«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

Մակրոնի անդրկովկասյան ճոճանակը

Մակրոնի անդրկովկասյան ճոճանակը
29.01.2021 | 13:04

Ֆրանսիական կողմի նախաձեռնությամբ կայացել է ԵԱՀԿ Մինսկի համանախագահ Ստեֆան Վիսկոնտիի ու Ադրբեջանի ԱԳ նախարար Ջեյհուն Բայրամովի հեռախոսազրույցը: Պետք է կարծել, որ խոսել են ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի աշխատանքների վերսկսման հնարավորությունների մասին, սակայն կողմերը մանրամասներ չեն հաղորդել:

Ադրբեջանի ԱԳՆ-ն իրավիճակը նկարագրել է ընդհանուր. Բաքուն ու Փարիզը «տեսակետներ են փոխանակել տարածաշրջանի իրավիճակի վերաբերյալ, այդ թվում 2020-ի նոյեմբերի 10-ի ու 2021-ի հունվարի 11-ի եռակողմ հայտարարությունների կատարման հետ կապված», նաև քննարկել են «փոխադարձ հետաքրքրություն ներկայացնող հարցեր»: Օրերս Բաքվում էր Ֆրանսիայի ԱԳՆ պետքարտուղար Ժան Բատիստ Լեմուանը: Նա բանակցել է Ջեյհուն Բայրամովի հետ, հանդիպել Իլհամ Ալիևին: Պաշտոնական մեկնաբանությունները նույնպես ժլատ էին: Բանակցությունների թեման նույն հարցերն էին, որ քննարկել է Վիսկոնտին, հավելած՝ «ղարաբաղյան պատերազմի ավարտից հետո երկկողմ համագործակցության նոր հնարավորությունները»: Փարիզի նախաձեռնությամբ ևս մեկ հեռախոսազրույց է կայացել՝ Ֆրանսիայի ԱԳ նախարար Ժան Իվ Լե Դրիանի և Ադրբեջանի ԱԳ նախագահ Ջեյհուն Բայրամովի՝՝ նույն օրակարգով: Ֆրանսիայի դեսպան Զաքարի Գրոսը կոչ է արել «հաղթահարել լարումը ադրբեջանաֆրանսիական հարաբերություններում»:

Ֆրանսիան այսպիսի «կետային դիվանագիտություն» երկար տարիներ չէր դրսևորել Անդրկովկասի որևէ պետության նկատմամբ: Մի ժամանակ Փարիզը իր գլխավոր հենարանը և «ժողովրդավարական կետը» տարածաշրջանում համարում էր Վրաստանը, որտեղ Ֆրանսիայի ԱԳՆ նախկին աշխատակից Սալոմե Զուրաբիշվիլին նախագահ էր դարձել, իսկ «Վրացական երազանքի» ղեկավար Բիձինա Իվանիշվիլին սերտ կապված է Ֆրանսիայի հետ: Փարիզում գտնում էին, որ Թբիլիսին, կենտրոնական տեղ ունենալով տարածաշրջանում, եթե հաշվի առնենք նախևառաջ տարանցիկ հնարավորությունները, կարող է հատուկ դեր կատարել ամբողջ տարածաշրջանի ժողովրդավարացման նախագծի իրականացման մեջ: Ճիշտ է, վերջերս, շնորհիվ ընդդիմության, Վրաստանի «ժողովրդավարական իմիջը» նկատելիորեն փչացել է: Հայաստանում Փաշինյանի իշխանության գալուց հետո Փարիզը շատ հարցերում, շնորհիվ կեսմիլիոնանոց հայկական սփյուռքի ճնշման, տեղափոխեց «տարածաշրջանային ժողովրդավարության» կենտրոնը Երևան: Ղարաբաղյան պատերազմի ժամանակ Ֆրանսիան անցավ Հայաստանի կողմը, կտրուկ հայտարարություններով քննադատեց թուրք-ադրբեջանական ալյանսի գործողություններն ու նույնիսկ Ռուսաստանի քաղաքականությունը Ղարաբաղի հարցում:


Ֆրանսիայի ԶԼՄ-ները գրում էին, որ «3 ավտորիտար ղեկավարները՝ Ռուսաստանի, Թուրքիայի և Ադրբեջանի, իրենց հայեցողությամբ բաժանում են իրենց ազդեցությունը Անդրկովկասում՝ ճնշելով ժողովրդավարական Հայաստանին»: Ֆրանսիացի փորձագետները գտնում են, որ եթե ղարաբաղյան պատերազմի ժամանակ Փարիզը Ադրբեջանին սպառնար, որ ռազմական գործողությունների շարունակման դեպքում կճանաչի Լեռնային Ղարաբաղը, պատերազմի ելքն այլ կլիներ: Բայց դա տեղի չունեցավ: Ճիշտ է, պատերազմից հետո Ֆրանսիայի Սենատը Ղարաբաղի ճանաչման աջակցության բանաձև ընդունեց, սակայն դա նման էր հանգուցյալին ջեռակ դնելուն: Թեպետ Ֆրանսիայի ԱԳՆ-ն չաջակցեց օրենսիր իշխանության ներկայացուցիչներին, Ադրբեջանում բացասական քաղաքական նստվածք մնաց Ֆրանսիայի նկատմամբ: Այնուհանդերձ, Փարիզը բացահայտ դիվանագիտական հարձակում սկսեց Բաքվի վրա: Ինտրիգը, որ դեռ դժվար է որոշարկել՝ ի՞նչն է Փարիզի համար առաջին պլանում՝ առևտրատնտեսական համագործակցության ակտիվացու՞մը Ադրբեջանի հետ՝ պատերազմից հետո հաղորդակցության միջանցքների ապաշրջափակման շնորհիվ, թե՞ ղարաբաղյան խնդրի քննարկումը: Առաջինը ռեալ քաղաքականություն դառնալու շանսեր ունի, երկրորդը, ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի ձախողման պատճառով, դեռ ընկալվում է իբրև սիմվոլիկ գործողություն: Փարիզում գիտակցել են, որ տարանցիկ միջանցքը Հայաստանի տարածքով Ադրբեջանից Թուրքիա՝ տարածաշրջանի տարանցիկ գլխավոր հանգույցը Վրաստանից տեղափոխում է Ադրբեջան, եթե նկատի ունենանք չինական «Մեկ գոտի՝ մեկ ճանապարհ» ծրագիրը: Ֆրանսիայի նախագահ Էմանուել Մակրոնը ձևավորել կամ ձևավորում է իր շուրջ Բաքվի հետ սերտ համագործակցության կողմնակիցների միջուկ, որ, նրա կարծիքով, մեծ նշանակություն ունի տարածաշրջանային նախագծերում գործարար շրջանակների ակտիվացման համար: Նախ՝ դա կարող է արագացնել ինտեգրման գործընթացը: Երկրորդ՝ ուժեղացնել նրա քաղաքական ազդեցությունը, որ կընդլայնի Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի կարգավորման հնարավորությունները:


Ֆրանսիան, մի կողմ նետելով իր ժողովրդավարական դատողությունները, սկսել է ակտիվացնել համագործակցությունն Ադրբեջանի հետ՝ ներառելով հարաբերությունների լայն սպեկտր և ներդրումներ: Այս ուղղությամբ հնարավոր են շրջադարձային որոշումներ, նախկինում Եվրոպան Անդրկովկասը չէր համարում ասիական կամ մերձավորարևելյան գործընկերության մաս: Իրավիճակը փոխվում է, և Ֆրանսիան «անդրկովկասյան ամբիցիաներ» է դրսևորում: Բացի Ադրբեջանից, Ֆրանսիան ձգտում է հնարավորինս արագ նորմալացնել իր հարաբերությունները Թուրքիայի հետ: Փարիզը համագործակցում է Ռուսաստանի հետ, որ ենթադրում է հաշվի առնել ռուսական շահերը Անդրկովկասում: Հայտնի իմաստով՝ տարածաշրջանում սկսվում է քաղաքական խաղ, ձևավորվում է «նոր ուժ», որի հիմքը կարող են լինել Ռուսաստանը, Թուրքիան, Ադրբեջանը, Հայաստանն ու նույնիսկ Իրանը: ԱՄՆ-ը և նրա գործընկերները՝ Ռումինիան ու Բուլղարիան, Ուկրաինայի ու Վրաստանի հնարավոր մասնակցությամբ, գտնվում են բարիկադների մյուս կողմում: Եթե խոսենք ղարաբաղյան կարգավորման հեռանկարների մասին ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի միջոցով, վերադառնալ բանակցային նախկին օրակարգին բարդ կլինի փոխված ստատուս քվոյի պատճառով: Թեպետ Ֆրանսիան, որ մասնակցել է 2020-ի նոյեմբերի 10-ի հրադադարի համաձայնության նախապատրաստման խորհրդակցություններին, պաշտոնապես նոր փաստարկներ չի բերում, բացի համանախագահների աշխատանքի վերականգնման անհրաժեշտությունից: Ֆրանսիան նաև չի ձգտելու խաղաղ համաձայնագրի զրոյացմանը և թեկուզ արտաքուստ այս փուլում ձևականորեն ԵԱՀԿ ՄԽ շրջանակներում բարձրացնելու է Լեռնային Ղարաբաղի կարգավիճակի հարցը, որ նրան չի տանում Եվրախորհրդարանի որոշումների հետ հակասության դաշտ՝ հունվարի 20-ին Եվրախորհրդարանը բանաձև է ընդունել, որի համաձայն «Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի հաստատուն կարգավորում դեռ չի գտնվել»: Փարիզը դեռ փորձելու է նստել երկու աթոռների: Մի կողմից՝ զգացվում է Ֆրանսիայում հայկական սփյուռքի բավականին ուժեղ ճնշումը, որի հետևանքն են դարձել ղարաբաղյան հարցում կառավարության որոշումները: Մյուս կողմից՝ Փարիզը չի ցանկանում կորցնել գրավչությունը, այդ թվում՝ ֆինանսական առումով, գործընկերոջ ի դեմս Ադրբեջանի: Կսպասենք, թե ինչ է լինելու հետո:
Ստանիսլավ Տարասով, REGNUM


Հ.Գ. Չի լինելու, չի լինելու, որ տարածաշրջանում միայն Ռուսաստանն ու Թուրքիան թելադրեն իրենց պայմանները: Ֆրանսիան պատերազմի առաջին օրերից արել է իրավիճակին համարժեք հայտարարություններ, որ մինչև այսօր չի հերքել և հետ չի կանգնել իր հայտարարություններից: Փոխարենը՝ այսօր Ֆրանսիան վերականգնում է հարաբերություններն Ադրբեջանի ու Թուրքիայի հետ, որ գուցե քաղաքական առումով էին սրվել, բայց առևտրատնտեսական առումով միշտ եղել են բարձր մակարդակի ու փոխշահավետ՝ շարունակելու իր ներկայությունը տարածաշրջանում և մասնակցելու նոր զարգացումներին: Ռուսաստանը, իհարկե, մեծ ցանկություն ունի, որ Ֆրանսիա-Թուրքիա, Ֆրանսիա-Ադրբեջան հարաբերությունների միջնորդը ինքը լինի, բայց դա Մակրոնի ինչի՞ն է պետք: Բավական էր Ֆրանսիայի ԱԳՆ պետքատուղարը տարածաշրջանային այց աներ, որ ՌԴ ԱԳՆ պաշտոնական ներկայացուցիչ Մարիա Զախարովան արդեն հայտարարեր ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահների տարածաշրջան այցի մասին՝ չճշտելով ժամկետները: Ֆրանսիան և վերականգնում է հարաբերությունները, և շարունակում է լինել Արցախի հարցի լուծման նախանձախնդիր, որովհետև դա բխում է և իր շահերից: Այս փուլում համընկնում է մեր շահերին:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 23156

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ