Ականջներիս մեջ Հրանտ Մաթևոսյանի ձայնն է՝ «Վեր կաց, ձիավորվիր»: Մեկ էլ՝ Չարենցի՝ «ՈՒ պետք է քայլել ու՝ քայլել համառ՝ Անցյալի հսկա տենչը բեռ արած»…
Կորոնավարակի մոլեգնումի հետ Հայաստանում մոլեգնում է մեկ այլ համաճարակ՝ ՉԱՓՈՐՈՇԻՉԱՅԻՆ: Սկզբում անտարբեր էի, հետո սկսեցի հետևել: Եվ կողքից դիտորդի ու ներսից իմացողի համադրումով՝ հասկացա, որ.
1. Մենք հիվանդ հասարակություն ենք, ու այդ հիվանդությունը կոչվում է գերքաղաքականացվածություն:
2. Մենք կաստայական հասարակություն ենք, որ իր կաստայից դուրս ու իր անձից դուրս ամեն ինչ համարում է կործանարար:
3. Մենք կղզիացած հասարակություն ենք, որ անպատրաստ է 21-րդ դարը իր կյանքից ներս թողնել ու երբ ապրում է ԱՆՉԱՓԱՆԻՇ, չի կարող ՉԱՓՈՐՈՇԻՉ ունենալ:
Տխուր եզրակացություններ են, որ վկայում են՝ մենք փիլիսոփայորեն չենք իմաստավորել մեր կյանքում 20-րդ ու 21-րդ դարում եղած փոփոխությունները, մենք մակերեսային վերաբերմունք ունենք կյանքին՝ հիմքում ունենալով «Որտեղ հաց, էնտեղ կաց»-ը, իսկ մնացածը մեզ չի վերաբերում: Կամ էլ՝ ահավոր վախեցած ենք ամեն նորից ու անսովորից: ՈՒ ամեն ինչում մեզ խեղդում է դիլետանտությունը, մենք վազում ենք հեշտի ու հասանելիի հետևից, հաճույքից ընդարմանում ենք, երբ հրապարակավ ինչ-որ մեկը ինչ-որ մեկին անվանարկում ու այպանում է, հայհոյում մինչև վերջին խազը, բայց հազվադեպ ենք փորձում հասկանալ պատճառները: Ակնհայտ է, որ այս հասարակությունը պատրաստ չէ փոփոխության ու ուզում է ապրել իր հարմարավետ ճահճում, որովհետև փոփոխությունը անհարմարություն է, նորություն, անսովոր ու… չգիտես՝ վերջն ինչ կլինի: ՈՒ այս քաղաքականացված, բևեռացված, հիմքում անհանդուրժող ու գերազանցապես դիլետանտ հանրությանը ներկայացվել են ԿԳՄՍ նախարարության «Հանրակրթության պետական չափորոշիչը և առարկայական չափորոշիչներն ու ծրագրերը»: Սա մի կողմից: Մյուս կողմից՝ չափորոշիչն ու ծրագրերը ասպարեզ են նետվել համարյա «մերկ»՝ առանց ներկայացման ու նպատակների, խնդիրների, շարադրման սկզբունքների ու մեթոդների բացատրության: ՈՒ սա ոչ միայն ԿԳՄՍ-ի, սա պետական ամբողջ համակարգի քաղաքական՝ սխալն է՝ ոչինչ չբացատրել, չհիմնավորել, հասարակական կարծիք՝ ձևավորել, ապավինելով «Մենք ենք, ուրեմն ճիշտ ենք» հնարովի բանաձևին: Ոչ մի լեգիտիմություն հիմք չի տալիս այդ մտայնությանը: Դու կարող ես լինել ԸՆՏՐՎԱԾ, բայց ոչ ՄԱՍՆԱԳԵՏ, և քո ընտրվածությունը քեզ իրավունք չի տալիս մասնագիտական հարցերում հիմք ընդունել լեգիտիմությունդ: Այս պարզ ճշմարտությունը շրջանցվում է համառորեն: ՈՒ ստացվում է՝ ինչ ունենք բոլոր ոլորտներում՝ առանց բացառության: Չափորոշիչները՝ ապացույց: Հիմա փաստացի քննարկվում են ոչ թե մասնագիտական հարցերը, այլ շուրջչափորոշիչային, ու ասպարեզ են գալիս հետհեղափոխական Հայաստանի բոլոր քաղաքական սխալները: Եթե իշխանությունը ինքը հասարակությանը բաժանեց սևերի ու սպիտակների, ինքն էլ պիտի ստանար սևերի մշտատև պայքարն իր դեմ՝ ամեն ինչում: Այսօր նույն պրիմիտիվ պայքարն է՝ մերժվածները ընդդեմ առանձնաշնորհյալների: Հավելած սոցցանցերի գերակտիվ զանգվածին, որ ինքնարտահայտման մարմաջով պատրաստ է ամեն ինչի մասին կարծիք ասել, բզել ու բզբզել, ստատուսը դարձել է ինքնագնահատականը բարձրացնելու միջոց: ԿԳՄՍ սխալները բազում են: Բացի տեղեկատվական քարոզչության իսպառ բացակայությունից՝ կա նաև տեղեկատվության բացակայություն: Ստացվում է տպավորություն, որ ինչ-որ մարդիկ ինչ-որ տեղ նստած երկու տարի փեշով փող են ստացել ու գրել ինչ-որ փաստաթուղթ, որ բացառապես ապազգային է, հակահայ ու ծառայում է բոլորովին այլ նպատակների: ՈՒ այդ տպավորությունը ստեղծել է ինքը՝ նախարարությունն ու անձամբ նախարարը՝ իր երկամյա գործունեությամբ, որի պտուղները այսօր քաղում է: Այսօրվա ատելության պոռթկումը պատասխանն է հակաեկեղեցական շարժման, «Հուզանք ու զանգի», հակաուսուցչական շարժման, բազկաթոռներում ընկողմանելուց հետո՝ հանրությունից միանգամից կտրվելու և սեփական ճշմարտության աներեր ու անհիմն համոզմունքի: Երկու տարի շարունակ մենք տեսել ենք միայն անվանարկումներ, քրեական գործեր, կաշառքի մեղադրանքներ, դատավարություններ, սկանդալներ ու սկանդալներ՝ այդ թվում՝ մշակույթի ու գիտության ոլորտում:
Եվ որ ավելի ահավոր է՝ երկու տարի շարունակ մենք տեսել ենք միայն կիսատ-պռատություն՝ ոչ մի լուծված հարց, ոչ մի ավարտված գործ՝ միայն ամպագոռգոռ մեղադրանքներ ու հայտարարություններ և անկապ քայլեր, որոնց հետևանքները ավերիչ են, արդյունքները չեն երևում: ՈՒրեմն՝ ի՞նչ չափորոշիչ կարող էր այս պայմաններում ԸՆԴՈՒՆՎԵԼ: Գործնականում՝ ոչ մի: Առավել ևս, որ այդ չափորոշիչն ու ծրագրերը մասնագիտորեն չափազանց հում են, սևագիր և սկզբունքային ու գաղափարական մաքրագրման կարիք ունեն: Ամենակարևորը, որ մենք այս ընթացքում կորցրել ենք՝ ԱՇԱԿԵՐՏԸ, քննարկվում է ամեն ինչ, բայց հազարից մեկն է հարց տալիս՝ իսկ աշակերտը ինչպե՞ս է դա սովորելու: Եվ՝ ինչու՞: Ի՞նչ է նրան տալու հենց այդ գիտելիքը, կյանքում նրան օգնելու՞ է, թե՞ մոռացվելու: Նախարարության հիմնարար սխալն է, որ չափորոշիչն ու ծրագրերը չեն քննարկվել մասնագիտական բուհերում, որ անհիմն շրջանցվել է ակադեմիական գիտությունը: Որքան էլ իր պատճառներն ունի, պետությունը չի կարող ինքն իրեն անարգել՝ մերժելով իր կառույցների համագործակցությունը: Սա սկզբունքային սխալ է, բացատրություն չունի, թե ինչու է անտեսվում ՀԱՎԱՔԱԿԱՆ ՄԻՏՔԸ: Երբ տասնամյակներով գիտելիք ու աշխատանքի փորձ կուտակած մարդիկ միանգամից խաղից դուրս են դրվում, ինքնըստինքյան դառնում են կողմնակալ: Երբ նրանց բոլորին տրվում է ընդհանրական «քառակուսի դոկտորի» որակում, ստեղծվում է բացարձակ մերժումի ու հերքումի մթնոլորտ ու տեղափոխվում մի ոլորտ, որտեղ քաղաքականացվածությունը սպանիչ է: «Սպանությունը» համատարած են դարձնում լրատվամիջոցները, որ մրցակցելով սոցցանցերին՝ նախանձելի հետևողականությամբ ասպարեզ են տալիս իրավացի վիրավորվածներին ու նեղացածներին ու նրանց ուղղում բացառապես քաղաքական հարցադրումներ՝ հնարավորություն չտալով առարկայական, մասնագիտական քննարկման: Իսկ նախարարությունը բնավ ցանկություն չունի ներկայացնելու, պաշտպանելու, հիմնավորելու, բացատրելու իր աշխատանքը: Ստացվում է՝ բոլորը բոլորին մեղադրում են, ու չգիտեն՝ ո՞րն է իրական մեղքը: Իսկ իրական մեղքը.
1. Չափորոշիչների ու ծրագրերի անհետևողականությունն է՝ չկա միասնական պատկերացում, թե որն է հանրակրթական դպրոցի նպատակը: Եղած ձևակերպումները անհաջող թարգմանության տպավորություն են թողնում՝ արհեստական լեզվով, որ մեծ վերապահումով պիտի համարես ՀԱՅԵՐԵՆ:
2. Խախտված է ուսուցման ժամանակագրությունը՝ ինչ նպատակով էլ արված լինի, մի դարաշրջանի մասին պատկերացում չունեցող աշակերտը չի կարողանալու լիարժեք հասկանալ հաջորդը, հետո վերադառնալ նախորդին՝ թեմատիկ իմաստավորումով: Պատճառահետևանքային կապի խզումը ստեղծելու է էկլեկտիկ, կցմցած գիտելիք, որ չի տպավորվելու ու չի զարգացվելու:
3. Մեծ աղմուկ է առաջացրել հեղինակների ընտրությունը: Ցանկացած ժողովուրդ ունի անմահների իր փաղանգը, որտեղ ոչ մի ոտնձգություն չի ներվում: Բայց և ոչ բոլոր ժողովուրդներն ունեն իրենց ու այլ ազգերի նախահիմքերի վկայությունը տված պատմիչների ՈՍԿԵԴԱՐ, որը շրջանցելն աններելի է: Ծրագրերի հեղինակները, որքան էլ առարկեն, որ պատմիչները շրջանցված չեն, նրանց ԱՆՀՐԱԺԵՇՏ ուշադրություն դարձված չէ, իսկ դա անհասկանալի է դարձնում հետագա հայ գրականությունը, որովհետև բնիկ բոլոր ժողովուրդները զարգացել են իրենց ազգային հիմքերի վրա: Հնարավոր չէ Տերյան, Չարենց, Մաթևոսյան հասկանալ, եթե չես հասկացել Խորենացի, Կողբացի, Եղիշե, Կորյուն, Բյուզանդ… Եթե միջնադարից միայն Նարեկացի ես իմացել: Հենց Նարեկացուն, ոչ թե «Սասունցի Դավիթ» էպոսին պետք էր մի կիսամյակ հատկացնել: Ինչո՞վ բացատրել մեկ կիսամյակ «Սասունցի Դավիթ» էպոսի ուսուցումը» «այլ ժողովուրդների էպիկական պատումների հետ, որ ներառում է իռլանդական, սկանդինավյան, կարելաֆիննական, ռուսական, բրիտանական առասպելական ու ավանդական հերոսների և Սասնա ծռերի համեմատական ուսումնասիրություն»: Աշխարհը էպոսների ու առասպելների ուսուցումը սկսում է հունական դիցաբանությունից, մենք՝ իռլանդական, սկանդինավյան, կարելաֆիննական, ռուսական, բրիտանակա՞ն: Ինչու՞ ոչ վրացական, հնդկական, չինական, եգիպտական, կամ՝ մայաների ու ացտեկների, եթե ամեն ինչ հիմնված է կամայականության, ոչ թե տրամաբանության վրա: ՈՒ եթե «Սասունցի Դավիթ», որտե՞ղ է Լևոն Խեչոյանի հանճարեղ «Մհերի դռան գիրքը», որ դասագիրք է բոլոր առասպելների, որ մեր էպոսի քվինտէսենցիան է, դրդում է մտածել, վերարժևորել, հասկանալ, հայանալ: «Մեր ամենաառաջին նախնու և մեր հիմիկվա մարդու միջև հարյուրավոր դարերի բաժանարար խորխորատներ կան, սակայն մեր անգիտակցական՝ հոգևոր հավաքական բովանդակության մեջ գտնվող նախաստեղծ հյուլեն Հայասայի, Նաիրիի, ՈՒրարտուի ժամանակներից մինչև հիմա էլ հազարավոր տարիներ ուղեկցում է մեզ, մեր ներկա բանականության մեջ է: Մհերի միջոցով մի դարաշրջանից մյուս դարաշրջանի քաղաքակրթությանն է ուղեկցվել, հենց դա, այդ անտեսանելին, չկոտրվող ամբողջականն էլ ՄՀԵՐՅԱՆ ԱՆՍԱՀԱՄԱՆՆ է». սա է պետք սովորեցնել: Ներառյալ մերօրյա հեղինակներին՝ բայց եթե ճիշտ են ընտրվում երկերը: ՈՒսուցչի խնդիրը, ինչպես գրողի խնդիրը, իդեալ տալն է, հեռանկար ու կյանքի իմացություն:
4. 20-րդ դարի հայ գրականությունը՝ քաղաքական վերուվարումներով, սովետական ու հետխորհրդային շրջանով, չափազանց ընդգրկուն է ու արժանի ավելի մեծ ուշադրության: Որտե՞ղ են Մուշեղ Գալշոյանը: Պերճ Զեյթունցյանը: Զորայր Խալափյանը: Վանո Սիրադեղյանի «Ձեռքդ ետ տար ցավի վրայից»-ը, որ բացատրում է՝ հայրենիքը ու ստիպում մանրամասն սիրել: Որտե՞ղ է Վազգեն Սարգսյանի «Ոգու փորձությունը», որից փշաքաղվում ես մինչև կյանքիդ վերջը ու մեկընդմիշտ հասկանում՝ Ո՞Վ Է ՀԱՅԸ: Որտե՞ղ են Սարուխանը, Հրաչյա Թամրազյանը, Ղուկաս Սիրունյանը…
5. ԿԳՄՍ նախարարության դարակազմիկ սխալը, որ բումերանգով վերադառնալու է, Հայոց եկեղեցու պատմություն առարկան տարրալուծելն է հայոց պատմության մեջ, իրականում՝ ոչնչացնելը: Սա հետևանք է ոչ թե ուսումնական կամ կրթական բարեփոխումների, այլ՝ գործող իշխանության Հայ առաքելական եկեղեցու դեմ պայքարի: Նոր Սահմանադրությամբ նախատեսվում է Հայ առաքելական եկեղեցին չդիտարկել գլխավոր կրոնական կառույց՝ կհավասարեցվի ՀՀ-ի մյուս կրոնական միավորների հետ, կնվազեցվեն եկեղեցու՝ լիազորությունները, գույքահարկի և եկամտահարկի հստակեցումներ մտցվեն: Պետությունը գնում է եկեղեցին ունեզրկելու ճանապարհով, որ նվազեցնի ազդեցությունը, ստանալու է հակառակը: Հայ առաքելական եկեղեցին անձինք ու կառույցները չեն, եկեղեցին պետության հիմնաքարն է, որը տեղաշարժելը ճաքեցնելու է ողջ շինությունը Հայաստանում ու սփյուռքում: Իշխանությունը որքան արագ հասկանա այս աքսիոմը, այնքան շահեկան իր համար:
6. Ծրագրով «Հայոց պատմություն» առարկան հանվել է 6-րդ դասարանից և 7-րդից է սկսվում: Դասագիրքը սկսվում է ՈՒրարտուից, Արարատյան Վանի թագավորությունից: Չկան վաղ պետական կազմավորումները՝ նախնադարը, վաղնջական Հայաստանը: Մենք ունենք 5000 տարվա պատմություն, որի 2000 տարին դեն նետելը ու՞մ շահերից է բխում:
7. Այս անչափանիշ «չափորոշիչներով» հանրակրթական դպրոցն ավարտելու է անգրագետ, լեզվից, գրականությունից, պատմությունից բոբիկ մանկուրտ, որ ոչ հայերեն գիտի, ոչ հայ գրականություն, ոչ համաշխարհային, ոչ հայ ժողովրդի, ոչ համաշխարհային պատմություն, ու մեղավորը ՄԵՆՔ ենք` ԲՈԼՈՐՍ, որ անվերջ բեմադրում ենք Կիկոսի մահը, իսկ նա չի էլ ծնվել:
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ
Հ. Գ. Ողջ լերուք ու բարի աշուն ձեզ: Չափորոշիչով, թե առանց, մի ռոբոտացեք՝ ՄԵՆՔ ՀԱՅ ԵՆՔ: