«Իրատեսի» հյուրը ՈՒջանի «Ծիրանի ծառ» վավերագրական ֆիլմերի միջազգային կինոփառատոնի տնօրեն ԳԱՐԵԳԻՆ ԶԱՔՈՅԱՆՆ է:
-Պարոն Զաքոյան, այս տարի որևէ մշակութային նախագիծ զերծ չմնաց արտառոց, ոչ օրինաչափ լուծումներից: Բացառություն չէ նաև «Ծիրանի ծառը», որն անցկացվում է նոյեմբերի 23-30-ին՝ atieff.org հարթակում կազմակերպվող ցուցադրությունների ձևաչափով: Ինչպե՞ս ընտրվեց այս ձևաչափը՝ պայմանավորված նախ կորոնավիրուսի համավարակի, ապա և դաժան պատերազմի հանգամանքներով:
-Կինոփառատոն կազմակերպելը երկար աշխատանք է պահանջում, դա մեկ օրվա գործ չէ: Նախապատրաստական աշխատանքներն սկսվում են նախորդ փառատոնի ավարտի օրվանից: Դիտում ենք հազարավոր ֆիլմեր, որոնցից ընտրում ենք 20-25-ը, թարգմանում, պատրաստում հայերեն տակագրություններ, կապվում հեղինակների հետ, բանակցում Հայաստան հրավիրելու հարցերով և այլն, և այլն: Այս տարվա փառատոնի նախապատրաստական աշխատանքներն սկսեցինք 2019-ի սեպտեմբերից, և չնայած այն բանին, որ համավարակը հարցականի տակ դրեց փառատոնի անցկացումը, այն կայացավ ՈՒջանում՝ բաց երկնքի տակ, ինչպես միշտ, սակայն առանց հյուրերի և օտարերկրյա մասնակիցների։ Փոխարենը որոշեցինք ավելի ուշ անցկացնել օնլայն ցուցադրություններ և հանդիպումներ հեղինակների հետ՝ լայն հասարակության համար։ Բայց այս անգամ էլ վրա հասավ պատերազմը, և տարբեր կողմերից լսում էինք, թե հիմա դրա ժամանակը չէ։ Մեր պատասխանը հստակ էր՝ արվեստի ու գիտության ժամանակը միշտ է, իսկ տեղը՝ ամենուր։ Ոմանք կարծում են, թե փառատոնը ժամանց է, ոչ այնքան կարևոր երևույթ: Բայց ցանկացած վիճակում մարդու հոգևոր զարգացումն ու աճը չպիտի դադարեն: Երբ Հունաստանում Օլիմպիական խաղերի ժամանակն էր գալիս, դադարեցնում էին պատերազմը, ոչ թե խաղերն էին դադարեցնում՝ պատերազմի պատճառով: Հայտնի է պատմությունից, որ Շոստակովիչի սիմֆոնիան է հնչել բլոկադայի մեջ գտնվող Լենինգրադում: Այսպիսի այլ օրինակներ էլ կան: Մարդկանց հոգևոր վիճակը կարգավորելու միակ ճիշտ ձևն է մշակույթը:
-Ի՞նչ թեմաներ են արծարծվում «Ծիրանի ծառ» վավերագրական ֆիլմերի կինոփառատոնի ծրագրում ընդգրկված ֆիլմերում:
-Մենք երբեք ըստ թեմաների չենք ընտրում, մեզ հետաքրքրում է ֆիլմերի գեղարվեստական կողմը: Իսկ թեմաները հիմնականում վերաբերում են ժամանակակից մարդու ապրելու իմաստին, նրան հետաքրքող արժեքներին: Ծերությանը վերաբերող ֆիլմեր կան, որոնք ներկայացնում են, թե ինչպես է մարդը պատրաստվում իր կյանքի ավարտին, ինչն է արժևորում այդ տարիքում: Կան ֆիլմեր հիշողության մասին, փիլիսոփայական խոր հասկացությունների մասին: Բոլորն էլ արված են գեղարվեստական հետաքրքիր լուծումներով:
-Վավերագրական ֆիլմերը վերջին շրջանում դարձել են գեղարվեստական և փաստագրական նյութի յուրօրինակ համաձուլվածք: Այսպիսի՞ն են «Ծիրանի ծառի» ծրագրում ընդգրկվածները:
-Ո՛չ, կարելի է ասել, որ մեր ընտրած ֆիլմերը մաքուր վավերագրական ժանրով են արված: Այսինքն՝ գեղարվեստական ֆիլմեր են՝ վավերագրական ժանրով կամ մասնագիտական տերմինով, ոչ խաղարկային ֆիլմեր են: Մենք ֆիլմերը սովորաբար բաժանում ենք երկու խմբի՝ խաղարկային և ոչ խաղարկային:
-Հայկական կինոյի որակի մասին ի՞նչ կասեք: Ի՞նչ ընթացքի մեջ է մեր կինոն այսօր:
-Շատ վատ ընթացքի մեջ է կինոն, ինչպես և մեր կյանքի մնացած ոլորտները: Այդպես չի լինում, որ մի ոլորտում լավ վիճակ լինի, մյուսներում՝ վատ:
-Այս տարի Կաննի կինոփառատոնի մրցութային ծրագրում ընդգրկվել է հայկական ֆիլմ՝ Նորա Մարտիրոսյանի «Երբ որ քամին հանդարտվի» ֆիլմը: Սա լավ ցուցանիշ չէ՞:
-Ես այդ ֆիլմը չեմ տեսել և մեծ սպասելիք էլ չունեմ: Կինոփառատոներին մասնակցելը, իհարկե, լավ է, բայց դա էական ցուցանիշ չէ: Կինոփառատոնին մասնակցելը ֆիլմի որակի մասին որևէ բան չի ասում: Փարաջանովի «Նռան գույնը», օրինակ, ոչ մի կինոփառատոնի չի մասնակցել:
-Դուք էլ եք կինոփառատոն ղեկավարում, ուրեմն ինչի՞ համար են կինոփառատոները, մի՞թե դրանք չեն խթանում ֆիլմարտադրությունը:
-Անպայման խթանում են, բայց կինոփառատոնին մասնակցությունը դեռևս չի վկայում, որ կինոարվեստը զարգացման փուլում է: Կինոփառատոնն ավելի շատ հասարակության զարգացմանն է նպաստում: Մենք ինչու՞ ենք գյուղում անում կինոփառատոնը. որպեսզի ժողովուրդը զարգանա, մշակութային-հոգևոր իմաստով առաջադիմի գոնե մեկ քայլով:
-Երբ կինոփառատոնի ֆիլմերն ընտրում եք, հաշվի եք առնում գյուղական հանդիսատեսի պահանջարկի մակարդա՞կը, թե՞ առաջնորդվում եք պրոֆեսիոնալ չափանիշներով:
-Իհարկե, առաջնորդվում ենք պրոֆեսիոնալ չափանիշներով: Մենք ուզում ենք բարձրացնել մարդկանց պահանջարկի մակարդակը:
-Իսկ գյուղում ընկալվու՞մ են այդ մոտեցմամբ ընտրված ֆիլմերը:
-Վերջին փառատոնի ժամանակ ցուցադրեցինք նաև գյուղի պատանիների նկարած ֆիլմերը: Մենք այդ երեխաների հետ աշխատել էինք, և այդ աշխատանքի արդյունքում նրանք ստեղծել էին իրենց ֆիլմերը: Այնպես որ, գյուղի ժողովուրդը ոչ միայն դիտողի կարգավիճակով է մասնակցում փառատոնին, այլև ստեղծագործողի: Գյուղի ժողովուրդը միատարր չէ: Կան մեր գործով և՛ հետաքրքրվողներ, և՛ չհետաքրքրվողներ: Բայց մի բան հստակ է. մեր փառատոնը գյուղի համար դարձել է անհրաժեշտություն: Գյուղի սիմվոլներից մեկն է դարձել «Ծիրանի ծառը»:
-Մեր կյանքը լցվեց մի մեծ ողբերգությամբ, մենք կորցրինք արյամբ ազատագրված մեր հայրենիքի մի զգալի հատվածն ու զոհաբերեցինք մեր լուսավոր երիտասարդներին: Այս նյութը, անշուշտ, կդառնա հենք խաղարկային և ոչ խաղարկային ֆիլմերի համար: Կստեղծվե՞ն, ըստ Ձեզ, կատարվածն ամբողջ խորությամբ ու ճշմարտությամբ արտացոլող ֆիլմեր:
-Կստեղծվեն, եթե տաղանդավոր ստեղծագործողներ լինեն դրանք ստեղծողները: Իրականությունն ինքնին որևէ բան չի նշանակում արվեստի հզոր գործ ստեղծելու հարցում: Եթե ստեղծագործողը տաղանդավոր է, կարող է ամենաաննշան նյութից էլ ստանալ լավ ֆիլմ, եթե անտաղանդ է, ամենամեծ ողբերգությունից կամ պրոբլեմից էլ կստեղծի թույլ, անհետաքրքիր ֆիլմ:
-Մենք բախվեցինք այն փաստին, որ թղթի վրա, էկրաններին, միջազգային պատկառելի կառույցների ընդունած բանաձևերում մի ճշմարտություն ենք տեսնում, իրական կյանքում՝ մեկ այլ, ուղիղ հակառակ իրողություն: Գեղեցիկ ձևակերպումների, բարձրագոչ մարդասիրական ճառերի ֆոնին մենք տեսանք սահմռկեցուցիչ բաներ պատերազմի օրերին և իբրև արձագանք՝ աշխարհի «աղաղակող» լռությունը: Ինչպե՞ս սա բացատրել:
-Այդ ճառերը մենք ենք ասում, չէ՞: Այսինքն՝ մարդու երկերեսանիությամբ է բացատրվում սա:
-Մեր այսօրվա իրականությունը չի ենթադրում, որ մարդիկ կհետաքրքրվեն արվեստով: Ապրելն իսկ դարձել է իներցիայով ընթացող մի բան: Կարծում եք՝ «Ծիրանի ծառ» կինոփառատոնը կնպաստի՞, որ մարդկանց մեջ արթնանա ինչ-որ կայծ, որը կմղի եթե ոչ դեպի արվեստը, ապա գոնե՝ դեպի ապրելու գիտակցված ընթացքը:
-Ձեր հարցի մեջ ինչ-որ ենթատեքստ կա, որին ես չեմ ուզում համաձայնել: Մենք մեր միտքը գործի ենք դնում, երբ երկխոսում ենք արվեստի ստեղծագործության հետ։ Երբ մարդու միտքն աշխատում է, նշանակում է, որ նա իր բուն առաքելության մեջ է: Մենք դրանից հրաժարվել չենք կարող, որովհետև հրաժարվելով՝ դադարում ենք մարդ լինելուց: Արվեստը, գիտությունը միշտ պիտի լինեն մարդու կյանքում, բոլոր վիճակներում: Պատահական չէ, որ թաղումների կամ կարևոր այլ ծիսակատարությունների ժամանակ երաժշտություն է հնչում, պոետական խոսք է ասվում: Մարդու կյանքի բոլոր կարևոր դրվագներում արվեստն առկա է: Այնպես որ, պիտի հրաժարվենք այն մտայնությունից, թե արվեստը ժամանց է և պիտի լինի երկրորդ պլանում, ինչպես որ երկրի բյուջեում է: Եթե մեր մշակույթը լիներ բարձր մակարդակի վրա, մենք այսօրվա ողբերգությունը չէինք ունենա: Շատ բան է կախված այն հանգամանքից, թե մեր գեներալները, սպաները, զինվորներն ինչ երաժշտություն են լսում, ինչ գրքեր են կարդում, ինչ ֆիլմեր են դիտում: Այն երաժշտությունը կամ ֆիլմերը, որ շրջանառվում են մեզանում համատարած, չեն կարող հիմք տալ լուրջ հաղթանակների: Այդ հաղթանակներին պատրաստ լինելու համար պետք է ուրիշ երաժշտություն լսել, ուրիշ ֆիլմեր դիտել: Մեր փառատոնում ընդգրկված են ֆիլմեր, որոնք արթնացնում են հանդիսատեսի միտքը։ Գեղարվեստական կոչվող ֆիլմերը, որոնք սովոր է դիտելու մեր հանդիսատեսը, մեզ պատմություններ են պատմում: Այդ պատմությունները կարող են պատմվել ավելի կամ պակաս վարպետությամբ, բայց մենք դրանք դիտում-ընկալում ենք պասիվ, հաճախ կիսաքուն վիճակում։ Փաստագրական ֆիլմը, ինչ-որ ավարտուն պատմության փոխարեն, կյանքի լոկ դրվագներ է տալիս՝ ստիպելով մեզ հասցնել տեսածը իր ավարտին։ Ինքներս ենք հորինում այդ պատմությունը, ինքներս ենք ստեղծագործում: Այս դեպքում մեր միտքը, հոգին ավելի ակտիվ են, քան թե գեղարվեստական ֆիլմի պարագայում: Հույսով եմ, որ «Ծիրանի ծառ» կինոփառատոնը կարթնացնի հանդիսատեսին ու կհանի պասիվ վիճակից։
Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ