Le Figaro պարբերականը հրապարակել է քաղաքական ամենատարբեր շրջանակներ ներկայացնող ֆրանսիացի շուրջ երեք տասնյակ գործիչների հավաքական ուղերձը, որով նրանք դատապարտում են Ֆրանսիայի մասնակցությունը Բաքվում կայանալիք COP29-ին և պահանջում անհապաղ ազատ արձակել հայ պատանդներին: «Ամոթալի այս համաժողովի անցկացումը չպետք է ծառայի Ադրբեջանի ավտորիտար և կոռումպացված վարչակարգի պաշտպանությանը, ոչ էլ խրախուսի դրա ծավալապաշտական մտադրությունների իրականացումը»,- շեշտված է ուղերձում:                
 

«ԵՐԵՎԻ ՄԵԶ ՇԱՏ ԵՆ ԾԵԾԵԼ, ԿՈՏՈՐԵԼ, ԴՐԱ ՀԱՄԱՐ ԷԼ ՀԵՆՑ ՄԻ ԹԵԹԵՎ ՇՈՅՈՒՄ ԵՆ, ԵՐՋԱՆԿԱՆՈՒՄ ԵՆՔ»

«ԵՐԵՎԻ ՄԵԶ ՇԱՏ ԵՆ ԾԵԾԵԼ, ԿՈՏՈՐԵԼ, ԴՐԱ ՀԱՄԱՐ ԷԼ ՀԵՆՑ ՄԻ ԹԵԹԵՎ ՇՈՅՈՒՄ ԵՆ, ԵՐՋԱՆԿԱՆՈՒՄ ԵՆՔ»
15.04.2011 | 00:00

…և ոչ միայն մշակույթի մասին
«Իրատես de facto»-ի հյուրը գրող, ՀՀ պետական մրցանակի դափնեկիր ՎԱՀԱԳՆ ԳՐԻԳՈՐՅԱՆՆ է:
«ՄԵՐ ԵՐԿԻՐԸ ՔԱՆԴՈՂՆԵՐԸ ՄԵԾԱՀԱՐՈՒՍՏՆԵՐՆ ԵՆ, ՈՐՈՆՑ ՄԵԾ ՄԱՍԸ ԿԵՆՏՐՈՆԱՑԱԾ Է ԱԶԳԱՅԻՆ ԺՈՂՈՎՈՒՄ»
-Վահա՛գն, մեր զրույցն ընթանալու է Ձեր մրցանակակիր վեպի` «Ժամանակի գետի» համատեքստում: Ասացեք, խնդրեմ, մեր ժամանակից ի՞նչը պիտի քշի-տանի «ժամանակի գետը», և ի՞նչը պիտի ճահճանա-մնա:
-Էնքա՜ն տանելու բան կա, որ «ժամանակի գետը» չի տարել: Այս օրերին զբաղված եմ վաղամեռիկ եղբորս` Վարդան Գրիգորյանի երեք պատմավեպի հրատարակման գործով: Գիրքը լույս կտեսնի մոտ օրերս և մայիսին կլինի գրախանութներում: Այս աշխատանքով տարված` զարմանալիորեն նկատում եմ, որ հազար տարվա վաղեմության դեպքերը հաճախ գրեթե նույնությամբ կրկնվում են: Այն, որ 10-րդ դարում կործանվեցին Վասպուրականի թագավորությունը, Անին, պայմանավորված էր ոչ միայն սելջուկների տեղաշարժով դեպի մեր կողմերը, ոչ միայն Բյուզանդիայի` Հայաստանը նվաճելու ձգտումով, այլև առավելապես այն հանգամանքով, որ հայերի մեջ էր նստած կորստյան գաղափարը, հայերն իրենք էին պատրաստ դրան: Նրանց ավելի շատ հետաքրքրում էր այն, որ Բյուզանդիային քիչ մաքսատուրք վճարեն, որ Բյուզանդիան պաշտպանի իրենց սահմանները, ազատի գլխացավանքից: Եվ այս մտայնությամբ էլ վաճառեցին Անին: Շահամոլությունը, ընչաքաղցությունն էսօր էլ մեզ ուտում են: Հայրենասիրությունից խոսելիս մարդիկ խրտնում են: Նույնիսկ այդ բառն է անբնական ռեակցիա առաջացնում: Հայտնի միտք կա. սրիկաների վերջին ապաստանը հայրենասիրությունն է: Բայց դա վերաբերում է պաթետիկ ճառեր, մեծ-մեծ խոսքեր ասող «հայրենասերներին»: Դրանից դուրս կա մի սովորական հայրենասիրություն, որը դրսևորվում է ամենափոքր բաներում, մարդու բարոյական նկարագրում: Օրինակ` ես հայրենասիրություն կհամարեի այն, որ այսօրվա մեծահարուստը մտածեր իր շահի մասին ոչ այն վայրենի դրսևորումներով, որ տեսնում ենք ամենուր, այլ այդ շահը հետապնդեր ու դրան հասներ ավելի մարդկային, քաղաքակիրթ, բարոյական մեթոդներով: Ես տեսնում եմ, որ մեր երկիրը քանդողները մեծահարուստներն են, որոնց մեծ մասը կենտրոնացած է Ազգային ժողովում: Էն ոգին, որ կար ժողովրդի մեջ 88 թվականին, կամաց-կամաց սպանվեց: Հիմա մարդկանց մեջ հույս չի մնացել: Չի կարելի ամեն սրբություն տրորելով գնալ-հասնել քո նպատակին: Վերջերս Ազգային ժողովի պատգամավորների ձեռքով չինացիներին հանքավայրեր վաճառվեցին, որոնք գտնվում են Տաթևի և Հրազդան քաղաքի հարևանությամբ: Մեր պատգամավորներին չի հետաքրքրում ո՛չ Տաթևի, ո՛չ Հրազդանի, ո՛չ մերձակայքի բնակիչների ճակատագիրը: Միայն իրենց շահն է կարևոր: Ա՛յ, այսպիսի բաները պիտի քշեր-տաներ «ժամանակի գետը»: Ցավոք, չի քշել-տարել: Դարեր ի վեր ամուր նստած են մեր մեջ: Հիշենք ամերիկյան օրինակը. այն գանգստերները, որոնք եկան-թալանեցին-կուտակեցին, իրենց զավակներին ուղարկեցին սովորելու աշխարհի լավագույն համալսարաններում: Վերջիններս էլ վերադարձան կրթված ու «մաքուր», «սպիտակ» ձեռքերով ժառանգեցին իրենց հայրերի կուտակածը: Նույնն այսօր կատարվում է մեզանում: Շատ դաժան է հնչում, բայց սա է իրականությունը: Ես չեմ խոսում միայն իշխանավորների մասին, խոսքս նաև ժողովրդին է վերաբերում: Բարեբախտաբար, զարմանալի բան կատարվեց մեզանում. վարորդներն սկսեցին պահպանել փողոցային երթևեկության կանոնները: Բայց հիմա էլ հետիոտններն են խախտում: Սա արդեն վկայում է, որ մարդու մեջ բացակայում է ներքին կարգուկանոնը: Նույնիսկ էն մարդը, որ իրավացիորեն դժգոհ է էս իրականությունից, էս անօրինականություններից, ինքն էլ իր հերթին խախտում է մեկ ուրիշ կանոն, որը սահմանված է իր համար:
«ՀԱՅԱՍՏԱՆ-ԱԴՐԲԵՋԱՆ ՀԱԿԱՄԱՐՏՈՒԹՅԱՆ ՄԵՋ ԱՄԵՆ ԲԱՆ ՈՐՈՇՈՒՄ Է ԱԴՐԲԵՋԱՆԻ ՆԱՎԹԸ»
-Գրում եք. «Չենք ասում, թե մեր, մեղմ ասած, ոչ դրախտային ժամանակներում ոչ ոք չի կարդում, այդ թվում և` գիրք, բայց նրանք, ում ականջին կուզեինք մեր ձայնը հասներ, խուլից էլ խուլ են, եթե խոսքը նավթի ու դոլարի մասին չէ, որոնք, ինչպես հասկանում ես, դրախտի հետ հեռավոր կապ իսկ չունեն»: Իսկ դժոխքի հե՞տ. գոնե այն կյանքում կպատժվե՞ն, ըստ Ձեզ, «խուլերը»:
-Սովետական շրջանում աթեիստ չեմ եղել, հիմա էլ մոլի հավատացյալ չեմ, ու դժոխքի գոյությանը չեմ հավատում: Անդրադառնամ եղբորս` Վարդանի «Մանյա այրքին». քրիստոնեությունն սկսեց տարածվել մարդկանց շրջանում` իբրև ճնշվածի, տանջվածի, դժբախտի փրկության հավատամք: Մարդիկ այս կյանքի տառապանքների դիմաց փոխհատուցում էին ակնկալում երկնային արքայությունում և մտածում, որ իրենց տանջողներն ու շահագործողներն էլ պիտի ընկնեն դժոխք: Բայց նույնիսկ դարեր առաջ այս հավատքը հետ չի պահել մարդկանց սեփական շահի, ունեցվածքի համար ամեն գնով պայքարելու, կուտակելու մոլուցքից: Հետևաբար, ենթադրում եմ, որ ոչ ոք էլ չի պատժվում, ցավոք, ո՛չ այս, ո՛չ այն կյանքում: Պատիժը, երևի թե, միայն այն է, որ նրանց թե՛ ապրելիս, թե՛ հետմահու շարունակ հիշում են անեծքով: Այդպիսի մարդկանց համար գոյություն ունի միայն շահ, որը կապված է դոլարի, նավթի հետ: Իհարկե, կան միջազգային իրավունք, ազգերի ինքնորոշում և այս կարգի այլ բարձր հասկացություններ, բայց երբևէ որևէ հարց լուծվե՞լ է դրանց համատեքստում: Այսօր ամեն բան վճռում են դոլարը, նավթը: Հայաստան-Ադրբեջան հակամարտության մեջ ամեն բան որոշում է Ադրբեջանի նավթը, որով հետաքրքրված են գերտերությունները: Եվ առհասարակ, որևէ հարց միջազգային ատյաններում չի լուծվում առանց գերտերությունների նյութական և քաղաքական շահի թելադրանքի: Կոսովոն ճանաչելը ձեռնտու էր Արևմուտքին, որովհետև Սերբիան սլավոնական երկիր էր, ուներ ռուսական կողմնորոշում, ու պետք էր նրան թուլացնել: Իսկ Ադրբեջանը նավթ ունի, չպետք է նրան նեղացնել: Հայաստանն էլ ռուսական կողմնորոշում ունի, դա ձեռնտու չէ Արևմուտքին: Ռուսաստանն էլ իր վերաբերմունքն ունի, որը շատ ցայտուն դրսևորվեց վերջերս` Էրդողանի այցի շրջանակներում: Էլ ինչո՞ւ պիտի ճանաչեն Ղարաբաղի անկախությունը: Ռուսների հետ մեր հարաբերություններն ամենաբարդն են: Հիշեք, թե երբ ստորագրվեցին հայ-թուրքական արձանագրությունները. Կարսի պայմանագրի կնքման օրը: Իսկ Էրդողան-Մեդվեդև հանդիպումն էլ համընկավ 1921 թվականի ռուս-թուրքական պայմանագրի տարելիցին: Սրանք պատահակա՞ն բաներ են: Չեմ կարծում: ՀՀ-ում Ռուսաստանի նախկին դեսպան Ստուպիշինը նկատեց, որ Հայաստանն իրենց ամենահուսալի ռազմավարական գործընկերն է եղել Հարավային Կովկասում, բայց Ռուսաստանը վճռական պահերին միշտ էլ դավաճանել է Հայաստանին: Այս բաները գալիս են հաստատելու, որ դժոխք չկա:
-Գրում եք. «Ազգերը նույնպես դերակատարներ են: Այն շարունակական ներկայացման, որ բեմադրում է կյանքը, և որի բոլոր բեմականացումները բարեխղճորեն արձանագրում է պատմությունը»: Իսկ սրբագրո՞ւմ է:
-Պատմությունը չի սրբագրում: Սրբագրել կնշանակեր, որ ամեն բան պիտի գար-ընկներ իր տեղը: Երբ մենք Թուրքիային ցեղասպանությունը ճանաչելու պահանջ ենք ներկայացնում, եթե անգամ նա ընդունի, դա չի լինի պատմության սրբագրում: Որովհետև նախորդ «հրատարակությունը»` ցեղասպանությունը, չի ջնջվելու, մնալու է: Եվ ցավն այն է, որ սրբագրելու փորձ իսկ չի անում Թուրքիան: Ավելին, դրա վրա խաղում են, դա դարձել է գործիք մեծ պետությունների ձեռքին` Թուրքիային ճնշելու կամ մեզ ինչ-որ հույս տալու համար: Ասում են` քաղաքականությունն անբարոյականություն է: Քաղաքականությունն ընդամենն այդ լծակներն է տալիս, և ցավոք, աշխարհն ինչպես եկել, այդպես էլ գնում է. ոչ մի քաղաքական գործիչ չի հրաժարվում այդ լծակներն օգտագործելուց: Ինչ-որ տեղ հասկանում եմ անկախության առաջին տարիներին շրջանառվող կարգախոսը. «Չկան հավերժական թշնամիներ, չկան հավերժական բարեկամներ»: Սա, թերևս, փորձ էր` կրկին խաղալիք չդառնալու աշխարհի ուժեղների ձեռքին: Բայց չէինք պատկերացնում, թե Թուրքիան մեզնից ինչ կպահանջի: Թուրքիայի համար հայերի հետ հարաբերությունների կարգավորումը նշանակում է, որ Ղարաբաղը պիտի զիջենք Ադրբեջանին, հրաժարվենք մեր պահանջատիրությունից: Մեզնից անընդհատ պահանջում ու պահանջում է, իր համար միշտ քիչ է: Եվ ես դրանում մեծ վտանգ եմ տեսնում: Մեր ամենացավոտ հարցերից մեկն այսօր արտագաղթն է: Էս մեծ չափերի արտագաղթի պայմաններում մեր երկիրը դատարկվելու է, ու մենք Արևմուտքի և Արևելքի միջև ոտքի ճանապարհ ենք դառնալու` Ադրբեջանի հարևանությամբ: Ես հոռետես չեմ, բայց և չեմ տառապում հորթային լավատեսությամբ: Եվ այնպիսի՜ վտանգներ եմ տեսնում: Արտագաղթի նոր ալիքը հայաստանցիներին քշում է դեպի Ռուսաստան, իրանահայերին էլ` Արևմուտք: Եվ սրա դեմն առնող չկա: Սա ի՞նչ քաղաքականություն է, ո՞ւմ ձեռքի գործն է, չես հասկանում: Երկիրը դատարկվում է, բանակ չենք ունենալու: Ո՛չ, պատմությունը չի սրբագրվում, ցավոք: Ես, գոնե, չեմ տեսել: Որպես գրող` խոստովանեմ. եթե մենք ապրեինք ապահովված երկրում, թեմաների այս բազմազանության մեջ ավելի հեշտ կլիներ գրքեր գրել: Սովետական շրջանում լճացած վիճակ էր: Այսօր հակառակ պատկերն է: Նյութի իմաստով երջանիկ ժամանակներ են գրողի համար, բայց ցավը խեղդում է, դու չես կարող վերացարկվել քո ցավից ու տրվել միայն գրելուն:
-Ցեղասպանությունից մազապուրծ Ձեր հերոսուհին` Մարիամը, գաղթի ճանապարհին ծնված իր որդու` Գլակի մասին ասում է. «Գլակը պետք է մտածի, որ ոչինչ չի կորցրել, ոչ մի լավ բան»: Վարդագույն ակնոցի այս «քաղաքականությունը» առավել շատ օգնո՞ւմ է, թե՞ վնասում:
-Դա շատ բնական, մարդկային մղում է. երբ մեկին շատ ես սիրում, նրա ցավը քեզ կրկնակի ցավ է պատճառում: Դա մայրական բնազդ է, որին ապավինած` Մարիամը մտածում է. թող տղան ցավ չապրի, թող չունենա կորստի զգացողություն: Բայց, իհարկե, քիչ է պատահում, որ այդ ցանկությունն իրականանա:
-Ձեր հերոսներից մեկն ասում է հայրենակցին. «Քանի՞ մահ է ձեզ պետք, որ թուրքը ճանչնաք»: Նույն հարցը` Ձեզ:
-Գուցե և թուրքին մենք արդեն ճանաչել ենք, սակայն սխալ ենք կառուցում մեր հարաբերությունները նրանց հետ: Ես հիշում եմ, թե ինչպիսի խանդավառություն էր այստեղ Գյուլի գալուց առաջ. ֆուտբոլիստների շապիկների վրայից հանվեց Արարատի պատկերը, Ծիծեռնակաբերդում մարեցին լույսերը: Ի՞նչ էինք ուզում ասել մենք դրանով: Իհարկե, թուրքերի մեջ կան հատուկենտ մարդիկ, ովքեր հասկանում-ընդունում են իրենց մեղքը և ցանկանում մաքրվել դրանից: Բայց թուրքական պետության քաղաքականությունն առայսօր չի փոխվել, նույնիսկ ավելի նենգ ձևեր է ընդունել: Եվ մեր թշնամանքը ոչ թե թուրք մարդու, այլ թուրքական պետության քաղաքականության դեմ է, որովհետև հայի, Հայաստանի հանդեպ վերաբերմունքը նրանց կողմից երբեք չի փոխվում, միայն ընդունում է տարբեր «քաղաքակիրթ» ձևեր: Հետևաբար, չի կարելի վստահել Թուրքիային, թեկուզ և մեր առևտրականները շարունակեն հիացած մնալ թուրքի ազնվությամբ: Մենք շուտ ենք մոռանում մեզ հետ կատարվածը: Հենց ժպտում են, մտածում ենք, թե բարեկամ են: Երևի մեզ շատ են ծեծել, կոտորել, դրա համար էլ հենց մի թեթև շոյում են, երջանկանում ենք: Այդպես է և Ռուսաստանի դեպքում: Մենք անընդհատ թմբկահարում ենք հայ-ռուսական բարեկամությունը, հայերի հավատարմությունը ռուսներին: Դա բարեկամություն չէ, այլ ուժեղի, իշխողի, կայսրության վերաբերմունք` թույլի նկատմամբ, որին ստրկացնում ու վերցնում է իր իշխանության տակ: Իսկ բարեկամությունը հավասար կողմերի հարաբերություն է:
«ՍՓՅՈՒՌՔԸ ՊԻՏԻ ՇԱՏ ՎՍՏԱՀԵՐ ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ԻՇԽԱՆՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻՆ, ԱՅՆԻՆՉ ՉԻ ՎՍՏԱՀՈՒՄ»
-Գրում եք. «Երկրաշարժը, ղարաբաղյան շարժումն ու պատերազմը, Հայաստանի անկախանալը հոգեբանորեն կարծես թե ջնջել էին հանրապետությունն ու սփյուռքը բաժանող սահմանները, բայց իրական գետնի վրա սահմանները մնում էին»: Այսօր ինչպիսի՞ն են սահմանները:
-Մի պահ, կարծես, սահմանները վերանում էին: Բայց հետո խանգարեցին օբյեկտիվ և սուբյեկտիվ պատճառները: Օբյեկտիվն այն է, որ մենթալիտետը տարբեր է: Սփյուռքը ցրված է տարբեր երկրներում, չի կարող լիարժեք մասնակցել Հայաստանի ներքին կյանքին: Ես չեմ ընկալում Վերին պալատի ստեղծումը: Չգիտեմ, թե ինչպես կընկալի սփյուռքը: Մյուս` սուբյեկտիվ, պատճառն այն է, որ մենք սփյուռքն ընկալեցինք որպես փողի, ֆինանսավորման միջոց` բացառելով նրանց մասնակցությունը մեր կյանքին ու գործերին: Բայց սփյուռքը տեսավ, որ իր օգնությունը փոշիանում է: Կոնկրետ օրինակների ինքս եմ ականատես եղել: Չստեղծվեց այն մեխանիզմը, որով պիտի կապվեին Հայաստանն ու սփյուռքը: Դասական սփյուռքը վերանում է այսօր: Նոր գնացածների երկու-երեք սերունդ, հնարավոր է, որ պահպանվի դրսում ինչ-որ կերպ, բայց հետո այն էլ կվերանա: Եվ մտավորականները, փառք Աստծո, հասկացել են, որ այն, ինչ արժեքավոր է, պիտի պահ տալ Հայաստանին` նկարներ, գրքեր, տարբեր հավաքածուներ, արխիվներ: Այս առումով սփյուռքը պիտի շատ վստահեր Հայաստանի իշխանություններին, այնինչ չի վստահում: Գալիս-բախվում են այնպիսի բաների մեր պղտորված դաշտում, որ շոկի մեջ են ընկնում: Սա մեր ղեկավարության սխալ քաղաքականությունն է, որի պատճառով սփյուռքը հեռացավ հայրենիքից:
-Վեպն ավարտում եք 2153 թվականի Ձեր տեսլականով. այլասերված, ձևախեղված Եվրոպա` Ստամբուլ մայրաքաղաքով` իր ողջ «պերճանքով և թշվառությամբ»: Գրոտեսկի և իրատեսության ի՞նչ չափանիշներով եք առաջնորդվել` կանխատեսելով ապագայի այդ Սոդոմ-Գոմորը:
-Երբ Թուրքիան պարտություն կրեց Վիեննայում, թուրքական զենքը թուլացավ: Աթաթուրքը հասկացավ, որ զենքով այլևս չի կարող նվաճել Եվրոպան, որ պետք է դա այլ կերպ անել: ՈՒ այսօր անում են: Նվաճում են Եվրոպան` իրենց քաղաքացիությամբ: Հիմա Գերմանիան նոր-նոր հասկացել է, թե ինչ հեռահար նպատակներ է հետապնդում Թուրքիան: Թուրքիային Եվրոպա թողնելն ուղղակի մահախոսական է Եվրոպայի համար: Եվ եթե Եվրոպան այս հարցում սթափ չլինի, կպատժվի: Թուրքիան ուժեղ պետություն է, վախենում են նրանից, ուրեմն թող հետագայում էլ կրեն պատիժը: Ես ընդամենը ցույց եմ տվել այս հեռանկարը:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1156

Մեկնաբանություններ