ԱՄՆ-ի նորընտիր նախագահ Դոնալդ Թրամփը, պաշտոնը ստանձնելու առաջին իսկ օրից, ծրագրում է վերականգնել իր «առավելագույն ճնշման ռազմավարությունն Իրանին սնանկացնելու համար»՝ գրում է Financial Times-ը: «Առավելագույն ճնշման» արշավը նպատակ ունի զրկել Իրանին բանակը հզորացնելու հնարավորությունից, սակայն վերջնական նպատակը Թեհրանին միջուկային նոր համաձայնագրի շուրջ բանակցությունների մղելն է։               
 

Մեռյալ կե՞տ, թե՞ տեղապտույտ շարժումից առաջ

Մեռյալ կե՞տ, թե՞ տեղապտույտ շարժումից առաջ
19.09.2014 | 01:55

Մեռյալ կետի և տեղապտույտի տարբերությունը հասկանալու համար բնության օրենքներն ակնհայտորեն չեն բավարարում, հասարակության կյանքում որոշիչ են քաղաքական օրենքները, իսկ քաղաքականությունը, ցավոք, առաջնորդվում է խիստ անհատական, հակասական, նպատակահարմարության օրընթաց օրենքներով: Եվ փոփոխում է օրենքները, երբ հարմար է համարում իր ընթացքին:

Առաջին հայացքից Հայաստանը մեռյալ կետում չէ. մեկ Եվրոպա է վերադառնում, մեկ՝ Ասիա, մեկ՝ միաժամանակ Եվրոպա ու Ասիա: Դա հենց տեղապտույտի դասական դեպքն է: Արդյո՞ք դա նաև մեռյալ կետ է: Քաղաքականությունը ամենաշարժուն գործընթացն է, որ երբևէ չի կարող դադարի մեջ լինել՝ անգամ կապիտուլյացիայից հետո. յուրաքանչյուր գործընթացի ավարտ նոր գործընթացի սկիզբ է: Շարժումը դադարներ չունի, փոխվում են դերակատարները, սկսվում ու ավարտվում են արարները, գործողությունը շարունակվում է:
Հայաստանում ի սկզբանե Սահմանադրությանն առնչվող գործընթացները քաղաքականացան: Օրենքների օրենքը կամ Հիմնական օրենքը դիտարկվեց ավելի շուտ ու ավելի շատ քաղաքական խնդիրների լուծման, քան օրենսդրական կարգավորման միջոց: Ավելին, որքան իշխանությունը, նույնքան ընդդիմությունն է Սահմանադրությունն օգտագործել այդ նպատակով: 1995-ին (1994-ին կնքված զինադադարից մեկ տարի հետո) Սահմանադրության վարկաբեկման առաջին քարը դրեց ԱԺՄ-ն, կուսակցություն, որ հազարամյակից հազարամյակ տևած համագումարում գործնականում լուծարվեց: Ընդդիմությունը իշխանությունից իր ամբողջ դժգոհությունն արտահայտում էր Սահմանադրության քարկոծմամբ՝ սահմանափակվելով քաղաքական բառապաշարով և իրավական առարկություններ ու հակասություններ չգտնելով: Փաստարկների փաստարկը հանրաքվեի արդյունքների կեղծումն էր: Գուցե իշխանության սխալն էր, որ 1995-ին համատեղվեցին Ազգային ժողովի ընտրությունները և Սահմանադրության ընդունման հանրաքվեն: Հուլիսի 5-ին՝ մեկ օրում ֆինանսական պահանջված միջոցները չունեցող երկիրը համատեղեց ծախսերը, հետևանքը դարձավ խորհրդարանական ընտրությունների արդյունքների վիճարկմանը զուգահեռ Սահմանադրության օրինականության վիճարկումը: Սա քաղաքական խաղ էր, որովհետև Լևոն Տեր-Պետրոսյանի վարած քաղաքականությունը չընդունողները իրենց սրբազան պարտքն էին համարում չընդունել նրա իշխանության օրոք ընդունված Սահմանադրությունը: Թեպետ սահմանադրական հանձնաժողովի գործունեությունն առավել քան բաց էր, նպատակներն առավել քան պարզ, քննարկումներն առավել քան շահագրգիռ, և այդ քննարկումների մասնակիցներն էլ գործող բոլոր քաղաքական ուժերն էին: 2005-ին՝ 10 տարի անց, արդեն Ռոբերտ Քոչարյանը նախաձեռնեց առաջին սահմանադրական փոփոխությունները, պաշտոնապես հայտարարվում էր, որ փոփոխությունները ԵԽԽՎ-ի անդամակցության ժամանակ ստանձնած պարտավորությունների շրջանակում են, բայց դա չէր գլխավորը: Նոր նախագահը նոր խաղի համար խաղի նոր կանոնների կարիք ուներ: Երկար-բարակ քարոզվում էին նախագահի իրավասությունները հօգուտ խորհրդարանի ու կառավարության կրճատման, իշխանության թևերի հավասարակշռման, զսպման մեխանիզմների ստեղծման կարևորությունն ու առավելությունները: Իրականում, սակայն, փոփոխություններն անիրական էին, որովհետև թե նրա իշխանության օրոք, թե հետո Հայաստանում գործում է հարաբերությունների կանոնակարգման շատ ավելի ազդեցիկ մեխանիզմ. անկախ օրենսդրությունից, ամեն ինչ որոշում է քաղաքական կամքը, մեկ մարդու կամքը՝ ՀՀ նախագահի: 10 տարի անց վերստին Սահմանադրության փոփոխության խնդիր է դրված, այս անգամ՝ արմատական. փոխել կառավարման համակարգ, նախագահականից կամ կիսանախագահականից խորհրդարանական կառավարման անցնել, որտեղ պետության առաջին դեմքը դառնում է վարչապետը: Փաստորեն, յուրաքանչյուր նախագահ իր Սահմանադրությունն է ուզում ունենալ՝ հիմքեր ապահովելու իր իշխանությունը շարունակելու համար: Առանցքը վերստին մնում է իշխանությունը, ոչ պետականությունը, Սահմանադրությունը ծառայում է ոչ թե պետության կենսագործունեությանը, այլ իշխանության գործունեությանը: Հենց դա խոցելի է դարձնում սահմանադրական փոփոխության որևէ գործընթաց: Նախագծից մինչև սահմանադրական փոփոխությունների հանրաքվե, գործընթացն ի սկզբանե վստահություն չի ներշնչում, երաշխիքներ չի տալիս, որ Սահմանադրության հերթական փոփոխությամբ երկրում որևէ փոփոխություն կլինի:

1995-ից առայսօր Հայաստանում Սահմանադրության պատճառով որևէ քաղաքական ճգնաժամ չի եղել, ավելին՝ ամենաճգնաժամային իրավիճակներում Սահմանադրությունն ապացուցել է գործունակությունը: Հակասահմանադրական գործողություններ ձեռնարկել ու կատարել է իշխանությունը՝ միաժամանակ հայտարարելով, թե Սահմանադրության երաշխավորն է: Սա իրավական կազո՞ւս է, թե՞ քաղաքական աբսուրդ: Նախ՝ պետք է պատասխանել այս հարցին: Ի՞նչ տարբերություն ՀՀ շարքային քաղաքացու համար՝ նախագա՞հն է կառավարում երկիրը, վարչապե՞տը, թե՞ խորհրդարանի նախագահը, եթե բոլոր որոշումներն ընդունում է մեկ մարդ և հակառակ իշխանության թևերի հավասարակշռության, գործադիր իշխանությունից դատական համակարգի անկախության (խիստ երևութական), բազմակուսակցական քաղաքական համակարգի առկայության (շատ մեծ չափազանցություն) հավաստիացումների, և այլնի, և այլնի, այդ մեկ մարդն ունի անսահմանափակ իշխանություն, որը սահմանադրությամբ տրված չէ, բայց կա: Ամեն ինչ սկսվում ու ավարտվում է ընտրություններով, որոնք իշխանությունը, շրջանցելով Սահմանադրությունը, վերածում է ինքն իր ու ընդդիմության նշանակման: Ի՞նչ է փոխվելու խորհրդարանական կառավարման պարագայում: Նույնիսկ եթե ընդունվի 100- տոկոսանոց համամասնական ընտրակարգը: Փոխվելո՞ւ են կուսակցական ընտրացուցակները կազմելու սկզբունքները: Անկախ Հայաստանի խորհրդարանական պրակտիկան ցույց է տալիս, որ յուրաքանչյուր հաջորդ խորհրդարան նախորդին զիջում է գաղափարական ու քաղաքական պայքարի տեսակետից: Օրենսդրական ընդհանրական ինտելեկտի մասին ավելորդ է խոսել, բոլոր գումարման Ազգային ժողովներում առավելագույնը 20-30 պատգամավոր է օրենսդրական գործունեության ի վիճակի եղել, մյուսներն ունեցել են քվեարկողի կարգավիճակ, որ ավելի բարձր է դասվել: Այսինքն՝ կուսակցական խնդրից՝ մեծամասնություն ունենալուց, դուրս այլ խնդիր խորհրդարանը չի ունեցել: Հարկավ, ժողովրդավարության իմիջը ապահովվել է 5-6 կուսակցությունների ներկայացվածությամբ, բայց ի՞նչ համամասնությամբ: Իշխանության որակյալ ու բացարձակ մեծամասնություն լինելու փաստն ընդդիմությանը զրկել է որոշումների վրա ներգործելու հնարավորությունից: Նրանց մնացել է ձևական ֆունկցիա՝ կամ ընդդիմանալ՝ առանց հետևանքի, կամ՝ հարմարվել՝ կորցնելով դեմքն ու նպատակը: Հենց դա է խորհրդարանի քաղաքական կշռի, դերի ու նշանակության, պետական կառավարման համակարգում իրական գործոն լինելու հնարավորության զրոյացման պատճառը: Ի՞նչ նշանակություն ունի, թե գործող խորհրդարանի ոչիշխանական ուժերը քանի հարցի շուրջ են համաձայն, քանի հարցի շուրջ միմյանց ու իշխանության հետ տարաձայնություններ ունեն, որևէ որոշման ընդունման ժամանակ քաղաքական մեծամասնությունը քվեարկելու է իր քաղաքական նպատակահարմարությունից ելնելով, իր քաղաքական նպատակահարմարությունից ելնելով էլ բոյկոտելու է նիստը ու չի քվեարկելու, եթե կանոնակարգը թույլ է տալիս ընդդիմությանը, իսկ իշխանությունը նպատակահարմար չի համարում ընդդիմության առաջադրած օրակարգով արտահերթ նիստ հրավիրել: Եղել է, չէ՞: ՈՒ ի՞նչ: Համաժողովրդական ընդվզումը իշխանական պատգամավորներին վերադարձրե՞լ է դահլիճ ու պարտադրել քննարկել, որպես կանոն, կարևոր ու անհետաձգելի օրակարգերը: Ոչ: Քաղաքացիական շարժումներն ու նախաձեռնությունները շատ կամ քիչ աղմկել են Բաղրամյան պողոտայում ու Դեմիրճյան փողոցում, հետո գնացել են տուն, որովհետև իրենց քանակով շատ քիչ են եղել որակ փոխելու համար: Այդպես ընդդիմությունը դարձել է ոչիշխանություն: Ոչիշխանությունն այսօր քաղաքական դաշտում անհասկանալի կերպարանք ունի: Նրանցից յուրաքանչյուրը ունեցել է իր աստղային ժամն ու այդ պահին միայն պարզել, որ դատարկ փամփուշտներով է կրակում: ՀԱԿ-ն ու «Ժառանգությունը» հինգ տարվա տարբերությամբ ցույց տվեցին, որ հաղթել կարող են, հետո կրակն են ընկնում իրենց հաղթանակի ձեռքը: ԲՀԿ-ն երկու անգամ իշխանության մեջ լինելով՝ խորհրդարանական մեծամասնություն չդարձավ ու գերադասեց մնալ այլընտրանք՝ ֆորսմաժորային իրավիճակների պատրաստ լինելու, բայց չստեղծելու հանձնառությամբ: ՀՅԴ-ն մնաց միակ կուսակցությունը, որ հրաժարվել է նախագահական ու քաղաքական մեծամասնության հավակնություններից, գուցե այդ պատճառով է կողմ Սահմանադրություն փոխելուն: ՕԵԿ-ը երկրորդ անգամ որոշեց հեռանալ իշխանությունից, բայց ոչ թե ընդդիմություն դարձավ, այլ այլընտրանքի այլընտրանք: Խաղը բացահայտ չի ստացվում՝ արդյունքի տեսակետից: Կոալիցիայի կազմում էլ ՕԵԿ-ի օրենսդրական նախաձեռնությունները չէին անցնում, գործադիր պաշտոնների քվոտաները փաստացի ՀՀԿ-ն էր լրացնում, կոալիցիայից դուրս գալով՝ ՕԵԿ-ը իր քաղաքական կուրսը չփոխեց: Ընդամենը հընթացս պարզվեց, որ Հայաստանին Անվտանգության խորհուրդ պետք չէ, այլապես մայիսից թափուր չէր մնա ԱԽ քարտուղարի պաշտոնը:
Ինչո՞ւ է ոչիշխանությունը դեմ սահմանադրական փոփոխություններին: Բացառյալ ՀՅԴ-ն, որ նույնպես կարող է դեմ լինել, եթե իր առաջարկները չընդունվեն: Գուցե աբսուրդ հնչի, բայց նույն պատճառով, ինչ իշխանությունը նախաձեռնել է փոփոխությունները: Երկուսն էլ ամբողջ գործընթացը՝ սկզբից մինչև վերջ, տեսնում են քաղաքական հարթության մեջ: Միմիայն քաղաքական ու դարձյալ քաղաքական: Քաղաքական նպատակահարմարության սանդղակով են հաշվարկում «կողմ» ու «դեմ»-ի իրենց քայլերը: Բովանդակային քննարկում չի լինի, վստահ եղեք, նաև հայեցակարգի ու բուն փոփոխությունների տեքստի ներկայացումից հետո, որովհետև, կրկնում եմ, ի՞նչ տարբերություն՝ երկիրը նախագա՞հն է կառավարում, թե՞ վարչապետը, երբ օրենքը ստորադասված է իշխանական նպատակահարմարությանն ու կուսակցական շահին: Թղթի վրա կատարված փոփոխություններով կուրվագծվի պետական կառավարման նոր կառույց, որտեղ դարձյալ կգործեն նույն նպատակահարմարությունն ու նույն շահը: Բազմակուսակցական համակարգը չի կայանում, որովհետև կուսակցությունները ստեղծվում, լուծարվում, վերաստեղծվում, միանում, բաժանվում, միավորվում կամ առանձնանում են` չունենալով քաղաքական գործընթացներին մասնակցելու ռեալ հնարավորություն: Նրանց գործը դարձել է կամ իշխանության փառաբանումը (ինքնափառաբանումը), կամ իշխանության դատափետումը (զրոյական հետևանքով): Գործնականում քաղաքական կուսակցությունները դադարեցրել են գաղափարական պայքարը, նրանք չունեն նոր գաղափարներ, չունեն ծրագրեր ու իրենց ծրագրերը կենսագործելու մեխանիզմներ: Ինչ կա, կար 20, 10, 5 տարի առաջ: Նախընտրական քարոզարշավը նույնպես կորցրել է բովանդակությունը. իշխանությունը փառաբանում է ինքն իրեն ու նորանոր խոստումներ տալիս, ընդդիմությունը քարկոծում է իշխանությանը ու նույնպես խոստումներ է տալիս: Նրանց ծրագրերը տարբերվում են ձևակերպումների գրագիտության տեսակետից, ու նույնանում արտաքին քաղաքականության մեջ: Ինչո՞ւ, ուրեմն, քաղաքական տարրի բացակայությամբ ընտրողը ֆինանսական շահը չընտրի: Որքան էլ դա իր դեմ է գործում: Ընտրակաշառքը միշտ էլ ընտրողի գրպանից է դուրս գալիս՝ այդ մեխանիզմները տարբեր օրենքների տեսքով լավ մշակում է կառավարությունը, ավելի լավ վերամշակում խորհրդարանը, արագ վավերացնում է նախագահը: Համակարգը ինքն իրեն կվերարտադրի անվերջ՝ մեռյալ կետն ու տեղապտույտի կետը կհաջորդեն միմյանց: Շարժումը նպատակ, բովանդակություն, իմաստ ու ծրագիր ունեցող մարդկանց ու քաղաքական ուժերի մենաշնորհն է: Կգտնվե՞ն նրանք մինչև 2017-2018 թթ. համապետական ընտրությունները, թե՞ 2015-2016-ին արդեն ի հայտ կգան: Կարևորը այս հարցն է, ոչ թե սահմանադրական փոփոխությունները, որոնք ոչինչ չեն փոխում պետության ու քաղաքացու կյանքում:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Հ. Գ.- ՀՀ ոստիկանապետը քաղաքական գործի՞չ է, թե՞ պետական պաշտոնյա: Ոստիկանության խնդիրը իշխանության անդորրն ապահովե՞լն է, թե՞ հասարակական կարգը պահպանելը: Եթե գործում է Սահմանադրությունը, այս հարցերը պատասխան ունեն: Եթե Սահմանադրությունը չի գործում, ի՞նչ տարբերություն՝ հի՞նն է, թե՞ նորը:

Դիտվել է՝ 1509

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ