Ստեղծվու՞մ է գրականություն պատերազմի օրերին։ Ի՞նչ ընթացք է ունենում հրատարակչական գործը ֆորսմաժորային իրավիճակներում։ Այս հարցերի մասին զրուցել ենք գրող, աստվածաբան, «Էդիտ պրինտ» հրատարակչության վաճառքի և մարքեթինգի բաժնի գլխավոր մասնագետ ԴԱՎԻԹ ՍԱՄՎԵԼՅԱՆԻ հետ։ Անդրադարձել ենք նաև «Էդիթ պրինտ» հրատարակչության լույս ընծայած «Արամյանց» գրքին։ Հեղինակը փիլիսոփայական գիտությունների դոկտոր, պրոֆեսոր, մի շարք միջազգային գիտությունների ակադեմիաների անդամ, ԼՂՀ ԱԺ նախկին պատգամավոր Կարեն Օհանջն (Օհանջանյան) է։ Ռուսերենից թարգմանել է Դավիթ Սամվելյանը:
-Դավիթ, ի՞նչ են անում այս օրերին գրողները։ Կարո՞ղ է խոսք լինել գրելու, գիրք կարդալու, գրքի վաճառքի մասին։
-Գրելու մասին խոսք լինել չի կարող, բոլորիս միտքը սևեռված էր ռազմաճակատի և թիկունքում տարվող աշխատանքների վրա։ Ես վեպ էի գրում, բնականաբար դադար տվեցի։ Չգիտեմ՝ ինչքան կտևի այս վիճակը, բայց կան աշխատանքներ, որ չպետք է հետաձգել։ Եթե այսօր հետաձգենք, վաղը ավելի վատ կլինի։ Իսկ գրքի վաճառքը կազմակերպել ենք հիմնականում բարեգործական նպատակներով (նկատել եմ, որ շատերն էին այդ գործին լծված. գրքի վաճառքից ստացված հասույթն ամբողջությամբ կամ մասնակի փոխանցում էին բանակին)։ Նաև հյուրընկալել ենք Արցախից եկած երեխաներին, որ նրանք այդքան չզգան կորուստը, միջավայրի փոփոխությունն ու, ընդհանրապես, պատերազմը։ Այսինքն, փորձում ենք հնարավոր ամեն ինչ անել, որ մանկությունից չկտրվեն։
-Հրատարակչական ծրագրերը փոփոխվե՞լ են։
-Մեր ծրագրերը պահի տակ չեն կազմվում, վաղուց մշակված են։ Այս ընթացքում տպագրվել են շատ գրքեր՝ սկսած ուսումնաօժանդակայինից մինչև գեղարվեստական (Ագաթա Քրիստի, բիզնես գրքեր, նկարչական ձեռնարկ՝ նախադպրոցական տարիքի երեխաների համար և այլն):
-Ասացիք, որ վեպ եք գրում։ Պատերազմը չի՞ շեղել վեպի ընթացքը, եթե վերսկսեք գրել այն։
-Այս պահին անգամ մտածում եմ՝ արժե՞ շարունակել այն թեման, որի շուրջ գրվում էր վեպս։ Բնականաբար, հոգեվիճակի փոփոխությունը անդրադառնում է ձեռագրիդ վրա, արծարծվող թեմայի։ Այն, ինչ անցնելու է առօրյա կյանքի հետ, ժամանակի ընթացքում անցնելու է, բայց խոր նստվածքը մնալու է ու հաստատ անդրադառնալու է նյութի վրա։
-Մինչ պատերազմը «Էդիթ պրինտը» հրատարակեց Կարեն Օհանջի «Արամյանց» վեպը։ Ինչու՞ որոշեցիք անդրադառնալ Միքայել Արամյանցին և հենց այս ձևաչափով՝ գեղարվեստական պատում։ Կա՞ն նմանատիպ այլ գրքեր նրա մասին։
-Նախ ասեմ, որ «Արամյանցը» մասն է կազմում այն շարքի, որում անդրադարձ է կատարվում հայ մեծանուն բարերարներին և գործարարներին։ Ավելի վաղ անդրադարձել էինք Քրքորյանին, Գյուլբենկյանին, նախորդիվ՝ Մանթաշյանցին։ Մի տեսակ խորհրդանշական է. Մանթաշյանցի և Արամյանցի մասին գրքեր թարգմանելն ու հրատարակելը նման եղան նրանց ճակատագրերին։ ՈՒնենալով ասելիք՝ համավարակի և պատերազմի պատճառով` չկարողացանք ինչպես հարկն է հասցնել ընթերցողին, և դրանք մենակ մնացին։ Այդպիսին էր նաև գրքի հերոսների ճակատագիրը. Մանթաշյանցը կյանքի վերջում անգամ գերեզման ունենալուն չարժանացավ, Արամյանցը մահացավ չքավորության մեջ՝ իր կառուցած տան նկուղում։
Արամյանցի մասին կան մի քանի փաստագրական գրքեր։ Այս գիրքը, որ բնագրում ուներ «Միքայել» վերնագիրը, ավելի շատ գեղարվեստական էր։ Հայերեն թարգմանությունը հարստացավ ծանոթագրություններով, և պահպանվեց վավերագրությունը։ Ընթերցողը, Արամյանցի անձնական կյանքին, նրա հաջողություններին ու ողբերգություններին ծանոթանալուց զատ, պատկերացում է կազմում տվյալ ժամանակաշրջանի կարևոր իրադարձությունների ու հայտնի դեմքերի մասին։ Հարկ է նշել, որ Արամյանցը դժվար ժամանակներում է ապրել, տեսել է երեք իշխանություն՝ Ցարական Ռուսաստան, Առաջին հանրապետություն, խորհրդային կարգեր։
-Ի՞նչ աղբյուրներից է օգտվել հեղինակը։
-Կարեն Օհանջը արցախցի է, Արամյանցի ազգականը։ Նա իր բարեկամների հետ զրույցների, նրանց հուշապատումների հիման վրա է գրել գիրքը։ Արամյանցի մասին դրվագներ կան, որ այլ տեղ չես հանդիպի։ Օրինակ, Արամյանցի դղյակի ստեղծման նախապատմությունն է ներկայացնում, որի նախատիպը Շվեցարիայում ապրող Արամյանցի սիրուհու դղյակն է եղել։ Կարելի է ասել՝ գրեթե ամեն ինչի պատասխանը գտնում ես։
-Մեծ հաշվով՝ ո՞վ է Արամյանցը՝ հաջողակ գործարա՞ր, թե՞ դաժան ճակատագիր ունեցող անձնավորություն։
-Իմ կարիքով՝ Արամյանցի մեծությունն այն էր, որ, չնայած անձնական ողբերգությանը, կարողացավ լինել հաջողակ գործարար ու մեծ բարերար։
-Գիրքը կարո՞ղ է հետաքրքրել կամ ինչ-որ բան տալ մեր գործարարներին, թե՞ զուտ հետաքրքրաշարժ պատմություն է մեծ հայի ու նրա ապրած ժամանակաշրջանի մասին։
-Որպես այդպիսին, որ կարդան-հասկանան՝ ինչպես բիզնես կառուցել, չենք կարող դիտարկել, բայց մի շատ կարևոր կետ կա գրքում. բիզնեսը չպետք է փչացնի ընկերությունը։ Գրքում տեսնում ենք, որ Արամյանցի պարագայում ընկերությունն օգնում է, որ բիզնեսը զարգանա։
-Արամյանցի ստեղծածից ի՞նչ է մնացել, և ի՞նչ գիտեն Թբիլիսիում այդ մասին։
-Արամյանցի կառուցած հիվանդանոցի շենքը կիսավեր է, «Մաժեստիկ» հյուրանոցն այժմյան «Մարիոտն» է։ Նրա առանձնատները դեռ կան։ Մի քանի տարի առաջ Վրաստանում ՀՀ դեսպանության նախաձեռնությամբ Թբիլիսիում ցուցատախտակ ամրացվեց, որ Արամյանցի այս տանը տեղի է ունեցել Հայաստանի առաջին հանրապետության հռչակագրի ընդունումը։ Կարելի է ասել՝ հին սերունդը դեռ հիշում է Արամյանցին։
-Չնայած Արամյանցը չի անտեսում իր հայրենակիցներին, հայրենիքը, օգնում է հայ գաղթականներին, անգամ քաղաք կառուցում նրանց համար, բայց ինչու՞ են թե՛ նա, թե՛ մյուս հայ գործարարները ծաղկեցրել հարևան երկրները։
-Դա մեծ հարց է, որի պատասխանը չեմ գտել։ Թե՛ Արամյանցի, թե՛ Մանթաշյանցի, թե՛ այլ մեծահարուստների համար բիզնես ծրագրերի իրագործումն ու բարեգործությունները, կարծես, ամենաշատը ավարտվել են Հայաստանի սահմաններին մոտ (ներկայիս Հայաստանի)։ Մի տարբերությամբ, որ Մանթաշյանցը հովանավորեց էջմիածնում Վեհարանի նոր շենքի կառուցումը։ Արամյանցը 1912-ին հայ-վրացական սահմանին հայ գաղթականների համար կառուցեց Արամաշենը։ Չգիտեմ էլ՝ հիմա կա՞, թե՞ չկա այդ բնակավայրը։ Երկու գրքի դեպքում էլ արխիվային նյութեր ուսումնասիրելով, այդպես էլ չգտա ինձ հետաքրքրող այդ հարցի պատասխանը։ Պատասխաններից մեկը կարելի է համարել այն, որ Կովկասի մշակութային կենտրոնը համարվել է Թիֆլիսը, բիզնես կենտրոնը՝ Բաքուն, եթե հաշվի առնենք նավթարդյունաբերության ծաղկումը։ Երևանն այդ ժամանակ գավառական քաղաք էր։ Բայց ինձ թվում է՝ նաև տարածքների ներքին բաժանում է եղել։ Երբ նայում ես այդ ժամանակվա պատմությունը, տեսնում ես, որ հայ գործարարներն ինչ-որ գործունեություն ծավալել են Երևանում, բայց այն մարդիկ, որ մնացել են պատմության մեջ, այս տարածքին ուշադրություն չեն դարձրել կամ չեն թողել, որ դարձնեն, չգիտեմ։
-Գրքում նկարագրվող տեսարանները՝ հայրենազրկում, հայ գաղթականներ, բարեգործություն, այսօր էլ, ցավոք, արդիական են։ Ի՞նչ է սա։ Ինչու՞ է այդպես։
-Դասեր չենք քաղում պատմությունից։ Ազգային մտածողության պակաս կա։ Առաջին Հանրապետության հռչակագիրն ընդունվեց Թիֆլիսում, ու դրանից հետո հայ պաշտոնյաները երկար ժամանակ չէին գալիս Հայաստան։ «Կուրյոզն» այն ժամանակվանից կա. այլ բառ չեմ գտնում։ Իսկ բարեգործական շարժումների առնչությամբ մի շատ ուղիղ կարծիք ունեմ։ Ես ուզում եմ՝ իմ պետությունը, որի քաղաքացին եմ ես, այնքան ապահովված լինի ֆինանսապես, այնքան գործող լինի՝ համակարգի առումով, որ, ինչ-որ խնդիրներ լուծելիս կամ ծրագրեր իրականացնելիս, բարերարների կամ շարքային քաղաքացու օգնության կարիքը չունենա։
-Ելք տեսնու՞մ եք։ Պատերազմից հետո դեպի ու՞ր ենք գնալու։
-Երկու հարթություն կա. մեկում ասում են՝ ժողովուրդն է մեղավոր, ունես այն, ինչին արժանի ես, մյուս հարթությունում վերևից ներքև է դիտարկվում ամեն ինչ, այսինքն, իշխանությունն է որոշում, թե ինչպիսին կլինի ժողովուրդը։ Ընդհանրապես եմ ասում, խոսքը այս երկու տարվա մասին չէ։ Ես տնտեսագետ չեմ, բայց սովորական մարդն էլ տեսնում է, որ մի բան այն չէ. կա՛մ կատարողներն այն չեն, կա՛մ համակարգը։ Յուրաքանչյուր մարդ իր տեղում պետք է լինի։ Իշխանավորներն իրենց օրինակով սովորական մարդկանց համար էտալոն պետք է լինեն։ Ազնվականությունը պակասում է, քաղքենիությունը շատ է։
-Վերադառնանք հրատարակչական գործին։ Արամյանցին ո՞վ է հաջորդելու, շարքը համալրվելու՞ է։
-Այս պահին կան մտքեր։ Ցանկություն ունենք, բայց շատ խստորեն ենք վերաբերվում այն հարցին, թե ով պետք է ընդգրկվի այդ շարքի մեջ։
-Ի՞նչ կասեք տպավորությունների մասին։ Ի՞նչ դժվարություններ կային գիրքը թարգմանելիս, ի՞նչ տվեց Ձեզ գիրքը։
-Իրականում դժվար չէր, որովհետև մատչելի ու գեղեցիկ լեզվով էր գրված։ Աշխատանքային ընթացքը հաճելի էր։ Ծանոթագրությունը կազմելիս՝ ուսումնասիրության ընթացքը նույնպես շատ հաճելի էր։ Եթե սրանից առաջ այդ ժամանակաշրջանի մասին գիրք թարգմանած չլինեի, գուցե շատ նոր բացահայտումներ անեի ինձ համար։ Բայց քանի որ Մանթաշյանցի մասին գիրքը թարգմանել էի, արդեն հետաքրքիր էր նրա ու Արամյանցի հարաբերություններին հետևելը Արամյանցի տեսանկյունից։ Ընթերցողը, եթե գիրքը կարդա որպես գեղարվեստական ստեղծագործություն, կարող է հուզվել, տխրել կամ ուրախանալ, բայց սա նաև վավերագրություն է և ընթերցողին մտածելու, խորքային մի բան իմանալու հնարավորություն է տալիս։
Զրուցեց
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ