ապա խնդրի արդարացի կարգավորման համար ոչ օգտակար, անգամ` վնասակար: Կարծում եմ` այդ փաստաթուղթն առաջին հերթին անհրաժեշտ էր Ռուսաստանին, և Ռուսաստանն իր բոլոր խնդիրները, որ այդ հանդիպման առնչությամբ դրել էր իր առաջ, լուծեց: Ցավոք, այս անգամ ևս` մեր հաշվին:
-Չէ, իր առջև դրված ոչ բոլոր խնդիրները լուծեց Ռուսաստանը։ Լավրովը նախ ծանր ու մեծ, Կրեմլի կողմից վերահսկվող մամուլում խոսեց գրավյալ յոթ շրջանների հետվերադարձի մասին, ապա խաղաղապահների մասին ասաց, որ պայմանավորվածություն է եղել Ալիևի և Քոչարյանի միջև` ռուս խաղաղապահների հաշվով, ինչը պետք է «շարունակել», ապա` Ռուսաստանը ցանկանում էր ԵԱՀԿ ՄԽ ֆորմատը փոխել և դառնալ հակամարտության միակ միջնորդ... շատ ռուսական ցանկություններ կարելի է թվարկել, որոնք այդպես էլ չիրականացան: Բավարարվենք այսքանով:
-Նախ, Լավրովի հարցազրույցին ես արդեն անդրադարձել եմ: Դրանում ամենաուշագրավ հատվածն այն էր, ուր Ռուսաստանի արտգործնախարարը խոսում էր Հարավային Կովկասում Թուրքիայի դերակատարության մասին և Հայաստանին առաջարկում համաձայնության գալ հակամարտության կարգավորման մնացած երկու-երեք հարցերի վերաբերյալ ու Թուրքիայից ստանալ «կյանքի ճանապարհ»: Երկրորդ, Ռուսաստանը երբեք չի փորձել փոխել Մինսկի խմբի ձևաչափն ու դառնալ միակ «միջնորդ», քանի որ նման բանի ոչ ոք չի համաձայնի: Ինչ վերաբերում է ընդունված հռչակագրին, որի մասին էր նախորդ հարցը, ապա դրա ի հայտ գալը ղարաբաղյան խնդրի բուն կարգավորման հետ կապ չունի: Ռուսաստանը մի նպատակ էր հետապնդում. նախ` ցույց տալ, որ մեծ ազդեցություն ունի տարածաշրջանում և երկրորդ` որ ինքը տարածաշրջանում հարցեր է լուծում ոչ միայն զենքի ուժով, այլև խաղաղ բանակցությունների ու քննարկումների միջոցով:
-Փորձագետները պնդում են, որ մոսկովյան այդ փաստաթուղթն իրենից որևէ բան չի ներկայացնում` թե ֆորմալ, թե բովանդակային առումներով, բայց զրույցը շարունակենք մեկ այլ «փաստաթղթի»` Վաշինգտոնում սպասվելիքի շուրջ. ըստ Մեթյու Բրայզայի` այն մեծ համաձայնագիր չի լինի, բայց սկզբունքներ հաստատ «կպարունակի»: Կարծո՞ւմ եք:
-Նախ, Հայաստանում ղարաբաղյան հակամարտության հարցով լուրջ փորձագետները շատ քիչ են, թեև շատերն են սիրում դեմքին լուրջ արտահայտություն տալով` մակերեսային դատողություններ անել այդ թեմայով: Կարծում եմ` բազմաթիվ առիթներ ենք ունեցել տեսնելու, թե Բրայզայի խոսքերն ինչպես և որքան են «համապատասխանում» բուն իրականությանը: Խնդրի «կարգավորման» փաստաթուղթ, եթե նկատի է առնվում այնպիսին, ինչպիսին ստորագրվեց Մոսկվայում, կարող է ստորագրվել ինչքան ուզեք: Բայց խնդրի կարգավորումը դրա հետ ոչ մի կապ չունի: Այն շատ հեռու է: Իլհամ Ալիևը չի ստորագրի Լեռնային Ղարաբաղին անկախության հանրաքվեի հնարավորություն տվող որևէ փաստաթուղթ, եթե հայկական կողմը շարունակի անփույթ ու վտանգավոր վերաբերմունքը ստորագրվող փաստաթղթերի նկատմամբ: Եթե Հայաստանը ցանկանում է, որ որևէ մեկը լուրջ վերաբերմունք ունենա Արցախի ինքնորոշման իրավունքին, ապա չպետք է առանց ԼՂՀ ներկայացուցչի մասնակցության փաստաթղթեր ստորագրի հակամարտության կարգավորման մասին: Հայաստանի իշխանություններն ուզում են դա, թե ոչ, բայց նման փաստաթղթերի ստորագրումը, այսինքն` արցախահայության ճակատագրի որոշումն առանց ԼՂՀ ներկայացուցչի, ինքնորոշման իրավունքի ոտնահարում է:
-Դե, հիմա դուրս է գալիս, որ խնդրի կարգավորման շուրջ այս ողջ «աժիոտաժը», նուրբ ասած` ակտիվացումը, ծառայեց ոչ միայն Ռուսաստանի, այլև Սերժ Սարգսյանի շահերին: Այն առումով, որ պաշտոնավարման վեց-յոթ ամիսների ընթացքում նա` էլ «Իշտոյանա վիդել, կոսմոնավտով վիդել...», այն է` երեք անգամ հանդիպեց Մեդվեդևին, մեկական անգամ՝ Սարկոզիին, Բարոզոյին, Սոլանային, առաջիկայում` Բուշի՞ն... Խոշորամասշտաբ լեգիտիմացումն էլ ո՞նց է լինում։ Այդպես չէ՞:
-Ո՛չ: Որևէ պետություն կասկածի տակ չի դրել Սերժ Սարգսյանի լեգիտիմությունը, այդ հարցադրումը Լեռնային Ղարաբաղի խնդրի առնչությամբ արհեստական է: Ավելին, որևէ երկրում ընտրության արդյունքների լեգիտիմությունը պայմանավորված է ընտրական գործընթացների որակով, այլ ոչ թե որևէ, այդ թվում և ազդեցիկ երկրների ղեկավարների վերաբերմունքով: Եվ երկրորդ, իհարկե, ակտիվություն կա ղարաբաղյան հարցում, ինչն այս դեպքում ոչ այնքան Հայաստանի նախագահի, որքան արտաքին քաղաքական գործընթացների հետ է կապված: Կարծում եմ, որ ամեն ինչ պետք է գնահատվի արդյունքներով, այլ ոչ թե գործընթացով: Ցավոք, արտաքին քաղաքական այդ մեծ խաղում բոլորն օգուտներ են քաղում` Ռուսաստանը, Թուրքիան, Ադրբեջանը... բացի Հայաստանից: Քարոզչական ինչ-ինչ արդյունքներ կան, բայց ոչ ավելին: Հեռանկարային, շարունակական արդյունքներ Հայաստանն այսօր այդ ուղղությամբ իսկապես չունի:
-Իսկ ընդհանուր առմամբ, ինչպե՞ս եք վերաբերվում Սերժ Սարգսյանի վարած քաղաքականությանը` թե՛ արտաքին, թե՛ ներքին:
-Կարծում եմ` ճիշտ կլինի հանրապետության նախագահի գործունեության ընդհանրական գնահատականները տալ, թերևս, եկող տարվա գարնանը: Ինչ վերաբերում է կոնկրետ Ղարաբաղի հարցին, ապա դրան անդրադարձել եմ մի քանի շաբաթ առաջ` տարածաշրջանային զարգացումներին նվիրված հոդվածում ներկայացնելով իմ եզրահանգումները: Թերևս, առաջիկայում կարիք կլինի առանձին հոդվածով անդրադառնալ Լեռնային Ղարաբաղի խնդրի կարգավորման ընթացքին և հեռանկարներին:
-Ամփոփենք թեման. 98-ին` Տեր-Պետրոսյան-Քոչարյան, 2008-ին` Քոչարյան-Սարգսյան անցումները, ի վերջո, ի՞նչ են գրանցում. ռեգրե՞ս, թե՞... Բանն այն է, որ անցումների-շրջադարձերի այդ փուլերում միջազգային հանրությունը մեկ էլ վերցնում ու, կարելի է ասել, այնպիսի արհեստական ակտիվացում է դրսևորում, որ զարմանալ կարելի է: Եվ սա այն դեպքում, երբ ո՛չ 98-ին, ո՛չ հիմա նույն միջազգային հանրությունն առաձնապես շահագրգռված չէ հարցի վերջնական լուծմամբ:
-Հարցադրումը խիստ տարողունակ է, և համեմատություններ կատարելու համար մեկ հարցազրույցի սահմանները հաստատապես բավարար չեն: Նաև չեմ ուզում Ձեր մատնանշած ժամանակաշրջանները համեմատել միմյանց հետ ոչ միայն այդ պատճառով, այլև այն, որ, իսկապես, ամեն ինչ բացարձակապես տարբեր է: 98-ին նախագահի փոփոխություն տեղի ունեցավ հենց Ղարաբաղի խնդրի լուծման հետ կապված: Մյուս կողմից՝ այն, ինչ հիմա է տեղի ունենում, մեկ այլ առանձնահատկություն ունի, և դա պայմանավորված է մի շարք գործոններով։ Տարածաշրջանում առկա այլ հակամարտությունների առնչությամբ ծագած օգոստոսյան հնգօրյա պատերազմն ստեղծեց նոր իրավիճակ, ռուս-ամերիկյան հարաբերությունները հասան ծայրահեղ լարվածության, Ռուսաստանի նոր նախագահի համար ինքնադրսևորման ժամանակաշրջան էր, ավարտվում է ԱՄՆ-ի նախագահ Բուշի լիազորությունների ժամկետը, փոխվել են Հայաստանում արտաքին քաղաքականության երկու հիմնական դերակատարները` ՀՀ նախագահը և ԱԳ նախարարը: Այս պարագայում միջազգային հանրության հետաքրքրության զգալի փոփոխությունը միանգամայն բնական է:
-Վեկտորային փոփոխությո՞ւնը նկատի ունեք: Ասենք` Սերժ Սարգսյանի արտաքին քաղաքականությունը շատ ավելի ազատակա՞ն է, քան Գյուլին «աչքով-աչք» տեսնել չկամեցող Ռոբերտ Քոչարյանինն էր:
-Արտաքին և ընդհանրապես ցանկացած քաղաքականություն պետք է գնահատել ոչ թե ըստ կիրառվող մեթոդների ու մեխանիզմների, այլ արդյունքների տեսակետից: Եթե Ձեզ համար կարևոր է գործընթացը և ոչ թե արդյունքը, ապա, իհարկե, վերջին շրջանում այդ քաղաքականությունը շատ ավելի ակտիվ բնույթ է կրում: Բայց արդյունքների տեսանկյունից ձեռքբերումներ չկան:
-Մոսկվան էլ մի օրում չի կառուցվել: Մի տեղից պետք է սկսվի՞, թե՞ ոչ:
-Իհարկե, ամեն բան մի տեղից պետք է սկսվի, սակայն շատ ավելի կարևոր է, թե սկսելով մի բան, ինչ ճանապարհով և ուր ենք գնում, դեպի ինչ նպատակ, և, ի վերջո, ինչ է դրվում այդ ամենի հիմքում:
-Ի՞նչ է դրվում այդ ամենի հիմքում:
-Կարծում եմ` այդ հարցը պետք է ուղղեք այն մարդկանց, ովքեր այդ հիմքերը դնում են:
-Պարոն Թորոսյա՜ն, Դուք դեռ նեղացա՞ծ եք Սերժ Սարգսյանից:
-Մի՞թե նման տպավորություն ունեք: Թեև չեմ կարող չհամաձայնել, որ Հայաստանում պետական այրերի հարաբերությունների հիմքում տնավարությունն է, սակայն սա այդ դեպքը չէ: Ընդհանրապես, քաղաքականության մեջ նեղանալը լուրջ բան չէ:
-Այո, բայց մի հարց, այնուամենայնիվ, մնաց չպարզաբանված. ինչո՞ւ, բոլոր դեպքերում, նման քայլի դիմեց (ընտրովի մարմնի` ԱԺ նախագահի փոփոխություն) Սերժ Սարգսյանը, երբ դա, առաջին հերթին, կարող էր լուրջ վնաս հասցնել հենց իր իմիջին և, կարծես, հասցրեց էլ:
-Կատարվածի պատճառներն ինձ համար պարզ են, և դրանց մասին ես արդեն արտահայտվել եմ: Եթե չպարզաբանված հարցեր են մնացել Սերժ Սարգսյանի առնչությամբ, ապա Ձեր հարցերի պատասխանները պետք է ակնկալեք հանրապետության նախագահից:
-Կակնկալենք: Մեկ բան էլ. տեղյա՞կ եք, որ ՀՀԿ-ից Ձեր դուրս գալու նույն օրը Սերժ Սարգսյանը «հրահանգել» է` «որևէ մեկը հանկարծ չդիպչի Թորոսյան Տիգրանի խաթրին, նա եղել է մեր ընկերը, մեր գործընկերը, և պետք է այդ նիշը միշտ պահել»: Ինչպե՞ս դասավորվեցին Ձեր հարաբերությունները նախագահի և մնացած բոլորի հետ:
-Նախ, քաղաքական բանահյուսությանը վերաբերվում եմ հումորով: Ինչ վերաբերում է «նիշին», ապա անցած հինգ-վեց ամիսների ընթացքում ոմանց բարոյական անկումը գերազանցել է բոլոր պատկերացնելի սահմանները: Փոխհարաբերությունների մասին: Վերջին երկու ամիսներին Սերժ Սարգսյանի հետ չեմ հանդիպել: Ընկերներիս հետ ամեն ինչ նույնն է: Ընկերությունը կուսակցական հիմք չի ունենում: Այլ մարդկանց, ում հետ միակ ընդհանրությունը կուսակցական պատկանելությունն էր, որևէ առնչություն չունեմ և չեմ ուզում ունենալ:
-«Այլ մարդիկ» ովքե՞ր են, պարոն Թորոսյան:
-Ոմանք` կուսակցությունում և խմբակցությունում:
-Մի ասեք` «չեմ պատասխանում այդ հարցին». ինչպե՞ս եք գնահատում արդեն երկու-երեք ամիս աշխատող Ձեր իրավահաջորդի գործունեությունը ԱԺ նախագահի պոստում:
-Չեմ ուզում գնահատել, որովհետև համարում եմ, որ ԱԺ նախագահի գործունեությունը հասարակությունը պետք է գնահատի: Վերջին երկու ամիսներին բազմաթիվ մարդկանց հետ հանդիպումների արդյունքում դրանում ավելի եմ համոզվել:
-Պարոն Թորոսյան, խորհրդարանի նախագահ եղած ժամանակ Դուք բավականին գումարներ էիք խնայել ԱԺ-ում. ի՞նչ նպատակով էիք խնայում այդ գումարները:
-Հատուկ խնայողություն անելու ցանկություն չեմ ունեցել: Հակառակը, վատնումներին և անիմաստ ծախսերին եմ դեմ եղել, դրա արդյունքում են գումարներ խնայվել: Դրանք պետական միջոցներ են և պետք է ծախսվեն նախ` ըստ նշանակության և ապա` խիստ արդյունավետ: Օրինակ, եթե նկատեցիք, ես դեմ քվեարկեցի պատգամավորի օգնականի վճարովի կարգավիճակին:
-Դարձյալ խնայում եք:
-Չեմ խնայում։ Ես կողմնակից եմ, որ պատգամավորներն ունենան բարձր որակավորմամբ օգնականներ, որոնց պետք է վճարել, քանի որ ցանկացած աշխատանք պետք է համապատասխան վճար ունենա: Բայց խորհրադարանը պարտավոր է ամբողջական հայացքով նայել ամեն ինչին: Բերեմ մեկ օրինակ: Ակադեմիական ինստիտուտների բաժինների վարիչները ստանում են յոթանասուն հազար դրամ: Պետական կառավարման համակարգի վարորդները ստանում են ավելի բարձր աշխատավարձ: Ես դեմ չեմ, որ վարորդները ստանան բարձր աշխատավարձ, բայց մի՞թե գիտնականները նրանցից էլ պակաս պետք է վճարվեն: Հիմա էլ ԱԺ պատգամավորի օգնականը պետք է ստանա հարյուր հազար դրամ: Այն դեպքում, երբ բոլորի համար ակնհայտ է, որ լավագույն դեպքում աշխատելու են նրանցից տասը կամ քսանը։
-Պարոն Թորոսյան, իսկ Դուք չէի՞ք կարող այս գորգերը փոխել:
-(Լայն ժպտում է- հեղ.): Ինձ նախկին գորգերն ավելի էին դուր գալիս. թե՛ ավելի գեղեցիկ էին, թե՛ ավելի որակյալ, միայն մի քանի տեղերում քիչումիչ մաշվել էին: Բայց չեմ կարծում, թե դա ամենակարևոր հարցն է, որի մասին պետք է խոսել ԱԺ-ի առնչությամբ: Ի դեպ, ասեմ, որ երբ ես թողեցի ԱԺ նախագահի պաշտոնը, 250 մլն դրամի խնայողություն ևս կար:
-Խոսենք ոչ «մանր» թեմաներից։ Ի՞նչ եք կարծում` հետ կգա՞ Քոչարյանը, և եթե գա` ի՞նչ կարգավիճակով:
-Կարծում եմ՝ լավ գիտեք, որ ես գուշակություններով չեմ զբաղվում: Եթե Քոչարյանը որոշի զբաղվել ակտիվ քաղաքականությամբ, ոչ մի արտառոց բան չի լինի: Հեշտ է նկատել, որ անգամ Հայաստանում նման դեպքերը քիչ չեն: Բայց, իհարկե, ինքն է որոշում` զբաղվել, թե չզբաղվել քաղաքականությամբ: Ակնհայտ է, որ մեծ ջանքեր են գործադրվում Քոչարյանի կերպարը դիվայնացնելու ուղղությամբ: Ընդ որում, հեշտ է նկատել, որ դա արվում է և՛ ընդդիմության, և՛ իշխանության կողմից: Սա մերժելի երևույթ է:
-Իսկ ինչո՞ւ են անում... Մի անեկդոտ հիշեցնեմ. երեխան դրսից լացելով տուն է մտնում ու մորը թե. «Մա՜մ, ինձ դրսում ասին` Քոչարյան»: «Պա՛հ, դու բան չէիր արել, քեզ ասին` Քոչարյա՞ն», արձագանքում է մայրը:
-Հարցրեք անողներին:
-«Խստորեն» հասկացանք: Պարոն Թորոսյան, Դուք լավ հարաբերությունների մեջ էիք նաև վարչապետ Տիգրան Սարգսյանի հետ. պահպանվո՞ւմ են այդ հարաբերությունները:
-Իսկ ինչո՞ւ չպետք է պահպանվեն: Ես իմ հարաբերությունները չեմ կառուցում իմ կամ դիմացինի զբաղեցրած պաշտոնի հիմքի վրա: Տիգրան Սարգսյանի հետ լավ հարաբերություններ ունեմ շատ վաղուց` 96-ից, երբ ես պետական պաշտոն չէի զբաղեցնում:
-Մի վերջին` տաք-լրագրողական հարց։ Դուք Ձեր արժեհամակարգով շատ ավելի մոտ եք գործող վարչապետ Տիգրան Սարգսյանի՞ն, թե նախկին վարչապետ, էքսնախագահ Քոչարյանին:
-Յուրաքանչյուրի արժեհամակարգը հետաքրքիր է ինքնին, ընդ որում, կարևոր է, թե հասարակությունն ինչպես է ընկալում այն:
Զրուցեց Կարմեն ԴԱՎԹՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 4359

Մեկնաբանություններ