ԱՄՆ-ի նորընտիր նախագահ Դոնալդ Թրամփը, պաշտոնը ստանձնելու առաջին իսկ օրից, ծրագրում է վերականգնել իր «առավելագույն ճնշման ռազմավարությունն Իրանին սնանկացնելու համար»՝ գրում է Financial Times-ը: «Առավելագույն ճնշման» արշավը նպատակ ունի զրկել Իրանին բանակը հզորացնելու հնարավորությունից, սակայն վերջնական նպատակը Թեհրանին միջուկային նոր համաձայնագրի շուրջ բանակցությունների մղելն է։               
 

«ԱՆՊԱՅՄԱՆ ՉԷ ԹՈՒՐ ԲԱՐՁՐԱՑՆՈՂԻՆ ԹՐՈՎ ՊԱՏԱՍԽԱՆԵԼ»

«ԱՆՊԱՅՄԱՆ ՉԷ ԹՈՒՐ ԲԱՐՁՐԱՑՆՈՂԻՆ ԹՐՈՎ ՊԱՏԱՍԽԱՆԵԼ»
10.09.2010 | 00:00

…և ոչ միայն մշակույթի մասին
«Իրատես de facto»-ի հյուրը Մինաս Ավետիսյանի այրին է` գեղանկարչուհի ԳԱՅԱՆԵ ՄԱՄԱՋԱՆՅԱՆԸ: Վերջին շրջանում նա ստեղծագործում է առավելապես նատյուրմորտի ժանրում և մտմտում անհատական ցուցահանդեսով արվեստասերներին ներկայանալու ծրագրի շուրջ:
«ՄԻՆԱՍԻ ՈՐՄՆԱՆԿԱՐՆԵՐԸ ԿՓՐԿՎԵՆ»
-Տիկին Գայանե, դժվա՞ր է տաղանդավոր արվեստագետի կին լինելը:
-Ե՛վ հեշտ է, և՛ դժվար: Մենք շատ տարբեր բնավորություններ ունեինք, բայց մեր միջև հոգևոր կապ է եղել, որն ամենաէականն է: Ես ավելի մեղմ մարդ եմ, քան Մինասը: Փորձում էի գտնել նրա հետ հարաբերվելու ճիշտ ձևը: Երբ նա բուռն, ստեղծագործական վիճակներում էր, ես մի կողմ էի քաշվում, աշխատում էի լուռ լինել: Դա տևում էր այնքան, մինչև ինքն էր խախտում լռությունը: Բայց ընդհանրապես շատ ջերմ էր վերաբերվում ինձ, ցանկանում էր, որ անպայման ստեղծագործեմ, որ չմարեր իմ մեջ եղած ստեղծագործական ջիղը: Հասկանալի է, որ դրան խանգարում էին փոքրիկ երեխաներս, անվերջանալի հյուրընկալությունները: Ժամանակը չէր բավականացնում: Բայց թե՛ իր կյանքի օրոք, թե՛ հետո նկարել եմ, որքան կարողացել եմ:
-Հենրիկ Իգիթյանը խոստովանել է. «Ես չեմ կարող Մինասի նկատմամբ լինել օբյեկտիվ: Նա իմ կյանքի նկարիչն է»: Մինասին այսպես վերաբերվող արվեստաբանը դժգոհ էր, որ նրա ժառանգությունը տնօրինելու առաքելությունն ստանձնել է ընտանիքը: Ի՞նչ կասեք այս մասին:
-Բարդ հարց է, կգերադասեի չպատասխանել: Մենք միշտ էլ գնահատել ենք Հենրիկ Իգիթյանի գործունեությունը Մինասի ստեղծագործության արժևորման հարցում: Բայց, այդուհանդերձ, կան որոշակի նրբություններ. մենք չէինք ցանկանա, որ Հենրիկ Իգիթյանը գլխավոր դերակատարը լիներ մեր ընտանիքի ճակատագրում: Չէի ասի, թե մեր միջև լուրջ հակամարտություններ են եղել, բայց և կարծում ենք, որ Մինասի ստեղծագործությամբ զբաղվելու իրավունքը ոչ միայն Իգիթյանին էր պատկանում: Մենք մեծ գործունեություն ենք ծավալել Մինասի ստեղծագործության լուսաբանման ուղղությամբ: Կազմակերպել ենք ցուցահանդեսներ, զբաղված ենք որմնանկարների վերականգնման հարցով:
-Վերջին շրջանում, իսկապես, որոշակի դրական տեղաշարժ է նկատվում Մինասի որմնանկարների վերականգնման հարցում: Ի՞նչ ճակատագիր է սպասում դեռևս չվերականգնված աշխատանքներին և Մինասի թանգարանին Ջաջուռում:
-Ջաջուռի թանգարանում վիճակը սկզբնական շրջանում բավականին ծանր էր. հաստիքներ չկային, պայմաններն այն չէին: Հասկանալի է, որ ցանկացած գործ սկսելիս դժվարություններն անխուսափելի են: Բայց հիմա վիճակը բարելավվել է: ՈՒրախալի է, որ Մինասի ստեղծագործությունն ընկալում-սիրում են բոլորը: Գյուղի մարդիկ, արվեստի հետ որևէ կապ չունեցող մարդիկ ուղղակի ցնցվում են` նայելով Մինասի աշխատանքները: Թանգարանում հավաքված են Մինասի գործերի բնօրինակները: Մեծ դժվարությամբ կարողացանք այնտեղ տեղափոխել իտալացիների վերականգնած մեկ որմնանկարը, որը գտավ իր իսկական տեղը: Թանգարանում են պահվում նաև մեր ձեռքի տակ եղած շատ փաստաթղթեր, լուսանկարներ: Մի խոսքով, Ջաջուռի թանգարանը հիմա շատ հարուստ ֆոնդ ունի, ծավալում է ակտիվ գործունեություն, որին մասնակից են դառնում շրջակա տարածքի բոլոր գյուղերի բնակիչները, ինչպես և Թբիլիսիից, Սպիտակից, այդ երթուղու վրա գտնվող այլ բնակավայրերից ժամանող արվեստասերները: Թանգարանը գտնվում է մշակույթի նախարարության ենթակայության տակ: Եվ որմնանկարների ճակատագիրը տնօրինելու հարցում մեծ է նախարարության ու, մասնավորապես, մշակույթի նախարար Հասմիկ Պողոսյանի, նրա խորհրդական Սոնա Հարությունյանի դերը: Նրանց շնորհիվ տեղից շարժվեց գործը: Բացի Ջաջուռի թանգարան տեղափոխված որմնանկարից, կան ևս երկուսը, որ պիտի տեղափոխվեն Կառավարական շենք: Ապա կրկին կժամանեն իտալացիները` իրենց բացառիկ, թերևս աշխարհում եզակի տեխնոլոգիական միջոցներով և կշարունակեն վերականգնման աշխատանքները: Ասեմ նաև, որ նրանք ոչ միայն վերականգնում են որմնանկարները, այլև նպաստում, որ հայերը, հետևելով իրենց աշխատանքին, ձեռք բերեն համապատասխան գիտելիքներ և հմտություններ այդ ոլորտում: Որմնանկարները բավական շատ են` մեկ տասնյակից ավելի, և քանի որ մենք արդեն տեսնում ենք կառավարության աջակցությունը, մեզ ապահով ենք զգում, հավատում, որ բոլորն էլ կփրկվեն:
-Ի՞նչ եք կարծում` երկար տարիներ որմնանկարները բարձիթողի վիճակում էին` պայմանավորված մեր հանրապետության սոցիալական ծանր վիճակո՞վ, թե՞ պատկան մարմինների անտարբեր, ոչ պրոֆեսիոնալ մոտեցմամբ:
-Ես չեմ ուզում շատ սրել խնդիրը: Գուցե իսկապես մեր պետության առջև ծառացած ֆինանսական խնդիրներն էին պատճառը: Հասկանալի է, որ նորաստեղծ պետություն էր, ղեկավարությունն զբաղված էր խառը գործերով: Շատերը գիտակցում էին, որ պետք է պատշաճ ուշադրության արժանացնել Մինասի աշխատանքները, բայց կարծես թե պահը չէր հասունացել: Հիմա ամեն բան դեպի լավն է գնում:
-Հայտնի ճշմարտություն է, որ Հայաստանում մշակութային (և ոչ միայն մշակութային) կյանքն ամբողջապես կենտրոնացած է մայրաքաղաքում: Ձեզ համար նախընտրելի չէ՞ր, որ Մինասի թանգարանը լիներ ոչ թե Ջաջուռում, այլ Երևանում:
-Ինչ խոսք, վատ չի լինի Երևանում նույնպես ունենալ Մինասի թանգարան: Եվ մենք չենք կորցնում մեր հույսը: Իսկ Ջաջուռում թանգարանի գոյությունը նպատակահարմար է այնքանով, որ դա Մինասի բնօրրանն է: Մարդիկ դիտում են Մինասի կտավները` ջաջուռյան բնանկարներ, Ջարդի ձոր, գյուղական բնապատկերներ, ու այդ ամենը նույնությամբ տեսնում իրականում` բնության մեջ: Իտալացի արվեստաբան Ֆրանչեսկո Գալոն, լինելով Ջաջուռում, հիացած էր: Նա ասաց, որ իտալացի նշանավոր նկարիչների թանգարանները նույնպես գտնվում են իրենց ծննդավայրերում, հաճախ` փոքրիկ, անհայտ գյուղերում: Որովհետև նկարչի ստեղծագործություններն առավել ճիշտ են ընկալվում բնօրրանում: Մենք նպատակ ունենք մեմորիալ թանգարանի վերածել նաև Մինասի հայրական տունը Ջաջուռում:
«ՊԵՏՔ Է ԱՌԱՎԵԼ ՍՐՏԱՑԱՎ ԼԻՆԵԼ ՊԱՏՄԱԿԱՆ ԱՐԺԵՔՆԵՐԻ ՆԿԱՏՄԱՄԲ»
-Ցավոք, Մինասի որմնանկարների անմխիթար վիճակը եզակի երևույթ չէ մեր մշակութային իրականության մեջ: Առավել անհանգստացնող է հանրապետության սահմաններից դուրս գտնվող մշակութային հուշարձանների ճակատագիրը: Ձեր կարծիքով` Նախիջևանում, Վրաստանում, վերջերս նաև Ռուսաստանում` Նովոռոսիյսկում, հայկական հուշարձանների հանդեպ դրսևորված վանդալիզմը մեր պետության կողմից նման փաստերը ոչ պատշաճ արձագանքի արժանացնելու հանգամանքո՞վ է պայմանավորված: Մեր անտարբերությունն է՞լ է այստեղ ինչ-որ դեր կատարում:
-Չեմ կարծում, թե մենք անտարբեր ենք: Յուրաքանչյուր հայի սիրտ էլ շատ թե քիչ ցավում է այդ կորուստների համար: Պարզապես պետք է մի քիչ ավելի զգոն լինել, որոշակիացնել մեր դիրքորոշումը, առավել սրտացավ լինել ժողովրդի պատմական արժեքների նկատմամբ: Դա է մեր ազգի հիմքը:
-Ձեր կարծիքով` մենք առհասարակ մշակութասե՞ր ազգ ենք:
-Իհարկե, սիրում ենք: Բայց այսօրվա սերունդը զգալիորեն հեռացել է այդ արժեքներից: Չէ՞ որ մենք ապրեցինք շատ դժվար տարիներ, տեսանք սով, ցուրտ, պատերազմ: Շատ կիրթ մարդիկ հեռացան Հայաստանից: Այդ ամենից հետո եկել է մի սերունդ, որն առանձնապես տեղյակ չէ իր անցյալի արժեքներին, չի գիտակցում իր պատմական հուշարձանների նշանակությունը: Անհրաժեշտ է, որ համապատասխան անձինք, կառույցները որոշակի աշխատանք տանեն այս երիտասարդների հետ, լայնորեն քարոզեն ազգային արժեքները, որպեսզի նրանց մեջ արթնանա ազգային գիտակցությունը: Եվ այս հարցում շատ կարևոր է պետական աջակցությունը, կառավարության գործուն մասնակցությունը, որովհետև առանց մշակույթի ժողովուրդը պարզապես կվերածվի ամբոխի:
-Մոտենում է սեպտեմբերի 19-ը` Վանի Աղթամար կղզու Ս. Խաչ եկեղեցում պատարագ մատուցելու օրը: Մի իրադարձություն, որը հակասական վերաբերմունքի է արժանացել հայերիս կողմից: Դուք ի՞նչ կարծիքի եք, հայերը պետք է գնան ու մասնակցե՞ն այդ արարողությանը, թե՞ ոչ:
-Ժողովրդի մեջ իսկապես բուռն քննարկումներ են սկսվել այդ հարցի շուրջ: Ոմանք ուղղակի կոչ են անում բոյկոտելու արարողությունը: Բայց ես կարծում եմ, որ թեկուզ մեկ անգամ այդ չքնաղ եկեղեցին տեսնելը, այնտեղ մատուցվող պատարագին մասնակցելը կարող են ինչ-որ բան փոխել, ջերմացնել մարդկանց սրտերը: Ես միշտ ձգտում եմ լավատես լինել, հավատալ դրական փոփոխություններին:
-Ձեր խոսքերից կարելի է ենթադրել, որ Դուք տարածված այն կարծիքի կրողն եք, թե այսօրվա թուրքը 15 թվականի թուրքը չէ:
-Իհարկե, միանշանակ այդպես ասել չեմ կարող, բայց և չեմ ժխտում, որ ինչ-որ բան փոխվել է: Վերջերս բոլորս ականատեսը եղանք շատ թուրքերի կողմից պատմական ճշմարտությունը բացահայտելու փորձերին, 15 թիվը հիշելու կոչերին, հայերին աջակցելու պատրաստակամությանը: Այս ամենը հույս է ներշնչում: Եվ ընդհանրապես, չի կարելի կարծել, որ որևէ ժողովուրդ ամբողջովին կարող է վատը լինել: Բոլոր ժողովուրդների մեջ էլ կան և՛ լավ, և՛ վատ մարդիկ: Որոշակի տրամադրության մեջ ցանկացած մարդու մեջ էլ կարող են սրվել բացասական մղումները, բայց միշտ չէ, որ պիտի կտրուկ գործողությունների դիմել: Երբ մեր մեջ խոսում են անցյալի դառն հիշողությունները, անշուշտ, գենետիկորեն արթնանում է թշնամանքը, մաղձը թուրքի նկատմամբ: Բայց երբ մի քիչ խոր ես մտածում, ձգտում ես հաղթահարել այդ զգացողությունները, որովհետև ինչ-որ ժամանակ պիտի կարողանանք հարաբերվել միմյանց հետ առանց բարդույթների: Բայց դա կլինի այն բանից հետո, երբ թուրքերն իրենց սխալն զգան ու մեղա գան: Մշակութային շփումներով, երկխոսություններով պիտի հարթվեն մեր հարաբերությունները: Ինչ վերաբերում է կոնկրետ սեպտեմբերի 19-ի պատարագին, ապա արարողակարգի այն ձևը, որ առաջարկում են թուրքերը, միանգամայն անընդունելի է յուրաքանչյուր հայ քրիստոնյայի համար։
-Եղե՞լ եք Արևմտյան Հայաստանում:
-Ո՛չ, չեմ եղել: Ես գերզգայուն մարդ եմ: Երբ հեռուստատեսությամբ տեսնում եմ մեր հողերը, ամայացած բնակավայրերը, քամուց տատանվող չորացած խոտը, արտասվում եմ: Ես չեմ կարող այդ ամենը տեսնել իրական աչքով:
«ԴԺՎԱՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԸ ՊԱՏՃԱՌ ՉԵՆ, ՈՐ ՄԱՐԴՆ ԻՐԵՆ ԿՈՐՑՆԻ»
-Ի՞նչ կարծիքի եք ԱՄՆ-ում կործանված երկնաքերների տեղում մզկիթ կառուցելու` Բարաք Օբամայի առաջարկի մասին: Սա բարոյական ապտա՞կ է տեռորիստ իսլամականների դեմքին, նահա՞նջ քրիստոնեական սկզբունքներից, թե՞ հանդուրժողականության քարոզ այլադավան ժողովուրդների միջև:
-Թերևս, վերջինը: Կարծում եմ, որ Օբաման այդ քայլով ցանկանում է հաշտեցնել տարբեր հավատքի պատկանող ժողովուրդներին: Իհարկե, շատ ցավալի բան կատարվեց ամերիկացիների հետ, բայց կատարվածը հաղթահարելու, վիճակը մեղմացնելու համար պետք է հաշտության ձեռք մեկնել: Անպայման չէ, որ թուր բարձրացնողին թրով պատասխանեն: Կարելի է այնպես պատասխանել, որ թուր բարձրացնողի մեջ մարդկային որակներն արթնանան:
-Երբ բարձրացավ «երկաթե վարագույրը»` փլուզվեց խորհրդային հասարակարգը, բացվեցին ՊԱԿ-ի արխիվները և բացահայտվեցին շատ գաղտնիքներ, այդ թվում նաև` Մինասի մահվանն առնչվող ինչ-ինչ հանգամանքներ: Վարուժան Վարդանյանի «Մինասի վերադարձը» գրքից տեղեկանում ենք, որ Վանո Սիրադեղյանը մեծ դերակատարություն է ունեցել չարաբաստիկ այդ ավտովթարի մանրամասները հրապարակելու գործում: Ձեզ համար ծանր չէ՞ր իմանալ ողջ ճշմարտությունը:
-Բացի գրքից, նաև ֆիլմ նկարահանվեց այդ մասին: Ամեն դեպքում, այս կամ այն չափով ճշմարտությունն իմանալը պետք է: Սովետական Միությունը փակ երկիր էր, ժողովուրդը կաշկանդված էր, ազատ չէր շնչում: Անկախությունից հետո այդ մթնոլորտը մեղացավ:
-Այսօր երկրի սահմանները բաց են, շփումներն Արևմուտքի հետ` անհամեմատ ազատ: Մեզ չի՞ սպառնում սեփական նկարագիրը կորցնելու վտանգը:
-Իսկական հայ մարդուն չի սպառնում այդ վտանգը: Օրինակ` Մինասն ինչ պայմաններում էլ ստեղծագործեր, պիտի հավատարիմ մնար ինքն իրեն: Նա ծանոթ էր արվեստում առկա բոլոր հոսանքներին, բայց ուներ իր ոճը: Իր ներսում կարող էին որոշակի փոփոխություններ կատարվել, կարող էր ավելանալ ազատամտությունը, բայց նա դուրս չէր գա սեփական նկարագրի շրջանակներից: Շատ կցանկանայի, որ Հայաստանում չտարվեինք օտար հոսանքներով: Սահմանափակ լինելու կոչ չեմ անում, բայց ուզում եմ, որ պահպանենք հայ ազգի մեջ եղած գեղեցիկ գծերը, դրանցով դաստիարակենք մատաղ սերնդին: Ամուր պահենք մեր ընտանիքները: Կանայք լինեն պարկեշտ, հոգով գեղեցիկ հայուհիներ:
-Դուք այսօր քարոզվող կանանց ազատությանը, գենդերային շարժման կարգախոսներին դե՞մ եք:
-Տանել չեմ կարողանում այդ բաները: Կինն ազատ պետք է լինի, իհարկե: Բայց այդ ազատությունը պետք է խելացի տնօրինել: Կինը պետք է լինի նպատակասլաց, կշռադատված, իմանա իր տեղը թե՛ հասարակության մեջ, թե՛ ընտանիքում: Բոլորս էլ հիշում ենք, թե մեր երկրի համար ծանր տարիներին կանայք ինչպիսի բեռ վերցրին իրենց ուսերին և պատվով տարան: Երիտասարդությունը միշտ էլ նոր բան է փնտրում կյանքում, բայց չեմ ուզում, որ շեղվի իր նկարագրից, տարվի ամերիկյան հովերով: Հայ տղամարդու համար դժվար ժամանակներ են, չկան աշխատատեղեր: Բայց և անժխտելի է, որ աշխատողը մի բան կհորինի, կգտնի անելիքը: Ես բազմաթիվ օրինակներ գիտեմ, երբ տղամարդն անում է ոչ իր կոչմանն ու մասնագիտությանը հարիր աշխատանք, բայց և այնպես ձեռքերը ծալած նստած չէ: Լավ կլինի, որ աշխատասիրության ջիղը զարթնի հայ տղամարդու մեջ: ՈՒզում եմ նաև, որ մարդիկ մի քիչ բարյացակամ լինեն իրար նկատմամբ: Հիմա չարության, նախանձի դրսևորումները շատացել են մեր մեջ: Հավանաբար, դա պայմանավորված է սոցիալական դժվարություններով: Բայց այդ դժվարությունները պատճառ չեն, որ մարդն իրեն կորցնի: Հայը պիտի կարողանա վերացնել կամ գոնե ճնշել իր մեջ վատ գծերը, որ մեր ազգը չկորցնի իր դեմքը: Արտաքին շփումներն ունեն նաև մեկ այլ դրական կողմ. ոչ միայն մենք ենք ճանաչում դրսի աշխարհը, այլև օտարներն են ճանաչում մեզ: Օրինակ` նույն Ֆրանչեսկո Գալոն կարճ ժամանակում հասցրեց ճանաչել ու սիրել Հայաստանը: Երբ նա եղել էր Ցեղասպանության թանգարանում, հուզմունքից արտասվել էր: Օտարները շատ բան չգիտեն մեր մասին, ապրում են հեռվում, իրենց անհոգ կյանքով: Այստեղ գալով, տեսնելով են մեզ ճանաչում: Սա հարկավոր է թե՛ մեզ, թե՛ նրանց:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2705

Մեկնաբանություններ