ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Մենք այսօր սարսափում ենք՝ մտածելով, թե ինչ է կատարվել եղեռնի ժամանակ, և չենք նկատում այն, ինչ կատարվում է այսօր»

«Մենք այսօր սարսափում ենք՝ մտածելով, թե ինչ է կատարվել եղեռնի ժամանակ, և չենք նկատում այն, ինչ կատարվում է այսօր»
06.02.2009 | 00:00

«ՀԱՅ ՏՂԱՄԱՐԴՈՒ` ՀՆՈՒՑ ԵԿՈՂ ԴԵՐՆ ԸՆՏԱՆԻՔՈՒՄ ԽԱԽՏՎԵԼ Է»
…և ոչ միայն մշակույթի մասին
ԵՊՀ պրոֆեսոր, մանկավարժահոգեբանական ակադեմիայի իսկական անդամ, գրող, դատական փորձագետ ԷԼԴԱ ԳՐԻՆԸ 2008 թվականին արժանացել է երկու ոսկե մեդալի՝ հոգեբանության և գրականության ոլորտներում ունեցած վաստակի համար: Առաջինը շնորհել է համալսարանը, երկրորդը՝ գրողների միությունը: Հոգեբանության թեմաներով մասնագիտական աշխատություններին զուգահեռ` գրում է պատմվածքներ, որոնք տպագրվում են ոչ միայն հայերեն, այլև ռուսերեն, չեխերեն, անգլերեն: Հրատարակման է պատրաստում նոր գիրք, մտադիր է գրել թատերգություն, որը կբեմադրի թոռնուհին՝ Լիլի Էլբակյանը: Էլդա Գրինի հետ զրույցը մեր հասարակության մեջ կատարված հոգեբանական տեղաշարժերի ծիրում է:
«ՄԵՆՔ ՄԵԾԱՑՆՈՒՄ ԵՆՔ ԾՈՒՅԼ ՏՂԱՄԱՐԴԿԱՆՑ ՄԻ ՍԵՐՈՒՆԴ»
-Տիկին Էլդա, իբրև մեր երկրում առկա կենսամակարդակի աճի ցուցանիշ՝ մատնացույց են արվում Երևանի փողոցներով սուրացող թանկարժեք մեքենաները, օր օրի ավելացող շքեղ առանձնատները, բազմաբնույթ խնջույքների առատ սեղանները: Այս ճչացող ճոխությունը որքանո՞վ է համադրելի աղետի գոտու տնակաբնակների, աղբամանները քչփորող ընչազուրկների, գոյատևման տարրական պայմաններ չապահովող թոշակների ու նպաստների, մտավորականների, մշակույթի աշխատողների ծիծաղելի աշխատավարձերի և այս կարգի այլ երևույթների հետ:
-Տեսակետները տարբեր են: Մեծահարուստները, օրինակ, չափանիշ են ընդունում իրենց միջավայրի մարդկանց, նրանց կուտակած խոշոր գումարները: Նրանց համար հանդուրժելի և ընդունելի է այդ տեսակետը: Իրենց համար դա սովորական բան է: Բայց վերցնել դա որպես համընդհանուր չափանիշ, առնվազն միամտություն է, որովհետև ասելով երկիր, ազգ՝ մենք նկատի ունենք բոլորին: Խտրականություն չպետք է դնել մարդկանց միջև՝ լինեն «բոմժ», թոշակառու, ուսուցիչ, թե բարձր պաշտոնյա: Մյուս ծայրահեղությունն էլ այն է, որ ոմանք տեսնում են միայն աղբամանը քչփորող ծայրահեղ աղքատներին, անապահով մարդկանց, ու մոտեցման այս կտրուկ այլընտրանքը, իմ կարծիքով, նույնպես սխալ է: Երևի թե մեր կենսամակարդակի մեջ ինչ-որ դրական շարժ կա: Իհարկե, ես գիտեմ, որ շատերը պարտքով են մեքենա գնում, նույնիսկ եթե վարել չգիտեն: Դա ինքնահաստատման պես մի բան է նրանց համար: Կամ տաքսու նշան են դնում մեքենայի վրա ու օրվա հացը վաստակում այդ կերպ: ՈՒրեմն, այդ մեքենաները կենսամակարդակի բնութագրման չափանիշ չեն կարող լինել: Դրանք չեն ջերմացնում այն մարդկանց կյանքը, որոնք չգիտեն՝ այսօր ինչով կերակրեն իրենց երեխաներին և ինչով իրենք սնվեն: Իսկ դրական տեղաշարժն այն է, որ չնչին չափով ավելացել են թոշակները, ոմանց աշխատավարձերը, բայց դրա հետ մեկտեղ շատերը զրկվել են աշխատանքից: Բոլոր գործատուներին անհրաժեշտ են երիտասարդ աշխատողներ: Քառասուն-քառասունհինգ տարեկան առողջ տղամարդն այսօր չի կարող Հայաստանում աշխատանք գտնել: Փաստորեն, հայ տղամարդու՝ հնուց եկող դերն ընտանիքում խախտվել է: Տղամարդը միշտ եղել է ընտանիքի մեջքը, հիմքը, իսկ հիմա քիչ առ քիչ հետ է վարժվում աշխատելուց: Մենք մեծացնում ենք ծույլ տղամարդկանց մի սերունդ, և նրանք կարծում են, թե դա է ճիշտը, իրենք պետք է պառկեն բազմոցին, իսկ կանայք եզան պես աշխատեն: Մենք աճեցնում ենք տղամարդկանց մի ահռելի բանակ, որը մտածում է, որ կարելի է չաշխատել, չչարչարվել ու հանգիստ ապրել: Եթե մարդը չի աշխատում, խնդիրները պակասում են, նա ստիպված չի լինում մտնել հորիզոնական և ուղղահայաց բազմաթիվ հարաբերությունների մեջ, իր վրա վերցնել մի շարք պարտավորություններ, կարգապահության ու պատասխանատվության մասին մտածել: Առանց այս ամենի ապրելը շատ հեշտ է, և մեր տղամարդիկ արդեն յուրացրել են այդ գիտակցումը: Այսինքն՝ տղամարդը կորցրել է իր իսկական կերպարը:
-Աղբաման քչփորողներ կան ոչ միայն աղքատ, այլև զարգացած, բարեկեցիկ կյանքով ապրող երկրներում: Սա՞ ինչով բացատրել:
-Մենք 70 տարի ապրել ենք մի այնպիսի երկրում, որտեղ չենք տեսել «բոմժերի»: Քառասունական թվականներին, պատերազմից հետո, հատուկենտ մարդիկ էին գյուղերից գալիս ու քաղաքում հաց մուրում, բայց ոչ աղբաման քրքրում: Սովետական Միությունում ամեն ոք պետք է ապահովված լիներ աշխատանքով, իսկ երբ ամուսնանում էին, նաև բնակարանով: Մենք այդպես ենք դաստիարակվել, այդ պատճառով մեզ համար այսօրվա վիճակն անսովոր է: Իսկ արտասահմանում այդպես չի եղել: Այնտեղ միշտ էլ եղել է մարդկանց մի շերտ, որը չի աշխատել՝ տարբեր պատճառներով: ՈՒ այդ երկրներում նրանց համար ստեղծել են հատուկ պայմաններ՝ սնվելու, գոյատևելու համար: Մեզ համար դա զարհուրելի է: Հատկապես իմ սերնդի մարդիկ դա տարօրինակ են համարում: Մենք արտասահմանի հետ այնքան մեծ կապեր չունեինք, որ իմանայինք, թե ինչ է կատարվում այնտեղ: Մեզ համար ճիշտն այն էր, որ յուրաքանչյուր մարդ պետք է աշխատեր և կարող էր աշխատել: Ընդ որում, ոչ միայն պետք է աշխատեր իր գրպանի համար, այլև հասարակությանն ինչ-որ ձևով ծառայելու, երկրի կյանքում ինչ-որ ներդրում անելու համար: Հիմա հոգեբանությունը փոխվել է: Մենք սահմանագծի վրա ենք. ո՛չ ամբողջովին կապիտալիստական հասարակարգի հոգեբանությունն ենք յուրացրել, ո՛չ էլ մոռացել ենք սովետականը: Ամեն դեպքում, կարծում եմ, դա կենսաձևի ընդունելի մոդել չէ, որ մարդկանց ինչ-որ զանգված չաշխատի ու գոյատևի՝ փորփրելով աղբարկղերը: Գորկուն համարում էին պրոլետար գրող, բայց նա սոսկ պրոլետար գրող չէր, մեծ մտածող էր: Ինձ համար լոզունգի նման է հնչում նրա խոսքը. «Մա՛րդ` հպարտ է հնչում»: Այսօր ի՞նչ հպարտություն: Ոտնահարված է մարդկային հպարտությունը, հատկապես տղամարդու հպարտությունը: Ափսոս են տղամարդիկ, մասնավորապես, հայ տղամարդիկ, որոնց գենոտիպը շատ բարձր եմ գնահատում: Եթե այդպիսի գենոտիպ չունենայինք, այսօր գոյություն չէինք ունենա որպես ազգ, բնաջնջված կլինեինք: Ես համարում եմ, որ մենք գոյատևել ենք, որովհետև մեր ընտանիքը կուռ է եղել և ամուր, մեր տղամարդիկ քաջ գիտակցել են տղամարդու իրենց դերը, կանայք էլ՝ կնոջ դերը: Դրա շնորհիվ ենք ճեղքել-անցել դարերն ու հասել այսօրվան:
«ՈՉՆՉԻ ՎՐԱ ՉԵՍ ԿԱՐՈՂ ԿԱՌՈՒՑԵԼ Ո՛Չ ԼԱՎ ԲԱՆ, Ո՛Չ ՎԱՏ»
-Որպես սփոփանք, թե որպես մեր իրականության գնահատական՝ այսօր շրջանառվում է այն տեսակետը, թե տնտեսություն չունենք, ուրեմն` տնտեսական ճգնաժամը մեզ չի սպառնում: Համաձա՞յն եք այս մոտեցման հետ:
-Չե՞ք նկատում, որ դա տավտոլոգիա է: Դրանում այնքա՜ն տխուր բան կա: Ինչո՞վ ես հպարտանում։ Որ տնտեսություն չունե՞ս: Եթե ոչինչ չունես, ոչնչի վրա չես էլ կարող ո՛չ լավ, ո՛չ վատ բան կառուցել: Սա նշանակում է, որ մենք պայքարի ուղի չենք էլ փնտրում, և ինչո՞ւ փնտրենք, ո՞վ փնտրի: Եթե ազգի կեսից ավելին ստորացված է, մյուսներն էլ, ի հեճուկս բոլոր տնտեսական ճգնաժամերի, իրենց շատ ապահով ու լավ են զգում, էլ ի՞նչ կա մտածելու: Եվ սա միայն այսօրվա խնդիր չէ: Այն մութ ու ցուրտ տարիներին մեր ընտանիքն ահավոր վիճակի մեջ էր, բայց որոշ մարդիկ լույս էլ ունեին, տաքություն էլ, ուտելիք էլ: Ես զարմանքով տեսնում էի, որ ուրիշների պատուհաններում լույս կա, որ նրանք անվերջ ուտելիք են կրում ու կրում:
«ԺՈՂՈՎՈՒՐԴԸ ՆԵՐԿԱ ԻՇԽԱՆՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐՈՎ ՀԻԱՑԱԾ ՉԷ ՈՒ ՓՈՐՁՈՒՄ Է ՀԱՎԱՏԱԼ ՆԱԽԿԻՆՆԵՐԻՆ»
-Մութ ու ցուրտ տարիներն ապրած այդ մարդիկ չէի՞ն, որ նախագահական ընտրություններում համախմբվել էին Լևոն Տեր-Պետրոսյանի շուրջ:
-Դրա պատճառները տարբեր են: Այդ վիճակն այն ժամանակ պատճառաբանվում էր պատերազմով: Մարդիկ միշտ կարողանում են քավության նոխազ գտնել, և քավության նոխազն այս դեպքում պատերազմն էր: Մեր ղեկավարները պատճառաբանում էին, որ պատերազմ է, ու բոլոր ռեսուրսներն ուղղվում են ռազմաճակատ: Թեև հնչում էին կարծիքներ, որ ռազմաճակատին էլ բավարար չափով չեն օգնել: ՈՒ շատ միջոցներ անհետանում էին անհայտ ճանապարհներով: Այսուհանդերձ, ժողովուրդը ներկա իշխանություններով հիացած չէ ու փորձում է հավատալ նախկիններին: Ընդհանրապես, մարդու հիշողությունն ունի հետաքրքիր օրինաչափություն. հեշտությամբ մոռանում է վատը, հիշում` միայն լավը:
«ՄԱՐԴՆ ԻՐ ԱՇԽԱՏԱՆՔՈՒՄ ՎԵՐԵԼՔ ԿԱՐՈՂ Է ԱՊՐԵԼ ՈՉ ԱՆՊԱՅՄԱՆ 25 ՏԱՐԵԿԱՆՈՒՄ ԵՎ ՈՉ ԱՆՊԱՅՄԱՆ ԵՐԿԱՐ ՈՏՔԵՐ ՈՒՆԵՆԱԼՈՒ ԴԵՊՔՈՒՄ»
-Տասը տարի անց այսօրվա ղեկավարների՞ն էլ միայն լավ կողմերով ենք հիշելու:
-Չի բացառվում: Ընդհանրապես, աշխատում են հիշողությունը ջնջել: Մեր հիշողությունը, օրինակ, կենտրոնացած է եղեռնի վրա: Մենք այսօր սարսափում ենք՝ մտածելով, թե ինչ է կատարվել եղեռնի ժամանակ, և չենք նկատում այն, ինչ կատարվում է այսօր: Իսկ այսօր փոխվում են դպրոցների, փողոցների, գյուղերի, քաղաքների անունները, վերացվում են պատմական հուշարձանները, և այդ ամենը ջնջվում է մեր հիշողությունից, մեր պատմությունից: Ամեն մի քաղաք, ամեն մի երկիր պիտի ունենա իր հիշողությունը: Եթե այն վերացնում են, դա հանցագործություն է ազգի դեմ: Նոր սերունդը չի էլ իմանա իր ազգի, քաղաքի, իր փողոցի անցյալը։ Եվ երբ մարդուն մոռանալ են տալիս անցյալն ու խոստանում, որ ապագայում լավ է լինելու, մարդը դրան հավատում է: Ընդ որում, կանայք ավելի շուտ են հավատում ու հարմարվում, քան տղամարդիկ: Տղամարդուն երկու բան է հարկավոր՝ ինքնադրսևորվել մասնագիտության մեջ և հավատալ ապագային: Եթե տղամարդուց այս երկու բանը խլում ես, նշանակում է` ամորձատել ես նրան: Փաստորեն, մենք հիմա այդ վիճակում ենք, ու ավելի խոր հոգեբանական հասկացությունները մղվում են հետին պլան: Յուրաքանչյուր մարդ ունի կյանքի իր չգրված ծրագիրը: Մարդն իր աշխատանքում վերելք կարող է ապրել ոչ անպայման 25 տարեկանում և ոչ անպայման երկար ոտքեր ունենալու դեպքում (այդ չափանիշներով են, չէ՞, հիմա աշխատանքի ընդունում): Քանի դեռ մարդն ապրում է, ունի իր վերելքի գագաթնակետին հասնելու հնարավորություն: Դա կարող է լինել և՛ 25, և՛ 45, և՛ 80 տարեկանում: Մենք բազմաթիվ օրինակներ ունենք, երբ գրողները, նկարիչները, կոմպոզիտորներն իրենց գլուխգործոցներն ստեղծել են հասուն տարիքում, ինչպես Գյոթեն, Տիցիանը, Վագները, Չայկովսկին, Խաչատրյանը: Մենք սա հաշվի չենք առնում, անտեսում ենք մարդու ներքին պոտենցիան: Չէ՞ որ մարդու մեջ կան թաքնված ռեզերվներ: Դրանք գանձեր են, ու ավելի թանկ են, քան ադամանդները, շքեղ մեքենաները: Մենք թույլ չենք տալիս, որ դրանք դրսևորվեն, լույս աշխարհ գան: Եթե ոմանք փող են կուտակում, ի՞նչ է փոխվում: Ոչի՛նչ:
«ԱՍՏԾՈՒՆ ՉԵՄ ՀԱՎԱՏՈՒՄ, ԲԱՅՑ ԵԿԵՂԵՑԻ ԵՄ ԿԱՌՈՒՑԵԼ»
-Ի՞նչ եք կարծում, այդ կուտակողներին ծանոթ չէ՞ աստվածաշնչյան ճշմարտությունը, թե ուղտն ասեղի անցքով ավելի հեշտ կանցնի, քան մեծահարուստը՝ դրախտի դռնից:
-Ոմանց ծանոթ է, ոմանց՝ ոչ: Մենք չենք կարող նույնացնել բոլոր մեծահարուստներին: Իսկ կուտակելը պաթոլոգիա է: Ոմանք գերագույն հաճույք են ստանում շատ փող ունենալուց: Փողը նրանց խիղճն է, սիրտը, միտքը: Փողն է նրանց կուռքը: Իսկ ո՞վ կարող է հարստանալ մաքուր ճանապարհով, ոչ ոք: Բայց գալիս է մի պահ, որ փողն աստվածացնողները հանկարծ մտածում են, թե մեկ այլ աշխարհ էլ, գուցե, կա այս կյանքից հետո, ուրեմն պետք է այնպես անել, որ այդ կյանքում էլ իրենց լավ զգան: Եվ որոշում են Աստծուն կաշառել: Մի շատ մեծահարուստ ինձ մի առիթով ասաց. «Ես Աստծուն չեմ հավատում, բայց եկեղեցի եմ կառուցել»: Սա է նրանց մտածելակերպը:
-Իսկ որքանո՞վ է մեր հասարակությունն ընկալում Աստծո ճշմարտությունը:
-Շատերն այդ ճշմարտությունը փնտրելով` ինչ-որ աղանդների մեջ են մտնում: Սա նշանակում է, որ չկա վստահություն մայր եկեղեցու նկատմամբ: Մարդիկ հույս ունեն, որ կյանքը մահվանից հետո շարունակվում է և ցանկանում են հասու լինել Աստծու խոսքին: Հայի սրտի մեջ, բոլոր դեպքերում, Աստված կա:
«ՄԵՆՔ ԹՇՆԱՄՈՒՆ ՄԵՐ ՄԵՋ ԵՆՔ ՓՆՏՐՈՒՄ»
-Ի՞նչ եք կարծում, Հայ ազգային կոնգրեսի մեծ լռությունը կփոխհատուցվի՞ մեծ ասելիքով։
-ՈՒրախ կլինեի, որ այդպես լիներ, բայց այնքան էլ լիահույս չեմ: Եթե մեր ընդդիմադիր գործիչներն իսկապես կառուցողական ասելիք ունենային, արդեն հնչեցրած կլինեին: Թեև, ի՞նչ իմանաս, գուցե անակնկա՞լ են պատրաստում: Անկախ դրանից՝ մեր ազգն ունի շատ բացասական մի հատկություն. մենք թշնամուն մեր մեջ ենք փնտրում: Երբ հիշում եմ, թե մեր նախագահի թեկնածուներն ի՜նչ կեղտ էին շպրտում միմյանց վրա, սարսափում եմ: Հիմա էլ նույն բանը կատարվում է գրողների միությունում: Դա աթոռի պայքար չէ՞, ի վերջո: Այդքան եռանդով կարելի՞ է վարկաբեկել, ոչնչացնել քո տեսակը, երբ հայտնի էլ չէ, թե ով է իրականում ճիշտ։ Այս հարցին միայն ժամանակն է ի զորու պատասխանելու։
Զրուցեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 4185

Մեկնաբանություններ